Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Coronavirus is begonnen aan najaarsoffensief, aantal besmettingen neemt razendsnel toe

Duitsland scherpt maatregelen aan
Joop

Honderden Cubanen willen asiel in Griekenland

  •  
02-12-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
111 keer bekeken
  •  
griekenlandvliegveld
De afgelopen maanden hebben honderden Cubanen asiel aangevraagd in Griekenland. Het gaat voornamelijk om studenten en mensen onder de vijftig met kinderen, meldt Al-Jazeera. “Er zijn advocaten, artsen, ingenieurs, we zijn geen bandieten”, vertelt Juan, die naar Griekenland is gevlucht.
De Cubanen willen de politieke onderdrukking en economische malaise in eigen land achter zich laten. Vluchtelingen klagen over tekorten in Cuba. “Er is schaarste aan medicijnen, zeep, toiletpapier en eten”, vertelt de 28-jarige Pedro aan Al-Jazeera. “Als er iets is, is het erg duur.”
Op 11 juli was er een protest vanwege de voedseltekorten in het land. Deelnemers aan dat protest werden later opgepakt: de autoriteiten hadden hen gefilmd. “Vrienden van mij werden in elkaar geslagen. Anderen raakten hun baan kwijt”, aldus Pedro.
Om in Griekenland te komen moeten de Cubanen een flinke reis maken. Pedro, die samen met zijn vriendin Laura naar Griekenland kwam, vertelt hoe ze eerst naar Moskou zijn gevlogen. Omdat Cubanen geen visum nodig hebben voor Rusland is dat geen probleem. Vanuit Moskou ging het tweetal naar Belgrado. Ze namen vervolgens bussen en taxi’s in Servië en Noord-Macedonië om bij de Griekse grens uit te komen.
Net als veel andere vluchtelingen die in Griekenland arriveren, hopen de meeste Cubanen door te kunnen reizen naar een andere EU-lidstaat. Onder meer Spanje en Italië zijn populair.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (53)

dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2021 - 19:54

Over de maatschappij die de Cubanen ontvluchten: is die zoveel slechter dan bijv. die van Venezuela? Of van Bolivia, Columbia, Ecuador? Lees het nieuwe boek van onze Tanja Nijmeijer, waar ze het heeft over de desolate massas straatarme mensen (hele gezinnen met kleine kinderen,zonder woning en land, verjaagd van hun grond, zwervend over de straat en al bedelend rondkomend, of niet. Dan lijkt me dat Cuba toch een hemel op aarde, tenminste voor de meerderheid althans (en niet voor een minderheid die graag de vrijheden welstand, voorzieningen en andere fijne luxe dingetjes van de westerse leefstijl (let wel, die van West Europa, niet die van Wit Rusland, Roemenie of Grekenland, dat laatste land hoogstens goed als doorgangsland)

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 dec. 2021 - 0:22

De Cubanen willen naar Spanje en Italie maar of zij het daar beter gaan krijgen dan in Cuba is natuurlijk ook nog maar de vraag. Ik krijg eerder de indruk dat veel van deze mensen geen flauw idee hebben waaraan ze zijn begonnen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2021 - 12:44

Frans Guyana wordt ook al geruime tijd gebruikt als mogelijk tussenstation door Syriers, Jemenieten, Haitianen. Venezolanen en nu ook Cubanen om de EU binnen te komen. De Cubanen werden oa. gesmokkeld via Paramaribo. Uiteraard zijn de faciliteiten van Frans Guyana daar totaal niet op berekend & doorreizen naar Frankrijk is er ook niet bij. De toestanden zijn er even zoniet erger dan in de kampen in Griekenland.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer3 dec. 2021 - 13:15

