Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Hulpactie voor zwemles vluchtelingen afgeblazen na hysterische reacties PVV

  •  
12-02-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
4279461589_f6b4843a03_b
Een initiatief om statushouders tegemoet te komen in de hoge kosten voor zwemles is gesneuveld nadat de PVV stampij ging maken. Dat meldt het AD. Elk jaar verdrinken er in Nederland vluchtelingen of kinderen van statushouders, omdat ze niet kunnen zwemmen. Vluchtelingenwerk kwam daarom in januari met een initiatief om vluchtelingen in Hardinxveld-Giessendam met behulp van externe donaties tegen een gereduceerd tarief zwemlessen te laten volgen. Teamleider Martine Verlek legde in het AD uit wat ze van plan was:
Een zwemcursus voor statushouders kost 150 euro per persoon en dat is niet voor iedereen zomaar te bekostigen. De meeste statushouders moeten rondkomen van een uitkering. Daarom zijn we een actie gestart om de kosten te drukken.
Nadat de PVV met de actie aan de haal ging, werd Vluchtelingenwerk overspoeld door boze reacties. Geert Wilders twitterde ‘En Nederlandse gezinnen dan?’ gevolgd door ‘#discriminatievannederlanders’ en de PVV in Dordrecht maakte er maar meteen ‘Shariazwemmen’ van.
huilie
Ondanks dat er geen gemeenschapsgeld met de actie gemoeid was – er werden speciaal fondsen voor geworven – en de wetenschap dat hun plan levens zou kunnen redden, zag Vluchtelingenwerk zich genoodzaakt de actie te staken:
We zijn nog steeds van mening dat zwemlessen heel hard nodig zijn en dat ons initiatief dus een goed idee is. Dat horen we ook van andere gemeenten. Maar door alle ophef beraden we ons nu op hoe het verder moet.
Het is op dit moment onzeker of het initiatief op een later moment alsnog wordt opgepakt, het project op een andere manier wordt uitgevoerd of dat het fonds helemaal ophoudt te bestaan.
Martijn van der Linden, woordvoerder van Vluchtelingenwerk, stelt op Twitter:
Ieder jaar weer verdrinken er vluchtelingen in Nederland omdat ze simpelweg nooit hebben leren zwemmen. Hoe triest is het dan als een stelletje PVV-calimero’s er een stokje voor steken als mensen hier met een sympathieke actie iets tegen willen doen?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (66)

marq
marq19 feb. 2018 - 10:12

"En Nederlandse kinderen dan?" - Die vraag alleen al stellen is puur xenofobie en racisme in dit land.

OlavM
OlavM15 feb. 2018 - 1:25

Met anderen vind ik het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat Vluchtelingenwerk is gezwicht voor die door Wilders en consorten aangezwengelde rechtse furie.

simpson_jr
simpson_jr13 feb. 2018 - 17:02

Nu is het al erg genoeg dat hij Twitter gebruikt om dit soort onzinnige kritiek te spreiden. Maar je moet hem voor de grap eens op zijn account zeggen wat er van vindt, dan is na een of twee berichten je account geblokkeerd.

Inspector Gadget
Inspector Gadget13 feb. 2018 - 12:13

Ongelooflijk dat sommige mensen zitten te discussiëren over waaraan mensen hun eigen geld aan willen doneren! Er zijn ook mensen die geld doneren om trekvogels te redden terwijl er mensen in de buurt aan het creperen zijn. Dat is verdomme hun eigen keuze. Bemoei je verdomme met je eigen zaken!

