Joop

Indrukwekkende toename grote wilde dieren in Europa door natuurbescherming

  •  
27-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1611 keer bekeken
  •  
wolf

Wilde dieren die tot voor kort nog uiterst zeldzaam waren en soms zelfs bijna uitgestorven door de jacht en natuurverwoesting, maken een come back dankzij natuurbescherming. Dat blijkt uit het European Wildlife Comeback-rapport, een onderzoek in opdracht van Rewilding Europe, een organisatie die zoals de naam al aangeeft de terugkeer van wilde dieren nastreeft. Voor het rapport is sinds begin jaren '80 onderzoek gedaan naar 50 wilde dierensoorten in Europa, van bizons tot walvissen. 

De terugkeer van de wilde dieren is meestal een gevolg van menselijk ingrijpen, niet alleen in de natuur maar ook om de vernietiging te stoppen, bijvoorbeeld door de jacht. Sinds de jacht op de wolf aan banden is gelegd, is de soort zich aan het herstellen. Hun aantal is met 17.000 dieren toegenomen. Ook vogels als de vale gier en de Dalmatische pelikaan herstellen zich goed.

„De overgrote meerderheid is hersteld dankzij menselijke inspanningen”, zegt Louise McRae van de Zoological Society of London (ZSL), een van de auteurs van het onderzoek. Hoewel McRae ziet dat de wereldwijde trends wat betreft biodiversiteit niet positief zijn, is dit rapport volgens haar erg bemoedigend. Het rapport laat zien dat dieren in het wild zullen terugkeren als ze de ruimte krijgen om te leven. Maatregelen zoals rechtsbescherming, het vergroten en verbinden van beschermde gebieden en het verminderen van jacht hebben een positieve invloed op de populatie van wilde dieren.

De zeearend bijvoorbeeld kent een toename van 445 procent door het verbieden van de jacht en het terugdringen van bestrijdingsmiddelen. Er leven nu in Europa meer dan 12.500 paren. 28 paren leven in Nederland. Vijf jaar geleden waren dat er nog maar 10.

De succesvolste terugkomer is de bever met een toename van 16.000 procent sinds de jaren '60. Toen was hun aantal door jacht en vergiftiging zo sterk teruggebracht dat er Europa nog maar 1200 exemplaren in het wild leefden, schrijft The Guardian. Ook de bruine beren zijn in opmars al worden die nog steeds ernstig bedreigd door de jacht en andere conflicten met de mens.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 9:09

En die rewilding eperkt zich niet tot de grote wilde bosdieren, je ziet het ook optreden bij mensenkinderen, en al op zeer jonge leeftijd. Op terrassen waar normale burgers en ouderen zoals ik rustig hun krantje willen lezen bij een glaasje, oefenen ze schreeuwend, dreinend, en stoeln omver schoppend vaak een ware terreur uit

2 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus29 sep. 2022 - 7:55

In jargon noemt men dat soort: Gifpijlen

dirk den boer
dirk den boer30 sep. 2022 - 10:59

Ook een belaagde oude van dag(en), Onyx?? tenminste, als je opmerking die blagen van kindertjes behelst...

Andreas4
Andreas427 sep. 2022 - 23:43

Alleen heel jammer dat die dieren niet beseffen dat ze in het hun toegewezen natuurparkje moeten blijven. Maar daar weten die Fransen wel een antwoord op, die zijn namelijk gek op jagen, oftewel alles afknallen dat geen stokbrood eet of een lachende koe is.

2 Reacties
Markzelluf
Markzelluf28 sep. 2022 - 7:29

Stel je vooral niet teveel open voor goed nieuws, hoor.

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 10:13

In de nlse film GRUTTO! zag ik inderdaad dat daar zelfs op onze zeldzaam wordende grutto's gejaagd werd, die Fransen toch.....maar het is een privilege dat ze zich na de Revolutie niet makkelijk laten afpakken. Ook de ortolaan (bij ons uitgestorven) is daar nog jachtwild, en culinaire bijzonderheid.....

EUpiet
EUpiet27 sep. 2022 - 22:05

Geweldig bericht. Prachtige wezens die we mogen bewonderen krijgen weer meer ruimte en kansen om te overleven.

