Joop

IC-baas Diederik Gommers: Volgende week dreigt Code Zwart

  •  
23-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Diederik Gommers ontvangt tweede coronaprik

© ROTTERDAM - Afdelingshoofd IC Diederik Gommers nadat hij zijn tweede coronavaccin heeft gekregen. De tweede vaccinatieronde gaat van start. Zorgmedewerkers krijgen de tweede dosis van het vac

Diederik Gommers vreest dat Nederland volgende week in ‘code zwart’ terechtkomt. Daarvoor waarschuwt de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care in de podcast Virusfeiten. Volgens Gommers gaat het nu zo slecht met de toename van het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen, dat triage dreigt.
In de podcast onthult Gommers dat er landelijk overleg is geweest tussen intensivisten over de zorgwekkende stijging van het aantal covid-besmettingen. Code zwart houdt in dat een triagecommissie volgens een protocol gaat bepalen wie in ziekenhuizen nog zorg ontvangt, en wie niet. Nu al worden veel essentiële operaties, bijvoorbeeld voor hart- of kankerpatiënten, uitgesteld om ruimte te bieden aan het grote aantal coronapatiënten. ‘Na de eerste golf wilden we dat dit niet meer zou gebeuren. Maar zo dicht bij Code Zwart als nu zijn we nog niet geweest,’ aldus Gommers
Het uitstellen van operaties gebeurt ook in het Rotterdamse Erasmus MC, waar Gommers werkzaam is. Daar is inmiddels de helft van de operatiekamers gesloten. Donderdag meldde RIVM-baas Jaap van Dissel nog dat het aantal coronapatiënten op de IC’s ‘op een plateau’ is beland en dat de opnames volgens hem nu snel zullen dalen. Gommers deelt dat optimisme niet en zegt de piek nog niet in zicht te hebben en daarmee ‘dus zeker ook nog geen daling’.
Het is de bedoeling dat met ingang van komende week de coronamaatregelen worden versoepeld. Zo wordt de avondklok weer afgeschaft, mogen terrassen open en kan er weer gewinkeld worden zonder afspraak. Gommers is niet enthousiast over dat voornemen, zo zegt hij in de podcast: ‘De afgelopen dagen, sinds zaterdag 17 april neemt het aantal besmetting weer toe. Het voelt dan zo raar om te versoepelen nu. Ik hoop dat er nog ergens een rode stopknop is.’
Hoe vaak spreek je iemand met een andere kijk op de wereld? Joop.nl, EW en Arminius willen je uitnodigen voor een wandeling of een videogesprek met iemand die over sommige zaken een andere mening heeft. Doe je mee? Beantwoord de eerste stelling hieronder. Meer lezen over De Wandeling? Klik hier. Zie je hieronder geen stelling? Pas je cookie-instellingen aan of klik hier.
window.addEventListener('message', function (evt){ var embed = document.getElementById('mycountrytalks-embed'); var currentScrollTop = 0, newScrollTop = 0; var additionalSafeSpace = 50; if (evt.origin === 'https://app.mycountrytalks.org') { if ("wasResized" in embed.dataset) { currentScrollTop = document.documentElement.scrollTop || document.body.scrollTop; newScrollTop = currentScrollTop + embed.getBoundingClientRect().top - additionalSafeSpace; window.scrollTo(0, newScrollTop); } embed.style.height = evt.data + 'px'; embed.setAttribute('data-was-resized', 'true'); } }, false);
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (53)

EenMening
EenMening24 apr. 2021 - 15:05

In Duitsland zijn tijdens de 2e/3e golf meer dan 65.000 mensen overleden. De levensverwachting in Duitsland is ongeveer een jaar korter dan bij ons. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de mate van obesitas en alcoholgebruik. Duitsland heeft 30.000 IC-bedden maar ze hebben lang niet genoeg personeel om die allemaal te bemannen.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 apr. 2021 - 22:21

Personeel is in NL ook een cruciale factor.

EenMening
EenMening25 apr. 2021 - 0:17

klopt

EenMening
EenMening24 apr. 2021 - 14:31

Nederland doet het wat het aantal doden per miljoen en het aantal vaccinaties betreft beter dan veel andere EU-landen. Cijfers van niet-Westerse landen zijn notoir onbetrouwbaar, dat zal nog wel blijken uit de oversterfte.

