Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Ik bepaal zelf wel of ik Nederlander ben

  •  
05-02-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
diversity
Mijn generatie wil niet simpelweg drager zijn van het Nederlanderschap maar mede-eigenaar
“Ik ben geen Nederlander,” kopte het stuk van Nadia Ezzeroili in de Volkskrant en ze blies er de discussie over Nederlanderschap nieuw leven mee in. Wellicht heeft het eraan herinnerd dat we hier eigenlijk nog niet over uitgepraat zijn. De laatste maanden leek het thema niet echt relevant meer, wellicht omdat we het beu waren, maar zeker niet omdat we uitgepraat waren of dé oplossing hadden gevonden.
Sterker nog, meer dan ooit beleven allochtone jongeren een gevoel van isolement en steeds vaker geven jongeren in het klaslokaal aan dat zij zich minder Nederlander voelen en zich meer identificeren met hun andere (eerste of tweede) nationaliteit, meestal: Marokkaans, Turks, Surinaams of Antilliaans. Kortom, de discussie is relevanter dan ooit en wellicht zelfs de kern van vele problemen. Vooral omdat het overlapt met andere actuele thema’s zoals radicalisering, tweederangs burgerschap en discriminatie.
Acceptatie Voor velen in Nederland (waaronder ikzelf) bevat de column enorm veel punten van herkenning, maar op een aantal punten wijkt mijn gevoel af van de hare. Wat interessant is in het stuk van Nadia, is dat zij haar gevoel Nederlander te zijn, baseert op de acceptatie of houding van de ‘ander’. In dit geval de acceptatie of houding van ‘de Nederlander’. In haar eigen woorden: ‘om mij te harnassen tegen jouw wantrouwen en achteloze afwijzing’.
Wat ik begrijp uit het stuk is niet zozeer dat zij zich geen Nederlander meer voelt, maar dat ze het zat is om het richting de ander te moeten bewijzen. Oftewel, ze is moe en heeft voor zichzelf besloten de confrontatie niet meer aan te gaan. En dat is het stuk dat voor mij de kern van het probleem raakt. Velen voelen zich wel Nederlander, maar zijn het beu om te moeten integreren in een definitie die zij allang zijn overstegen.
Integratie is een woord dat velen van ons jaren hebben gebruikt als positieve variant van assimilatie. Dat was het grote kwaad en niemand wilde anderen een identiteit opleggen die ten koste zou gaan van de eigen cultuur. Niemand wilde zich schuldig maken aan culturele genocide. Maar hoe positief is dit woord eigenlijk? En in hoeverre zijn de verschillen met de grote broer ‘assimilatie’ niet gekrompen en de verschillen tot integratie vervaagd? Je hoort als ‘allochtoon’ immers nog steeds opmerkingen als: ‘wat spreek jij goed Nederlands!’
Integratie of assimilatie? Wanneer we de media volgen, worden bepaalde ‘type’ verhalen graag aangewezen als perfect voorbeeld van integratie. We hebben de afgelopen jaren geregeld krantenkoppen voorbij zien komen van mensen die besloten hun hoofddoek af te doen, niet deel te nemen aan de ramadan, of die op ‘Nederlandse’ wijze mee doen aan ‘Nederlandse’ feesten, die een ‘halal’ wijnbar openen, of van een burgemeester voor wie luid werd geapplaudisseerd toen hij geloofs- en landgenoten toebeet op te rotten als ze het hier niet beviel. Is dat integratie?
De voorbeelden van integratie die worden aangewezen als positief krijgen vooral aandacht omdat een deel of geheel van de eigen cultuur/achterban wordt bekritiseerd of er afstand van wordt genomen. Dat klinkt niet echt als integratie zoals wij docenten dat jongeren meegeven tijdens lessen maatschappijleer. Laten we eerlijk zijn: integratie is reeds lang geleden vervangen door assimilatie, maar omdat dat woord te veel weerzin opwekt noemen we het gewoon integratie. Mijn generatie en vele anderen met ons zijn hier niet om te integreren.
Wij komen niks halen, wij komen iets brengen. Mijn generatie wil niet simpelweg drager zijn van het Nederlanderschap, we willen mede-eigenaar zijn. Integreren is een fase die velen van ons niet interessant of zelfs relevant vinden voor de ontwikkeling van onze Nederlandse identiteit.
Nederlanderschap Het is een keuze: ik kies ervoor om Nederlander te zijn. Ik ben hier niet om mezelf te laten accepteren of om mezelf te conformeren aan de definitie van anderen van wat Nederlanderschap inhoudt. Ik ben hier om ons aller begrip van Nederlanderschap te transformeren tot iets waarin ik mijzelf ook herken. Want het klopt. Als ik zeg dat ik Nederlander ben, zijn er sommigen die dat niet kunnen bevatten of willen accepteren. Echter: ik wijt hun onkunde niet aan het idee dat ik niet geaccepteerd word als Nederlander, eerder aan het feit dat zij niet in contact staan met de realiteit.
De realiteit heeft het denkbeeld al ingehaald. De realiteit is dat ik Nederlander ben door Turks te zijn, moslim te zijn, docent te zijn, etc. Want dat is tegenwoordig een onderdeel van Nederland, of mensen dit nu willen accepteren of niet. Ten opzichte van mijzelf heb ik een morele plicht om mezelf te zien, zoals ik mezelf wil zien. Simpel en alleen om het feit dat ik mijzelf liefheb voor wie ik ben en niet voor wat ik ben, laat staan dat ik het laat afhangen van de mening van een bekrompen ‘ander’.
En als ik wil dat anderen mij liefhebben om wie ik ben en niet om wat ik ben, dien ik daar eerst zelf mee te starten. Simpele boodschap, verander jezelf, verander de wereld of in dit geval veel kleiner: verander Nederland.
Dit artikel verscheen eerder op wijblijvenhier.nl 

Meer over:

opinie, leven, racisme,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (130)

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje7 feb. 2016 - 13:25

Ik, als echte Nederlander zijnde, denk dat die Nadia Ezzeroili meer gelijk heeft dan de schrijver van dit stukje.

Freeman2
Freeman27 feb. 2016 - 8:41

Het kernprobleem van assimilatie, als propaganda instrument van rechts gaat helemaal voorbij aan het feit dat deze discussie heeft jarenlang bewust een bijzonder negatieve sfeer over allochtonen/buitenlanders gecreëerd. Een der meest uitgesproken instrumenten van de heersende negativisme in de Nederlandse maatschappij is de Stichting PVV uit de Tweede Kamer met zijn leider Wilders en duurbetaalde figuranten. Het ergste in de progressieve negativisatie van het maatschappelijke beeldvorming over allochtonen/buitenlanders is dat geen enkel Nederlandse politicus een poging deed om netjes Wilders op het feit te wijzen dat hij in dit land niet past - toen hij ziekelijk begon te ratelen over "kopvodden" en andere beledigingen richting allochtonen. Midden in de Nederlandse Parlement. Het is om van te schamen voor de botte xenofobe Nederlandse politici.

Kalmthout
Kalmthout6 feb. 2016 - 14:50

@Zandb Een luxe probleem heeft, zoals u dat stelt, niets te maken met dat je niet als Nederlander mag zijn die je bent. Het geeft juist aan dat je in alle vrijheid mag kiezen en dat je zelfs mag denken dat dit niet zo is.

Kalmthout
Kalmthout6 feb. 2016 - 12:50

In een democratische rechtstaat als Nederland hebben Ezzeroili en Karaaslan eigenlijk een luxeprobleem. In minder fijngevoelige landen als bijvoorbeeld Turkije zijn de keuzes aanmerkelijk geringer. Zo is het daar voor de Koerden verplicht assimileren of ........ (vult u zelf maar in).

3 Reacties
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:33

Heel goed, dat we het hier dan anders doen. Om dat nu als "luxe probleem" te benoemen, dat je niet als Nederlander mag zijn die je bent, dat vind ik, gezien onze staat van beschaving, niet netjes.

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 16:11

@Kalmhout Wat wil je daarmee zeggen? In jouw eigen land zou je slecht behandeld worden dus moet je niet zeuren als je niet behandelt wordt zoals het zou moeten? Hebben ze dan minder rechten dan jij in Nederland? Ik denk dat Ezzeroili en Karaaslan bedoelen dat ze door hun landgenoten in ieder geval niet uitgesloten worden, maar geaccepteerd worden in de groep zoals ze zijn en als vol worden aangezien.

Kalmthout
Kalmthout6 feb. 2016 - 18:07

@Dunya Inderdaad, ze moeten niet zeuren, want ze hebben een luxeprobleem.

peterpolter
peterpolter6 feb. 2016 - 12:36

Als u geen Nederlander wilt zijn, dan gaat u met uw paspoort naar het gemeentehuis en levert u uw nationaliteit in, die vrijheid, heeft u gewoon, in tegenstelling tot in Marokko en Turkije. Anders bent u gewoon een Nederlander. En daar horen rechten, maar ook plichten bij. Als het gaat om de "cultuur" discussie: als je in Nederland Nederlands spreekt, je aan de wet houdt, je voor jezelf zorgt en je probeert de wereld om je heen een beetje beter te maken, dan ben je gewoon een model-burger voor de overgrote meerderheid in Nederland. Zo simpel is het. En ieder land in de wereld, zeker ook Turkije en Marokko, zullen je verstoten als je dat niet doet.

2 Reacties
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:36

U geeft te kennen, dat je puur op formele gronden Nederlander bent; namelijk je hebt een Nederlands paspoort. Pas wanneer je dat inlevert, dan ben je geen Nederlander. Dat er rechten en plichten bij het Nederlanderschap horen, dat is dus volkomen in tegenspraak met wat u zelf beweert.

peterpolter
peterpolter6 feb. 2016 - 14:59

@Zandb dat is helemaal niet "volkomen in tegenspraak", hoe komt u daar nu bij? Leest u maar de Nederlandse wet. Daar staat het allemaal keurig in, die rechten en plichten gelden voor iedereen of je nu in Venlo of Rabat geboren bent. Ik zeg ook nergens dat je geen Nederlander meer bent als je je daar niet aan houdt. Alleen kun je dan wel rekenen op weerstand. En de auteur lijkt dat nu even om te willen draaien met "ik bepaal zelf wel wat mijn rechten en plichten zijn als Nederlander". Zo werkt het natuurlijk niet.

