Joop

IC-hoofden luiden noodklok en vragen om strengere coronamaatregelen

  •  
31-10-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
78 keer bekeken
  •  
Tweede coronagolf in Amphia ziekenhuis

© BREDA - Medewerkers geven zorg aan een coronapatient op de Intensive Care afdeling. Het aantal coronapatienten op de IC-afdelingen neemt steeds verder toe tijdens de tweede coronagolf. ANP MA

De hoofden van alle acht academische intensive care-afdelingen in Nederland hebben in een gezamenlijke verklaring de noodklok geluid over de problemen in de zorg als gevolg van de nieuwe coronagolf. In de verklaring schrijven de hoofden dat ‘het water aan de lippen staat’. De ondertekenaars pleiten voor maatregelen om de besmettingen terug te dringen, hoewel niet geheel duidelijk wordt waar die volgens hen dan uit moeten bestaan.
De verklaring luidt:
Als afdelingshoofden van de universitaire intensive care- afdelingen voor volwassenen hebben we met alle zorgprofessionals samen al ruim anderhalf jaar het uiterste gedaan om iedereen die dat nodig had de juiste IC-zorg te geven.
We zoeken nu de media omdat het water aan de lippen staat. De vraag om IC-capaciteit zal de komende weken (te) groot worden. Wij vrezen dat we onze verantwoordelijkheid niet meer kunnen waarmaken en niet meer iedereen de juiste IC-zorg, zoals we dat gewend waren, kunnen geven. Het beoogde aantal IC bedden van 1350 achten wij niet haalbaar. Met de verwachte 700 COVID patiënten op de IC zijn er daarnaast te weinig IC bedden over voor niet-COVID zorg, zoals b.v. hartoperaties, kankeroperaties of ongevallen.
We roepen daarom iedere Nederlander op om te doen wat in zijn/haar positie mogelijk is om het aantal besmettingen sterk te verminderen. Dat geldt voor het kabinet en de Tweede Kamer maar ook voor alle burgers zelf.
Zondag werd bekend dat er nu 1122 coronapatiënten in het ziekenhuis liggen, het hoogste aantal sinds 19 juli. Dat aantal zal de komende weken naar verwachting verder toenemen. Op de intensive care-afdelingen liggen nu 220 mensen vanwege het coronavirus. Het overgrote deel van de patiënten is ongevaccineerd. In veel ziekenhuizen is de afgelopen dagen opnieuw de reguliere zorg afgebouwd en zijn geplande behandelingen, waaronder ook inhaaloperaties vanwege eerdere coronapieken, afgezegd. De ziekenhuizen vrezen dat de IC-zorg in grote problemen komt wanneer de nieuwe coronagolf niet wordt bedwongen.
Peter van der Voort, intensivist bij het UMCG en mede-ondertekenaar van de verklaring zegt tegen Nieuwsuur dat het door het demissionaire kabinet beoogde aantal van 1350 IC-bedden niet haalbaar is: ‘Met de verwachte 700 covid-patiënten op de IC zijn er daarnaast te weinig IC-bedden over voor niet-covidzorg.’ Zondag wees longarts Wessel Hanselaar er in het tv-programma Buitenhof al op dat veel IC-afdelingen te maken hebben met forse ziekte-uitval onder het zorgpersoneel.
De IC-hoofden maken zich grote zorgen over wat de verdere toestroom van coronapatiënten betekent voor de zorg. Van der Voort:
"Nu al vinden afschalingen plaats. Dat betekent dat geplande operaties niet doorgaan en coronabehandelingen wel. Je moet dan denken aan patiënten met een hartoperatie, maar ook patiënten met kanker, en patiënten die door een ongeval IC-behandeling nodig hebben. Daarmee lopen we een risico op complicaties en uitzaaiingen."
Van der Voort wijst er ook op dat simpelweg meer werk verrichten met minder mensen geen reële optie is: ‘Dan moeten we het aantal bedden per verpleegkundige verhogen, van één a twee naar drie a vier. Dat leidt onherroepelijk tot kwaliteitsverlies. Het risico op grotere problemen neemt toe. Het is gevaarlijk voor de patiënt.’
Aan het slot van de gezamenlijke verklaring roepen de intensivisten ‘iedere Nederlander op om te doen wat in zijn/haar positie mogelijk is om het aantal besmettingen sterk te verminderen’, een oproep gericht aan zowel burgers als politiek. Komende week maken demissionaire premier Rutte en Gezondheidsminister De Jonge bekend of er nieuwe maatregelen worden ingevoerd en zo ja, welke. De IC-hoofden doen zelf vast enkele suggesties, zoals het verhogen van de vaccinatiegraad, een striktere mondkapjesplicht, en het aandringen op afstand houden en hygiënemaatregelen. Daarnaast pleiten ze voor een boosterprik voor mensen die al gevaccineerd zijn.
Als laatste optie stellen de artsen extra beperkende maatregelen voor op plekken waar ongevaccineerden komen: “Dat kunnen kerken op de Biblebelt zijn, maar ook winkels, horeca, concerten en bioscopen.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (124)

FredD2
FredD22 nov. 2021 - 14:00

Ach ja, de regering heeft hele ziekenhuizen en zorginstellingen kapot laten gaan. tientallen duizenden mensen zijn uit de zorg verdwenen en nu ziet zij in Corona een mogelijkheid om anderen de schuld te geven van de drukte. De meest simpele zielen trappen er nog in ook en geven ongevaccineerden de schuld. Mensen die dat doen zijn medeverantwoordelijk voor de ellende en mede verantwoordelijk dat Rutte en zijn bende er nog steeds een grotere bende van kunnen maken.

Fabian4
Fabian41 nov. 2021 - 13:10

Het lastige blijft dat er zoweinig informatie vrijgegeven wordt over de mensen die nu met Covid in het ziekenhuis en op de IC belanden. Pas als je die informatie hebt, kun je gericht actie ondernemen. Nu blijft het giswerk en dat is erg gevaarlijk en kostbaar. Zeker als je met vaccinatie nog steeds het virus kunt verspreiden Voorbeeld #1, als vooral ouderen weer de klos zijn, en daarbinnen de ouderen die niet gevaccineerd zijn, terwijl mensen onder 50 jaar amper op de IC liggen (deze groep <50 veroorzaakt sinds begin covid in totaal 13% van alle IC patienten) heeft het minder zin om de hele workforce te verplichten zich te laten vaccineren en kun je je beter richten op 50+ ongevaccineerden die bijvoorbeeld frequent keren en moskees bezoeken.... Voorbeeld #2, in de US is nu vaccineren vanaf 5 toegestaan, wat voor NL geen optie lijkt aangezien in totaal 1 persoon in de leefstijds categorie 0-14 op de IC is beland. Het geven van een vaccin waarvan de producent zegt dat lange termijn gevolgen onbekend zijn (is geheel logisch dat ze dit zeggen) aan een 5 jarig kind om anderen te beschermen en niet het kind zelf gaat volgens mij tegen de universele rechten van het kind en is volgens mij niet toegestaan (maar dat weten anderen vast beter). Tuurlijk kun je stellen dat vaccinatie ook verspreiding en besmetting tegengaat, maar daar is zoweinig over bekent. En opnieuw, zolang we vaccinatie status niet vastleggen bij testen, opnames en overlijdens blijft dit bij gissen....en dat is wel een heel heel erg slechte zaak!

4 Reacties
gimli55
gimli551 nov. 2021 - 16:00

Waarom denk je dat het is? Onwetende mensen gaan zelf veronderstellen, en dan is een kleine nudge genoeg om ze te sturen. Zeker wanneer de MSM gaarne meedoen en de regerende politiek garen spint bij die veronderstellingen en het zoeken en vinden van de noodzakelijke zondebok. Hou alle informatie in eigen hand, dan is de manipulatie zeker. Als alles altijd dezelfde kant opvalt, is het verdacht. En alles valt al heel lang elke keer dezelfde kant op in ons "democratisch" systeem.

Daslief
Daslief1 nov. 2021 - 16:27

Fabian, je hebt groot gelijk! Maar... je voorbeelden geven precies aan waarom er zo weinig informatie wordt verstrekt. Sterker nog, die informatie wordt niet eens verzameld. Het wordt niet bijgehouden. Expres niet? Het OMT en de minister blijven liever gissen. Liever dat dan dat wetenschappelijk vastgesteld kan worden hoe effectief vaccinatie daadwerkelijk is. Stel dat het niet zo effectief is als ons eerder was voorgespiegeld?

Libertain
Libertain2 nov. 2021 - 18:10

@Daslief, (“ Sterker nog, die informatie wordt niet eens verzameld. Het wordt niet bijgehouden.”) Tja, dit zou een vaste onderdeel zijn van “evidence based diagnostics and therapy” - oftewel de meest moderne behandelmethodes in de geneeskunde, of niet?

Daslief
Daslief3 nov. 2021 - 12:42

@Libertain, dat zou inderdaad een vast onderdeel moeten zijn, maar is het in dit geval niet. De demissionairen willen wel op de wetenschap varen, maar alleen voor zover het in hun agenda past.

Phantom3
Phantom31 nov. 2021 - 12:57

De vaccinatiegraad daalt vanwege uitwerken vaccins, dus logisch dat ziekenhuizen weer vollopen. Het is tijd voor structurele oplossingen.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:25

Maar toch zijn het nog overwegend ongevaccineerden. Natuurlijk mensen met aandoeningen en een bepaalde leeftijd, een leeftijd waarop de bescherming al minder is en waarvan het al 8 maanden geleden is zowat, dat ze gevaccineerd zijn die lopen altijd meer risico. Dat is nl. tweeledig. Die boosterprik had allang gegeven moeten worden. De bescherming van de meeste vaccins duurt niet eeuwig. Maar als je zoveel mogelijk mensen binnen doe termijn gevaccineerd had, was het heel anders geweest. Dan hadden we nu waarschijnlijk niet in deze situatie gezeten.

ton14024
ton140241 nov. 2021 - 15:41

Meer prikken.

Daslief
Daslief1 nov. 2021 - 16:38

"De bescherming van de meeste vaccins duurt niet eeuwig." Minoes, dat is waar. Maar de meeste vaccins beschermen wel langer dan zes maanden. Tien jaar of langer is gebruikelijker. Alleen het griepvaccin beschermt minder dan een jaar. En ook maar voor minder dan 70 % (bij ouderen zelfs maar voor 35 %): "Helaas werkt de griepprik heel erg matig. Bij jongeren biedt de griepprik ongeveer 70 procent bescherming. Maar de griepprik is vooral voor ouderen bedoeld, en bij ouderen is het afweersysteem niet meer zo actief: als je dat een vaccin aanbiedt, dan reageert dat afweersysteem minder actief met het aanmaken van antistoffen, afweercellen en geheugencellen. Daardoor werken vaccins bij ouderen gemiddeld twee keer zo slecht als bij jongeren. Dat betekent dat de griepprik bij slechts 35 procent van de ouderen bescherming biedt, ongeveer één op de drie." https://oost-online.nl/ons-afweersysteem-in-tijden-van-corona/ Al vaker heb ik hier gezegd, de coronaprik lijkt veel meer op de griepprik dan op de mazelenprik. Degenen die denken dat de coronaprik corona gaat uitroeien vergissen zich gewoon. Inderdaad zou het enorm veel gescheeld hebben als we zoveel mogelijk mensen binnen twee maanden zouden hebben gevaccineerd. Maar alleen als we dat wereldwijd hadden gedaan, of, als dat niet kon, toch tenminste de reisbewegingen zoveel mogelijk hadden beperkt zolang corona vrolijk verspreidt. Maar daar hebben de regeringen niet voor gekozen. Dat was onverstandig. En nog steeds willen ze de verstandige maatregelen niet nemen. Ze willen alleen de makkelijke weg (prikken), en ze willen dat die makkelijke weg werkt. Maar die makkelijke weg werkt niet en gaat in de toekomst ook niet werken. En daarom hebben ze nu een zondebok nodig, om de aandacht af te leiden. Ik word er heel erg moedeloos van dat zoveel mensen daarin trappen.

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 12:31

87,2% van de 18 plussers heeft minimaal één prik gehad heeft tegen COVID-19. (bron https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/vaccinaties ) Je zou zeggen dat de overige 13% ongevaccineerden dan ook maar kunnen zorgen voor ca. 13% van de maximale zorgbelasting die er vorig jaar nodig was. Als dat meer is, moet dat veroorzaakt zijn door gevaccineerden bij wie de vaccins uitgewerkt raken. Eigenaardig dat niemand die voor de hand liggende conclusie trekt. In tijden van massahysterie wordt er niet meer nagedacht.

10 Reacties
Betrokken
Betrokken1 nov. 2021 - 13:05

@Ed, je redeneert zoals de meeste Facebook virologen, beetje goochelen met cijfers en daar conclusies uittrekken. De druk op de zorg is zo hoog door onderbezetting personeel ( lang leve de bezuinigingen) en het feit dat er veel zorg ingehaald moet worden. Elk gevuld IC bed door COVID is er dan1 te veel. Waarschijnlijk dat je nu ook de conclusie trekt nu het aandeel gevaccineerde oploopt op vooral de verpleegafdelingen dat vaccinaties niet werken.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 13:25

@Ed [Je zou zeggen dat de overige 13% ongevaccineerden dan ook maar kunnen zorgen voor ca. 13% van de maximale zorgbelasting die er vorig jaar nodig was.] Je kunt de situatie van nu niet 1 op 1 vergelijken met die van vorig jaar. We hebben nu te maken met een variant die veel besmettelijker is. Als er nu geen vaccinaties waren geweest (en geen of te late lockdown) dan zou de ramp nog veel groter zijn geweest dan vorig jaar. [Als dat meer is, moet dat veroorzaakt zijn door gevaccineerden bij wie de vaccins uitgewerkt raken] Niet dus. Hoewel het op zich wel voor de hand ligt dat de vaccins minder effectief worden. Maar dat pleit natuurlijk niet tegen de vaccins maar voor een boosterprik bij degenen die het eerst de vaccins hebben gehad en die tot de meest kwetsbare categorie behoren.

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 13:36

@mark "We hebben nu te maken met een variant die veel besmettelijker is" Besmettelijker wel, maar juist minder ernstig ziekmakend. Heb je dat nog niet meegekregen?

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 13:38

@betrokken. "beetje goochelen met cijfers" ? Ik verwijs nu juist naar de officiële cijfers!

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 13:41

@betrokken "Waarschijnlijk dat je nu ook de conclusie trekt […] dat vaccinaties niet werken." Mis. Ik trek de conclusie dat vaccinaties na verloop van enkele maanden veel minder gaan werken.

Betrokken
Betrokken1 nov. 2021 - 14:44

@Ed, precies, je komt met officiële cijfers en gaat dan als een Facebook viroloog conclusies trekken daaruit die je daar niet uit kan trekken.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 15:24

[Besmettelijker wel, maar juist minder ernstig ziekmakend. Heb je dat nog niet meegekregen?] Nee, wel het tegenovergestelde: Delta is believed to be more than twice as contagious as previous variants, and studies have shown that it may be more likely than the original virus to put infected people in the hospital.  https://www.yalemedicine.org/news/5-things-to-know-delta-variant-covid Katherine Twohig and colleagues2 reported an increased hospitalisation risk for delta variant infections (hazard ratio 2·26 [95% CI 1·32–3·89]) compared with alpha variant infections in England between March 29 and May 23, 2021. https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00580-6/fulltext

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 16:16

@Betrokken en Mark Huysman Waarom zijn zijn veronderstellingen fout? Volgens mij alleen omdat jullie een andere mening hebben, niet meer en niet minder. Zijn jullie virologen? Jullie beschuldigen Ed, dat hij anderen napraat en Facebook viroloog speelt. Waar is het principiële verschil tussen jullie standpunten en de zijne? Van waar de veronderstelling dat jullie argumenten meer waarde hebben dan de zijnen. Omdat jullie een meerderheid vertegenwoordigen? Dat bleek niet bij de Toeslagaffaire en de gaswinning schade, toen is ook heel lang de meerderheid voor het keihard aanpakken van die "fraudeurs". De wind is aan het draaien en binnenkort waait hij uit een andere hoek. We hebben hier geen passaat wind zoals in China en Rusland. De effectiviteit van de vaccins blijkt al hard terug te lopen, en dat is een feit en geen veronderstelling. Bij de booster prik verwacht ik een hoger aantal bijwerkingen, dat bleek ook al uit de 2de prik. Er is geen simpele 1 dimensionale oplossing voor Covid. Hij moet gewoon uitwoeden, net als een bosbrand en is vergelijkbaar met de Spaanse griep van de vorige eeuw. Nieuwe varianten zijn veel besmettelijker, maar veel minder fataal. We zijn niet onkwetsbaar en dat moeten we onszelf realiseren. Ook al hebben we hulp van de wetenschap.

EenMening
EenMening1 nov. 2021 - 17:20

@Ed 83,8 % van de 18-plussers is inmiddels gevaccineerd. Er wordt nog steeds ingeënt maar wel heel langzaam. De afgelopen weken lag het *geplande* aantal prikken rond de 100.000.

Betrokken
Betrokken1 nov. 2021 - 17:57

@gimlee55, het gaat me niet om de mening van Ed (die is voor iedereen vrij) waar de meeste Facebook virologen de mist mee ingaan is dat ze feitelijke conclusies trekken uit cijfers waarbij dat niet kan. Mooi voorbeeld is wat nu weer speelt en jij ook aanhaalt is de verhouding ziekenhuis patiënten en gevaccineerde. Tuurlijk is het logisch dat er ook veel gevaccineerde in het ziekenhuis liggen ( verhouding begint nu landelijk 50/50 te worden). Maar daaruit zullen de Facebook virologen de conclusie trekken “ zie je wel vaccinaties werken niet “ . Maar gaan daarbij voorbij aan zoveel variabelen als bijvoorbeeld de belangrijkste dat 80% van de gevaccineerde verantwoordelijk is voor de 50% en 20% niet gevaccineerde voor de andere 50%

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 12:04

Er waren gisteren 239 IC-bedden bezet door mensen die positief getest waren of daar van verdacht werden. Dat is slechts 28% van de hoogste aantal IC-bedden dat door "coronapatienten" (of ze nu wel of niet wegens corona op de IC lagen) sinds 25 april 2020, nl. 857 bezette IC-bedden. Enig besef van proportionaliteit zou welkom zijn.

3 Reacties
Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 12:05

PS Bron: grafiek op https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 12:43

Maar dat gaan er meer worden als er niks gebeurt. En zoals al vaker uitgelegd is moeten er veel operaties ingehaald worden omdat er steeds geen plek was. Die operaties dreigen opnieuw in de knel te komen omdat Covid-patiënten gemiddeld een (veel) langere tijd op de ic’s doorbrengen dan andere patiënten.

Middenman
Middenman1 nov. 2021 - 12:47

Beste Ed, 239 Coronapatienten op de IC betekent dat 2.390 operaties niet door kunnen gaan. Dat betekent dat we dus nog meer achterstand oplopen in de reguliere zorg en dat deze achterstand heel snel gaat oplopen. In Engeland heeft de NHS berekent dat ze minimaal vijf jaar nodig hebben om de achterstand in te halen. Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen?

Phil2
Phil21 nov. 2021 - 12:03

Ik heb vandaag als eerste (ik zag geen ander) weer een monddoekje voorgedaan, zowel in de fitness als in de supermarkt. Sic.

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 11:48

Eigenaardig die paniek. Het hoogste 7 daags gemiddelde van het aantal ziekenhuisopnames in oktober was 83,7 per dag. (nl. van 17 t/m 23 oktober) Dat is slechts 28% van het hoogste 7 daags gemiddelde in de periode sinds 2 april 2020. (bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken ) Zoiets heet aanhoudende massahysterie

1 Reactie
pastafari
pastafari1 nov. 2021 - 12:08

Er zjn ook mensen die vooruit kunnen kijken

FredD2
FredD21 nov. 2021 - 11:25

Als ik dit zo bekijk dan werkt de solidariteit in de zorg niet. Ons hele zorgstelsel is hierop ingericht, echter loopt iedereen te zeuren over anderen als zij gebruik maken van het zorgstelsel. Ik stel voor om daar maar mee te stoppen. Iedereen betaald gewoon voor wat diegene gebruik en rot maar lekker op met je solidariteit ok? Dan hebben we ook niets te klagen lijkt mij.

1 Reactie
Middenman
Middenman1 nov. 2021 - 12:49

Ik heb in landen gewoond waar ze dat zo doen. Daar ga je dood op de trap van het ziekenhuis als je niet genoeg geld hebt om de zorg te betalen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 11:15

https://www.ed.nl/binnenland/red-team-stopt-ermee-de-zorg-is-nu-echt-stuk-het-kabinet-heeft-zichzelf-vastgedraaid~ae5daca0/

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 11:18

Het red-team stopt er dus mee. Het kabinet anticipeert niet en het is allemaal een politieke keuze! Heeft niets meer met bescherming van mensen te maken. Vele zieken en doden hadden voorkomen kunnen worden. Maar als men niet wil dan is ons werk zinloos. Wat het kabinet doet is allemaal beeldvorming en politiek. Maar dat wisten we natuurlijk al.

Ed Verbeek
Ed Verbeek1 nov. 2021 - 10:41

Het probleem is dus dat er niet genoeg verpleegkundigen en IC’s zijn. Dat is al jaren zo, maar de afgelopen twee was een mooie gelegenheid om er eindelijk eens iets aan te doen. Helaas, de eerste actie was om verpleegkundigen GEEN flinke salarisverhoging te geven.

5 Reacties
Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 12:18

Was 10% salarisverhoging niet genoeg? Een verpleegkundige op de ic verdiend op zich niet slecht.

RonVa
RonVa1 nov. 2021 - 12:59

Er waren genoeg verpleegkundigen en IC's in de voorgaande jaren. Echter met de pandemie is de vraag flink groter geworden en er kan niet simpelweg een blik opengetrokken worden. Ook een salarisverhoging zal weinig toevoegen op de korte termijn, en zelf op de lange termijn is het maar de vraag of het veel zal toevoegen. De snelste en meest logische oplossing is zorgen dat er minder mensen op de IC terecht komen. Dat kan vrij simpel met een vaccinatie.

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 15:32

@Jozias Een IC verpleegkundige begint en eindigt met een lager salaris dan een cliniclown, het gaat er niet om dat de verpleegkundige slecht of niet slecht verdiend. Het gaat om verhouding en verantwoordelijkheid over leven en dood. In de '80er jaren is er ook actie gevoerd met weekenddiensten, toen kon er in drie jaar tijd 3x5% salaris verhoging + verbetering van de secundaire arbeidsvoorwaarden komen. @RonVa Er waren niet genoeg IC bedden en verpleegkundigen, iedere winter was er een grote overbelasting ivm griep. Het is al jaren een nachtwaker staat in de zorg, het onderwijs en bij de politie. Je kunt geen blik opentrekken, maar er is ook geen enkele poging gedaan om de opleidingen uit te breiden. Dat vond Gommers niet nodig, anders gingen de IC verpleegkundigen zich maar vervelen. En nu zit hij in de media te piepen, beetje hypocriet.

Daslief
Daslief1 nov. 2021 - 16:56

Ik kan me vaag herinneren dat artsen en verpleegkundigen zich in de eerste maanden van de pandemie weliswaar tien slagen in de rondte werkten, maar dat ze ook vaak veel voldoening ervoeren. Omdat zorg verlenen eindelijk weer eens een groter deel van hun werk was dan formulieren invullen en zichzelf verantwoorden. Klopt mijn indruk dat de formulieren afgelopen jaar weer belangrijker zijn geworden? Zou dat misschien ook een rol kunnen spelen in de leegloop van de zorg?

Jozias2
Jozias22 nov. 2021 - 12:56

@gimli Een cliniclown die dagelijks met ernstig zieke kinderen werkt is wel wat anders dan het opblazen van ballonnen op braderie en kermis. Er zijn opleidingscriteria die vragen op een veelal HBO niveau voor docent drama/ toneelopleiding/ acteur. https://www.cliniclowns.nl/wat-doen-we/over-de-cliniclown/werken-als-cliniclown/cliniclown-worden

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen1 nov. 2021 - 10:19

Een kleine 13 miljoen mensen hebben momenteel 1 of 2 prikken gehaald. Blijven er toch nog zo'n 4,5 miljoen ongevaccineerden over, waarvan ruim 2 miljoen kinderen onder de 12 die (nog) niet gevaccineerd mogen worden. De IC-hoofden staan hoogstwaarschijnlijk pas aan de start van de marathon.

webmaatje
webmaatje1 nov. 2021 - 10:16

Door de Columbiaanse variant hadden veel meer gevaccineerden op de IC gelegen. Deze variant is door de WHO als immunivasief betiteld en draagt de naam Mu-variant, maar ook my-variant wordt gebruikt. Deze variant heeft in België al doden gekost. Deze mensen waren volledig gevaccineerd, hadden geen onderliggende ziekte en waren fit. In Duitsland hebben al meer dan 100.000 mensen een zgn, Impfdurchbruch gehad en zijn in het ziekenhuis beland ondanks dat ze volledig gevaccineerd zijn. Dit aantal neemt de laatste weken snel toe. Er zijn inmiddels al meer dan 1.000 corona-varianten waarvan maar weinige onderzocht zijn op de gevolgen..

JoostV2
JoostV21 nov. 2021 - 9:39

Beetje stuitend hieronder. De oproep is niet om anderen iets te laten doen, maar om zelf iets te gaan doen. Vanaf nu ga ik weer alleen als noodzakelijk naar het werk. Sport overdag, want dan is het rustig en doe weer mondkapjes op in de supermarkt. Benieuwd wat anderen gaan doen om te helpen!

Verver
Verver1 nov. 2021 - 8:45

'Van der Voort wijst er ook op dat simpelweg meer werk verrichten met minder mensen geen reële optie is: ‘Dan moeten we het aantal bedden per verpleegkundige verhogen, van één a twee naar drie a vier. Dat leidt onherroepelijk tot kwaliteitsverlies. Het risico op grotere problemen neemt toe. Het is gevaarlijk voor de patiënt.’ Ja, dan kun je ze beter laten doodgaan...Beter een lege dop, dan een half ei.

3 Reacties
Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 10:23

Klopt, dat zei ik hieronder ook al eens. Als je het idee hebt dat je in een crisis kunt werken zonder kwaliteitsverlies dan snap je niets van crisismanagement.

ton14024
ton140241 nov. 2021 - 10:42

Weer eentje die er onderdoor is gegaan. De wappies vallen nu door corona én door waanzin.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:12

Dat moesten ze in 2020 ook, alleen kon het toen niet anders, ze werden 'overvallen'. Ze hadden ook nog veel opgeschaald aan bedden. De situatie op de IC nu, qua coronapatiënten, is niet te vergelijken. Al is hebben ze wel zowat 20% minder verpleegkundigen, Ziek en/of het vak verlaten.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 8:27

Stel iedereen laat zich vaccineren en dan? Gaan we dan IC capaciteit opschalen? Gaan we dan andere IC bezetters ergens toe dwingen? Gaan we zelf gezonder leven om onze overlevingskansen te vergroten? Gaan we op de oude voet verder? Als ik de reacties overal zie en hoor is iedereen met het nu bezig. Vaccineren is de enige weg die we moeten gaan. Ik vraag me dit af omdat ik lees dat uit een nieuw onderzoek (dus niet uit de duim) blijkt dat er jaarlijks 4 miljoen mensen vroegtijdig overlijden door overgewicht. Tot nu toe (John Hopkins) zijn er een kleine 5 miljoen corona doden gevallen. Dat maakt elkaar niet zoveel, ondanks dat overgewicht niet besmettelijk is. Mogen we straks een QR code als je BMI beneden de aangegeven waarde is?

13 Reacties
pastafari
pastafari1 nov. 2021 - 9:29

1) Hoog BMI besmet geen andere mensen 2) BMI zorgt niet voor een lockdown met ongekend grote schade 3) BMI liggen niet 4 weken op de IC Er zijn 5 miloen corona-doden, met een lockdown etc in vele landen. Die 5 miljoen waren er 50 miljoen geweest zonder lockdown. Dus, als je even nadenkt, zie dat je commentaar geen hout snijdt.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 10:37

@pastafari Nou, als je in het nu bent, zoals alle woppies en wappies, en je leest alleen de letters BMI dan snijdt het commentaar voor jou inderdaad geen hout. Ik begon met een vraag, maar stel er nog maar eentje; Hoe zou het er uitzien als we 20 jaar geleden zouden zijn begonnen met het verbieden van alcohol en tabak en we gericht een gezonde BMI hadden nagestreefd? En dat is dan ook direct de vraag; hoe gaan we verder als de grootste corona sores voorbij is? Gaan we dan de IC opschalen of zorgen we voor een nog efficiëntere zorg? Gaan we ons voorbereiden op de volgende epidemie? Of gaan we bij een besmettelijke vogelgriep alle vogels afschieten bij een lockdown als maatregel om de IC's te ontlasten? Volgens mij is het antwoord op mijn eerste vraag; stel dat iedereen zich laat vaccineren en dan? wel van belang. Daarin zit volgens mij ook een heel groot deel, wat we nu hebben nagelaten met zijn allen. Nu hameren we alleen maar op vaccineren en kafferen op de wappies, maar hoe gaan we verder?

Verver
Verver1 nov. 2021 - 10:42

@pastafari 2012: Alleen al de kosten van verzuim door overgewicht kosten werkgevers 600 miljoen euro per jaar, becijferde VNO-NCW. Exacte cijfers heb ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de gezondheidskosten een veelvoud van 600 miljoen bedragen. Ieder jaar weer.

adriek
adriek1 nov. 2021 - 10:42

BMI-ers, rokers en andere ongezonden zorgen wel voor een fors deel van onze zorgkosten. Het grote verschil met Corona patienten is dat die er 'ineens' bijkomen en daardoor de boel ontregelen. Als Corona normaal is geworden, en een paar honderd mensen per jaar op de IC terechtkomen is het geen probleem meer. De makkelijkste manier om het probleem (de uitdaging zo je wilt) nu aan te pakken is vaccineren. Als er dan een miljoen mensen om oneigenlijke redenen besluiten om zich niet te laten vaccineren waardoor het hele land weer in lockdown moet is dat zuur, heel zuur.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 10:51

Verver Er komen meer mensen met overgewicht op de IC. Ze hebben nog benadrukt dat die niet vaker overlijden. Dat zijn twee zaken die je uit elkaar moet houden. Bij andere ziekten met IC opname kan zelfs overgewicht een grotere kans op overleven geven.

Erik B2
Erik B21 nov. 2021 - 11:00

@pastafari 1) Hoog BMI besmet geen andere mensen onwaar, het is al lang aangetoond dat ouders die zwaar zijn hun kinderen ook vaak zwaarder maken. Het is ook zelfs aangetoond dat obesitas besmettelijk is. Om nog maar niet te spreken over het feit dddat al het geld dat daar aan uitgegeven wordt niet aan iets anders uitgegeven wordt. 2) BMI zorgt niet voor een lockdown met ongekend grote schade onwaar. De obesitas epidemie is niet iets accuuts, maar dat is al deceenia aan de gang. De kosten die daarmee betrtokken zijn zijn een veelvoud van corona. Om nog maar niet te spreken van het aantal doden en verlies van levenskwaliteit. 3) BMI liggen niet 4 weken op de IC onwaar. Dan ben je nog nooit bij een obesitas kliniek geweest. "Die 5 miljoen waren er 50 miljoen geweest zonder lockdown." ook onwaar. er zijn simpelweg niet genoeg zwakkeren om tot zoveel doden te komen. Om naar niet te spreken over het feit dat ded lockdown veel doden in andere categorien heeft veroorzaakt. Kanker, endocrinologie, cardiovasculaire ziekten ect... Zelf ben ik volledig gevaccineerd en zie ik corona als een serieuze crisis, maar laten we wel bij de feiten blijven.

pastafari
pastafari1 nov. 2021 - 12:20

@verver/erikB De BMI discussie staat los van corona en de 3 punten die ik noemde staan nog steeds. Het gaat hier om komende winter. Ik vind de reacties om op dikke mensen te wijzen zeer kinderachtig, vooral omdat dik zijn en ook roken, verslavingen zijn. Ervoor zorgen dat je niet besmet raakt heb je heel erg zelf in de hand.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 12:52

[Om naar niet te spreken over het feit dat ded lockdown veel doden in andere categorien heeft veroorzaakt. Kanker, endocrinologie, cardiovasculaire ziekten ect…] Het is niet de lockdown die die extra doden veroorzaakt maar juist de onwil om tijdig een lockdown af te kondigen. Daardoor loopt het aantal besmettingen telkens op waardoor de reguliere zorg in de knel komt. Niet zo moeilijk te begrijpen toch?

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:14

Mark En dat aantal ( de schade) bleek een beetje overtrokken!

Daslief
Daslief1 nov. 2021 - 17:05

Pastafari, Prijzenswaardig dat je empathie hebt richting de rook- en eetverslaafden. Kun je dezelfde empathie opbrengen voor de mensen die doodsbang zijn voor bijwerkingen van een vaccin? Of die na hun eerste prik erg veel last hebben gehad en geen tweede prik durven of mogen? Of die hun hele leven lang van de pastoor hebben gehoord wat voor hel ze te wachten staat als ze een prik nemen, in het hiernumaals of hiernamaals? Of die al jarenlang geschoffeerd zijn door de overheid en die overheid niet meer durven vertrouwen? Die geen enkele mogelijkheid hebben om thuis te blijven als zijzelf of hun collega ziek is? Of hun veel te krappe thuis moeten delen met veel te veel huisgenoten? Het is niet voor iedereen makkelijk om een prik te halen en niet iedereen heeft besmet raken zelf in de hand.

Erik B2
Erik B21 nov. 2021 - 21:35

@mark Een lockdown heeft altijd naast positieve effecten ook negatieve effecten. Het ontkennen van de negatieve effecten is gewoon hhe thoofd in het zand gooien. @pastafari Je 3 punten zijn nog steeds feitelijk onjuist. En je 4de punt ook.

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2021 - 12:37

[@mark Een lockdown heeft altijd naast positieve effecten ook negatieve effecten. Het ontkennen van de negatieve effecten is gewoon hhe thoofd in het zand gooien.] Wat klopt er niet aan mijn reactie?

Mark Huysman
Mark Huysman2 nov. 2021 - 12:44

@Daslief Natuurlijk mag je empathie opbrengen voor mensen die om de en of andere onzinnige reden geen prik willen. Maar je moet wel overal waar je kan duidelijk maken dat het om onzinnige redenen gaat. Het gaat namelijk om een heel acuut probleem wat met een simpele prik misschien niet de wereld uitgeholpen kan worden maar wel onder controle gehouden kan worden. Mensen van rook-, vet- of alcoholverslaving afbrengen is een veel langduriger proces wat zonder intensieve begeleiding en verandering van leefomstandigheden nauwelijks mogelijk is.

JoostdeV
JoostdeV1 nov. 2021 - 8:06

Welk probleem gaat een groter aantal IC bedden oplossen? Als we met dit kabinetsbeleid 10x zoveel IC capaciteit hebben, levert dat ook 10x meer doden op en 10x meer mensen die invalide raken door long covid. Misschien kan je wel stellen dat de beperkte capaciteit in de ziekenhuizen veel mensen het leven heeft gered.

Effie2
Effie21 nov. 2021 - 7:26

Niet te weinig bedden, maar het groeiende tekort aan gekwalificeerd personeel laat ons afstevenen op een ramp, als we niet als de wiedeweerga maatregelen nemen die de verdere verspreiding van het virus kunnen afremmen. Als je doorgaat met dat overbelasten van de werkvloer hou je straks geen verpleegkundige meer over. Doorgeschoten efficiëntie lijkt ook híer de reservecapaciteit voor calamiteiten te hebben wegbezuinigd.

2 Reacties
adriek
adriek1 nov. 2021 - 10:43

Dat krijg je met boekhouders in de regering. Alles aan de kant voor de begroting.

FromValue
FromValue1 nov. 2021 - 11:16

Voor de covid crisis nooit iemand over IC bedden gehoord. De capaciteit is al sinds de jaren op hetzelfde niveau en menig prominent medicus heeft in de internationale pers goede sier gemaakt met het voorkomen van “zinloos medisch handelen” en de Nederlandse palliatieve zorg. Nu hebben we een calamiteit te pakken waarbij getalsmatig iets meer patiënten op de IC terechtkomen, maar deze patiënten ongeveer 5 maal zolang op de IC blijven liggen. Dat betekent dat de IC capaciteit vrij snel naar zo’n 30% van de normale capaciteit zakt – Dan is het afschalen van de zorg snel in zicht. Kortom, een relatief laag aantal covid patiënten zorgen met veel “ligdagen” voor een grote overbelasting van de IC capaciteit. Beste manier om dit te verhelpen is minder instroom (vaccinatie), kortere ligtijd (behandeling) en strengere triage (we hebben het toch vaak over oudere mensen met meerdere onderliggende kwalen). Zonder eerder genoemde zal structureel hogere capaciteit weinig zoden aan de dijk zetten, omdat je al snel tegen een verdubbeling of verdrievoudiging aan zit te kijken.

PversusNP
PversusNP31 okt. 2021 - 23:50

Er is helemaal niet op de zorg bezuinigd. 1998 39.380 miljard 10,0% BBP 2019** 107.289 miljard 13,2% BBP In zowel absolute getallen als relatief ten op zichte van ons welvaart zijn we meer gaan uitgeven. Voor sommigen is het nog steeds onvoldoende maar een bezuiniging suggereert dat er minder geld de zorg in is gegaan terwijl er feitelijk meer in is gegaan. Andere feiten ? 1 Nederlands IC bed = 7-8 Duitse IC bedden in zowel staf als materieel. Duitse IC bedden zijn best armoedig maar voor COVID ruimschoots voldoende met wat ze wel hebben. Als we duitse kwaliteit IC bedden hadden zouden we doorgaans veel slechtere gezondheidsresultaten boeken maar bij een Pandemie het vrij goed doen. Wie plant zijn bedrijfsvoering op gebeurtenissen die eens in de honderd jaar voorkomen ? Als we nu naar meer maatregelen grijpen is het wel een erg sombere boodschap. Vaccinatie als weg uit de crisis heeft gefaald....back to drawing board.

3 Reacties
JasDon
JasDon1 nov. 2021 - 7:56

"Vaccinatie als weg uit de crisis heeft gefaald….back to drawing board." Gewoon anti-vaxxers zorg ontzeggen. Dan is er geen probleem. Het kostenplaatje moet inderdaad in de gaten gehouden worden. De bezuinigingen zijn vooral bedoeld om de zorgkosten niet te laten ontploffen. Dus worden de scherpe randjes er af bezuinigd. Dat betekent ook dat er mensen tussen wal en schip belanden, helaas.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 8:05

Volgens is het niet eens in de honderd jaar. Bovendien kun je tijdelijk mensen uit het buitenland opvangen bij bv. rampen. We hebben ook een leger die miljarden per jaar opslokt, maar waar we hier niks mee doen, behalve een paar mijnen weghalen. Sowieso 6 militaire vliegvelden, terwijl alle vliegbewegingen wel op eentje passen. Maar ja, Duitsland heeft naast het leger ook nog het THW (Technisches HilfsWerk) om bij rampen, zoals de overstromingen op te treden. De BB (bescherming Burgerbevolking) is allang weg hier in Nederland. Al met al niet onverstandig om eens na te denken over het opnieuw oprichten van zoiets. Dat zal niet makkelijk gaan, de brandweer kan niet eens voldoende vrijwilligers vinden, omdat het allemaal professioneel moet.

PversusNP
PversusNP1 nov. 2021 - 13:21

@verver, Prima om met overcapaciteit te draaien voor "what-if" scenario's maar dan heb je minder geld voor andere leuke dingen zoals -Onderwijs -Rechtspraak -Sociale Vangnetten -Infrastructuur etc. In tegenstelling tot wat velen denken zal verhogen van belasting niet per se leiden tot meer opbrengst van belastingen dus je middelen zijn vrij beperkt en de Hollander betaalt al voldoende. Desondanks is er niet minder geld naar de zorg gegaan. Het is meer geworden. De discussie die je zou kunnen voeren of het geld echt op de goede plek is gekomen. Eten consultants en management lagen echt zoveel op en zijn ze van toegevoegde waarde? Geen kennis hiervan dus geen mening maar feit blijft dat de zorguitgave alleen zijn toegenomen en er van bezuiniging geen sprake is/was.

Ed Verbeek
Ed Verbeek31 okt. 2021 - 21:16

Er liggen nu 1122 met (dus niet: "wegens" of "als gevolg van") corona in het ziekenhuis. Dat is 3% van de 35.428 (!) ziekenhuisbedden in 71 Nederlandse ziekenhuizen (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_ziekenhuizen#cite_note-4 ) Het probleem ligt dus ergens anders. ------------------------------------------- Er liggen nu 220 mensen op de Intensive Care met (dus niet: "wegens") corona. Dat is 19% van de 1150 IC-bedden die normaal in Nederland beschikbaar zijn. (bron oa. https://venticare.nl/nieuws/nvic-geeft-dagelijks-inzicht-in-ic-capaciteit-voor-covid19.html#:~:text=Normaal%20zijn%20er%20in%20Nederland,met%20COVID%2D19%20worden%20ingezet. ) Het probleem ligt dus ergens anders.

3 Reacties
JasDon
JasDon1 nov. 2021 - 7:58

"Het probleem ligt dus ergens anders." Aldus het probleem die het beter denkt te weten dan de IC-afdelingshoofden. Erg geloofwaardig allemaal.

pastafari
pastafari1 nov. 2021 - 9:31

Beste IC-hoofden! Luister! Volgend Ed Verbeek ligt het probleem ergens anders. U denkt dat u met uw dagelijkse ervaring in het ziekenhuis weet wat er speelt, maar luister naar Ed Verbeek. Die weet het dat het probeelm niet corona is!

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 21:53

@labou Als je van mening bent dat de verkeerde deskundigen in het omt zitten moet je andere deskundigen in het omt zetten niet een vrijblijvend clubje er naast inrichten. Of heb je het over al die ‘deskundigen’ (Maurice de hond, ab osterhaus of Arie boomsma) die in talk shows allemaal wat anders roepen.

Bert de Vries
Bert de Vries31 okt. 2021 - 20:48

Het kabinet heeft de zaak voor de zoveelste keer compleet uit de hand laten lopen. Hoeveel bewijs voor totale incompetentie wil je eigenlijk?

13 Reacties
Jozias2
Jozias231 okt. 2021 - 21:51

@Bert Het gaat in bijna heel Europa vergelijkbaar of slechter. Maar het komt allemaal door het kabinet?

Bert de Vries
Bert de Vries1 nov. 2021 - 7:47

Jozias, ja. Het komt door beleid, het achterwege blijven van maatregelen. O besmettingen is onmogelijk. Maar maximaal 3% ongevaccineerden kan. En dan heb je een totaal ander verhaal. En denk aan de k.tsmoes dat mondlapjes niet werken. En dan later toegeven dat dat werd gezegd om het enorme tekort te maskeren. Zie de gevolgen ervan in de verpleeg- en verzorgingshuizen. Zo moeilijk is het toch niet?

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 8:13

Ik weet niet of je het kunt lezen, maar Bert de Vries heeft gelijk. Niet dat ik dat niet wist en dir artikel nodig had, maar toch, ter bevestiging! https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/28/kabinet-verviel-in-de-oude-fouten-a4063526

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 8:18

@Bert Dat mondkapjes maar zeer beperkt werken was geen zelfstandig besluit van het kabinet maar was een standpunt van het RIVM. Ik ben blij dat een kabinet op dit soort feiten laat adviseren door deskundigen en niet denkt zelf deskundig te zijn. Ook als later blijkt dat er 1 feit niet helemaal klopte is dat volgens mij een prima uitgangspunt. Ik zou me vooral zorgen maken als een kabinet voortdurend besluiten nemen die ingaan tegen de adviezen van deskundigen. Maar los daarvan is het maar de feit of het mondkapje zoveel heeft gedaan. Zowel bij het invoeren als het afschaffen was er nauwelijks een verschil te merken in aantal besmettingen. Hoe zou je 3% ongevaccineerden willen bereiken? Dat lukt in andere landen toch net zo goed niet. Het gaat in Nederland momenteel niet heel anders dan in omringende landen en ook qua sterfte overschot wijkt Nederland helemaal niet af. Is het niet heel simplistisch om bij alles naar "de hoge heren in Den Haag' te wijzen? Ik denk dat de hoeveelheid mensen die ondanks klachten gewoon naar buiten ging, of de 30% met een positieve test veel grotere impact heeft gehad.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 10:15

@Minous, De vraag was waarom gaat het in al die andere landen dan net zo? Ook allemaal de schuld van dit kabinet?

JoostV2
JoostV21 nov. 2021 - 10:18

Beste Bert, Kun jij aangeven wanneer de overheid dan een regel kan loslaten. We waren over een afgesproken drempel met gevaccineerde heen. Als je het dan toch niet probeert, blijven we dan oneindig de vrijheid van mensen afnemen?

LaBou
LaBou 1 nov. 2021 - 11:30

Speciaal voor jozias: https://www.destentor.nl/home/redteam-heft-zich-op-de-zorg-is-nu-echt-stuk-het-kabinet-heeft-zichzelf-vastgedraaid~ae5daca0/. Dat luisteren naar deskundigen stelde blijkbaar niet zoveel voor, gezien het geit dat in deze vierde golf voor de vierde keer dezelfde fouten worden gemaakt.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 12:25

@labou Wat wil je hier mee zeggen? Denk je dat het werkt als er meerdere groepen adviseurs parallel aan elkaar bestuurders adviseren. Op basis waarvan moeten de bestuurders dan kiezen tussen de adviezen? Het staat voor mij niet als een paal boven water dat de adviezen van het red team beter waren. Het is toch onbestaanbaar dat bestuurders dan klakkeloos de adviezen van een zelfbenoemd clubje zonder formele verantwoordelijkheid volgt en dan het formele omt terzijde schuift.

Bert de Vries
Bert de Vries1 nov. 2021 - 12:53

Jozias, doe je huiswerk. Finland en Denemarken hebben procentueel veel minder slachtoffers dan Nederland. Punt twee: bijna alle landen hebben dezelfde fouten gemaakt als Nederland: aantal ziekenhuisopnames als criterium nemen voor maatregelen. Met andere woorden: wachten tot de zaak is ontspoord en dan ingrijpen. En gegeven het verloop van een besmetting ben je dan per definitie minstens 14 dagen te laat. En binnen die 14 dagen gaat de r-waarde fors stijgen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:16

Bert de Vries Je vergeet de slachtoffers in de verpleeghuizen nog, en de slachtoffers die niet geregistreerd zijn omdat ze thuis stierven. Het was toen een regelrecht zootje.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 15:30

@Bert De situatie in Denemarken is vergelijkbaar met Nederland en ook eerder heeft Denemarken pieken gehad die hoger waren dan de Nederlandse. Je zegt zelf: "bijna alle andere landen hebben dezelfde fouten gemaakt", en dat is allemaal de schuld van het Nederlandse kabinet. Wellicht moet je dan denken dat het iets te simplistisch is om te doen alsof het alleen maar aan onze regering ligt. Er is niets mis met sturen op zorg capaciteit. Dat er 14 dagen tussen zit doet voor dat principe niets ter zake. Je moet alleen een lagere waarde als indicator hanteren waardoor je het effect van die 14 dagen kunt opvangen. Beetje als het verschil tussen het besturen van een normale boot en een mammoettanker. Met beide kun je prima varen. Bij een mammoettanker moet je alleen eerder gaan sturen.

LaBou
LaBou 1 nov. 2021 - 17:24

,orrom, jozias wil wel deskundigen, maar die moeten dan zeggen wat hij wil dat ze zeggen. Want daar komt het een beetje op neer met het omt en het rivm. Maar jozias heeft al vaker laten zien dat hij heel volgzaam is zolang het volgens de regeltjes gaat.

Jozias2
Jozias22 nov. 2021 - 10:18

@labou Nogmaals: Als je van mening bent dat de verkeerde deskundigen in het omt zitten moet je andere deskundigen in het omt zetten niet een vrijblijvend clubje er naast inrichten. Of heb je het over al die ‘deskundigen’ (Maurice de hond, ab osterhaus of Arie boomsma) die in talk shows allemaal wat anders roepen.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -31 okt. 2021 - 20:09

Boodschap? als een speer IC's bijbouwen.

16 Reacties
MG1968
MG196831 okt. 2021 - 20:53

Je snappertje is stuk.

ton14024
ton1402431 okt. 2021 - 20:57

Je moet wel een enorme dombo zijn om dit neer te pennen.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde31 okt. 2021 - 21:28

Bal, waarom? Om toe te geven aan mensen die er bewust voor kiezen zich niet te laten vaccineren? Moeten we soms ook bomvesten uitdelen aan zelfmoordenaars?

Thuiszitter
Thuiszitter31 okt. 2021 - 21:56

Zeg rechtse bal bel jij de aannemer die de blikken met ic personeel levert ?

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 7:43

Ik denk dat ze in de afgelopen 1.5 jaar in ieder geval een begin hadden kunnen maken met de uitbreiding van het aantal IC bedden en de opleiding IC verpleegkundigen. Alleen maar wijzen naar de ongevaccineerden lost niets op en zeker gezien de lagere effectiviteit van de vaccins. Je kunt via een cirkel redenatie altijd de schuld neer blijven leggen bij de ongevaccineerden, maar dat lost het tekort aan IC verpleegkundigen en IC bedden niet op. Buiten het wijzen naar anderen, lost het zo wie zo niets op. Het verlaagt niet de uitgestelde zorg, het is een nutteloze exercitie van mensen die een 1 dimensionale oplossing als enige zien. Draai het eens om, is het acceptabel als de ongevaccineerden hun geduld met de gevaccineerden kwijt zijn of dat de gevaccineerden maar naar een eiland gedeporteerd moeten worden, dan heb je direct een aanklacht voor opruiing en haat zaaien aan je broek. Nu gebeurt er helemaal niets of er worden opeens in blinde paniek te veel maatregelen genomen, zodat er nooit vast te stellen is welke effectief is.

Effie2
Effie21 nov. 2021 - 7:48

Buitengewoon stuitend. Maar dáár ben je een bal voor.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 8:12

Dus alleen omdat je zegt dat je IC's moet bijbouwen ben je gestoord of een dombo? Dus U denkt allemaal dat covid straks weer verdwijnt? Of dat er niet een vogelgriepje op de loer ligt. Jaren nooit van vogelgriep gehoord, nu is er meerdere keren per jaar een ophokplicht. Wat als dat straks op mensen slaat? Nee, nu niet beginnen met IC's bijbouwen (en personeel uiteraard) is zo mogelijk nog dommer dan niet vaccineren. Maar net als Gimli55 al benoemt is het niet of/of maar en/en. Net als met covid dat het niet is of vaccineren of afstand houden, maar en vaccineren en afstand houden. Of voor wat meer begrip of geen 200 km/uur rijden in een auto of je gordel om, is het; en geen 200 km/uur rijden en je gordel om, die de kans op overleven groter maakt.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 8:20

@Gimli Leg eens uit. Hoeveel extra IC bedden zou je willen realiseren? Wat denk je dat dat kost? Waar wil je dat geld vandaan halen? En wat doet dat aantal bij exponentiële groei voor het moment dat je maatregelen moet nemen?

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 8:45

@Jozias Het is een politieke keuze en als er alleen maar naar het geld was gekeken, was de afsluitdijk en de Delta werken nooit gebouwd. Het gaat om visie en een toekomst visie die verder gaat dan het huishoudboekje op orde houden. Er is door Rutte3 de staatsschuld met €60 miljard verlaagd, ten koste van de ondersteuning, de studiebeurs en vele andere terreinen. Nu is er uit het niets € 100 miljard tevoorschijn getoverd. Het gesprek is niet eens gevoerd, er is niet eens een begin gemaakt om die zorgproblemen aan te pakken, geen plan en geen visie - helemaal niets.

frankie48
frankie481 nov. 2021 - 9:27

Zo, na het coronatijdperk krijg je natuurlijk ook die domme discussies over de steeds oplopende kosten van klimaatmitigatie om alle doelen te kunnen gaan halen. En die kosten lopen maar op omdat onze politieke leiders niet naar de wetenschap en het volk luisterden, en dat omdat ze in de achterzak van de multinationale ondernemingen zaten die voor een dubbeltje op de eerste rang mochten zitten. En nu gaat Jan modaal hier na dit neoliberale afbraakbeleid en al zijn negatieve gevolgen roepen, wat denk je wel niet wat dit gaat kosten! Dat moet toch als muziek in de oren van dat politieke tuig klinken!

Molly Veenstra
Molly Veenstra1 nov. 2021 - 9:45

@Bal - Zoals in Rusland? Daar hebben precies gedaan wat jij voorstelt. Desondanks kunnen de ziekenhuizen de toestroom van covid-patiënten niet aan omdat de vaccinatiegraad in Rusland extreem laag is.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 10:21

@Gimli, Ik weet niet of die nooit gebouwd zouden zijn. Er is wel degelijk een visie. De visie was dat Nederland hoogwaardige IC capaciteit wil, mensen na een operatie zo snel mogelijk in de eigen omgeving wil laten herstellen waardoor de ligduur beperkt kan worden en weinig overcapaciteit zodat het personeel veel ervaring heeft en daarmee een hoge kwaliteit kan bieden. In normale omstandigheden volstaat de IC capaciteit prima en staat 30% van de bedden leeg. Bij een pandemie met exponentiele groei gaat geen enkel aantal echt het verschil maken en moet je je afvragen of een hele hoge IC capaciteit op de lange termijn de beste oplossing is. Naar mijn mening zou je eerder moeten kijken op welke wijze er beter en sneller opgeschaald kan worden bij pieken. Bijvoorbeeld met vrijwillige of verplichte (IC) zorg reservisten.

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 10:31

@!frankie48 Het kosten argument is al jaren het mantra van de neoliberale aanhangers, war geleid heeft naar het chronisch gebrek aan onderhoud van onze zorg, onderwijs, politie, infra structuur en vele andere terreinen. De marktwerking heeft niet gebracht wat is belooft, het zou beter, goedkoper en efficiënter worden. Het werd echter minder, slechter , duurder en bureaucratischer. Daardoor werd de compensatie ingevoerd, wat daarna als te duur en fraudegevoelig werd getypeerd, iets wat de politiek aan zichzelf te danken heeft. Waarna de toeslagaffaire en de nu bekend geworden fout handelen bij de belastingdienst heeft geleid. Het begint met een foute mentaliteit en een gebrek aan een moreel en ethisch kompas, wat de politiek in het gareel houdt. De instanties die behoren te controleren zijn overgenomen door hetzelfde falende politieke systeem, daar ze worden geleid door af geserveerde politici. De Kamers en de RVS staat aan de kant van de regering en de corruptie en fraude heeft keihard toegeslagen, met de slachtoffers die vermorzeld zijn in het systeem. Neoliberalisme is corrupt, frauduleus, repressief, destructief en asociaal.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:18

gimli55 e hebben een begin gemaakt heb ik begrepen. Echter de opleiding duurt a,5 jaar. Sommige ziekenhuizen hebben ook bezetting bijgekregen maar dat is nog niet het oude aantal, Er zijn ook mensen weggegaan.Het is ook lang niet voor alle ziekenhuizen het geval.

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 15:48

@Jozias Wat je stelt is de bekende papieren werkelijkheid, die staat in alle beleidsstukken en visie geleuter. Het zijn dikke pakken papier om de kosten van de adviesbureaus te rechtvaardigen. Dat soort plannen zie je op iedere werkplek in de kast staan, daar blijven ze meestal ook en managers willen daar nog weleens tijdens een studiedag uit oreren. Daarnaast is de echte werkelijkheid, die nu zichtbaar is geworden. Nu worden de beleidsnota's weer uit de kast getrokken om de papieren werkelijkheid te tonen aan het volk. Hebben die oplossingen? Neen, want ze zijn geschreven door managers, niet door praktijk mensen. Ze zijn gevuld met volzinnen en de politiek speelt het spelletje van geen ja en geen nee gewoon mee. De visie is de gevolgen van het beleid niet bij de eigen kiezer terecht te laten komen, dat kost stemmen. Je zorgt ervoor dat de slachtoffers nergens vertegenwoordigd worden, breekt de ondersteuning af en vermorzeld de mensen. Net als met de invoering van de marktwerking is de uitkomst omgekeerd evenredig aan het beloofde. Daarna verbreedt de plannen. Dat heeft geleidt tot een halvering van het aantal IC bedden in 10 jaar tijd en het ontslag van 70.000 zorgmedewerkers in de HH2, wat is gedecimeerd. HH1 medewerkers zijn met de stopwatch in de hand HH2 taken gaan uitvoeren en de verpleeghuizen zijn flink weggesaneerd, want iedereen wilde thuis blijven wonen. Al weer een belofte die haaks staat op de werkelijkheid. Er is geen visie en Rutte is er zelfs trots op, weet je nog - de olifant in de porseleinkast.

Jozias2
Jozias21 nov. 2021 - 17:12

@gimli Jij vraagt naar visie en dan geef ik die en is het weer niet goed. Je roept vanalles zonder te weten of het wel kan. Ik stel hele concrete vragen. Dus nog een poging ; Hoeveel extra IC bedden zou je willen realiseren? Wat denk je dat dat kost? Waar wil je dat geld vandaan halen? En wat doet dat aantal bij exponentiële groei voor het moment dat je maatregelen moet nemen?

OlavM
OlavM31 okt. 2021 - 19:36

[.....suggesties, zoals het verhogen van de vaccinatiegraad, een striktere mondkapjesplicht, en het aandringen op afstand houden en hygiënemaatregelen.] Heel logisch en haalbaar. [Daarnaast pleiten ze voor een boosterprik voor mensen die al gevaccineerd zijn.] Dit moet echter niet ten koste gaan van de aan andere continenten toegezegde aantallen vaccindoses. [.....beperkende maatregelen.....op plekken waar ongevaccineerden komen: “Dat kunnen kerken op de Biblebelt zijn, maar ook winkels, horeca, concerten en bioscopen.”] Kerken en winkels gaan wat mij betreft te ver als het om algehele ontzegging van toegang zou gaan. Die behoren tot de "eerste levensbehoeften".

4 Reacties
JasDon
JasDon31 okt. 2021 - 19:40

"Kerken en winkels gaan wat mij betreft te ver als het om algehele ontzegging van toegang zou gaan. Die behoren tot de “eerste levensbehoeften"." Kerken, echt? Niemand overlijdt zonder toegang tot een kerk. Het is hoogstens een pathetische bewering van een gelovige die bang is zijn bijzondere rechten te verliezen.

Haz
Haz31 okt. 2021 - 19:40

Een kerk behoort tot de eerste levensbehoeften? Bidden kan ook thuis.

Thuru
Thuru31 okt. 2021 - 23:52

De meeste kerken kan je de dienst ook online volgen via streaming en niet gevaccineerden worden (althans in mijn gemeente) afgeraden om naar de dienst zelf te gaan, al wordt dat niet verboden. Winkel is inderdaad ander verhaal, daar kan het soms echt handig zijn om in de winkel zelf te komen of zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 15:21

Er zijn kerken in de Biblebelt die wel zelf maatregelen hebben genomen of nu nemen. Maar wat zegt de dominee of voorganger; Als ze buiten de kerkdeur staan klitten ze toch weer samen! Dat heb je dus ook!. De ene kerk is de andere niet. Als mensen zelf niet willen dan verandert er ook niets.

Jozias2
Jozias231 okt. 2021 - 19:31

Eens dat er extra maatregelen nodig zijn met name gericht op ongevaccineerden. Maar deze brief is inhoudelijk ook bevreemdend. We zitten in de grootste (medische) crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Het zou raar zijn als de IC nauwelijks bezet zou zijn en er gewoon de IC zorg geboden kan worden "zoals we gewend zijn". Als dat namelijk wel zou kunnen is er structureel sprake van overcapaciteit en je capaciteit organiseren op het niveau van het grootste worst case scenario is meestal niet zo'n goed idee.

Herr Vorragend
Herr Vorragend31 okt. 2021 - 18:51

We beginnen even met een disclaimer want voordat je het weet wordt je geframed als wappie e.d. Ik ben pro-vaxer en heb me dus met overtuiging twee keer laten prikken. Ook was ik, tot we ca 80% vaccinatiegraad hadden, loyaal aan de beperkingen die tot dan toe golden i.v.m het coronavirus. Ons werd destijds beloofd dat een hoge vaccinatiegraad de uitweg uit de crisis zou zijn en dat we onze vrijheden terug zouden krijgen. Dat is redelijk uitgekomen en momenteel leven we alweer maanden (bijna) zoals voor corona. En dat gaat eigenlijk uitermate goed. De vaccinaties werken tot nu toe beter dan verwacht. Van gevaccineerden worden uitsluitend zeer oude mensen ernstig ziek en meestal is niet corona niet de hoofdreden maar het laatste zetje in een onderliggend probleem. Ook bij ongevaccineerden v allen de cijfers inmiddels mee. Kennelijk is in die groepen het virus al redelijk rondgegaan. Van de 1,6 miljoen niet-gevaccineerden liggen er nu ca 800 in het ziekenhuis. We praten dan over 0,5 promille. Eén op tweeduizend. Jazeker is er een groot probleem in de zorg en ik leef erg mee met de mensen in de zorg vanwege de stress en de werkdruk. Echter, is corona hiervan de werkelijke oorzaak ? Nee dus. De zorgsector lijkt op een patiënt met onderliggende problemen waarbij corona het laatste zetje is . Dat men het werk niet aankan ligt niet aan de zorgmedewerkers, niet aan corona maar aan het afbraakbeleid van de laatste decennia. Corona wordt gebruikt als excuus om het maar niet over het echte onderliggende probleem te hebben. Terug naar het corona-dashboard. Want dat is wat ik als bron gebruik voor mijn meningvorming. Deze week weer allerlei overdreven berichten in de media met ongeveer dezelfde strekking. Ik zal één exemplarisch voorbeeld aanhalen dat hier op Joop verscheen afgelopen week. De kop luidde: "Invasie van Urkse anti-vaxers op de IC in Sneek" Navraag bij het corona-dashboard gaf aan dat er in Sneek 6 IC-bedden zijn waarbij er 3 door niet-gevaccineerde Urkers werden bezet. Drie !! Navraag leerde ook dat in de hele maand oktober 20 niet-gevaccineerde Urkers in het ziekenhuis waren beland. 20 op een bevolking van 22000 waarvan ca 12000 niet-gevaccineerden. De hele media staat deze week vol met ronkende, paniekerige en hijgerige berichtgeving waarbij uitsluitend met percentages wordt gestrooid maar, hoe opvallend, nooit met exacte cijfers. Maar speelt het aantal besmettingen dan geen grote rol ? Nee eigenlijk niet. Dat gevaccineerden niet besmet zouden kunnen worden is vanaf het begin door deskundigen ontkend. Ik heb afgelopen zomer al enkele malen beweerd dat het aantal besmettingen in de herfst, en na afscheid genomen te hebben van de vrijheidbeperkende maatregelen, er miljoenen besmettingen zouden komen. En die zijn er waarschijnlijk nu ook. We meten alleen het topje van de ijsberg. De meeste gevaccineerden laten zich niet meer testen. En waarom zouden ze ook ?. Als je niet stokoud bent en/of onderliggende problemen hebt, is een snotneus of minder het enige effect. De afgelopen 4 maanden houdt mijn gehele uitgebreide omgeving zich nergens meer aan en het resultaat is dat ik van nul, nada, niemand heb gehoord dat ze corona hebben opgelopen. Even hypothetisch; Stel we hadden dezelfde immuniteit als nu met de hoge vaccinatiegraad en we zouden geen kennis over virussen hebben dan zouden de huidige coronagerelateerde ziektecijfers ongemerkt aan ons voorbijgaan omdat ze zo laag zijn dat ze statistisch bijna niet meetbaar zijn. Decennia slecht rekenonderwijs eisen ook hier hun tol. Veel mensen zijn de verhoudingen volkomen kwijt en laten zich gek maken door de paniek-maffia. Tijd voor een rehabilitatie van het rekenonderwijs in het algemeen en kansberekening en statistiek in het bijzonder. Worden we wellicht niet meer geconfronteerd met types als Bruls die nu weer pleit voor terugkeer naar de anderhalve-meter samenleving. Waarschijnlijk voor eeuwig. Want het virus moet weg, we mogen nooit meer ziek worden en al helemaal nooit meer doodgaan. Maar ik doe niet meer mee. Middels de hoge vaccinatiegraad is het virus hier behoorlijk onder controle en als we het gesloopte zorgsysteem herstellen is er niets aan de hand.

11 Reacties
JasDon
JasDon31 okt. 2021 - 20:53

"Navraag bij het corona-dashboard gaf aan dat er in Sneek 6 IC-bedden zijn waarbij er 3 door niet-gevaccineerde Urkers werden bezet. Drie !!" Dat betekent dus wel de nodige operaties die geen doorgang gaan vinden, want er moet voor tegenover een n-aantal operaties altijd een x-aantal IC-bedden staan. Dat getal n kan je nu dus rustig door twee delen. Vervolgens vergeet je te vertellen dat 70-80 procent van de verpleegbedden in dat ziekenhuis door Urkers bezet zijn.. Ook weer uitgestelde zorg voor mensen die echt hulp nodig hebben. Dus dan roep je maar 'Drie!', maar wat zeg jij tegen die mevrouw die door de zoveelste uitgestelde behandeling wordt opgegeven? "Drie!"? Je speelt met getallen maar vertelt niet het daadwerkelijke effect, want dan is je standpunt opeens een stuk schofteriger dan je misschien zelf kan voorstellen. "Decennia slecht rekenonderwijs eisen ook hier hun tol." Grappig wanneer je zelf point in case wordt.

Bert de Vries
Bert de Vries31 okt. 2021 - 21:03

HerrVorragend, je wilt dus zeggen dat de afdelingshoofden van de ICs uit hun nek kletsen, en dat ze beter naar jou moeten luisteren?

Thuiszitter
Thuiszitter31 okt. 2021 - 22:09

Hrr V - dat weet nu zo onderhand iedereen dat het zorgbeleid van de politiek enorm faalt , het personeel van de UMC’s hebben ook niks voor niks gestaakt. Voorlopig moeten de ic hoofden roeien met de riemen die ze hebben en dat zijn er inderdaad niet veel 20% procent van de ic verpleegkundigen loopt ook nogeens in de ziektewet, de druk is enorm dus smeken zij om maatregelen.

Ötkan Amahl
Ötkan Amahl1 nov. 2021 - 6:52

Herr V, uw betoog is relativerend en toont gevoel voor verhoudingen. Dank u voor het neutraliseren van mijn schuldgevoelens.

Herr Vorragend
Herr Vorragend1 nov. 2021 - 7:56

@ Bert de Vries Nee de afdelingshoofden kletsen niet uit hun nek, althans geredeneerd vanuit hun positie van acute nood. De druk op de zorg is enorm. Maar in het grotere plaatje zou het niet zo mogen zijn dat een relatief klein aantal ernstig zieke coronapatiënten de zorg compleet ontregeld. Dan kan je stellen dat we met die constatering het probleem van nu niet oplossen. Maar hoe wil je het dan nu we oplossen ? Een kleine 17 miljoen mensen die nauwelijks risico lopen weer ophokken met alle economische en psychische gevolgen van dien ? En wanneer kan je dan wel de maatregelen weer loslaten ? Ik ben bang van nooit gezien het feit dat we ook nog te maken hebben met allerlei influenza- en rhinovirussen die hun tol zullen eisen, en waar we voor corona kennelijk prima mee konden leven maar nu ineens niet meer. Een heel enge en benepen samenleving, waarin ik niet wil leven, ligt op de loer. Het tegenovergestelde van liefde is niet haat maar angst.

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 8:19

@Herr Vorragend Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage. Het geeft precies aan dat de aandacht wordt afgeleid door de aanhangers van het falende systeem, van de echte problemen. De hoge werkdruk en uitval van de IC wordt nu gekoppeld aan de ongevaccineerden, daarbij zijn ze blind voor de oorzaak van de problemen. De Covid crisis gingen we 1.5 jaar geleden al in met een uitgeklede IC zorg. Het aantal IC bedden en derhalve IC verpleegkundigen was al gehalveerd in de laatste 10 jaar. De zorgmedewerkers liepen al jaren op hun tenen door de overmatige efficiëntie en bureaucratie. Het is mede de reden geweest waarom ik de zorg verlaten heb en ik ben vast niet de enige. Het probleem is dat de oorzaak buiten schot blijft, waardoor er te teveel aandacht gaat naar de gevolgen, waarbij de aanhangers natuurlijk een zondebok zoeken. Zo lang de oorzaak niet wordt aangepakt, blijven de maatregelen vaak niet effectief en blijven de aanhangers van het systeem naar de zondebok wijzen. Ze komen met voorbeelden die uit een cirkel redenatie bestaan, waar de uitkomst komt die gewenst is. Ze wijzen naar het stijgende budget, terwijl het uitgeven van veel geld de problemen niet oplost, daar is visie en de stip op de horizon voor nodig en dat mist de politiek. De oorzaak is het falende politieke systeem, waarbij het neoliberalisme de boventoon voert, in combinatie met het globalisme en het niet luisteren naar de burger en de slachtoffers van het systeem. Of het nu om de toeslagaffaire, de gaswinning schade, de Qkoorts puinhoop, de windmolens in het Monden gebied, de zorg, het onderwijs, de politie, de belastingdienst, de rechtspraak en vele andere instanties. Het is het falende systeem, waarbij de politiek direct de zondebokken aanwijst en daarnaar handelt. De wens tot de vermindering in het wijzen naar de politiek en vooral de TK en de regering, geldt natuurlijk allen voor hen. Het is niet effectief en het zit de samenwerking in de weg om het systeem in stand te houden. Het behoud van macht is leidend en de regeringspartijen zijn al jaren onderling uitwisselbaar zonder enige verbetering in het beleid. De reacties van Jasdon, Bert de Vries, zijn reacties over de gevolgen en of het een onsje meer is of minder. Ze laten de oorzaak buiten beschouwing, erg voorspelbaar maar niet gericht op oplossingen, meer op het gelijk willen hebben.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 11:11

@herrvorragend en gimli55 Mee eens en mooier omschreven dan ik dat zou kunnen. Wel denk ik dat we/iedereen zelf min of meer mede veroorzaker zijn van dit probleem. Het is omdenken voor iedereen en aanvaarden dat we op een hoogtepunt van luxe zijn geweest op vele gebieden. Dat we moeten accepteren dat onze manier van leven/levensstandaard niet alles, zeker niet het voorkomen van doodgaan, kan oplossen. Toch zijn de meesten er niet happig op om dood te gaan en spartelen nogal wat tegen. Dat spartelen houdt dan in; risico mijden, regels eisen, als een vorst willen worden behandeld wanneer er wel iets is en vastklampen aan de laatste strohalm op het einde.

Verver
Verver1 nov. 2021 - 11:17

@jasdon Kwestie van triage. Uitgestelde zorg voor mensen die het echt nodig hebben, wordt alleen uitgesteld omdat er ergere gevallen zijn. Vertel jij tegen iemand met corona, die vrijwilliger is, bloeddonor, een donorcodicil heeft, tien kinderen en dertig kleinkinderen heeft, maar niet is ingeënt, dat zijn behandeling even wordt uitgesteld, omdat er een ergere patiënt is, die net is beschoten door de politie omdat hij zijn vriendin heeft neergestoken en met pijlen vanaf zijn balkon stond te schieten.

Duralex
Duralex1 nov. 2021 - 15:35

@Uitstekend, eens. De zorg is het onderliggende probleem, niet deze epidemie. En hoe wij er mee omgaan, alsof de zorg zoals we die kenden een godgegeven recht is. Het is schaars en first come first serve, altijd al geweest. Door wat manipulaties leek het nooit schaars maar dat was het wel. En nu doet dat pijn. En daar helpen ongevaxten zeker niet bij, maar ga ze niet de schuld geven. Kijk even naar de nice cijfers van de laatste 14 dagen en je krijgt met al die (hoog)bejaarde ziekenhuis instroom het vermoeden dat dat niet de 7% vd ongevaccineerde 65+ers zijn. Zie ook Vlaanderen, uk. Bejaarde gevaxten vormen daar de corona instroom in de ziekenhuizen. De ongevaxten vormen de laatste 25%. Dus nog steeds vrij zwaar oververtegenwoordigd, laat je als oudere vooral vaccineren, maar niet de terechte zondebok.

gimli55
gimli551 nov. 2021 - 15:56

@verver Bedankt en mee eens. Willen we na de Covid de volgende crises het hoofd bieden, dan zullen we moeten inbinden. Verwachten dat we op het zelfde peil en tempo blijven doorgaan, is natuurlijk onmogelijk. Met omdenken kom je een heel eind, maar we zullen tevreden moeten zijn met minder. Je kunt niet als mensheid in juli al de jaarlijkse grondstoffen gebruik er door heen gejast hebben. We leven net onze schulden in geleende tijd, dat blijkt financieel, grondstof technisch, milieukundig en klimatologisch. Op alle fronten leven we als mensheid op te grote voet.

Daslief
Daslief1 nov. 2021 - 17:17

Uitstekende bijdrage Vorragend. Dank voor deze nuchtere beschouwing. Onze regeringsleiders gaan deze helaas niet ter harte nemen. Zolang er een meerderheid in paniek is over corona blijven zij lekker belangrijk. De wereld draait intussen gewoon door.

JasDon
JasDon31 okt. 2021 - 18:32

"Op de intensive care-afdelingen liggen nu 220 mensen vanwege het coronavirus. Het overgrote deel van de patiënten is ongevaccineerd." En nu is het wachten op wappies die deze statistiek recht gaan praten.

2 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman31 okt. 2021 - 21:27

Ik zal een poging doen: Dat is gelogen want uit mijn eigen omgeving merk ik dat ongevaccineerden juist heel erg voorzichtig zijn. Er vindt een hetze tegen de ongevaccineerden plaats die vergelijkbaar is met die tegen de joden in het derde Rijk. De bedoeling is om een tweedeling tot stand te brengen terwijl als mensen gezond leven, voldoende Vitamine D tot zich nemen en naar de sportschool gaan er niks aan de hand is.

De Twijfelaar
De Twijfelaar1 nov. 2021 - 8:55

Zo te zien is de stelling een noot van de redactie, gezien de artsen er in hun brief geen melding van maken. De redactie kan alleen uitspraak doen n.a.v. gepubliceerde data van RIVM en daarvan is de laatste publicatie van begin vorige maand met cijfers uit september. Hugo de Jonge heeft zelfs de motie voor meer openheid ontraden... Er valt weinig recht te praten aan verouderde statistieken lijkt me. Anderzijds is het een goed teken, volgens coronadashboard liggen er vooral ouderen op de IC. Als die allemaal ongevaccineerd zijn gaat het virus nu snel door ongevaccineerde groepen. Des te sneller groepsimmuniteit.

Le Chat Botté
Le Chat Botté31 okt. 2021 - 18:25

Iemand nog behoefte om zijn cognitieve dissonantie te proclameren?