Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Hoera, de internationale nachttrein keert terug!

  •  
10-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
6861771771_a4c11af8b2_b
Vanaf eind volgend jaar keert de internationale nachttrein keert terug op het Nederlandse spoor. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekendgemaakt.
In 2016 vertrok de laatste Nederlandse nachttrein naar Zürich omdat er niet genoeg passagiers waren om het traject winstgevend te maken voor de Duitse spoorwegen. GroenLinks bleef echter aandringen op aansluiting op het Europese nachtnet, zodat er een duurzaam alternatief is voor het vliegtuig. Een motie van Groenlinks werd vorig jaar breed gesteund in de Tweede Kamer, alleen de PVV was tegen. De NS gaat nu samen met de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB het traject naar München en Wenen verzorgen. De staatssecretaris trekt 6,7 miljoen euro uit om de operatie tussen 2021 en 2024 financieel te dekken. Daarnaast gaat Van Veldhoven met vervoerders in gesprek om te kijken of er meer trajecten kunnen worden toegevoegd aan het nachtnetwerk.
Met de nachttrein stap je ’s avonds tegen acht uur in en ben je voor 10 uur ’s ochtends in Wenen (of weer in Amsterdam). Vanuit Wenen ben je binnen 3 uurtjes in Boedapest, Bratislava of je wintersportbestemming. Reizigers kunnen zitten en liggen, of zelfs een coupé met eigen sanitair boeken. Het kabinet wil de komende jaren twee miljoen extra reizigers met de trein laten reizen op afstanden tot zes uur binnen Europa. Een eerste stap in die richting werd gezet met de komst van de Eurostar, die drie keer per dag rijdt tussen Amsterdam en Londen.
Cc-foto: Koen Brouwer

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (50)

Gefaald
Gefaald11 okt. 2019 - 15:01

Overdag reis ik graag met de trein. Als je kunt zitten dan is het heel comfortabel, want je kunt lezen en computeren, en je ziet veel andere mensen met wie je rustig kunt praten (er is tijd). Je ziet de landschappen en de stations en de steden, en er is veel meer ruimte dan in het vliegtuig. Het hangt er erg van af waar je moet zijn. Als je op het platteland moet zijn dan schiet je weinig op met de trein, maar als je midden in een grote stad moet zijn die niet verder weg is dan 500 - 700 km, dan is de trein veel handiger dan de auto. Dan laat ik de auto thuis, tenzij de prijs veel te hoog is (wat helaas ook soms voorkomt).

Gefaald
Gefaald11 okt. 2019 - 14:53

Ik ben wel eens met de slaaptrein naar Friedrichshafen gereisd (Zuid-Duitsland), in een eigen coupé met eigen WC en wastafel. Je zou denken, beter kan niet. Het was een ramp. Op elk station waar we stopten was het een kabaal van jewelste en was er ook heel veel licht. Niet dat we elk kwartier stopten, maar toch zeker wel elke twee uur, ik denk nog vaker. Daardoor sliep ik dus helemaal niet, en kwam ik de volgende ochtend doodmoe in Friedrichshafen aan. Al met al zonde van het vele geld. Eens maar nooit weer.

korheiden2
korheiden211 okt. 2019 - 8:14

@Crunchy : Inclusief slaapplaats voor 140 euro retour vanuit Düsseldorf. Dan moet je dus eerst zelf naar Düsseldorf (voor mij ca. 250 km). Zo'n slaapplaats zal in veel gevallen bestaan uit een plek in een coupé met drie of vijf anderen. Moet je maar accepteren natuurlijk. 's Morgens kun je je tanden poetsen en een washandje door je gezicht halen maar dat is het dan wel. Ik zou meer zien in een snelle verbinding die overdag rijdt.

1 Reactie
Crunchy Frog
Crunchy Frog11 okt. 2019 - 10:26

@korheiden [Dan moet je dus eerst zelf naar Düsseldorf] De discussie ging erover wat de prijs zou zijn van een toekomstige directe trein vanuit Nederland. Die prijs vanuit Düsseldorf was bedoeld ter vergelijking, niet als specifieke reisoptie voor dit moment.