Voice
Voice6 feb. 2016 - 12:02

Ik persoonlijk denk, dat er een hoop mensen geen problemen zouden hebben, dat mensen van alle werelddelen naar een plek komen, die beter of welvarender voor hen is. Er is echter 1 probleem en dat zijn belastingen, die de bestaande bewoners op dat plekje op aarde betalen, om het zo in te richten zoals zij dat willen. Zoals ik het zie, zijn er in NL een hele hoop mensen die belasting MOETEN betalen en er niet voor terug zien wat zij ervan willen zien. Te veel mensen hebben denk ik het gevoel, dat hun hard verdiende geld niet aan hen wordt uitgegeven maar aan; banken redden, probleem jongeren, subgroepen, vluchtelingen, directeuren van instellingen, TK leden die niet functioneren zoals normale mensen zouden functioneren, ICT in de overheid, oorlogen waar ze niet achterstaan enz. Vele mensen willen liever vandaag dan morgen geen belasting meer betalen maar als ze dat dan toch MOETEN dan wel dingen waarin vele zich herkennen en daar ligt voor mij denk ik de grote crux wat betreft de boze burger of ontevredene burger.

1 Reactie
emmyp
emmyp6 feb. 2016 - 21:23

peterpolter@ Volgens mij wil de schrijver gewoon zeggen dat de Nederlanders zullen moeten accepteren dat Nederland zal veranderen door de komst van mensen van buiten Nederland. Ik proef dat hij eigenlijk zou willen zeggen. De pot op met je integreren jullie zullen je ook aan ons moeten aanpassen. Ik denk zelfs dat dat onvermijdelijk is. Cultuur is dynamisch. En we zijn al aardig op weg, de veranderingen zijn al in volle gang. Kijk alleen maar wat er in de supermarkt te koop is. Aan de horizon zie je meer minaretten dan kerktorens. In de 60 en 70er jaren waren de "gastarbeiders" onopvallend. Nu zitten hun kinderen in de tweede kamer en gemeenteraad. En wat mij betreft is dat prima, zolang de rechten van de vrouw maar niet in het geding komen.

reaguursel
reaguursel6 feb. 2016 - 10:56

Je bepaalt zelf wel of je verantwoordelijk bent voor je eigen leven en je eigen gedrag. En als dat niet goed werkt moet je of jezelf of je omgeving veranderen. Maar neem wel duidelijk de verantwoordelijk voor je eigen keuzes en laat anderen geen keuzes voor je maken. Als je dat lukt ben je al aardig op weg om Nederlander te worden.

1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:40

U definieert een Nederlander als iemand "die duidelijk de verantwoordelijk neemt voor de eigen keuzes en anderen geen keuzes voor zich laat maken". Hoeveel van dergelijke mensen (echte Nederlanders dus) kent u?

Freeman2
Freeman26 feb. 2016 - 9:22

Zeer doordacht artikel die hout snijdt. Dit geluid komt hard aan tegen het muur van de institutionele en maatschappelijke xenofobie en racisme die in de afgelopen jaren onder aanleiding van ultrarechtsen opgebouwd werd. Iedereen geeft zijn eigen invulling aan Nederlander zijn - het is een onvervreemdbare recht van elke mens. Degene die steeds erop aandringen laten doorschermen dat er toch iets mis is met hun bedoelingen. Mogelijk het meest belangrijk punt laten per definitie de meeste autochtonen die de muziek steeds willen bepalen helemaal weg, namelijk het traditionele probleem van allochtonen als tweede rang burgers wegzetten, daarom hier citaat van een tekenende voor ons land reactie: Allochtoon 5 februari 2016 at 18:56 Ik ben geen Nederlander zolang dat institutioneel en statistische racisme bestaat. Mensen met een andere huidskleur of geloofsovertuiging worden structureel en systematisch uitgesloten uit de leiding binnen instituten of posities die een verschil kunnen uitmaken binnen de maatschappij. Dit zijn statistische feiten. Deze maatschappij is voor 1 derde gekleurd en voor reden die niet samenhangen met zaken die je niet zou kunnen controleren , zoals je kleur, blijkt dat een andere huidskleur of vreemde naam wel degelijk statistisch gezien je individuele kansen herleid naar een minimum. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die instituten graag weergeven als zijnde de regel. " Denk ik dat daarom eindigt Halil met het wens: "Doe iets aan jezelf, doe iets aan Nederland"

1 Reactie
jellevwal
jellevwal6 feb. 2016 - 12:09

Wie zich in een ander land niet wil aanpassen moet ook niet klagen over discriminatie.

Dale S
Dale S6 feb. 2016 - 8:58

Ik ben een Welshman, mijn vrouw komt van de Antillen en wij wonen al 29 jaar in Amsterdam. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik hier kwam was de taal bemachtigen. Wales en Nederland liggen cultureel niet heel ver van elkaar af maar toch heb ik mij wat dingetjes eigen moeten maken. Onze kinderen zijn hier geboren en opgegroeid in Amsterdam Oost. Binnen die buurt had men Chinezen, Joegoslaven, Surinamers, Turken en Marokkanen als hoofdgroepen minderheden. Het waren vooral de laatste twee groepen die binnen hun eigen groep bleven en zich de Nederlandse cultuur niet of nauwelijks eigen maakten. Alles werd er aan gedaan om deze groepen het naar de zin te maken. Bakken met subsidiegeld is er naar toe gegaan met als doel deze mensen een plek te geven in de maatschappij. Nu zijn we bijna 30 jaar verder en wordt het gebrek aan integratie bij de autochtone Nederlander gelegd. Waarom zijn de (kinderen van) Surinamers, de Chinezen en Joegoslaven wel geruisloos opgegaan in de samenleving. Als het echt aan het Nederlandse acceptatieklimaat ligt zouden deze groepen toch dezelfde problemen hebben gekend? Ik vind dat de schuld wel heel makkelijk bij de ander wordt gelegd. Er bestaat ook nog eens zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Want een plek in de maatschappij die moet je niet krijgen. Die moet je verdienen.

12 Reacties
Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 9:42

Ik weet me van mijn vroege jeugd nog te herinneren dat Surinamers toen werden bekeken als de Marokkanen van nu. Het heeft tijd gekost tot waar de Surinamers nu zijn gekomen. Integratie en elkaar wederzijds accepteren en met elkaar in contact blijven, spelen hierin een belangrijke rol.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 10:08

Zou u, als u niet naar Nederland was gegaan maar naar een land met een cultuur die absoluut niet de uwe is, dezelfde moeite gedaan hebben om te integreren (of liever assimileren) dan u nu deed? Past u vrouw zich dan bijvoorbeeld aan, aan de gewoonte dat vrouwen niet werken, niet alleen over straat gaan en als ze buiten komen, zich van boven tot onder moeten verhullen? Waarom zou u vrouw eigenlijk de taal dienen te leren? Hoe zou ze de taal moeten leren? Zou u zich als man, aan de kledinggewoontes aanpassen? Zou u accepteren dat niet-moslims een andere positie toekomt dan moslims? Ik denk dat u zoveel mogelijk zou proberen om uw eigenheid te bewaren en hoopt dat er rekening wordt gehouden met uw "anders zijn". Waarom zou u immers maar enige aandrang voelen om u spontaan aan die achterlijke eisen van de omgeving aan te passen? En die vanzelfsprekendheid om zich niet aan te passen, die geldt natuurlijk ook mensen die er niet over peinzen om zich als achterlijke, aan te passen aan een omgeving die veel verder heet te zijn. Ik zeg dat niet om dergelijke nonsens te verdedigen. Ik zeg dat omdat "integreren" of "assimileren" nogal een verschil is. Iedereen maakt keuzes. Maar hoe die keuzes gemaakt worden, dat hangt wel af van de cultuur en de levensovertuiging van de persoon. Zijn die keuzes als "nieuwkomer in een land" in overeenstemming met de heersende cultuur en levensovertuiging", dan wordt alles natuurlijk wel een stuk makkelijker.

DeKist
DeKist6 feb. 2016 - 12:05

"Surinamers toen werden bekeken als de Marokkanen van nu" Altijd als ik dit lees en hoor vraag ik me weer af of je dit nu werkelijk gelooft of je dat jezelf hebt wijs gemaakt. De Surinamers van toen zijn op werkelijk geen enkele manier met de Marokkanen van nu te vergelijken. Sociaal, maatschappelijk, economisch, etc. etc. lijken de Surinamers van toen nog niet in de verste verte op de immer in zelfmedelijden wegkwijnende Marokkaan. De gemiddelde Surinamer nam en neemt veeeel meer rekenschap over eigen leven en daden. Als voor iedere inwoner van mocro kom er 2 terugkomen met suriroots staat dit land er in no time op alle vlakken vele malen beter op. "Het heeft tijd gekost tot waar de Surinamers nu zijn gekomen" Dat klopt helemaal en daar zou de Marokkaanse gemeenschap een groot voorbeeld aan moeten nemen.

Kalmthout
Kalmthout6 feb. 2016 - 12:38

@Zandb U geeft precies aan waarom we nog meer instroom uit de door u als voorbeeld gebruikte culturen eigenlijk niet zouden moeten willen.

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 13:05

@ De Kist In de jaren 80 waren de Surinamers procentueel oververtegenwoordigd in de criminaliteit net als de Marokkanen en de Antillianen nu. Nu, kunnen we daar niets bij voorstellen.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:49

De kist; wat u zegt klopt niet. Dunya heeft volkomen gelijk. Midden jaren 70 toen hier heel veel Surinamers naar toe kwamen, waren alleen al de moppen met als thema "luie Surinamers" een veeg teken. Uitvreters waren het, allemaal afhankelijk van oewee oewee (WW). Dat beeld van "de immer in zelfmedelijden wegkwijnende Marokkaan" was vergelijkbaar met de positie van de meeste Surinamers en Antillianen.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 feb. 2016 - 14:45

@ Dunya Ik weet dat r ook islamitische Surinamers zijn maar in zijn algemeenheid is dat niet zo en vermoed ik dat gescheeld heeft in "afstand".

