Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hommeles binnen ultrarechtse coalitie over ministersposten, verdeling wederom uitgesteld

  •  
05-06-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
28681 keer bekeken
  •  
ANP-485615238

De ultrarechtse ruziecoalitie heeft nog steeds geen akkoord bereikt over de verdeling van de kabinetsposten. Dat meldt ANP. Volgens formateur Richard van Zwol is het overleg van woensdag wederom stukgelopen en wagen PVV, VDD, NSC en BBB vrijdag een nieuwe, zoveelste poging.

Volgens bronnen rond de kabinetsformatie verloopt de verdeling van posten voor ministeries en staatssecretarissen onder de partijen spaak, onder meer door een discussie over de nieuwe minister van Financiën. Normaliter levert de grootste partij de premier, waarna de tweede partij binnen de coalitie als tweede een ministerspost mag aanwijzen. Traditioneel gezien gaat de keuze dan naar de populaire post op financiën. Dat loopt nu anders. Omdat Geert Wilders een ruziezoekende xenofoob is die van zijn coalitiegenoten geen premier mocht worden, en de partij werkelijk niemand in de eigen gelederen heeft die je op die functie kan vertrouwen, werd er gekozen voor een buitenstaander. In dit geval Dick Schoof. Die is echter partijloos, waardoor de PVV en de VVD (als tweede partij) het nu niet eens kunnen worden wie de minister van Financiën mag leveren.

Als de PVV aan het langste eind weet te trekken, zal er vermoedelijk weer worden gekozen voor iemand buiten de eigen partij, wederom omdat PVV'ers nu eenmaal notoire nietskunners zijn. In dat geval wordt de naam van SGP'er Elbert Dijkgraaf veelvuldig genoemd. Dijkgraaf was in de vorige fase van de coalitievorming samen met Van Zwol formateur.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

Soesie
Soesie
6 jun. 2024 - 15:12
EXTREEMrechts. Noem het beestje bij de naam
DanielleDefoe
DanielleDefoe
6 jun. 2024 - 10:44
Laat Dick Schoof zelf zijn team maar uitzoeken. Wel zo helder.
1 Reactie
GBL77
GBL776 jun. 2024 - 17:14
Helemaal mee eens. Het is een extra parlementair kabinet dus niet van deze partijen. Daarnaast heeft de Premier altijd voor zeggenschap over zijn ploeg, dus hier ook. En met de mensen die nu steeds langskomen krijg ik steeds meer het gevoel dat er mensen worden gekozen die ze een keer hebben gesproken, ls docent bij een cursus hebben gehad, of bij een trainings video hebben gezien. Dus ze hebben geen mensen, maar kennen ook geen mensen.
EenMening6
EenMening6
6 jun. 2024 - 10:11
Van de PVV en de BBB valt in deze niets te verwachten. Ik ben benieuwd wie de kandidaten van NSC en VVD zijn.
1 Reactie
EenMening6
EenMening66 jun. 2024 - 11:16
in dezen
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten
6 jun. 2024 - 8:08
Dit kabinet is nu al een rammelende aanfluiting. Dat gezegd hebbende: als het een kabinet moet worden dat enigszins op afstand moet staan, zou bij mij inde rede liggen dat de door de partijen aangewezen premier (Schoof dus) zelf ministers selecteert, zoals ik het VK gebeurt. Als je hem een mandaat geeft, geef het hem dan ook. Niet dat ik daar echt op zit te wachten, maar een externe premier met ministers uit de partijen blijft toch een soort vlees-noch-visconstructie. Een soort nepdualiteit.
1 Reactie
GBL77
GBL776 jun. 2024 - 17:16
"Dit kabinet is nu al een rammelende aanfluiting" Deze coalitie is een aanfluiting. Dat kabinet is er nog niet.
JongMHF
JongMHF
6 jun. 2024 - 7:51
De geloofsgenoten van extreemrechts verkondigen hun eindeloze vertrouwen in de zorgvuldigheid waarmee voor het mogelijke kabinet bewindslieden worden geselecteerd. Wat moet het heerlijk zijn om zo'n vertrouwen te hebben. Hun goddelijke vader zal daar wel op toezien begrijp ik. Of mag ik dat niet veronderstellen? In deze tijd zijn woorden namelijk heel gauw niet meer toegestaan. Ik wens intussen deze formatie veel heil en zegen tot zij in het hellevuur hun zonden kunnen overdenken. Ook weer niet goed ben ik bang.
