© cc-foto: Karen Eliot
Sterk stuk. Nederland is 'vanzelfsprekend racistisch'. Grotendeels veroorzaakt door domheid en gebrek aan kennis. Dat deze kortzichtigheid, in veelvoud, mensen met een 'ongekleurde huidtint' betreft heeft met de oorspronkelijke inwoners te maken. 'The Indigenous'. Hier in het 'westen' is dat duidelijk. Over de landsgrenzen zie je hetzelfde. Ook in India, waar er bijna geen kleurlozen wonen is er racisme met eenzelfde 'domheid'. Deze verschijnselen zullen altijd de kop opsteken.Verweer is (nog) steeds mogelijk. Terzijde. Dat Gerda Havertong in 1987 vertelde dat 'het Sinterklaasfeest geen prettig feest was voor zwarte kindjes' is inderdaad buitengewoon naar. Dat er ook 'zwarte kindjes' zijn die NIET werden vergeleken met de 'als zwart geschminkte edelman geklede hulp' bestaan echter ook.
Goed verhaal! Beetje kort door de bocht want je kunt beide doen: aandacht voor BLM (elders) en voor racisme/discriminatie om de hoed.
Ik doe niet aan racisme, en vind de BLM hype juist racisme oproept en versterkt, bij mensen die geen racisme uitoefenen
Iedereen lijkt uit dit artikel iets van zijn gading te vinden. Je kunt er alle kanten mee uit. Maar blijkbaar valt het niemand op dat de ondertoon een zwaar kritische is op onze maatschappij waar veel minderheden last hebben van discriminatie als je niet tot de witte autochtone groep hoort. De antiracisme groepen waaronder BLM vragen daar nu in deze tijd extra veel aandacht voor omdat we al jaren falenin Nederland om dit racisme onder ogen te zien. Dus ik lees hier helemaal niets in van dat nu zou worden afgerekend door Adama met degenen die het white privilege aan de kaak stellen. Lees haar column nog maar eens goed door. De witten die dachten opgelucht adem te kunnen halen juichen iets te vroeg. Daarom vind ik dit een uitstekende column en de dubbele bodem in dit artikel spreekt mij zeer aan. Je hoeft inderdaad niets met BLM te hebben om toch racisme aan de kaak te stellen. Maar de waarde van actiegroepen zoals BLM zijn heel groot om het onbespreekbare, bespreekbaar te maken. Het artikel doet daar niets aan af en het lijkt mij ook helemaal niet de bedoeling van de auteur om BLM op zich te torpederen, zoals sommigen hier hopen te lezen. Haar tekst en de inhoud geven voor die conclusie helemaal geen aanleiding.
@Zed '[ Maar blijkbaar valt het niemand op dat de ondertoon een zwaar kritische is op onze maatschappij waar veel minderheden last hebben van discriminatie als je niet tot de witte autochtone groep hoort.] Hoe je dat denkt vast te stellen is me een raadsel.' Uit de column Het is deze stille meerderheid die jarenlang door de Belastingdienst werd gekneveld vanwege hun afkomst zonder dat er iemand wat voor ze deed. Het is dezelfde stille meerderheid die aan het begin van elk sollicitatiegesprek 1-0 achterstaat, want ze passen niet in het team. Het is deze stille meerderheid die op gezette tijden te horen krijgt dat ze naar hun eigen land terug moeten keren, want het is onbestaanbaar dat zwarte en bruine mensen in deze drassige veengrond hun wortels hebben liggen. Het is deze stille meerderheid die steeds de tranen droogt, maar gedwongen is te blijven vechten voor hun rechten want Nederland is het land waar ze wonen, werken en kinderen grootbrengen.
Black Live Matters (BLM) en "I can't breathe" (ICB) zijn in de huidige sociale dynamiek in wezen uitwisselbare begrippen die volledig elkaar overlappen. Mogelijk wil iemand dit feit aan het auteur uitleggen die in deze artikel als volledige buitenstander van onze maatschappij probeert te opereren.
Als dat maar niet tegen het zere been van die Gooise jeugd is, want dan vul je de Dam inderdaad niet zo snel meer met jeugdige die door een familieschenking in witte buurten zijn komen te wonen waar met de diversiteit voordat zij daar kwamen wonen niets aan de hand was
Het probleem is naast racisme, ook een ander probleem. En dat probleem houdt de discussie gegijzeld. Dat is dat blanke mensen zich de laatste eeuw steeds rationeler zijn gaan opstellen en minder met geloof zijn gaan bezighouden. Vanuit migrantengroepen is daar weinig animo voor. Veel tradities hebben spirituele invloeden, waar eigenlijk weinig ruimte voor is in een maatschappij dat steeds rationeler aan het worden is en daar op afgerekend wordt. Er zijn voor mensen met een migranten verleden weinig groepen of partijen die voor hen opkomen. Het is dus een wirwar van culturen en overtuigingen die nergens overeenstemming vinden. Blank spiritualisme of religie wordt wel nog gedragen bij politieke partijen.
Na de lockdown was er nog steeds maar bar weinig te doen voor de jeugd. Zo'n BLM demonstratie is dan een mooie gelegenheid om je weer eens even onder de mensen te begeven. Je ziet dan ook dat het activisme alweer wegebt, de kroegen en grenzen zijn immers inmiddels ook weer geopend dus de noodzaak is weg voor Sterre, Merel, JoostJan en Roderick en de gediscrimineerden staan weer alleen.
@ Hellewina Heinz Wat een laag dunkend profiel over “Sterre, Merel, JoostJan en Roderick”.
@ Hellewina Heinz Eerst moet men de vruchten van vorige demonstraties plukken. Daarna komt nog meer. Men heeft altijd de stok van zp omarmen te slaan!
Men heeft altijd de stok van zp omarmen te slaan! = Men heeft altijd de stok van zp om anderen te slaan!
@ Z_edje “bedoel je te zeggen dat arbeidsmarktdiscriminatie nu dan al over is…?” Ik controleer de overheid niet, wie dat doet is ook in staat er iets aan die “arbeidsmarktdiscriminatie” te doen. Maar ik kan wel blijven ertegen schoppen, Dat is het minste wat de burger kan doen.
Dit stuk van Natascha Adama leest als de geest van een Hollandse nationalist met oog op eigen centjes die verloren zouden gaan n.a.v. de institutioneel racisme! Zij spreekt de bewakers van hetzelfde institutioneel constructie aan en waarschuwt hen met hun racisme de nationale belangen (BNP) in gevaar te brengen. Zij vergeet dat diezelfde nationale belang de basis van witte privilege en de witte politiek is. In feite is de gehele migranten bevolking voor de witte politiek als de bevolking van een virtueel kolonie, geen lasten alleen maar lusten. Wat zei ook Rutte weer? Je moet je blijven invechten, zelfs als jij de vierde generatie ben! Bovendien in een nationalistische visie behoren de migranten niet tot eigen natie. Elke centje minder in de zak van een migrant is een (in feite twee) centje op de balans van de witte privilege. Hoe komt dat? In de klassieke markteconomie is het bestaan van een percentage van werkloosheid onder arbeiders en werknemers noodzakelijk om de lonen te matigen en de winstmarge voor kapitaal en investeringen te vergroten. Het nadeel daarvan is sociale onrust en politieke verlinksing onder arbeiders en werknemers en in de samenleving. De migranten populatie biedt aan kapitaal, werkgevers en de politiek degelijk de kans om deze probleem structureel op te lossen. De migranten vangen structureel de nadeel van concurrentie op de arbeidsmarkt. Plat gezegd een migrant wordt als laatste aangenomen, kost minder (lagere lonen), als eerste wordt ze ontslagen en blijft ze lang in werkloosheid. Daarmee wordt de druk op de autochtone arbeiders en werknemers verlicht, en links krijgt geen wind in de zijlen. De migranten missen structureel de kans om tot de middenklasse toegelaten te worden en daarmee blijven ze overwegend in de marge van arbeidsmarkt en in onderkant van samenleving. Het institutioneel racisme regelt deze onrecht structureel en duurzaam. Wie mevrouw Adama de “stille meerderheid” noemt zijn niet zo stil als zij denkt en zij zijn ook niet bezig om hun “tranen" te drogen. Dat zielige beeld is een witte aanname. De migranten zijn geen “Arie den Dekker”s om hun hoop verliezen en aan einde station te komen. Zolang er racisme heerst zullen de migranten hun banden met herkomstlanden blijven aanhalen, en als deze door hun naïviteit verloren is gegaan deze opnieuw herstellen, materieel of immaterieel, feitelijk of mentaal. Dat is ook de kern van “Afro-Amerikaanse” en “Afro-Europese” identiteit. Niet de “Pan-Afrikanisme” die mevrouw Adama beweert. Het Pan-Afrikanisme is gericht op de Afrikaanse bewustzijn (zwarte bewustzijn, te vergelijken met natie-vorming in Europa), terwijl de “Afro-Amerikaanse” en “Afro-Europese” identiteit probeert nog zich van het institutioneel racisme en de witte racisme bevrijden, hetzelfde racisme die hun voorouders als slaven meenam naar deze continenten. De migranten en anders (dan meerderheid) gekleurde burgers (zeg maar gewone mensen) hebben als gevolg van racisme veel in te halen, en een politieke strijd is voor velen van hen nog een luxe, maar niet voor hun al actieve intelligentsia. BLM en KOZP (maar ook Bij1, NIDA en DENK) vallen hieronder. Of zij straks zullen buiten activisme nog een carrière opbouwen, zou laten zien dat antiracisme kan ook opbouwend zijn, als zij racisme genoeg verzwakt hebben natuurlijk. Daardoor moet mevrouw Adama juist blij en ook hoopvol zijn. Maar ik zie in haar stuk naast een negatieve houding t.o. de BLM en antiracisme met Afrikaanse origine, een uiterst vage benadering van de redenen van het voortbestaan van institutioneel racisme en hoe deze bestreden dient te worden. Dat is de probleem waar antiracisme tegen in actie is gekomen.
