Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

'Homo's spelen niet met ballen, wel met scharen'

  •  
06-08-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
gijp.jpg
Update: Uitspraken bevestigen noodzaak tot actie, stelt COC ... Voetbal 'deskundige' René van der Gijp zegt domme dingen op tv, deze keer over homo's
Het is soms best zwaar om tot een groep te behoren waar veel negatieve vooroordelen over bestaan, maar als soortgenoten die vooroordelen vervolgens luidkeels gaan bevestigen, wordt het alleen maar erger. Voetballers die vechten tegen het stigma dom en oppervlakkig te zijn voelden zich dan ook enorm genaaid, toen tv-praathoofd en oud-profvoetballer René van der Gijp zijn schokkende onwetendheid met een triomfantelijke grijns de wereld in slingerde:
Ik moet zeggen, voor mij hoeft het niet zo heel erg dit. Dat gedoe met voetballers die uit de kast moeten komen. Laten we gewoon weer even normaal doen. Er zijn gewoon weinig homofiele voetballers. Er zullen er wel een of twee zijn, maar voetbal is geen sport voor homo’s. Als je homo bent, dan ben je op je veertiende wel klaar met voetbal. Dan ga je gewoon in een kapperszaak werken. Dat is gewoon waar. Op zaterdag loop ik door de Bijenkorf en wie staat daar mensen op te maken: Leco. En dat gelul: laat die voetballers uit de kast komen… Er zijn er gewoon niet veel.
Van der Gijp deed zijn uitspraken naar aanleiding van de KNVB-boot die dit jaar meevoer met de Gay Pride Canal Parade. Op Twitter en in diverse media werd hij vervolgens flink te kakken gezet, net zoals Frank de Boer vorig jaar overkwam nadat hij gelijksoortige uitspraken deed.
Update 20:35 De homobelangenorganisatie COC reageert verbolgen op de uitspraken van de voetbalexpert:
Het COC vindt dat het voetbalprogramma zichzelf te kijk heeft gezet met de uitspraken die Van der Gijp over homo’s deed. “Het is typisch voetbalhumor die daar over tafel gaat, maar tussendoor hoor je een vlijmscherpe analyse over de situatie van homo’s in het voetbal”, reageert COC-voorzitter Tanja Ineke. “De sfeer aan de tafel in het programma is helaas ook vaak de sfeer die op het voetbalveld en in de kleedkamer heerst. Een hele nare, zelfs bedreigende omgeving. Het erge is ook dat er vaak niemand is binnen zo’n club die zegt: houd er eens mee op. Dat is wat de KNVB onder meer met de inzet van een boot tijdens de Canal Parade probeert te bereiken. Gelukkig zijn er ook andere rolmodellen in het voetbal, behalve de mannen van Voetbal International.”

Meer over:

nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

AntonyDaniels
AntonyDaniels6 aug. 2013 - 10:42

Tja, wat moet je met zo'n man. Ik moest er om lachen. Net zoals ik soms moet lachen om Wilders of godbeterehet Buma.

Sodapop1
Sodapop16 aug. 2013 - 10:42

Het gaat niemand ook maar iets aan hoe anderen hun privéleven inrichten. Waarom zou elke homoseksueel in de rij moeten staan om te vertellen dat hij of zij op dezelfde sekse valt? Ik denk dat van der Gijp gelijk heeft. Er zullen best homo's in de voetballerij zitten, maar niet veel.

meijerlahn
meijerlahn6 aug. 2013 - 10:42

Ik vind het een beetje verdacht dat hij zo fanatiek en hardnekkig blijft ontkennen.