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 15:58

@Niels sss Ik denk ook dat het met de sociaal-economische omstandigheden te maken had met de Surinamers toen. Wat ik bedoel is dat met verloop van tijd dit ook bij Marokkanen zo kan zijn, hen buitensluiten helpt daar niet bij. ""Uiteindelijk is het je eigen keuze om te ontsnappen aan je sores en to get your act together………..". Ben ik met je eens. Alleen is dat misschien moeilijk als je in je eigen groep blijft hangen en geen toekomstperspectief ziet. @ Moeder Pietje "Ik weet dat r ook islamitische Surinamers zijn maar in zijn algemeenheid is dat niet zo en vermoed ik dat gescheeld heeft in “afstand”". Ben ik met je eens. Maar Bijlmermeer was toen der tijd bekend om problemen met Surinamers. Dat is nu heel anders. Acceptatie en participatie van buitenlanders in de samenleving is daarbij zo belangrijk.

Ravens
Ravens6 feb. 2016 - 16:44

@Zandb, u draait het om, heel doorzichtig, het gaat om mensen die hier graag naar toe willen komen. Een seculier land en niet naar een situatie in de tijd terug.

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 17:45

Mijn ouders waren eertijds (ruim 30 jaar geleden) een van de eerste vluchtelingen uit het Midden-Oosten. Mijn vader was ingenieur van beroep en vond vrij snel na aankomst in Nederland met behulp van een Nederlands gezin een baan op zijn eigen niveau. Ikzelf heb in betere buurten gewoond en op scholen gezeten waar nagenoeg geen buitenlanders waren. Ik ben in gunstige omstandigheden opgegroeid. VWO gedaan en daarna een rechtenstudie gedaan. Ik heb meer contact met Nederlanders dan met buitenlanders, ook vanwege mijn omstandigheden die anders zijn dan de meeste buitenlanders. Ik eet wel eens varkensvlees, bid niet en kleed me vrij modern. Maar toch, zeg ik als er naar gevraagd wordt dat ik moslim ben, omdat dat (ook) een deel is van mijn identiteit en een manier van leven is. Je kan niet van iemand vragen zichzelf te verloochenen en zijn identiteit op te geven. Boven alles ben ik een Nederlander, omdat Nederland mij en mijn ouders dat gegeven heeft wat ons eigen land ons niet kon bieden en ik hier opgegroeid ben. Maar dat is mijn verhaal en mijn omstandigheden die bij een ander anders kunnen zijn. Wanneer moslims onterecht, zoals hiervan nu sprake is, worden aangevallen, voel ik het mijn plicht om het voor hun op te nemen. Net zo goed als ik het ook zou opnemen voor andere minderheden van de samenleving.

Piet de Geus
Piet de Geus7 feb. 2016 - 0:55

"Altijd als ik dit lees en hoor vraag ik me weer af of je dit nu werkelijk gelooft of je dat jezelf hebt wijs gemaakt. De Surinamers van toen zijn op werkelijk geen enkele manier met de Marokkanen van nu te vergelijken. Sociaal, maatschappelijk, economisch, etc. etc." Het formaat van de mond is weer eens recht evenredig aan de hoeveelheid kennis tussen de oren. Surinamers waren de eerste tijd buitensporig vaak werkloos en maakten bovendien in de aan heroïne verslaafde vorm hele buurten als de Zeedijk onveilig.

Dale S
Dale S7 feb. 2016 - 8:27

Zandb 6 februari 2016 at 11:08 U vraagt nu of mijn vrouw zich zou moeten aanpassen aan de beperkingen die worden opgelegd binnen een maatschappij. Mijn vrouw zou NIET mogen werken, zij zou niet de basis vrijheden hebben die wij in het Westen als normaal beschouwen. Buiten het feit dat men zich inderdaad aan dient te passen aan de geldende cultuur is het natuurlijk de omgekeerde wereld want hier ben je VRIJ om te doen wat je wil. Hier in een notendop wat er mis is gegaan met de integratie: wij hebben onze maatschappij aangepast aan de restricties die deze mensen mee hebben genomen uit hun cultuur. Hoe hebben wij in Nederland (Het Westen) het toch toe kunnen staan dat wij binnen de islamitische gemeenschap dingen zoals vrouwenonderdrukking toestaan. Waarom zijn wij het normaal zijn gaan vinden dat homo's en andersdenkenden of apostaten vervolgd worden, of erger? Omdat het religie betreft? Het is juist de dubbele maatstaf die de opgelegde multiculturele maatschappij heeft doen falen. Ipv meedoen aan de Nederlandse maatschappij hebben we duizenden moskeeën gebouwd, financieren wij islamitische scholen waar jongens leren dat meisjes minderwaardig zijn en de islam superieur is boven alle andere religies en seculiere denkwijzen. Dat is een hele grote reden waarom vooral bij de Marokkaanse en Turkse gemeenschap, waar de jongens de laatste 20 jaar hun bruiden veelal uit de bergen of van het boerenland hebben geïmporteerd, niet of nauwelijks zijn geïntegreerd. Hun geloof heeft zich in ons land kunnen nestelen, met alle gevolgen van dien. Ik sluit mij aan bij een mening die ik voorbij heb horen komen over dit onderwerp: het is een luxe probleem wat deze generatie heeft en ze zouden eens moeten waarderen hoe vrij ze zijn in dit land.

FransBrinkman
FransBrinkman6 feb. 2016 - 8:22

@ Haastig. Ik kan niet ter plekke op je respons reageren. Ik woon niet tijdelijk in Roemenie, met een gemengd gezin, de kinderen zijn NL + RO. Hoewel 'mijn' subgroep Rroma wordt gediscrimineerd en er Roemenen zijn die de pest hebben aan een andere etnische groep, Hongaren (is nogal eens wederzijds), worden hier de media niet dag in dag uit gevuld met negativiteit over de ander, laat staan diens godsdienst.

Andy1971
Andy19716 feb. 2016 - 7:01

Er wordt helemaal niet gevraagd om geassimilleerd te worden. Er wordt alleen gevraagd eigen verantwoordelijkheid te nemen voor je deelname in de maatschappij. Dit is normaal, dit geldt al vanaf het eerste leven op aarde. Als je graag de bescherming van een groep wil, dan zul je je ook moeten confirmeren aan de regels van de groep. Dat wil niet zeggen dat je je eigen identiteit moet opgeven. Dat zwart wit denken is een beetje ziekelijk. Als ik nu naar een ander land ga emigreren. Laten we bijvoorbeeld Zweden noemen. Zweden vinden het prachtig als ik mensen in het Zweeds probeer aan te spreken en tonen eigenlijk al geduld als het nog niet zo snel mijn mond uit komt. Totdat het moment dat ik jaren in Zweden woon en nog geen woord spreek en nog steeds afhankelijk zou zijn van Nederlandse vertaling. Engels? Dat gaat nog wel, maar het eisen dat ik in mijn eigen taal alles voor mijn kiezen krijg zou absurt zijn. Als ik voordelen wil hebben die de Zweden zelf hebben opgebouwd, wordt van mij verwacht dat ik dit zelf kan regelen en dat ik zelf de wegen weet te bewandelen. Er staan daar geen legers voor mij klaar die mij in mijn taal aan weten te spreken waardoor ik na 30 jaar nog geen woord Zweeds ken. In dit geval kan je Zweden voor ongeveer alle andere landen inwisselen. Behalve dan Nederland. In Nederland worden alle belangrijke documenten in veel talen geleverd en als ik het nog niet begrijp, krijg ik een tolk toegewezen.

5 Reacties
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 10:13

Ja ja: "Als ik nu naar een ander land ga emigreren. Laten we bijvoorbeeld Zweden noemen." Vraag u eens af: "Als ik nu naar een ander land ga emigreren. Laten we bijvoorbeeld Saoedi Arabië noemen....." U zou werkelijk de verantwoordelijkheid voor uw keuze accepteren? Kom op, zeg, een beetje realistisch denken zou hier geen kwaad kunnen.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:54

Niels sss, bedoelt Andy dat met "verantwoordelijkheid voor keuzes nemen"?

Ravens
Ravens6 feb. 2016 - 16:47

@Zandb, Saudi Arabie werkelijk, haast onmogelijk om daar als buitenlander Saudi Arabisch burger te worden.

Ravens
Ravens6 feb. 2016 - 16:48

@Zandb, https://www.justlanded.com/english/Saudi-Arabia/Saudi-Arabia-Guide/Visas-Permits/Citizenship Dit geldt voor zo'n beetje het gehele (rijke) midden oosten. Dus geen vergelijking met het westen.

JC2
JC27 feb. 2016 - 22:50

Zandb, nog geen 1 seconde zou ik met ook maar mijn teen mijzelf over de grens van van Saoudi Arabië willen begeven. Je gaat toch naar een land omdat je daar wilt zijn? Zodra je er wilt zijn en je gaat erheen, moet je je natuurlijk aanpassen. Dus Abaya of hoe heet zoiets en binnenblijven. En hopelijk veel oliedollars...

malou3
malou36 feb. 2016 - 5:50

Beste Halil, Voor mij -en verder trouwens iedereen die ik ken hoor- ben je een mede-lander en heel gewoon een Nederlands staatsburger. We maken elkaar wijs dat we "eigenaar" zijn van een bepaald oppervlak, maar dat zijn we niet en zal hopelijk ooit doordringen tot de opportunisten/nationalisten.. Grenzen worden namelijk continue verlegd en niets blijft het zelfde, Het avontuur zit in de mens. volksverhuizingen vinden al eeuwen plaats, en ons land is sinds de jaren 60 gestaag multicultureel geworden. Daar is niks mis mee. Het is met name de mindset die nu protesteert doordat er helaas binnen de politiek angst/haatzaaiers zijn..Lang niet iedereen doorziet dat gevaar.. Zelfs politici bachatelliseren dit al jaren, want ze steken elkaar liever de loef af..en bekommeren zich te weinig om de vele Nederlanders met een andere achternaam. De wereld globaliseert enorm snel door het World Wide Web..dat heeft grote gevolgen, ook uiteindelijk voor de ëchte landsgrenzen, Straks heten we gewoon wereldburger.. Dat zou fijn zijn! Heel veel jongeren zien dit allang zo...

3 Reacties
Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 8:05

@ Malou :)

Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2016 - 8:37

Wereldburger? Alleen wereldvreemde hippies noemen zich zo. Grenzen worden verlegd, dat klopt. Maar daarmee houden ze niet op te bestaan.

Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2016 - 9:20

Wolff, heb je daar geen paradox van het bekende catch-22-soort te pakken? Je hebt het over een gevoel dat bij een bepaalde groep aan het opkomen is, wat een goede ontwikkeling zou zijn. Die mensen zijn dus gelijkgestemd. De hele wereld moet dat gevoel omarmen, maar ze mogen niet niet bij elkaar wonen omdat dat te grote groepen gelijkgestemden zou opleveren.

[verwijderd]
[verwijderd]5 feb. 2016 - 23:02

--- Dit bericht is verwijderd —

9 Reacties
WillemDrees
WillemDrees5 feb. 2016 - 23:41

Je kan een Nederlander zijn door Fries te zijn je kan een nederlander zijn door Bonoriaan te zijn en ja je kan een Nederlander zijn met Turks Achtergrond dat jij dat niet kan inzien is jou kort zichtigheid jij kan niet voor iemand anders bepalen wie zijn identiteit moet zijn.

Frank Straathoff
Frank Straathoff6 feb. 2016 - 7:16

@willemd Je kunt geen Nederlander zijn door Turk te zijn. Dat zegt Tim. Je kunt wel een Nederlander zijn met Turks Achtergrond. Dat zeg jij. Is totaal iets anders. Maar het ging je uiteindelijk alleen maar om die af hominem die erna kwam. Zeg dat dan.

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 8:09

@WillemDrees "Je kan een Nederlander zijn door Fries te zijn je kan een nederlander zijn door Bonoriaan te zijn en ja je kan een Nederlander zijn met Turks Achtergrond dat jij dat niet kan inzien is jou kort zichtigheid jij kan niet voor iemand anders bepalen wie zijn identiteit moet zijn". Mooi gesproken.

Dunya2
Dunya26 feb. 2016 - 9:07

@Timwitten We moeten elkaars verschillen accepteren en zoeken naar overeenkomsten die er zijn. Je kan niet verwachten dat iemand zijn identiteit weg geeft dat gekoppeld is aan iemands cultuur en gebruiken. Dat wordt van jou ook niet verwacht. In Nederland mag je zijn zoals je bent, zolang je maar aan de wet houdt. Daar zit de begrenzing in en tevens ook de vrijheid om jezelf te mogen zijn. In Nederland zijn we allemaal gelijk en niemand kan en mag over de ander heersen en zijn wil aan die ander opleggen. Geen enkele moslim zal proberen om een atheïst of christen te bekeren. Leven en laten leven. Dat doen zij ook.

stokkickhuysen
stokkickhuysen6 feb. 2016 - 9:45

Ik ben in jouw definitie 100% NLer, en ik ben het totaal met je oneens over hoe jij denkt om te moeten gaan met ons erfgoed en cultuur. Er is maar 1 manier om te overleven en dat is door constante verandering. Dat geldt ook, of zelfs in het bijzonder, voor cultuur. Wat nu?

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 10:20

Als u naar bv in Syrië gaat wonen, wordt u voor eerst en voor al "Syriër"? Ik geloof er geen bal van. U zou de Nederlandse manier van samenleven niet meer hoogachten en blindelings inruilen voor de wijze van samenleven die men daar gewoon is? Ik geloof er geen bal van. U zou geen politieke partij zoeken - oprichten is waarschijnlijk al niet eens mogelijk - die zo veel mogelijk aansluit bij wat u goeddunkt? Ik geloof er geen bal van. Ik verdedig niet dat mensen zich niet moeten aanpassen; ik probeer slechts te laten zien dat een, in mijn ogen zo'n dom, populistisch standpunt irreëel is. Voor integreren - laat staan assimileren - komt nogal wat kijken. En kritiekloze gemakzucht is draagt daar zeker niet aan bij.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:52

Het zal wel Niels sss; maar bent u dan een Syriër zoals Timwitten vindt dat je Nederlander moet zijn?

emmyp
emmyp6 feb. 2016 - 21:55

@timwitten Gaat niet gebeuren. Als er veel mensen met een andere cultuur naar Nederland komen dan verandert Nederland. De meeste stemmen gelden. Unilever heeft het al door hoor. Kijk even naar de schappen in de supermarkt, Humus, Versteegen kruiden voor Cous Cous salade? ik noem maar wat op.Ik vind het prima veranderingen. Ik hoop alleen dat mijn kleindochter's dochters nog kunnen genieten van de zaken waarvoor mijn moeder ooit voor op de barricade heeft gestaan

Haastig
Haastig7 feb. 2016 - 9:50

Zandb 6 februari 2016 at 11:20 Nee, als je er (tijdelijk) gaat wonen niet. Maar als ik de Syrische NATIONALITEIT zou ambiëren, en zou verwerven dan zeker wel. Ik zou zeker verwachten/willen/opvoeden dat mijn kleinkinderen zouden leven als nagenoeg niet te onderscheiden van de andere Syriers.

joan2
joan25 feb. 2016 - 22:50

De realiteit is dat dit artikel eigenlijk het hele concept van de multiculturele samenleving verwoord. Migranten mogen hun cultuur toevoegen aan het land waar ze na toegaan.'' De realiteit is dat ik Nederlander ben door Turks te zijn '' Deze houding lijdt tot cultuur splitsing, zo is er een Turks-Nederlands cultuur waar ik geen deel van uit kan maken,ik noem dat toch ook geen discriminatie. Maar is er ook een autochtoon-Nederlandse cultuur waar een Turkse-Nederlander geen deel van uit kan maken. Dit zijn de consequenties van een multiculturele samenleving, volgens mij komt er dan juist meer verzuiling dan verbroedering.

2 Reacties
WillemDrees
WillemDrees5 feb. 2016 - 23:45

Oh dus omdat je buurman met Turkse achtergrond Turks en Nederlander is voel jij je uitgesloten?!? Onzin ik ben Nederlander en Rotterdamer moet een Groninger zich nu uitgesloten voelen als die in Rotterdam komt wonen of ik omdat ik geen Gronings kan? Bah! Wat een kort zichtigheid en kleingeestigheid hier zeg.

joan2
joan26 feb. 2016 - 21:14

@ willem drees Ik denk als een Groninger in Rotterdam komt wonen wel moet wennen aan de stad en de mensen en dat zal andersom ook zo zijn. Als je geen Gronings spreekt en in Groningen gaat wonen, in een klein dorpje, dan wordt je wel eens uitgesloten omdat je soms mensen niet kan verstaan, dit heeft niks met gevoel te maken. Ditzelfde principe geldt dan ook voor Turkse-Nederlanders en voor de autochtone-Nederlanders. Hoe meer de cultuur van elkaar verschilt des te meer er kans op uitsluiting of vervreemding ontstaat. Dit is geen kortzichtigheid of kleingeestigheid maar gewoon de realiteit. Ik zeg niet dat ik me per se uitgesloten voelt maar dat ik geen deel kan uitmaken van de Turks-Nederlandse cultuur omdat ik geen Turkse achtergrond heb. Het is waanzin om te zeggen dat ik daar op wat voor manier wel deel uit van kan maken, als autochtone Nederlander. Naar mijn mening werkt deze logica twee kanten op in een multiculturele-samenleving.

[verwijderd]
[verwijderd]5 feb. 2016 - 22:22

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus6 feb. 2016 - 1:47

"Je voelt je niet thuis waar je woont, maar waar ze je begrijpen, waar dan ook ter wereld." En dat is nergens ter wereld de complete bevolking van een land, stad, dorp of straat. Toch heb je je van tijd tot tijd tot de rest van die straat, dat dorp, die stad en dat land te verhouden. Democratie is niet hoe je opschiet met de mensen die je begrijpen en waarbij je je thuis voelt maar hoe je zaken regelt met die lastpakken die er nu eenmaal ook wonen en waarvan je hoopt dat ze het niet in hun hoofd zullen halen om een buurtbarbecue te organiseren, omdat je ze liever op gepaste afstand houdt. Anders maken ze voor je het weet de hele straat nog oranje ook tijdens een voetbaltoernooi en plaatsen ze dan nog een biertribune voor jouw deur ook. Hoe of wat iemand zich voelt en waar hij zijn identiteit aan ontleent mag hij lekker helemaal zelf weten. In het ene geval ga ik misschien een hapje met hem eten en in het andere geval kan er niet meer dan hooguit een beleefd 'goedemorgen' vanaf en loop je snel door voordat ze nog een praatje aan willen knopen ook. Who cares? Het draait toch echt om iets anders: de bereidheid om desalniettemin tot zaken te komen en die dingen te regelen die je nu eenmaal gezamenlijk moet regelen. En dan is ligt de lat anders, net als bij het zakendoen: dan doet het er niet toe of je je bij iemand thuis voelt, als ze je maar begrijpen. Dus als er een gezamenlijk referentiekader is waardoor je je tot elkaar kunt verstaan. Dus dat een afspraak een afspraak is en dat iemand niet alleen neemt maar ook eens levert: wie iedere keer overslaat als het zijn beurt is om een rondje te geven, komt er de volgende keer niet meer bij. Die bereidheid (en het vermogen) om zaken te doen is voldoende voor de meeste zaken die politiek geregeld moeten worden. Het wordt pas gecompliceerd als ethische zaken een rol spelen. En dat staat helemaal los van iemands achtergrond: in werkelijk ieder land kun je mensen vinden waarmee je normen en waarden deelt en mensen waarvan je de normen en waarden verafschuwt. Als je goed kijkt bestaan er namelijk geen monoculturen. Dit soort discussies die in gang worden gezet door mensen die met hun identiteit worstelen zijn uiteindelijk volstrekt irrelevant: net zo irrelevant als wat ze aan die identiteit menen te kunnen ontlenen. Dat moeten ze uiteindelijk maar tussen hun eigen oren oplossen. Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of iemand zich Nederlander of Turk of Marokkaan 'voelt'. Als hij zich maar aan de verplichtingen houdt die aan het ingezetene van Nederland zijn verbonden zijn mag hij wat mij betreft eindeloos met zijn identiteit blijven worstelen. Want het doet er niet toe of iemand die netjes zijn bijdrage aan de samenleving levert zich Nederlander, Turk of Marokkaan voelt.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 10:33

Timwitten; Nederland is geen "Centerparcs". Welk land dan wel? Syrië?