Frits Jansen
Frits Jansen11 okt. 2019 - 7:32

Hieronder wordt een aantal keren de prijs van een vliegticket genoemd. Ik heb het zonet even nagekeken: je kunt nu voor april 2020 een ticket Amsterdam-Wenen boeken bij easyJet voor € 28! Haast? Op 1 november kun je voor ca. € 50 naar Wenen (enkele reis). In die prijzen is handbagage inbegrepen (dus geen trucs zoals WizzAir waar je alleen een handtasje gratis mag meenemen). Met de voordeelurenkaart trein ik voor € 6,60 naar Schiphol, en ik woon op loopafstand van een NS-station. Wat de trip vanaf Schwechat kost weet ik niet. RyanAir biedt vluchten vanuit Engeland aan naar Wenen voor nog geen € 20, al in november aanstaande. Maar Ryanair kennende zal er wel een adder onder het gras zitten. Al was het maar dat RyanAir graag in het holst van de nacht of voor dag & dauw vliegt, waardoor je je scheel betaalt aan taxi-kosten en/of een extra overnachting moet incalculeren. Boze tongen beweren dat RyanAir lelijke meisjes aantrekt als stewardess om het goedkope imago te onderstrepen, maar die berichten lijken toch uit de lucht gegrepen.

hanzeboog2012
hanzeboog201210 okt. 2019 - 16:36

Best aardig zo'n nachttrein Amsterdam - Wenen. Maar met alle respect. Het is een trein voor een zeer klein publiek. Vooral liefhebbers die het prettig vinden om relax te reizen en uitgerust op hun bestemming aan te komen. Totale reisduur van 14 uur. Zie op NS International dat je overdag met ICE in 637 minuten kan. Niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig qua reistijd. Maar qua comfort is ICE superieur aan de vliegtuig. Ze moeten hogesnelheidsnachttreinen laten rijden. Maar vanwege onderhoud aan HSL rijden s nachts geen treinen op HSL.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen11 okt. 2019 - 7:35

Met een HSL- nachttrein zou je ook te weinig tijd hebben voor een behoorlijke nachtrust.

korheiden2
korheiden210 okt. 2019 - 14:53

Ik kan me wel vinden in de reacties van @Frits Jansen. Alleen als de nachttrein comfortabel en niet al te duur is zou het een succes kunnen zijn. Ik denk zelf dat wat kortere afstanden nog het meest geschikt zijn. Het zou heel anders kunnen worden als er op het hele stuk naar Wenen een supersnelle trein zou rijden die de reistijd beperkt tot een uur of 5. En inderdaad, je zit in ons land ook nog eens met het vervoer naar het treinstation. Als ik na 11 uur 's avonds vanuit Amsterdam met het OV naar huis zou willen lukt dat van geen kant. Er is, kortom, nog een lange weg te gaan.

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper10 okt. 2019 - 21:21

Van A'dam naar Wenen (1150 km) in 5 uur lijkt me niet zo realistisch. Die trein zal toch ook een paar stations moeten aandoen onderweg. Met dezelfde gemiddelde snelheid die Thalys haalt zou je in 8 uur in Wenen kunnen zijn. Voor een nachttrein is dat precies goed. [ Als ik na 11 uur ’s avonds vanuit Amsterdam met het OV naar huis zou willen lukt dat van geen kant. ] De grap van een nachttrein is nou juist dat je 's avonds vertrekt en 's ochtends aankomt.

DanielleDefoe
DanielleDefoe11 okt. 2019 - 8:18

Klopt. Juist daarom geschikt voor mensen die met het openbaar vervoer reizen. Een vlucht voor 10.00 's morgens is vanuit diverse delen van Nederland juist weer problematisch, vooral in het weekend.