Mokker
Mokker27 sep. 2022 - 19:58

En de universiteit van Wageningen rapporteert dat het de goede kant op gaat met de diversiteit van de Nederlandse bossen. Je houdt het toch niet voor mogelijk dat er ook nog wel eens iets goed gaat in de natuur, als je sommige hysterici mag geloven. https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/environmental-research/projecten/bosinventarisatie.htm

5 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew28 sep. 2022 - 6:45

Klopt. Nederland wordt steeds groener, schoner en diverser qua planten en dieren. Paniek zaaien is een verdienmodel.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2022 - 8:42

@Mokker, Eric. Het komt niet in jullie op dat het beter gaat omdat er in woorden en daden meer aandacht aan besteed wordt. Dat er dus beleidsmatig anders mee omgegan wordt dan 'we' gewend zijn, dan 'we' (mensen zoals jullie) normaal vinden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2022 - 9:42

Het gaat nog niet vanzelf. Natuurmonumenten & Staatsbosbeheer streven naar het geleidelijk vervangen van (naald)houtakkers door gemengd loofhout. Dat werkt uiteraard.

Mokker
Mokker28 sep. 2022 - 12:28

vdbemt Het gaat er om dat er een hoop mensen baat bij hebben om overdreven paniek te zaaien, wellicht met de agenda er allerlei beleid door te duwen onder het mom van een noodsituatie. Niet dat alles koek en ei is met de Nederlandse natuur/cultuurlandschap, maar veel van de argumenten die gebruikt worden in bijvoorbeeld het stikstofdebat worden ontkracht door dit soort onderzoek.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2022 - 13:10

@Mokker. " veel van de argumenten die gebruikt worden in bijvoorbeeld het stikstofdebat worden ontkracht door dit soort onderzoek." Dan doel je op de onderzoeken door de boeren, met de agenda HUN beleid (vertragen en doorgaan op de oude voet) erdoor te duwen, die zouden duiden dat er anders gemeten moet worden???

Peace ....
Peace ....27 sep. 2022 - 16:36

Laten we die wilde-beesten maar in Afrika laten ... daar is ruimte en natuur en voelen ze zich thuis. Scheelt in Europa ook weer in de stikstofuitstoot door de droppings van die vier-poters.

Jopie666
Jopie66627 sep. 2022 - 14:46

Vanuit rechtse kringen, boeren en jagers hoor je natuurlijk al weer we moeten ze afknallen. Maar door komst wolf zijn zodadelijk jachtpartijen op herten en everzwijnen ook niet meer nodig en voor boeren met schapen en kippen bescherm je dieren met schrikdraad of goede omheiningen. Niets doen is geen optie, dan wel stop met veeteelt.

8 Reacties
Marcus A.2
Marcus A.227 sep. 2022 - 16:49

Ah hier spreekt blijkbaar een stedeling. Weet je wel wat schrikdraad aan stroom kost?

Kuifje3
Kuifje328 sep. 2022 - 8:47

@Jopie: Totdat het jouw kind is dat gegrepen wordt door hongerige wolven. Schrikdraad? Grapjas!

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 10:15

Wat zou diervriendelijker zijn, afgeschoten door nlse jager? Of als prooi voor de hongerige wolf?

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2022 - 11:15

@Dirk de jacht is tijdverdrijf van schietgrage types die uit zijn op gezonde & smakelijke dieren. Juist die lopen het minste gevaar om door een wolf te worden aangevallen. Een wolf heeft een voorkeur voor lekker maakelijk dus voor zwak, ziek of oud.

EricDonkaew
EricDonkaew29 sep. 2022 - 7:14

DanielleDefoe: Een wolf heeft een voorkeur voor lekker makkelijk dus voor zwak, ziek of oud. -------------------------- Oh, vandaar Roodkapjes grootmoeder.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 sep. 2022 - 22:15

Ah Grootmoeder. Helemaal alleen achter gelaten in een tochtig krot. Omgekomen van kou ???

dirk den boer
dirk den boer30 sep. 2022 - 10:56

Vandaag hierover in boekbespreking Rob Bijlsma's De Geur van het Bos: Alleen al vanwege de extreem toegenomen drukte op de N224 tussen Ede en Arnhem , is die aanwezigheid van de wolf inNL niet zo'n goed idee. Te veel slachtoffers......