DaanOuwens
DaanOuwens13 feb. 2018 - 9:39

Walgelijke reacties van de PVV maar ook hier.In de meeste gemeenten is er overigens een regeling voor mensen met weinig geld die hun kinderen willen leren zwemmen. Niet in alle maar wel bijna allemaal. Het aanvragen van bijzondere bijstand om zwemles te krijgen is in 99,9% van de gemeenten kansloos. Als het dus vluchtelingen betreft die niet meer naar de basisschool gaan kunnen zij dus niet tegen lage kosten leren zwemmen. Reden dus voor het initiatief. Vervolgens wringen PVV-ers ook hier op de website zich in allerlei bochten om aan te tonen dat vluchtelingenwerk discrimineert. Ik vind dat het racisme uit de teksten druipt. Vrijwel alle kinderen die hier geboren zijn kunnen naar schoolzwemen (ook vaak gefinancierd door gemeenten) of er is een gemeentelijke jeugdregeling waardoor de kosten verlaagd kunnen worden https://www.jeugdtegoed.nl/ . Er is dus geen autochtone arme groep van enige omvang waarvan de kinderen absoluut niet naar zwemles zouden kunnen. Daar staat tegenover dat een groot deel van de vluchtelingen niet kan zwemmen. Kortom er is geen grond voor de PVV-reacties anders dan haat voor vluchtelingen.

5 Reacties
Haastig
Haastig13 feb. 2018 - 12:50

Kan je even duiden welke reacties hier walgelijk zijn?

DaanOuwens
DaanOuwens13 feb. 2018 - 15:10

@ Haastig Jij schrijft: Kan je even duiden welke reacties hier walgelijk zijn? Die van jou onder andere.

marcelhermus
marcelhermus13 feb. 2018 - 17:05

De grens om racist of pvver te worden komt echt steeda lager te liggen. Als ik het door de ogen van daan bekijk moet de pvv inmiddels een meerderheid van de bevolking zijn.

DaanOuwens
DaanOuwens13 feb. 2018 - 22:03

@ cubert20 Jij schrijft: De grens om racist of pvver te worden komt echt steeda lager te liggen. Dat is niet juist, die grens ligt al jaren op exact hetzelfde niveau. Namelijk op het moment dat negatieve persoonskenmerken generaliserend over een hele bevolkingsgroep worden gelegd. En al meer dan 10 jaar is 30% tot 35% van de kiezers ontvankelijk voor die gedachtegang. Dus die stemmen PVV, FvD of volgen Buma deels naar het CDA of Zijlstra naar de rechtervleugel van de VVD. En inderdaad is er een groepje dat trouw SGP stemt. Overigens 20, 30 en 80 jaar geleden had deze groep een vergelijkbare omvang. Kortom aan mijn definitie en inschatting verandert niet veel.

Haastig
Haastig15 feb. 2018 - 1:41

@Daan Wauw, mijn mening dat ik niet snap dat Vluchtelingenwerk zich laat weerhouden door een tweetje van Wilders voor hun initiatief, en dat ik vind dat alle kinderen -inclusief vluchteling-kinderen ongeacht het niveau dat ze instromen op school, of dat nu lagere school, middelbare school of hun opleiding vanuit dat curriculum aangeboden zwemles krijgen, vind je “walgelijk”? Vreemd. Vertel me eens, wat was wel de voor jou sociaal-acceptabele respons geweest?

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra13 feb. 2018 - 8:54

Voor de PVV telt ongetwijfeld het feit dat deze vluchtelingen moslims zijn het zwaarste. Deze club is als een waakhond die alleen bij het woord “islam” aan slaat.

1 Reactie
Henriette3
Henriette316 feb. 2018 - 18:35

Dat is onzin. De helft zijn koptische Christenen ( Eritreeërs)

quatsch
quatsch12 feb. 2018 - 21:57

Nu er miljarden Europese reclame inkomsten verdwijnen naar de VS en Nederlandse bedrijven uitgekleed worden door Angelsaksische durfinvesteerders, is voor de PVV de wereld te klein als een paar buitenlandse kinderen zwemles krijgen. Dat roept de vraag op of Wilders uberhaupt in staat is hoofd van bijzaken te scheiden.

1 Reactie
JanDuine2
JanDuine213 feb. 2018 - 5:30

Voor Wilders is er maar één hoofd- en bijzaak: op alle mogelijke manieren de Islam bestrijden!

Rick Hofland
Rick Hofland12 feb. 2018 - 18:16

Vreemd verhaal, het komt op mij eerder over dat er niet genoeg private donaties waren om de kosten te dekken en dat nu de PVV erbij wordt gehaald als excuus. En verder vind ik dat diploma A voor ieder kind in Nederland gratis behaald zou moeten kunnen worden in groep 1&2 van de basisschool. Er zijn namelijk ook genoeg kinderen die geen asielzoeker zijn en waarbij de ouders zich in onmogelijke bochten moeten wringen om de zwemles te kunnen betalen.