Tom7
Tom710 okt. 2019 - 14:01

Vind reizigen met de trein nog wel altijd een meerwaarde. Als pikkie van 16 al begonnen met Interrailen, kris kras door Europa voor weinig, s, nachts slapen in de gangpaden of zelfs in de bagagerekken. Alleen al de naam "Acropolis Express", was al kicken, mooie tijden. Later veel voor mijn werk, vind de groter stations waar internationale treinen samenkomen, nog altijd een feest. Prijzen van de kaartjes naar beneden en investeren in die hap. Milieuvriendelijk, goed voor de sociale cohesie, en reizen wordt weer een belevenis.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen11 okt. 2019 - 7:39

Ik wacht erop dat Wilders en Baudet pleiten voor afschaffing van Interrail want dat maakt onze jeugd veel te Europees, waardoor die waarachtig de Nederlandse identiteit (en superioriteit!) dreigt te gaan relativeren. Je kunt trouwens ook als bejaarde met Interrail reizen, maar boven de 27 is het wat duurder.

Nick the Stripper
Nick the Stripper10 okt. 2019 - 13:29

In theorie goed nieuws. Maar als het dezelfde aftandse Nightjet-treinen zijn die nu tussen Düsseldorf en Wenen rijden heb je d'r niks aan, vrees ik. Het comfort is ondermaats, ze maken rare vergissingen bij boekingen, sanitair is na een halve nacht smerig. Alleen als het een nacht-HSL zou worden zeg ik: doen.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe10 okt. 2019 - 15:12

In de tijd dat mijn zus in Zwitserland werkte nam ik altijd de trein. Er was heel vroeger een trein die overdag uit Amsterdam vertrok en via Luxemburg doorreed naar Genua maar die bestond toen al niet meer. Van veel comfort was geen sprake denk ik maar romantisch klonk het wel.

Frits Jansen
Frits Jansen11 okt. 2019 - 7:12

Ik ben niet van de ÖBB, maar NightJet klinkt mij als een variant van RailJet in de oren, en dat zijn hele mooie treinen. Ik nam een keer de RailJet van München naar Wenen. Ik geloof dat die doorrijdt naar Budapest.

TigressApril
TigressApril10 okt. 2019 - 13:14

Leuk, ik zou dit graag algemeen zien niet enkel als lange afstand alternatief voor de rijken. Als ik na 1 uur 's nachts thuis wil komen zit er niks anders op dan een auto. Ik zou graag een mini nachttrein zien die als een sprinter elk uur gaat in de nacht. Kan waarschijnlijk niet uit tenzij ze een deel van de poen die ze overdag verdienen er in investeren. Het is anti sociaal dat de mogelijkheid om te reizen zonder auto (taxi ∈ autos) vervalt na 1 uur. In de utopie die mijn ideale wereld heet zou reizen met de trein een burgerrecht zijn.

Frits Jansen
Frits Jansen10 okt. 2019 - 12:38

Nachttreinen zijn heel nostalgisch, maar achterhaald. Veel duurder dan het vliegtuig, toch niet echt comfortabel, en bovendien zijn er zulke snelle dagtreinen dat je wel vreselijk in tijdnood moet zitten wil je de nachttrein nemen - als je niet wilt vliegen. Wat de nachttrein misschien nog kan redden is een luxueuze opzet. Ik reisde van de poolcirkel naar Helsinki met een prachtige nachttrein, waarin je zelfs kon douchen. Een sfeervolle eetwagen kan ook een steentje bijdragen. In de voormalige Sovjet-republieken rijden nog treinen rond die meerdere dagen onderweg zijn (niet alleen de Trans-Siberië expres), en dan krijg je vanzelf een plek in een slaapwagen, voor dag én nacht. Of wel in de "kupe" klasse (coupé) of in de "platzkarty" klasse, een prachtig Russisch germanisme. Als we ooit niet meer mogen vliegen naar het geliefde Thailand komen zulke treinen weer in het vizier. Al hoop ik op een HSL naar het Verre Oosten. 10.000 km met 300 km/u is 30 uur, ruim een etmaal, best te doen. En zéér milieuvriendelijk, zeker bij elektrische tractie.

3 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen10 okt. 2019 - 12:54

Wat ik nog vergat: je hebt tegenwoordig de Flixbus, in Duitsland en Polen (de vroegere Polskibus), en ik geloof ook in Nederland. Ook daar moet de trein tegen concurreren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 okt. 2019 - 15:26

Die bussen rijden ook naar Scandinavische hoofdsteden. In Groningen zag ik er eentje voor het station staan. Enkele reis Groningen Oslo 115 euro. Reisduur ongeveer een etmaal (22 uur).