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 sep. 2022 - 13:36

Er moet een blok beton op de N224. Ietsje zuidelijker ligt een autosnelweg.

Olav Meijer
Olav Meijer27 sep. 2022 - 13:18

Dit is weer wat hoopvol nieuws. Tenslotte zijn mensen ook een uit de hand gelopen diersoort. Goed als die een toontje lager moeten gaan zingen. :)

Marcus A.2
Marcus A.227 sep. 2022 - 12:32

Geweldig dit. Woon zelf vlak bij de bosrand en zag, als ik me niet vergis, vanmorgen nog een kudde wisenten langs trekken. Een machtig gezicht!

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer2 okt. 2022 - 16:02

Dat kan natuurlijk, Marcus, want daar is geld voor. Ook op Schiermonnikoog denkt men erover om die wisent daar in te voeren. Het wordt een verrijking voor het duinlandschap daar. De helft van het eiland is natuurgebied, dus kan het daar....

badgast
badgast27 sep. 2022 - 12:22

Ik ben niet overtuigd dat we heel blij moeten zijn met de terugkeer van de wolf. De mensen die wel enthousiast zijn over het feit dat we na meer dan 100 jaar plots weer wolven hebben, lijken vooral te beweren dat die wolven alleen herten en wilde zwijnen aanvallen. Vee zou veilig zijn. Maar dit jaar zijn er al zo'n 400 schapen gedood door wolven. Ook koeien en paarden zijn verre van veilig. Dat maakt dat ik me afvraag hoe lang het nog gaat duren voor we kinderen niet meer alleen op de veluwe kunnen laten spelen. Ik ben opgegroeid met wolven die in Nederland alleen in de dierentuin te zien waren. En dat vond ik eigenlijk een prima situatie.

3 Reacties
hgroen2
hgroen227 sep. 2022 - 13:31

Mensen, kinderen zijn helemaal geen prooi voor de wolf. Dat is nu echt een sprookje. Verder vallen schapen, geiten, paarden, pony ook ten prooi aan loslopende honden etc. Dus om alles maar op het conto van de wolf schuiven, is te makkelijk. Het probleem is niet de terugkeer van de wolf, maar dat schaaphouders nog altijd weigeren hun kuddes fatsoenlijk te beschermen. Als paardeneigenaar heb ik allang mijn hekwerk aangepast [stroom etc]] waardoor de dieren veilig staan. De wolf is voor de natuur een enorme aanwinst. Naast dat de wolf het overschot aan reeen en ander middelgroot wild onder controle gaat brengen, zal door de aanwezigheid van de wolf, veel andere flora/ fauna kunnen herstellen. De wolf voorkomt overbegrazing door het huidige wild in veel natuurgebieden. [is jacht niet meer nodig]

Middenman
Middenman27 sep. 2022 - 14:52

@Badgast - dat van die schapen klopt, dat hoort erbij. Uiteindelijk worden schapen vooral door mensen gedood. Dat van die kinderen is middeleeuwse bangmakerij. De kans dat een wolf een mens aanvalt is uiterst klein. Het is zelfs heel erg moeilijk om in Europa een aantoonbaar geval hiervan te vinden. Kinderen lopen meer kans om door een hond aangevallen te worden, een trap van een paard te krijgen, een ongeval in het verkeer te krijgen of geblesseerd te raken bij het sporten. Nu kom ik zeer veel in de Veluwse bossen en mensen kom je daar sowieso maar weinig tegen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2022 - 16:45

In Nederland is de kans om door een gevaarlijke hond te worden gebeten voorlopig aanzienlijk groter. " Considering that there are close to 60.000 wolves in North America and 15.000 in Europe, all sharing space with hundreds of millions of people it is apparent that the risks associated with a wolf attack are above zero, but far too low to calculate." Volgens een recent rapport over wolven: Linnell, J. D. C., Kovtun, E. & Rouart, I. (2021). Wolf attacks on humans: an update for 2002–2020. NINA Report 1944 Norwegian Institute for Nature Research. https://www.wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/Deutschland/Report-Wolf-attacks-2002-2020.pdf

AltJohan
AltJohan27 sep. 2022 - 12:12

De terugkeer van de wolf kan onbedoelde gevolgen hebben. Volgens een studie is er een link tussen die terugkeer en groei van extreem rechts: https://www.vice.com/en/article/g5vqgq/scientists-find-link-between-wolf-attacks-and-far-right-politics

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer27 sep. 2022 - 13:26

Tja, "homo homini lupus" (= de (ene) mens is een wolf voor de (andere) mens") is een adagium van rechts-extremisten.