Eric Minnens
Eric Minnens24 apr. 2021 - 13:28

Nu we toch het terras op mogen, doen we er meteen maar een dansje bij: https://youtu.be/z0glOYQBlSA

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens24 apr. 2021 - 14:19

PS Al zijn er wellicht ook liefhebbers van de volgende versie (waar ik niet veel aanvind, maar ieder zijn smaak): https://youtu.be/7Gr63DiEUxw

Grozny
Grozny24 apr. 2021 - 11:32

Ik snap die mensen nooit die hier zitten te zeuren dat iedere Corona doden er 1 teveel is en dat alles gedaan moet worden en opgeofferd moet worden om iedere dode te voorkomen. Ik hoor die mensen bijna nooit over rokers, overgewicht, lage fysieke activiteit, ongezond eten ect... Deze zaken veroorzaken bijna 40 miljoen doden per jaar en stijgend. Om nog niet eens te beginnen over het feit dat het overgrote merendeel van de mensen die ernstig ziek worden van corona 1 van de bovenstaande problemen hebben.

Poeha
Poeha23 apr. 2021 - 19:48

Nederland hoort nu bij de landen met de minste Corona doden per miljoen inwoners. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/corona-wereldwijd-cijfers-over-het-coronavirus-in-alle-landen-op-een-rij~b14e8079/ Landen als België, Duitsland, Frankrijk, etc zijn enorm jaloers. We hebben terecht wel een biertje op het terras verdient.

5 Reacties
Tom Lucassen
Tom Lucassen23 apr. 2021 - 20:57

Precies de plek voor deze borrelpraat.

Poeha
Poeha24 apr. 2021 - 8:12

Borrelpraat? Je kan gewoon zelf 10 landen kiezen om in de grafiek te zetten met een weergave van aantal doden per miljoen inwoners. Knappe jongen die een land kiest dat het beter doet dan Nederland.

MichelD
MichelD24 apr. 2021 - 10:33

zeker, maar nog even niet.

Joe Speedboot
Joe Speedboot24 apr. 2021 - 14:06

'Nederland hoort nu bij de landen met de minste Corona doden per miljoen inwoners.' Je doet je naam eer aan, Poeha. Uit jij eigen artikel: 'De 14 landen met de meeste bevestigde sterfte covid-19 en Nederland (nu 27de wereldwijd)' Er zijn dus 168 landen die het op dat gebied beter doen dan NL.

Poeha
Poeha24 apr. 2021 - 14:48

Joe: jouw grafiek zijn geen relatieve getallen. Tuurlijk heeft Amerika meer doden dan Duitsland. Dat land is groter. Jammer dat ik dat moet uitleggen. Daarnaarst rapporteerden veel landen eerst de Corona doden niet. Nu wel. Als je naar de actuele lijst kijkt met aantal doden per miljoen inwoners, staat Nederland onderaan. Als je

JasDon
JasDon23 apr. 2021 - 19:25

Ik vraag me nog steeds af, komt dit vooral door het openen van scholen? Of geven mensen (ook) niets meer om de regels?

1 Reactie
Satya
Satya24 apr. 2021 - 10:56

Beide, zou het huidig beeld verklaren volgens mij.

Sonic2
Sonic223 apr. 2021 - 16:13

Deze reactie vervalt als morgen de ziekenhuisopnames tegenvallen, maar de cijfers van de laatste drie dagen gaan de goede kant op. 20 April: 353 21 April: 305 22 April: 252 Nog steeds veel te veel, maar omdat besmettingen vooral onder jongeren plaats vinden is de ziekenhuisopnames wel iets om op te focussen. Nogmaals. Dit vervalt als het morgen tegenvalt.

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter23 apr. 2021 - 17:24

Had je deze meegekregen Sonic? https://www.nu.nl/coronavirus/6129304/geen-plek-in-ziekenhuis-zeshonderd-coronapatienten-krijgen-thuiszorg.html , en deze zeshonderd worden niet meegeteld bij opnames .

