Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

In de slaapkamer van Trump

  •  
09-11-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
14117310409_ed5df3db0e_k
In de fantasiewereld waar Trump in leeft, bestaat de nederlaag niet
Als ik theatermaker was zou ik een eenakter schrijven over Trump na de overwinning van Biden. De machtigste man op aarde, alleen in z’n slaapkamer met als enig gezelschap een tv en z’n smartphone, apparaten die onvermoeibaar voorzien in z’n niet aflatende zucht naar aandacht. Woedend, huilend, schreeuwend naar de wereld over het onrecht dat hem wordt aangedaan. Onbegrepen en zelf niet in staat te begrijpen.
Totaal vereenzaamd in het Witte Huis dat van republikeins paleis de laatste vier jaar steeds meer is veranderd in een psychiatrische inrichting. Het hek dat er omheen staat lijkt inmiddels meer bedoeld om de maatschappij te beschermen tegen de bewoner, in plaats van andersom.
Dit weekend werd een fragment opgegraven van een debat met Hillary Clinton uit 2016. Ze analyseert daarin het karakter van Trump. Altijd als Trump verliest, klaagt hij dat er sprake is van een doorgestoken kaart. Nooit is hij in staat een nederlaag te accepteren. “Dat is zijn mentaliteit,” legt ze uit. “En het mag grappig zijn maar het is ook verontrustend want dat is niet hoe democratie werkt. We accepteren de uitslag, ook als we er niet gelukkig mee zijn. Dat is wat we moeten verwachten van iedereen die aan de strijd deelneemt.” Dat was een treffende analyse: Trump is ongeschikt voor de democratie.
In de fantasiewereld waar Trump in leeft, bestaat de nederlaag niet. Zoals er ook geen virus bestaat als hij niet wil dat het er is. Of geen Noord-Koreaans kernwapenprogramma. Of geen klimaatverandering.
Daar ligt hij dan, in zijn kamerjas , op bed in zijn slaapkamer. We weten uit eerdere verhalen dat het zijn favoriete verblijf is. Zijn tweets hebben onbedoeld zijn obsessieve kijkgedrag blootgelegd. Met de afstandbediening als een soort laserwapen van zijn al even imaginaire Space Force tracht hij het wereldbeeld onder controle te krijgen. Hij zapt zich een ongeluk op zoek naar oneliners die de pijn verzachten. Zelfs Russia Today brengt geen verlichting.
Hij belt. Niemand neemt meer op. Hij scheldt voicemails vol met dreigende taal. Een heerser die ten onder gaat, die niet in staat is te handelen. Nero, Christiaan VII, Ludwig II, Ivan IV, Charles VI, Ibrahim I. Trump past in een lange traditie. De gekken hebben in de geschiedenis vaker de macht dan je zou wensen. Democratie is een middel om ons daartegen te beschermen, dat wordt nogal eens vergeten.
Een kenmerk van Trump is zijn voorspelbare onvoorspelbaarheid. Vrijwel niets van wat je van hem verwacht komt uiteindelijk uit. In de aanloop naar de verkiezingen groeide de vrees dat de voor Trump negatieve uitslag gepaard zou gaan met geweld, in werkelijkheid stonden de straten vol met dansende menigtes. Niet omdat Trump een vredelievend persoon is maar omdat hij niets kan. Behalve dan afbreken, dat is vaker een specialiteit van de talentlozen met veel ambitie. Ook van zijn beloftes kwam niets terecht want dat kennis macht is, geldt ook andersom. Trump is niet in staat kennis op te nemen en dus ook niet in staat iets tot stand te brengen.
In zijn slaapkamer worstelt hij met de spellingscontrole van z’n smartphone. Zelfs wat hem moet helpen, werkt hem tegen. Een spiegel sneuvelt als hij het apparaat van zich afsmijt. Zonder media is Trump niet meer in staat zichzelf te zien.
Er wordt gespeculeerd dat Trump niet vrijwillig het Witte Huis zal verlaten. Het lijkt me sterk. Dat zou een daadkracht vereisen die hij ten enen male ontbeert. Hij is een rijkeluiszoontje dat gewend is zijn zin te krijgen dan wel te kopen. Die optie is er nu niet. De rechtszaken waar hij mee dreigt zijn kansloos. Alleen in zijn fantasie stellen ze wat voor.
Trump is het prototype van de reality-tv ster, de influencer die leeft in een maakbare wereld die alleen op het scherm bestaat. De waarheid zegt hem niets. De werkelijkheid evenmin. Hij is Truman uit de gelijknamige film, een naam die maar een klein beetje verschilt van de zijne. De president van het theater.
Trump zou gespeeld kunnen worden Sanne Wallis de Vries, die al eerder zo overtuigend de rol van Baudet vervulde. Zet de voorstelling op video en laat het theaterpubliek er in coronaveilige een- of tweepersoonshokjes naar kijken. Alsof ze in de kledingkast van Trumps slaapkamer door het sleutelgat gluren. Want wees eerlijk, we kunnen geen genoeg krijgen van deze man. Dat is de zwakte van zowel zijn voor- als tegenstanders. Voor Trump is die aandacht als zuurstof. Haal die weg en hij stikt. Het stuk kan dat de kijker stevig onder de neus wrijven want theaterbezoekers krijgen nu eenmaal graag op hun sodemieter.  
Het begint te sneeuwen. Eerst zoals in een sneeuwschudbol maar dan steeds harder en harder, aangejaagd door de klimaatverandering die hij niet wil erkennen. De vlokken, het lijken wel stembiljetten, vallen net zo lang tot het hele Witte Huis onder een laag verdwijnt, een tsunami die hij niet zag aankomen. Dan is het wachten op de dooi die pas op 20 januari intreedt. Een beetje zoals het einde van The Shining.
Kortom, een fijne Kerstvoorstelling, met voor de wereld een happy end. De laatste verrassing die het bizarre jaar 2020 voor ons in petto heeft.

Meer over:

opinie, donald trump,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (73)

Cave Canem
Cave Canem10 nov. 2020 - 7:09

Met de meerderheid van het Supreme Court achter zich lijkt het mij sterk dat het Trump niet gaat lukken om de verkiezingsuitslag ongeldig verklaard te krijgen. Ook nog eens geruggesteund door een immense schare fanatieke aanhangers. Bereid u zich alvast maar voor op nog vier jaar Trump. Hij zal echt niet opstappen.