2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr6 jun. 2024 - 13:33
Welnee, Jong MHF, Ze geloven zelf niet in eigen zonden of dat hen de helgast wachten. Hun kracht is juist, dat ze ons willen laten “geloven”dat ons dat lot wacht. Kijk maar naar de uitermate zondige gedragingen van velen binnen een geloof.
Gerygrr
Gerygrr6 jun. 2024 - 13:34
Corr. dat hen de hel gaat wachten
Marie Timmerman
Marie Timmerman
6 jun. 2024 - 6:42
Gesprekken die de PvdA mee deden in kabinets vormingen waren ook niet in een dag af.
4 Reacties
Zandb
Zandb6 jun. 2024 - 10:04
Marie Tjonge jonge..... Het moet toch ook wel uit de tenen komen. Nou vooruit dan maar: Dit vond ik op internet: "De formatie van het kabinet-Rutte II was één van de snelste kabinetsformaties ooit."
Anna R. Chist
Anna R. Chist6 jun. 2024 - 10:21
Ja de PvdA wist niet hoe snel ze met rechts de beest konden uithangen. Grootste kiezersbedrog van een partij in Nederland ooit in die tijd. Timmermans zat ook bij die club en Plasterk.
GBL77
GBL776 jun. 2024 - 17:18
Het gaat er toch ook niet om of het snel lukt? Zolang ze het land ondertussen maar vanuit de kamer besturen, maakt het allemaal niks uit. Dat besturen gaat helaas niet zo goed.
Marie Timmerman
Marie Timmerman10 jun. 2024 - 10:17
De PvdA mee deden in kabinets vormingen waren ook niet in een dag af. Betekent dat dat he een bende met hommeles en ruzie en verdeling was, of gewoon dat het tijd duurt? Zo ver kon zand niet eens denken. Schijnbaar ligt dat aan tot welke partij je hoort inplaats van of je de algemene vorm van het process herkent. Leugens zijn irritant. Maar niet als je door partijdigheid het je niks kan schelen.
Eric Minnens
Eric Minnens
6 jun. 2024 - 2:12
De nieuwe ministerploeg, naast Dick Schoof: Henk Hommeles, Frits Euvel, Lisette Kwaal, Wouter Wirwar, Peter Janboel, Eduard van der Stank, Douwe Dwaling, Eugène van der Gekke, Bart-Jan Leed, Mariëtte Martel, Liesbeth Luchtje, Geert Kwelling.
16 Reacties
Erik Odekerke
Erik Odekerke6 jun. 2024 - 6:34
@meneer Minnens: lang over na moeten denken ?
Frans Akkermans3
Frans Akkermans36 jun. 2024 - 6:38
Uit welke schoolkrant komt dit?
Vuurrood
Vuurrood6 jun. 2024 - 7:38
Odekerke:Mijnheer Minnens denkt tenminste nog na. Akkermans: Schoolkranten getuigen van meer intellect dan doorgaans doet in uw reactie's!
JongMHF
JongMHF6 jun. 2024 - 7:44
@Frans Akkermans3 Uit de dagboeken van Wilders.
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten6 jun. 2024 - 8:03
Ik kan er wel om lachen.
LaBou
LaBou 6 jun. 2024 - 8:10
Oei Eric, daar heb je op een paar lange tenen getrapt. 👍
Eric Minnens
Eric Minnens6 jun. 2024 - 8:11
@Erik, Twee keer zo lang. @Frans, Dit komt uit Joop.jr, de tegenhanger van jouw Zuurpruim.sr.
onyxcumulus
onyxcumulus6 jun. 2024 - 8:53
@Frans Akkermans3 6 jun. 2024 - 8:38 ###Uit welke schoolkrant komt dit?### Bespeur ik daar enige afgunst/nijd...?
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jun. 2024 - 8:57
Frans Akkermans de 3e Uit dezelfde schoolkrant waar jou naam uit voortkomt.
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 9:05
@Vuurrood. Meteen al 10 - 0 voor jou.
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jun. 2024 - 10:52
[Ik kan er wel om lachen. ] ik ook wel. Zouden Art-Jan Ongerief en Roosje Verdwaald ook een kans maken?
omaoeverloos
omaoeverloos6 jun. 2024 - 11:41
Hopelijk wordt ook Sietse Vliegen niet vergeten.