Traject ken ik, Danielle, Parbo, Mungo, de Marowijne over en je bent in St Laurent. Heb daar na lange tijd pinaren in Suri eindelijk weer eens een glas rode wijn en fatsoenlijk stokbrood gehad bij de lunch, en op straat de plakkaten om op Pompidou te stemmen. Maar je moet als vluchteling dan natuurlijk niet meteen verder vluchten, beter is daar ter plekke bllijven en iets beginnen, in de bosbouw, visserij, handel, you name it. Ik sprak er een oude Fransman die morpho vlindrrs ving, die prachtige blauwe,prepareerde en aan toeristen verkocht (ik heb er nog een), ook een idee natuurlijk

dirk den boer
dirk den boer3 dec. 2021 - 12:02

Eeven dacht ik, ha eindelijk, eens een keertje niet naar het rijke West Europa, maar naar het middenland Griekenland, waar ze mooi kunnen helpen, want ook daar is behoefte aan van alles sinds kort, kunnen ze daar mooi helpen op de landjes van Griekse stedelingen die uitgeweken zijn naar hun dorpje, en olijven plukken en kippen voeren (de Cubanen zelf hebben ook nogal wat ervaring met zelfvoorziening in groenten en fruittuintjes, en kleinvee houden, pure noodzaak). Maar nee hoor, het is maar een tussenstop. Wanneer houdt dit eens op??s

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2021 - 14:52

De Grieken zijn voor een deel terug naar hun (groot)ouderlijk huis om op betere tijden te wachten maar een fiks deel van de hoger opgeleiden zit ook in Duitsland. De braindrain is al jaren aan de gang. Deze Cubanen willen waarschijnlijk ook liever wat anders doen dan olijven plukken. Hoelang dit duurt? Geen idee.

DaanOuwens
DaanOuwens3 dec. 2021 - 10:41

Cuba is voor Europeanen gewoon een gewilde vakantie bestemming. https://www.tui.nl/reizen/cuba/ De boycot van de VS is onverstandig maar de rest van de wereld doet daar minder aan mee. Het feit dat Cubanen het land willen verlaten is het gevolg van het politieke systeem en niet de boycot. Het systeem is totalitair en onderdrukkend, vandaar dat het ook de instemming heeft van mensen zoals Kees. Maar dat zijn ook weer geen onvermijdelijke gevolgen van het communisme. Cuba is beter af met een andere regime. Maar het alternatief kan best uitgaan van het communisme of socialisme. Het vernietigen van een communistisch regime en vervangen door een kapitalistisch systeem leidt tot een andere soort totalitaire dictatuur zoals bijvoorbeeld Rusland.

17 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2021 - 12:20

Volgens diverse bronnen die gewoonlijk Al Jazeera citeren staat de politieke repressie inderdaad hoog op de lijst, maar ook de economische crisis medeveroorzaakt door het opdrogen van het Europese toerisme. Doorreizen naar een Europees land naar keuze zou kunnen lukken al is het maar vanwege de taal (ditmaal niet de UK).

DaanOuwens
DaanOuwens3 dec. 2021 - 17:02

@ DanielleDefoe Ik hoop eigenlijk dat het regime langzaam zijn macht opgeeft. Dat zou beter zijn voor Cuba. En dat men stap voor stap kiest voor de samenleving die men daar zelf wil.

dirk den boer
dirk den boer3 dec. 2021 - 18:46

Kiezen voor de samenleving die " men" zelf wil, Daan? Zelf bedacht politiek systeem? Of toch ergens gelezen dat het zo zou moeten?

DanielleDefoe
DanielleDefoe3 dec. 2021 - 18:59

Stap voor stap heeft ook mijn voorkeur. Revoluties lopen voor de bevolking nog wel eens slecht af.

DaanOuwens
DaanOuwens4 dec. 2021 - 12:47

@ dirk den boer Een systeem wordt niet gekozen maar evolueert. Onder invloed van wat de bevolking van mening is. En ook die mening verandert. Dus ik gun de Cubanen een systeem waarvan zij vinden dat het naar hun gevoel rechtvaardig is. Dat is cultureel bepaald, niet iedere bevolking wil hetzelfde systeem. Het kan ook een raad van wijze oude mannen zijn. Hoewel als ik naar de comments op deze site kijk zijn wellicht vrouwen een betere keuze. Oude mannen zijn vaak een garantie voor domme totalitaire ideeën. Maar wat mij betreft moeten de Cubanen dat maar uitzoeken. Mij zal het een zorg zijn welk systeem Cuba heeft. Ik heb er de aflopen decennia wel overgelezen maar er niet een specifieke voorkeur voor een systeem aan over gehouden. Jij wel?

dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2021 - 13:33

Ik heb nooit zoveel gehad met (politieke) systemen, Daan, en houd het liever bij Voltaire's Cultiver son jardin, meer dan genoeg, en je hebt zelf ook meer invloed (je fouten direct afgestraft)

