Joop

Horrorpraktijken in 'biologisch' slachthuis: varkens zwaar mishandeld

  •  
31-01-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
813 keer bekeken
  •  
varkens-1024x683
Dierenwelzijnsorganisatie Ongehoord heeft onthutsende beelden vrijgegeven, waarop te zien is dat varkens ernstig worden mishandeld in één van de grootste Nederlandse slachthuizen. Bij aankomst worden dieren op brute wijze uit vrachtwagens geslagen, zieke dieren worden opgejaagd en kreupele dieren worden aan hun staart getrokken.
De verboden praktijken werden aan het licht gebracht door een groep vrijwilligers die undercoverbeelden maakten in het varkensslachthuis. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft de beelden in handen en ruim 100 uur aan beeldmateriaal doorgespit.
De undercoverbeelden zijn gemaakt in het bedrijf Westfort in IJsselstein, waar biologische varkens en varkens met een Beter Leven Keurmerk worden geslacht. Elke dag worden daar zo’n tienduizend varkens geslacht. Slachthuis Westfort wil het modernste vleesbedrijf van de wereld zijn en heeft dierenwelzijn, naar eigen zeggen, hoog in het vaandel staan. “Wij vinden dat mensen een eerlijk beeld moeten krijgen van hoe dieren worden gehouden, getransporteerd en geslacht”, zegt een van de vrijwilligers van Ongehoord tegen RTL.
Volgens RTL Nieuws is het elke dag wel één of meerdere keren raak. Tijdens de afranselingen wordt een soort peddel gebruikt, die is bedoeld als rammelaar om de dieren in beweging te krijgen. Ook varkens in het nauw worden toch hard geslagen door stalmedewerkers en chauffeurs.
In de instructies van toezichthouder NVWA staat dat bij het afladen van de dieren stress zo veel mogelijk beperkt moet worden. Ook dat dieren de tijd en ruimte moeten krijgen om zelf de juiste kant op te lopen, en ze mogen niet uit de vrachtwagens worden gesleept. Opmerkelijk is dan ook dat de NVWA werkelijk niets doet tegen de wanpraktijken en zelfs medeplichtig is. Op de beelden is namelijk te zien dat NVWA dierenartsen ook meedoen aan de mishandelingen. Westfort verklaarde aan RTL Nieuws dat het bedrijf in de tweede helft van 2019 geen enkele officiële waarschuwing of boete heeft gekregen van de toezichthouder voor het mishandelen van varkens opgelegd.
Westfort zegt te zijn geschrokken van de beelden en neemt per direct maatregelen.”Laat er geen enkel misverstand over bestaan: wij doen alles wat nodig is om herhaling te voorkomen. Dit is in lijn met de reputatie van ons bedrijf dat gezien wordt als toonaangevend op het gebied van dierenwelzijn”, zegt het slachthuis in een reactie tegen RTL Nieuws.
Het bedrijf zegt dat bestaande permanente cameratoezicht inmiddels is geïntensiveerd. Een team met onder anderen twee eigen dierenartsen monitoren nu structureel de beelden. Er is een onderzoek ingesteld en de regels op stal zijn aangescherpt. Daarnaast laat het slachthuis weten dat de rammelaar inmiddels niet meer wordt gebruikt.
Minister Schouten van Landbouw is ook erg geschrokken van de beelden en gaat ingrijpen bij de Nederlandse slachthuizen. De hoge productiesnelheid zou ervoor zorgen dat de NVWA geen goed toezicht kan houden op het welzijn van de dieren. Dat de nadruk nu teveel ligt op kostenbesparing, gaat ten koste van het dierenwelzijn. Ook gaat de minister om opheldering vragen bij de NVWA over waarom de toezichthouder niet ingrijpt en zelfs meedoet aan dierenmishandeling.
De minister wil cameratoezicht in slachthuizen verder invoeren, maar wil de verwachtingen daarvan temperen. Want ondanks dat Westfort volledig was voorzien van cameratoezicht, hebben deze horrorpraktijken toch kunnen plaatsvinden.
Dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood maakte eerder deze maand ook bekend dat varkens levend worden gekookt. Dat bleek uit rapporten die Varkens in Nood ontving van de NVWA. Uit de documenten, die gaan over de periode januari 2018 tot en met juli 2019, blijkt dat in sommige gevallen slecht gecontroleerd werd of de dieren buiten bewustzijn waren, met als gevolg dat varkens gillend en hevig trappelend in gloeiend heet water verdrinken. NVWA inspecteurs waren daar in anderhalf jaar tijd zes keer getuige van.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

