Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Hybride auto

  •  
14-12-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Er zijn nog steeds mensen, ook hoger opgeleiden, die niet weten wat een hybride auto is. Ik constateer dat vaak wanneer ik vertel dat ik in zo’n auto rijd.
Het verbaast me, zeker gezien alle media-aandacht die uitgaat naar de opwarming van de aarde in relatie tot CO2 uitstoot, en de rol van fossiele brandstoffen daarin. Ik heb wel eens gelezen dat mensen zich bij de aanschaf van een auto vooral laten leiden door hun emoties en niet door hun ratio, en da’s nou jammer. Dus hierbij mijn poging om de Nederlanders massaal in de hybride te krijgen. Hoewel helemáál niet autorijden, maar fiets plus openbaar vervoer, natuurlijk nog beter zou zijn.
Een hybride is een auto die op benzine en elektriciteit rijdt. Er zit een grote accu in, die onder het rijden wordt opgeladen door een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor. Bij snelle acceleraties kan de elektromotor, die gevoed wordt door de accu, een tijdje bijspringen. Daardoor kan de auto met een veel kleinere verbrandingsmotor worden uitgerust en heeft hij toch de acceleratietijden van een grote motor. Gevolg: minder uitstoot van milieuvervuilende stoffen, vooral in het stadsverkeer. Ik rijd een Honda Civic, maar ook Toyota, Mercedes en Lexus maken hybrides en er zijn er ongetwijfeld meer in aantocht.
Toen ik eind 2006 Al Gore’s film ‘An Inconvenient Truth’ had gezien en in het voorjaar van 2007 toe was aan een andere auto, hoefde ik niet lang na te denken. Dat werd in elk geval een schonere auto dan die ik daarvoor had. Toen bleek dat een hybride ook nog allerlei andere voordelen had, behalve het door mij gezochte ‘groene voordeel’, werd ik nog enthousiaster. Het eerste voordeel is fiscaal. Je betaalt geen aanschafbelasting bij een nieuwe auto en ook de motorrijtuigenbelasting is een stuk lager. En afgelopen week belandde er een blauwe envelop van de Belastingdienst (“Leuker kunnen we het niet maken..”) in mijn brievenbus met de mededeling dat ik vanaf 1 januari 2010 helemaal geen wegenbelasting meer hoef te betalen! Heel aardig, zo’n cadeautje zo vlak voor de Kerst.
Ook het tweede voordeel is voor je portemonnee. Doordat een hybride veel zuiniger is, rijd je een stuk verder met een volle tank. Dat is echt even wennen in het begin (klopt die benzinemeter wel?), maar wel “leuk” wennen. Ten derde is het een stuk stiller in een hybride auto, óók als je flink gas geeft. Die elektromotor is stil en die doet een deel van het werk. Ik heb nog nooit zo heerlijk naar mijn favoriete muziek geluisterd als in deze auto. Een paar nadelen zijn er ook. Ten eerste nemen accu en elektromotor ruimte in, dus je bagageruimte is beperkter in een hybride. En verder zijn er zorgen over de veiligheid van andere weggebruikers die een hybride niet aan horen komen. Maar dat zal wel wennen als er steeds meer hybrides komen.
Nederland ligt in Europa op kop met de verkoop van hybride auto’s. In Nederland is 4% van alle auto’s van een hybride model. Het Europese gemiddelde ligt op 0,49% (cijfers van november 2009). Minister Cramer van Milieu kan, in elk geval wat dit onderwerp betreft, met opgeheven hoofd deelnemen aan de klimaatconferentie in Kopenhagen.
Maar als we koploper willen blijven en de lange termijn doelstellingen op het gebied van terugdringing van CO2 uitstoot willen halen, zullen nog veel meer mensen hybride moeten gaan rijden. Autorijders van Nederlanders, wordt wakker! U bewijst de natuur en uw portemonnee een dienst als uw volgende auto een hybride is.