Robijnrood
Robijnrood6 jun. 2024 - 16:42
What about Rita Rancune?
Eric Minnens
Eric Minnens6 jun. 2024 - 17:21
@oma, Jij hebt nog de leukste.
GBL77
GBL776 jun. 2024 - 17:22
Nee, alle mensen die ze zijn tegengekomen bij een cursus. Dus als het straks echt niet meer lukt worden ook de griffiers van de kamer uitgenodigd voor de minister ploeg. De grap is dat ze niet alleen zelf niet voldoende de kwalificaties hebben, maar ze kennen ook niemand met voldoende kwalificaties. Vandaar nu weer Dijkgraaf. Die kennen ze net is vonden ze slim. Net als Schoof. Die kende Geertje uit clubje stiekem. Misschien dat als ze de ministerpost op buitenlandse zaken krijgen, ze opeens mensen leren kennen die dat kunnen. Beetje laat, maar dan heb je wel wat.
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jun. 2024 - 21:13
bonuspunten voor Oma!
EenMening6
EenMening6
6 jun. 2024 - 0:52
De PVV is niet in staat capabele mensen te leveren. Wilders moet dus op zoek naar (niet-partijgebonden) types als Dick Schoof, die plaats willen nemen in het nieuwe kabinet. De vraag is of er veel mensen te vinden die daartoe bereid zijn. De nieuwe coalitie moet met duck-tape bij elkaar gehouden worden. Het wordt een gammel zooitje, dat bij de minste tegenwind uit elkaar valt.
3 Reacties
JongMHF
JongMHF6 jun. 2024 - 7:45
U bedoelt duct tape?
EenMening6
EenMening66 jun. 2024 - 10:04
@JongMHF "U bedoelt duct tape?' Je hebt gelijk maar "duck-tape" is wel een aardige variant.
Gerygrr
Gerygrr6 jun. 2024 - 13:37
Precies, het kakelt maar door.
Frits Jansen
Frits Jansen
5 jun. 2024 - 23:53
Dijkgraaf heeft een directe lijn met De Here.
Olav Meijer
Olav Meijer
5 jun. 2024 - 23:03
Het is natuurlijk een absurde vertoning, die Nederland in het buitenland tot een risée maakt. De grootste fractie in het te vormen kabinet kan geen capabele bewindspersonen op belangrijke posten leveren. Wilders krijgt zijn eigen onwil én onvermogen een fatsoenlijke partij op te bouwen terug in het gezicht. What goes aroud, comes around. Zelfs als met veel horten en stoten een wankel kabinet -dankzij veel lapmiddelen- in elkaar wordt gezet, zal het snel gaan instorten. Er zit immers geen enkel verband in.
10 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen5 jun. 2024 - 23:58
Wilders gedoogt geen concurrentie, want die kan hij niet aan. Daarom omringt hij zich met zwakke broeders en die zijn dus totaal ongeschikt voor minister. Een PVV zonder Wilders zou wel kunnen functioneren maar Wilders duldt ook geen opvolger
Erik Odekerke
Erik Odekerke6 jun. 2024 - 5:43
Waar baseert u op dat de heer Wilders geen capabele mensrn jan vinden, meneer Meijer ? Het duurt wat langer, nou en ? Waarschijnlijk wordt de grootste zorgvuldigheud betracht, mede om te voorkomen dat nieuwe bewindslieden al snel weer vertrekken voor een baan elders, zoals bij D66 nogal eens het geval is. Zie het plotse vertrek van de heer Ernst Kuipers. Nee, ik verwacht dat hier eerdaags een zeer bekwame club mensen staat. Ik heb er het volste vertrouwen in, ook dat ze de rit van vier jaar gewoon gaan uit zitten.
haarklover
haarklover6 jun. 2024 - 6:28
Erik Odekerke, Ernst Kuipers is netjes minister gebleven tot Rutte het kabinet opblies. Dat hij daarna een andere baan nam is keurig! Beter dan wachtgeld ontvangen toch?
Vuurrood
Vuurrood6 jun. 2024 - 6:50
Odekerke: Mijnheer Odekerke, u bent werkelijk een grapjas! En? Als dit kabinet niet van de grond komt of na veertien dagen struikelt over haar eigen onkunde, gaat u dan zeggen: "ik van het tegen PVV verzet heb dat mooi voor elkaar gekregen"?