Pindaklaas
Pindaklaas1 feb. 2020 - 10:37

Blijkbaar moeten ook de toezichthouders onder toezicht geplaatst worden. Ik wil wel toezichthouder worden!

Gefaald
Gefaald1 feb. 2020 - 10:32

Dierenleed is niet heel erg. De natuur is dierenleed. Natuurlijk moet je het zoveel mogeliojk beperken, maar voorkomen kan gewoon niet: doodmaken is sowieso leed.

quatsch
quatsch1 feb. 2020 - 0:45

Respectloos omgaan met dierlijk leven zit ingebed in de ‘joods-christelijke-beschaving’. Op dubieuze gronden acht men zich verheven boven de natuur. Deze houding heeft ons gebracht tot het punt waar we nu zijn aanbeland: vervuilde aarde, vervuilde zee, uitgestorven diersoorten, sterk gereduceerd dierlijk leven, menselijke overbevolking. Nu nog steeds vinden de vertegenwoordigers van deze ‘beschaving’, dat ze recht hebben op alles wat moeder aarde voortbrengt. Hun drang naar als maar meer en meer achterna. Dat ze onnoemelijk lijden veroorzaken laat ze koud. Het enige dat telt is hun grote IK.

Pater
Pater31 jan. 2020 - 17:49

Minister Schouten had steeds gezegd dat er wel excessen zijn maar dat veruit de meeste slachthuizen goed handelen. Was zij verkeerd voorgelicht door haar ambtenaren of heeft ze bewust gelogen ? Het zoveelste bewijs van de misdadigheid van de bio-industrie.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 feb. 2020 - 11:39

Het probleem zit in de industrialisering van het slachten. Dat is al een exces.

Gefaald
Gefaald1 feb. 2020 - 13:39

@Danielle Defoe Niet-industrieel slachten maakt het onmogelijk om genoeg betaalbaar vlees voor de wereldbevolking te produceren. Dus is romantisch slachten onaanvaardbaar. Zoals vele diersoorten in de natuur zijn ook wij bezig met dieren doden voor ons zelf. Dat moeten we, gezien ons aantal van binnenkort 10 miljard stuks, zo efficiënt mogelijk doen, zodat de aarde zo min mogelijk wordt belast bij het produceren wat noodzakelijk is. Dierenleed is minder relevant, elk roofdier maakt de prooi op leedtoebrengende wijze dood. Wat het toebrengen van dierenleed betreft is de mens gewoon een roofdier zoals alle andere. Kweekvlees is onze toekomst. Met die techniek wordt de aarde veel minder belast dan met alle huidige productietechnieken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 feb. 2020 - 14:56

Ieder vergelijk met dieren in de natuur is irrelevant.