Meer over:

opinie, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (30)

TheRealHandyman
TheRealHandyman14 dec. 2009 - 10:48

Tja, verder is de productie van een Hybride auto ook veel belastender voor het millieu en laten we het over het afvoeren van de accu's maar niet hebben. Ik heb zelf ook een Prius geleased, maar zie nog geen voordelen. Van binnen natuurlijk erg fraai, maar ik rij veel stadskilometers en daar is de hybride auto nu echt niet zuiniger dan een normale auto. Ook op de snelwegen is het voordeel al vrij snel weg. Alleen als je veel op provincionale wegen rijdt waar je 80 km pu mag dan heb je een voordeel. Maakt mij verder niets uit, zolang onze regering niet verder kijkt dan haar neus lang is en zich laat beinvloeden door vooroordelen, rij ik lekker goedkoop.

Florian2
Florian214 dec. 2009 - 10:48

Mee eens met de voorgaande reacties: het is verbijsterend dat de politiek zuinige diesels niet verder stimuleert in plaats van deze niet zuinige (!) hybride auto's op benzine. De nieuwe generatie diesels zijn een stuk zuiniger en schoner dan de benzine hybrides EN met een veel lager verbruik. Doe dus eerst uw huiswerk, mevrouw de Ruiter, voordat u met dit soort naive stukjes op de proppen komt!!!

Yggdrasil
Yggdrasil14 dec. 2009 - 10:48

Ja, ik laat me leiden door emotie zonder echter irrationeel te worden en daarom rijd ik in een kleine, zuinige auto, 1 op 20 en daarnaast rijd ik ook nog motor, 1 op 23 en dat moet ik een hybride auto nog zien doen. Buiten dat die Toyota Prius en een kopie daarvan de Honda qua gevoel er dus niet uit zien, het scheelt natuurlijk wel dat ik de auto of motor niet hoef te gebruiken voor woon-werk-verkeer.

HugoSpanje
HugoSpanje14 dec. 2009 - 10:48

Dus troost u analfabeten, dombo's, sportpaginalezers, plaatjeskijkers en alle lieden die op hun schoolrapport nooit hoger scoorden dan een vijf ..... sommige hoger opgeleiden weten ook niet alles over hybride automobielen.

doeidoei
doeidoei14 dec. 2009 - 10:48

Wanneer ik Top Gear goed begrepen heb. ligt het toch wat genuanceerder dan in dit verhaal. Ja, de auto rijdt deels elektrisch, maar het voordeel van het opladen zou je bijna alleen hebben in de stad, omdat je daar veel remt. Op de snelweg is de auto gemiddeld duurder en onzuiniger, omdat je zeer zware accu's meeneemt. Een benzineauto of diesel van dezelfde motorinhoud is zuiniger en schoner door het gewichtsvoordeel. Dan doet in mijn brein nog steeds het verhaal de ronde dat de productie van de accu's zo verontreinigend zou zijn - graag jullie reactie hierop - dat het over de hele levenscyclus van de auto gezien, eerder slechter, dan beter voor het milieu is. Het belastingvoordeel is evident. In het ongunstigste geval subsidieert onze overheid milieuvervuiling. Het paard staat dan achter, ipv voor de hybridewagen ... Er is overigens nog een veel betere oplossing: gewoon op constante snelheid door kunnen rijden. Zelfs de grootste diesel personenauto rijdt dan 1:15 of zuiniger (uit eigen ervaring)

globalriot
globalriot14 dec. 2009 - 10:48

Ach, ik denk dat we over een jaartje of 3 massaal op de elctro-motorscooter zijn overgestapt (met een kap tegen de regen). Geen km-registratie, geen file, geen wegenbelasting en geen dure brandstof. Gewoon aan de oplader! En nieuw te leveren voor nog geen 3.000 euro. Ik denk dat dit een mooi alternatief gaat worden voor het woon- werkverkeer in 2012.

