Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoekstra liegt niet over die brievenbusfirma’s

  •  
04-10-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
98 keer bekeken
  •  
51046452242_b385138468_c

© cc-foto: Roel Wijnants

Hij gaat gewoon een beetje slordig met zijn geld om
Wopke Hoekstra mag dan een feestelijke trouwerij met zijn Liselotte achter de rug hebben, voor het overige was 2021 voor hem een annus horribilis. Hij leidde zijn CDA naar een gruwelijke verkiezingsnederlaag. Nu staat zijn partij op instorten zonder dat hij er veel aan kan doen. Tot overmaat van ramp is zijn integriteit ook nog eens in het geding gekomen. Hoekstra blijkt te hebben geïnvesteerd in een brievenbusfirma die de fiscus op afstand hield van safariparken in Oost-Afrika.
Dat had hij allemaal niet zo in de gaten gehad, liet de geplaagde politicus weten, van die locatie en zo of wie er allemaal precies bij de onderneming betrokken waren. Natuurlijk had hij zijn aandeel verkocht voor hij aantrad als minister. Uiteraard. Hij had nooit de wet overtreden. De winst was naar een goed doel gegaan.
Nu is hoon Hoekstra’s deel. Niemand gelooft hem. Men denkt eerder dat Rutte’s frequente geheugenverlies op hem is overgesprongen als het coronavirus van de ene ongevaccineerde op de andere.
Voor hetzelfde geld echter spreekt Hoekstra de waarheid. Toen hij zijn centen in de controversiële safariparken stak, zat hij voor het CDA in de Eerste Kamer. Ook bekleedde hij een topfunctie bij de Nederlandse Bank. Dat zijn ook geen banen waarbij je met een rein geweten brievenbusfirma’s gebruikt om je belangen te behartigen.
Voor de christendemocraat Hoekstra is een blanke, onbevlekte ziel uiteraard topprioriteit. Je bent eerst ethicus, dan pas politicus of zakenman. Als hij zegt onwillekeurig zijn geld te hebben gestoken in een bedrijf waarvan hij de achtergronden noch de deelhebbers goed kende, is er geen enkele reden dat in twijfel te trekken. Hoekstra spreekt de waarheid. Tot een leugen is hij vanwege opvoeding en levensbeschouwing niet in staat.
De vraag is echter of iemand die zo slordig met geld omgaat, wel als Minister van Financiën te handhaven valt. Hij heeft laten zien dat hij op de verkeerde plaats zit. Gezien dit track record kun je hem andermans portemonnee niet toevertrouwen, zeker niet die van de belastingbetalers. Zijn talenten liggen gewoon niet op dit gebied. Na zijn afstuderen en zijn succesvolle periode als praeses van het Leids Studenten Corps is hij professioneel op een verkeerd spoor terecht gekomen. Niet erg. Dat kan de beste overkomen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Hoekstra moet durven zichzelf te gunnen wat hij pas nog voor een tijdelijk overspannen partijgenoot in petto had. Houd je haaks, Wopke. Je hebt het verdiend.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Beluister het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over de politiek van nu en geschiedenis.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (67)

Effie2
Effie25 okt. 2021 - 7:16

'De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten' is een gruwel voor mensen die het eigenbelang hoger achten dan de stem van hun geweten. ...Maar Gods wetten wegen uiteindelijk zwaarder dan de slim door mensen in elkaar geknutselde juridische wetten met hun ingebouwde mogelijkheden deze te omzeilen. Het lot brengt uiteindelijk alles weer in evenwicht. Karma heet dat.

adriek
adriek5 okt. 2021 - 6:33

Ik vraag me toch af hoe mensen als Hoekstra zich te Zijner tijd denken te kunnen verantwoorden en de hemel in te mogen. Of zouden ze het stiekem gewoon niet echt geloven?

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 7:57

Rutte zegt tegen Petrus dat hij zich niets kan herinneren, hopend op een mild oordeel vanwege uitzonderlijke omstandigheden. Hoekstra denkt, Dat kan ik beter. ik blijf nu alvast afwezig, roer me niet, beweeg niet, dan kunnen ze me later niet oordelen omdat ik überhaupt niet aanwezig was. Ze noemen dat daadkracht. Beiden genereren zo macht over de anderen en zijn daarin ongenaakbaar. Het eerste was reactief ,het tweede proactief, ze noemen dat; voortschrijdend inzicht. Of Petrus en God henself weten dat voortschrijdend inzicht zowel positief als negatief kan zijn, weet ik niet. De aardse geestelijken weten het ook niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 5:23