Molly Veenstra
Molly Veenstra24 apr. 2021 - 17:12

' Let op: omdat het aanmelden van ziekenhuisopnames vaak een paar dagen later gebeurt, zijn de meest recente dagen nooit compleet en kan het lijken alsof het aantal ziekenhuisopnames afneemt terwijl dit niet zo is.' (uit: dashboard corona)

Jonathan2
Jonathan225 apr. 2021 - 4:29

Zeker niemand in je vrienden, kennissen of familiekring die werkt in de zorg? Anders wist je hoe bespottelijk deze nepinformatie is.

chwiedijk
chwiedijk23 apr. 2021 - 15:37

Eens met mevrouw Ploumen!

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*23 apr. 2021 - 15:25

Hallo Juppe. Lachen onze buurlanden binnenkort misschien ons land niet gewoon uit en misschien vinden ze de Nederlanders gekkies?. Nog altijd ruim 9.000 besmettingen gisteren en vandaag en wij maken ons vooral druk of wij op een terras mogen zitten of niet. Onverantwoord lijkt mij. Over twee of drie weken zijn veel meer Nederlanders gevaccineerd. Op dat moment zijn juist veel meer Nederlanders beschermd tenminste met een prik. ✌✌

7 Reacties
itsme3
itsme323 apr. 2021 - 18:23

"Lachen onze buurlanden binnenkort misschien ons land niet gewoon uit en misschien vinden ze de Nederlanders gekkies?." in de week van 11-17 April: Aantal overlijdens in Nederland (9 per miljoen inwoners), Duitsland (19), Oostenrijk (24), België (25), Frankrijk (38), Italië (46), Tjechie (62), Polen (96), Slowakije (102), Hongarije (181). Bron: NRC Ik denk eerder dat onze buurlanden stikjaloers zijn. Zeker als je nagaat dat Nederland tijden de 2de/3de golf al constant veel beter presteert.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout24 apr. 2021 - 4:42

@itsme De cijfers van het RIVM wat overlijdens betreft, overgenomen door NRC (neem ik aan; gaarne een link naar de bron) kloppen niet. In Nederland worden i.t.t. België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken alleen die overlijdens opgeteld van mensen die positief getest werden op covid19. Gecorrigeerd naar oversterfte staat Nederland er ongeveer net zo slecht voor als Frankrijk. In België - dat twee keer zoveel IC-bedden ter beschikking heeft dan Nederland op 11 miljoen inwoners - ligt het aantal slachtoffers van covid19 waarschijnlijk veel lager dan opgegeven. In centraal Europa is de toestand in een aantal landen nu nog inderdaad erger dan in Brazilië. Wat tot in Duitsland te merken is.

itsme3
itsme324 apr. 2021 - 10:06

@Fernhout De cijfers betreffen niet de gehele periode, maar de recente cijfers (2/3de golf) . De kans om nu in Nederland ongetest te sterven aan corona nadert het nulpunt. Sterker, bijvoorbeeld Duitsland test veel minder dan Nederland (afgelopen week ongeveer 1.2 miljoen tests op 83 miljoen inwoners vers 500.000 tests voor 17.5 miljoen inwoners). In België was de oversterfte in 2020 18.000 inwoners, tegenover 15.000 nederlanders (niet gecorrigeerd voor inwonertal) . Momenteel is het aantal mensen op de Belgische intensive care 900 tegenover ruim 800 in Nederland. In Duitsland zijn er dit meer dan 5.000. Ik weet dat u wat te zeiken wilt hebben, maar op Europees niveau doet Nederland het gewoon heel erg goed. Bron - coronadoden per miljoen inwoners https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/corona-in-europa-verspreiding-verloop-a4024314 Bron 2 - kürven international https://interaktiv.tagesspiegel.de/lab/karte-sars-cov-2-in-deutschland-landkreise/