4 Reacties
Enzo2
Enzo213 feb. 2018 - 8:50

Dat lijkt een redelijk vermoeden. Ik kan me niet voorstellen dat deze, voor Wilders vrij milde, tweet de oorzaak is. Dit temeer omdat de naam 'vluchtelingenwerk' al zegt voor welke groep zij zich inzetten.

Inspector Gadget
Inspector Gadget13 feb. 2018 - 12:08

Elke bijdrage zou de kosten een beetje omlaag halen. Niet genoeg privé donaties is dus een onzin argument om de blonde leider te verdedigen.

Enzo2
Enzo213 feb. 2018 - 17:46

@Inspector Gadget, Wie verdedigt Wilders? Het lijkt me slechts vreemd dat na één tweet van het blond gevaar Vluchtelingenwerk de handdoek in de ring gooit en roept "okay mijnheer Wilders, dan maar niet".

DaanOuwens
DaanOuwens13 feb. 2018 - 22:08

@ Enzo Jij schrijft: Het lijkt me slechts vreemd dat na één tweet van het blond gevaar Vluchtelingenwerk de handdoek in de ring gooit en roept “okay mijnheer Wilders, dan maar niet”. En dan blijkt weer dat je niet goed heb gelezen. In het artikel staat: Nadat de PVV met de actie aan de haal ging, werd Vluchtelingenwerk overspoeld door boze reacties. Kortom de vestiging van Vluchtelingenwerk in Hardinxveld-Giessendam is uitgescholden, getreiterd en bedreigd en dat maakt dat de actie is stil gelegd. Meer dan 90 % van de mensen die bij Vluchtelingenwerk werken zijn onbetaalde vrijwilligers. Lijkt mij dat dit een goed moment is om als organisatie eerst goed na te denken wat je volgende stap moet zijn. Uit dit voorval blijkt dus ook dat de Wilders knokploegen helemaal geen directe instructie nodig hebben om te regelen wat de baas wil.

marcelhermus
marcelhermus12 feb. 2018 - 17:28

Vluchtelingenwerk kan toch van te voren bedenken dat hier mensen mee aan de haal gaan zoals een wilders. Hier zitten echter 2 kanten aan het verhaal. Een het is niet wenselijk dat vluchtelingen verdrinken. Dus zwemles is wel noodzakelijk. Echter is zwemles voor iedereen duur. Of dit een particulier initiatief is maakt niet eens heel veel uit. Juist dit soort zichtbare initiatieven voor vluchtelingen dragen niet bij aan meer draagvlak in de samenleving. Kun je het mensen in de bijstand kwalijk nemen als ze hier een negatieve associatie bij krijgen als ze net hun kind het zwemdiploma hebben laten halen?

8 Reacties
bob b.
bob b.12 feb. 2018 - 20:00

Gezinnen met kinderen tussen 0 en 18 met een laag inkomen kunnen hulp vragen aan de gemeente. Gemeenten kunnen extra ondersteuning geven aan gezinnen met kinderen, bijvoorbeeld met een kindpakket. Dit is een pakket met de meest noodzakelijke behoeften voor kinderen om extra's mee te kunnen doen. Bijvoorbeeld vouchers voor kleding en zwemlessen. Bron https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijzondere-bijstand Dus wat zeurt Wilders nu?

marcelhermus
marcelhermus12 feb. 2018 - 22:51

Bob, mogen statushouders geen gebruik maken van deze regelingen dan? Zij krijgen ook een uitkering, er dus vanuit gaande dat deze mensen dezelfde rechten hebben als andere Nederlanders kunnen ze dus ook gebruik maken van dezelfde faciliteiten. Het kan natuurlijk dat dit niet klopt, maar heb geen andere informatie gevonden. Verder vind ik het niet zo relevant dat deze mensen de taal niet machtig zijn en de informatie misschien niet kunnen vinden. Er zijn genoeg Nederlanders in de bijstand die ook absoluut niet weten waar ze recht op hebben en die dus veel laten liggen.