4 Reacties
Jonathan2
Jonathan210 nov. 2020 - 11:49

Denk je, hebben dat de rechtsdeskundige op 8kun geconcludeerd? Paar dingetjes die je over het hoofd hebt gezien. Trump's mandaat loopt af op 20 januari. Een ongeldige verkiezingsuitslag geeft niemand een mandaat. Het leger kan Trump niet zien of luchten. Vrij belangrijk, toch, als je een staatsgreep wil plegen. Zou zijn aanhang trouwens graag het gevecht met het Amerikaanse leger zien aangaan. Daar niet van. Maar daar hoeven we ons helemaal niet druk over te maken, omdat hij in het beste geval wat poststemmen in Pennsylvania ongeldig kan laten verklaren, en dan niet met 120.000 stemmen verliest daar maar met 110.000. En in het onwerkelijke geval dat een rechter een staat gaat afnemen, dan heeft nog niet genoeg kiesmannen, en wint Biden alsnog. Ook zie je over het hoofd dat Trump nu moet bewijzen dat in sommige staten de stembiljetten die Biden de overwinning gaven vals waren, en diezelfde stembiljetten wel correct waren in geval van de Senaat en Huis van Afgevaardigden. Zie je het probleem?

Cave Canem
Cave Canem10 nov. 2020 - 16:57

@Jonathan, Je gaat geheel voorbij aan het feit dat ik stel dat het spel niet eerlijk gespeeld zal worden. Daar zorgt het Supreme Court we voor. Dat leger en politie tegen Trump in het geweer komen als het erop aankomt is niet meer dan naief wensdenken. Juist in die kringen is Trump ongemeen populair. De voorsprong van Trump in Pennssylvania is overigens bij lange na geen 120.000 maar slechts een fractie daarvan. Is overigens irrelevant, omdat het Supreme Court de verkiezing hoe dan ook ongeldig zal verklaren.

NoahAmber
NoahAmber10 nov. 2020 - 17:31

@Cave Canem 10 november 2020 at 17:57 ..., omdat het Supreme Court de verkiezing hoe dan ook ongeldig zal verklaren. Bijt je daar maar in vast

Jonathan2
Jonathan210 nov. 2020 - 18:47

Had het niet over politie, en leger zit je helemaal verkeerd. Normaal zijn Republikeinen daar populair maar dat is niet het geval met Trump. Het leger zal de president-elect steunen, en dat is Biden, en dat gaat niet veranderen. Er bestaat geen bewijs dat mogelijk een uitslag in een staat kan veranderen. Bij lange na niet, en Trump zal verschillende staten nodig hebben waarin rechters een verschil van vele tienduizenden of honderdduizenden stemmen na de prullenbak moeten gaan verwijzen. Gaat niet gebeuren. Er zijn in de VS zeer strenge procedures w.b. het tellen van de stemmen. Deze worden geleid door officials zowel van de o.a. Democraten als Republikeinen, waarin beide campagnes inzicht hebben, en als een stem wordt meegeteld is al vastgesteld dat deze geldig is volgens de huidige regels. https://www.militarytimes.com/news/pentagon-congress/2020/08/31/as-trumps-popularity-slips-in-latest-military-times-poll-more-troops-say-theyll-vote-for-biden/ Zoek nou eerst eens op hoe het werkt in de VS, en dan snap je mogelijk ook waarom Trump niet naar het Supreme Court kan stappen om een verkiezing ongeldig te verklaren. Het is geen bananenrepubliek. Hij hoeft niet op te stappen omdat hij na 20 jan geen president meer is. In Pennsylvania is nog niet alles geteld, en het zal ongeveer rond dat getal uitkomen. Kan ook iets meer of minder zijn.

The Apple
The Apple10 nov. 2020 - 1:01

Ik zat net naar "M" te kijken en ben dus geheel overspoeld door mooie woorden over "verbinden, verbinden, verbinden", terwijl er maar één realist tussen zat en dat was Bas Heijne. Peace for our time? - Vergeet het maar.

5 Reacties
The Apple
The Apple10 nov. 2020 - 6:23

De Amerika-deskundigen van Op1 wisten te vertellen dat Trump Mark Esper heeft ontslagen om in de publicitei te komen. Dat Mark Esper secretaris van defensie is en in die hoedanigheid heeft geweigerd om het leger in te zetten tegen Black Lives Matter werd zelfs helemaal niet genoemd. "In a final interview Esper predicted that he would be followed by a “yes man”, adding “And then God help us. (...) Esper became defence secretary in July 2019, succeeding acting secretary Shanahan. Shanahan had taken over following Mattis’s resignation, who left the administration over Trump’s decision to withdraw troops from northern Syria, abandoning Kurdish allies who had led the fight against the Islamic State. After a long silence, Mattis accused Trump of abuse of executive office and making a “mockery of the constitution” in the administration’s response to the George Floyd protests.” - https://www.theguardian.com/us-news/2020/nov/09/mark-esper-fired-defence-pentagon-donald-trump

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 nov. 2020 - 16:25

Hij had volgens mij kritiek uitgeoefend op het bijbelgedoe voor die kerk en het misbruiken van het leger daarvoor.

The Apple
The Apple10 nov. 2020 - 23:39

Minoes - Als je even de link had aangeklikt dan had je het geweten: "Esper had been at odds with Trump on a number of issues, most importantly his insistence at the height of the Black Lives Matter protests in the summer that there were no legal grounds to deploy active-service troops on the streets of US cities."

The Apple
The Apple10 nov. 2020 - 23:41

Overigens vind ik dat het belang van dat ontslag in Nederland onvoldoende onderkent wordt, ook hier. Het is méér dan alleen maar een teken aan de wand.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2020 - 9:27

The Apple Ik had het 's nachts rechtstreeks van een republikeinse politicus zelf op CNN. Doe ermee wat je wil.

Greendutch
Greendutch9 nov. 2020 - 20:45

bizar dat , normaal dezelfde dag bekend, maar nu juist bij degene die absoluut niet tegen verlies kan, de uiteindelijke uitkomst zooooo ontzèèèèèèttend laaaang op zich liet wachten, heeft ie lekker lang moeten genieten

The Apple
The Apple9 nov. 2020 - 20:03

Je kunt duidelijk merken dat de supporters van Trump over de eerste schrik heen zijn.