Marcus A.2
Marcus A.227 sep. 2022 - 14:10

Dat verklaart een hoop. Er zijn duizenden wolven in Italië, en je ziet het resultaat bij de stembus.

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2022 - 11:39

Er zijn dus zaken op deze planeet die bij verder gaande welvaart en economische ontwikkeling uiteindelijk weer goed komen (wolf, bever, beer, arend, gier, in het wild en primitieve stammen gaat prima, bij voortgaande beschaving steeds slechter, maar uiteindelijk weer goed door bescherming en geld daarvoor, wildparken, stroperij stoppen), maar ook zaken die lineair slechter worden (klimaat). Dan zijn er zaken die best beter zouden kunnen worden bij toenemende rijkdom (dierenwelzijn huisdier, biodiversiteit, waterkwaliteit), maar toch alsmaar de diepte in zakken, door onwil van de goegemeente en de stemmers (gemakzucht) in de democratie, maar dit is dus vrije keus, geen onvermijdelijk iets.

EenMening3
EenMening327 sep. 2022 - 10:46

De oehoe, die eerst alleen in grotten van de Sint-Pietersberg broedde, doet dit nu ook op de Sallandse heuvelrug. Bosvogels zoals spechten doen het ook beter. Dat komt omdat de meeste Nederlandse bossen tussen 1880 en 1930 zijn aangeplant. Naarmate deze bossen ouder worden, gaan er meer bomen dood. Dood hout trekt insecten aan, die weer voedsel vormen voor bosvogels. Dood hout is bovendien zachter en daardoor gemakkelijker door spechten te "bewerken' dan levend hout. https://www.rootsmagazine.nl/vogels/middelste-bonte-specht-en-oehoe-in-nederland/ De afgelopen 100 jaar zijn een aantal dieren die (bijna) uitgestorven waren, geherintroduceerd, waaronder edelhert, ooievaar, raaf, bever en visotter. Zeearend en wolf hebben zich spontaan gevestigd. Maar met andere diersoorten gaat het juist slechter. Het aantal weidevogels is sterk afgenomen. Maar ook meer dan de helft van de ca 360 bijensoorten die hier voorkomen, wordt bedreigd. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/natuur-en-biodiversiteit/bescherming-bedreigde-diersoorten

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2022 - 9:56

Het onderzoek laat zien dat dieren in het wild terugkeren als ze de ruimte krijgen om te leven. Dat mogen degenen die in Nederland gaan over de ruimtelijke ordening goed in hun oren knopen.

4 Reacties
Ontheemde
Ontheemde27 sep. 2022 - 11:15

Er zitten nu aalscholvers in de grachten en er nestelen ooievaars. Toen ik jong was zag je de eerste alleen in natuurgebieden en de tweede was op het 8 uur journaal als er eentje waargenomen was. Er is veel goed gedaan voor Rutte kwam.

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2022 - 12:22

Geldt ook voor de fuut, en zelfs (ongelooflijk, want je ziet ze nu werkelijk overal in grachten , plantsoenen en vijvers) de meerkoet en waterhoen. Ze hebben dus eieren voor hun geld gekozen. Overigens, best mogelijk dat plantsoenen , parken en achtertuinen in de stad binnenkort rijker aan vogels, in quantiteit en soorten, idem dito insecten worden dan in het buitengebied, de polders, akkerranden, inclusief de bossen en heides en stuifzanden....

Ontheemde
Ontheemde27 sep. 2022 - 16:20

De meerkoet is helemaal losgeslagen - in sommige vijvers zitten er meer meerkoeten dan eenden - waar ze eveneens bedelen om brood. Wel even een waarschuwing. Als je een gewonde meerkoet vindt, houdt er rekening mee dat ze vlijmscherpe klauwen hebben. Best vang je ze met een stevige deken of bel de dierenambulance.