Wilhelmus3
Wilhelmus314 dec. 2009 - 10:48

Zoals wellicht ook uit de reacties te destilleren valt is het blikveld van onze politiek niet erg op de lange termijn ingesteld. Zo ook met de promotie van elektrisch rijden en de infrastructuur waarin de overheid nu al in wil investeren. Dit principe van oplaadbare auto's is werkelijk gewoon het probleem van de vraag naar energie omkeren. Zijn we nu afhankelijk van een eindige en vervuilende bron (niet alleen vervuilend in fysieke zin, maar ook vervuilend in de politiek en 'vrije' handel) als aardolie, dan zijn we volgens de politieke binnen afzienbare tijd afhankelijk van elektriciteit-baronnen. En wat moeten we allemaal niet hebben om die elektriciteit op te wekken? Het hele Ijsselmeer vol windmolens? Want we willen het toch duurzaam doen? Waarom kan een auto niet zelfvoorzienend zijn? Waar blijft al die kinetische energie van de beweging in wielen, maar bv. ook de luchtstromen langs de wagen (mini-turbines?) Goed, ik denk dat er nog veel te conservatief wordt gedacht. Zeker binnen de politiek. De auto-industrie is ook alleen maar gericht op korte termijnresultaten. En wat te denken van Shell die haar onderzoek naar alternatieve energiebronnen stil zet?! De politiek moet juist innovatie stimuleren en de deur open zetten voor nieuwe technieken en onderzoek, niet voortborduren op achterhaalde technieken en pseudo-oplossingen. Laten we beginnen met de complete lobby van automobiel- en energie-industriën buiten te gooien en te geloven in onderzoek en kennis.

CharlesLatan
CharlesLatan14 dec. 2009 - 10:48

Ik denk inderdaad dat het milieu het meest gebaat is als we massaal onze auto's weg dumpen en de Hybride auto fabrieken op volle toeren laten draaien om ons te voorzien in de behoefte van hybride-auto's. eigenlijk zou de overheid dit verplicht moeten stellen...

HRHRHR
HRHRHR14 dec. 2009 - 10:48

Vol verbazing wat een ontzettend DOMME mensen groen linkse mensen toch zijn. Men zegt zelf er zit een grote accu in... Wat zit er in een accu? Zuur, juist chemische troep. Dus wat krijgen we als we allemaal kansloos niet nadenkend een hybride auto aanschaffen? Juist heeel veeel accu's met heeel veeel chemische troep. lekker milieu vriendelijk zeg... Sjonge jonge jonge jonge... echt ik wordt zoo moe hiervan... Over een aantal jaren merken we dit pas omdat alle priusjes dan worden ingeruild. En dan pas blijkt dat wederom de linkse naieve gedachte weer heeft gefaald net als de afgelopen 10 jaren. Goed bezig hoor! Lekker het milieu redden... Met iets wat nog erger is, en niet alleen dat, het is nu al talloze keren bewezen dat een diesel gewoon schoner is op LANGE TERMIJN!!!!! < cq verder kijken als je neus lang is.

HRHRHR
HRHRHR14 dec. 2009 - 10:48

Hahaha, ik lees dit nu pas... Quote: "Toen ik eind 2006 Al Gore's film 'An Inconvenient Truth' had gezien en in het voorjaar van 2007 toe was aan een andere auto," hoefde ik niet lang na te denken.

Dr.Piepie
Dr.Piepie14 dec. 2009 - 10:48

Mevrouw De Ruiter, Wat een emotioneel betoog. Er zitten zoveel aannames en feitelijke onjuistheden in uw verhaal. Laat ik me maar beperken tot de laatste alinea: ik zou mijn portemonee en het milieu een dienst bewijzen door hybride te rijden. Voor beide beweringen komt u niet met een onderbouwing of berekening en dat is begrijpelijk. Want die heeft u helemaal niet.