GingerTed
GingerTed6 aug. 2013 - 10:42

Ik schreef dit ook al bij Klei's stuk maar herhaal het met een kleine toevoeging hier omdat deze thread later is begonnen dan ik eerdere reactie plaatste en ze zo meer een geheel vormt: Vanavond zagen we bij Voetbal International (een doorgaans heerlijk bevrijdend programma in andere opzichten) hoezeer een Gaypride nog nodig is met álle toeters en bellen en dat de problematiek behalve "dankzij" zoveel meer nieuwe Nederlanders ook nog zozeer gevormd wordt door niet te accepteren sentimenten onder zogenaamd "gewone" Nederlanders. En laat mensen als Klei, de Gijp, en die snor maar zeggen dat het in Nederland niet meer nodig is. Ze wéten dat ze een uitzondering maken in hun selectieve ergernis hierbij. Gelukkig dachten bij VI Genee en Kraaij er anders over maar werd dat te weinig en te mild uitgesproken. Bij de zeer domme uitspraken van de in het programma VI nogal ongemakkelijk reagerende van der Gijp en die snor dat “mannensport” voetbal zich net echt leent voor homo’s en ook zeker niet om uit de kast te komen, zou ik hen voor de aardigheid eens en face willen voorhouden dat bijvoorbeeld in de VS voetbal voornamelijk als vrouwensport wordt gezien, en er een Puertoricaanse bokser is bij deze zeker stoerdere sport (want niet collectief) met WBO ranking #4 die al jaren geleden bewust uit de kast is gekomen ondanks het sentiment in zijn vaderland en de bokssport daarover. Zo zie je maar dat de beschaving en verworvenheden voortdurende bewaking en onderhoud verdienen, zelfs nog een verder oprekkende strijd, zeker ook aangaande de houding tegenover homo's en vrouwen zoals ik hier al zo vaak aanvoer, niet alleen naar nieuwe medeburgers in wiens cultuur het nog geheel niet of nauwelijks geaccepteerd wordt, maar ook naar de nog maar zo kort nauwelijks homo's en vrouwen accepterende en respecterende autochtone deel van de burgerbevolking die binnen een oogwenk weer zal vallen voor de lolligheid in het wegzetten van de homo's en vrouwen. Dat soort "mannetjes" (maar ook vrouwtjes,) autochtoon óf allochtoon, zouden het eens en face uit moeten leggen wat ze zeggen en vinden, mét al die grappen die ze zo graag maken, over vrouwen en homo's tegenover die Puerto-ricaanse bokser of aan een paar van de leden van een vrouwenvoetbalteam die ik goed ken. In een ruimte zonder publiek aanwezig dan een camerateam, dus beeld en geluid, rechtstreeks uitgezonden. En hoezeer je het ook denkt, ik wens daar geen enkele vorm van fysiek geweld bij te zien dan verbaal geweld, en dan ook nog zonder gescheld. Het horen van een goed gesprek zal meer dan voldoende zijn, en het enige acceptabele natuurlijk als je deze beschaving die ik wens te bereiken en/of te behouden wilt.

bEngel2
bEngel26 aug. 2013 - 10:42

Ik wordt zooooooo moe van alle homo propaganda en alle anti-homo reacties daarop. Gaan we het de volgende keer hebben over de oververtegenwoordiging van homosexuelen in de showbizz en op tv? Ik hoop het niet..

SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch6 aug. 2013 - 10:42

Ach ja, de van der Gijps, en Derksens. Die hebben het liever over de goedkope Roemeense, en andere Oost-Europese hoeren als ze daar weer eens moesten voetballen. De Henken van de Ingrids zullen er wel om een deuk in liggen