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2021 - 13:39

[Oude mannen zijn vaak een garantie voor domme totalitaire ideeën. ]. Gewoonlijk hebben zij ook meer baat bij het handhaven van de status quo. Ook op Cuba is "gender equality" nog wel een puntje. Het is een rem op de ontwikkeling maar ook dat moeten ze zelf aanpakken.

dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2021 - 13:48

Hoe oud was Fidel en vriendje Che toen ze zegevoerend vanuit de bergen in Havnnah de macht overnamen? Niet zo heel oud, zeker geen 40 (ik herinner me nog dat ik dat werd, stokoud voelde ik me toen geworden)

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2021 - 14:12

Fidel en Raúl Castro wisten van geen ophouden, een bekende fout. Che ook niet maar op een andere manier. De zweedse journalist Björn Kumm schreef een biografie die ik misschien nog eens ga lezen.

DaanOuwens
DaanOuwens4 dec. 2021 - 14:24

@ dirk den boer Jij schrijft: Ik heb nooit zoveel gehad met (politieke) systemen, Dat hoeft ook niet. Maar er zijn in het verleden, op meer geïsoleerde plekken op aarde en in de fantasie zoals bijvoorbeeld science fiction allerlei varianten op ordening in een samenleving. Sommigen zeer succesvol, anderen erg falend. Ik heb ook wat aan antropologie moeten doen tijdens mijn studie heel lang geleden en dat wat mij bij is gebleven is dat het westerse democratische systeem niet overal het beste hoeft te zijn. Ik heb er verder ook niet veel meegedaan maar dus wel voldoende om altijd twijfel te hebben bij het model dat hier door velen als superieur wordt gezien. En wat mij betreft moet een leider niet ouder dan 65 zijn. Dan moet hij wat anders gaan doen. En een jaar of 8 is volgens mij de maximale versheidstermijn. @ DanielleDefoe Ik heb van mijn sexe genoten soms het idee dat ze een soort marmeren tombe voor zichzelf willen oprichten die een bedevaartsoord moet worden voor volgelingen. Dus los van de gender discussie zie ik daar iets wat ik zelf niet snap. Ik kan merkel prima volgen als zij stelt dat ze iets anders wil doen. Maar er zijn natuurlijk ook vrouwen waar geen rem op zit. Mijn eigen ambities zijn nu heel anders dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Maar ik heb toch de indruk dat in discussies hier het vaker de oude mannen zijn die vertellen hoe men zich moet gedragen en welke keuzes anderen moeten maken dan oude vrouwen.

dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2021 - 15:40

Begin liever met zijn dagboek van 50 jr geleden, moet ik ook nog ergens op zolder hebben liggen. Er schijnt ook een film te zijn uitgegeven dit jaar over zijn leven en belevenissen. Wij hebben natuurlijk ook een Che, een vrouwelijke nog wel (zal je plezieren), Tanja Neijmeier, heb haar boek direct gekocht, en bijna uit nu. Fascinerend, wat ze zo meemaakt in de latijnse bush, is niet zo verschillend van wat Che beschreef in de Boliviaanse bush, ken er ook veel van terug omdat ik in soortgelijk landschap werkte in Peru. Ik voelde me weer helemaal thuis daar.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2021 - 19:33

Kumm is beter voor mijn Zweeds. Tanja Nijmeijer is een vrouw die gezien een interview in de NRC heeft ingezien dat ook voor Colombia gewapende strijd uiteindelijk niet de oplossing bleek te zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2021 - 19:45

[En een jaar of 8 is volgens mij de maximale versheidstermijn.] Twee termijnen is volgens mij een goede grens, en dat niet alleen voor presidenten.

dirk den boer
dirk den boer4 dec. 2021 - 20:31

Tanja is, zoals de meeste mensen, met de jaren wijzer en bezadigder geworden, maar dat betekent ook minder roekeloos, onbesuisd en primair reagerend. Ze zegt dat ze schrok van wat dat FARC heeft aangericht, maar ook dat ze geen spijt heeft van de stappen die ze op bepaalde momenten in haar leven heeft gezet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 dec. 2021 - 21:59