Haastig
Haastig13 feb. 2018 - 0:39

@Bob In dat geval hoeft er helemaal geen geld ingezameld te worden voor vluchtelingen (=statushouders), want ook die komen in aanmerking voor deze ondersteuning. In dat geval is de inzameling alleen nodig voor asielzoekers. Toch?

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)13 feb. 2018 - 5:40

Statushouders kunnen die bijzondere bijstand ook aanvragen Bob

bob b.
bob b.13 feb. 2018 - 11:39

Vluchtelingen zijn geen statushouders en statushouders zijn geen Nederlanders. Dus kunnen vluchtelingen en statushouders geen bijzondere bijstand ontvangen.

bob b.
bob b.13 feb. 2018 - 11:40

Nuance: niet alle vluchtelingen zijn statushouders.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)13 feb. 2018 - 19:45

@bob In dat linkje van jou staat "Voorwaarden bijzondere bijstand U heeft recht op bijzondere bijstand als u voldoet aan de volgende voorwaarden: U bent Nederlander of daarmee gelijkgesteld." Maar vluchtelingen (niet alleen statushouders) zijn aan ons gelijkgesteld. Dat staat in het VN vluchtelingenverdrag uit 1951 wat Nederland getekend heeft. In artikel 24 staat dat gastlanden vluchtelingen ‘dezelfde behandeling’ moeten geven als eigen onderdanen wat betreft werkgelegenheidskansen en sociale zekerheid.

bob b.
bob b.14 feb. 2018 - 14:39

Bane, Nee, dat is wat anders. Dat gaat over bescherming en rechten. Maar dat geeft je niet automatisch recht op bijzondere bijstand. Een statushouder is een erkend vluchteling. Ze kunnen een aanvraag voor naturalisatie doen maar dan moeten ze: - meerderjarig zijn; - de voorgaande vijf jaar onafgebroken in Nederland hebben gewoond; - in het bezit zijn van een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd; - ingeburgerd zijn; - bereid zijn de verklaring van verbondenheid af te leggen; - de afgelopen vier jaar geen misdrijf hebben gepleegd. - afstand doen van hun eerste nationaliteit. De mensen waar het in het artikel over gaat voldoen daar niet aan.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 feb. 2018 - 17:16

Triest dom volk toch die PVV-ers.

korheiden2
korheiden212 feb. 2018 - 17:09

De oproep om verplichte zwemlessen klinkt zo af en toe in den lande. Maar dan moeten gemeenten op het platteland (zoals hier in de Hoekse Waard) geld bijpassen voor het busvervoer. Dan volgt een verzoek aan de ouders om hieraan mee te betalen : 50 euro per jaar. Die bijdrage is dan weer niet verplicht, dus een (klein) aantal ouders betaalt niet. Vanwege het flinke beslag op de beschikbare lestijd (ca. 2 uur uit en thuis voor drie kwartier zwemles) hebben diverse scholen het zwemmen afgeschaft. De zwemlessen vinden doorgaans plaats met de groepen 4 en 5. Hiervan heeft ca. 90% het zwemdiploma al op 5-jarige leeftijd gehaald. Daarnaast heeft de zwembond de eisen voor de (aanbevolen) diploma's A,B, en C (bij voorkeur allemaal te halen) flink opgeschroefd. Ook voor redelijk verdienende ouders is dit een behoorlijke aanslag op tijd en geld. Vanwege de flinke eisen voor de zwemdiploma's is het erg moeilijk om de drie aanbevolen diploma's te halen in twee jaar schoolzwemmen. Ook al omdat er één keer per week gezwommen wordt, en in de ca 13 weken vakantie niet. Effectief heeft een kind dus 39 of 40 zwemlessen per schooljaar. Meestal adviseert het zwembadpersoneel beginnende zwemmers/zwemsters dan ook om naast of na de schoolzwemlessen op privéles te gaan. Kortom, het is niet zo eenvoudig.

Piet de Geus
Piet de Geus12 feb. 2018 - 16:43

Als de Wilderiaantjes iets voor 'de Nederlandse gezinnen' willen doen staat het hen toch vrij om een vrijwillige bijdrage te leveren. Al is dat even omdenken voor mensen die alleen vrijwillig hun hand ophouden.