chanelta
chanelta14 dec. 2009 - 10:48

ik vind het hybride concept erg goed, maar het zal een tussenstation zijn. Volgende stap: elektrisch met een hulpmotortje (op benzine/diesel) die een generator aandrijft om extra elektriciteit te genereren. Dan rij je 60 km puur elektrisch, en daarna wordt extra elektriciteit opgewekt. Deze kun je ook thuis inpluggen, maar dat hoeft niet (voordeel voor mensen zonder eigen oprit). Zie Chevy Volt en Opel Ampere. Tja en daarna 100% elektrisch. Heerlijk. Jammer dat het zo lang duurt, ik hoop eigenlijk op veel meer nieuwe elektrische automerken - zoals Tesla. De 'oude jongens' doen er toch vrij lang over.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 dec. 2009 - 10:48

Over houtkachels en hybride auto's... Onder het mom van "klimaat" worden nogal wat zaken op één hoop gegooid. Als het om CO2-uitstoot gaat, dan gaat het om fossiele brandstoffen. Door die te verbranden komt er CO2 in de lucht die "opgesloten" zat. Wanneer je de bomen uit je eigen tuin rooit en in je houtkachel verbrandt, of hout van gerooide fruitbomen gebruikt waarvoor weer nieuwe geplant worden, komt er netto geen extra CO2 in de lucht: alleen de CO2 die door die bomen gebonden was, en die wordt weer opnieuw gebonden. Wanneer je het over "giftige stoffen" hebt, gaat het over iets heel anders. In dat geval hangt het vooral af van de techniek van de verbranding, en veel minder van de herkomst van de brandstof (minder, want gas is bijvoorbeeld een brandstof waarmee redelijk gemakkelijk "schoon" kan worden verbrand). Een hybride auto is in die zin "schoner" voor de directe omgeving, op het moment dat de electromotor wordt gebruikt:"*daar* is geen uitstoot van giftige stoffen (of van CO2). Maar voor de totale CO2-uitstoot ligt dat anders: die is - vaak - nodig geweest voor de elektriciteit, en die is zeker nodig voor de fabricage van de extra motor, en van de accu's.

gr33b0
gr33b014 dec. 2009 - 10:48

Zo even wat onduidelijkheden uit de weg helpen Een hybride wordt gebruikt om voertuigen aan te duiden met een krachtbron gecombineerd met een elektrische krachtbron. De huidige autos combineren een elektromotor met een benzinemotor. Aangezien Diesel een hogere energetische waarde heeft dan Benzine is het ook logisch dat deze meer kilometers per liter halen. Maar wel tegen een hogere uitstoot van Co2 ( en mede door de lagere ontbrandings temperatuur) en fijstof. Diesel bevat 13% meer energie dan Benzine. Een vergelijkting op het aantal km/ltr is dan ook onzinnig, een vergelijking op uitstoot of efficientie is zinniger. Het ongelooflijk zware accupakket in een Prius 2 weegt maar liefst 54 Kg Lithium is helmaal niet zeldzaam. Quote uit Nature Replacing each of the world's 800 million cars and lorries with electric vehicles or plugin hybrids powered by 15-kWh lithium-ion batteries would use up to 30% of the world's known reserves of lithium. But lithium is also found in unlimited quantities in sea water3,4, and concentrating it from brines is much greener (requiring just solar energy) than conventional mining. == Nature magazine Building better batteries M.Armand and J.MTarascon 7 february 2008 Vol 451 P652657 De meeste fabeltjes zijn onstaan door een "onderzoeksrapport"Dust to Dust geproduceerd door CNW Marketing Research te Bandon. http://www.pacinst.org/topics/integrity_of_science/case_studies/hummer_versus_prius.html Vreemd dat mensen eerder een marketing bedrijf/marketeers geloven dan wetenschappers.

maartenb2
maartenb214 dec. 2009 - 10:48

Wat een misverstanden toch altijd over die hybride auto's. Voor de CO2 uitstoot zou het veel beter zijn als we zuinige diesels gingen rijden (met NOx en roetfilter), maar diesels worden in Nederland om onduidelijke redenen gestraft. Een Volkswagen Lupo Diesel TDI 3L uit 2000 had al een lagere CO2 uitstoot dan de nieuwe Prius. Een hybride auto heeft accu's die niet perse schoon zijn. De productie ervan is nog altijd erg vervuilend en milieu belastend. Daarnaast heeft de Prius een ingewikkeldere aandrijflijn nodig die ook meer materialen kost. Lang leven de reclame!