@ dirk den boer Het is niet aan mij Nijmeijer te veroordelen. Maar nergens spijt van? De meeste mensen hebben toch af en toe dingen die ze beter niet hadden kunnen doen en waarvan ze achteraf wel spijt hebben? Voer voor Psychiator?

dirk den boer
dirk den boer5 dec. 2021 - 12:04

Nergens spijt van is misschien ook niet waar, maarachteraf beetje spijt heeft ze wel toegegeven, temeer omdat ze toegeeft dat de missie FARC is mislukt, terwijl ze als student die toetrad wel degelijk dacht dat ze zegevierend vanuit de bush Bogota zouden binnentrekken , de armoe zouden uitbannen, land verdelen, etc etc.Maar ze zegt dat, nog steeds, mensen recht hebben op rebellie, dus geweld, als de politieke weg geblokkeerd is. Gewapende strijd is dan gerechtvaardigd(vindt zij dus, maar heel wat Farc leden deden mee om soms heel toevallige en minder ideeel redenen). En correctie op voorvorige: Roekeloos en onbesuisd is wat te negatief misschien, ik bedoelde naief en monomaan. Ze fascineert me dus wel, je moet maar durven.....

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 dec. 2021 - 21:33

"Roekeloos en onbesuisd " is ook best toepasselijk.

De Bok
De Bok2 dec. 2021 - 19:34

Als iedereen bij problemen zijn land verlaat en hierheen komt dan wordt het daar niet beter en wordt het hier dadelijk net zo’n janboel als daar.

watcher3
watcher32 dec. 2021 - 19:16

Geen woord over het criminele handelsembargo van de VS tegenover Cuba. Het zijn ook altijd Israel en Amerika die in de VN tegen moties stemmen die dit embargo veroordelen.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 dec. 2021 - 5:20

Dat is blijkbaar een gebied dat je niet mag betreden.

Tuckers
Tuckers3 dec. 2021 - 6:35

'Geen woord over het criminele handelsembargo van de VS tegenover Cuba.' Ja, want handelembargos zijn de reden dat Cubanen pas sinds 2008 computers mogen kopen...

Erik20
Erik202 dec. 2021 - 15:40

Je bent niet een vluchteling als je eerst wat tussenstopjes maakt in andere veilige landen. Dit zijn migranten.

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter2 dec. 2021 - 19:06

Is dat volgens je eigen definitie ?

Paul250371
Paul2503712 dec. 2021 - 19:12

Dat zeg je alleen voor de vorm, je hebt aan beide een hekel.

Hoi3
Hoi32 dec. 2021 - 15:25

Schandalig natuurlijk dat die Cubanen geen asiel vragen in de VS bij president Biden. Biden is tenslotte degene die de schandalige boycot maar blijft handhaven. https://nl.wikipedia.org/wiki/Embargo_van_de_Verenigde_Staten_tegen_Cuba

7 Reacties
Knertel
Knertel2 dec. 2021 - 17:58

@HOI Staat er niet in hetzelfde lemma dat het nou juist jou grote held Trump was die de versoepelingen van Obama terugdraaide? Of was dat nou juist een meesterzet? Kortom, wat bedoel je nou eigenlijk HOI? Probeer je sarcastisch te zijn? Rechts en humor... Nooit een sterke combinatie!

Hoi3
Hoi32 dec. 2021 - 19:35

Begin me nu niet over de versoepelingen van de al ruim 60 jaar durende boycot tegen Cuba door Obama beste Kner. Die versoepeling was louter voor de buhne. Het enige wat de snoodaard heeft bereikt is verdeeldheid zaaien onder arbeiders in Cuba. https://nos.nl/artikel/2094519-obama-in-cuba-tijd-om-het-embargo-op-te-heffen Nu heeft Biden de kans om alles wat Democraten hebben uitgevreten om het de arbeiders in Cuba zo lastig mogelijk te maken in een klap helemaal goed te maken. Voorlopig ook op dit front nog helemaal geen punten gehaald.