@Auslander, ("De migranten vangen structureel de nadeel van concurrentie op de arbeidsmarkt") U heeft een der belangrijke aspecten van de achterstelling van migranten in ons land binnen het huidige neoliberaal systeem mooi aangeduid. Het is in wezen nog erger - indien een migrant zou ondernemer worden bestaat weer de gelegenheid om hem in de concurrenties strijd structureel tweede hands kwaliteit te doen leveren door bedrijven die gerund zijn door mensen met witte privilege. Waarom dat? Omdat simpelweg geen bedrijf is die over het hele spectrum van productie nog altijd 100% kwaliteit kan leveren en dan moet de leidinggevende beslissen wie krijgt nog altijd producten met 100% kwaliteit. Heeft u het reeds kunnen raden - hoogste kwaliteit is voor het kring ons-kent-ons, daartegen moet het migrant-ondernemer nogal tevreden zijn met wat hem op het boord wordt gegooid. Structurele benadeling die aan het structurele racisme en xenofobie vaak gekoppeld is.
"Je moet je blijven invechten, zelfs als jij de vierde generatie ben! " Yep ook als witte heb ik dat al van jongsafaan gehoord. De hockeyclub invechten. Niet gelukt na een half jaar weer opgezegd voelde me zo wie zo daar indertijd niet bij thuis. Nieuwe klas op school: invechten. Nieuwe afdeling op mijn werk: Vecht je maar in. Schijnt bij onze individuele competieve kapitalistische maatschappij te horen. Kun je mee eens zijn of niet maar heeft niet zoveel met kleur te maken al besef ik ook wel dat het voor iemand die van origine ergens anders vandaan komt best nog wel nog lastiger zal zijn. Overigens ook voor massa's autochtone die om een of andere reden niet helemaal aan het iedeale plaatje voldoen "In feite is de gehele migranten bevolking voor de witte politiek als de bevolking van een virtueel kolonie, geen lasten alleen maar lusten." Als je een probleem hebt met dat invechten lijkt het wel dat jij wel de lusten maar niet de lasten wilt. Kijk je hebt schijnbaar gekozen om te wonen in een "witte" maatschappij. Welkom , en de gekleurden die ik ken voelen zich gelukkig ook welkom en passen zich aan aan onze kapitalistische wereld. Een wereld die verre van ideaal is en zeker niet het paradijs en daar mag je ook alle kritiek op hebben, Hier wel. Maar heb het dan over het systeem zonder daar steeds alleen de witte op aan te spreken alleen om het feit dat die een maatschappij gevormd hebben waar blijkbaar heel veel mensen graag naar toe willen.
@Libertain ' Waarom dat? Omdat simpelweg geen bedrijf is die over het hele spectrum van productie nog altijd 100% kwaliteit kan leveren en dan moet de leidinggevende beslissen wie krijgt nog altijd producten met 100% kwaliteit. Heeft u het reeds kunnen raden – hoogste kwaliteit is voor het kring ons-kent-ons, daartegen moet het migrant-ondernemer nogal tevreden zijn met wat hem op het boord wordt gegooid.' Onderbouw dit eens, want je zuigt dit gewoon uit je duim.
@ Marco de Jong “Onderbouw dit eens” Ben je in je leven ooit in een migranten zak geweest? Daar werken uitsluitend migranten, tegen laagste mogelijke tarief in Nederland. Dat is geen keuze maar de dwang van uitsluiting, voor de werkgever maar vooral voor de werknemer.
@ Jaap Geloof me; invechten als migranten nakomeling is niet te vergelijken met de normatief invechten als autochtoon. Het kost je gewoon te veel, als werknemer maar ook als werkgever. Deze kosten zijn eigenlijk weggegooide investeringen die nooit terug verdiend worden. Dit weggegooide extra kosten zijn dan de koloniale winstmarge voor de wit. “het feit dat die een maatschappij gevormd hebben waar blijkbaar heel veel mensen graag naar toe willen.“ In Engels is een gezegde die zegt: “faraway hills are greener” (verre heuvels zijn groener). Maar als je aankomt zie er niet veel verschil met elders. Voor de nakomelingen is het leven in NL gewoon leven, niet meer dan dat.
@auslander. Hm we denken aardig hetzelfde denk ik Auslander. In Ghana zei eens iemand toen ik zei waarom gooien jullie de regering dan niet omver: de mensen die het heel anders zouden aanpakken gedragen zich zodra ze aan de macht zijn precies hetzelfde als de bestaande macht. Een wijs woord bwn ik inmiddels op allerlei gebieden achter gekomen.
Naar mijn idee willen vooral veel groeperingen elkaar niet begrijpen. En is het een sport om langs elkaar heen te praten. BLM betekent niet direct dat "witte levens" er niet toe doen. BLM betekent ook niet direct dat ze overal het communisme willen invoeren. Het betekent ook niet dat de demonstranten allemaal extreem links zijn. Het betekent ook geen blanken of witten haat. Misschien voor een paar. De kern is dat die mensen boos zijn om de bejegening van George Floyd. Die veel te hard werd aangepakt. Het omver trekken van standbeelden is onzinnig, maar je mag best hardop zeggen dat veel standbeelden voor bijv Coen dubieus zijn. Zonder dat meteen veel breder te trekken. Veel mensen willen niet naar de essentie van George Floyd. Ze willen niet dieper de kern in gaan. Ze willen vooral praten over Akwasi en Zwarte Piet. En wat voor leed de boze witte man wordt aangedaan. En ze willen vooral praten over plunderingen. En over dat die organisatie Marxistisch is. Wat altijd weer wordt gelinkt aan bepaald despoten om ook de boodschap van Marx maar niet helemaal te begrijpen. Zo kun je namelijk alles wat ook maar enigszins links van PvDA en D66 staat weg zetten als extreem links en communistisch. Ik ben zeker voor BLM. Omdat ik weet dat de essentie goed is. Opkomen voor mensen die het in Amerika ook niet makkelijk hebben. Daarvan wordt gemaakt dat je een Marxist bent of extreem links of voor plunderingen. Dan wil je de boodschap niet begrijpen. Dan ben je zogenaamd tegen polarisatie of voor de verbinding( want zo zien dat soort types het), maar in werkelijkheid begrijp je de boodschap niet. Niet dat dat ook maar enigszins de bedoeling was.
@Sonic Je hebt wel een punt in een betoog. Maar het trieste feit is altijd dat groeperingen een oorsprokelijk zinvol discussie- en actiepunt aangrijpen om hun eigen agenda er door te drukken. Dat geldt ongtwijfeld ook voor diegenen die achter BLM zitten en wat te denken van Antifa. Koren op de molen idd voor diegenen die toch al niet hadden met hun boodschap.
@ Norm Waarom is er een AFA? Waarom is er een BLM? We analyseren de Trump/Wilders/ Baudet aanhang kapot. We sommen hun beweegreden op en waarom ze het doen. Er zijn oproepen om hun zorgen weg te nemen. Waarom doen we dat niet bij BLM? Of bij AFA? En waarom gaan we niet terug naar de essentie? https://nl.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks Misschien is er reden voor. Misschien is er reden voor dat zwarte mensen zich minderwaardig voelen. En heeft het wonden geslagen. En misschien kunnen zwarte mensen dat beter verwoorden als mensen met een andere huidskleur. Als je de boosheid kan voorstellen, praat je altijd weer geweld goed. Het is een vermoeiend discussie. Waarom praten we altijd over de bedreigingen van Wilders en nooit over die van Simons? Omdat ze de verkeerde onderwerpen aansnijdt?
De volgende. Het blijft politiek correct geneuzel en preken voor eigen parochie zolang je niet alle kanten van de problematiek bespreekt en wilt oplossen.
tinekea Oei, dat is een lastige wens die u uitspreekt. Ik neem aan, dat u in eerste instantie diegene aanspreekt, die het beste in staat is om aan uw wens gehoor te geven; dat bent u zelf. Nou kan ik het mishebben, maar uw reacties in gedachten hebbend, lijken die er niet zo op te wijzen dat u alle kanten van de problematiek wil bespreken.