Nachtegaaltje
Nachtegaaltje6 aug. 2013 - 10:42

Hoewel ik niets om voetbal geef kijk ik altijd graag naar Voetbal International. Ik lig dubbel om de mannenhumor van deze grumpy old men. Prachtig hoe ze de wereld beschouwen en elkaar op de hak nemen. Het is een soort lol waar ik mee ben opgegroeid (drie broers) en die ik bovenmatig kan waarderen! Het zal mij als lesbische vrouw dus ook werkelijk aan mijn aars oxideren wat van der Gijp en Derksen over homo’s zeggen. Van hen kan ik het hebben; geen korrel zout maar een kilo zout bij wat ze zeggen. Uiteindelijk zal ook het voetbal toetreden tot deze eeuw en zullen voetballers uit de kast komen. En ik schat van der Gijp en Derksen dan zomaar in dat ze gillend van de lach van hun rollator glijden om toe te geven dat hun gaydar maar matig heeft gefunctioneerd. Waar ik me de laatste weken wel mateloos aan geërgerd heb zijn de reacties hier op Joop t.a.v. de Gayparade en de vervolging van homoseksuelen in Rusland. Reacties die beginnen met: “ik ben altijd opgekomen voor homo’s………. maar……”. Eerst je eigen politieke correctheid indekken om vervolgens met een reeks vooroordelen t.a.v. homoseksuelen te komen waar de honden geen brood van lusten! In geen járen meer naar beelden van de gaypride kijken (behalve die ene blote bast op het journaal) maar deze wel hedonistisch noemen. Vooral benoemen dat je “homoseksuele medemensen” (ieeeeuw) in je vriendenkring hebt die het hélémaal met je eens zijn! Met droge ogen durven te beweren dat de emancipatie van homoseksuelen niet doorzet omdat 0,00000001% van deze groep op een bootje danst! Dat zijn de uitspraken waar ik me aan erger! Daar is van der Gijp een kleine jongen bij! Één fucking dag in het jaar wordt er een feestje gebouwd in Nederland. Een kleine groep homoseksuelen viert dan dat je kan zijn wie je bent in dit land. Ze laten aan de rest van de wereld zien dat op dit hele kleine stukje aarde mag vieren dat je homo bent. De rest van het jaar zijn ze gewoon keurig aan het werk en betalen ze bovenmatig veel belasting (twee-verdieners) blijken ze bovenmatig meer mantelzorg te verlenen vergeleken met hun heteroseksuele broer en zussen. En passen ze zich aan in deze hetero-gedomineerde wereld. Één fucking dag in het jaar vieren ze hun seksualiteit terwijl ze de rest van het jaar de heteroseksuele seksreclame’s wegzappen van de commerciële zenders. Ik zou graag een goed glas willen drinken met van der Gijp. Ik denk dat ik prima dronken met hem kan worden! En voel bij hem minder afkeer van homoseksualiteit dan bij een deel van de reacties hier op deze “vooruitstrevende” site!

meijerlahn
meijerlahn6 aug. 2013 - 10:42

Ik vraag me af wat Van der Gijp van vrouwenvoetbal vindt. Ik kan het wel een beetje raden. "Lesbisch of niet, bij FC Utrecht geven de voetbalsters het goede voorbeeld In het vrouwenteam is ieders seksuele geaardheid een non-item. Mannen zijn veelal minder tolerant. Toch maakt de angst om het vrouwenvoetbal als 'pottensport' af te schilderen dat het gesprek moeizaam op gang komt. Het grootste gedeelte van de groep bestaat uit heteroseksuelen, zo blijkt. Ze zien geen onderscheid met hun lesbische teamgenoten." http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3396788/2013/02/20/Lesbisch-of-niet-bij-FC-Utrecht-geven-de-voetbalsters-het-goede-voorbeeld.dhtml

roher
roher6 aug. 2013 - 10:42

Als hij gelijk heeft zonder wetenschappelijke onderzoek vooraf, dan snap ik de ophef niet. Want het probleem wat eenlingen betreft die een uitzondering zijn op de regel, daar gaat de maatschappij wel vaker over op de orde van de dag.