Piet de Geus
Piet de Geus6 feb. 2016 - 12:33

"zijn er culturen waar dat begrip en vele malen meer is als in andere culturen" Ook die culturen bestaan uit individuen. Individuen van de meest uiteenlopende soort. Hoe er in Marokkaanse steden tegen Berbers aan wordt gekeken, is niet anders dan hoe we hier in de steden over achterlijke boeren in de bible belt of beneden de grote rivieren denken. Tegelijkertijd struikel je op de universiteiten in de hoofdstad over de gemankeerde g's en over de ingeslikte 'en' aan het eind van een woord. Afkomstig uit dezelfde cultuur maar als het goed is opgroeiend tot een heel ander soort burger. Door alles op 'cultuur' te gooien maak je daar iets van dat veel minder fluïde is dan het in werkelijk is en pin je mensen ook nog eens vast op een groepsidentiteit waar ze zich misschien juist aan proberen te ontworstelen. Dat is geen handige strategie en bovendien onterecht.

[verwijderd]
[verwijderd]5 feb. 2016 - 21:11

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 10:39

Natuurlijk is er niets mis met "assimilatie". Natuurlijk is "assimileren" de snelste manier om in een land succesvol te zijn. Kortom: Als u in een islamitisch land gaat wonen, wordt u natuurlijk moslim. Met alles d'r op en d'r aan. U assimileert tot "modelmoslim". Toch?

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:01

Erik Mulder; dat is natuurlijk een flutantwoord. U kent uw toekomst niet. U zou het kind kunnen zijn van ouders die dat wel doen. U zou ook wel eens moeten kunnen vluchten. Maar belangrijker: Het gaat er natuurlijk om dat u mensen verplicht om iets te doen waar u zelf niet toe bereid bent. Of het daadwerkelijk aan de orde is, dat doet er dan maar heel weinig toe.

Ravens
Ravens6 feb. 2016 - 16:57

@Zandb, in de meeste islamitische landen heb je weinig keus. Hier wel. Dat is het hele eieren eten.

Haastig
Haastig7 feb. 2016 - 15:38

Zandb 6 februari 2016 at 11:39 "Kortom: Als u in een islamitisch land gaat wonen, wordt u natuurlijk moslim. Met alles d’r op en d’r aan. U assimileert tot “modelmoslim”. Toch?"" Ik zou geen model moslim worden. Maar wat ik ook niet mijn waarden opdringen. Ik verlang niet van een hier wonende moslim dat hij ongelovig wordt. Ik verlang wel van hem dat hij mij op de hier heersende wijze respect geeft door mij bij een begroeting of felicitatie en hand te geven. Ik verwacht ook dat vrouwen en meisjes niet door hem of zijn kinderen worden uitgemaakt voor hoer. ed. Maar geloven, je gaat je gang maar, bid lekker een eind weg, maakt me geen moer uit.

Haastig
Haastig5 feb. 2016 - 20:34

"van een burgemeester voor wie luid werd geapplaudisseerd toen hij geloofs- en landgenoten toebeet op te rotten als ze het hier niet beviel. Is dat integratie?" Nou, dat zei hij volgens mij niet helemaal. Volgens mij ging het om mensen die de vrijheid hier niet waarderen en graag in een islamitische staat leven. Ja. Rot dan maar op, want dit is geen islamitische staat waar je mensen die cartoons maken ongestraft kan uitmoorden. Hopelijk wordt het hier ook nooit een islamitische staat. Als je dat wil, zal je echt je heil elders moeten zoeken. Als je streeft naar een samenleving waar "infidels" aan de stadspoorten worden opgehangen ben je hier een paar eeuwen te laat naartoe gekomen, of je moet inderdaad vertrekken. Je bent dan noch geïntegreerd, noch geassimileerd, en hier -zoals Abouthaleb terecht zei- aan het verkeerde adres. Wat is integratie volgens een maatschappijleraar? Je hebt er in ieder geval geen boodschap aan zeg je. Je zegt: "Ik ben hier om ons aller begrip van Nederlanderschap te transformeren tot iets waarin ik mijzelf ook herken.". Ik zeg je: als dat een islamitische staat is -degene die Abouthaleb veroordeelde- en waar jij hem weer om veroordeelt- ik je elke stap zal proberen tegen te werken met alle wettelijke middelen die me beschikbaar zijn. Ik zeg je dat als hier strijders van IS opstaan en geweld gebruiken, ik me zal verdedigen, desnoods met geweld. En als jouw begrip van Nederlanderschap betekent dat ik mijn im- en expliciete rechten en vrijheden kwijtraak zoals dat in veel andere landen het geval is, ook dan zal ik strijden tegen je begrip van Nederland. Dan maar als "bekrompen" gezien worden. Misschien heb je een heel positief, vriendelijk denkbeeld, misschien sluit jouw beeld van Nederland aan op het mijne, misschien ligt het vlak naast elkaar of overlapt het grotendeels. Maar du moment dat je IS-terroristen gaat lopen verdedigen en suggereert dat zij met hun denkbeelden prima in NL passen, dan schrik ik. Een maatschappijleraar die dergelijke denkbeelden ondersteunt, daar word ik behoorlijk zenuwachtig van.

3 Reacties
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 13:31

Je kunt altijd mensen verzoeken om "op te rotten". Maar dergelijke verzoeken hebben natuurlijk niets met integratie te maken. Iedereen heeft namelijk het recht om zoals u dat verwoordt, "vrijheid niet te waarderen". Iedereen heeft het recht om zich een islamitische staat te wensen, zoals anderen zich een christelijke staat, naar SGP model wensen. Tegen deze mensen zeggen dat ze "hun heil maar moeten zoeken" is natuurlijk geen het tegenovergestelde van integratie.

Haastig
Haastig7 feb. 2016 - 0:00

Zandb Het is je wellicht ontgaan, maar als je dat met geweld doet, mag dat niet. Dit was nadat 14 mensen in Frankrijk werden afgeknald.

Haastig
Haastig7 feb. 2016 - 9:57

Zandb 6 februari 2016 at 14:31 Overigens, ik had je elders een verzoek gedaan (probeer geschetste scenario in te beelden), gevolgd door een vraag. Heb je aan mijn verzoek voldaan of wegens "on nozel" genegeerd en daarom ook de opvolgende vraag onbeantwoord gelaten? Ik zou je toch willen vragen het te doen en de vraag te beantwoorden.

OlavM
OlavM5 feb. 2016 - 20:23

Een goed en helder artikel, dat de kern van de problematiek aansnijdt. “Dé Nederlander” bestaat immers inderdaad niet (meer) in die zin, dat zijn uiterlijk of culturele bagage eenduidig bepaalbaar zou zijn. “Nederlanders” zijn er steeds meer in allerlei kleuren en met allerlei culturele achtergronden. Het probleem is dat veel traditionele, “autochtone” (totaal verouderd woord!) Nederlanders denken dat zij de meetlat zijn van het Nederlanderschap. En daarbij Nederlanders met een andere achtergrond ten onrechte feitelijk tot tweederangs burgers bombarderen, die zich maar aan hún zogenaamde “échte” Nederlandse waarden en normen zouden moeten aanpassen. Dat wringt en veroorzaakt –wel of niet bewust- discriminatie van Nederlanders met zo’n andere achtergrond. Maar deze laatsten zijn tegenwoordig medebepalers van wat Nederland en zijn cultuur inhoudt, en niets minder. Waar nodig zullen ze dat heel duidelijk moeten neerzetten, zoals in dit artikel.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen5 feb. 2016 - 20:05

Je bent Nederlander, dat bepaal je niet zelf (tenzij je ervoor kiest je nationaliteit op te geven). Wat je wel zelg bepaald is of je dat Nederlanderschap wel of niet gebruikt als je jezelf omschrijft, Maar dat maakt helemaal nul, nada uit.

Achilles
Achilles5 feb. 2016 - 20:00

Alleen documenten bepalen je nationaliteit. Wie je bent bepaal je zelf....als je durft.

Achilles
Achilles5 feb. 2016 - 19:48

Van binnen zijn we allemaal brabander toch? Alaaf mensen...inschalaaf

Kalmthout
Kalmthout5 feb. 2016 - 19:23

Moet je ook eens doen. Lees het verhaal nog eens, maar verander Nederland, Nederlander en Nederlands in Turkije, Turk en Turks en andersom. Vooral de zin "Wij komen niks halen, wij komen iets brengen" zal in het islamistische Turkije van Erdogan zonder meer hilarisch klinken.

FlaviusBelisarius
FlaviusBelisarius5 feb. 2016 - 19:21

Wat ik vaak merk onder allochtonen is dat ze niet geloven dat zij tot de Nederlanders behoren, maar wel dat Nederland hen toebehoort. Dat is een gevaarlijke manier van denken die in de toekomst aan veel conflicten bij zal dragen.

Johan Stavers
Johan Stavers5 feb. 2016 - 18:17

Sorry, maar je kunt je voorouders niet met terugwerkende kracht kiezen. Etnisch Nederlander of Nederlands staatsburger zijn en blijven voorlopig twee verschillende categorieën. Integratie en assimilatie is uiteindelijk alleen mogelijk via de slaapkamer, anders houdt je toch verschillende bevolkingsgroepen die onder het dak van een gemeenschappelijk staatsburgerschap lekker langs elkaar heen leven. Dat is dan mooi een mooie multiculturele nieuwe Nederlandse staatsburger-cultuur, totdat er een conflict uitbreekt tussen de groepen en dan blijkt het opeens balkanisering en de opmaat naar een burgeroorlog.

1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:13

U hebt een gelijk waar u niets aan hebt en niets mee kunt. Ik bedoel, ik kan me niet voorstellen, dat u daadwerkelijk van plan bent om te zorgen of er aan mee te werken dat bevolkingsgroepen "via de slaapkamer" assimileren = letterlijk in elkaar opgaan. Verder ziet u ook niets in een "multiculturele samenleving" want "die culturen leven langs elkaar heen" en dat mondt noodzakelijk uit in een burgeroorlog. Maar goed, die multiculturele samenleving is wel de feitelijke situatie. Dus dan maar geen multiculturele samenleving? Populisme ten voeten uit: Vertelt u eerst maar eens hoe een ideale samenleving er dan uit moet zien. En als u dat gedaan hebt, stelt u zichzelf dan eens wat kritische vragen als: Wie mag dan blijven, wie moet weg? Hoe krijg je mensen weg? Werken de mensen die weg moeten mee? Wat doe je met mensen die er weliswaar een andere cultuur op nahouden maar waar u dan het idee van heeft, dat u daar geen last van heeft (om van anderen maar te zwijgen....). Kortom: Ik vind dat allemaal zeer onrealistisch.