Situatie uit VS kan je onmogelijk hier naartoe verplaatsen. Dat is de grootste fout die activisten maken en daarmee lijkt debat onmogelijk gemaakt. Tegelijk zijn op dit moment zijn positieve ontwikkelingen in het bestrijden van discriminatie mede dankzij activisten zoals KOZP. Met dank aan Quincy Gario en zijn kunststuk. Dialoog aangaan, niet oproepen tot boycot en elkaar laten uitpraten. Wij komen goed terecht. Prima column trouwens.
Steun voor BLM en voor de protesten in NL betekent niet verplaatsen van “situatie uit VS” naar NL. Ik vermoed dat jij, zoals vele anderen, ontevreden ben dat je eigen politieke agenda nu ondergeschikt raakt aan antiracisme en BLM-acties. Gedachten zoals die van je maken elke gesprek bij voorbaat onmogelijk.
Dat boycot idee is ook een eigen leven gaan leiden. Als je er anders naar kijkt dan zou je ook kunnen beweren dat er een soort verbod is om vragen te stellen. In dit land mag je namelijk gewoon vragen stellen. Als je Arie Boomsma bent heb je het recht om je af te vragen of bepaalde adverteerders wel willen adverteren bij VI. Boomsma en ook Sunny Bergman stellen vragen. En voor de rest heb je gelijk. De situatie in Nederland is erger. Wij gedogen hier een beweging die de vrijheid van godsdienst voor een hele bevolkingsgroep buiten werking wil zetten. Dat zie ik Trump nog niet doen. Al is het in Nederland een bepaalde smaldeel der bevolking. In Amerika is die groep wellicht iets groter.
@ Sarajlij “Situatie uit VS kan je onmogelijk hier naartoe verplaatsen.” Als dat onmogelijk is waarom beschuldig je de activisten ervan?
@Auslander 'Als dat onmogelijk is waarom beschuldig je de activisten ervan?' Omdat de activisten dit zelf doen, taalgebruik uit Amerika overnemen bijvoorbeeld.
@ Auslander, Ik heb geen politieke agenda wel maatschappelijke agenda, Welke discriminatie wil jij eigenlijk bestrijden met zulke vijandelijke houding? Onze rechtssysteem is totaal anders dan in VS en behandelt alle burgers nagenoeg zelfde. Politiegeweld is niet te vergelijken ook. Gelukkig maar. Witte privilege is ook zo een overgenomen begrip. Hier hoeft niemand op aangewezen plek gaan zitten vanwege zijn of haar huidskleur. Dat is nooit geval geweest volgens mij. Discriminatie en daar valt racisme ook onder gaat nooit helemaal verdwijnen zolang religies bestaan. BLM is opgericht door de moeders van vermoorde zonnen en dochters door politie kogels en zo een beweging verdient niks anders dan respect en steun van ons allen, Onze eigen polder BLM krijgt niet genoeg steun jij kan antwoord geven waarom dat zo is. Jij hebt voortdurend over migranten. Wie zijn dat volgens jou? Ik woon en leef iets langer dan 25 jaar hier in Nederland en ben geen migrant meer. Deze fase is voorbij voor mij. En voor jou?
@ Sonic, Hier is situatie veel beter dan in VS, Kijk alleen naar achtergrond van doden door corona hier en VS. Als ik over boycot heb dan bedoel ik niet onze Jezus Arie dat is kleine bier, stelt weinig voor. Weigeren om met anders denkende gesprek aan te gaan is echte boycot. Wij gedogen een beweging niet. Deze beweging heeft 20 zetels in onze parlement jammer genoeg. Zo werkt democratie eenmaal.
@ Marco de Jong “Omdat de activisten dit zelf doen, taalgebruik uit Amerika overnemen bijvoorbeeld. “ Dus je bedoelt dat autochtonen moeite hebben deze opvatten? In ieder geval dat was niet wat @Sarajlija bedoelt. Zij bedoelt letterlijk de politieke agenda van de VS overnemen.
@ Sarajlija “Welke discriminatie wil jij eigenlijk bestrijden met zulke vijandelijke houding?” Ik wil niet meer bestrijden dan een Nederlander. Ook racisme bestrijd ik niet, bekritiseer ik het. Dat strijden dienen de autochtone Nederlanders zelf doen. Ik aankaart de problematiek en schop tegen het systeem zolang het het racisme in stand houdt. “Onze rechtssysteem is totaal anders dan in VS en behandelt alle burgers nagenoeg zelfde.” “Witte privilege is ook zo een overgenomen begrip.” Ja hoor, je weet het beter dan de hoofd van de overheid (Rutte en systemische racisme). Als jij nog even voortzet zou je ook Wilders en Baudet vrijpleiten van ieder racisme en discriminatie! “Discriminatie en daar valt racisme ook onder gaat nooit helemaal verdwijnen zolang religies bestaan.” Aha, dus moeten we eigenlijk Wilders met een antidiscriminatie medaille belonen. (Hij had gelijk, die moslims discrimineren op lopende ban de witten!) “Ik woon en leef iets langer dan 25 jaar hier in Nederland en ben geen migrant meer.” Steek maar je hoofd in de Friese sneeuwen. Rutte heeft het zelfs voor je achter achter klein kind bepaald: die is een migrant en moet zich als migrant blijven invechten! En je stemt op de sp? Hallelujah!
@ Sarajlija “Ik … ben geen migrant meer. Deze fase is voorbij voor mij. En voor jou?” Ik weet niet wat moet ik van mezelf vinden. Ik ben gewoon mezelf, al heel lang, zolang dat ik bewust ben over mezelf. Zo denk ik ook over anderen. Na mijn aankomst in Nederland heb ik binnen drie maanden de nodige taalkennis gekregen om mijn hoge studie mogen voortzetten. En binnen twee maanden na mijn laatste afstudeerexamen heb ik met mijn eigen bedrijf begonnen. Jaren lang heb ik werknemers in dienst genomen van alle lagen en herkomsten dat je kan bedenken. Nu sta ik hier! Wat ben ik nu? Volgens de Nederlandse officiële en onofficiële profielen ben ik een niet westerse migrant! Is dat belangrijk? Voor mij niet. Maar zeer waarschijnlijk voor hen die in de macht zitten moet ik ergens aan een van die profielen passen! En alles wat ik net zei heeft niks met mijn politieke identiteit te maken waaruit ik op joop.nl reageer.
@ Auslander, Denk jij dat een of andere politicus bepaalt wie ik ben? Als je argumenten te kort komt ga jij met Wilders en Baudet zwaaien, Zij passen bij jou wel maar niet bij mij. En ja ik stem op SP en ik ben een liberale socialist, Religies zijn grootste kwaad op deze wereld mocht jij dat niet weten.
U zegt: "Dat is de grootste fout die activisten maken en daarmee lijkt debat onmogelijk gemaakt." Die fout maken niet zozeer zij als de mensen die er behoefte aan hebben om BLM in een kwaad daglicht te stellen. BLM had daar wat meer rekening mee kunnen houden, door een duidelijker onderscheiding aan te brengen, waar ze de situatie in de VS op het oog heeft of die in Nederland. Scherp geformuleerd: De tegenstanders willen beslist niets anders zien, dan dat BLM een situatie vanuit de VS naar Nederland verplaatst. In principe is discriminatie, discriminatie. Die kan echter verschillend 'zichtbaar' zijn.
@ Sarajlija “En ja ik stem op SP en ik ben een liberale socialist,” Socialisme en Liberalisme? Van socialisten weet ik die pretenderen internationaal georiënteerd te zijn. En liberalisme staat met een been in nationalisme en met andere been in neoliberalisme. Nu weet ik hoe kan men (een geassimileerde migrant?) de sp-wilders-vvd in een plaatje achter zich hangen en dat als nuance in politiek verkopen! Maar ik weet niet of de sp ook zo’n vermenging als @ Sarajlija nastreeft of niet. In ieder geval succes met je nuances politiek!
Mogelijk zou het helpen om helder van tevoren aan te duiden in welke veld is het auteur van deze stuk professor op het universiteit? Voor de rest is dit met een zin uit het gedachtengoed van het traditionele meerderheid van Nederland om te schrijven: "Een mening van een buitenlander die niets van ons land snapt". Nog erger, poging voor opdringerige mening over zuiver eigen zaken en overtuigingen van een buitenstaander. Tja, wat heb ik eraan?
Klik op de naam: Dr. Natascha Adama komt uit Suriname studeerde politieke wetenschappen aan de Universiteiten van Leiden en Amsterdam en promoveerde in 2006 in Gent, België op een proefschrift over de Verbroederingspolitiek in Suriname. Zij was rond 2001 in het nieuws wegens perikelen met haar verblijfsstatus.
Ik heb voor u een witte en een zwarte mening. U mag het verschil zien !! Mandela : ''Ik verafschuw racisme, want ik beschouw het als een barbaars iets, ongeacht het komt van een zwart of een blank mens'' You van 't Hek : ''Racisme is de enige rotzooi die de gastarbeiders niet mogen opruimen''.