GingerTed
GingerTed6 aug. 2013 - 10:42

in de aflevering van VI gisteren, een programma wat ik zeer graag kijk, en vaak als bevrijdend, maar niet meer dan in de zin van vrijblijvend amusement ervaar, en dat alleen maar vanwege de heerlijke tafelkout van de mij zeer welgevallige heren is gisteren mijns inziens door twee van hen toch een grove fout gemaakt. Dat door hen en teveel anderen, ook hier, de eigenlijk volledige onzichtbaarheid van homo's in het voetbal vooral een gevolg zou zijn van voorkeuren van deze homo's, en dus niet ook, of nog meer, als een gevolg van onverdraagzaamheid van de wereld in en rond het voetbal. Het is zeer onwaarschijnlijk dat homo's niet van het beoefenen van deze sport zouden houden. Het vrouwenvoetbal is ook niet onpopulair, en groeit in Nederland sterk. Sterker nog, in bijvoorbeeld macho-land bij uitstek, en de op gebied van homo's nog minder ontwikkelde VS wordt voetbal juist gezien als een vrouwensport en zijn de mannen die het beoefenen volgens de Gijp's en Derksen's daar mietjes. Het is dan ook niet alleen, of zozeer de sport, maar vooral de sociale omgeving, en de houding van deze t.o.v. vrouwen, homo's, en in andere gevallen ook niet zelden nog t.o.v. kleurlingen, religie, of etniciteit die ervoor zorgt of iemand zich tot de sociale omgeving van deze of gene sport aangetrokken voelt. Het kan en zal natuurlijk mogelijk zo zijn dat er óók relatief minder homo's zich aangetrokken zouden voelen tot de sport sec, dus zónder die blijkbaar nog sterk invloed uitoefenende bijbehorende sociale omgeving. Er zijn tenslotte ook meer die zich tot het tennis, ballet (zeker ook een sport), e.a. meer individuele sporten voelen aangetrokken. Maar is dat niet óók weer vooral omdat er daar niet zozeer een stupide onverdraagzame platkoppencultuur heerst, zeker niet zoals op het amateur niveau met bijbehorende sportkantine-cultuur bij de teamsporten, en dan vooral voetbal.

schleborsjki
schleborsjki6 aug. 2013 - 10:42

Gijpie hoeft wat mij betreft niet uit de kast te komen.

nico1943
nico19436 aug. 2013 - 10:42

Ja, ja. de vder Gijp. Altijd een zinnige en intelligente opmerking, toch?. Net zoals voetballers als Cruijff. Nog nooit zulke infantiele figuren gezien. De een verkoopt zijn naam aan een instelling. De ander krijgt geen zinnig woord uit zijn mond in een commecieel K-programma. Vrijheid van meningsuiting mag en moet. Je kunt dan ook zien met welk niveau je te maken hebt.

wvdstraat
wvdstraat6 aug. 2013 - 10:42

Bij mensen die de 'humor' van Van Gijp leuk vinden trek ik altijd mijn wenkbrauwen op. Wie dat 'geestig' vindt staat dichtbij de hooligans, die het onderweg naar een uitwedstrijd het 'grappig' vinden om "hé buschauffeur, we gaan je bussie slopen" te zingen. Dat deze vervolgens een afschuwelijke rit heeft, en de angst nog tijden blijft tot ziekmakend aan toe, interesseert niemand. Het volgende 'lied' gaat over Joden en over gas....... zoals dappere hooligans betaamt. "Homo's" komen ook aan bod, evenals "boeren" en kankerpatiënten en prostituees. "Gijp" is hun held en krijgt media-aandacht..... en bijval......

Molly Veenstra
Molly Veenstra6 aug. 2013 - 10:42

Als de heer van der Gijp beweert dat er weinig homofiele voetballers zijn, zegt hij dus feitelijk dat er homofiele voetballers zijn. Waarom is er iets op tegen dat deze homoseksuele collega's van de heer van der Gijp voor hun geaardheid uit komen? Ik hoor hem daar geen antwoord op geven.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa6 aug. 2013 - 10:42

Noem mij één hetro die ballen heeft !

techneutje2
techneutje26 aug. 2013 - 10:42

Een anonime enqûete onder voetballers, over hun sexuele voorkeur, had deze hele discussie tot een non issue gemaakt.