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 okt. 2019 - 15:52

PS aanzienlijke korting bij vroeg boeken

Jorah
Jorah10 okt. 2019 - 11:36

Goed werk. Maar laten we dit gelijk groot aanpakken en met de hele EU regelen. Meer nachttreinen, belasting op vliegtickets en accijns op kerosine.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen10 okt. 2019 - 12:42

Dan nog zou ik al gauw de voorkeur geven aan een dagtrein. Het idee van een nachttrein is dat je toch moet slapen dus de reistijd geen verloren tijd is - maar als je werk meeneemt hoeft de tijd in een dagtrein ook geen verloren tijd te zijn. Bovendien is er een hoop te zien op de route naar Wenen.

JanKlaasen
JanKlaasen10 okt. 2019 - 11:26

Retourtje Wenen met het vliegtuig kost rond de 170 euro en de trip duurt ca. 90 minuten. Ben benieuwd hoe concurrerend het aanbod van de trein zal worden.

9 Reacties
vdbemt
vdbemt10 okt. 2019 - 12:27

Omvatten die 90 minuten alle tijd die je met die reis kwijt bent? Inclusief wachten, controle, etc? Qua prijs heeft de overheid natuurlijk wat te doen: ervoor zorgen dat de trein een interessant alternatie wordt. Ondermeer door het vliegen, als vervuiler, extra te belasten

Crunchy Frog
Crunchy Frog10 okt. 2019 - 12:37

[Retourtje Wenen met het vliegtuig kost rond de 170 euro] Dat is exclusief ruimbagage, en inclusief geld uit het subsidie-infuus waar de luchtvaartsector nog steeds aan ligt. [en de trip duurt ca. 90 minuten] Eerder rond de twee uur, en dat is exclusief wachttijden op de vliegvelden, en transfer van en naar het vliegveld. [Ben benieuwd hoe concurrerend het aanbod van de trein zal worden.] Vanuit Düsseldorf doet de ÖBB het momenteel voor 140 euro retour, inclusief slaapplaats, dus dat kon je nog wel eens meevallen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland10 okt. 2019 - 13:08

ach reistijd is niet belangrijk mits er voldoende comfort is en daar kan de trein best wat aan gaan doen .

Gefaald
Gefaald10 okt. 2019 - 13:30

@Willem D De site van de NS, die ik vaak raadpleeg, geeft prijzen van ca. € 245 voor een enkele reis naar Wenen. De trein is veel te duur in vergelijking met de auto. Zeker op internationale trajecten is de trein vaak de allerduurste modaliteit. Ik denk dat de verschillende staatsbedrijven die het vervoer met elkaar moeten uitvoeren allemaal hopeloos inefficiënt en ouderwets werken, en helemaal niet bereid zijn tot een integrale benadering van hun diensten.

Nick the Stripper
Nick the Stripper10 okt. 2019 - 13:31

Van deur tot deur mag je daar gerust een paar uurtjes transfer- en inchecktijd bij optellen. Transfers naar en van vliegvelden zijn bovendien ook niet echt gratis.

itsme3
itsme310 okt. 2019 - 15:24

@ Crunchy Frog "subsidie-infuus waar de luchtvaartsector nog steeds aan ligt". Waar denkt u dat de treinsector aan ligt? Dat subsidie-infuus druppelt nog veel harder. Afgezien van dat er rechtstreeks veel geld naar de spoorwegmaatschappijen gaat, betalen ze ook nog eens nauwelijks voor de gebruikte infrastructuur.

korheiden2
korheiden210 okt. 2019 - 17:38

De Oostenrijkse Spoorwegen bieden al meer vergelijkbare bestemmingen aan zoals Rome en Bologna. Een retourtje kost ca. 350 euro.