Mostafa - ik ga voor Mandela, een groot man. En ja voor mij All Lives Matter, alle mensen zijn belangrijk. En dan komt die BLM fanaat met eennaantal namen van lieden zoals Hitler, Pol Pot etc die dus ook onder "alle" vallen. En dan denk ik : over hoeveel hersens beschik je makker.
Venijnig en schurend stukje dat hopelijk bij velen hier de ogen opent. Goed dat iemand die echt van de hoed en de rand weet haarfijn aan geeft waaraan het schort binnen Afro-Nederlandse gemeenschap en dat de Amerikaanse verklaringsmodellen onbruikbaar zijn voor Nederlandse context. Potsierlijk koketteren met BLM en disproportioneel focussen op ons verleden helpt helaas geen moedertjelief aan hedendaags racisme. Al dat menselijk kapitaal dat onbenut blijft door de verkeerde speerpunten, eeuwig zonde. Pijnlijke constatering dat juist de politieke partijen die de mond vol hebben van het stimuleren van kansengelijkheid zelf overwegend roomwitte bolwerken blijven. Voor mij zijn de yuppen-enclaves met NIMBY's in Mokum illustratief voor de hypocrisie onder veel D66 en GL-stemmers, op papier o zo solidair maar wee je gebeente als er verkeerde verkleuring in hun omgeving plaats vindt.
Overigens doen Nederlanders met een migratieachtergrond uit Suriname en overzeese gebiedsdelen het juist relatief goed als het bv om arbeidsparticipatie gaat.
Lerfty Toe maar: De hele Afro-Nederlandse gemeenschap samengevat tot een stel "potsierlijken". En dat dan nog toeschrijven aan een ander - in dit geval de schrijfster van dit stuk - ook. Ik hoop niet dat dit echt is, wat u wilt duidelijk maken.
Volgens ‘opa’ Han is BLM de meest belangrijke mensenrechtenorganisatie van dit moment. Dit geweldige stuk logenstraft deze Amerikaanse hype.
@ Zandb Ik bedoel vooral de kopstukken van bewegingen, had ik idd iets preciezer moeten formuleren. @ Tampert Bovendien geschreven door iemand die IMHO recht van spreken heeft. BLM is vooral relevant in de VS, hier hebben juist andere nieuwkomers verhoudingsgewijs meer met racisme en discriminatie te maken.
Welke afro gemeenschap? Dat is net zoiets als beweren dat er een de Afrikaanse cultuur is. Deze dame vergeet even dat het overgrote deel van de Joop reageerders liever heeft dat Afrikanen verdrinken. Dat onze geschiedenis als een slachtofferrol afdoet, een geschiedenis waar Afrika nog steeds mee worstelt en waar Europa een rol in speelt maar dat niet benoemd mag worden. Om die rol die Europa gehad heeft ons onmenselijkt als minderwaardige wezens en ieder individueel vb gebruikt om weer de term 'zie je wel ' te kunnen gebruiken. Vertel me maar weer dat ik ongelijk heb maar de middellandse zee is een massagraf geworden nadat het westen Libië vernietigde, toch lees je hier altijd de meest absurde redenen om mensen in slavernij te storten of te laten verzuipen. De commentaren als er over IQ gesproken wordt terwijl men hier geen snars begrijpt over de verschillende zaken die IQ bepalen en wat zegt IQ over het karakter van een mens. De enkelingen aanhalen om over een onverenigbare cultuur te spreken, terwijl er honderden Afrikaanse culturen zijn. Deze mevrouw heeft ieder recht om te spreken maar het is grote kolder. Als je International kijkt zie je het pas echt. Black lives don't matter. We zijn welkom als we onze bek houden, doen wat jullie van ons verwachten. 400 jaar klagen we dat we stikken. 400 jaar word er niet geluisterd. 400 jaar!!! En jullie verwachten dat het in één generatie bij ons weer recht getrokken is. Het word nog absurder als je jullie geschiedenis gaat bestuderen. Hoeveel oorlogen tussen stammen? Hoeveel genocides? De laatste genocide door Europa in Kenia 1952 tot 1960, gestart door Churchill, op Keniaanse mannen die met de belofte van vrijheid tegen de nazi's zijn gaan vechten. De dank? Geen vrijheid, afgeslacht met hun gezinnen. Hun vrouwen met bajonetten verkracht! Hun kinderen afgeslacht. Mag het nu een keer over zwarte levens gaan na 400 jaar! Nee zelfs nu moet het weer om de blanke gaan. Nu moet er weer afleiding gezocht worden "mijn opa en oma waren ook arm" ons verdriet, onze ellende is deels veroorzaakt door het koloniale verleden, door slavernij en nog mogen wij daar niet over spreken. Want fuck, je zou eens moeten beseffen dat de superieure cultuur, ahum, zijn fouten heeft. Niet alleen in het verleden maar ook hedentendage. Bekijk de plaaswerkers eens in ZA, of de kinderen in Congo om wat voorbeelden te geven. Die doen dat voor de blanke consumptie maatschappij. Ik ben wel klaar met de blanke slachtoffer rol. Fellow Africans, NEVER forget. I want equal rights and justice. Ook hier worden we weer niet als persoon besproken maar als groep met een migratie achtergrond en daaraan wordt overduidelijk een groepswaarde toegekend.
Zelden iets gelezen waarin zoveel stellig wordt geweerd en er toch steeds een vraagteken achter staat. De strijdbaarheid knalt er van af, dat vind ik mooi. Een mengsel van scherpe en botte beweringen. "Wie zal toegeven dat de dood van meneer Floyd in Nederland massaal mensen op de been brengt omdat de Amerikaanse muziekindustrie een van de voornaamste dragers van de Amerikaanse hegemonie is?" Lijkt me de grootst mogelijke onzin. De langzame, opzettelijk veroorzaakte dood van Floyd tast bij iedereen het rechtsgevoel aan en wekt ieders woede. De Gooise meisjes menen het waarschijnlijk oprecht en nemen zich ongetwijfeld voor niet te discrimineren, ook niet de Filippijnse aupair: prima ! (Prachtig hoe zij en passant aandacht voor die groep vraagt. Er zijn duizenden Filippijnse vrouwen in NL en er komen er jaarlijks zeker 500 bij. Soms zijn ze getrouwd met een Nederlandse man, of werken ze in de sex-industrie of zijn ze als au pair hier verzeild geraakt. Officieel kan een au pair voor de periode van maximaal een jaar kennismaken met de Nederlandse taal en cultuur. De au pair krijgt kost, inwoning en zakgeld van het gastgezin waar zij verblijft. Als tegenprestatie dient ze op de kinderen te passen en licht huishoudelijk werk te doen. Maar deze gedachte is nauwelijks van toepassing op de Filippijnse au pair. Zij is gewoon een goedkope dienstmeid en geen cultureel studente. Ze zijn flexibel, lief, onderdanig, gehoorzaam, werken hard en tonen eerbied voor hun 'meerdere'. Dit stereotiepe beeld bestaat voor een groot gedeelte van de bevolking van Zuid-Oost Azië. Een voordeel kan zijn dat veel mensen in de Filippijnen Engels spreken). Dat het onzin is, en populistisch, om de Amerikaanse verhoudingen over te plaatsen naar NL mag zo zijn, maar die demo's onder het motto BLM en de daarop volgende discussies en bewustwording: prima ! Dat veel politieke partijen overheersend blank zijn neemt niet weg dat er wel degelijk een opgaande lijn is, vooral wat betreft Nederturken en -marokkanen, helaas nog nauwelijks van zwarte mensen. Laat de deels terechte kritiek van Wilders leiden tot effecten die hij niet bedoelde ! Vele veenbrandjes leiden uiteindelijk tot effect ! Flauw misschien, maar ik voelde na lezing een neiging tot zuchten: het is ook nooit goed ! In de strijdbaarheid zit ook veel bitterheid, en dat is misschien te verklaren vanuit gebeurtenissen in het verleden, haar moeder werd gedwongen haar af te staan, ze werd negen jaar statenloos gehouden. Misschien snijdt haar analyse van de a-politieke opstelling van geëmigreerde Surinamers en Antillianen hout, daar zou ik graag meer over lezen. Ze komt zelf uit Suriname, dus we weet er wel wat van. Als mensen niet willen wordt het moeilijk ze in de Kamer te krijgen, waarmee Adama haar harde kritiek zelf relativeert.
Wat ook meespeelt is dat het overgrote deel van de Filippijnse bevolking RK is.
Echte au pairs zijn het vast ook niet. De lonen zijn in Nederland in ieder geval een stuk hoger dan thuis.