Knertel
Knertel2 dec. 2021 - 22:04

@Hoi Maar jij bent het toch die het heeft over een schandalige boycot? Obama versoepelt die boycot en dat is blijkbaar niet goed. Trump draait de versoepelingen terug, zodat de, in jouw woorden, schandalige boycot weer op volle kracht werkt. Hoi, wat is het nou? En probeer bij de beantwoording niet in een positronische loop terecht te komen vanwege de tegenstrijdigheid. Dat is slecht voor de geestelijke gesteldheid

LaBou
LaBou 3 dec. 2021 - 6:56

De pplaat van kees is van eerste klas beton en voorzien van een prima roestvaststalen wapening. Daar komt geen enkel argument doorheen.

Hoi3
Hoi33 dec. 2021 - 9:54

Het klopt helemaal Knert dat Obama de al ruim 60 jaar durende boycot tegen Cuba marginaal heeft versoepeld. Maar die versoepeling stelde dus (ook) niets voor. Het zou anders geweest zijn als Obama de boycot compleet had afgeschaft. Aan alle halve Obama maatregels voor de bühne heeft geen arbeider wat gehad. Bijvoorbeeld ook niet aan Obamacare. Die zorgkostenverzekering naar Nederlands model was enkel bedoeld om de middenklasse en rijker aan een goedkope verzekering te helpen. Paupers hebben daar (nog steeds) niets/weinig aan omdat ze de hoge eigen risico's en premies niet kunnen betalen. In Nederland kunnen paupers zich niet verzekeren voor de tandarts e.d. en/of medicijnen betalen en in de VS is het nog steeds tig keer erger. Om dan Trump als schaamlap te gebruiken voor falend Obama/Biden beleid zegt wel voldoende over de hypocriete intenties van Obama/Biden aanhangers. Links lullen en intussen rechtse zakken vullen.

DaanOuwens
DaanOuwens3 dec. 2021 - 15:24

@ Kees Jij schrijft: Maar die versoepeling stelde dus (ook) niets voor. Het zou anders geweest zijn als Obama de boycot compleet had afgeschaft. Belangrijke tegenstanders van die afschaffing waren te vinden binnen de republikeinse partij. Bovendien zit er in Cuba nog steeds een zeer communistisch conservatief regime. Weinig reden voor een algehele afschaffing van de boycot. Maar aangezien jij als arbeider door dik en dun achter Trump stond, heb je helemaal geen recht van spreken. Je was destijds tegenstander van de afschaffing van de boycot en positief over het beleid van Trump. Zelfs zo'n conservatieve draaikont als jij moet wel een beetje consequent zijn.

Lina Houwenaar
Lina Houwenaar2 dec. 2021 - 15:25

Cuba: politieke onderdrukking, economische malaise, met als gevolg structureel onrecht en onveiligheid, tekorten, honger, en gevaar voor de gezondheid. Lezen we even mee mensen die dit regime altijd zo bejubelen?

4 Reacties
Paul250371
Paul2503712 dec. 2021 - 19:15

Fok dat. De economische boycot van de VS en haar bondgenoten maakt dat land kapot. Hetzelfde geldt voor Venezuela, Iran etc. Met het land bedoel ik niet de regimes maar de gewone mensen.

watcher3
watcher32 dec. 2021 - 19:27

Er zijn bijna geen mensen die dit "regime bejubelen". Wel zijn er mensen dat de Cubaanse regering het recht aan haar kant heeft en dat de Amerikaanse agressors het probleem zijn. Grote mond over "buitenlandse mogendheden" die zich bemoeien met de binnenlandse politiek, maar ondertussen het zelf al decennia lang in (niet alleen) Cuba doen.

watcher3
watcher32 dec. 2021 - 19:28

Er zijn bijna geen mensen die dit “regime bejubelen”. Wel zijn er mensen die vinden dat de Cubaanse regering het recht aan haar kant heeft en dat de Amerikaanse agressors het probleem zijn. Grote mond over “buitenlandse mogendheden” die zich bemoeien met de binnenlandse politiek, maar ondertussen het zelf al decennia lang in (niet alleen) Cuba doen.

erikbos
erikbos3 dec. 2021 - 7:02

"De economische boycot van de VS en haar bondgenoten maakt dat land kapot. " Onzin, het helpt natuurlijk niet maar Cuba handelt naar hartenlust met China, de EU, Rusland etc. alleen met de VS en Amerikaanse bedrijven niet rechtstreeks. De rigide staatsgeleide economie van Cuba is de hoofdoorzaak van de economische ellende. Cuba bungelt onderaan alle lijstjes van landen met economische vrijheid van handelen voor de inwoners. Daarbij nog een monsterlijk bureaucratisch overheid die alles wil controleren en oppressie van alle kritische geluiden, Kan je wel lekker makkelijk naar het keffertje in de kamer wijzen maar de olifant achter je negeer je maar even.