Jonathan2
Jonathan29 nov. 2020 - 19:00

De Amerikaanse GOP is niet een echte democratische partij. Dus kan MSM eens ophouden dat verkiezingen eerlijk zijn verlopen. Dat zijn ze niet. 1. Ze hebben zo veel mogelijk extra regels ingevoerd om mensen die niet-blank zijn, arm of ziek zijn het stemmen onmogelijk te maken. Ook zijn veel stemlocaties gesloten in Democratische gebieden. Dit is gewoon te checken. 2. Trump heeft bewust geprobeerd de post te saboteren door een aanhanger leider van de post te maken en betalingen op te houden. Dit heeft geleid tot grote vertragingen van de post en leveringen poststemmen. Hoeveel er precies verloren zijn gaan, kan men slechts naar gissen, maar van meer dan 10 miljoen heeft men geen duidelijke verklaring. https://www.politico.com/news/magazine/2020/08/13/trump-usps-postal-service-post-office-history-395024 3. Is zo veel mogelijke legale stemmen via Republikeinse rechters ongeldig laten te verklaren. Dit gebeurt vrij openlijk. Met als meest opvallende interventie door het Supreme Court, ook wel GOP Clubhouse genoemd, het niet laten meetellen van legale stemmen in Pennsylvania omdat ze door vertraging bij de post na 3 Nov. binnenkwamen.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber10 nov. 2020 - 17:34

Kansloos. Accepteer en ga verder met je leven

brandhout2
brandhout29 nov. 2020 - 17:50

De MSM meldt het niet maar er komen steeds meer bewijzen van verkiezingsfraude. Trump zal natuurlijk nooit z'n verlies toegeven als er zoveel gerotzooid is. De Democraten zitten nu feest te vieren maar het kan nog wel eens heel anders gaan lopen.

4 Reacties
Jonathan2
Jonathan29 nov. 2020 - 18:33

Klopt. 20 miljoen poststemmen zijn niet teruggekomen. Waarvan er voor zo'n 10 miljoen er geen logische verklaring is, behalve dat Trump blijkbaar toch de postal service succesvol heeft gesaboteerd. https://electproject.github.io/Early-Vote-2020G/index.html Postbussen in de fik gezet in Democratische gebieden. https://www.nbcboston.com/news/local/mailbox-burned-near-site-of-ballot-box-fire-in-boston/2218847/ https://abc7.com/ballot-drop-box-fire-vote-by-mail-election/7155522/

adriek
adriek9 nov. 2020 - 19:56

De fraudegevallen die nu boven komen zijn zonder uitzondering gepleegd door het Trump kamp. Als er het daadwerkelijk tot de bodem uitgezocht wordt houdt Trump geen tien staten meer over. Niet voor niets is iedereen verrast dat het nog zo close is geworden.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen9 nov. 2020 - 20:08

Linkjes graag naar die supervertrouwde mini media. Dat welles nietes argument is echt brandhout.

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 nov. 2020 - 7:19

Ik heb nog nergens uit kunnen afleiden dat er fraude is gepleegd. Trump riep al ver daarvoor dat er fraude zou worden gepleegd. Dat zou mensen op z'n minst te denken moeten geven. Dit scenario had hij blijkbaar al lang van tevoren in gedachten.

Willem Heerema
Willem Heerema9 nov. 2020 - 17:37

Bij de slaapkamer van Trump denk ik vooral aan of er enige echte liefde en romantiek tussen hem en zijn vrouw Melania plaats vindt.En aan het optreden van het duo op officiële momenten te zien heb ik daar veel twijfel over. Zittend in dezelfde kamer zie ik Trump al snackend aan en graaiend in zijn McDonalds zak op zijn iPad naar Fox kijken en zie ik Melania de meest recente mode-trends bekijken.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman29 nov. 2020 - 18:47

Het lijken wel intieme vrienden, van je Willem. Erg intieme zelfs. Of jij bent een beetje een eh pottenkijker, ik weet het Nederlandse woord niet meteen.

NoahAmber
NoahAmber9 nov. 2020 - 16:49

Bron: James Baker van de Reps. *zwaai*

The Apple
The Apple9 nov. 2020 - 16:36

Francisco van Jole: "De gekken hebben in de geschiedenis vaker de macht dan je zou wensen. Democratie is een middel om ons daartegen te beschermen, dat wordt nogal eens vergeten." Het probleem is nu juist dat dat middel niet blijkt te werken, tenminste niet in zijn huidige vorm. Mussolini, Hitler, Nixon, Trump, Bolsonaro, Duterte....... Hoeveel voorbeelden wil je hebben?

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman29 nov. 2020 - 18:40

Het aangename is dat de USA bevestigd heeft een democratie te willen blijven. Dat gebeurde afgelopen vijdag om vijf over half zes. Toen sprong CNN ineens over op dat positieve bericht. Jammer, want je toen net even in slaap was gesukkeld. Maar Joe Biden was toen al uren klaar wakker. Denk je nou echt dat al die mensen van heinde en ver komen, uit allerlei feodale of tribale landen omdat ze zo de pest hebben aan democratie? Je moet je niet zo op laten jutten als je bij kennis bent gekomen. Hetgeen Van Jole zegt is niet precies omschrijven wat democratie is. Democratie is geen kogelvrij vest, zelfs geen stembus van de Verblifa maar wél een eenvouige zwarte toga.

The Apple
The Apple10 nov. 2020 - 0:54

De vraag is niet of "de USA" bevestigd heeft een democratie te willen blijven, maar of de democratie er in slaagt om de macht effectief te controleren. Dat is in de VS zeker niet het geval en het is zelfs de vraag of dat in Nederland het geval is. Alles wijst erop dat de macht in werkelijkheid in handen is van de bezitters van de productiemiddelen en dat de democratie daar niet werkelijk greep op krijgt. En nog minder als één van de partijen niet te goeder trouw is - https://www.youtube.com/watch?v=QA9ak5rKmOY

Sonic2
Sonic29 nov. 2020 - 16:19

Goed betoog. Trump is alleen heel erg voorspelbaar. Het is altijd al een slechte verliezer geweest. Net als heel nationalistisch rechts alleen democratie leuk vindt als ze winnen. Als ze verliezen dan is het altijd fake. In 2016 had dit voorkomen kunnen worden. Maar toen lieten de Democratische kiezers het afweten. Trump zie ik er nog wel voor aan om zich het Witte Huis uit te laten slepen. Het zal zijn heldenstatus bij zijn loyale stemvee alleen nog maar vergroten. En ook dat is helaas volgens het geijkte patroon. Net als de reacties hier die hun diepe liefde voor Trump verpakken in kritiek op Biden Trump is voor de rest nooit een democraat geweest. Trump is een autoritair monster. Al 100 keer voorspeld door "extreem links" hier.