Zonder de gebeurtenissen, KOZP en BLM in de VS had Natascha Adama helemaal van voren af aan moet beginnen, om te doen wat ze kennelijk jaren heeft nagelaten. We zien het platform hebben om de belangen te behartigen van die stille migranten-meerderheid bestaande uit Surinamers, Arubanen, Curaçaoënaars, Indischen, Kaapverdianen, Marokkanen, Turken en Ghanezen die elke dag racisme ervaren en ondergaan met spanning tegemoet. De tijd is er rijp voor.
BLM in Europa en zeker ook Nederland is een bewust projecteren vanuit de VS waar een hele andere geschiedenis en daardoor ook nu nog maatschappelijke situatie bestaat. De VS heeft een vrijwel uniek voor de westerse samenlevingen een zwart slavernijverleden anders dan de Arabische en zwart Afrikaanse wereld. D.w.z. dat daar een periode heeft bestaan waar er een als normaal ervaren dagelijkse praktijk van zwarte slavernij binnen de samenleving heeft bestaan die veroorzaakt dat er nu nog steeds duidelijke afschaduwingen en daardoor ook tegenstellingen bestaan. In de VS heeft die reële periode zowel de blanke, licht getinte, en als slachtoffers de zwarte generaties destijds gevormd waardoor er een zekere overdracht tot in het heden heeft kunnen plaatsvinden. Daar zijn de huidige scherpe tegenstellingen een resultaat van. Een dergelijke praktijk heeft in Europese samenlevingen nooit bestaan, heeft daarom de hier levend bevolkingen ook niet kunnen vormen, laat staan dat er een overdracht vanaf die generaties heeft kunnen plaatsvinden. Dat is voor sommigen een gemis. De zich volledig op de Amerikaanse situatie baserende Gloria Wekker heeft een tegen alle feiten en logica in gebaseerde theorie die deze overdracht via generaties ook laat gelden voor de Europese en niet minder de Nederlandse samenleving. De enigen in Europa en Nederland voor wie deze door vorming van generaties uit de slavernijtijd geldende overdracht daarentegen wel geldt zijn de zwarte mensen met voorouders van tot slaafgemaakten. Dit leidt tot de conclusie dat deze mensen destijds wél gevormd zijn hierdoor en er zo ook een overdracht heeft kunnen plaatsvinden tussen de generaties die terug te vinden zijn bij een deel van de huidige generatie afstammelingen levend in Nederland en elders. In Zwarte Huid, Blanke Maskers beschrijft Frantz Fanon, de in Martinique geboren psychiater, zo het verband tussen o.m. angst, minderwaardigheidsgevoel en agressiviteit wat zich zo kan manifesteren bij afstammelingen. Ik benadruk daarbij kán omdat lang niet iedere afstammeling van tot slaaf gemaakten zo door oiverdracht gevormd is. Velen hebben er helemaal geen last van dit tot ergernis van anderen die hen dit soms zelfs verwijten door te stellen dat ze in ontkenning leven zoals ze dat de blanke Nederlanders ontkenning van een vormend racisme verwijten. Voor een deel gaat het trouwens bij degenen die zeggen te lijden om een zich toegeëigend of zo men wil hervonden slachtofferschap. Sterker is nog dat er ook verschillende zwarte mensen zijn die helemaal niet afstammen van tot slaafgemaakten maar wel prominent met het slachtofferschap als vehikel voor hun eerder ideologische strijd te koop lopen. Jerry Afriyie, Akwasi (Juist afstammeling van zwarte salvehhouders), Grâce Ndjako, oprichter van Black Renaissance Collectief, e.a. zijn goede voorbeelden. Nog erger zijn de "lichtgetinte bondgenoten die meeliften op de Black Lives Matter-beweging, en ondertussen het antizwarte racisme binnen eigen kring niet aanklagen. Omdat ze geloven dat die ene keer dat ze mogelijk door etnische profilering staande zijn gehouden, fundamenteel erger is dan een racistisch thuisfront dat een zusje verbiedt een relatie aan te gaan met een zwarte man." (Nadia Ezzeroili - column Volkskrant 10 juli). https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-racismedebat-klinkt-heel-anders-in-mijn-omgeving~bcdbc936/ Racisme is een serieus probleem wat vooral daarom niet gepolitiseerd mag worden als vehikel voor een ideologisch politieke beweging zoals de Amerikaanse en Britse oorspronkelijke BLM duidelijk blijkend uit haar grondbeginselen is en daarnaast mag het ook zeker niet een vehikel zijn om in plaats daarvan racisme aan te moedigen en ontwikkelen jegens blanke mensen of die nu afstammen van samenlevingen waar dat heeft bestaan of niet. Racisme bestrijd je door de meerderheid, die niet overal blank Kaukasisch is, bewust te maken van het onbedoelde effect van verschillen in bevolkingsaandelen die een verschillende mate van ervaringen van racisme veroorzaakt. Er ligt dus, zeker ook in onze samenleving, niet een niet hogere mate van racisme bij blanke Nederlanders dan bij andere Nederlandse bevolkingsdelen aan ten grondslag dat leden van minderheden er vaker mee geconfronteerd worden. Het is niet anders dan een gevolg van verschillende bevolkingsaandelen. Dåårvan moeten ter bestrijding van racisme veel slecht zelfverklaarde antiracisten zich van bewust worden. Maar net als andere echte racisten wil niet iedereen dat geweten hebben.
Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat wij blanke Nederlanders niet racistischer zijn dan bijv. zwarte migranten uit suriname ? Wij denken toch al gauw dat we superieur zijn, Surinamers zijn multiculti gewend.
@ Pater "Surinamers zijn multiculti gewend" In dat mooie land wordt er helaas ook lustig op los gediscrimineerd. Surinamers met een lichte huidskleur voelen zich verheven boven landgenoten met donkere huidskleur. Hindoestanen, creolen, blanken hebben allemaal hun vooroordelen paraat.
@Pater @Pater De vraag zou moeten zijn waarom jij e.a. denken dat blanke Nederlanders te onderscheiden zouden zijn in mate van racisme t.a.v. andere niet blanke Nederlandse bevolkingsdelen. Een relatie leggen van een hogere (of lagere) mate van eigenschappen of gedrag met groepen onderscheiden door huidskleur, etniciteit, afkomst, of afstamming is nu juist per definitie racistisch. Dat is dus ironisch genoeg ook zo wanneer je het Nederlandse blanke bevolkingsdeel relateert aan een hogere mate van racisme. Beweren dat licht getinte of Marokkaanse Nederlanders in hogere mate crimineel zijn dan andere of dat onder zwarte Nederlanders een lagere mate arbeidsethos heerst is hoe dan ook racistisch. Dat geldt dan natuurlijk ook als je zoiets stelt over een hogere mate van racisme in relatie tot blanke Nederlanders. Het is een eenvoudig feit dat er in geen van genoemde gevallen een relatie is tussen huidskleur of etniciteit en ook niet afkomst of afstamming met de mate van criminaliteit, arbeidsethos, en dus ook niet met die van racisme. Iets anders beweren is juist racistisch. Wél zo is dat er een relatie kan bestaan tussen een hogere mate van eigenschappen en gedrag die samenhangt met cultuur en zodanig onderscheiden bevolkingsdelen waarbij er slechts sprake is van correlatie met etniciteit en huidskleur. Dan is er dus geen oorzakelijk verband tussen etniciteit of huidskleur maar zijn het bepaalde cultuurkenmerken die voor verschillen in de mate van voorkomen van eigenschappen en gedrag verantwoordelijk zijn. Die relatie met cultuurkenmerken veroorzaakt dan soms dat bepaalde bevolkingsdelen bij andere bevolkingsdelen een zekere beeldvorming veroorzaakt. Dat de verschillende Nederlandse bevolkingsdelen dan sterk overeenkomen qua beeldvorming, d.w.z. in hoe zij andere bevolkingsdelen ervaren, bewijst meteen dat blanke Nederlanders zich hier niet in negatieve zin onderscheiden van andere oftewel dat zij niet in hogere mate racistisch zijn dan andere. Hoe sterk de overeenkomsten zijn in hoe de verschillende Nederlandse bevolkingsdelen elkaar meer of minder positief ervaren is voor sommigen misschien een eyeopener en dan dus ook een belangrijke. Hij komt van het SCP-onderzoek Maakt De Buurt Verschil (Gijsberts, Dagevos. e.a.). De eerste link is een belangrijk staatje het tweede de bron. https://ibb.co/ZBGD3pY https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/kennisbank/publicaties/?maakt-de-buurt-verschil&kb_id=7373 Van een door sommigen met huidskleur samenhangend blank superioriteitsidee is om dezelfde reden ook geen sprake al was het maar omdat een geloof in jezelf een als inferieur ervaren ander niet nodig heeft . De overtuiging zich te ontwikkelen via scholing, moed en lust tot ondernemen, een carrière na te streven zijn allemaal persoonlijke of hooguit cultuurkenmerken die het niet nodig hebben om neer te kijken op andere groepen of personen. Het is i.p.v. een collectief cultuurkenmerk gecorreleerd aan huidskleur veel meer een gecorreleerd cultuurkenmerk of helemaal vrij daarvan een persoonskenmerk. Dat wordt bewezen door de vele niet blanke maar ook qua achtergrond niet westerse medeburgers die met een levenshouding die gericht is op eigen kracht en verantwoordelijkheid prima presteren. Er is naar de bevindingen van Fanon veeleer een probleem van een minderwaardigheidscomplex in geval van een deel van de zwarte mens door overdracht ontleend kan zijn aan tot slaafgemaakte voorouders maar ook zich zelfgecreëerd kan zijn zoals bij zovelen die helemaal niet afstammen van tot slaafgemaakten. Een minderwaardigheidscomplex wat niet minder voorkomt bij nog sommige andere niet westerse bevolkingsdelen en dan met name die afkomstig uit Afrika. Een sterk voorbeeld van een deel van andere groepen die vooral een zichzelf gecreëerd slachtofferschap hebben opgelegd is uitstekend beschreven door de grote socioloog Hans Magnus Enzensberger in De Radicale Verliezer. Het gaat dan b.v. over in Europa levende niet zwarte minderheden uit Noord-Afrika.