Dawkins
Dawkins31 jan. 2020 - 15:48

We nemen: een ongetemd kapitalistisch systeem, een onverschillige consument die eten aanschaft aan de hand van wat zijn budget toelaat, een op kostenreductie gebaseerde bedrijfsvoering in de veesector waardoor een toch al rechteloos dier tot product verwordt, mensen van veelal het type moraalloze rauwdouwer die in de veesector werken, een competitieve supermarkt-retailer markt met prijsoorlogen, en het feit dat eten een primitievere behoefte van de mens is waardoor het moreel kompas wat dit betreft bij veel mensen wat minder scherp afgesteld staat; en dan heb je alle ingrediënten bij elkaar die voor misstanden en dit soort uitwassen kunnen zorgen. Je kan naar mijn mening de vleesproductie niet overlaten aan de moraalloze wetten van de vrije markt. Maar wie er dan uiteindelijk verantwoordelijk is? Niemand in zijn geheel en dit maakt het nog eens gevaarlijker want niemand neemt zijn verantwoordelijkheid en de misstanden gaan gewoon door. Er worden hooguit wat brandjes geblust. Naar mijn idee moet de consument zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met het eten van vlees. En de overheid moet dit gedrag bevorderen middels een vleestaks en het financieren van kweekvlees bedrijven. Vlees eten is in zijn geheel niet nodig en zou hoogstens een absoluut luxe product moeten zijn voor een kleine markt. Zoals het nu georganiseerd is is vragen om misstanden.

3 Reacties
Gefaald
Gefaald31 jan. 2020 - 18:56

Een "kleine markt." De elite die het kan betalen. Terug naar de negentiende eeuw met de progressieven !

vdbemt
vdbemt1 feb. 2020 - 9:14

@Gefaald. Jij vindt het dus belangrijker mee te kunnen doen met overdadig gedrag van overdadig rijken, dan je eigen verantwoordelijkheid te nemen en schadelijk gedrag achterwege te laten.

Gefaald
Gefaald1 feb. 2020 - 10:21

@vdbemt Inderdaad ! Ik vind het een grote verworvenheid dat gewone mensen voor weinig geld hoogwaardig en overdadig voedsel kunnen kopen. Dat is echt een teken van beschaving. Beschaving hangt af van de toegang van gewone mensen tot de genoegens van de rijken. Met name voedsel is van eminent belang, uiteraard. Vlees is nodig voor een goede gezondheid. Dat is nou eenmaal waarom de mens een omnivoor is. Dat niet alleen de rijken zich dat noodzakelijke voedingsmiddel kunnen veroorloven is een geweldige verworvenheid van de consumptiemaatschappij. Godzijdank is dat niet meer iets waarmee de rijken zich van het gepeupel kunnen onderscheiden. Tenzij links aan invloed wint uiteraard, dan gaan we weer terug naar elitaire tweedeling in voedselrechten.

Zeurmachine
Zeurmachine31 jan. 2020 - 15:14

Tuurlijk doen dierenartsen mee. Diergeneeskunde klinkt mooi als woord, maar het is en blijft gewoon ordinaire veeartsenijkunde. Agrarisch dus, ook de opleiding.

Koning3
Koning331 jan. 2020 - 14:12

Ik ben al jaren vegetariër, vlees vervult mij met afschuw, niet alleen vanwege de slacht, maar ook op de wijze van hoe het wordt geproduceerd. En dan heb ik het niet alleen over dierenmishandeling, maar ook over veeboeren die besmet zijn met MRSA.

1 Reactie
Zeurmachine
Zeurmachine31 jan. 2020 - 19:09

En wat dacht je van alle patiënten die geen antibiotica kregen, want de patiënt was er maar slordig mee. Aldus het betoog van artsen. Bleek het een leugen te zijn omdat die boeren hun vee er mee moesten kunnen blijven bedelven. En maar geld verdienen. Samen met de veeartsenijkundigen.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander31 jan. 2020 - 13:53

Te veel incidenten om het nog een incident te noemen. Zoals wel eerder gezegd we leven in een papieren werkelijkheid waar alles goed lijkt geregeld. Maar geld gaat in de huidige politiek voor leven. En steeds moeten politici er daar weer op worden gewezen. Maar ja, dieren hebben van geboorte tot dood wel emotie en gevoel maar geen stem of pen om uiting te geven aan hun pijn en behandeling . Nu ja gelukkig een beetje via activisten die ook hier bij Joop regelmatig voor extremisten worden uitgemaakt. Maar uit alles blijkt, buitenparlementaire acties voor meer dan het eigen belang blijven nodig.Op vele fronten. Anders wordt de parlementaire democratie nog meer een papieren kaartenhuis. En FDF schuift weer rustig aan tafel op ministerie van LNV en het Landbouwcollectief. Of pakken opnieuw de tractor om te blokkeren. Ik ga de beelden niet meer bekijken. Ik denk 'to much' voor mij.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jan. 2020 - 13:32