Thuiszitter
Thuiszitter12 feb. 2018 - 16:16

Wilders gong met de actie aan de haal ? - door dat twitter berichtje ? - ik snap de slachtofferrol niet waar de hulporganisatie nu in duikt, maling aan de PVV en gewoon je actie doorzetten, lijkt mij.

Klaas Punt
Klaas Punt12 feb. 2018 - 15:58

Hier krijg ik nu goed de pest over in. Een goed initiatief de grond ingeboord door een stel gevaarlijke mafkezen. En dan nog wel in Giessendam waar ik zwemmen leerde, autodidact, in de Put. Zeer goede herinneringen aan mijn vakanties in dat dorp. Is er nog kan op een herstart? Dan hoor ik daar graag van.

1 Reactie
Davy ????
Davy ????12 feb. 2018 - 22:37

Door 1 tweet? Ik denk dat er meer aan de hand is.

Andreas J
Andreas J12 feb. 2018 - 15:36

nu ben ik dan wel van mening dat zwemlessen eigenlijk sowieso voor kinderen in Nederland gratis moet zijn, dus zowel voor statushouder kinderen als alle andere kinderen, snap ik niet waarom de PVV dan niet gewoon zelf een inzamelingsactie gaat houden voor "hun" Nederlandse kinderen ipv vluchtelingenwerk te bashen.

1 Reactie
rvb2
rvb212 feb. 2018 - 18:21

Daar moeten anderen voor zorgen. De PVVer geeft niets, aan niemand. Da's heel eerlijk. Als die anderen dan niet inzamelen voor de groep die de PVV zegt te vertegenwoordigen is dat een benadeling van die groep, en dus niet eerlijk.

Tom Meijer
Tom Meijer12 feb. 2018 - 14:29

Onbegrijpelijk dat Vluchtelingenwerk voor het PVV-gajus door de knieën is gegaan. Wat meer ruggegraat zou niet misstaan hebben.

BarendDeVries
BarendDeVries12 feb. 2018 - 14:03

Eigenlijk snap ik niet waarom je van zo'n initiatief afziet omdat Geert Wilders wat tweet.

1 Reactie
Gare Raap
Gare Raap12 feb. 2018 - 14:26

100% mee eens. Raar hoor.

bob b.
bob b.12 feb. 2018 - 14:03

Nederlandse kinderen kunnen zwemmen.

5 Reacties
punt2
punt212 feb. 2018 - 14:36

De meeste verdrinkingsgevallen komen voor in de leeftijdsgroep 30- tot 65-jarigen. Vier op de tien verdrinkingen gebeuren binnen deze groep. Tussen 1996 en 2015 zijn in ons land 1723 inwoners door verdrinking om het leven gekomen. Een kwart hiervan (465) betrof mensen van buitenlandse afkomst. Van dat aantal was twee derde van niet-westerse afkomst. "Als je dit aantal afzet tegen de bevolking dan verdronken ruim twee keer zo veel mensen van niet-westerse herkomst als autochtonen (1,2 tegen 0,5 per honderdduizend inwoners)," becijferde het CBS. De sterfte door verdrinking onder de niet-westerse allochtonen is verhoudingsgewijs in vrijwel alle leeftijdsgroepen hoog. Zo ook onder kinderen tot vijftien jaar: op elke honderdduizend kinderen verdronken vanaf 1996 1,3 niet-westerse en 0,5 autochtone kinderen.

Haastig
Haastig12 feb. 2018 - 14:58

Bob 12 februari 2018 at 15:03 Op sommige scholen is het schoolzwemmen afgeschaft.

bob b.
bob b.12 feb. 2018 - 15:56

Rob, bedankt voor de cijfers. Ze benadrukken de noodzaak om er iets aan te doen. Daar speelt ook nog iets anders mee. Voor Nederlandse ouders is het vanzelfsprekend dat hun kinderen kunnen zwemmen. Ik heb nooit zwemles gehad, mijn vader deed dat voor me. Dat ligt heel anders voor bijvoorbeeld vluchtelingen, die vaak zelf niet kunnen zwemmen.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)12 feb. 2018 - 16:14

"Nederlandse kinderen kunnen zwemmen." Is dat iets dat bij de geboorte in ze zit, net als bij vissen? Waarom heb ik dan vroeger zwemles gehad?