Er moet nog veel bij me indalen omdat mw. Adama veel aangeeft maar ik denk dat ik het eens ben in grote lijnen, amerikanen begrijpen weinig van wat er buiten hun leefwereld gebeurt, de hele wereld kijkt ernaar, gevolg ook in Israël zijn er moeders die de protesters bewaken, BLM wordt hier klakkeloos overgenomen waarbij alle aspecten in onze samenleving worden geforceerd, wordt kracht bijgezet door een VN mevrouw die ons haarfijn komt uitleggen wat er mis is, het paard van Sinterklaas achter de wagen gespannen, dat de amerikaanse BLM beweging niet verder dan de USA kan kijken zal ik ze niet kwalijk nemen, het blijft in verschillende opzichten een geïsoleerd en wereldvreemd continent maar dat de europese BLM moderne slavernij ondergeschikt maakt aan iets wat meer dan 150 jaar geleden gebeurde vind ik zoiets als eigen leed eerst terwijl hetzelfde leed vandaag de dag wordt ondergaan, in een modern jasje, daar ontkom je niet aan, maar onze BLM geeft geen kik, geen spoortje solidariteit, tezamen met de aspecten die mw. Adama noemt valt deze beweging voor mij compleet door de mand.
Ik herinner me Jimmy nog goed. Hij was een van de eerste Surinamers die naar Nederland kwam en werkte als bouwvakker. We raakten bevriend met hem en zijn vrouw. Ik zie hem nog vrolijk vertrekken, na zijn pensioen. Hij ging meen ik naar Haiwaï, waar zijn vrouw vandaan kwam. Hij ging onder de klapperbomen zei hij, in een hangmat. Niemand discrimineerde Jimmy, hij voelde zich volkomen geaccepteerd.
--- Dit bericht is verwijderd —
Z_edje Adema heeft een heel groot punt, om uw vraag - "Heeft Adama niet een heel klein beetje een punt dat in het hoofd van een gemiddelde GroenLinkser de partij een stuk minder wit is dan de praktijk uitwijst?" - te beantwoorden. Maar of dat het resultaat van een bewust racistisch denken is, daar geloof ik niets van. Verder vind ik, dat hoe BLM hier, zich op de situatie in de VS richt en hoe in Nederland, te weinig onderscheiden wordt. Een verwijt dat zowel de BLM beweging zelf, als die mensen die te kennen geven niet te willen onderzoek, wat hun rol in de samenleving is, wanneer het op discriminatie aankomt, geldt. Dat maakt de schrijfster wat mij betreft, heel goed duidelijk. Of de schrijfster, omdat ze iets beweert wat mij wel aanspreekt, dan meer op zak heeft dan andere schrijfsters, dat lijkt me niet. (Kijk; dat is nu een steek onder water. Niet die flauwe kul die u me verwijt; dat ik u im- of expliciet een racist noem of vindt.) ps: Ik blijf van mening dat wat de Belastingdienst deed/doet, niets met 'kleur' (dus racisme) maar alles met discriminatie te maken heeft.
“z_edje: ben al lang blij dat je het nu herschreven hebt naar ‘discriminatie’, dat ‘nationaliteit’ wat je eerst beweerde was gewoon een foute duiding van wat er gebeurd is. Maar discriminatie kan je echt niet los zien van kleur, ik blijf het zeggen: er zijn geen de Boers, de Vriezen, de Jongs of de Groots lastig gevallen door de Belastingdienst” Toch wel, wat de belastingdienst terecht verweten wordt is dat profilering plaatsvond op het hebben van een dubbele nationaliteit, dit is ongeacht land van herkomst (en huidskleur), geldt ook voor “witte” landen. Het is een geautomatiseerd proces waarbij aanvragen / aangiften werden “uitgeworpen” waar het hokje 2e nationaliteit was aangevinkt. Ben het met Zandb eens dat er geen profilering op kleur / ras plaatsvond, het is zonder enige reserve een zeer ernstige misstand met schrijnende gevolgen, maar als willens en wetens op huidskleur was geselecteerd was dat m.i nog ernstiger geweest. Of topic, wat ik zelf mis is een zinvolle handreiking vanuit de politiek hoe organisaties als de Belastingdienst wel op een goede manier gebruik kunnen maken van profielen en risico indicatoren.
Z_edje U vraagt waarom dat "bewust" zo belangrijk is. Dat zal ik u nogmaals uitleggen. Wanneer een club als GL uitdrukkelijk te kennen geeft voor inclusie te zijn, maar wanneer zoiets in de samenstelling van de partij niet zichtbaar is, dan is het toch allesbepalend om te weten of GL wel of niet zijn uiterste best heeft gedaan om zo divers mogelijk te zijn. Want heeft GL wel degelijk zijn best gedaan, dan komt uw in stevige taal verpakte zeer scherpe verwijt immers te vervallen. En kunt u aantonen dat GL niet zijn best deed, is dat dan omdat ze alleen maar op effect uitzijn, of is dat bewust gebeurd. Dat lijkt mij ook heel belangrijk om te weten. Alleen maar constateren dat GL iets zegt, wat het niet waarmaakt en vinden dat het toch niet zo moeilijk is om maar even iemand op de kieslijst te zetten, dat vind ik voor uw verwijt (beschuldiging) veel te licht geschut. Ik hoop dat ik het zo begrijpelijk uitleg. De BLM zou dat onderscheid beter moeten duidelijk maken, wanneer hebben ze het over de VS en wanneer over Nederland. Omdat ze dat slecht doen, maken de tegenstanders dat onderscheid wel en buitelen over elkaar heen om de BLM als irreëel, irrelevant af te schilderen; de situatie in Nederland is immers totaal verschillend van die in de VS. Ach Z_edje, dat valt reuze mee. Deze schrijfster neemt geen blad voor de mond. Maar dat doet Salome ook niet. Het valt gewoon op, dat iemand die min of meer hetzelfde beweert als wat u doet, als een scherpzinnig iemand getypeerd wordt en dat mensen die het niet met u eens zijn, wat ze ook beweren, het niet zo'n klein beetje ook moeten ontgelden. Natuurlijk zult u wel weer omstandig uitleggen, dat er niets van klopt van wat ik beweer maar dan nog valt het echt wel op. Ik vond en vind een bewering van u laconiek. Wanneer u daar de onterechte conclusie aan verbindt, dat ik u dus laconiek vindt, wat kan ik daar nu aan doen? Wanneer u een, in mijn ogen racistische bewering doet, en u verbindt daar de onterechte conclusie aan, dat ik u een racist vindt, wat kan ik daar nu aan doen? Wanneer u een rare trui aan heeft, noem ik u toch ook niet raar? Ik begrijp werkelijk niet, dat u het zo'n moeite kost om zo iets simpels te doorzien. Wat de belastingdienst betreft; u blijft tegen de verdrukking in volhouden dat op kleur gediscrimineerd wordt. Uit de door u bijgevoegde link, blijkt ook duidelijk dat u miszit en dat de oorspronkelijke nationaliteit bepalend was. Ik citeer: " Bij een opvang in Almere rees dat vermoeden toen een paar jaar geleden in één klap van de helft van de ouders de toeslag werd ingetrokken. Het waren allemaal ouders met een niet-Nederlandse achtergrond. Dit gebeurde niet bij 'Nederlandse' ouders."