5 Reacties
Kuifje3
Kuifje39 nov. 2020 - 20:20

Het is vaker gebeurd dat er rechtszaken kwamen na de uitslag in de VS. Ik denk dat het verschil te groot is en dat Biden wel gewonnen heeft, zelfs al zou er behoorlijk gefraudeerd zijn. Trump zit daarbij nog in de ontkenningsfase. Daar komt hij wel weer overheen. Goed, de komende vier (of 3 of 2 of ?) jaar zitten we met een Democraat als president en zo te zien een Republikeinse senaat. Dat gaat dus weer minstens twee jaar hard tegen hard. Dat is niet goed voor dat land. We moeten hopen dat Biden de slechte dingen van Trump achter zich kan laten en de goede dingen voortzet. Denk aan de eerste president sinds Carter die geen oorlogen is gestart. Laten we hopen dat Biden dat kan navolgen. In dat geval verdient hij ook mijn steun.

Sonic2
Sonic29 nov. 2020 - 22:45

@ Jerommeke Je bent echt gevaarlijk in al je naïviteit. Het is helemaal niet spannend. Biden heeft gewonnen. Al Gore en Bush hadden nog reden om rechtszaken te voeren. Die autocratische leugenaar helemaal niets. Trump gaat nooit een nederlaag erkennen. Hij zal misschien een beweging maken om zo de transitie van "hold" af te halen. Maar hij zal de komende jaren blijven liegen en bedriegen dat hij gewonnen heeft. Volslagen krankzinnig en omdat u dat niet zo betiteld bent u onderdeel van het probleem. Natuurlijk komt Trump hier niet over heen. Daarvoor is hij veel te rancuneus en krankzinnig. Als je dat na 4 jaar nog niet door hebt. Trump heeft niets goeds voor elkaar gekregen. De zorg is een puinhoop. De polarisatie is enorm. De infrastructuur is een rotzooi. De ongelijkheid is enorm. De arbeidsmarkt is zo flexibel als wat. Bagger president. Ik wil je er aan herinneren dat Trump Kim Jong Un met "fire" and "fury" bedreigde. En dat hij een Iraanse generaal liquideerde en bommen liet neerdalen op installaties van Assad. Grote onzin dus. Ik zeg niet dat de laatste alinea de ergste dingen beschreven die Trump heeft gedaan, maar laten we de leugen en het sprookjes door prikken dat Trump een vredesduif is. En NEE. Om gelijk daarna weer een leugen te door prikken. Trump heeft lang niet al zijn beloftes waar gemaakt. Er is geen muur. Er zijn heel veel banen niet terug gekomen in Amerika. De mensen in de Mid West hebben het zeker niet allemaal beter. Er is niet iets moois in de plaats gekomen voor Obamacare. Het moeras is absoluut niet drooggelegd. En voor de rest bent u een fatsoenlijk mens( ondanks stuitende naïviteit richting Trump). Biden verdient met het alternatief in oog genomen alle steun. Voor iedereen die GEEN kwart, halve of drie kwart fascist is. Het is niet moeilijk. Dat sommige mensen nog twijfelen zegt heel veel over hun. En eigenlijk verdienen dat soort mensen louter hoon. De tijd dat mensen weg kwamen met het steunen van foute despoten moet over zijn. En als de afgelopen vier jaar niet genoeg bewijs was, kijk alleen maar naar de afgelopen 4 dagen.

poeslief
poeslief10 nov. 2020 - 11:50

@Sonic Uw wereld bestaat altijd uit twee kampen; uw vrienden en uw vijanden. Uiterste polarisatie en het politiseren van alle mensen zijn 2 van uw kenmerken net als dat een kenmerk van u is dat u zich graag laat gelden richting een ander maar zelf heel erg slecht om kan gaan met een kritische benadering want dat schijnt volgens u altijd een aanval te zijn op Sonic en op Sonic zijn superieure inzichten die alleen door guurrechts ontkent kunnen worden; die arme Sonic die overal vijanden ziet. Uw belevingswereld is uiterst totalitair en u mixt dat met erg veel emotie. Is het u overigens bekend dat 1 van onze meest oude reflexen het heel snel duiden is van goed/fout, of eigenlijk van gevaar/geen gevaar; dat de mens als ras het gered heeft door weg te rennen bij ( mogelijk) gevaar, en dat dit onder andere bij u heel heel diep verankerd zit in uw persoonlijkheid? U koppelt daden nimmer los van uw voor- of afkeur van een persoon of organisatie; u vergoelijkt voor uw vrienden/peergroup dat waar u de door u verklaarde vijand voor afserveert; uw start en finish zijn altijd dezelfde. Ik ben zo nieuwsgierig hoe een door Sonic geleid Nederland ingericht zou worden?

Sonic2
Sonic211 nov. 2020 - 8:55

@ Poeslief Een Sonic geleid Nederland ziet er uit als het kabinet met een stevigere linkse invloed. Al eerder heb ik gezegd dat helemaal voor volle 100% PVV en FvD uitsluiten mij averechts lijkt werken. Ik zou wel een enorme berg met voorwaarden willen stellen( stuk of 50 tot 100) voordat je met 1 van die 2 partijen gaat samenwerken. Dat is een veel mildere formulering als veel andere linkse mensen gebruiken. De vijanden hier zijn inderdaad mensen zoals u. Die respectloos naar mij zijn. Mij schofferen. Met absolute aantoonbare leugens over mij komen. Mij elke keer weg zetten alsof alles wat rechts van GL is voor mij slecht is. Terwijl ik in een ver verleden zelfs rechts( VVD) heb gestemd. Stop met liegen. Stop met dingen over mij vermelden die niet waar zijn. Stop met allerlei ultra rechtse figuren tegen mij op te hitsen. Stop met te doen alsof ik een onmens ben. Jerry Bidet heeft van mij geen last. En dat komt omdat hij fatsoenlijk is. In ieder geval de intentie heeft om wat ik zeg en typ goed te begrijpen. En niet elke keer een persoonlijke strijd tegen mij voert. Iedereen die daar mee blijft doorgaan en continue mij volledig foutief wegzet, kan een flinke sneer terug verwachten. En voor de rest zit u op mij in te hakken en heb ik u nog geen woord horen zeggen over die autocraat die zijn nederlaag niet kan erkennen. Die overigens nog een dag of 60 de leider is van de USA. Door die massa dwaling in 2016. Maar mij bashen kan dan weer wel. Ik hoef met niemand hier vijandschap. Als er over mij leugens worden verteld. Als ik voor de zoveelste keer verkeerd wordt weg gezet. Als er een hetze tegen mij wordt gevoerd en dat is volledig aantoonbaar dan verdedig ik mezelf. En dat schijnt intolerant, vijandschap te zijn. En heel extreem links. Het geeft alleen maar aan hoe geschift het tegenkamp is. Maar dat kan je ook al opmaken uit dat er hier al genoeg mensen zijn die het openlijk voor een autocraat opnemen