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout24 apr. 2021 - 13:33

itsma, U kunt wel sterke taal gebruiken, maar dat verandert niets aan de feiten. Per 16 april bedroeg de oversterfte voor Nederland 112 per 100000; voor Frankrijk 117, voor Duitsland 65, voor Luxemburg 51, voor België 161, voor Denemarken - 1 (ondersterfte), evenals Noorwegen zelfs -17. Voor alle cijfers zie The Economist, die zich baseert op cijfers van EuroMOMO ''a network of epidemiologists who collect weekly reports on deaths from all causes in 23 European countries.'' zoals The Economist aangeeft. Tracking covid-19 excess deaths across countries https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-tracker De cijfers van het CBS voor Nederland liggen hoger: 20000 meer overlijdens i.p.v ongeveer 13000 zoals opgegeven door het RIVM over 2020. Aangezien er niets aan de telmethode van het RIVM verandert is, is een zelfde afwijking voor 2021 te constateren.

itsme3
itsme324 apr. 2021 - 20:42

@Arjan Fernhout Het lijkt wel alsof begrijpend lezen tegenwoordig een onbekende vaardigheid is. Er is geen woord latijn aan "week van 11-17 April en aan "2de/3de golf". En dan komt u met cijfers aanzetten over een andere compleet periode om te "bewijzen" dat mijn cijfers fout zijn. De telmethode van de RIVM is inderdaad niet veranderd. Het aantal testen echter is verheelveelvoudigd. Als je twee keer niest heb je al een wattenstaafje in je neus zitten. Het relatieve aantal testen in NL is momenteel meer dan twee keer zo hoog in Duitsland.

EenMening
EenMening25 apr. 2021 - 0:56

@Arjan Volgens de door jou geciteerde tabel hadden 24 Europese landen een hogere oversterfte dan Nederland. Daarbij zaten 14 EU-landen en het VK: Bulgarije Litouwen Tsjechië Roemenië Slowakije Polen Portugal Italië VK Slovenië Spanje Hungarije België Letland Frankrijk Daarbij komt nog dat cijfers van niet-Westerse landen regelmatig onbetrouwbaar blijken te zijn.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout26 apr. 2021 - 8:01

Pfff...toeval dat ik dit nog lees @itsma Van uw opmerking 23 april 2021 at 20:23 "Ik denk eerder dat onze buurlanden stikjaloers zijn" blijft volgens de lijst van The Economist niets heel. De telling van het RIVM (uw bron) klopt niet. Ook niet tussen 11 en 17 april 2021. Daar was mijn reactie 24 april 2021 at 06:42 op gebaseerd. En meer niet. Nu ken ik wat spreuken en woorden in het Latijn, maar uw reactie was gewoon niet overeenkomstig de feiten. En haal er geen onzin bij om dat te ontkennen. @EenMening Wat wilt u nu zeggen? Nederland heeft dezelfde oversterfte als Frankrijk. Verder heb ik 24/4 al gemeld dat de toestand in Centraal Europa dramatisch is (de helft van uw lijstje). U heeft onder andere artikels herhaaldelijk vermeld dat Nederland het goed doet. Dat is in volstrekte tegenspraak met wat Diederik Gommers stelt. Wat The Economist meldt is een bijstelling van wat het RIVM aan cijfers geeft en laat zien dat politici in veel landen veel te lage cijfers opgeven. Behalve in veel landen in Azië. Van The Lancet is een studie verschenen die wijst op de noodzaak van Universal Health Care, mede omdat marktwerking zoals in Nederland gefragmentariseerde zorg oplevert wat slecht uitpakt bij de bestrijding van covid19. Alle reden voor de oppositie om hier vragen over te stellen in weerwil van uw complimenten aan het huidige beleid. Fragmented health systems in COVID-19: rectifying the misalignment between global health security and universal health coverage https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32228-5/fulltext

Juppé🎗
Juppé🎗23 apr. 2021 - 14:00

Het duurt nu meer dan een jaar, dus een weekje langer om de zorg iets minder te belasten en wat meer zekerheid te hebben kan dan ook wel. Ik begrijp dat mevrouw Ploumen daar motie voor had ingediend. Jammer dat die niet gesteund is.

adriek
adriek23 apr. 2021 - 13:33

De ernst van de situatie dringt waarschijnlijk pas door als de lijkenzakken in de parken en op de terrassen opgestapeld worden.