2 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten14 dec. 2009 - 10:48

Je was me voor Maarten. 'We' moeten de halve waarheden en leugens door blijven prikken anders gebeurd er niets ten goede.

hannogroen
hannogroen14 dec. 2009 - 10:48

Die Li-ion accu's zijn niet alleen milieubelastend bij de productie, maar ook is het zo dat er niet eens genoeg lithium is om een kwart van alle auto's hybride aan te drijven. Tevens is de prijs van lithium de laatste vijf jaar vertienvoudigd en wordt het deels gewonnen in politiek niet al te stabiele landen. Gelukkig laat lithium zich wel vrij eenvoudig recyclen, wat maar goed ook is, want de Prius zelf gaat langer mee dan haar dure accu's. Goed nieuws is wel dat er inmiddels accu's in de experimentele fase zitten die vele malen efficienter zijn, en geen gebruik maken van exotische stoffen. Kortom elektrisch rijden zal het wel worden, maar hybride is slechts een tussenstapje met een buitengewoon knappe marketing.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen14 dec. 2009 - 10:48

Ik rij nu op de kop af 10 jaar Prius. Eerst dat futuristische model met kleine wieltjes. Ze verklaarde me voor gek. Maar goed, nu is het steeds hipper aan het worden. Alleen jammer dat kennelijk een belangrijke groep niet goed de krant leest. Overigens, als je bijvoorbeeld naar de autorubriek van BNR Nieuwsradio luistert wordt je daar ook niet vrolijk van, als het over hybrides gaat. Ze missen de vvvrrrroemmmm... Tja... Dat zjn dan de ondernemers van Nederland die altijd uitstralen dat ze het allemaal heel goed weten. Dus ook van de ondernemers moeten we het niet hebben.

1 Reactie
maartenb2
maartenb214 dec. 2009 - 10:48

Fijn dat veralgemeniseren: "de ondernemers" en sinds wanneer schrijft de krant de waarheid? Veel journalisten zijn ook maar gewoon mensen met een beperkte kijk op de wereld (net als jij en ik). Ga maar eens echt onderzoek doen naar de schoonheid van hybrides vergeleken met gewone autos. Helaas hebben journalisten daar geen tijd meer voor.

czierleyn
czierleyn14 dec. 2009 - 10:48

Mensen, wat een misverstanden toch! Een Prius vergelijken met een Lupo? Dat is appels met peren vergelijken. Een Prius is een ruime familie-auto, een Lupo is een kleine compacte auto met een kofferbak groot genoeg voor een laptoptas. Straks ga je de Prius nog vergelijken met een Hummer! En bovendien, is de Lupo is eigenlijk nog wel leverbaar? Enfin, vergelijk de uitstoot van de Prius eens met de uitstoot van een Passat BlueMotion. Dan krijg je andere cijfers.

1 Reactie
maartenb2
maartenb214 dec. 2009 - 10:48

Ik zou zeggen: geniet van je goede gevoel. Een Prius is niet te vergelijken met een Passat als het om ruimte gaat. Je zou deze moeten vergelijken met de Golf of nieuwe Polo (minder CO2 uitstoot dan de nieuwe Prius). De vergelijking met de Lupo gaat qua maat niet op natuurlijk, maar datzelfde geldt al helemaal niet voor de vergelijking van een fiets of openbaar vervoer met de auto. De Lupo bevat technologie die al meer dan 10 jaar oud is en dit jaar pas achterhaald wordt door de hybride auto's als het gaat om CO2 uitstoot. Waar het om gaat is dat de hybride auto helemaal niet zo milieuvriendelijk is als altijd wordt beweerd. Laten de mensen nou eens kijken naar het geheel. Niet alleen naar de CO2 uitstoot. Er zijn toch nog veel meer aspecten? Waar dacht je dat het nikkel, lithium of lood voor de accu's allemaal vandaan kwam?