poeslief
poeslief11 nov. 2020 - 10:39

@Sonic Dank u voor de onderbouwing van mijn stellingname. Op mijn vraag hoe een door Sonic geleid NL er uitziet: "Een links beinvloed kabinet" Beste Sonic voor u is NL het kabinet, de regering; voor mij is NL een land met bijna 18 miljoen inwoners van diverse pluimage. Nogmaals hoe gaat u met uw linksige kabinet NL inrichten? Geeft u eens een reeks voorbeelden. Verder vraag ik u bij dezen hoezo ik een woord vuil zou maken aan Trump terwijl de neiging/reflex om vijanden te bashen en voor de vrindjes te vergoelijken mij dag in dag uit steeds meer tegen staat. O.a. u besteed zoveel tijd aan de door u verklaarde vijanden dat ik me afvraag of u beseft dat neutraal/objectief zijn ook zijn waarde heeft, en dat niet ieder mens zo extreem gepolariseerd is als u en het u zou sieren om veel meer vragen te stellen in plaats van volledig op aannames te varen, en van alles fact free daarbij te verzinnen dat als een tang op een varken slaat, en te vaak de rantdebiel uit te hangen. Als ik niet zoals u die autocraat bash dan moet ik wel een fan van die autocraat zijn, volgens u = samenvatting van de tweedimensionale belevingswereld van Sonic.

Fredje3
Fredje39 nov. 2020 - 16:16

Dit terwijl Trump eigenlijk helemaal niet zoveel verloren heeft. Het is nog niet zeker hoe het zit met de senaat, als de republikeinen daar de meerderheid houden dan.... Dan heb je nog het hooggerechtshof met 6 republikeinen en 3 democraten. Ondanks dat Trump zich lijkt te gedragen als een kind en misschien wel vreselijke dingen zegt en denkt en bla bla bla, heeft hij toch nog bijna de helft van alle stemmen binnen. Wat dus eigenlijk zou betekenen dat als iemand met dezelfde idealen e.d. maar dit beter weet te verbergen en vriendelijker, dat deze met gemak zou kunnen winnen. Het verlies van Trump is op de man en niet op de gedachtengang. Ik verbaas mij dan ook dat iedereen zo blij is. Het zaadje is gezaaid en dan nog wel door de slechtste persoon ooit en het is niet afgestraft.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman29 nov. 2020 - 18:54

Is dat wat je zegt soms een variatie op: meneer Wilders heeft zo juist al weer een punt gescoord?

Sonic2
Sonic29 nov. 2020 - 21:23

De Republikeinse achterban is helemaal niet op zoek naar iemand die het fatsoenlijk verwoord. Mccain werd uitgefloten door zijn achterban toen hij Obama een goede vent noemde. Romney en Mccain waren waarschijnlijk de twee meest aardige Republikeinen. Die waren redelijk. Niet dat de GOP gevestigde orde Trump wilden in 2016, maar Trump was de ideale trendbreuk. De Republikeinse achterban is al tientallen jaren ultra rechts. En Bush was voor velen daar al te gematigd. En voor de rest is wat je beweert niet nieuw, want het is al decennia zo dat Republikeinen en Democraten dicht bij elkaar eindigen. Romney en Mccain deden dat. Bush en Kerry. Maar nu Trump de helft ongeveer haalde is dat voor u opeens nieuws. En in Amerika denken veel mensen zoals Trump. En een heleboel niet. Je punt is? Lijkt me een normale weergaven van USA. Hoe het daar gaat.

Ivan61
Ivan619 nov. 2020 - 16:14

Trump is niet weg, Niet te vroeg juichen. Zijn verkiezingen in 2016 hebben bewezen hoe zwak Democraten zijn. Elke andere kandidaat zou van hem winnen behalve mevrouw Clinton. Laten wij hopen dat overdracht vreedzaam verloopt.

2 Reacties
Sonic2
Sonic29 nov. 2020 - 21:17

Trump is voor zijn ultra rechtse achterban een succes. Volgens mij was elke andere kandidaat behalve Trump er tegen Clinton sowieso af gegaan. Rubio, Cruz, Bush. Die hadden allemaal verloren tegen Clinton. En trek dat maar door na 2020. Iedere andere Republikein was er met 5 tot 10% tegen Biden aangegaan. Dat de GOP vast houdt aan Trump is op electoraal gebied te begrijpen. De Republikeinse achterban is Trump. Die houdt van Trump. Net als de PVV achterban van Wilders houdt. Alles wat die clown doet zullen ze tot in de eeuwigheid goed praten. Trump is voor zijn achterban een succes. Een groot succes.

Ivan61
Ivan6110 nov. 2020 - 8:27

@ Sonic, Trump is een gevaarlijke gek die over lijken gaat. In afgelopen 4 jaar heeft hij ons laten zien hoe schaamteloos hij is. Meer dan 70.000.000 mensen volgen hem als makke schappen. Het probleem is dat vele schappen wapens hebben. De geschiedenis leert ons dat gewetenloze mannen alles doen om aan de macht te blijven.

EricDonkaew
EricDonkaew9 nov. 2020 - 15:38

Als ik theaterman zou zijn, zou ik meer denken aan 'Der Untergang'. Niet dat ik DT wil vergelijken met AH, zeker niet. Maar het worstelen tegen het onvermijdelijke verlies, teruggetrokken met de laatste getrouwen. Er valt qua theater of film wel wat van te maken. De schelmenroman is uit. Misschien komt er nog een appendix, hopelijk niet te lang.