@Z_Edje: Nee toch niet, jij en Zandb wandelen om die ongemakkelijke werkelijkheid heen dat de belastingdienst overall systemen heeft ontwikkeld die iedereen die wit was hebben ontzien en iedereen die daar niet aan voldeed sowieso als potentiële fraudeur hebben geboekstaafd” Dat is een stellige bewering en toch echt onjuist, ik haal dat ook helemaal niet uit het artikel waar jij naar verwijst. Er is geen systeem ontwikkeld waarbij “wit” werd ontzien, er is is nav de Bulgarenfraude (wit) een doorgeschoten technocratische profilering ontstaan op het hebben van een dubbele nationaliteit. Dit was ten onrechte omdat een 2e nationaliteit niet relevant is voor de beoordeling of een toeslag rechtmatig werd ontvangen. Dit beleid trof iedereen ongeachts huidskleur die aanspraak deed op toeslagen en een dubbele nationaliteit had, ik heb nergens kunnen lezen, ook niet in het oordeel van de autoriteit persoonsgegevens dat dit enkel zwarten met een dubbele nationaliteit trof. Je ziet op de foto bij het artikel al een bont gezelschap aan slachtoffers. Bovendien, zag de discriminatie niet alleen op dubbele nationaliteit maar ook (Nederlandse) ouders die gebruik maakte van bepaalde kinderopvangbureaus. https://www.parool.nl/nederland/privacywaakhond-belastingdienst-discrimineerde-bij-kinderopvangtoeslag~b6bb1080/
Z_edje "Oh je bent gewoon weer wat aan het sprokkelen om iets te kunnen ontkrachten." Nou, nee, Z_edje, ik geef u een beargumenteerd weerwoord waar u niets tegen in te brengen heeft, gezien uw 'doorspeoelen' (doun pleeën): "Oh je bent gewoon weer wat aan het sprokkelen om iets te kunnen ontkrachten." Want er zijn maar twee mogelijkheden: 1. Ze (kandidaat-Kamerleden) zijn er wel maar ze hebben niet gezocht. Stoffels redenering - die u onderschrijft - impliceert dat er bewust niet gezocht wordt. Stoffels verwijt geldt de politiek, u verwijt alleen GL. (Wat u van Denk beweert is wat mij betreft complete onzin.) Waarom richt u zich alleen op GL? Alleen maar omdat dat dan nog hypocrieter zou zijn dan de rest is? Alsof andere partijen dan niet beweren, dat ze er voor iedereen zijn, alsof hen niet het verwijt geldt "practise what you preach"? Dat vind ik veel te weinig om zo op los te gaan, als u doet. 2. GL heeft wel gezocht maar niet gevonden. In dat geval verdient GL een pluim en het niet om afgefakkeld te worden als u doet. U heeft daar niet anders tegen in te brengen, dan dat u het woord "bewust" niet heeft gebruikt, anders dan dat u het eens was met iemand die dat impliceert. Nou je hoeft nou niet bepaald een genie te zijn om in te zien, dat dat een sprongetje van een katje in het nauwtje is. De rest klopt blijkbaar. U beschrijft Salome: " Bij Salome is zelfs nog een dag met slecht weer de schuld van de witten, haar staccato klachten aan wit adres gecombineerd met een oproep voor een verdraagzamere samenleving zijn voorspelbaar en spreken niet aan tenzij je graag je huid laat volschelden." Ik kan u op dit punt het best maar zelf aan het woord laten. Ook hier kan ik het best u laten spreken: "De grap is dat dit in zichzelf al weer zo’n loos verwijt is dat precies demonstreert waar het bij jouw reacties zo aan schort: jij vindt dat je ongelimiteerd mag beschuldigen, neerbuigend mag doen, verdraaien, mensen woorden in de mond mag leggen om me maar even tot de grootste ongemakken te beperken." En dan de kers op de taart, iets waar u zo'n waarde aan hecht - "Maar bovenal, en in het besef dat het een jou volstrekt onbegrepen verschijnsel betreft, het (het artikel van Adama) heeft onderbouwing." - want waar is die dan, die onderbouwing? "Okay" concludeert u ten onrechte, "u neemt het niet terug". Er valt niets terug te nemen, heb ik uitgelegd (onderbouwd). En zonder enige "On-Der-Bouwing" beweert u: "Kom Zandb, dat spelletje van je geloof ik nou wel." Mensen die uw reactie lezen en uw verwijt aan Salome overdenken, kunnen toch moeilijk tot een andere conclusie komen, dan dat u zich een Salome in het kwadraat toont. Dan uw redenering, waar de honden geen brood van lusten: " [Wanneer u een rare trui aan heeft, noem ik u toch ook niet raar? Ik begrijp werkelijk niet, dat u het zo’n moeite kost om zo iets simpels te doorzien.] Nou Zandb, dan vind ik nu dat je hier de smerigste racistische opmerking maakt die zich een mens maar kan voorstellen, OMG snap je dan niets van artikel1? Kan het nog witter en bevooroordeelder? Echt weerzinwekkend laconiek. Maar je bent geen racist hoor. " Wat wilt u met het bovenstaande nu aantonen? U onderstreept mijn gelijk toch alleen maar. Blijkbaar beweer ik iets, wat u zonder enige logische onderbouwing meer dan smerig racistisch vindt. Nou en? 1. Is dat dan ook een meer dan smerig racistisch, alleen omdat u dat vindt? 2. En waarom is het dan beslist noodzakelijk, dat ik een racist BEN? Nogmaals: Wanneer ik nu vind dat u een rare trui aan hebt, vind ik u dan raar? Wordt het niet eens tijd om toe te geven, dat u zo verblind door haat bent, dat u niets meer in een redelijk perspectief kunt plaatsen?
“@Z_Edje: Het verwondert me dat jij en Zandb zo volhardend zijn in het wegschrijven van een een glasheldere conclusie die de AP gewoon onomwonden heeft getrokken: de Belastingdienst heeft etnisch geprofileerd, Goed, jin en Zandb hebben de vrijheid te menen het toch beter te weten dan de onderzoekers zelf” Lees het nog eens goed. De AP stelt juist vast dat er geen sprake is van etnisch profileren maar van discriminatie: “Aan etnisch profileren oftewel rassendiscriminatie is de Belastingdienst niet schuldig, vindt de AP. Die spreekt de fiscus op dit punt vrij, omdat nationaliteit niet hetzelfde is als etniciteit of ras. Discriminatie op basis van nationaliteit, waaraan de Belastingdienst zich wél heeft bezondigd, is dus geen etnisch profileren, aldus de AP” Verder reageer ik op jouw stelling dat de belastingdienst een systeem zou hebben ontwikkeld waarbij op kleur geprofileerd werd waarbij “witten” buiten schot bleven. Dat is feitelijk onjuist, er is geprofileerd op een 2e nationaliteit, niets meer en niets minder. Zowel zwarten als witten kunnen een 2e nationaliteit hebben. Als deze profilering in de praktijk vervolgens uitsluitend zwarten zou treffen heeft u een punt, maar dan graag de onderbouwing. Ik lees dat namelijk nergens. Ook “witten” met een dubbele nationaliteit werden getroffen. Net zo goed dat witten en zwarten met alleen de Nederlandse nationaliteit niet getroffen werden. De discriminerende ongelijke behandeling zit hier niet in huidskleur, maar in het hebben van een 2e nationaliteit. Bovendien voegt u in dat dit volgens mij een “verzachtende” omstandigheid is, dat doet helemaal niet terzake. Ik schets wat er aan de orde is, er is discriminatie vastgesteld, zeer ernstig dus.
@Z_Edje: “Ik mis een bron bij je quote maar OK ik had scherper kunnen formuleren” En dat is het punt dat ik maak, er is geen sprake van etnisch profileren, maar discriminatie op basis van een 2e nationaliteit. Zoals AP aangeeft wordt in het spraakgebruik al snel gesproken over etnisch profileren, terwijl er feitelijk sprake is van discriminatie. “Maar dan blijft de aanklacht van discriminatie gewoon staan. En we kunnen ons in nog meer semantische discussies verliezen (...)” Vergeef mij, ik ben jurist, wellicht wat beroepsdeformatie, maar voor mij is dit zeker geen semantische discussie maar zijn dit “details” die er toe doen, vooral ook in de aanpak hoe dit in de toekomst te voorkomen. U heeft nergens uit mijn reacties kunnen halen dat ik iets probeer te verzachten. Discriminatie is ernstig, maar u maakt het erg bont door te stellen dat de Belastingdienst willens en wetens een systeem gebouwd heeft dat er op gericht is zwarten te treffen en witten uit de wind te houden. Lees even terug hoe u dit in uw eerste berichten formuleerde. Daar reageerde ik op. “Je blijft volharden in een drogreden. Door bewust de affaire te beperken tot slechts een nationaliteitskwestie hou je buiten beeld dat de hogere risico inschatting migranten trof, voornamelijk gekleurd en niet de autochtone Nederlanders, voornamelijk wit” Wat is dat nou, ik beperk niets bewust tot nationaliteitskwestie, het is een nationaliteitskwestie zoals de AP ook duidelijk stelt. De categorie Nederlanders (!) met naast de Nederlandse nationaliteit + een 2e nationaliteit was doelwit. Het trof geen geen enkele Nederlander met alleen de Nederlandse nationaliteit, ongeacht huidskleur. Het trof vervolgens alle (!) Nederlanders met een 2e nationaliteit. Is het geen vooroordeel uwerzijds dat vooral zwarte Nederlanders een dubbele nationaliteit zouden hebben? Zoals u wellicht weet is veruit de grootste groep Nederlanders met dubbele nationaliteit wit (Turken, Marokkanen etc.). Het is een oprechte vraag: waar baseert u op dat dit vooral zwarte Nederlanders trof? Als het zo is dat de Belastingdienst in de categorie Nederlanders met dubbele nationaliteit nog eens een extra selectie deed op alleen de zwarte Nederlanders met dubbele nationaliteit heeft u absoluut een punt, ik schreef dat al, maar ik kan dat uit geen enkele bron afleiden. “Maakt dat het discrimineren dan nu ineens een onbeduidend akkefietje?” Nee, discrimineren op grond van een dubbele nationaliteit is net zo erg als discrimineren op grond van huidskleur. “Marokkanen en Turken beschouw ik niet als wit, die zijn wezenlijk etnisch verschillend van onze” Ja zo lust ik er nog wel een paar, u heeft het expliciet steeds over zwarten, daar reageer ik op. Nu verschuift u de doelpalen door begrijp de grootste groep witte Nederlanders met dubbele nationaliteit ook als zwart te labelen. We zijn dan weer rond het trof iedereen met een dubbele nationaliteit wit en zwart. En omgekeerd trof het niemand met alleen de Nederlandse nationaliteit wit en zwart.