EenMening3
EenMening327 sep. 2022 - 20:15

@dirk "Overigens, best mogelijk dat plantsoenen , parken en achtertuinen in de stad binnenkort rijker aan vogels, " Dat klopt. In een gemiddelde Vinex-wijk groeien tientallen verschillende soorten bomen en struiken en nog veel meer soorten planten, die overigens lang niet allemaal inheems zijn. Deze soortenrijkdom vind je ook in villabuurten, plantsoenen en parken. Een gevarieerde flora trekt een gevarieerde fauna aan. Je kunt zo'n omgeving nog aantrekkelijker maken door dood hout te laten liggen, stukken grond te laten verwilderen, nestkastjes op te hangen en insectenhotels te introduceren.

EricDonkaew
EricDonkaew27 sep. 2022 - 9:55

Eindelijk eens een positief artikel over een onderwerp als dit. Klein dingetje toch. Ik vraag me af of de wolf wel thuishoort in Nederland. Ik denk eigenlijk van niet. Dat ligt niet aan de wolf, dat ligt aan Nederland. Te weinig aangesloten natuurgebieden, te veel wegen, spoorlijnen, hekken... Je ziet het ook fout gaan.

25 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2022 - 10:47

Laat de wolf de ree het wildzwijn de zeearend de mens etc zelf maar bepalen of ze hier thuishoren.

EricDonkaew
EricDonkaew27 sep. 2022 - 11:12

@DanielleDefoe --------------- Zo kun je er ook tegenaan kijken. Tegen de andere dieren die jij noemt, heb ik sowieso geen 'bezwaar'.

Ontheemde
Ontheemde27 sep. 2022 - 11:18

Ik vind ook dat Nederland niet echt geschikt is voor menselijke bewoning met al die snelwegen, auto's, verlelijkte steden en werkelijk overal die vreselijke snelbouw bedrijfsterreinen.

Nicolay2
Nicolay227 sep. 2022 - 11:19

Er zijn diverse ecoducten in Nederland, dus dat is het probleem niet.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2022 - 12:25

"Ik vraag me af of de wolf wel thuishoort in Nederland. Ik denk eigenlijk van niet. ". Ik ben bij dat het jou niet gevraagd wordt en dat je er ook niets over te vertellen hebt. De beste die kan beoordelen of een dier ergens thuishoort, is het betreffende dier. Dat gaat zich niet ergens vestigen als het geen overlevingskansen heeft, zich niet naar de zin heeft. Overigens zie ik het niet fout gaan. Dat ze schapen als prooi zien, is vervelend voor de betreffende schapenherder. Maar die kan zijn schade bij de overheid verhalen. De aanwezigheid van de teek in Nederland is veel gevaarlijker (ziekte van lyme, tot ddoelijk aan toe) dan die van de wolf.

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2022 - 12:31

Waar hoort die mens eigenlijk thuis, Danielle? Hij ontstond in een lekker warm klimaat in Afrika, maar nu zit hij zelfs in een koud kikkerlandje als NL, en, nog gekker, zelfs in Noord Alaska, Groenland (aan de kust, nog niet in het binnenland dus, al zie je er zelfs daar soms eentje lopen en voortschuiven) en midden in de woestijnen.....

vdbemt
vdbemt27 sep. 2022 - 12:32

@Eric. "Tegen de andere dieren die jij noemt, heb ik sowieso geen 'bezwaar'.". Ja. Het is echt wel iets om bezwaar tegen te kunnen hebben, natuur.

EricDonkaew
EricDonkaew27 sep. 2022 - 13:17

@bemt: De beste die kan beoordelen of een dier ergens thuishoort, is het betreffende dier. ------------------ Aggut, bemt toch weer. Maar je hebt gelijk. De wolf kan tersluiks het stemlokaal binnenlopen en zijn stem uitbrengen op de Partij voor de Dieren. Mensen die denken dat het niet zomaar kan, wordt verzocht het sprookje van Roodkapje nog eens te lezen. @bemt: Maar die kan zijn schade bij de overheid verhalen. ---------------------------- Ach welja joh, makkelijk toch. Kost allemaal niks natuurlijk. De arbeider betaalt het wel weer. Maar je gaat je toch hopelijk niet afvragen waarom elitair links (GL etc.) aan aanhang verliest.

dirk den boer
dirk den boer27 sep. 2022 - 15:19

Hoort de wolf in NL thuis? In andere Europese landen als Spanje en Portugal, Roemenie en Italie, leven ze al sinds eeuwen, en nu nog, gewoon met die wolf samen, dankzij speciale hondenrassen en speciale dorpse gewoontes, maar dat zijn wij in NL echt helemaal verleerd, ja, zo gaat dat.....maar in de sprookjesboeken leven ze natuurlijk wel gewoon door, al vraag ik me af, wat nederlandse kindertjes van nu van die stoute wolf denken....