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen11 nov. 2020 - 20:11

Mooie Godwin! AH pleegde uiteindelijk zelfmoord in een Berlijnse bunker. DT zie ik dat nog niet doen. Als het tijdperk Trump voorbij is, zullen nog heel wat auteurs, theatermakers, cineasten, beeldende kunstenaars, historici en psychiaters een goede boterham verdienen aan het verschijnsel Trump.

Pater
Pater9 nov. 2020 - 15:10

"Toen de hertellingen opnieuw een uitslag in het voordeel van Bush opleverde eisten de Democraten nieuwe hertellingen die bevestigden dat men in geen geval een andere uitkomst dan een presidentschap voor Gore zou worden geaccepteerd." Wat een onzin. De hertellingen werden op bevel van het (overwegend rechtse) Supreme Court juist vroegtijdig gestaakt toen er nog vele duizenden stembiljetten klaar lagen voor de hertelling en de voorsprong van Bush geslonken was tot 367. Gore had daar nog tegen in beroep kunnen gaan, maar daar was-ie te netjes voor. Zou T ook zo netjes zijn? Er was overigens alle reden voor handmatige hertelling omdat de ponsgaatjes onduidelijk waren. Let op: de Reps hadden het over fraude, de Dems niet.Wat ook blijkt uit het artikel.

Viso
Viso9 nov. 2020 - 15:01

"“En het mag grappig zijn maar het is ook verontrustend want dat is niet hoe democratie werkt. We accepteren de uitslag, ook als we er niet gelukkig mee zijn." Dit komt mij over als een van de meest hypocriete stellingen van de afgelopen 4 jr. Ik heb de afgelopen 4 jaar in de US alswel in de UK tijdens de Brexit nasleep namelijk nou niet echt acceptatie gezien toen de uitslag niet beviel. Integendeel. Ik zag alleen maar tegenwerking, moddersmijten, protesten en proces traineren. De media heeft daar een groot negatief aandeel in gehad. En dit vanaf dag 1 waarna het niet meer is opgehouden. Het komt mij over als 'democratie' is pas democratie wanneer 'wij' het voor het zeggen hebben.

3 Reacties
Jonathan2
Jonathan29 nov. 2020 - 15:49

Probeer nou eerst eens te begrijpen hoe een democratie hoort te werken, dan snap je er misschien iets meer van. Is volkomen legitiem om met democratische middelen proberen een beleid tegen te houden. Figuren met antidemocratische opvattingen verwarren dat als de geliefde leider is gekozen dan iedereen moet meewerken aan zijn beleid, zo werkt het echter slechts als dan de democratie ook gelijk zou zijn afgeschaft. Overigens is de legitimiteit van de overwinning van Trump nooit ontkend. Clinton is geen rechtszaken begonnen, de machtsoverdracht heeft normaal plaatsgevonden, en de onderzoeken naar mogelijke Russische invloed zijn ingesteld door de instanties die daar wettelijk toe bevoegd zijn, en als er al sprake was van politieke invloed dan kwam die uit Republikeinse hoek omdat de beslissingen zijn genomen door de FBI, met aan hoofd Republikein Comey en openbare aanklager van de VS, Rosenstein, Republikein aangesteld door Trump.

Rick Hofland
Rick Hofland9 nov. 2020 - 16:40

Iedereen die niet inziet dat Trump zware narcistische trekken heeft die zij handelen verklaren kijkt bewust weg van de realiteit. Maar dat daar tegenover de MSM een houding aangenomen heeft met allen modder smijten op de persoon, wanneer nodig de feiten wat verdraaien of dingen weglaten en uitspraken en video's zo te monteren dat Trump er slecht uit kwam is ook moeilijk te ontkennen. Wie dat niet inziet is ook het contact met de realiteit verloren. Dit laatste heeft inderdaad wat weg van ‘democratie’ is pas democratie wanneer ‘wij’ het voor het zeggen hebben. Ik begrijp best wel dat er bij mensen die Trump haten nu eerst een moment van euforie heerst, maar als dat gevoel wat is weg gezakt zou er toch met bezorgdheid moeten worden gekeken naar dat Trump zonder Corona de verkiezingen waarschijnlijk met een enorme voorsprong zou hebben gewonnen. Zo ontzettend veel doden in de VS en alsnog wist Trump bijna een meerderheid te behalen. Dit laatste verklaart ook waarom een forse groep kiezers tegen Trump heeft gestemd (da's wat anders dan voor Biden) en tegelijkertijd voor het de senaat op de republiekeinen. Kortom, de VS wordt niet door een veranderende bevolkingssamenstelling steeds democratischer, zoals hier bij onze MSM vaak viel te lezen afgelopen jaren. Nee, de Amerikanen krijgen steeds meer een hekel aan het establishment, zowel aan de democratisch kant als bij de liberalen.

NoahAmber
NoahAmber9 nov. 2020 - 16:44

Kom eens uit je bubbel en verrijk je door meerdere informatie van de media tot je te nemen. Het is niet alles kommer en kwel. Of je moet er naar zoeken en je daar erg prettig bij voelen

Pater
Pater9 nov. 2020 - 14:58

Na vier jaar nog steeds een enorme onderschatting van T. Hij blijft waarschijnlijk een grote machtsfactor bij de Reps, waar weinigen omheen kunnen. En dus ook een enorme hindermacht voor Biden.

4 Reacties
Jonathan2
Jonathan29 nov. 2020 - 15:56

Waarom onderschatting? Ken weinig sukkels die 2 keer op rij de Popular Vote hebben verloren, sterker nog, ken er niet 1. Maak hem niet groter dan hij is. Romney scoorde niets slechter dan Trump en moest tegen een veel sterkere kandidaat. Wordt toch ook niet gezien als een electoraal genie.

NoahAmber
NoahAmber9 nov. 2020 - 16:47

Zelf heb ik het idee dat vele van zijn partijgenoten ook niet echt fan van trump zijn. Denk zelf dat er vele blij zullen zijn dat hij is opgerot. En trump als machtsfactor bij de Reps. Nope nu niet meer. Ze zullen hard opzoek zijn naar een opvolger en trump zal in de vergetelheid verdwijnen

JoostdeV
JoostdeV9 nov. 2020 - 16:58

Na vier jaar nog steeds een enorme overschatting van T. De Reps hebben zich bijna allemaal aan hem uitgeleverd. Met zijn aanstaande val sleurt hij een groot deel van de partij de afgrond in.