"Slachtlijnen" het woord alleen al ... en de NVWA stond erbij en keek er naar.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2020 - 13:41

En heeft blijkbaar een handje geholpen! Het is gewoon de overheid die niet wenst in te grijpen, klaar uit. Dat geschrokken zijn is allemaal schijn. Dit is al zolang een issue en dat blijft het omdat ze weigeren in te grijpen. Bedrijven, de economie, hoge 'productie', de mooiste exportcijfers, dat allemaal is veel belangrijker. Ze beschermen elkaar allemaal en houden het zo in stand. Het doet hen niets. Je wordt er kotsmisselijk van!

Gerrit338
Gerrit33831 jan. 2020 - 13:18

En het bedrijf stinkt ook nog vreselijk. Als de wind de goede (of slechte) kant op waait, dan ga je bijna over je nek als je op de A2 er langs rijdt (tussen IJsselstein en Nieuwegein Zuid, richting Zuiden).

Gefaald
Gefaald31 jan. 2020 - 13:05

Kweekvlees, is dat iets wat vegans kunnen overwegen om gezond te blijven ? https://nos.nl/artikel/2320905-kweekvlees-binnenkort-op-de-menukaart-het-komt-steeds-dichterbij.html

5 Reacties
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander31 jan. 2020 - 13:37

Ja, blijf jij maar lekker vlees eten jongen.

ton14024
ton1402431 jan. 2020 - 15:34

Nu nog niet, het is immers nog niet vegan en commercieel niet beschikbaar voor de consument.

MountEverest
MountEverest31 jan. 2020 - 18:34

@Sjoerd Een mens is een omnivoor en kan dus vlees en planten eten. Jagers-verzamelaars voeden zich met vlees, vis, noten, eieren, planten etc.

vdbemt
vdbemt31 jan. 2020 - 19:03

Als daarmee de bio-industrie geschiedenis wordt, waarom niet. Uiteraard is het CDA tegen. Kom niet aan hun (dierenleedveroorzakende en -instandhoudende, klimaatverpestende) bio-industrie boeren.

Gefaald
Gefaald1 feb. 2020 - 10:31

@vdbemt Wie kan er tegen kweekvlees zijn ??? Ik geloof niet dat het CDA zo denkt. Vleesproductie moet veel intensiever om straks 10 miljard mensen te voeden, en kweekvlees is de meest industriële productiewijze. Het gaat om de consument, en een goedkope voedselvoorziening. De boeren moeten dat verzorgen, of als ze er niet toe in staat zijn (in vergelijking met de concurrentie) iets anders gaan doen. Voedselproductie moet vraaggestuurd zijn en blijven. Leve goed en goedkoop voedsel voor de massa !!

Erwin Schenk
Erwin Schenk31 jan. 2020 - 12:54

De bio-industrie is een gewelddadig, onderdrukkend en immoreel systeem. Gebaseerd op economische uitbuiting van dier, mens en milieu. Gesteund door banken, overheden en boerenlobby. Dit heeft niets te maken met voedselvoorziening maar met grootindustriëlen die zich het systeem naar de hand hebben gezet zodat ze over lijken kunnen gaan. Gelukkig zijn er ook steeds meer initiatieven zoals Caring Farmers die zich wel inzetten voor natuurinclusieve kringlooplandbouw en wel respect hebben voor dier, mens en milieu. https://caringfarmers.nl/

Marcus A.2
Marcus A.231 jan. 2020 - 12:25

Bah. Goed dat dit in het nieuws komt, maar helaas dat het nodig blijft. "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." Mahatma Gandhi Er is nog een lange weg te gaan.

C. Pietersen
C. Pietersen31 jan. 2020 - 11:47

Typisch Nederland, wel regels opstellen, maar handhaving is nergens te bekennen.