Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Friezen achtervolgen twee vreedzame demonstranten tegen Zwarte Piet

  •  
14-11-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
626 keer bekeken
  •  
rtvnof
Honderden mensen in het Friese Surhuisterveen hebben zaterdag twee vreedzame demonstranten tegen Zwarte Piet achterna gezeten, meldt Noordernieuws. Ook gooiden sympathisanten van de racistische blackface-Piet met zwaar vuurwerk.
"De politie heeft ingegrepen en de demonstranten gevraagd weg te gaan voor hun eigen veiligheid. Er werden enkele tientallen agenten ingezet en die werden bijgestaan door politie ter paard en een speciaal drone team."
Het protest in Surhuisterveen was georganiseerd door de Groningse activist Dimitri Knobbe. Hij werd vergezeld door een medestander. De twee mannen droegen een T-shirt met de tekst ‘Zwarte Piet is racisme’.
RTV NOF schrijft dat de intocht “ relatief rustig ” is verlopen, maar meldt wel dat de demonstranten politiebescherming nodig hadden om weer bij hun auto’s te komen. Volgens de Leeuwarder Courant is het protest tegen Zwarte Piet “ zonder incidenten verlopen ”.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (71)

Eric Minnens
Eric Minnens16 nov. 2021 - 7:22

Ach, in de grote steden en in het nationale (NPO) Sinterklaasjournaal is de zwarte Piet al grotendeels verdwenen. In de grote steden wonen, zoals u weet, namelijk grote mensen. Maar ik weet zeker dat er in de kleine steden ook grote mensen wonen. Dat die wat achterlopen is niets anders dan de wet van de kleine getallen. In de kleine steden zijn er immers veel minder voorbeelden van gekleurde of roetveeg-Pieten dan in de grote steden. In de kleine steden zijn er ook veel minder donkere mensen die bezwaar maken tegen echt-zwarte Pieten. Kleine steden lopen daardoor wat achter, maar ook daar zien grote mensen toch het journaal van Dieuwertje Blok. En mede daardoor zal de discussie over Piets zwartheid binnen enkele jaren als achterhaalde discussie kunnen worden bijgeschreven. Joost Spits of geen Joost Spits.

1 Reactie
FredD2
FredD216 nov. 2021 - 11:26

Grote steden bestaan uit special snowflakes, mensen die zich door alles aangevallen voelen en bij elke vorm van zelfstandigheid terplekke neervallen. Waarschijnlijk dat door de eeuwen heen de luchtvervuiling daar niet alleen de hersenen flink hebben aangetast, maar ook de rest. Alle vervuiling, ziektes en noem maar op komen van oudsher voornamelijk uit de steden en dat is nog steeds te merken.

Libertain
Libertain15 nov. 2021 - 9:22

Indien de koloniale boegbeeld ZP een dermate leuke feest zou zijn waarom dan deze enorme agressiviteit van het aanhang ervan jegens volstrekt rustige mensen, die diens ware aard stilzwijgend aanwijzen, waarbij bij monde van de politie werd aangegeven dat daardoor het gevaarlijk voor hun leven was geworden? Anders waarom zouden ze gevraagd zijn door de politie om weg te gaan? De politie is er om de Grondwettelijke rechten van de burgers te beschermen, of bestaat de Rechtstaat niet meer? Waarom dan het terreur van Friezen op de autosnelweg die overigens toen hebben voor het hele land aangetoond hoe onbekwaam onze politie in dergelijke omstandigheden, Grondwettelijke en Universele mensenrechten bescherming, optreedt?

Joost Spits
Joost Spits14 nov. 2021 - 21:39

Deze week in België, Sinterklaas-intocht gevierd. Sinterklaas met vele zwarte pieten. Het viel mij op dat de zwarte pieten gitzwart waren, compleet met gouden ringen in de oren en rode lippen. Ook hadden ze mooi verzorgde pakjes aan. Kennelijk houden de Belgen zich aan de oude traditie en krijgt KOZP daar geen kans. Overigens was het een heel leuk ontspannen feest. Waarbij de zwarte pieten vele spelletjes deden met de kinderen die met het resultaat iets konden winnen. Heel leuk. We gaan het volgend jaar weer.

6 Reacties
rvb2
rvb215 nov. 2021 - 9:22

Oude traditie? Hadden die pieten nog een roe? Dreigden ze kinderen in de zak te stoppen en mee te nemen naar Spanje? Tradities veranderen.

Zandb
Zandb15 nov. 2021 - 15:15

Joost En waren die pieten niet zwart geweest, dan hadden de kinderen (en u) minder genoten? Het is toch ongelooflijk hoe kort voor de kont u redeneert.

Joost Spits
Joost Spits15 nov. 2021 - 20:24

@Zandb U bent kort door de bocht. Ik heb alleen concreet en objectief een situatie vastgesteld. U bent weer zo bekrompen er een aanname aanvast te plakken. Te zielig voor woorden.

Zandb
Zandb16 nov. 2021 - 8:41

Joost Niet zo flauw doen. Ik confronteer u met de vraag of het plezier minder was geweest als de pieten niet zwart waren geweest. Omdat u zelf, kort voor de kont, vind ik, als u reageert, niet op die gedachte komt.

Zandb
Zandb16 nov. 2021 - 8:45

Joost Zie daarvoor - dat kort voor de kont - ook uw reactie hieronder. Dat is wat ik bedoel. U zegt in feite dat wanneer mensen genieten dat blijkbaar komt omdat pieten zwart zijn. Dat is een noodzakelijk deel van het feest en wie daar anders over denkt, die trapt u er uit. Net als bepaalde fanaten (KOZP) menen, dat je met zwartepiet MOET doen.

Veritas Me Dirgit
Veritas Me Dirgit4 dec. 2021 - 21:55

Begrijpelijk. Als ik nog kleine kinderen had ging ik ook naar een intoch in Belgie

FredD2
FredD214 nov. 2021 - 14:16

Je weet wat ze zeggen. Nederland bestaat uit 2 delen. Amsterdam en de rest en de rest kan wel zelfstandig nadenken. Zij staan niet te wachten op dat uit Amsterdam overgewaaide zielige gedoe. Zouden ze ook in ons dorp niet moeten doen, maar daar is alles goed gegaan, samen met zoonlief, schoondochter en klein met het vrouwtje genoten. Mijn vrouw en schoondochter komen uit Curacao en hebben net zoals elk jaar nergens last van gehad en we hebben een heerlijke tijd gehad.

1 Reactie
Zandb
Zandb15 nov. 2021 - 15:14

Fred Uw 'argument' is nota bene: "We hebben genoten". Em wanneer die pieten nou niet zwart waren geweest. Dan had u niet genoten? Want u kunt zelfstandig nadenken?

RainB
RainB14 nov. 2021 - 14:12

Mensen die Zwarte Piet met Black face vergelijken hebben absoluut niets begrepen van Blackface en beledigen idereen die daar wel nadelen van hebben ondervonden op een vreselijke wijze.

1 Reactie
Winterdepressie
Winterdepressie14 nov. 2021 - 16:44

Daar heb je wel een punt. Door elke arbitraire overeenkomst zonder correlatie of causatie in het zelfde mandje te gooien bagatelliseer je inderdaad elke andere vorm van racisme. Dat is extra ernstig wanneer je bedenkt dat in de VS, waar het sentiment vandaan komt, de donkere gemeenschap daadwerkelijk heel wat te verduren heeft ten opzichte van mensen in Amsterdam. Ik zeg niet dat het hier allemaal koek en ei is, maar het is duidelijk niet hetzelfde.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans14 nov. 2021 - 13:57

Het enige wat belangrijk is is het feit dat Afro Caribische Nederlanders en Afrikanen hier ieder jaar last van hebben,worden uitgescholden en op een negatieve manier in verband worden gebracht met een negatieve periode uit onze geschiedenis.Een geschiedenis waar wij ons voor moeten schamen. Maar we komen ze niet tegemoet,we schelden ze uit,beginnen een verhaal over traditie en dat het goed bedoeld is en onschuldig en dat ze niet zo moeilijk moeten doen.Mensen die op alle fronten een bijdrage aan onze samenleving leveren, willen we die nog verder vernederen? Blijkbaar,en dat is het probleem,die mensen hebben er genoeg van om ieder jaar voor lul te staan en wat krijgen ze : ze worden uitgescholden,achtervolgd,geduwd,met eieren bekogeld. Maar het is zonder incidenten verlopen...Zwarte Piet moet alleen al verdwijnen vanwege de discussie van de afgelopen jaren,het werd namelijk netjes gevraagd. Ik zie die man nog voor me. Hij zei: Het hoeft niet te verdwijnen maar het doet ons herinneren aan een hele vervelende periode waarvan we allemaal weten dat het zo was. Keurig verwoord door deze man.Dit moeten wij respecteren. Deze man verdient excuses omdat hij ons tegemoet komt ondanks alle verwensingen.Laat dit nou eens tot ons doordringen.

6 Reacties
FredD2
FredD215 nov. 2021 - 5:53

@Vim Schuurmans, toch wel fijn dat u dit voor mijn vrouw, zoon en de rest van mijn familie beslist, zij zijn zeker niet slim genoeg te beseffen dat dit allemaal zo is en in uw witte superieuriteit zal u het hen wel duidelijk maken toch? Het is echt zo een krankzinnige BS wat u daar beweert. Sowieso dat ZP niets te maken heeft met slavernij behalve dan het verhaal dat Sint Nicolaas slaven heeft bevrijd en ZP net zoveel te maken heeft met slavernij als het Kwaku festival en verder hebben verreweg de meeste mensen er geen problemen zelfs zo erg niet dat men juist de druk vanuit Nederland heeft uitgeoefend op de Carabien om met ZP te stoppen. We worden hier gekidnapped door een kleine groep, voornamelijk welvarende mensen uit Afrika of de Carebien gevolgd door een groep witten die het wel beter weten. Daar is het overgrote deel van de inwoners van Nederland slachtoffer van, ook de donkere inwoners van Nederland die voornamelijk problemen met ZP kregen na dat gezeur van KOZP. KOZP is niet de oplossing, maar de oorzaak.

Norsemen
Norsemen15 nov. 2021 - 10:09

De uitspraak van Fred D "KOZP is niet de oplossing, maar de oorzaak" is zo typerend voor mensen met een bepaalde manier van denken. Nu zijn het mensen die strijden tegen de ongelijkheid van mensen met een andere huidskleur, 25 jaar geleden ging het over homo's, en 50 jaar geleden over vrouwen. Met de manier van denken van de Fred D's van deze wereld was de slavernij nu nog niet afgeschaft, hadden vrouwen nog geen stemrecht, en zou homoseksualiteit nog als een ziekte gezien worden.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans15 nov. 2021 - 12:50

Beste Fred,U ziet een vijand. En omdat u een vijand ziet word iedereen met een punt van kritiek aangevallen. Het gaat niet om U of mij. Het gaat om de buurman die zich ieder jaar vernederd voelt. U ziet een kleine groep die de boel wil saboteren. (Inmiddels een meerderheid die vrijheid voor iedereen wil.) Het is gekrenkte trots om vast te houden aan iets onbelangrijks dat voor de ander kwetsend is. En het is gemeen om expres door te gaan met deze belediging. Of wat dacht u van die vrouw die alle kanten op geduwd werd,alleen daarom al moet het veranderen. Of de achterlijke eiergooiers in Eindhoven,alleen daarom al moet het veranderen.Misschien weet u dat maar kunt u het niet aan elkaar koppelen en tot een conclusie komen ,aangezien het blijft hangen bij een vijandbeeld.

Joost Spits
Joost Spits15 nov. 2021 - 23:01

@norsemen Fred heeft volkomen gelijk: "KOZP is niet de oplossing, maar de oorzaak van al deze problemen." Kick out KOZP.

Erik Geven2
Erik Geven216 nov. 2021 - 2:59

@Vim 'Het is gekrenkte trots om vast te houden aan iets onbelangrijks dat voor de ander kwetsend is.' Ik voel me ook wel eens gekwetst, moeten we dan alles zomaar inwilligen?

Veritas Me Dirgit
Veritas Me Dirgit4 dec. 2021 - 21:58

Misschien is het eens yijd het verleden achter ons te laten. Als je weet ik hoe lang na afschaffing can de slavernij nog een link vindt met Zwarte Piet heb he wel een probleem, maar dat is dan niet Zwarte Piet. Al die Zwarte Pieten gaat is de nieuwe vordingsbodem voor racisme. Zonde ..

Rutger Groot
Rutger Groot14 nov. 2021 - 11:17

Trieste actie, demonstreren moet mogen. Maar om nu zwarte piet weer in verband te brengen met blackface... Dan heb je niets van het verhaal begrepen. Komt helaas vaker voor de laatste tijd met al die uit Amerika overgewaaide woke bullshit. Je kunt als activist ook je doel voorbijschieten, en in het geval van KOZP lijkt dit aardig te lukken, goede bedoelingen ten spijt.

9 Reacties
ton14024
ton1402414 nov. 2021 - 12:04

´´Dan heb je niets van het verhaal begrepen.´´ Zegt de man die niet weet wat blackface betekent.

Paul250371
Paul25037114 nov. 2021 - 12:07

Oh God mijnheer weet dat ZP niets met Blackface heeft te maken maar dat hij Wodan is of Thor of Princess Leia. Kan zich ook niet voorstellen waarom de associatie met Black Face wordt gelegd want dat komt alleen maar door Woke.

Winterdepressie
Winterdepressie14 nov. 2021 - 13:48

Het is vrij evident dat ZP slechts het excuus is. Dat zie je al nu blijkbaar grijze Piet ook al niet meer kan. Mocht ZP echt totaal uit het festival verdwijnen, dan hebben deze professionele slachtoffers binnen no-time een nieuw arbitrair gegeven dat racistisch is en out-gekicked moet worden. @Paul, Maar wist jij al dat ZP een van de eerste nederlandse literaire figuren was die als symbool en rolmodel moeten dienen voor abolitionisme en gelijkheid?

Volrin
Volrin14 nov. 2021 - 13:55

@Ton Precies!

Zandb
Zandb14 nov. 2021 - 14:06

Rutger Uw kunt uw verontwaardiging natuurlijk ook richten op mensen die menen dat de figuur van zwarte Piet ABSOLUUT zwart moet zijn om een kinderfeestje te doen slagen en die daarin doorslaan. Of u zou moeten vinden dat mensen niet doorslaan, wanneer ze anderen vanwege een mening achterna zitten (bedreigen). Dit is de tweede keer in korte tijd dat ik vaststel dat u een nogal eenzijdig standpunt inneemt.

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 nov. 2021 - 16:03

Een week geleden ging je nog popcorn halen om te zien wat er zou gebeuren als KOZP naar Urk zou komen en nu is het aanvallen van de protesteerders een trieste actie? Wat is dat nou weer voor een laf gedoe?

Starter2
Starter214 nov. 2021 - 19:24

Zegt Ton14024 die heus wel weet dat een vergelijking met Black Face nergens op slaat.

Starter2
Starter214 nov. 2021 - 19:26

Precies Paul, helemaal niets met Black Face te maken. Woke types als jij koketteren met Black Face, zelfs Han vd Horst kan je vertellen dat dit bezin is.

LHTJ
LHTJ16 nov. 2021 - 12:10

@winterdepressie U krijgt hier geen reacties op. En ik zal u vertellen waarom niet. U heeft namelijk volkomen gelijk en er is niets tegen uw commentaar in te brengen. Er zitten heel wat mensjes zich te verbijten achter het toetsenbord maar ze kunnen geen argument bedenken dat tegen uw stelling in gaat dan ook maar enigszins hout snijdt.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans14 nov. 2021 - 10:35

Dit is dus de reden waarom Zwatel Piet fout is. Hij heeft een achterban van agressieve en waarschijnlijk ongevaccineerde meelopers zonder hersens...

8 Reacties
Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 10:54

Aha... generaliseren mag weer!

Rutger Groot
Rutger Groot14 nov. 2021 - 11:23

Dankzij dit soort polariserende, ondoordachte opmerkingen tav voorstanders van zwarte piet zal een meerderheid van NL geen verandering willen. En terrecht, ik laat me ook niet in een simplistisch hokje wegzetten, terwijl ik wel voor de nuance en verandering ben. Missie niet geslaagd Wim....

ton14024
ton1402414 nov. 2021 - 12:01

terrecht Wim

Paul250371
Paul25037114 nov. 2021 - 12:13

Rutger Groot Woke overal als scheldwoord gebruiken is niet simplistisch? Voor Peterrr is alles generaliseren als hij de racisme / wappikaart weer eens voelt. En klopt deze generalisatie niet Peterrr? Bij jou heeft dat geen invloed op je liefde voor ZP. Want je bent niet agressief, gevaccineerd dus dan blijft het negertreiteren over.

Vim Schuurmans
Vim Schuurmans14 nov. 2021 - 12:58

De mensen willen er geen rekening mee houden.Als je het netjes vraagt word je uitgelachen,uitgescholden,achtervolgd en met eieren bekogeld.Word je kwaad dan is de focus op jou en is het een excuus om er geen rekening mee te houden.

Zandb
Zandb14 nov. 2021 - 14:12

Rutger Volkomen gelijk. Des te vreemder dat u dan in uw daar bovenstaande reactie weer zo'n eenzijdig standpunt inneemt. (Dat "Black-face" gedoe is natuurlijk twijfelachtig maar nogmaals: Mensen die per se vinden dat zwarte Piet zwart moet zijn en daarom anderen bedreigen, dat is wel een graad erger dan dat onterechte generaliseren, dat Vim hier laat zien.) Overigens: Elke zwarte Piet die zo'n achterban heeft als die hier besproken wordt, is inderdaad fout! Heel fout.

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 19:39

@Paul, nee deze generalisatie klopt niet. Er is idd een groepje malloten, die je ook best racisten mag noemen, die misbruik van de situatie maakt. Maar volgens jou ben je dus ook al een wappie als je geen tegenstander van ZP bent. Ik vind jou beperkte denkvermogen eigenlijk best wel komisch.

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 19:55

Twee tik/taalfoutjes in mijn vorige reactie. Best wel slordig. Die, moet dat zijn en jou moet jouw zijn. Maar goed, wel mooi om te weten dat Ton en Paultje geen problemen hebben met generaliseren. Al denk ik dat zij voorstander zijn van 'selectief' generaliseren. Het mag alleen als het in hun straatje past, anders is het natuurlijk zo fout als het maar kan zijn.

Dimitri Knobbe
Dimitri Knobbe14 nov. 2021 - 10:24

De Leeuwarder Courant schetste het juiste beeld; het protest is zonder incidenten verlopen. Ik hoop aan het einde van deze zondag een verslag van de demo te kunnen plaatsen op mijn facebook-pagina De Lieve Goede Sint; https://www.facebook.com/delievegoedesint

4 Reacties
ton14024
ton1402414 nov. 2021 - 11:58

Je hebt de zwarte schmink nog in je ogen waarschijnlijk.

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 19:40

@Ton, als dit weerwoord nou eens klopt? Ga je dat dan ook toegeven? Nee natuurlijk niet, dan reageer je gewoon niet en ga je gewoon in een volgend draadje onzin uitkramen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen15 nov. 2021 - 12:15

@Peterr Weerwoord? Kun je de feiten die zich hyebben afgespeeld rondom de twee demonstanten op een rijte zetten? Waren ze bij de intocht? heeft de politie ze geadviseerd zich uit de voeten te maken? Was dat vanwege een boze groep mensen? Dreigde die boze groep mensen met fysiek geweld?

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2021 - 17:40

@Stok, Hier staat wat er gebeurd is. En nu? https://lc.nl/friesland/Protest-tegen-Zwarte-Piet-in-Surhuisterveen-zonder-incidenten-verlopen-27156929.html

WiebeI
WiebeI14 nov. 2021 - 10:12

Gaat nergens over! Is niks gebeurd. Stemmingmakerij. En de term “FRIEZEN achtervolgen….” Is een oneerlijke en goedkope manier om het Friese volk als racistisch neer te zetten. Wanneer een aantal mensen uit IJburg demonstreert tegen windmolens luidt de kop ook niet “AMSTERDAMMERS tegen schone energie”. Doe dat niet. Over het algemeen zijn overigens in de provincie etnische minderheden beter geïntegreerd en geaccepteerd dan in stedelijke omgevingen.

10 Reacties
ManekiNeko
ManekiNeko14 nov. 2021 - 11:23

Ach Wiebel, hou toch op : Marokkanen, Moslims, Friezen Amsterdammers...zoek de verschillen Het waren in dit geval Friezen dus met in je achterhoofd dat alles benoemt moet/mag worden is dit geen uitzondering

Molly Veenstra
Molly Veenstra14 nov. 2021 - 11:44

En om dan ook nog eens zo te benadrukken dat tenminste één van de demonstranten uit Groningen komt. Stemmingmakerij! Net alsof alle Groningers tegen Zwarte Piet zouden zijn.

ton14024
ton1402414 nov. 2021 - 11:56

Die frieze kneuzen hebben zich zelf al eerder als racisten neergezet. Maar een wappiebrein is snel gevuld.

Zandb
Zandb14 nov. 2021 - 14:19

Wiebel U hebt moeite met lezen, neem ik dan maar aan. Want anders is uw bijdrage niet te verklaren. Of wordt u graag achterna gezeten (bedreigd) vanwege uw mening? Inderdaad zullen het niet allemaal Friezen geweest zijn, die achtervolgden. Maar tot overmaat van uw ramp, is hier in dit berichtje dan ook geen enkele sprake van Friezen die achtervolgden. Er is sprake van "honderden mensen" die dat deden.

Karingin
Karingin14 nov. 2021 - 16:23

Iebel: Dat er "nix is gebeurd" (waarmee je bedoelt; er is geen fysiek geweld gepleegd jegens de demonstranten) is te danken aan de alertheid van de politie en de daaropvolgende snelle aftocht van de 2 (!) demonstranten...die daarbij dus wel achtervolgd werden door een schreeuwende bende - al dan niet van Friese afkomst. (NB: waarom mag je niet benoemen dat het om Friezen gaat, die eerder in het nieuws zijn geweest vanwege intimidatie jegens KOZP, maar wel Marokkanen, asielzoekers of weet-ik-veel wat voor groep die op een of andere manier een slechte reputatie toegedicht hebben gekregen?) En dat gaat nergens over volgens jou....zullen we jou eens met 100 man scheldend en tierend achterna jagen? Laten we het vuurwerk nog achterwege. Hoe lang duurt 't voor je in je broek pist van angst denk je...?

Erik Geven2
Erik Geven214 nov. 2021 - 18:42

@Maneki Of in jouw geval: joden. Want dat was jij toch? Degene die zich afvroeg hoe het komt dat Joden al 5000 jaar structureel worden weggejaagd?

michellekepen
michellekepen15 nov. 2021 - 0:41

Zandb, Iemand, in dit geval @Wiebel, de maat nemen omdat deze niet zou kunnen lezen: - "U hebt moeite met lezen, neem ik dan maar aan. Want anders is uw bijdrage niet te verklaren" - "Maar tot overmaat van uw ramp, is hier in dit berichtje dan ook geen enkele sprake van Friezen die achtervolgden. Er is sprake van “honderden mensen” die dat deden" De kop van het artikel: "Friezen achtervolgen twee vreedzame demonstranten tegen Zwarte Piet" FRIEZEN.... Tip: voordat je iemand de maat gaat nemen (maar in jou geval is 'voor de bus gooien' een toepasselijker omschrijvng), eerst even [Crtl + F]..... .

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2021 - 17:43

@michel, grappig om te zien dat @zandb vandaag nog even een reageerrondje gemaakt heeft, maar niet op jou heeft gereageerd. Toch mooi om te zien dat je hem in de hoek hebt kunnen zetten met argumenten.

Zandb
Zandb16 nov. 2021 - 8:56

michel Twee zaken. 1. Het eerste deel van mijn reactie gaat over dat lezen. Wanneer gaat over het bedreigd worden vanwege je mening. Dat staat duidelijk in het artikel en je kan daar niet zo maar langs heen lezen, zoals Wiebel doet, die stelt: " Gaat nergens over, stemmingmakerij." Dat kan ik niet anders verklaren, verklaar ik. Kunt u dat dan wel? 2. Het tweede deel van mijn reactie gaat over de Friezen. Ik heb inderdaad de titel over het hoofd gezien. (Mijn welgemeende excuses.) Maar als u goed leest gaat het mij daar ook helemaal niet om. Het zullen namelijk inderdaad niet allemáál Friezen geweest zijn. Zeg ik daar te veel mee? Als zo veel relevantie in mijn genuanceerde reactie dat voor u reden is om mij weer als persoon verdacht te maken, dan moet u dat weten. Veel succes. Tot nu toe hebt u het er maar moeilijk mee.

ManekiNeko
ManekiNeko16 nov. 2021 - 10:50

@Erik Geven 14 november 2021 at 19:42 @Maneki Of in jouw geval: joden. Want dat was jij toch? Degene die zich afvroeg hoe het komt dat Joden al 5000 jaar structureel worden weggejaagd? Ik wacht nog steeds op een antwoord. Ik weet het namelijk ng steeds niet. Jij wel?

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 10:03

Wat hadden die twee dan gewild? Dat niemand aandacht aan hun 'protest' zou schenken? Dit is toch precies waar ze op hoopten; ophef!

7 Reacties
ManekiNeko
ManekiNeko14 nov. 2021 - 11:24

Zo zien die twee er ook echt uit. Terroristen, agressieve KOPZ-ers.

Paul250371
Paul25037114 nov. 2021 - 12:15

Nee, ze hopen op een Zwarte Pietvrije Sinterklaasfeest. Je draait de zaak om. Die rechtse rouwdouwende anti democratische racisten die hopen op een tegendemonstratie. Die 2 KOZP"terroristen" kwamen als geroepen.

Zandb
Zandb14 nov. 2021 - 14:25

Peterr Hebt u dan helemaal niets met wat als "vrijheid van meningsuiting" zo wordt geroemd dat die die bij wet geregeld is? Nou, laat ik u dan dit uitleggen. Dat wat wettelijk vastgelegd is, maakt het mogelijk dat u hier deze mening kunt verkondigen. Zonder dat ik u dat letterlijk mag beletten. Leg ik u dat goed uit, zo?

Karingin
Karingin14 nov. 2021 - 16:10

Prietpeterrrr: Aha, dus wie gaat demonstreren vraagt erom achterna te worden gezeten door een horde joelende idioten, nadat de politie ze heeft gewaarschuwd dat hun veiligheid in het geding is, terwijl in de omgeving met zwaar vuurwerk wordt gesmeten, want dat is #ophef en verder helemáál niet beangstigend of zo...

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 19:50

@Paul, ze willen aandacht en dat hebben ze gekregen. Wat je er verder bij haalt komt alleen maar uit jouw onderbuik. @ManekiNeko, wat voor rare conclusie trek jij? Ik veroordeel die twee toch niet. Ze gaan protesteren en willen graag aandacht. Dat hebben ze gekregen. Net als Paultje, trek je een onlogische conclusie. @Zandb, begint ook al dingen te roepen die nergens op slaan. Waarom trek je de conclusie dat ik vind dat ze daar niet mogen protesteren? Als je wil protesteren, dan doe je dat om aandacht te krijgen. Dat is ze gelukt. Dat jullie dan ineens allerlei rare conclusies daaraan verbinden dat vind ik erg bijzonder. @Karingin, sterke reactie meid. Prietpeterr, daar heb je vast niet lang over na hoeven denken. Maar even to the point... waar schrijf ik dat deze twee graag achterna gezeten wilden worden (waar als ik het goed lees trouwens totaal geen sprake van is geweest, ze zijn gewoon weggelopen onder begeleiding van twee agenten)? Met zijn tweetjes hebben ze er op eenvoudige wijze voor gezorgd dat ze aandacht kregen door voor ophef te zorgen. Doel bereikt. Ik denk eigenlijk dat je er heel erg van baalt dat die twee niet gemolesteerd zijn, want dan had je moord en brand kunnen schreeuwen.

ManekiNeko
ManekiNeko15 nov. 2021 - 16:26

@Peterrr 14 november 2021 at 20:50 @ManekiNeko, wat voor rare conclusie trek jij? Ik veroordeel die twee toch niet. Ze gaan protesteren en willen graag aandacht. Dat hebben ze gekregen. Wilden ze achtervolgt worden door een stel randdebielen. Zo zien ze er niet uit. Die indruk wek je wel. Vandaar de in mijn ogen gerechtvaardigde conclusie.

Peterrr3
Peterrr315 nov. 2021 - 17:31

Ze zijn niet achterna gezeten door een wilde bende, maar gewoon onder begeleiding van twee agenten naar hun auto gelopen.

Oproerschreeuwer
Oproerschreeuwer14 nov. 2021 - 9:56

Geweldige opkomst voor een demonstratie!

1 Reactie
ManekiNeko
ManekiNeko15 nov. 2021 - 16:27

Doet me denken aan de massale bijeenkomst van pvv aanhangers op de Dam enkele jaren geleden. Waren er 3..ook erg massaal. Dat alleen even ter vergelijking

Eric Minnens
Eric Minnens14 nov. 2021 - 9:31

Achtervolgen? Nee hoor. Bijachtervolgen denk je immers aan hardlopende mensen, maar de Leeuwarder Courant (laatste link) meldt: "Nadat Sinterklaas met zijn gevolg voorbij was gegaan, vertrokken de twee demonstranten vrij snel en onder begeleiding van de politie. Er ging nog een grote stroom mensen achteraan, maar de mannen stapten in een auto, waarna de rust terugkeerde." Geen Blokkeersurhuisterveners dus.

3 Reacties
ton14024
ton1402414 nov. 2021 - 11:53

´´Achtervolgen?´´???? En dat wil meepraten?

Eric Minnens
Eric Minnens14 nov. 2021 - 18:48

Ha, Spuit14024 leeft ook nog. Pas je op, in de bocht? Anders vlieg je eruit.

Peterrr3
Peterrr314 nov. 2021 - 19:59

@Eric, Ton heeft zo'n enorme plaat voor zijn hoofd dat hij niet eens uit de bocht kan vliegen.

spelregeltoerist
spelregeltoerist14 nov. 2021 - 9:17

Zwaar fout. Vuurwerk mag je pas afsteken op oudejaarsdag.