[verwijderd]
[verwijderd]14 dec. 2009 - 10:48

je zou van een hoogleraar toch zinniger teksten verwachten. Dat een hybride auto in stadverkeer nut kan hebben is waar, dat door de bijtelling vooral zakelijk verkeer hybrides kopen en er vervolgens vooral mee op de snelweg rijden is een goed voorbeeld waar politiek punten scoren het heeft gewonnen van gezond verstand. Elke moderne auto zal op de snelweg zuiniger zijn dan een hybride, simpelweg omdat deze A een dood gewicht(batterij) meedraagt en B de motor relatief hard moet werken om de relatief zware auto op snelheid te houden (een bmw m3 is bij 140pu zuiniger dan een prius) wat de ruiter dus zegt is dat ze een dure auto heeft die minder ruimte heeft dan normale auto's en die ook nog eens niet zuiniger is. Wat blijft is haar goede gevoel maar of de planeet nu schoner wordt. Andere gedachte, het bouwen van een auto is energie intensief. De grondstoffen moeten worden gewonnen, geraffineerd, verwerkt tot onderdelen die weer geassembleerd moeten worden. De grondstoffen etc worden vaak over grote afstanden vervoerd en het eindresultaat vaak ook. Bij hybrides is dat nog erger, de batterij komt er dan nog bij (de extra millieubelasting van het maken van de batterij wordt niet meer gecompenseerd door gebruik) Het is dus milieutechnisch waarschijnlijk beter om een auto langer te gebruiken dan hem te vervangen door een nieuw model (zeker aangezien auto's elke generatie zwaarder worden en meer electronica bevatten) de schoonste wagen is dus een oude auto met een schone brandstof, halsema's oude mercedes met gasinstallatie is dus beter voor het milieu dan de ruiters hybride.

2 Reacties
Gyorun
Gyorun14 dec. 2009 - 10:48

(een bmw m3 is bij 140pu zuiniger dan een prius) Waar mag je 140pu rijden?

R.Aldus
R.Aldus14 dec. 2009 - 10:48

U zou U eens echt moeten verdiepen in de feiten o.a. in de navolgende documentatie .Mit CO2-Emissionen ab 89 g/km* und einem Verbrauch von rekordverdächtig niedrigen 3,9 Litern/100 km* setzt der neue Prius Maßstäbe in Sachen Umweltverträglichkeit. So ist der Prius als Gewinner des Ökoglobes 2009 nicht nur das ökologischste Großserienfahrzeug, sondern laut VCD Auto-Umweltliste 2009/2010 das umweltfreundlichste Auto in Deutschland. Dies bestätigt auch der aktuelle EcoTest des ADAC: Dort erhält der Prius die Höchstwertung von fünf Sternen und belegt mit 92 Punkten die Spitzenposition des Umweltrankings. Außerdem zeichnete jüngst einen Expertenjury von ?Bild am Sonntag? und ?Auto Bild? das Hybridfahrzeug mit dem ?Grünen Lenkrad 2009? aus, und kürte es damit zur besten automobilen Umwelt-Neuheit des Jahres 2009. Ausgezeichnet ist ebenfalls die schon fast sprichwörtliche Qualität von Toyota Fahrzeugen. Im Mängelreport der Technischen Überwachung GTÜ belegt der Toyota Prius in seiner Klasse mit Abstand den ersten Platz. Darüber hinaus macht das umfangreiche Equipment des neuen Prius jede Fahrt zum Erlebnis - die modernen Sicherheitstechnologien verleihen ihm ein signifikantes Plus an aktiver und passiver Sicherheit. *Kraftstoffverbrauch: kombiniert 3,9 l/100 km bei CO2-Emissionen von 92?89 g/km im kombinierten Testzyklus nach RL 715/2007/EG. Als U het Duits niet machtig bent dan kunt U ook bij de ANWB informatie krijgen. Al die Indianen verhalen over Hybride auto's worden nagepapagaaid en dat is jammer, want het milieu is juist gediend met schone auto's.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 dec. 2009 - 10:48