Aanvullend nog, waarom is het onderscheid belangrijk: Als het idd zo is als u schetst, namelijk dat willens en wetens een systeem is opgezet gericht op het aanpakken van zwarten en uit de wind houden van witten dan klinkt dat als het apartheidsregime in ZA. Zonder de ernst af te zwakken is wel belangrijk te zien dat de belastingdienst niet “zomaar” op nationaliteit is gaan selecteren omdat ze een hekel aan buitenlanders hebben, maar - iedereen die een beetje thuis is in fiscale wetgeving weet dat - nationaliteit een relevante variabele kan zijn bij het bepalen van belastingplicht en / of recht op toeslagen. Dat de belastingdienst in bepaalde situaties dus ook kijkt naar de nationaliteit van de belastingplichtige is legitiem. Hoe dit toe te passen in geautomatiseerde selectieprocessen is m.i wel heel ingewikkeld en daarin mis ik de concrete handreiking vanuit de politiek. Wat hier mis ging is dat recht op toeslagen wordt verkregen als iemand de Nederlandse nationaliteit heeft, de 2e nationaliteit is helemaal niet relevant (als zij alleen een buitenlandse nationaliteit hadden gehad wel). Waar iedereen vervolgens terecht boos over is, is m.i nog niet eens dat - hoewel in dit geval dus onterecht - naar nationaliteit is gekeken, maar om het feit hoe men vervolgens gehandeld heeft (kamer niet juist informeren, ontkennen, geen onderzoek doen, mensen onbeschoft behandelen, niet proactief helpen om snel te herstellen etc.)
Z_edje Ik heb gelezen wat u er allemaal weer uitkraamt. Wanneer u niet in staat bent om een mening en een beschuldiging uit elkaar te houden, dan houdt het gewoon op. Dat ik u beschuldigen zou, wanneer ik vind dat u een rare trui aan hebt, is dat te gek voor woorden. Met iemand die zo denkt kan niemand wat. Ik laat het hierbij; ik heb u zo maar van van alles en nog wat 'beschuldigd', natuurlijk. En morgenavond komt gewoon de zon weer op. Jaco. U hebt volkomen gelijk, wat mij betreft, alleen ben ik bang dat u daar niets aan heeft; dat is voor Z_edje alleen nog maar meer bevestiging, dat hem het gelijk toekomt. Wat moet een mens nu toch met zo'n bewering: "Het verwondert me dat jij en Zandb zo volhardend zijn in het wegschrijven van een een glasheldere conclusie die de AP gewoon onomwonden heeft getrokken: de Belastingdienst heeft etnisch geprofileerd, Goed, jin en Zandb hebben de vrijheid te menen het toch beter te weten dan de onderzoekers zelf. (sic)" Waarom gaat iemand er met zo'n gestrekt been zo hard in. Ten eerste was dit voor mij een ondergeschikt punt. Ik heb er bezwaar tegen gemaakt omdat Z_edje dit in zijn argumentatie in een discussie waar het expliciet om kleur ging, inbracht. En ten tweede, ik mag dan niet helemaal sporen volgens Z_edje maar het is nu eenmaal een feit, dat etnisch profileren niet het zelfde is als "oordelen op kleur". (Ik heb ook uitgelegd, waarom ik meen dat het in tweede instantie ook niet om kleur ging, zoals Z_edje meent.) En in zijn laatste reactie, krijgt u gewoon gelijk maar toch weer niet, want dan noemt Z_edje het discriminatie en " verliezen WIJ ons in een semantisch spelletje", nota bene. U en ik blijven volharden. Z_edje noemt zichzelf niet maar ook hij volhardt. Maar dat is anders; hij heeft gelijk. Ik ben er wel even helemaal klaar mee.
Je hoeft niets met BLM te hebben.Je hoeft ook niets met KOZP te hebben. En Bij1 is een elitair clubje activisten dat mentaal ver af staat van de levens van honderdduizenden Surinamers, Arubanen, Curaçaoënaars, Indischen, Kaapverdianen, Marokkanen, Turken en Ghanezen die elke dag racisme ervaren. Desondanks hebben activistische clubs als BLM, KOZP en Bij1 de urgentie van de strijd tegen institutioneel racisme wel (en voor het eerst) op de politieke en maatschappelijke agenda gekregen, daar waar anderen hierin hopeloos hebben gefaald. En dat is veel waard.
Geweldig goed artikel van Adama en ook met John ben ik het eens dat het veel waard is wat er nu gebeurd. Mijn gezin is multicultureel dus ik maak het eigenlijk van alle kanten mee. En dat artikel van Adama heeft dat ook allemaal in zich en John vult dat perfekt aan met de waarde die de huidige acties daarvoor toch hebben.
“Desondanks hebben activistische clubs als BLM, KOZP en Bij1 de urgentie van de strijd tegen institutioneel racisme wel (en voor het eerst) op de politieke en maatschappelijke agenda gekregen, daar waar anderen hierin hopeloos hebben gefaald.” En wat hebben ze volgens jou tot dusver bereikt?
Er waren al lang onderzoeken geweest m.b.t. selecteren op naam zowel in de huursector als in de bakensector. Dat van de belastingdienst hebben zij niet aan het licht gebracht en wisten ook zij niet, dat is door politici gebeurd die er al heel lang mee bezig waren. Ook m.b.t. de scholen was al lang bekend en onderzocht en al veel over geschreven en getracht iets aan te doen. Alleen rechts dat al jaren aan de macht is, had daar geen boodschap aan. Dus dat vind ik je aanklacht niet terecht.
@ JohnVKR Ik denk niet dat anderen gefaald zijn. Anderen zijn met soortgelijke identity politics bezig (en met succes = DENK en NIDA) als de witte meerderheid. Het kan ook niet anders. De linkse en progressieve intellectuelen onder deze migranten zijn nog niet in staat de identity politics overstijgen en een vuist te maken. De enige die kan (ook) hen verenigen en agenderen zijn de Afro-Europese voorvechters van anti-racisten en hun autochtone vrienden.
Ik dacht dat BLM in Nederland voorbij was.... alle blanke jongeren met au pair zitten aan de Costa of op Terschelling. Zodra de vakantie voorbij is komt er misschien wel weer een protest... Maar misschien moeten we wachten tot Johan Derksen weer op tv komt of Jort weer iets verkeerds zegt... zodra er op social media weer wat ophef ontstaat zijn de mensen wel weer te porren om de straat op te gaan zodat ze hun profiel kunnen updaten. Verder positief dat er aandacht is voor racisme/discriminatie in het algemeen... hoop dat de gematigde mensen wat stappen nader tot elkaar kunnen zetten.
Maximus Bepaalde mensen vinden dat, noem een Jort (vroeger had je een Paul de Leeuw) 'iets' verkeerds zegt. Waarom heeft u daar moeite mee? Maar waar u op doelt, was niet meer, dan dat, dat een bepaalde groep Jort niet zo geschikt vond om een bepaald debat te leiden. Waarom heeft u daar zo'n moeite mee? Waarom zouden dat er voorbeelden van zijn, dat die mensen niet "gematigd" zijn?
Mooie bijdrage. Als je nu en passant het white privilige geneuzel op dezelfde manier fileert, met een rondgang langs Rooie Jet en de grote textielstaking bijvoorbeeld, kunnen we eindelijk een normaal gesprek gaan voeren.
P Haan Wanner u eisen stelt aan mensen, voordat u een normaal gesprek met hen wilt voeren, hoe normaal is dat dan?
@ZandB Ik vind dat even abnormaal als donker gekleurde medemensen die mij vertellen dat ik m'n 'huiswerk' moet doen voor ik deel mag nemen aan een gesprek. Beide volstrekt onzinnig dus. Helaas wekt de ene opvatting een gelijkwaardig tegenreactie op bij de ander, waarbij het irrelevant was wat eerst gebeurde.