Pater
Pater11 nov. 2020 - 17:42

Ik vind de reactie van Van Joole dom en oppervlakkig omdat hij de macht van T. nog steeds onderschat. Hij blijft de komende vier jaar ongetwijfeld de aanvoerder van een enorme hindermacht van B. Er komt bij de reps geen open discussie over de koers, die blijfr extreem rechts. McConnell krijgt geen mm ruimte om constructief met Biden samen te werken. Ik betwijfel of er meer dan een handvol 'afvalligen' bij de Reps opstaan. De koers was ook voor T. al steeds extremer geworden. @Jonathan "Romney scoorde niets slechter dan Trump" Ik wet niet waar je dat vandaan haalt, maar het klopt van geen kanten. De score van T. was een absoluut record van alle republikeinse kandidaten. Een 9 mln méér dan Romney. @Noah Was het maar waar. Zelfs op dit moment zijn er bijna geen republikeinen die T. durven te latyen vallen. Ik schat dat zijn invloed enorm blijft. Ook vrij logisch. ze zijn bang voor hem. Op het moment dat T. zich over vier jaar weer kandidaat zou stellen zouden alle Repblik. afvalligen afgestraft worden, hij zou hun kandidatuur aanvallen, en zijn trouwe fans volgen hem weer. @Joost Zie je op dat gebied dan al iets gebeuren? T. heeft met zijn 70 mln stemmen zijn macht bewezen, méér dan ooit een Rep. kandidaat heeft gehaald.

Joop Schouten
Joop Schouten9 nov. 2020 - 14:52

'.... vereenzaamd in het Witte Huis dat van republikeins paleis de laatste vier jaar steeds meer is veranderd in een psychiatrische inrichting. Het hek dat er omheen staat lijkt inmiddels meer bedoeld om de maatschappij te beschermen tegen de bewoner, in plaats van andersom.' Ha, ha, ha, ...exact.

Grietje Genot
Grietje Genot9 nov. 2020 - 14:48

Trump is al een vage herinnering, een halfvergeten flard van een nare droom, een kwelgeest uit lang vervlogen tijden, een vochtplek op het behang.

3 Reacties
henk-alexander
henk-alexander9 nov. 2020 - 15:11

Een 'vochtplek op het behang' wijst op lekkage t.g.v. krakkemikkige constructie ...

Salama.
Salama.9 nov. 2020 - 17:36

Dat zou je wel willen maar we zijn voorlopig nog niet van die kerel af ook als hij geen POTUS meer is.

Grietje Genot
Grietje Genot9 nov. 2020 - 18:25

Droogstoppel, Mussolini, Archie Bunker, Tea Party, Trump etc enz. ze bestaan al eeuwen, deze komische noten, en komen en gaan, net als schimmels, God, parasieten, nachtmerries enz.

Woeki Hypo
Woeki Hypo9 nov. 2020 - 14:38

In de slaapkamer van Trump “In de fantasiewereld waar Trump in leeft, bestaat de nederlaag niet” De fantasiewereld van de tegenwoordig dominante Democraten is ook neoliberaal. Daar geldt ook het doel: winnen. Winnen, eventueel t.k.v. de democratie (in o.a. andere landen). De slaapkamer van de elitaire globale neoliberalen 1) is behangen met termen als: populist, extreem rechts, complot denker/theorie, nepnieuws, desinformatie, Goede censuur, virusontkenner, anti-vaxxer, HCQ verbod, anti overheid, anti elite, Poetin vriend, staatsgevaarlijk. Termen, waarmee men de vervallen (systematisch, doelbewust, doelgericht) gepolariseerde democratie (al 4 of 5 decennia) verder kan polariseren en uithollen. En waar was de sociaal democratie al die tijd? Of doen ze gewoon mee met Het Globale Kapitaal? Woeki Hypo is gematigd liberaal. P.S.: 1) Waarbij men (opzettelijk) vergeet, dat het (globale) neoliberalisme zelf een vorm van extreem (elitair of economisch) rechts is (een extremisme).

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2020 - 17:16

Wat gaat er niet gepaard met bergen geld! Over Harris bijvoorbeeld, wikipedia. "In 2003 stelde ze zich kandidaat om haar voormalige baas op te volgen als openbaar aanklager van San Francisco. Haar campagne gaf meer dan 600.000 dollar uit, meer dan ooit tevoren, en meer dan wettelijk was toegelaten. Na een turbulente campagne won Harris de verkiezing met 56 procent van de stemmen. In 2007 werd ze opnieuw verkozen, als enige kandidaat."

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 nov. 2020 - 17:22

En wat levert het ze wel niet op na een presidentschap aan lezingen die goud geld opbrengen. Dat was en is al tijden zo met Tony Blair in de UK en de Clintons en Obama's. Of je nu republikeinen hebt of democraten zelfs zogenaamde 'sociaal' democraten als Blair. Ongehoorde bedragen worden gevraagd en betaald.

Bouwman2
Bouwman29 nov. 2020 - 14:32

Je kunt natuurlijk best schamperen over Trump, maar daarmee verdwijnt het trumpisme nog niet. Daarmee is een looser nog geen winner. De rancune is niet weg, integendeel, de herinnering aan de trap na speelt nog jaren later op.. The song seems ended, but tghe melody lingers on.... Het lijkt natuurlijk heel leuk, wat Van Jole hier opschrijft, maar. het is geen magie, niet de oplossing. . De geest van Trump blijft boven de wateren zweven. Triomfalisme is niet op zijn plaats. Ik weet je niet of je op Jpe Biden gelet hebt, Francisco, maar die maakte geen grappen. De naam TRUMP vermeed ie zorgvuldig te noemen. Biden is wel opleeftijd maar wat is oud? Hij heeft enorme ervaring. Hij wist compromissen te bereiken met zijn opposanten. Als iemand het vuur kan temperen dan is het wel the president elect. Ik word nooit zo maar enthousiast voor een politicus. Maar wél voor Angela Merkel en voor Joe Biden. Dan heb je het wel zo ongeveer gehad. De president elect maakt zich op voor grote verzoendag. Daarin passen leuke grapjes maken over Trump niet. Roep pas geesten op als je die kunt beheersen. Behhersen gaat niet via emoties, maar gewoon met beheersing.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber10 nov. 2020 - 17:41

Wat een geouwehoer....

JoostdeV
JoostdeV9 nov. 2020 - 14:28

Voor een inkijkje in de de wereld van een Amerikaanse dictator zijn de boeken van Gabriel García Márquez een aanrader. Ook leerzaam voor personen als Ploert en Jerry.

[verwijderd]
[verwijderd]9 nov. 2020 - 13:06

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Pater
Pater9 nov. 2020 - 15:12

Je bedoelt: wanneer T ophoudt met vuilspuiten, procederen en tweespalt zaaien? Als T daar nou gauw mee ophoudt zorgen B en Haris wel voor de verzoening.

itsme3
itsme39 nov. 2020 - 15:19

@Kees "Echt heel benieuwd hoe Biden en Harris de draai van vuilspuiten, procederen en tweespalt zaaien naar ”verbinden” denken te gaan maken." Ik denk dat Biden en Harris Trump's vuilspuiten, procederen en tweespalt zaaien gewoon gaan negeren. Hij is vanaf nu irrelevant. Die man heeft zichzelf zo onsterfelijk belachelijk gemaakt dat de republikeinen zich net zo snel van hem zullen afkeren als dat ze zich naar hem toe keerden, pas NADAT hij de verkiezingen had gewonnen. Voor de republikeinen was Trump gewoon een instrument dat na gebruik weggegooid kan worden. De meesten moesten toch al niet veel van hem hebben, maar ze waren van hem afhankelijk van hem voor hun eigen hachje. Zelfs Fox News moet niet meer van hem hebben.

Jerry Bidet
Jerry Bidet9 nov. 2020 - 13:05

“En het mag grappig zijn maar het is ook verontrustend want dat is niet hoe democratie werkt. We accepteren de uitslag, ook als we er niet gelukkig mee zijn.'' Typisch, als Clinton iets niet gedaan heeft in de afgelopen vier jaar is het dat wel. Wat dat betreft lijken ze meer op elkaar dan ze beiden zouden willen.

6 Reacties
Miss Piggy
Miss Piggy9 nov. 2020 - 13:48

Precies. Zowel Trump als Clinton waren in 2016 buitengewoon ongeschikte kandidaten. Trump omdat hij een onbeschofte hork is, die de vaardigheden niet heeft om president te zijn. En Clinton omdat het een zeer impopulaire, arrogante kandidate was die totaal geen idee had wat er speelde onder de kiezers.

Pater
Pater9 nov. 2020 - 15:15

@Jerry Ben je nou gewoon dom of ben je expres aan het liegen? Clinton accepteerde in 2016 de uitslag de dag na de verkiezingen en feliciteerde toen T. Ondanks het feit dat ze drie miljoen stemmen méér had; Trump heeft nu een dikke 4 mln stemmen minder.

NoahAmber
NoahAmber9 nov. 2020 - 16:53

@Jerry Bidet 9 november 2020 at 14:05 “En het mag grappig zijn maar het is ook verontrustend want dat is niet hoe democratie werkt. We accepteren de uitslag, ook als we er niet gelukkig mee zijn.” Typisch, als Clinton iets niet gedaan heeft in de afgelopen vier jaar is het dat wel. Wat dat betreft lijken ze meer op elkaar dan ze beiden zouden willen. Kritiek, zware terechte kritiek uitoefenen tijdens de ambtsperiode van trump doe jij af als het niet accepteren van de uitslag?!

Jerry Bidet
Jerry Bidet9 nov. 2020 - 18:58

@pater en noah Dat kan wel zijn, de periode erna hebben zij en democraten keer op keer herhaald dat de Russen Trump geholpen zouden hebben, of zijn jullie dat vergeten? Daarnaast heeft Clinton voor de laatste verkiezingen opgeroepen dat Biden een verlies nooit mag accepteren. Dus nee, ik lieg niet. Dom ben ik wel.

NoahAmber
NoahAmber10 nov. 2020 - 17:45

@Jerry Bidet 9 november 2020 at 19:58 @pater en noah Dus nee, ik lieg niet. Dom ben ik wel. Dommerts denken altijd dat ze niet liegen. Dat is inherent aan dom zijn

Pater
Pater11 nov. 2020 - 17:53

@jerry Je beweerde dat Hillary de uitslag niet accepteeerde. Ik toonde aan dat dat niet klopt. Je loog dus. Het is ook bewezen dat de Russen T hebben geholpen, dat bleek duiidelijk uit het FBI-onderzoek. Ben je vergeten hoe die mailbestanden van Hillary bij Assange/Wikileaks terecht kwamen? Hillary heeft nooit gezegd dat T een verlies niet mag accepteren, wel dat zij analyseert dat hij dat niet zal doen; dat blijkt aardig te kloppen. Een ideetje. Als we nou eens afspreken dat je alleen nog iets opschrijft als je daarvoor onderbouwing aanlevert?

HarrieV2
HarrieV29 nov. 2020 - 13:01

Trump is een nul en een figuur welke we het liefst zo snel als mogelijk willen vergeten, waren het niet dat een kleine helft van het Amerikaanse volk (die gestemd hebben) op hem gestemd hebben en dat het vrij weinig heeft gescheeld en we zaten nog vier jaar met hem opgescheept.

1 Reactie
Tiesuitreduz
Tiesuitreduz9 nov. 2020 - 18:19

Iemand schrijft hier: 'Probeer nou eerst eens te begrijpen hoe een democratie hoort te werken, dan snap je er misschien iets meer van. Is volkomen legitiem om met democratische middelen proberen een beleid tegen te houden.' Behalve arrogant is het ook onwaar wat deze meneer of mevrouw meldt. Ik heb nog steeds het beeld voor ogen van mevrouw Pelosi die met een onbewogen gezicht een toespraak van Trump tergend langzaam verscheurt. Dat maakte me destijds nogal kwaad, met democratie moet je dan bij mij niet meer aankomen. Dat is een gevoel dat weer verdwijnt, maar wat blijft is de schade die zulke akties aan de democratie toebrengen. Iedereen heeft haat in zich, en mevrouw Pelosi droeg aan die haat bij. De arrogantie en betweterigheid bij de Democraten stoorde en stoort mij. Ook de oproep tot verbroedering nu valt bij mij slecht. Trump deed in 2016 precies hetzelfde, elke nieuwe president roept op tot eenheid, ik herinner me oproer in de steden en spot. Niet alles is Trump's schuld en het betoog van de heer van Jole vind ik nogal gekleurd, en overtuigt me niet. De gehele media in handen van 1 geluid, al of niet in handen van de superrijken, dat lijkt me schadelijker voor een democratie dan Trump.