Haastig
Haastig12 feb. 2018 - 18:33

Bob 12 februari 2018 at 16:56 "Voor Nederlandse ouders is het vanzelfsprekend dat hun kinderen kunnen zwemmen. Ik heb nooit zwemles gehad, mijn vader deed dat voor me. Dat ligt heel anders voor bijvoorbeeld vluchtelingen, die vaak zelf niet kunnen zwemmen." Naarmate schoolzwemmen uit het standaard school curriculum verdwijnt is de kans groter dat kinderen van minder welvaren, sportieve of betrokken ouders, niet, of slechter zwemmen (en vervolgens hun kinderen ook weer..). Ik vind het een slechte ontwikkeling dat schoolzwemmen niet meer verplicht is, omdat we ongeveer elke 5 meter een sloot hebben waarin kinderen/mensen kunnen verdrinken. Desnoods buiten de standaard schooluren verplicht voor degenen die nog niet kunnen zwemmen wegens gebrek aan aanbod van huis uit en (een aantal uur) voor die kinderen die vrijwillig verder willen: allen tenminste een A-diploma.

Haastig
Haastig12 feb. 2018 - 13:54

Ik snap alleen niet waarom het initiatief is opgeschort. Als je geld inzamelt -zonder publieke middelen te gebruiken, dan kan je toch gewoon je gang gaan?

NicoSchouten
NicoSchouten12 feb. 2018 - 13:51

Als in het verleden niet die lullige bezuiniging op zwemlessen op scholen had plaatsgevonden was het kabaal misschien niet ontstaan. Dat zie je ook bij het verpatsen van sociale woningen. Dus kritiek op de PVV is terecht, maar laten diegenen die in voorgaande jaren domme bezuinigingen hebben doorgedreven ook maar eens de hand in eigen boezem steken.

dickser
dickser12 feb. 2018 - 13:35

Toch heb ik moeite om de link te vinden tussen de PVV en het niet doorgaan van deze broodnodige zwemlessen. Er is geen gemeenschapsgeld mee gemoeid, dus lijkt mij dat er geen beletsel is om te blijven zoeken naar fondsen en het gewoon door te laten gaan

1 Reactie
Rooie Vogel
Rooie Vogel12 feb. 2018 - 15:12

Ik had diezelfde gedachte. De PVV schreeuwt wel meer zonder daar aandacht aan te geven. Ik denk dat hier de actie niet zo veel financiële bijval heeft gekregen en dus niet gaat slagen. Om daar dan de PVV de credits voor te geven is dat "nepnieuws"?

Neurotherapie
Neurotherapie12 feb. 2018 - 13:24

[En Nederlandse gezinnen dan??] Kunnen we hieruit concluderen dat Wilders zich al jaren onvermoeibaar inzet voor het opnieuw verplicht stellen van het schoolzwemmen in alle Nederlandse basisscholen?

1 Reactie
ratio2
ratio212 feb. 2018 - 13:56

Of dan in elk geval het beginnen van een stichting die geld ophaalt voor het betalen van zwemlessen voor Nederlandse kinderen. Dat staat hem vrij. Hij heeft geen macht om zwemles weer te verplichten, dus dat kun je hem niet kwalijk nemen. Dat er nog geen stichting is die zwemles mogelijk maakt voor al die arme autochtone kindertjes kun je hem wel aanrekenen.

msj_meijerink
msj_meijerink12 feb. 2018 - 13:11

Toch doen, laat je niet uit het veld slaan door dat stelletje hysterische fascisten van Wilders (en Baudet).

1 Reactie
Petrucci
Petrucci12 feb. 2018 - 21:40

Wat heeft hier Baudet mee te maken? Tevens is het vermoeiend om constant het woordje "Facist" te horen.

Joop den Uil
Joop den Uil12 feb. 2018 - 13:10

byzonder laag van PVV om via kinderen politiek te bedrijven. ik vind overigens wel dat zwemmen en gymnastiek gewoon hoort bij het leerpakket lagere school.