4 Reacties
Leontrotsky
Leontrotsky23 apr. 2021 - 14:22

Amen

gimli55
gimli5523 apr. 2021 - 14:27

Iedereen een angstpsychose aanpraten is ook een vak, geen van jouw voorspellingen heeft ooit in Nederland plaatsgevonden en het aantal IC bedden met Covid ligt op 850. 300 UC bedden onder het maximum. Het lijkt wel alsof elke keer weer de overtreffende trap moet worden gevonden om iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Feit is dat 98% na besmetting niet ern symptomen ondervind, niet iedere positief geteste wordt ziek, feitelijk 2 op de 100. Lees mijn bijdrage, dat zijn feiten en geen veronderstellingen. Tussen Zwolle en Assen is er geen IC bed meer, geen CCU meer, dat is 80km. Dat is de afstand tussen A'dam en R'dam via Den Haag. Daar liggen tientallen ziekenhuizen met alles derop en deraan.

gimli55
gimli5523 apr. 2021 - 15:05

@Eirda Hoe grover de overdrijving, hoe minder overtuigingskracht met de zekerheid dat de reageerder de volgende keer nog grover uit de hoek moet komen, wil jij of zij opvallen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 apr. 2021 - 6:37

gimli55 Je rekent de reguliere zorg niet mee! Dat doen intensivisten wel!

gimli55
gimli5523 apr. 2021 - 13:10

2 jaar geleden heeft tegen alle protesten van de burgers, de lakse houding van de gemeente politiek, Treant op 2 locaties de EHBO, de IC, de kinder en kraam afdeling en de geriatrie gesloten. Op advies van een intensivist, die nu part time lid is van de raad van bestuur, is er geen IC meer en de andere afdelingen in Hoogeveen en Stadskanaal. Alle Covid patienten worden gecentraliseerd opgenomen in het Scheper, te Emmen. Dat waren in het totaal 8 IC bedden, waardoor er geen gecompliceerde operaties meer worden uitgevoerd in de 2 andere locaties. Zo zal het vast de laatste 10 jaar op vele plekken zo gegaan zijn in Nederland, anders hadden we nu nog 1700 IC bedden gehad. Een opleiding tot IC verpleegkundige duurt 2 jaar specialisatie, dat betekent dat als de opleidingen de groei damen met het ministerie adequaat hadden opgepakt, de eerste groep halverwege zou zijn geweest. Hr. Levi heeft in London aangetoond hoe je met minder personeel meer patienten kunt verplegen en de apparatuur met Philips om de hoek kan ook geen probleem zijn. Daar hoor ik niemand over. Voor de mensen die nu in paniek zijn over de sterkte stijging positief getesten, moet weten dat de positieve test resultaten van de sneltesten nu worden meegeteld zonder rekening te houden met het aantal uitgevoerde testen. Daardoor stijgt het percentage en uiteraard ook het R getal.

10 Reacties
Gerygrr
Gerygrr23 apr. 2021 - 14:22

Gimli, Wie moeten die IC verpleegkundigen opleiden? Zou het kunnen, omdat er geen stageplaatsen zijn? Geen mensen die kunnen opleiden? Misschien kunnen geen vaste banen aangeboden worden? Ik raad maar.

Juppé🎗
Juppé🎗23 apr. 2021 - 14:29

« Daardoor stijgt het percentage en uiteraard ook het R getal. ».....Ik neem aan dat ze bij het berekenen van (de benadering van het werkelijke) R-getal uit al dit soort factoren rekening houden met deze verandering.

itsme3
itsme323 apr. 2021 - 14:56

"Voor de mensen die nu in paniek zijn over de sterkte stijging positief getesten, moet weten dat de positieve test resultaten van de sneltesten nu worden meegeteld zonder rekening te houden met het aantal uitgevoerde testen. Daardoor stijgt het percentage en uiteraard ook het R getal." Het aantal positieve testen is eigenlijk niet zo heel interessant. Duitsland heeft laag besmettingscijfers, maar hoge sterfte (relatief 2.5 keer zo hoog als in Nederland), wat implicieert dat hun testbeleid niet op orde is. U heeft helemaal gelijkt dat de de aantallen niet negatieve testen die niet door de GGD worden uitgevoerd niet worden meegerekend. Het percentage positief testen wordt echter alleen berekent op basis van de door de GGD uitgevoerde testen. Het R getal dat op basis van het aantal positieve testen wordt uitgevoerd is onbruikbaar, omdat dat van week op week het aantal uitgevoerde testen veel te veel verschilt: 160,000 rond Pasen en tijdens de sneeuwperiode naar 550,000 een aantal weken geleden en 500,000 nu.

gimli55
gimli5523 apr. 2021 - 17:25

@Grijsje Precies, je raadt maar. Er is het afgelopen jaar NIETS gedaan om meer IC verpleegkundigen op te leiden, of de in de afgelopen 10 jaar 70.000 zorgmedewerkers, die ontslagen zijn, weer naar de zorg terug te halen. @Juppe Neen, dat doen ze niet. De kranten staan vol over de stijging zonder uitleg van de reden. Die heb ik gegeven. @Itsme Bedankt

Gerygrr
Gerygrr23 apr. 2021 - 21:34

Gimli, Wij raden niet. Wij weten, dat de zorg kapot was bezuinigd! Er kan niets worden opgeleid onder die omstandigheden. Mensen terughalen naar de zorg? Dan zul je eerst moeten zorgen, dat beloning en werkomstandigheden dusdanig worden, dat zij terug willen komen, toch?

erikbos
erikbos24 apr. 2021 - 11:43

@gimli55 " of de in de afgelopen 10 jaar 70.000 zorgmedewerkers, die ontslagen zijn" Dat is een al lang achterhaald fabeltje. In de periode 2012-2015 is het aantal zorgmedewerkers inderdaad afgenomen maar sinds 2016 is dat al ruimschoots ingehaald. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/08/nrc-checkt-kabinet-heeft-de-afgelopen-jaren-75000-zorgmedewerkers-ontslagen-a3996190 In 2020 werkte er al ruim 30.000 mensen meer in de zorg dan in 2019. https://www.parool.nl/nederland/aantal-zorgmedewerkers-blijft-toenemen-ik-ben-nu-tenminste-aan-het-werk~b9cc2b68/

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 apr. 2021 - 15:02

Veel IC verpleegkundigen, überhaupt verpleegkundigen, zijn de laatste jaren ontslagen en/of weggelopen uit de ziekenhuizen om zich als ZZP-er te vestigen en zich vervolgens weer terug te verhuren aan de ziekenhuizen die daardoor veel meer geld kwijt zijn. Dat krijg je als je werkelijk alles kapotbezuinigd in de gezondheidszorg en het efficiency denken, zo ver wordt doorgevoerd dat er maar iets behoeft te gebeuren of alles gaat mis. Ook in normale omstandigheden kunnen ziekenhuizen al jaren niet alle patiënten opvangen en moeten ze steeds schuiven met patiënten en overhevelen. De opeising is daarop aangepast met als gevolg dat ze op de IC al jaren op de tenen lopen. Daarnaast zou het handig zijn als ze die maatschappen nu eens opheffen en loondienst verplicht gaan stellen. Er zijn teveel eigenbelangen in ziekenhuizen, teveel ego's ook!

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 apr. 2021 - 15:03

de opeising = opleiding.

erikbos
erikbos24 apr. 2021 - 17:21

@Minoes&tuin Arsten in loondienst nemen is inderdaad een goede stap zoor een ziekenhuis. Maar het probleem bij de ziekenhuis zit eerder in een overproductie aan zorg. Een patient wordt te vaak gezien als iemand die omzet genereert. NRC had laatst een interessant interview met ziekenhuisdirecteur Peter Bennemeer. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/11/peter-bennemeer-minder-zorg-bieden-daar-profiteren-we-allemaal-van-a4035232

DaanOuwens
DaanOuwens24 apr. 2021 - 19:46

@ gimli55 Jij schrijft: Precies, je raadt maar. Er is het afgelopen jaar NIETS gedaan om meer IC verpleegkundigen op te leiden, Dat is dus niet juist. Er wordt al een aantal jaren getracht de opleidingscapaciteit beter af te stemmen op de vraag. https://capaciteitsorgaan.nl/capaciteitsplan-2020-2023-fzo-beroepen-ambulanceverpleegkundigen/ En je schrijft: of de in de afgelopen 10 jaar 70.000 zorgmedewerkers, die ontslagen zijn, weer naar de zorg terug te halen. Dat waren mensen in een functie op maximaal kwalificatie niveau 2. Daar is ook nu geen tekort aan.