Timotheus2
Timotheus26 aug. 2013 - 10:42

Wát een praathoofd. Te dom voor humor terwijl zijn stem er wel op is gebouwd. Zo'n man kun je toch niet serieus nemen? Nu ja, platvloerse volkshumor. Hollakidee.

joopxxx
joopxxx6 aug. 2013 - 10:42

Volgend onderwerp.

eric-jan h te a
eric-jan h te a6 aug. 2013 - 10:42

Van der Gijp heeft in een kapperszaak niets meer te verliezen dan zijn streken en maagdelijkheid. Zijn haar en onschuld is hij in ieder geval al kwijt.

GingerTed
GingerTed6 aug. 2013 - 10:42

Dat voetballers doorgaans al duidelijk zichtbaar zéér fanatieke kapperbezoekers zijn zegt genoeg. Maar beelden zijn nog veel sterker: http://www.youtube.com/watch?v=R3FQTgpXNv0

HomoRidenti
HomoRidenti6 aug. 2013 - 10:42

Zou die Gijp weten dat 'ie zelf een tikkie gay overkomt..?

1 Reactie
boswachter2
boswachter26 aug. 2013 - 10:42

Is dat dan erg?

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

Ik heb me gisteravond rot gelachen toen ik VI keek. Ik wist dat heel dom en rancuneus Nederland bovenop de kast zou springen. Maar dat het zulk dom geschuimbek oplevert als hierboven overtreft werkelijk alle verwachtingen. Wat zegt Van der Gijp nou helemaal? Als jij vanaf je zesde voetbalt en je komt er op je veertiende achter dat je homo bent, dan heb je het wel gehad met het voetbal en kies je voor een ander soort omgeving. Uit alle onderzoeken blijkt dat Van der Grijp daar met zijn "schokkende onwetendheid" helemaal gelijk in heeft: homo's kiezen vaak voor individuele sporten en als ze voor groepssporten kiezen dan vaak in aparte verenigingen. De stelling dat er in het voetbal maar weinig homo's rond lopen die uit de kast zouden kunnen komen is gewoon feitelijk juist. Dat Gijp daarmee zoveel domme reacties oproept was voorspelbaar en is uiterst vermakelijk.

2 Reacties
SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch6 aug. 2013 - 10:42

== homo's kiezen vaak voor individuele sporten en...= Hoe kom je aan die informatie? Zou dat graag eens willen nalezen. Heb je enig idee hoeveel homo's er in het amateurvoetbal in niet homo-sensuele teams meedoen? Waarom zou het in teamsporten, en dan met name voetbal niet zo zijn dat daar homo's rondlopen, die uit angst voor de toorn van de voetbalwereld, en haar hooligans daar niet voor uit durven te komen. Jammer dat ook in stereotypen denkt...tssss

MG1968-2
MG1968-26 aug. 2013 - 10:42

Maar waarom piet? Omdat ze zich niet fysiek kunnen uiten? Of omdat dat niet mag van de mannekes? Is die keuze voor de kappersopleiding omdat ze zo graag kapper worden of omdat ze zich graag veilig voelen? Je kunt als rene best een feitelijke situatie beschrijven. Ja er zullen procentueel minder homo's op topniveau voetballen. Maar hoe komt dat?

omaoeverloos
omaoeverloos6 aug. 2013 - 10:42

Nadat de scene de vooroordelen van menigeen in de provincie al bevestigden doet Gijp er nog een schepje bovenop. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het commentaar van Lubberding.

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Welke provincie? Hoeveel homo's voetballen er bij Ajax?

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

Dat een speler niet en plein public uit de kast komt is een ding maar ik denk dat dat in een spelersgroep vroeg of laat uit komt. Daarom geloof ik het wel als hij zegt dat hij nog nooit een homo in het voetbal heeft meegemaakt.

