Meer over:
nieuwsOver de rol van producer, die is actiever dan die van de engineer. Een producer helpt bij het arrangeren, bij het nadenken hoe je de muziek het beste vormgeeft. Zoals Martin deed of Lanois en Eno later bij Talking Heads en U2. Een engineer geeft de mogelijkheden aan om dat te realiseren. Op een van mijn favoriete muziekkanalen op YouTube, die van TJR, kwam ook het overlijden van Emerick ter sprake. En over zijn rol bij de tot standkoming van de twee meest iconische albums van onze tijd, Revolver en Sgt. Pepper. Wil je daar meer over dat laatste album weten, zoek dan de indepth review van TJR over Pepper. https://m.youtube.com/watch?v=LxUb7JOzP6w&feature=youtu.be
Hier de link naar de review. Tjr praat niet alleen heel bezielt over de muziek maar speelt stukjes ervan na op piano en gitaar zodat hoort hoe verrassend er gewerkt werd met ideeën. https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wh8V-F1AKzw
Interessant de analyses over SPLHCB, ik kan me de release nog als de dag van gisteren herinneren, wat er in die dagen in Engeland gebeurde was zo overweldigend dat ik mezelf gelukkig prijs dat te hebben meegemaakt, nou was Martin me wel bekend, die van Emerick niet, keek nooit naar producers en technici, wist vaak niet eens de namen van bandleden maar zag ergens de naam van Emerick langskomen als technicus van Apple opnames, ik heb heel veel artiesten die op dat label werden uitgebracht, ik ga toch weer een blik werpen op die hoezen maar zag ook de naam van hem langskomen in verband met Badfinger, volgens mij de enige band met een echte Beatle legacy, soms zongen Beatles mee in het achtergrond koor, George Harrison als producer, ik vind niet alles van BF even goed maar van sommige nummers durf ik te zeggen dat the Beatles zouden willen dat het op hun naam stond, de tragiek die deze band trof is klassiek. https://www.youtube.com/watch?v=uFeSfTA-kfQ
Ik vond een artikel over de betrokkenheid van Emerick bij de opnames van Beatles albums met wat technische aspekten, gedeeltelijk first hand. https://www.guitarworld.com/features/beatles-end-road
[ Emerick drukte meteen zijn stempel op het geluid van The Beatles door Ringo Starrs trommels vol te stoppen met dekens en kussens om het geluid te dempen. ] Experimenteren altijd geweldig, zoeken naar nieuw geluid: helemaal vóór. Dikke duim en honderd kudo's voor Emericks mentaliteit. En over de doden niets dan goeds. Maar dat gezegd zijnde: dat volproppen en monddood maken van drums heeft onder geluidstechnici dus bizar veel navolging gevonden. Wanneer je zoals ik graag je basdrum wilt laten klinken als een trommel (en niet als een baksteen op een natte handdoek) dan heb je vrijwel altijd ruzie met die Emerick-discipelen.
Er is veel gesleuteld aan de. drum sound sinds de jaren zesfig. Al heel snel werd dat gedaan met technische hulpmiddelen zoals noise gates. Dekens kwamen daar al lang niet meer aan te pas. De Beatle sound wordt bepaald door de stemmen en de arrangemwnten waarvoor George Martin als producer verantwokrdelijk was. Ik kan me geen enkele Beatlesong voor de geest halen waarin de base drum een rol van betenis heeft. Of dat nu met of zonder dekens is.
@Hiltermann [ Dekens kwamen daar al lang niet meer aan te pas. ] Dat zeg ik toch ook niet? Wel komen PA-boeren nog regelmatig aanzetten met gelpads en mufflers en zelfs nog het goeie ouwe ducttape. En voor wat het waard is: in de coupletten van Yellow Submarine is de (hoorbaar gedempte) basdrum toch wel redelijk onmisbaar.
@ Nick, Ok, Bij Vellow Submarine heeft de basedrum een kleine functie. The Beatle sound is gebaseerd op de stemmen en de arrangementen van George Martin. Vergelijk het maar met ABBA dat is opgebouwd rond de stemmen van de vier zangers. De makkelijk lijkende songs zijn verraderlijk gecompliceerd opgebouwd. Hoe lastig dat is ondervond Tina Turner die een poging deed het ABBA materiaal op te nemen. Pop muziek is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.
@ Hiltermann 4 oktober 2018 at 21:41 [ The Beatle sound is gebaseerd op de stemmen en de arrangementen van George Martin. ] Hm. Ik zou denken dat de Beatle-sound gebaseerd is op de sound van The Beatles. [ Vergelijk het maar met ABBA dat is opgebouwd rond de stemmen van de vier zangers. ] En die piano natuurlijk. En al die Spectoriaanse overdubs. [ Pop muziek is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. ] Daarom is het ook niet verstandig om de sound van een band te willen reduceren tot één producer of één instrument.
En wat is de rol van George Martin in dit gebeuren? Een speaker ombouwen tot microfoon lijkt me erg onwaarschijnlijk in die dagen EMI had in de Abbey Road studio een selectie buitengewoon goede microfoons waaronder de legendarische Neumann U47. Die microfoon is op veel opname sessies te zien. Er was geen enkele reden voor het ombouwen van een speaker tot microfoon. Kijk maar eens op internet wat de U47 heeft betekend in de opname techniek. De eerste U47 werden geleverd in 1947. De lijst met zangers die hun carrière mede te danken heeft aan deze legendarische microfoon is groot.
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan toen ik een jaar of 14 was. Ik wist niet dat het eerder door de Beatles was gedaan. Ik had een harmonium en die wilde ik versterkt hebben. Bij gebrek aan een microfoon sloopte ik de speaker uit de tv van mijn ouders en sloot hem aan op de pick-up ingang van mijn radio. De speaker stopte ik in het harmonium. Het gaf een geweldig geluid, vooral de lage tonen. Alles in mijn kamertje trilde ervan. Blijkbaar ook bij de buren want die stonden binnen 5 minuten voor de deur.
Buitengewoon mooi artikel en derhalve een hele goeie weergave van mensen achter het succes van the Beatles