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2022 - 16:50

Dat Roodkapje verkracht en vervolgens vermoord is door de boswachter is algemeen bekend toch?

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 sep. 2022 - 16:58

Dat handjevol ecoducten over de grote snelwegen zet weinig zoden aan de dijk wat betreft aanrijdingen. Een snelheidsvermindering is effectiever en goedkoper terwijl dat de automobilist in ons postzegelland minimaal tijdsverlies oplevert.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2022 - 17:31

@Donkaew. Wat een merkwaardige wending, die overgang naar de stembus. Van ' een dier vestigt zich ergens waar die weet te overleven en de soort in stand te houden ' naar 'de stembus' ????? "De arbeider betaalt het wel weer" is ook volledig uit verhouding getrokken. De schade voor 1 enkele hoeder die het overkomt, kan heel vervelend zijn. Die mag dan blij zijn met de vergoeding. Die we met zijn ALLEN betalen. Niet zo zielig gaan doen met de arbeider. Bovendien is de totale schade die de wolf aan vee aanricht beperkt. Wat zijn aanwezigheid aan goeds voor de natuur oplevert, blijkt heel veel.

EricDonkaew
EricDonkaew28 sep. 2022 - 3:13

Het beeld dat ik van de wolf heb, is dat het dier geen landkaart in zijn kop heeft en ook geen vooropgezet plan om zich ergens te gaan vestigen. Het dier zwaaiert als het ware uit en wordt enigszins getrokken door het (gelukkig) steeds groener worden van Nederland. Toch denk ik dat een wolf 'gelukkiger' (als je dat zo kunt zeggen) is in de uitgestrekte wouden van Oost-Polen, niet gehinderd door allerlei snelwegen, hekken en spoorwegen. Ze kunnen daar meer in roedels optrekken en makkelijker een prooi vinden. In ons land verhongeren de dieren bijna, want waarom zitten ze anders zo achter de schapen aan? En ze worden zeer regelmatig doodgereden. Nogmaals, ik zie ze liever in Oost-Europa, juist ook vanwege de dieren zelf.

vdbemt
vdbemt28 sep. 2022 - 8:51

@Eric, 28 sep. 2022 - 5:13 In de eerste alinea kan ik me helemaal vinden. De 2e, tja. De 3e: waarom zitten ze anders achter schapen aan? Hierbij ga je ervan uit dat de wolf onderscheid maakt tussen prooien: prooien in het wild; en prooien, eigendom van de mens. Daar is natuurlijk geen sprake van. Dat beest ziet een prooi. En gaat er achteraan. Het betekent dat de schapenhouder zijn dieren zonodig (beter) moet beschermen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2022 - 9:21

Wolven zijn kennelijk zodanig gelukkig in Nederland dat ze eenmaal gesetteld een gezin beginnen.

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 9:22

On Oost Polen, Rusland en andere natuurgebieden, en in de film Dr Zjivago (en in audios van sommige natuurmusea), hoor je op winteravonden die wolven vaak angstaanjagend (voor ons dan, niet voor de roedels onderling natuurlijk) huilen, is dat ooit al ergens in NL gehoord? En waar zou dat evt gemis op duiden?

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 sep. 2022 - 9:25

Er is genoeg wild te eten voorlopig. Uiteraard kent de wolf geen landsgrenzen. Er zullen dus ook dieren heen en weer naar Duitsland en België blijven trekken.

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 11:42

Die " hoeder", vdbemt, is dat jouw vertaling van de hatter, de Mad Hatter uit de Alice in Wonderland? Daarin wemelt het ook van de wilde en tamme en fantasie dieren, de Hatter zat aan tafel met de Dormouse en een haas meen ik, de meeste dieren bleken gewoon menselijk te kunnen spreken (zonder dat Alice daar verbaasd over was), dat is wel een verschil met de dieren waar het hier om gaat natuurlijk...

vdbemt
vdbemt28 sep. 2022 - 13:15

@Dirk. Nee. Ik heb 'hoeder' gebruikt omdat niet iedere schapenhouder een schapenherder is, met zijn schapen aan de wandel is. Schapenboer ben ik nog nooit tegengekomen.

dirk den boer
dirk den boer28 sep. 2022 - 18:03

Dan stel ik voor: schapenhouder! Over schapenboer mag je (volgens de wet) pas spreken als je er meer dan 50 van hebt. Ik schat dat er tegen de 100 schapenboeren, in NL makkelijk 1000 schapenhouders/hobbydierhouders zijn, die 4 of 6 of 12 schapen ergens in een verloren weitje of graslandje hebben lopen (ikzelf was er ook zo een, maximaal 5 ervan gehad), voor de gein, voor de kinderen, om gras kort te houden, meest van een zeldzaam ras, veluws heideschaap, schonebeeker of leuk frans dwergrasje. Die gaan natuurlijk geen dure hekwerken aanleggen, als daar de wolf toeslaat, hebben ze pech, en gaan waarschijnlijk niet eens achter die schadeclaim aan, veel te veel rompslomp voor die paar tientjes. Die kopen dan lamas of alpacas, waar de wolven wel respect voor hebben (owee, als de wolven het in hun botte kop halen....)

onyxcumulus
onyxcumulus29 sep. 2022 - 8:04

@EricDonkaew 28 sep. 2022 - 5:13 ""Toch denk ik dat een wolf 'gelukkiger' (als je dat zo kunt zeggen) is in de uitgestrekte wouden van Oost-Polen, niet gehinderd door allerlei snelwegen, hekken en spoorwegen. Ze kunnen daar meer in roedels optrekken en makkelijker een prooi vinden. "" Dat is dan toch een misverstand. De dieren zijn door gewijzigde ecologische omstandigheden zelf vanuit Oost-Polen en Roemenië richting het westen opgetrokken. Daar is geen kunstmatige handeling voor ondernomen. Zelfde hebben mensen gedaan. Die zijn vanuit Afrika op zoek gegaan naar een habitat waar men zich ook kon ontwikkelen. Kijk deze docu maar eens: https://www.zdf.de/dokumentation/dokumentation-sonstige/hannes-jaenicke-im-einsatz-fuer-den-wolf-100.html

dirk den boer
dirk den boer29 sep. 2022 - 15:27

Maar het soort wolven dat bij ons zijn intrek neemt, Onyx, is natuurlijk niet het wilde type van Siberie, in een Gronings dorp liep er een netjes op het trottoir, iedereen dacht dat het een Duitse herder was, ontsnapt uit een Duits wildpark waar de mensen de dieren vanachter het hek bekeken, zoals bij ons in een hertenkamp. Die dieren wennen aan verkeer, maar ook aan makkelijke prooien als schapen en geiten van hobbydier houders. De kauwtjes op het terras in mijn buurt zijn ook al gewend aan de koekjes en het afval van de gasten, kunnen niet eens meer overleven in de rauwe natuur van beesjes en wormpjes in de grond. Gelukkig zijn er nog moeflons, een soort tussenweggetje...

vdbemt
vdbemt29 sep. 2022 - 17:33

@Dirk. Zelf enkele schapen gehouden. Dat vind ik oprecht leuk. Dan had (heb) je een leuk stuk grond. Je presenteert met de lama's/alpaca's tevens een paar gebruikte 'beschermmiddelen;' tegen de wolf. Het is dus niet zo ingewikkeld.

dirk den boer
dirk den boer29 sep. 2022 - 21:57

Dat was in de tijd dat er nog geen wolf was in NL. De otter zat nog wel in het ven achter het huis, maar die eet alleen vis (later uitgestorven, en opnieuw geintroduceerd). In Kenia had ik een geit, die soms belaagd werd door een rond sluipende leeuw, mijn kippen door een afrikaanse das. Dat waren soms spannende nachten, als ik erop af moest met zaklamp en lege flessen bier als wapen, om ze te bekogelen. heb het er wel levend afgebracht (mijn dieren waarschuwden mij door bang gemekker of gekakel.....

vdbemt
vdbemt30 sep. 2022 - 8:45

@Dirk. Wauw.