2 Reacties
itsme3
itsme36 aug. 2013 - 10:42

Dat hij geen (openlijk) homosexuele voetballers tegenkomt zou best wel eens kunnen gezien de homovijandige omgeving van de sporters en van de supporters. Waar het hier echter omgaat is de suggestie dat dit komt omdat homosexuelen niet geschikt zijn voor voetbal, maar meer voor een bezigheid als laten we zeggen handtaswerpen. Ook gaat hij eraan voorbij dat homo's zonder problemen kunnen functioneren in het leger en de politie. Hierbij vergeleken is voetbal een bezigheid voor mietjes.

Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Jij denkt precies zo als vd Gijp. Ik ken verschillende homo voetballers en meestal komt het niet uit (als ze het niet zelf vertellen) omdat ze er niet aan het stereotype beeld voldoen worden ook niet verdacht. Dat stereotype beeld zit zo ingebakken, dat maakt het juist zo erg. Ze zijn er wel, ook bij jouw club.

JongLinks
JongLinks6 aug. 2013 - 10:42

Hij snapt zijn eigen punt niet. Het hoeven er namelijk ook niet veel te zijn, het gaat erom dat die enkele vrij kan zijn.

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra6 aug. 2013 - 10:42

Juist.

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

Hij is gewoon van mening dat er niet zoveel homo's zijn die voetballen, niet dat er geen zijn en niet dat het niet zou mogen. Dat lijkt mij meer een feit dan een vooroordeel. Zijn kappergrapje is misschien wat stereotyperend maar daar houdt het ook mee op. Ik zie dus het probleem niet zo. Het is zeer waarschijnlijk dat maar een klein deel van de mannenliefde is. Dat men nu roept dat het lage aantal komt omdat men niet uit de kast durft te komen en dat daar iets aan gedaan moet worden vindt hij belachelijk. Gezien de losse grond waarop die bewering gebouwd is, vind ik dat nog niet eens zo'n gekke stelling. Meer zegt de beste kerel ook niet. Gelijk dan zijn expertise over voetbal in twijfel trekken door aanhalingstekens is vooral een hele kinderachtige reactie. Doorgeschoten politieke correctheid heet dit.

1 Reactie
MG1968-2
MG1968-26 aug. 2013 - 10:42

Die stereotypen zorgen ervoor dat die jongens inderdaad stoppen op 14 jarige leeftijd. En niet alleen vanuit het voetbalniveau beredeneerd is dat een onwenselijke situatie.

Ignorentia
Ignorentia6 aug. 2013 - 10:42

Ik heb van der Gijp wel eens onsmakelijke dingen horen zeggen, maar hier kan ik niet veel verkeerds aan bespeuren. Hij zegt alleen dat hij er van overtuigd is dat het aantal homoseksuelen onder voetballers lager is dan het landelijk gemiddelde en onder kappers hoger. Ik zie daar niets kwaads in. Is het beledigend voor kapper te worden uitgemaakt? Voor voetballer? Of juist voor niet-voetballer? Wie zou met overtuiging willen claimen dat deze correlaties tussen geaardheid en beroepen niet kunnen bestaan?

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Omdat er nog altijd meer homo's in de kast zitten dan er uit zijn. Typisch de extraverte figuren domineren de media en bepalen jouw beeld. Jouw correlatie met beroepen is nergens op gebaseerd. Hoeveel homo's ken jij persoonlijk?

ElChe
ElChe6 aug. 2013 - 10:42

Hij stangt bewust voor zijn eigen pr. Geld bewuste wolf zegt alles om in het nieuws te komen liefst in contrasterende en confronterende woorden om zijn naam hoe dan ook in het nieuws te krijgen, want zijn naam, zijn pr is zijn portemonnee en daar heeft hij alles voor over.

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Nee hoor, zo slim is hij niet. Hij denkt echt zo en dat is juist het erge.