M. Grootendorst
M. Grootendorst6 jun. 2024 - 6:53
Beste Erik, even kijken in het lijstje financiële en taakstraffen van huidige en vertrokken PVV-ers en je weet genoeg! Wilders heeft geen partij maar je mag gerust in je sprookje geloven. Dat doet extreem rechts graag.
LaBou
LaBou 6 jun. 2024 - 8:12
@Vuurrood: ik heb andere benamingen voor die odekerke. Maar die zal ik hier maar niet plaatsen.
Vuurrood
Vuurrood6 jun. 2024 - 8:52
LaBou: Ik ook maar om dezelfde reden als u schrijf ik die maar niet op hier.
vdbemt
vdbemt6 jun. 2024 - 9:21
@Odekerke. Eigenlijk mag je hopen dat je een grapjas bent, zoals Vuurrood stelt. Want dan zie je het wél. Maar ik vrees dat je het niet ziet. "De grootste fractie in het te vormen kabinet kan geen capabele bewindspersonen op belangrijke posten leveren" zijn geen andere woorden voor: hij kan ze niet vinden. Het betekent: hij kan ze ZELF, met de grootste fractie, niet LEVEREN. Capabele mensen bij de PVV??? Daarnaast heeft hij bij het noodzakelijke zoeken van mensen buiten zijn club al wel flaters geslagen. Aan de eerste informateur bleek een smet te hangen (die is nu door de rechter gedaagd) en die vertrok binnen een paar dagen. Aan zijn eerste premierskandidaat hangt OOK een smet. Ook vertrokken. Waar haal jij toch dat vertrouwen vandaan?
Zandb
Zandb6 jun. 2024 - 10:09
Odekerke Dit zegt alles over de manier waarop u met een contextloze mening, als feit vermomd, stemming probeert te maken: "Zie het plotse vertrek van de heer Ernst Kuipers." (Lees anders nog even de reactie van 'haarklover'.)
Gerygrr
Gerygrr6 jun. 2024 - 13:43
Ernst Kuiper heeft ons moeten helpen in zware misleidende tijden. De spagaat van wetenschap versus complottheorie. Nu komt in een hoorzitting Fauci in het nauw. Het vermoede laboratoriumlek. De sponsoren waren zijn eigen instituut. Fauci kende dus de gevaren van dat ontsnapte gemuteerde virus…. Maar de complotdenkers, die tegen de maatregelen in opstand kwamen, wisten dat op een duistere manier ook. Met de gevolgen voor de pasc of post covid of long covid patiënten. Pasc was de eerste officiële benaming, uiteraard bedacht door Fauci. Ernst verdiende beter.
Astuiver
Astuiver
5 jun. 2024 - 22:18
Laat de PVV alleen de ministers van volksgezondheid en asiel leveren. Agema en Graus als vertrouwelingen van Wilders verdienen zware ministersposten, waarin de PVV de grote woorden van beide parlementariërs waar kan maken, maar de kans op hopeloos falen is veel groter.
3 Reacties
adriek
adriek6 jun. 2024 - 13:36
Door die kans op falen zal de pvv die ministers niet willen leveren. Dan wordt het lastiger om de schuld af te schuiven.
GeesinaMaria
GeesinaMaria6 jun. 2024 - 18:43
Agema is een vertrouweling, maar Graus wordt alleen maar gedoogd met zijn dierenpolitie.
gerryj
gerryj6 jun. 2024 - 20:47
Graus op Asiel? Dan komt er geen vluchteling meer het land in vanwege het uiterlijk van de man. Erger hebben ze het in het land dat zij ontvluchtten vast niet eerder gezien. En verder heeft de man geen enkele competentie. En op Volksgezondheid heeft nog nooit uemand gezeten met als hoogste opleiding Kunstacademie.
misterzuinig
misterzuinig
5 jun. 2024 - 19:02
Van mij mag Elbert Dijkgraaf wel minister van financiën worden, hij lijkt mij beter geschikt dan de rechtse hardliner Eelco Heinen van de VVD. Of wachten de vier formerende partijen eerst de Europese verkiezingen af en dat zij dan aan de hand van de verkiezingsuitslag alsnog bepalen of zij door zullen gaan of niet? Stel dat radicaal-rechts wint, dan heeft het nieuwe rechtse kabinet alle redenen om door te gaan, winnen centrumlinkse en centrumrechtse partijen en blijft in Europa het politieke midden intact, dan wordt het voor het nieuwe kabinet een stuk lastiger.