Leontrotsky
Leontrotsky23 apr. 2021 - 12:06

Diederik Gommers is een held van deze tijd. Een man die ik diep bewonder en iemand met een groot wetenschappelijk brein waaraan niets ontsnapt. De overheid moet naar deze man luisteren anders is het straks te laat. We moeten nu de versoepelingen terugdraaien en wel direct. Het was uiteraard een domme zet van Rutte om naar (een klein deel van) het volk te luisteren. We moeten nu echt in lockdown gaan, een diepe totale lockdown van misschien slechts 3 of 4 maand is nodig om uit deze corona crisis te komen. Als we nu echt alles sluiten dan kunnen we in september hopelijk weer open met veel lagere besmettingscijfers en geen totale sterfte.

7 Reacties
gimli55
gimli5523 apr. 2021 - 14:33

We zitten al in een bijna totale lockdown, de economie en het MKB ligt op apegapen en bijna iedereen zit in een massa psychose. Een longarts uit Delft stelt dat de tegenstanders maar voorzichtig moeten zijn bij Covid opname. Er kan makkelijk een foutje in de behandeling worden gemaakt. Die persoon heef de eed van Hippocrates uitgesproken bij het behalen van zijn bul. Gelukkig heeft het ziekenhuis afstand genomen van zijn uitspraken, hoe ziek kun je zijn. Hoe grover de overdrijving, hoe minder de overtuigingskracht.

Juppé🎗
Juppé🎗23 apr. 2021 - 14:38

« We moeten nu echt in lockdown gaan, een diepe totale lockdown van misschien slechts 3 of 4 maand is nodig om uit deze corona crisis te komen. ».... die politiek heeft NL en geen enkel land in Europa ooit in deze crisis gevolgd. Zinloos om dat in deze fase wel te doen. We zitten nu op de weg om de immuniteit die is opgebouwd door vaccineren en ziekte zo snel mogelijk te verhogen met vaccineren, zodat eerst de ziekenhuizen lucht krijgen en daarna de R hopelijk blijvend ver onder de 1 komt. Een of twee weken later het terras op of na tienen op straat was wel verstandiger geweest.

ton14024
ton1402423 apr. 2021 - 15:02

Ja, maar gaat niet gebeuren.

Simplex2
Simplex223 apr. 2021 - 15:07

En wie gaat die schade betalen? Iedereen in de bijstand? Alle ondernemers naar de ratsmodee? Iedereen even arm? Iedereen stok-ongelukkig en depressief? Dat lijkt u een beter alternatief? In een wereld waar geld en persoonlijk geluk van mensen geen rol speelt is uw verhaal uitvoerbaar...de wereld van het systeem waar u uw nickname van geleend heeft. Moet er alleen meer geld naar defensie en politie, zodat er een echt totalitair systeem kan worden ingericht!

Rearden7
Rearden723 apr. 2021 - 16:12

De wortels van de huidige compleet ineffectieve lockdowns liggen in modellen uit 2006 die werden voorgesteld door een clubje radicale wetenschappers dat destijds door het medisch establishment werd afgedaan als waanzinnigen (1). Helaas beginnen de Gommers' en Trotsky's van deze wereld steeds meer te lijken op de wappies die men zo graag afgetuigd ziet worden op het Malieveld of het Museumplein. 1. https://www.aier.org/article/the-2006-origins-of-the-lockdown-idea/

WeesGeenKees
WeesGeenKees23 apr. 2021 - 18:04

Als Diederik zo slim is waarom zitten we na meer dan een jaar nog steeds zwaar in de shit???

JasDon
JasDon23 apr. 2021 - 19:32

"Als Diederik zo slim is waarom zitten we na meer dan een jaar nog steeds zwaar in de shit???" Als ik een gok mag wagen: door het gedrag van WeesGeenKezen.