Crunchy Frog
Crunchy Frog11 okt. 2019 - 8:22

@itsme [Waar denkt u dat de treinsector aan ligt?] Dat er subsidie naar de spoorwegen gaat is bekend. Het is ook prima als subsidies gebruikt worden als middel om gewenst gedrag te bevorderen. Wat niet prima is is als in de discussie steeds maar de nadruk wordt gelegd op de subsidie voor die nachttrein, terwijl mensen als @JanKlaasen suggereren dat de luchtvaartsector zomaar op eigen kracht een concurrerend aanbod zou kunnen leveren. [Dat subsidie-infuus druppelt nog veel harder.] In de luchtvaart gaat het om wel meer dan druppels, maar om kolossale bedragen aan directe en verkapte subsidies om de ticketprijs kunstmatig laag te houden: geen BTW op tickets, geen BTW en accijns op kerosine, subsidies voor vliegvelden en vliegtuigbouwers, enorme kapitaalinjecties en vrijstellingen voor luchtvaartmaatschappijen, het kunnen afwentelen van milieu- en klimaatschade op de gemeenschap, enzovoorts. Je kunt dan wel zomaar beweren dat dat minder is dan wat de trein krijgt, maar dat mag je toch even met de complete cijfers onderbouwen, want daar ga ik je niet zomaar op je blauwe ogen vertrouwen.

Freek3
Freek312 okt. 2019 - 10:07

[Retourtje Wenen met het vliegtuig kost rond de 170 euro] Ik heb het niet gecheckt, maar dat zal een groot vliegveld zijn, schiphol? Met die prijs rij ik liever (met OV of auto) naar Rotterdam airport om met Transavia naar Wenen te vliegen, Eur 29,- enkele reis, als je op tijd boekt. Het scheelt daar ook nog eens enorm in wacht- en afhandelingstijden.

Jonkheer
Jonkheer 10 okt. 2019 - 9:51

Mooi initiatief. Maar je moet wel héél erg mega-ontzettend begaan zijn met het milieu om je vakantie of zakenreis in een nachttrein te willen beginnen (en eindigen). Je klimt na 14 uur (nacht)treinen namelijk volstrekt geradbraakt en tot-diep-in-je-oren-groezelig uit je wagonnetje.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen11 okt. 2019 - 7:09

En een dagtrein is net zo goed voor het milieu!

Willem D2
Willem D210 okt. 2019 - 9:19

Met mijn 14 jaar oude diesel kost me dit 180 euro aan brandstof Afschrijving heb ik nauwelijks, onderhoud stel 50 euro en dat is ruim gerekend, want oude diesels met een paar ton op de teller slijten nauwelijks nog op uitlaat en banden na. Komt voor Wenen nog 10 euro tol bij. Kortom voor 240 rijd ik op en neer naar Wenen. Dan heb ik het nog niet over mede passagiers, die gratis mee reizen Als het prijskaartje onder de 200 euro blijft geef ik het wel een kans, als je tenminste een bed hebt. Dan kom je nl uitgeruster aan, bovendien is slapen terwijl je reist ook aangenaam.

2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen10 okt. 2019 - 12:45

In lang vervlogen tijden trapte ik ook wel eens twaalf uur achter elkaar op het gaspedaal. Een zeldzaam geestdodende bezigheid. En als je aankomt ben je bekaf want je moet je toch concentreren op de weg.

Willem D2
Willem D210 okt. 2019 - 22:40

@Frits Ik rijd nog regelmatig naar Oostenrijk en je komt inderdaad vermoeid aan. Het lijkt me heerlijk om in de trein te stappen, te gaan slapen en op de plaats van bestemming wakker te worden. Zonder vermoeiende autoreis of urenlang gedoe op een luchthaven. De vraag is alleen wat mag dit comfort kosten?

korheiden2
korheiden210 okt. 2019 - 9:16

Inderdaad, @Han : dit valt of staat met de prijs. Ik heb zelf een aantal keren met de autoslaaptrein gereisd. Ik kan niet slapen in een trein, het is toch behelpen met het sanitair en het kost echt heel veel.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland10 okt. 2019 - 8:55

ja dat was me wat - nachttrein naar Bern, lig je op een keiharde brits in een coupe volgepropt met 5 stinkende medeslapers - kadong kadong zat nog twee dagen in mn hoofd. Open grenzen tellen niet voor Duitsland de gaat altijd het openbaar vervoer in om te controleren. En nergens kun je even roken wat extreem is voor zo'n lange rit . Dat had ik me wel wat romantischer voorgesteld. Wil je mensen uit die auto's en vliegtuigen dan moet er een hoop verbeteren.

Hanvander Horst
Hanvander Horst10 okt. 2019 - 8:53

Eens kijken hoeveel een retourtje gaat kosten.

10 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland10 okt. 2019 - 8:56

Ik was met vroegboeken naar Basel ongeveer 25,- kwijt in 2012

Gefaald
Gefaald10 okt. 2019 - 9:11

Inderdaad Han. Zelf reis ik nog wel eens naar Wenen, met de auto. Ik vind € 500 voor een retourtje met de trein (gewoon in de dagtrein) namelijk echt te veel geld. En slapen in een trein kan ik sowieso niet, dus ik heb helemaal niks aan een nachttrein.

Klaas Punt
Klaas Punt10 okt. 2019 - 9:33

Han, ik zie niet in waarom er subsidie aan besteed moet worden. We kunnen ons geld beter besteden.

Dehnus
Dehnus10 okt. 2019 - 9:52

Jup, dat is vaak het probleem. Kosten en gemak. Vooral de zitplaatsen blijven raar op een nachttrein. Zorg gewoon voor goede slaap plekken zodat mensen uitgerust aankomen, en dus ook welwillend hier tegen over staan. Maar je weet nu al dat dit weer zo goedkoop mogelijk word, en de prijzen hierdoor hoog worden met weinig comfort. Terwijl het toch mogelijk moet zijn om gewoon cabines te maken met 6 personen in elke cabine, die je of helemaal kan afhuren of kan delen? Maar goed het zal wel weer "eerste klas!" (die niemand gebruikt want te duur) en de rest worden. Terwijl we de vliegtuigen maar blijven subsidiëren. Terwijl een trein toch een stuk comfortabeler is en goedkoper moet kunnen.

Jerry Bidet
Jerry Bidet10 okt. 2019 - 9:56

Ligt eraan of nog in aanmerking komt voor tienertoer?

Mr x Mr y
Mr x Mr y10 okt. 2019 - 10:01

Ja, want als het duur is dan doen we het niet. Als het wat kost, laat het klimaat dan maar zitten.

ton14024
ton1402410 okt. 2019 - 11:10

Dan moeten we eerst schatten hoeveel personen die reis per trein gaan maken. Zo gaan er jaarlijks ong. 1,5 miljoen personen met het vliegtuig naar Barcelona en 100 met de trein. Bij BNNVARA zag in over Zürich ´3 OP REIS´. ????

WatVroegerLinksWas
WatVroegerLinksWas10 okt. 2019 - 11:14

Hopelijk zijn ze wat eerlijker met de prijzen dan vroeger. Ik weet nog een jaar of 20 geleden, als ik bij het loket van NS Internationaal een ticket Eindhoven -> Koblenz kocht was ik twee keer zo veel geld kwijt als losse kaartjes Eindhoven->Venlo plus Venlo->Koblenz.

Frits Jansen
Frits Jansen10 okt. 2019 - 12:53

@Gefaald: € 500 betaal je niet eens als je voor morgen een full fare ticket koopt. Wat dat betreft is de trein tegenwoordig met als het vliegtuig: als je bijtijds boekt, en een beetje flexibel bent met de datum kun je heel veel geld besparen. Ik reis regelmatig met de trein naar Berlijn voor €34. Nu heb ik wel een Bahncard (die voor mij als bejaarde € 41 per jaar kost), maar dan nog. Als je niet bijtijds boekt moet je soms genoegen nemen met meerdere malen overstappen, of een minder gunstig tijdstip. En je hebt dan natuurlijk Zugbindung, d.w.z. dat je op de gekozen datum en tijd moet reizen. Maar dat heb je met vliegen ook - tenzij je een vermogen betaalt. Zugbindung geldt overigens alleen voor het IC/ICE stuk. In het voor- en natransport ben je nog steeds vrij.

Gefaald
Gefaald10 okt. 2019 - 13:25

@Mr x Mr y Jij hebt misschien de luxe om niet naar de kosten te hoeven kijken. Maar er zijn ook andere mensen, voor wie de kosten noodzakelijkerwijze een overweging zijn. Zoals alles met klimaatmaatregelen is er weer een tegenstelling tussen linkse elite en de gewone mensen.