2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jun. 2024 - 9:11
Elbert Dijkgraaf is er gezien zijn partij en achtergrond niet voor dat de overheid zaken regelt. Die is meer van de aalmoezen geven en het hoort wat voor wat in zijn gemeente zodat hij weer een zeteltje in het hiernamaals kan krijgen, meer van het type farizeeër achter in de kerk. Hij zal ook de homoseksuelen ed. willen 'bekeren' en die duivel uitdrijven zodat zij in het stramien van de gereformeerde kerk passen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jun. 2024 - 9:41
Kijk heb ik ook even gediscrimineerd toch! Alle gekheid op een stokje. Een partij die de doodstraf propageert past voor mij persoonlijk niet in de politiek. Een partij die mensen niet accepteert met een andere seksuele achtergrond ook niet als ze in hun overwegingen geloofszaken niet buiten de politiek kunnen laten als het om 'recht en gelijkheid' gaat.
PVDB2
PVDB2
5 jun. 2024 - 18:58
T minus 15 days. 195 dagen onderweg. Op 3 na langste kabinetsvoming. Met bijna een bijna een jaar demissionair kabinet (7 juli) is het de vraag of de marione... ministers en staatsecratarissen gevonden worden. Als het niet lukt dan zal een VVD er snel tussen uit glijden. Gladjakkers, mooipraters. Maar ja, ze noemen zich niet voor niets (neo) liber aal.
E w T
E w T
5 jun. 2024 - 18:35
Het enige wat Wilders maakt is stront. Hij heeft een partij zonder leden. Hij moet naar z,n aartsrivaal voor een informateur. Nu heeft ie een soort kabinet bijelkaar waar ie zelf geen leiding aan mag geven omdat niemand in dat zelfde kabinet nog niet dood met hem gevonden wil worden. Er zal best wel een fraudeur te vinden zijn die financieen wil doen voor Wilders , van Haga lijkt me de perfecte schooier op die post. Trouwens zo'n SGP grevo als Dijkgraaf is ook wel een asset wanneer je claimt de partij voor de Vrijheid te zijn. Maarja het word straks allemaal weer zo geframed dat het niet de schuld van Geert was. En z'n stemvee gelooft het ook wel weer.
3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jun. 2024 - 9:15
"Het enige wat Wilders maakt is stront." En dat terwijl we al een groot mestoverschot hebben.
GeesinaMaria
GeesinaMaria6 jun. 2024 - 18:47
Ze zullen een fraudeur nodig hebben, want voor hij of zij begint is er al weer een miljarden tegenvaller.
gerryj
gerryj6 jun. 2024 - 20:52
Haga zou kunnen want hij heeft het EP niet gehaald met die 6 stemmen van zijn familie. Maar ik zou nooit een 2e hands auto van hemkopen.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
5 jun. 2024 - 18:03
Financiën gaan ze gewoon afschaffen. Dat wordt de minister met portefeuille, dat is een ex-pvda-er die ze onder een bank gevonden hebben en wiens taak bestaat uit het beheren van de schatkist. Deze keert dan geld uit aan rijken op voorwaarde dat ze kunnen aantonen dat hun oude privejet of jacht niet meer modieus is.
Joop  den Uil
Joop den Uil
5 jun. 2024 - 18:01
Zorgvuldigheid kost tijd. Zelfde als een goede maaltijd. Voorbereiding en de kwaliteit zal uiteindelijk excellent zijn. Ook hier, dus niet stoken ...
6 Reacties
Robijnrood
Robijnrood5 jun. 2024 - 18:50
Lol
Karingin
Karingin5 jun. 2024 - 20:03
Dat wordt dus pizza bestelllen...
Antipopu
Antipopu5 jun. 2024 - 20:12
Mijn God hij meent het ook nog!
Lalanke
Lalanke5 jun. 2024 - 21:00
Nou nee, die uilenballen laat ik aan mij voorbij gaan.
Zandb
Zandb6 jun. 2024 - 7:02
Joop De feiten mogen weer eens niet benoemd worden, nu het de verkeerde zijn?
LaBou
LaBou 6 jun. 2024 - 8:14
Sinds wanneer kun je met rotte grondstoffen een kwalitatief goed produkt maken?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor