Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

In de Biblebelt neemt de vaccinatiebereidheid plots toe

  •  
21-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
93 keer bekeken
  •  
51125972421_0c3ce0372f_k

© cc-foto: Governor Tom Wolf https://flic.kr/p/2kTPYp8

Streng gelovigen uit de Biblebelt, de strook die vanuit de Zeeuwse eilanden langs de grote rivieren naar Overijssel loopt, willen zich nooit laten vaccineren tegen welke ziekte dan ook. Ze menen op basis van bijbelteksten dat dat in strijd is met de wil van God.
NRC meldt dat dat rigide standpunt nu aan het schuiven is, althans in een van de gemeenten.
"In Neder-Betuwe, een kleine gemeente met zo’n 24,5 duizend inwoners in Zuid-Gelderland, is iets opvallends aan de hand. De gemeente heeft – waar het inenten van kinderen betreft – veruit de laagste vaccinatiegraad van Nederland. Met 54,5 procent ligt deze bijvoorbeeld een stuk lager dan in Urk (61 procent) of de Biblebelt-gemeenten Staphorst (79,8 procent), Barneveld (67,4 procent), Renswoude (68,8 procent) en Borsele (75,9 procent). Maar nu heeft zo’n 60 tot 74 procent van de mensen boven de achttien in Neder-Betuwe al tenminste één coronaprik gehad. Binnen de groep mensen die 66 jaar of ouder zijn, ligt dat percentage zelfs tussen 75 tot 84. Neder-Betuwe loopt nu niet achter op andere Biblebelt-gemeenten. En zelfs voor op Staphorst en Urk, waar respectievelijk 40 tot 59 procent en 20 tot 39 procent van de achttienplussers minstens één vaccinatie achter de rug hebben."
Volgens de reportage komt het doordat jongeren anders tegen de kwestie aankijken en dat ouderen door de coronacrisis zich zijn gaan herbezinnen, soms met hulp van begripvolle arts en verzorgers. Er wordt ook meer over het onderwerp gepraat dan gebruikelijk is binnen de veelal gesloten gemeenschappen. Goede voorlichting blijkt daarbij essentieel. Zo verkeren nogal wat mensen in de veronderstelling dat de vaccins gemaakt worden van foetussen. In werkelijkheid gaat het om de cellen van een enkele foetus uit de jaren zeventig.
De Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV) constateert aan de hand van de vragen die ze krijgt dat tegenstanders van vaccinatie niet langer alleen het argument van de goddelijke voorzienigheid gebruiken. Ze slepen en verzinnen er van alles bij om mensen af te houden van het vaccin. Maar hebben daar steeds minder succes mee.
Wat goed werkt om mensen te overtuigen zich te laten vaccineren is hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. Dat spreekt gelovigen die iets voor de samenleving willen doen aan.
Omroep Gelderland meldde vorige maand dat medici discrete vaccinatiemogelijkheden aanbieden zodat gelovigen zich kunnen laten prikken zonder sociale controle.
Geen video? Klik hier.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (32)

Jaco38
Jaco3822 aug. 2021 - 20:08

“chwiedijk 21 augustus 2021 at 21:07 Wat vindt broeder Christen (Van der Staaij) hiervan?” Daar heeft hij zich vaak genoeg over uitgelaten, nml dat dit een eigen afweging moet zijn, hij is tegen vaccinatie-dwang. Zijn achterban is verdeeld op dit punt, een aantal jaar terug schatte v/d Staaij dat circa 60% van zijn achterban geen religieuze bezwaren tegen vaccineren heeft. Ik verbaas mij trouwens over de verbazing van de auteur. Iedereen die nog wat in deze kringen verkeerd weet dat dit standpunt enorm aan het schuiven is op de biblebelt. Het is een relatief kleine groep binnen de gereformeerde gezindte, in de uiterst orthodoxe hoek. https://www.bd.nl/gezond/sgp-zelfstandig-argumenten-wegen-over-vaccinatie~a8abaec5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 aug. 2021 - 13:48

Wat ook goed helpt! ( dat staat ook in het artikel): "Ook Nees van Wolfswinkel, wethouder van de gemeente Neder-Betuwe, denkt dat de vele uitbraken in de gemeente, en zo’n vijfentwintig sterfgevallen door corona, een rol hebben gespeeld bij het vaccineren. “ “Als er geen pandemie is, is de noodzaak van het opnieuw evalueren van je standpunten niet zo heel groot.” Die noodzaak is er nu dus wel. "

1 Reactie
adriek
adriek23 aug. 2021 - 7:13

Als derden overlijden aan een ziekte is het God's wil, als het te dichtbij komt is het het werk van de duivel.

Marcus A.2
Marcus A.221 aug. 2021 - 19:39

"NRC meldt dat dat rigide standpunt nu aan het schuiven is, althans in een van de gemeenten." Is een standpunt niet per definitie rigide? Het lijkt me dat de schrijver van dit stukje gelovigen wil ridiculiseren en daarvoor een pleonasme denkt nodig te hebben.

7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens21 aug. 2021 - 20:20

@ Marcus A. Jij schrijft: Is een standpunt niet per definitie rigide? Het standpunt van een gelovige wel. Ongelovigen komen tot hun standpunten op basis van nadenken en zaken afwegen. het belangrijkste kenmerk van een geloof is dat een dergelijk proces niet plaatsvindt als het een onderwerp betreft waarbij het geloof in het geding is. Maar er zijn ook ongelovigen met rigide standpunten. NRC wil niet gelovigen ridiculiseren maar het feit dat gelovigen op basis van hun geloof een vaccin weigeren. Covd19 was niet 1 van de 7 plagen dus alle aanleiding om daar kanttekeningen bij te plaatsen. Het weigeren is dus ridicuul.

ton14024
ton1402421 aug. 2021 - 21:39

Wie heeft een half jaar nodig om te besluiten?

EricDonkaew
EricDonkaew22 aug. 2021 - 3:41

@Markus A. ---------------------------------------- De term 'rigide' versterkt in dit geval het standpunt. Zowel taalkundig als ten behoeve van de begripsvorming is dit volkomen toegestaan.

itsme3
itsme322 aug. 2021 - 6:24

Nee. Een standpunt is niet rigide. Een standpunt kan veranderen bij meer inzicht. Oftewel, het is geen pleonasme

Le Chat Botté
Le Chat Botté22 aug. 2021 - 6:35

Nee. Een standpunt is niet per definitie rigide. Dat is het pas als het standpunt zich kenmerkt door een rechtlijnige, intransigente denkwijze, of, meer specifiek, als het standpunt beroep doet op het zeer strikt interpreteren en toepassen van (religieuze) wetten.

Bouwman2
Bouwman222 aug. 2021 - 8:41

Er is weer sprake van de zoveelste gezagscrisis. Het aamvaarden van gezag is altijd al een probleem geweest. Want wie heeft er voldoende gezag? Als dat niet duidelijk is, dan wordt erom gestreden. Je weet hoe dat gaat in het koninkrijk, de praktijk van de dokter en het klaslokaal. Daarom is de democratie een behulpzaam idee en kan er via verkiezingen bepaald worden wie het gezag hic et nunc toevalt. Nou je weet wel hoe dat afliep bij de VK21 verkiezingen van het voorjaar ? De kiezer dacht Mark Rutte het meeste gezag toe te delen..Zo werkt de democatie nu eenmaal. Maar aanvaarding is weer wat anders. Er ontstand rebellie. . De kiezer had ongelijk. De kiezer had het fout. Die moet zich in een hoek gaan schamen.. De verkiezingen moeten over en over en over. Tot het over en uit is. De gezagscrisis is een crisis in de democratie geworden. De Bijbel begint waarschuwend met weigeren en doodslag. En veel beter is het nooit geworden. Zou verbieden van de Bijbel en gebedshuizen waar dominees er uit voorlezen een goed idee zijn? Nou, je zegt het maar, dan houden we als verkiezingen niet voldoen een retefendum.

Middenman
Middenman22 aug. 2021 - 22:47

@DaanOuwens - Gelovigen passen hun geloof in de praktijk van het dagelijkse leven ook toe op basis van nadenken en afwegen. Daarom hebben gelovigen en theologen ook verschillende standpunten. Ik zie werkelijk geen verschil tussen standpunten gebaseerd op een levensbeschouwing zoals het socialisme of liberalisme of op een geloof. Ik zie daarentegen steeds meer ongelovigen die op een religieuze manier hun standpunten verdedigen of opdringen aan anderen.

Durk Morrees
Durk Morrees21 aug. 2021 - 19:38

Goed dat deze groepen onder invloed van collectieve opvattingen van op religieus gebaseerd verzet tegen vaccinatie nu tot inkeer lijken te komen. Ik hoop dat minstens dezelfde mate van verzet in Nederland onder voornamelijk een aantal groepen met niet westerse achtergrond waar naar mijn verbazing niet of nauwelijks aandacht voor is hier dezelfde omslag zal laten zien. "Veel mensen met een migratieachtergrond bedanken voor het coronavaccin. Een veelkoppig probleem, dat zich niet zomaar laat oplossen. ‘Er gaan giftige complottheorieën rond in Zuidoost.’ " https://www.parool.nl/amsterdam/spookverhalen-en-wantrouwen-waarom-zo-veel-mensen-geen-prik-willen~bc4001d8/

4 Reacties
LaBou
LaBou 22 aug. 2021 - 10:35

Wat zeg je nou eigenlijk?

ton14024
ton1402422 aug. 2021 - 17:36

L, dat we eerst anderen de les moeten lezen voor we naar ons zelf kijken.

Andre6
Andre622 aug. 2021 - 19:39

@Ton14024 @LaBou Is niet zo moeilijk hoor. Hij zegt dat het goed is dat deze groepen in de Biblebelt tot inkeer lijken te komen. Dus zich gaan laten vaccineren Tevens hoopt hij dat dat ook gaat gebeuren bij groepen met een niet westerse achtergrond. Groepen waarover niet zoveel ophef is/niet zoveel aandacht voor is als het gaat over het zich niet laten vaccineren. Dat onderbouwt hij met een link naar het Parool: https://www.parool.nl/amsterdam/spookverhalen-en-wantrouwen-waarom-zo-veel-mensen-geen-prik-willen~bc4001d8/ Ik denk dat Durk Morrees een punt heeft hierin.

Zandb
Zandb24 aug. 2021 - 11:04

Andre Dat is nu juist waarom ik zo baal van die bijdragen van Durk, of hoe zich ook noemt: In feite schrijft hij zo onnozel, dat iedereen er zijn versie van kan maken en maakt. Hij moet dat bewust doen, althans ik kan niet begrijpen waarom iemand zo hardnekkig tegen alle reacties in, dit soort on-zin(nen) blijft schrijven. In dit geval: Wat hij hoopt is namelijk helemaal niet dat allochtonen zich laten inenten. Dat staat er namelijk niet. Hij hoopt - tenminste dat zegt Durk - dat de mensen die zich - volgens Durk dus - met succes verzetten tegen deze gelovigen, dat diezelfde mensen zich ook verzetten tegen de moslims bij wie het - volgens Durk dus - nog veel erger gesteld is. Want - impliceert Durk - dat doen ze niet. Kortom; niets van hoop, maar gewoon een direct verwijt, dat mensen die zich tegen deze gelovigen verzetten, niet tegen de moslims verzetten. Of te wel: Pure flauwe kul, feitenvrije stokpaardrijderij (want Durk mag dit gerust vinden, maar hij presenteert het altijd en eeuwig als een feit en dat komt in talloze gedaantes altijd en eeuwig terug.) Erg? Ja. Want u trapt er in. Hij heeft een punt zegt u.

chwiedijk
chwiedijk21 aug. 2021 - 19:07

Wat vindt broeder Christen (Van der Staaij) hiervan?

4 Reacties
Fabius
Fabius21 aug. 2021 - 21:10

Wat is nu eigenlijk uw probleem met de heer van der Staay?

ManekiNeko
ManekiNeko22 aug. 2021 - 12:23

@Fabius 21 augustus 2021 at 23:10 Wat is nu eigenlijk uw probleem met de heer van der Staay? Hij stelt gewoon een vraag. Waar maak jij uit op dat hij een probleem met Staay zou hebben

Fabius
Fabius22 aug. 2021 - 16:22

@ManekiNeko 14:23 Deze vraag is door chwiedijk al een aantal malen gesteld. Daaruit maak ik op dat de heer van der Staaij voor chwiedijk een probleem is dat hem/haar bezig houdt.

chwiedijk
chwiedijk22 aug. 2021 - 18:41

@Fabius 1. Hij heet Staaij. 2. Gelooft hij nu wel of gelooft hij niet.

Hallo4
Hallo421 aug. 2021 - 18:20

''Wat goed werkt om mensen te overtuigen zich te laten vaccineren is hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid.'' Dat helpt dan misschien bij religieuze types. Maar daar hoef je bij de hardcore corona viruswaanzinnigen dus echt niet meer aan te komen. Die blijven evengoed in dikke rijen staan roepen om festivals of kruipen bij elkaar in een vliegtuig etc.

4 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens21 aug. 2021 - 20:15

@ Kees Jij schrijft: Die blijven evengoed in dikke rijen staan roepen om festivals of kruipen bij elkaar in een vliegtuig etc. Dat zijn geen waanzinnigen, dat zijn mensen die graag willen doen wat zij belangrijk vinden. Grote kans dat de mensen die dat willen allang een vaccin hebben genomen. Daarmee zijn het geen waanzinnigen maar mensen die graag een prettig leven hebben.

EenMening
EenMening22 aug. 2021 - 11:23

@Kees "hardcore corona viruswaanzinnigen" Dat zijn toch de volgelingen van die dansleraar?

GHS
GHS22 aug. 2021 - 11:55

Hallo: En ;laat ze dat maar rustig doen. Degenen die gevaccineerd zijn, zijn beschermd Degenen die geen vaccin willen kunnen dus besmet worden. Eigen verantwoording. Ze zullen het wel merken. Dus laat die evenementen maar doorgaan.

Hallo4
Hallo422 aug. 2021 - 22:02

''Dus laat die evenementen maar doorgaan.'' Daar verschillen de meningen dus nog over GHS. Het immers zo dat zelfs als je al bent ingeënt toch nog besmet kan raken (zonder hoog risico op zelf ernstig ziek te worden) en mega veel virus te verspreiden. En daarmee zijn we dus weer terug bij af. In het begin van de coronacrisis waren het de viruswaanzinnigen die dachten zelf weinig gevaar te lopen omdat ze gezond/jong zijn ook al konden ze het virus verspreiden. En nu zijn de viruswaanzinnigen de lieden die zelf ingeënt zijn en er lak aan hebben dat ze het virus evengoed kunnen verspreiden.

adriek
adriek21 aug. 2021 - 17:55

Je vaccineren om een ziekte buiten de deur te houden mag niet, een slot op de deur om dieven buiten te houden mag wel. Veertig jaar geleden mocht televisie niet, inmiddels heeft de heer blijkbaar ook netflix. Toen ik nog jong was was het ondenkbaar dat men met de auto naar de kerk ging, in latere jaren meenden kerkgangers het recht te hebben om fout te parkeren. Rare jongens die gelovigen.

2 Reacties
Fabius
Fabius21 aug. 2021 - 21:09

'Rare jongens die gelovigen' Waarom? Omdat ze anders doen en denken dan u doet en denkt? We hebben gedurende de opvoeding allemaal een 'pakketje' meegekregen. En dat geldt hoogst waarschijnlijk ook voor u. Of hebt u niet geleerd dat je netjes een hand moet geven, beleefd dank u wel behoort te zeggen, 'U' moet zeggen tegen ouderen, enz. enz. Sommigen onder ons dragen dit pakketje hun hele leven met zich mee en geven het op hun beurt weer aan hun kinderen door, anderen bevrijden zich er helemaal of gedeeltelijk van gedurende hun leven. Deze mensen dragen een pakketje dat verschilt van het pakketje dat u draagt; dat maakt hen niet raar, maar anders.

adriek
adriek23 aug. 2021 - 7:27

Het rare is dat de solide basis waarop gelovigen hun leven inrichten, de heilige schrift, niet wijzigt, maar de uitleg ervan blijkbaar wel. Zo nu en dan wordt de vertaling aan de tijdgeest aangepast. Blijkbaar past God de regels zo nu en dan aan, maar dan niet traditioneel via een openbaring en stenen tafelen of zo, maar gewoon via een commissie van gewone mensen zonder visioenen die - naar eer en geweten, dat geloof ik best - een nieuwe uitleg aan bestaande regels geven, daarbij cherry-picking uit de voorhandenzijnde tegenstrijdigheden om het geloof nieuwe principes aan te meten, en ja dat vind ik raar. Maar mijn mening is niet meer dan dat: mijn mening.

Gewoon en oprecht
Gewoon en oprecht21 aug. 2021 - 16:32

Zitten 2 muizen aan de bar te drinken. Vraagt de eerstte muis: "Neem jij het vaccin?" Zegt de tewwede: "Nee, ze zijn nog niet klaar met testen op mensen.".

1 Reactie
ton14024
ton1402422 aug. 2021 - 17:43

1. Wanneer denk je dat ze daar klaar mee zijn? 2. Ik denk niet, dat doet internet voor me.

Oki Doki
Oki Doki21 aug. 2021 - 15:33

Mensen willen vooruitgang en willen zich ontwikkelen. Daarom snap ik religieuzen ook niet die alles bij hetzelfde willen houden. Dan hadden we net zo goed een geit of een schaap kunnen zijn, die blijven ook altijd hetzelfde.