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

Van der Gijp heeft gewoon gelijk! We zitten als samenleving veel te veel te zeuren en te trekken aan voetballende homo's. Zo lang als het al duurt dat er eentje uit de kast komt, zo groot lijkt steeds meer de frustratie te worden onder de homoacceptatie propagandisten. Er zijn er gewoon weinig! Volgens mij is Ajax Keeper Jasper Cilissen homo, maar ja, ik heb daar geen bewijzen voor. Volgens mij is Maarten Martens van AZ ook homo, ook daar geen glashard bewijs voor. Van het vergane AZ vrouwenteam wist ik van 4 vrouwen dat ze lesbisch waren. Waarvan 2 ook een relatie met elkaar hebben. Uit sportief oogpunt was dat een ongelukkige situatie voor de rest van het team. Toch laat ik ze in hun comfortzone waarbij zij zich het beste voelen. Ze zijn eerst en vooral profvoetballers die het voor ons het maximale talent en inzet op de mat leggen om ons een aantrekkelijk wedstrijd met liefst punten als resultaat te laten zien. Het uit de kast komen van Erine Wüst was zo'n publicitaire deceptie. Het interesseert me gewoon niet welke geaardheid ze heeft op het moment dat ze op het ijs staat. In de sport is iedereen gelijk, het talent hoort de discriminator te zijn!

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Waar de homo fobie het grootste is, is het het meest nabij. Je moet jezelf eens afvragen waarom je daar zo mee bezig bent? Wel of geen bewijzen of iemand homo is. Dat komt niet overeen met de jouw uitspraken dat het je niet interesseert. 1 op 10 is homo en komt overal evenwichtig voor. Of jij het ook weet is een ander verhaal. Je denkt dat je het kan zien? Nee, dat kan je meestal niet zien. In het profvoetbal zijn er ook en waarschijnlijk weten teamgenoten en familie dat ook gewoon. Maar vanwege zakelijke redenen is het helaas nog niet mogelijk om daar openlijk over te zijn.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder6 aug. 2013 - 10:42

Het lijkt met de homo's een beetje de kant op te gaan als bij de moslims. Zeg een keer hoe je er over denkt en de halve natie valt over je heen.

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Gek he? Er is niemand die zegt dat hij niet zijn mening mag zeggen, Alleen hij heeft een hele domme mening en daar hebben andere mensen een andere mening over en die reageren daar dan op. Niks mis mee volgens mij. Wie wind zaait zal storm oogsten

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

Probleem in deze is dat minderheden steeds meer de algemene norm zijn gaan bepalen in Nederland. Wie een weerwoord wordt gestigmatiseerd. Ook dat is niet correct. Bij voetbal draait het om voetbal en niet om homopropaganda. Wellicht beetje aanpassen dus.. :-)

4 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra6 aug. 2013 - 10:42

"Bij voetbal draait het om voetbal" Uiteindelijk draait voetbal om kameraadschap. De vraag is of je jouw kameraad nog aan durft te raken als hij een doelpunt heeft gescoord als je weet dat hij een homo is.

MG1968-2
MG1968-26 aug. 2013 - 10:42

Door mensen als rene, stoppen inderdaad jongens op 14 jarige leeftijd met voetbal en gaan -teleurgesteld- naar die kappersopleiding. Want daar is een hernieuwde teleurstelling inderdaad minder voor de hand liggend. Alles voor het voetbal? Of is voetbal op deze manier hofleverancier voor de kappersopleiding? Rene. De bottom line is dat je vrouwen minderwaardig vind. Want degene die fysiek datgene brengt wat jij ook kunt brengen schaar jij onder degene die geen 'mannensport' aan kunnen. Schrijf je af. Mag niet meedoen. En dit keer niet omdat er nou eenmaal -fysieke- verschillen bestaan tussen man en vrouw, die het bij sommige sporten het met elkaar meten lastig maken.

Nachtegaaltje
Nachtegaaltje6 aug. 2013 - 10:42

Homopropaganda? Roepen wij ergens op dat iedereen homoseksueel moet worden of zo? Wat een domme simplistische term! Het enige wat gevraagd wordt zijn gelijke rechten. De plichten hebben we namelijk altijd al gehad! Teveel gevraagd?

SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch6 aug. 2013 - 10:42

===Probleem in deze is dat minderheden steeds meer de algemene norm zijn gaan bepalen in Nederland. === Dat gaat dus ook op voor de door jou o zo geprezen joden in de joods-christelijke Nederlandse cultuur. Vergis je niet, de joden, en de christenen in Nederland zijn in de minderheid. Wel lullig toch....

[verwijderd]
[verwijderd]6 aug. 2013 - 10:42

vd Gijp geeft gewoon zijn mening, gebaseerd op eigen ervaringen. Nou en? Wat een ophef om niks. En waarschijnlijk heeft ie nog gelijk ook. Als ik zeg dat er onder kappers, balletdansers, tv presentatoren en mode ontwerpers een meer dan gemiddeld percentage homo's voorkomen, zeg ik dan iets doms? Of iets wat gewoon waar is (en niks mis mee is, trouwens). Dan kan het toch ook dat er onder voetballers (veel) minder dan gemiddeld homo's voorkomen? Is niks doms aan. Wat dom is, is om iemand als vd Gijp af te branden als dom, wanneer hij een constatering doet, uit eigen ervaring, die waarschijnlijk nog klopt ook.

1 Reactie
Jantje68
Jantje686 aug. 2013 - 10:42

Ja, hij zegt iets doms. Dit zijn vooroordelen en geen feiten. In Nederland zijn 1,7 miljoen mensen homo daarvan zie jij er een stuk of 10 in de media in stereotype beroepen en bepaald jouw beeld. Ken je persoonlijk ook homo's? En in welke beroepen werken die?

steppewolf
steppewolf6 aug. 2013 - 10:42

Wat een onzinnige ophef over de uitspraken van Gijp. Voor het grootste deel heeft ie volgens mij ook nog gelijk. Homofiele jongens zijn nou eenmaal voor het grootste deel gevoelige jongens. En bijna alle gevoelige jongens, homofiel of niet, zijn inderdaad voor hun 14e-15e vertrokken bij de voetbalclub. En daar is ook niks mis mee. Er zijn zat andere sporten of hobbys waar ze zich prettiger bij zullen voelen. Niet alle mannen en jongens passen in de voetbalcultuur die nou eenmaal vrij 1 dimensionaal is. En die kappers opmerking, dat is Gijp. Hij had ook kunnen zeggen, bij het theater of de televisie, waar de homofielen ook oververtegenwoordigt zijn. Kortom, verontwaardigd geleuter om helemaal niks.

1 Reactie
steppewolf
steppewolf6 aug. 2013 - 10:42

Wat trouwens niet wegneemt dat voetbalclubs best beter om zouden kunnen gaan met hun jeugdelftallen. Eeb boel clubs beginnen met zo'n 8-10 F-teams en eindigen, als ze geluk hebben, met 2 A-tjes. De rest raken ze volgens mij grotendeels kwijt door niet erg doordacht om te gaan met de boys. Heb zelf vroeger 4 jaar E-tjes en F-jes gecoached. Met een groepje vaders die er hetzelfde over dachten probeerden we de jongens zelfvertrouwen en spelvreugde te geven, zonder af te zeiken, en dat werkte prima. De jongens speelden goed en gezellig met elkaar, maar zodra er dan weer jongens vanwege hun goede spel naar de E1 of de F1 gehaald werden dan waren ze binnen een maand weer gedesillusioneerd terug omdat ze continu afgezeken werden door van Gaal- kloontjes die zichzelf erg belangrijk vonden. Binnen een paar jaar tijd zie je dan al zo'n 50% afvallen door dom gedrag van leiders. Voor de club ook dom, want de gezellig met elkaar voetballende jongens zijn de vriendenteams van later waar de clubs het van moeten hebben. De enkele toptalenten waar al dat doorgeselecteer en geschreeuw goed voor zou moeten zijn, die worden toch wel gescout. Daar heb je die schreeuwende amateur van Gaaltjes niet voor nodig.