Bij de CO2-uitstoot van de Prius wordt gemakshalve de CO2-uitstoot vergeten die nodig is voor de electriciteit waar de auto op rijdt. En de uitstoot die nodig is voor het fabriceren van de accu, die maar een beperkte levensduur heeft. De winst zit hem dus voor het grootste gedeelte in het *verplaatsen* van de uitstoot, niet in het terugdringen van de uitstoot.

1 Reactie
gr33b0
gr33b014 dec. 2009 - 10:48

eeehm, naast enige concept modellen bestaat er geen plug-in versies van de Prius (Deze komen er wel) dus hoe u aan de bewering komt dat de co2 uitstoot welke is gebruikt voor het opwekken van elektriciteit niet wordt meegenomen is mij een raadsel. Bij de prius werkt de accu als buffer om te zorgen dat de benzinemotor zo efficient mogelijk loopt. Bij een efficient lopende motor is de uitstoot van fijnstofdeeltjes minimaal.

R.Aldus
R.Aldus14 dec. 2009 - 10:48

Wat me opvalt in de reacties van o.a. Williams, Stuurman, Boema e.a. hieronder dat zij -niet gehinderd door enige echte kennis- allelei volstrekt onware en achterhaalde vooroordelen over hybride auto's spuien. Wereldwijd is wetenschappenlijke instituten van naam en faam vastgesteld dat hybride auto's een forse extra bijdrage aan het terugdringen van milieuvervuiling bijdragen t.o.v. van de huidige benzine en dieselauto's. Reden voor de regering(en) om deze auto's fiscaal aantrekkelijk te maken. Maar ach ja die zijn in hun ogen natuurlijk ook niet wijs. Kijk je hoeft (nog) niet per se in een hybride of andere schone auto te gaan rijden, maar dan moet je daar ook de gevolgen van dragen en te beginnen in de portemonne, daar is de gemiddelde Nederlander wel gevoelig voor. Het is te hopen dat de Europeesche autoindustrie haar achterstand t.o.v. Japan eens in gaat lopen, maar zolang er mensen zijn die die vuile producten blijven kopen zal dat niet gebeuren helaas.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman14 dec. 2009 - 10:48

Electriciteit in Nederland is voornamelijk een product van kolencentrales. En accu's groeien niet aan de bomen. Je hoeft geen wetenschappenlijke instituten van naam en faam te zijn om dat te kunnen zien.

wimme2
wimme214 dec. 2009 - 10:48

Jongens jongens, Corine is forensisch psycholoog. Voor auto's heeft ze niet gestudeerd, en haar jaarclub genoten ook niet. Niet erg dus dat die er ook niks van weten. Waar ze wel kaas van hebben gegeten is geld, en zo'n karretje zonder BPM rijdt goedkoop natuurlijk. Wat maakt het uit dat je met de kachel aan net zo onzuinig rijdt dan bakkies met dezelfde massa. Want bij gewone auto's heb je restwarmte als kachel. Bij de prius krijg je pas kachel als de benzinemotor draait. Hopen dat het niet kouder wordt op aarde dus, anders gaan al die priussen gewoon net zo stoken als wij.

1 Reactie
cdruiter
cdruiter14 dec. 2009 - 10:48

Wat geweldig wat hier allemaal aan kennis, kunde en opinies over elektrische en hybride auto's naar voren is gebracht. Was precies mijn hoop toen ik dit weblog schreef. Alleen door er met elkaar over te praten, worden mensen zich bewust dat ze keuzes hebben en moeten maken. U allen verlichte Kerstdagen toenwensend, Corine de Ruiter