EenMening
EenMening2 dec. 2021 - 15:24

"Op 11 juli was er een protest vanwege de voedseltekorten in het land. Deelnemers aan dat protest werden later opgepakt: de autoriteiten hadden hen gefilmd. “Vrienden van mij werden in elkaar geslagen. Anderen raakten hun baan kwijt”, aldus Pedro." Cuba is anno 2021 een afschuwelijk land om te leven: armoede en onderdrukking vieren hoogtij. Een normaal mens wil daar nog niet dood gevonden worden. In de jaren '80 vluchtten honderdduizenden Cubanen naar de VS, met name naar Florida. Deze mensen doen het daar over het algemeen heel goed. Zij stuurden in het verleden ook veel geld naar hun achtergebleven familie. Veel van deze ex-Cubanen voelden zich begrijpelijkerwijs goed thuis bij de Republikeinse Partij. Maar of dat nu nog zo is, is zeer de vraag. Nu trekken Cubaanse asielzoekers kennelijk ook naar Europa. Er is een tijd geweest dat ook veel Nederlanders onweerstaanbaar aangetrokken werden door dit communistische paradijs met Castro in de lead. Harry Mulisch was een van de bekendste landgenoten. Maar nu heeft dit product van de revolutie zijn glans verloren. "'T kan verkeren" zei Bredero.

5 Reacties
spelregeltoerist
spelregeltoerist2 dec. 2021 - 15:53

Dacht dat Cuba een socialistische heilstaat was, net als Noord-Korea en Venezuela. Zou er dan toch iets aan het Marxisme mankeren?

Tuckers
Tuckers2 dec. 2021 - 17:28

@Spelregeltoerist Nee, nee.. wij begrijpen het niet en dit is 'niet het echte socalisme' ....

Paul250371
Paul2503712 dec. 2021 - 19:19

Rechtse nitwits. Deze landen worden bewust kapot gemaakt door de VS. De boycot is dodelijk voor de gewone man. Bewust sloopt de VS de bevolking van die landen in de hoop dat ze de regering afzetten. En dat zorgt voor de onderdrukking. Als handel met Venezuela, Cuba gewoon is geoorloofd dan is er voldoende voor een ieder. "Zou er dan toch iets aan het Marxisme mankeren?" Nee smerig VS imperialisme. IK weet dat het lastig is maar lees eens wat.

EenMening
EenMening2 dec. 2021 - 20:24

Bakoenin voorspelde al dat de leer van Marx tot een dictatuur zou leiden. De term "dictatuur van het proletariaat" lees "dictatuur van het Politburo", zegt al genoeg. Toch bijzonder dat mensen het blijven proberen. Een ezel en een steen...

dirk den boer
dirk den boer6 dec. 2021 - 13:22

Behalve onze Mulisch, ook Sartre met vriendin La Deuxieme Sexe natuurlijk, en behalve dat een leger van wetenschappers, dichters, leraren, pedagogen. Je vraagt je af wat ze in hun hoofd hadden bij zulke bezoeken, keken ze wel goed rond? Mulisch heeft ook nooit spijt betuigd voor zijn flirtages. Het leven vn de onderste lagen vd bevolking (de meerderheid) was er natuurlijk wel op vooruit gegaan (vooral in onderwijs, medicijnen, woning, minder in voeding misschien, tenminste de luxere dingetjes), maar dat van die mensen hun eigen kringen (academici, journalisten) allerminst.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 dec. 2021 - 14:15

Ja ja Boycot hè - een smerig middel

2 Reacties
Nejras
Nejras2 dec. 2021 - 19:13

@griezel Inderdaad. Stel dat Nederland door de wereld geboycot zou worden: zouden we dan ons politieke systeem daarvan de schuld geven? Nu word het leed van de Cubanen wel heel makkelijk afgeschoven op hun systeem… Voor neo liberalen is de wereld best simpel.

Paul250371
Paul2503712 dec. 2021 - 19:20

Inderdaad