Mark Gh
Mark Gh5 feb. 2016 - 18:16

Nou, top. Je hebt je Nederlandse nationaliteit en noemt jezelf Nederlander. Logisch. Wat niet logisch is dat er mensen zijn die die nationaliteit hebben en zich Turk of Marokkaan noemen.

3 Reacties
OlavM
OlavM5 feb. 2016 - 20:51

@ Mark Gh: Als je een beetje doordenkt -is nooit weg bij een onderwerp als dit-, kan je begrijpen wat de schrijver bedoelt. En dat is, dat hij ook met zijn eigen Turkse achtergrond mede de kleur van Nederland bepaalt.

Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2016 - 7:57

Turkse achtergrond is prima, niets mis mee. Zolang hij zich maar geen Turk, of - o gruwel - Turkse Nederlander noemt. Je bent een Nederlander zoals alle andere Nederlanders, of je bent het niet. Wanneer je jezelf in een speciaal hokje duwt moet je niet vreemd opkijken als de muren van dat hokje beperkingen blijken te zijn.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:17

En als je nu jezelf niet maar andere mensen jouw wel perse als Marokkaanse Nederlander zien? Dan heb je het er zelf naar gemaakt? Dan had je maar een ander uiterlijk of een andere achternaam moeten hebben?

[verwijderd]
[verwijderd]5 feb. 2016 - 18:03

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:18

Waarom zien ze dan toch als Marokkaan of als vrouw of als man, als je gewoon bent?

Allochtoon
Allochtoon5 feb. 2016 - 17:56

Ik ben geen Nederlander zolang dat institutioneel en statistische racisme bestaat. Mensen met een andere huidskleur of geloofsovertuiging worden structureel en systematisch uitgesloten uit de leiding binnen instituten of posities die een verschil kunnen uitmaken binnen de maatschappij. Dit zijn statistische feiten. Deze maatschappij is voor 1 derde gekleurd en voor reden die niet samenhangen met zaken die je niet zou kunnen controleren , zoals je kleur, blijkt dat een andere huidskleur of vreemde naam wel degelijk statistisch gezien je individuele kansen herleid naar een minimum. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die instituten graag weergeven als zijnde de regel. Maar hoe langer je als anderskleurige leeft hoe langer je beseft dat blanken eerst zichzelf willen voeden vooraleer jij met je kleurtje misschien de kruimels krijgt op voorwaarde dat je de Nederlandse waarden en normen de hemel in prijst. Ik aanvaard deze hypocriete waarden en normen niet en roep iedereen op deze te verwerpen en je eigen instict te volgen. Naar de maan met het bullshit woord van blanke politici dat integratie noemt. Zolang mensen door onze instituten geprogrammeerd en gemanipuleerd worden om niet voorbij kleur of geloofsovertuiging te kijken, dan hebben instituten en hun leiders al veel minder het recht om te praten over integratie laat staat. Er is dus inderdaad een ik en zij situatie dat leeft binnen iedere allochtoon, hoewel niet iedereen het graag toegeeft. Ik hou dus van onze blanke leiders en hun blanke onderdanen net zoveel dat Wilders houd van Moslims en Islam. En dit gevoel leeft sterk onder mensen die niet met een blanke T-shirt geboren zijn.

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje6 feb. 2016 - 17:36

Je begeeft je echt op een doodlopende weg als je het onderwerp weer gaat plaatsten in de hoek van racisme. Maar goed, je mag die mening hebben in NL. Ik denk wel dat te lang Don Quichote spelen meer jezelf zal schaden dan iets anders. I ve been there done that. :)

Brave Hendrik2
Brave Hendrik25 feb. 2016 - 17:43

De Nederlandse cultuur is non-existent. Dwz ze is - op een of twee authentiek auteurs (Brouwers, maar dat is meer een Belg en Multatuli, maar dat is een universeel genie) en wat achterlijke rituelen na - volkomen veramerikaniseerd. Als volbloed Nederlander weiger ik pertinent te integreren met de fascistjes van de PVV, de belastingontduikers van de VVD, de grijpgrage, armetierige middenstanders, de droevige 'christenhonden' , humeurige de 'moslimkatten', de dekselse duvelstoejagers. de zweetvoetengeurverspreiders etc. enz. Nee, ik ben een Amerikaan, zoals iedereen sinds de pax-Americana en het Marshall-plan. I am a New Yorker.

3 Reacties
jellevwal
jellevwal6 feb. 2016 - 7:49

Onzin. Ik heb nog nooit een Nederlandse politicus horen zeggen 'dat de armen hem geen donder interesseren'. Als de vrije artsenkeuze dreigt te verdwijnen valt bijna een kabinet. In de VS heeft een veertig miljoen burgers geen recht op fatsoenlijke medische zorg. Over de Pax Americana, geen land voert zoveel oorlogen als de VS.

Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2016 - 8:42

Geinig dat je dan kiest voor New York. Gesticht door de Nederlanders, opgebouwd door Nederlanders, overal Nederlandse invloeden... Heb je zelfs in dat gedachten experiment al heimwee?

Ravens
Ravens6 feb. 2016 - 17:29

@Brave Hendrik, pax-America zijn warmongers net als pax-romana. Mooi voorbeeld.

Pasop
Pasop5 feb. 2016 - 17:39

@Halil “De realiteit is dat ik Nederlander ben door Turks te zijn, moslim te zijn, docent te zijn, etc. Want dat is tegenwoordig een onderdeel van……” ? Halil het is super dat jij het Turkse deel van jouw identiteit koestert. Het is jouw eigen vrije keuze om moslim te zijn. Prima. Maar ‘Nederlander door Turks en moslim te zijn’ is een lachertje. Volgens mij is het een realistischer voorstelling van zaken dat ondanks je Turks en moslim te zijn jij je Nederlander voelt Halil. Halil het is overal en altijd zo geweest dat zij die van de norm afwijken kritisch(er) bekeken en derhalve ‘zwaarder gewogen’ worden. En hoe groter zo’n groep is des te groter het verzet tegen zo’n normafwijking wordt. Dat is enkel logica. Geen racisme! Maar het is van den zotte dat (relatieve) nieuwkomers zelf gaan bepalen in hoeverre hun blijven hangen in de cultuur die zij zelf verlaten hebben door de rest van de samenleving maar gerespecteerd dient te worden. Wat een uber-quatsch Halil. Nieuwkomers die zelf gaan bepalen in hoeverre hun bijdragen en gedragingen ineens onderdeel uit maken van een reeds op die plek bestaande samenleving. Bah. En verder is het ongepast om de aanwezigheid van mensen met Turkse of Marokkaanse roots te vergelijken met mensen uit onze voormalige kolonies (Surinamers en Antillianen). Sorry Halil maar jij stelt me net zo teleur als Aboutaleb. Half hier/half ergens anders. Maar wel vinden dat je vol als Nederlander gezien en beoordeeld moet worden. Zo zonde.

rbakels
rbakels5 feb. 2016 - 17:32

Er zit iets ongerijmds in het verhaal. Turken en Marokkanen voelen een druk om kleur te bekennen. Aan mij als bleke blonde Hollander hoef ik niets te bekennen. Hoewel ik officieel ook allochtoon ben, want mijn (Nederlandse) moeder is in Duitsland geboren, als dochter van een Duitse moede uit een familie die ooit uit Frankrijk vluchtte toen daar geen protestanten meer werden getolereerd. Nederland is voor mij het land waar ik toevallig geboren ben, en ik ben daarom Nederlands staatsburger. Niet uit overtuiging, niet uit liefde, niet uit culturele affiniteit, nee, gewoon als een feit vergelijkbaar met de weersgesteldheid.

1 Reactie
OlavM
OlavM5 feb. 2016 - 20:46

@ Frits Jansen: [Turken en Marokkanen voelen een druk om kleur te bekennen.] Dat is nu juist het verschil met jou als "bleke blonde Hollander". Aan hun uiterlijk en namen is zichtbaar dat Turken, Marokkanen en nog anderen een andere achtergrond hebben dan de traditionele, "autochtone". En daardoor wordt door de anderen met deze traditionele achtergrond druk op hen gelegd, o.a. door discriminatie. Als dit niet het geval was, zou er geen "druk om kleur te bekennen" zijn.

PietManeo
PietManeo5 feb. 2016 - 17:30

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat buitenlanders geassimileerd moeten worden, en dat is ook helemaal niet nodig. Maar wat wel nodig is om te stoppen met het actief af blijven zetten tegen Nederlanders en de Nederlandse cultuur, want dat is weer het tegenovergestelde. De schrijver sleept dan wel Suriname en de Antillen er met de haren bij maar wat hij eigenlijk beschrijft is een soort patstelling tussen Islam en Nederland. Of eigenlijk, tussen Islam en het Westen. Want wat hij beschrijft gaat net zo goed op voor Marokkaanse gemeenschap in Duitsland of voor Algerijnse gemeenschap in Frankrijk. Ontkennen lijkt me zinloos. En het gaat bijvoorbeeld niet op voor de Chinese en Vietnamese gemeenschap in Nederland. Waarom is dat zo? Als je die vraag kan beantwoorden kom je echt bij de kern van het problem. Alleen durven velen zich die vraag niet te stellen. Want daarvoor moet je je hand misschien ook eens in eigen boezem steken.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer5 feb. 2016 - 17:30

Een vriend van mij woont nu inmiddels dik tien jaar aan de rand van een Emslands dorpje een half uurtje over de grens. Is lid van de plaatselijke Schützenverein, komt er nooit, viert slechts het jaarlijkse schutterfeest mee. Daarnaast nog lid van een sportvereniging. Is zeer gedoceerd met het aannemen van uitnodigingen voor feestjes anders is hij ieder weekend de klos en vol tot het randje. Spreekt vloeiend Duits, verstaat platt duuts, leest het plaatselijke duitse suffertje en doet gewoon zijn ding thuis. toont belangstelling voor zijn dorpje en doet gewoon mee. Maar als hij ergens een biertje drinkt en men begint over Merkels wir schaffen das zegt hij ook gewoon; luister als jullie hier met zijn allen zo gek zijn met 80% op de CDU te stemmen, keer na keer, moet je nu niet zeuren, proost. Hij en gezin was het tweede Nederlandse stel en hij zei tegen de locals als er meer dan vijf gezinnen komen wonen ben ik weer weg. Inmiddels 10 en hij heeft contact met twee. Ook daar wonen locals, nieuwe dorpelingen uit Duitsland (NRW, Hessen, Bayern) uit Nederland en een enkele Pool. Een beetje in die populariteits volgorde. Niet voor mijn vriend. Als een local hem vraagt heb je het gehoord van die Hollander die een ree aangereden hebt is zijn reactie welke, overigens ben ik er ook één. De reactie is dan meestal, neen jij hoort erbij, jij doet gewoon mee. Voelt hij zich aangesproken of weggezet als ze het hebben over die Hollanders, geenszins. Waarom zou ik, zegt hij dan, zo kletsen ze ook over de mensen van het volgende dorp. Men accepteert zijn spot omdat ze weten dat het slechts spot is zoals bij de WK finale Duitsland-Argentinie, toen hij mee juichde in een tot stadion omgebouwde fabriekshal. Iemand zei hem jij voelt je echt thuis hier als je voor Duitsland juicht, dat vind ik echt klasse. Zijn reactie droogjes was, valt wel mee maar ik heb aan Argentijnen nog een grotere hekel dan aan Duitsers. Als dan de mond van verbijstering te ver open valt is er wel iemand die zegt die vent in in orde, laat je niet opnaaien. Je drinkt een pilsje met elkaar en er is weer één die geleerd heeft dat mijn vriend van spot houdt maar OK is. Hij voelt zich er thuis, voelt zich deel van, gewoon door belangstelling te tonen, hun soms vreemde tradities te respecteren en mee te doen, gewoon mee te doen. Zo simpel is emigreren.

1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:29

Ik zou ook heel gemakkelijk kunnen integreren in Duitsland, ik zou er zelfs kunnen assimileren. Dat zie ik mezelf in een islamitisch land nog niet zo snel doen. Daar hoop ik, dat men mij mijn leven kan laten leiden; omdat het mijn keus is/moet zijn om zo te leven als mij goeddunkt, moeten anderen die mogelijkheid dan niet hebben?

Meta Foor
Meta Foor5 feb. 2016 - 16:49

easy; gewoon paspoort weigeren en verder niet moeilijk doen

[verwijderd]
[verwijderd]5 feb. 2016 - 16:43

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Frank Straathoff
Frank Straathoff5 feb. 2016 - 22:16

Zelfspot, heerlijk :-)

niko2
niko25 feb. 2016 - 16:38

Ik ben lang geleden van Scheveningen naar brabant verhuist.Als ik daar nu op terug kijk is de acceptatie van mij door de branbanders niet altijd goed geweest. Er is nooit respect geweest voor het feit dat de typisch brabantse uitspraak van " heddegijdit en heddegijdat" mij niet helemaal lag. Men bleef het mij maar opdringen.Ook het feit dat ik supporter van Scheveningen Holland Sport was werd mij niet in dank afgenomen.Altijd werd mij ingewreven dat NAC toch echt de betere club was. Langzamerhand begon ook ik mij terug te trekken. Als je dit lang genoeg meemaakt heeft het een diepere impact dan je kunt vermoeden. Tegenwoordig trek ik mij meer en meer terug in Scheveningse visserskroegen. Die zg. brabantse gezellige kroegen hebben toch een onuitgesproken, ondefinieerbare, maar wel degelijk voelbare discriminatie van Scheveningers in zich. Ik ben mij des te meer bewust van mijn Scheveningse identiteit, En hoemeer het door Guus Meewis gezongen "Brabant" z'n waarde voor mij verliest, des te meer ervaar ik de thuiskomst bij mijn Scheveninger zijn. Brabant en ik zullen op termijn, zeker emotioneel, gaan scheiden.

Achilles
Achilles5 feb. 2016 - 16:09

Ik als adressionalist vind iedereen een buitenlander.

Van der Wal
Van der Wal5 feb. 2016 - 15:55

Als je Nederlander bent is je eigen cultuur zo'n beetje per definitie de Nederlandse cultuur, of in ieder geval een van de vele Nederlandse subculturen die hier al een paar eeuwen gepraktiseerd worden. Vind je jezelf cultureel een Turk, dan ben je automatisch juist geen Nederlander, en ook geen Marokkaan, Surinamer of Antilliaan. En ook geen Vlaming, Fransoos, Spanjaard of Ier. En ook geen Chinees, Indier, Thai of Boliviaan. Dat integreren met behoud van eigen cultuur is het willen eten van twee walletjes met als gevolg het tussen wal en schip vallen. Integreren is het opgaan in de nieuwe cultuur. Prima als je daar geen zin in hebt, maar dan ook niet zeuren dat mensen niet met je om willen gaan omdat ze geen zin hebben in intercultureel gedoe.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus5 feb. 2016 - 18:09

"Integreren is het opgaan in de nieuwe cultuur." Ben je vergeten wat je een paar zinnen terug schreef? Je kunt ook een nieuwe Nederlandse subcultuur vormen, waarvan conservatieven over een aantal generaties tevreden knorrend zullen constateren dat die hier alweer een heel tijdje gepraktiseerd worden. Maar het is wel een Nederlandse subcultuur, want wat Halil I. Karaaslan wil is een beetje zwanger worden.

Sol Invictus
Sol Invictus5 feb. 2016 - 19:03

"die hier al een paar eeuwen gepraktiseerd worden." lees een geschiedenisboek, je zal je verbazen. de verschillen tussen mijn cultuur en die van jou zijn mogelijk groter dan de verschillen tussen mijn cultuur en die van de auteur. waar zie je dat eigenlijk aan? de kleding? de mores? moeten de voetbalhooligans zich aanpassen aan mijn cultuur of ik aan die van hen? moet ik gerard joling ook leuk vinden? moet je haring eten en melk drinken? fierljeppen? sportvissen? zeilen? strandwandelen? ministekken? pakjesavond? met z'n allen recreëren op dezelfde vierkante kilometer natuur op zondag? me asociaal gedragen op de weg? mijn troep op straat gooien of juist in de prullenbak? scheten en boeren in het openbaar? in mijn optiek heb je slechts twee soorten mensen op aarde, en die vind je door alle culturen heen . normale mensen en tuig. moet je ook eens proberen, mensen op hun handelen beoordelen, in plaats de stickers die ze opgeplakt hebben gekregen. is net zo eerlijk, en het werkt integratie nog in de hand ook. de opvatting (zo niet misvatting) van cultuur zoals jij die beschrijft is tribaal.

Van der Wal
Van der Wal6 feb. 2016 - 6:29

@Piet de Geus Kan, maar daardoor worden misschien je kleinkinderen een onderdeel van de nieuwe Nederlandse subcultuur. Jij niet. Pas als ze in Belgie en Duitsland je kleinkinderen ook een echte Hollander gaan vinden is dat gelukt.

Van der Wal
Van der Wal6 feb. 2016 - 6:35

@spitjm Cultuur doe je per definitie niet in je eentje.

Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:35

Van der Wal; als je cultuur niet in je eentje doet, waarom mag dan niet iedereen meedoen? De Nederlandse cultuur is toch zo onderhand een cultuur waarin heel veel culturen samenkomen? En onze rechtsstaat bepaalt toch, welke cultuuruitingen we wel of niet toelaten?

FransBrinkman
FransBrinkman5 feb. 2016 - 15:55

Ik ben een allochtoon in Roemenie, ga niet integreren of assimileren. Ik zou niet weten waarmee. Met de Roemenen in het algemeen, of met een etnische groep - in mijn geval zouden dat dan (een subgoep Rroma zijn). In NL was ik in wonen, werken, relaties multikultie. Daar heb ik wel een beeld aan overgehouden. Ik word hier niet als exotisch gezien. Althans veel minder dan bijv. een Marokkaan (m/v) in Nederland door een 'witte' NL-er. Ik begrijp de verhalen van o.a. Naida, Halil, Özcan wel. Ik hoef hier niks te bewijzen. Kan zelfs zeggen - dat is nogal tegen de heersende opvattingen in - dat ik atheist ben. Etc. In reacties hier wordt de schrijver meteen verbonden aan z'n geloofsgenoten, ex-landgenoten, met verderfelijke opvattingen en gedragingen. Een wij-zij 'autochtonen moeten zich aanpassen'. Ik ben - ook tegendraads alhier - vegetarier. En ja de autochtoon past zich maar aan, anders eet ik toch gewoon niet mee. Ik ga geen vlees eten omdat m'n buurman dat doet. Het grote verschil blijft: ik hoef me hier niet zo te verdedigen, te verantwoorden. In Nederland worden 'allochonen' vaak op het matje geroepen - blijven ze ook na twee generaties de nieuwkomers versus de gevestigden.

1 Reactie
Haastig
Haastig5 feb. 2016 - 20:49

FransBrinkman 5 februari 2016 at 16:55 "Ik ben een allochtoon in Roemenie, ga niet integreren of assimileren." Heb je ook de Roemeense nationaliteit, of ben je er gewoon tijdelijk als buitenlander?

Erik20
Erik205 feb. 2016 - 15:43

Spreek voor jezelf, de meeste Surinamers en Antillianen zien zichzelf gewoon als Nederlander. (Ik ben zelf half Surinaams) Het zijn juist vaak moslims die nog een sterke band hebben met een ander land en willen dat hun gebruiken hier worden overgenomen. Het is daarom ook geen verrassing dat al je voorbeelden alleen maar islamitisch zijn. (Halal, hoofddoek,.... etc )

2 Reacties
Allochtoon
Allochtoon5 feb. 2016 - 19:04

Totdat je beseft dat statistisch gezien een andete huidskleur, vreemde naam, of andere geloofsovertuiging je participatie kansen herleid naar het niveau van een slaaf. Je kan jezelf leugens vertellen door jezelf als half surinamer te willen associëren met een rasechte Nederlander. Maar als het puntje bij het paaltje komt zal je beseffen dat de rasechte Nederlander daar anders over nadenkt. Jij bent geen Nederlander, ik ben geen nederlande, je bent hooguit 1 van de vele slachtoffers van nederland. Wacht tot je beseft dat een surinamer een straf krijgt die 6keer hoger ligt voor een vergrijp ten opzichte van een blanke nederlander die zich schuldig hebben voor hetzelfde vergrijp. Hier zijn al studies ovet gedaan. Jij bent geen gelijke in de ogen van de wet. Wanneer we de statestieken bekijen zullen je gelijkheididealen instorten als een kaartenhuis. Als je denk je dat deze racistische instituten een verschil maken tussen een surinamer of een moslim, denk dan nog eens na. Moslims met hun hoofddoek en hun halal vlees zijn dan misschien acruele sensatie van hey moment, maar jij bent in de ogen van de Nederlander geen gelijkwaardig burger. Maar om je goed te voelen en te kunnen overleven maken wij, anderskleurigen ons iets anders wijs.

Robles
Robles5 feb. 2016 - 20:18

@allochtoon Hoe kom je aan die wijsheid? Het is echt complete onzin die je beschrijft. En ik ben ervaringsdeskundige w.b. Suriname en Surinamers. Spreek inderdaad dus voor jezelf.

BasVV
BasVV5 feb. 2016 - 15:40

"Wij komen niks halen, wij komen iets brengen. Mijn generatie wil niet simpelweg drager zijn van het Nederlanderschap, we willen mede-eigenaar zijn. - See more at: http://www.joop.nl/opinies/ik-bepaal-zelf-wel-of-ik-nederlander-ben#sthash.5i74HRDV.dpuf". Ik ben heel benieuwd wat u ons dan gebracht heeft.

jellevwal
jellevwal5 feb. 2016 - 15:32

"Mijn generatie en vele anderen met ons zijn hier niet om te integreren. Wij komen niks halen, wij komen iets brengen" Dat is duidelijke taal. Mij lijkt dat je dan ook de gevolgen van een dergelijke opstelling moet accepteren.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen6 feb. 2016 - 9:29

Iemand die hier geboren is en door zijn ouders met bepaalde normen en waarden owrdt opgevoed die niemnd in de weg staan (de meneer is docent geworden) Wie ben jij om daar een dreigement tegenover te stellen? (dan moet je de gevolgen maar accepteren) Wat zijn die gevolgen trouwens?

Nick Ros
Nick Ros5 feb. 2016 - 15:30

Ga daarheen waar je jezelf het prettigste voelt en houdt op met zeuren. Wat maakt het mij nu uit of mijn buurman zich Marokkaan voelt. Prima, als hij mij daar maar niet mee lastig valt.

1 Reactie
Zandb
Zandb6 feb. 2016 - 14:40

En dat is net zo interessant; het antwoord op de vraag wanneer u buurman u precies lastig valt met zijn Marokkaan-zijn.

NicoSchouten
NicoSchouten5 feb. 2016 - 15:28

Heterogeniteit qua etnische afkomst is er al vele eeuwen. Ook heterogeniteit in sociale positie, lokale afkomst, politieke opvattingen, levensbeschouwing en persoonlijke interesses. Het eigenlijke probleem is de perceptie die domineert in de massamedia. Laten we daar nou eens schouderophalend aan voorbijgaan, en verder gewoon je eigen gang gaan. Het is allemaal irrelevant gewauwel.

RationeleBurger
RationeleBurger5 feb. 2016 - 15:25

[De realiteit heeft het denkbeeld al ingehaald. De realiteit is dat ik Nederlander ben door Turks te zijn, moslim te zijn, docent te zijn, etc. Want dat is tegenwoordig een onderdeel van Nederland, of mensen dit nu willen accepteren of niet.] En toch wringt daar de schoen, diverse onderzoeken (waaronder die van het SCP) laten zien dat hoe minder religieus een Moslim is, hoe eerder hij zichzelf identificeert als Nederlander. Ook laat het zien dat hoe groter de groep Moslims, hoe meer er de neiging is om zichzelf primair te identificeren met die groep. Je komt dan in een cirkel terecht, waarbij door de grootte of druk van de groep men fanatieker wordt in het geloof, en zich dus juist de-identificeert met Nederland. Je zou dus kunnen stellen dat "de religie" in dit geval de integratie (of assimilatie) in de weg zit. Minder grootschaligheid qua migratie, verspreiding over Nederland en initiatieven gericht op een "verlichte Islam" / polder Islam (of zelfs gericht op het ontmoedigen) , zouden wat dat betreft de integratie (of assimilatie) van de alhier aanwezige Moslims ten goede komen.

Robles
Robles5 feb. 2016 - 15:10

Ach natuurlijk. De autochtoon moet zich maar aanpassen. Zo simpel eigenlijk.

1 Reactie
Robles
Robles5 feb. 2016 - 20:30

@Otto Flauwe reactie omdat u exact weet wat ik bedoel. Maar Otto kom niet verder dan een woordspelletje spelen. Maar wat stelt u of de uwen (u spreekt in meervoud) dan voor? Ik erger me namelijk dood aan deze column. Ik zie ook helemaal niet waarom het kwaad kan om de huidige Nederlandse cultuur te laten veranderen op een tempo die de maatschappij aankan. Dit is blijkbaar nu niet het geval gezien de peilingen en de onrust. Dit ontkennen is naïef en zelfs kwaadaardig. Daar heb ik slechte ervaringen mee en wil dat niet meer.

Harry Nak
Harry Nak5 feb. 2016 - 14:58

Prima. Zolang democratie, rechtsstaat en mensenrechten boven religie gaan that is.

karel6
karel65 feb. 2016 - 14:56

Het kan me echt niet boeien of je van Turkse afkomst, moslim of docent bent, waarom denk je dat dat wel zo is? Het is je gedrag wat bepalend is voor de mate van acceptatie, niet je afkomst, in welk sprookje je gelooft of welk werk je doet.

truusbeek2
truusbeek25 feb. 2016 - 14:54

Özcan Akyol had hierover een mooie column in de Stentor

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje5 feb. 2016 - 17:27

Leuk dat je dat meldt. Dat doen wel meer mensen hier, iets dergelijks melden. Svp een link erbij? :)

Kees Apollo
Kees Apollo5 feb. 2016 - 14:54

Het maakt helemaal niet uit of je Nederlander bent of voelt. Allemaal quasi academisch geleuter voor de buhne. Zolang je je maar netjes gedraagt als persoon en/of groep maakt nationaliteit niet uit. Sterker nog, nationaliteit is zwaar overschat. - Dus niet massaal vrouwen aanranden, poten rammen e.d. onder het motto Nederlanders doen het ook.

4 Reacties
Dunya2
Dunya25 feb. 2016 - 16:19

Mooi stuk geschreven! @ Kees Apollo ""Dus niet massaal vrouwen aanranden, poten rammen e.d. onder het motto Nederlanders doen het ook". En dat zeg je tegen een docent maatschappijleer die hoger op de maatschappelijke ladder staat dan jij, omdat hij naast de Nederlandse nationaliteit ook de Turkse nationaliteit draagt. Het beste antwoord daarop is deze: Kees Apollo: Je niet gedragen als tuig, niet jatten, niet intimideren, niet bedreigen, je niet als een Tokkie gedragen e.d. onder het motto dat doen buitenlanders ook. Begrijp je hem, of lukt dat niet?

Kees Apollo
Kees Apollo5 feb. 2016 - 22:25

Beste Dunya, we zijn het helemaal eens. - Behalve wat betreft de bewering dat een docent maatschappijleer hoger op de maatschappelijke ladder zou staan als hij naast de Nederlandse ook de Turkse nationaliteit draagt. Mijn stelling is nu juist dat die nationaliteit er niet toe doet, en een dubbele nationaliteit al helemaal niet. Zolang je je maar netjes gedraagt. - In antwoord op je schrijven wil ik er nog aan toevoegen dat het ook niet uitmaakt op welke trede van de maatschappelijke ladder je staat of denkt te staan, in Nederland, hoog of laag, zolang je je maar netjes gedraagt.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 feb. 2016 - 17:44

Ik vind het eerder zorgwekkend dat mensen die zo ver van NL wensen af te staan , zelfs al hebben ze dat van zichzelf niet door, functies vervullen als leraar of maatschappelijk werker. Anno 2016 zou het toch eigenlijk wel beter zijn als mensen in dergelijke functies wat neutraler in de materie stonden. Wat brengen ze die kinderen allemaal bij? Ik zag in een lange toespraak voor moslimkinderen dat hij zich spiegelt aan moslimkinderen en tegelijkertijd goede dingen oppert in de zin van het duidelijk uitleggen waarom ze zich moeten verhouden van verkeerd gedraag. Maar als je dan serieus zoiets brengt als : "de profeet deed het je voor" , doe je aan geschiedvervalsing.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 feb. 2016 - 17:47

Correctie : Hij spiegelt zich aan Malcolm X

Common Sense
Common Sense5 feb. 2016 - 14:39

'De realiteit is dat ik Nederlander ben door Turks te zijn' - dat vind ik nu een merkwaardige en beetje enge uitspraak. Alsof Nederland een soort tweede Turkije is.

3 Reacties
Common Sense
Common Sense5 feb. 2016 - 16:53

Was ik ook niet van plan Otto. Wat jij 'erin leest' boeit mij niet, het is een letterlijk citaat, en ik vind het een maffe en vermoeiende uitspraak.

OlavM
OlavM5 feb. 2016 - 20:26

@ Common Sense: Als je een beetje doordenkt -is nooit weg bij een onderwerp als dit-, kan je begrijpen wat de schrijver bedoelt. En dat is, dat hij ook met zijn eigen Turkse achtergrond mede de kleur van Nederland bepaalt.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 feb. 2016 - 17:50

Het klopt in zoverre dat in NL je veel ruimte wordt gegeven om "jezelf" te zijn. Als ik in Turkije ga wonen en schrijf in een artikel dat ik vooral een goede Turk ben door Nederlander te zijn krijg ik ws ook geen applaus.