2 Reacties
ratio2
ratio212 feb. 2018 - 13:53

Zwemles? Ik niet. Met alle bezuinigingen wil ik mijn kinderen niet met alleen schoolbegeleiding op zwemles laten gaan. Liever sta ik zelf langs de kant om te zien dat mijn peuters niet verdrinken.

korheiden2
korheiden212 feb. 2018 - 14:25

Zwemlessen zijn een taak van de ouders. 90% van de kinderen haalt het diploma op 5-jarige leeftijd. Basisscholen zijn vaak incl busreis 2 uur kwijt. Snap niet waar Wilders zich druk over maakt.

WillemdeGroot
WillemdeGroot12 feb. 2018 - 13:08

Heeft de PVV hier een meerderheid of telt de grootste bek? Schandalig, en indirect schuld aan mogelijke verdrinkingsgevallen. Het moet niet gekker worden..

punt2
punt212 feb. 2018 - 13:05

Elk kind wat verdrinkt is er één teveel. De oplossing is verplicht schoolzwemmen. Dan krijgt ieder kind wat naar school gaat zwemles, geen enkel onderscheid tussen kinderen, gewoon allemaal. Daarmee haal je de PVV de wind uit de zeilen, krijg je geen verongelijkte gezichten en maak je het zwemmen veiliger voor alle kinderen. Dan haalt men gelijk het het verschil tussen hen die het kunnen betalen en zij die dat niet kunnen weg, en krijgen alle kinderen les.

5 Reacties
Haastig
Haastig12 feb. 2018 - 13:58

Precies. En als je dan stelt dat ieder kind (muv fysieke/geestelijke beperkingen) moet kunnen zwemmen (A-diploma) bij het afzwaaien van z'n betreffende opleiding, dan maakt het ook niet uit of dat de lagere of middelbare school is of tijdens studie.

Gare Raap
Gare Raap12 feb. 2018 - 13:59

onzin. De oplossing is Geert Wilders' racisme te counteren en gewoon door te gaan met zwemles. Dit betreft vluchtelingen geen scholieren overigens. Geert laat zich weer van zijn beste kant zien! op naar de 0 zetels voor die enge man.

Haastig
Haastig12 feb. 2018 - 14:56

Gare Raap 12 februari 2018 at 14:59 Vind je schoolzwemmen werkelijk onzin? Betaald uit publieke middelen voor alle gezinnen, zodat kinderen ongeacht hun afkomst leren zwemmen en niet afhankelijk zijn van particuliere initiatieven om geld ervoor op te hoesten. Gek, dat had ik niet van jou verwacht. Onder schoolgaande kinderen zitten ook vluchtelingen.

Gare Raap
Gare Raap12 feb. 2018 - 16:23

Haastig: nee dat vind ik geen onzin, ik betreur dat het aan het uitsterven is. Echter het is gewoon geen argument in deze discussie over de fascistische PVV die wil dat vluchtelingen verdrinken.

Davy ????
Davy ????12 feb. 2018 - 18:58

@Gare Raap Dat is niet wat ze zeggen. Jij leest vaak wat anders dan dat er staat. De PVV vraagt waarom kinderen van vluchtelingen dmv giften voor de helft van het geld kunnen zwemmen en Nederlandse kinderen niet. Mogen ze dit niet vragen? Is de vraag alleen al fascistisch? Zie ook nergens dat de PVV vraagt om dit initiatief te boycotten of te dwarsbomen. En als vluchtelingenwerk na 1 tweet van geert Wilders stoppen met het initiatief, laten ze zich wel erg makkelijk aan de kant zetten. Iets zegt mij dat er meer meespeelt. Mocht de PVV dit daadwerkelijk hebben geboycot is dat natuurlijk een schande.

Cliff Clavin
Cliff Clavin12 feb. 2018 - 12:56

Geert W. is doende de teloorgang van zijn haatvereniging te versnellen - dat stemt vreugdevol. Zieliger optreden is niet meer mogelijk.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer12 feb. 2018 - 14:32

"Zieliger optreden is niet meer mogelijk." Je bent een enorme optimist Cliff.

Onruststoker
Onruststoker12 feb. 2018 - 12:50

"zag Vluchtelingenwerk zich genoodzaakt de actie te staken" Slap hoor, om zo maar op te houden, gewoon doorgaan met de zwemles!