De ware christen; Een vraag die gesteld werd aan Wopke Hoekstra; Welk probleem dat dicht bij uw hart ligt, zou u het liefst morgen oplossen? “Armoede onder kinderen, dat frustreert me. Ik realiseer me vaak hoe bevoorrecht ik ben dat ik in een warm gezin ben opgegroeid waar geld was voor vakantie en sport. Dat is geluk, maar er zijn ook kinderen die níét mee kunnen op schoolreisje, niet op een voetbalclub zitten of ’s avonds worden voorgelezen. Kinderen zijn weerloos, en ellende uit hun jeugd dragen ze vaak de rest van hun leven met zich mee.” Als het gaat om verantwoordelijkheid nemen, heeft de politiek trouwens een eigen variant van deze problematiek, die ik zou willen omschrijven als: het etaleren van politieke onmacht. Het te vaak weglopen voor leiderschap en het schermen met voldongen feiten als excuus voor genomen besluiten. Daarom moet de politiek met werkgevers en werknemers in gesprek over hoe die nieuwe balans van rechten en plichten eruitziet. Hoe we zorgen voor én langetermijnverdienvermogen, én bestedingsruimte voor werknemers, én meer zekerheden voor onze burgers. Ik zou werkgevers daarbij willen uitdagen om te kijken hoe ze werknemers meer zekerheid kunnen bieden. Hoe ze kunnen zorgen voor extra loonruimte, in hoeverre het mogelijk is om werknemers vaker te laten participeren in de onderneming en hoe ze balans kunnen aanbrengen tussen loonstijgingen aan de top en op de werkvloer, zoals veel familiebedrijven dat overigens al jarenlang doen. Niet omdat ik er ook maar iets op tegen heb wanneer mensen veel verdienen, maar omdat het zoveel zegt over gezamenlijkheid. EN nu? Hij verhoogt op aandringen van CDA sponsors, het minimumloon niet te verhogen. ( =wat wel in het verkiezingsprogramma stond overigens. Dus als het gaat over het recht m.b.t. de verkiezingsuitslag zet ik de nodige vraagtekens. Hoe ze omgaan met mensen die een bijstandsuitkering hebben. Hoe ze omgaan met mensen zoals in de kindertoeslagaffaire, de slachtoffers daarvan. En niet te vergeten de omgang met de mensensen in Groningen etc..etc... Dan heb ik het aantal malversaties in Limburg nog niet meegenomen, die zijn inmiddels niet meer te tellen. Vast heeft hij het geloof geleefd zoals het al eeuwenlang geleefd wordt door machthebbers. Houd jij ze dom dan houd ik ze arm.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 5:43

Aanhalingstekens vergeten 2e alinea.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 5:46

Hij verhoogt op aandringen van CDA sponsors, het minimumloon niet.

Paul250371
Paul2503715 okt. 2021 - 10:32

"Hij verhoogt op aandringen van CDA sponsors, het minimumloon niet." Dat was al duidelijk uit je betoog hahaha.

Gerygrr
Gerygrr6 okt. 2021 - 13:47

Het heeft mij altijd verbaasd, hoe de christenen in hun eigen voortreffelijkheid geloven en dat zij menen, dat zij echt hard gewerkt hebben oftewel gezegend werden door een opperwezen. De verdiensten kwamen hen op die gronden toe. Foutje gemaakt? Ach, de here Jezus had die zonde al op zich genomen! De toespraak hierboven van Hoekstra is een aanfluiting. Eigenlijk vraagt hij om “verantwoording af te leggen”, precies datgene wat hij gisteren deed. Een paar zinnen uitspreken, niet beseffend hoe elitair dat overkomt op slachtoffers van de overheid en specifieker van zijn belastingdienst! De politiek moet met werkgevers en werknemers in overleg om de lijst met verbeterpunten te realiseren? Hadden we al jarenlang geen medezeggenschapsraden? Hoe ging de politiek te werk met de onderkant van de samenleving? Negatieve financiële prikkels en wantrouwen, systematische discriminatie en bureaucratie. Simpelweg dezelfde receptuur toepassen op de werkgevers een idee?

Jonathan2
Jonathan24 okt. 2021 - 19:32

Nieuwe slogan van rechts, Achterbaks graaien op de kosten van de werkende, moet beloond blijven worden. Het gerucht gaat dat Wopke en Mark nog een paar regeltjes gaan aanpassen zodat ook Willem Holleeder tot het kabinet kan toetreden, omdat dan zal blijken tot ook hij geen regels heeft ovetreden. Eerst twijfelde ik nog wat een die verklaring van Wopke, omdat zelfs Frank de Boer het slimmer zou hebben aangepakt, maar nu blijkt dat Sywert en Kamiel de verklaring mede hebben opgesteld, in afstelling met Maxime, lijkt mij iedere vorm van twijfel aan de integriteit van Wopke en co, ongepast.

1 Reactie
Jonathan2
Jonathan24 okt. 2021 - 19:41

zal blijken dat ook hij .....

Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 18:53

Wat de heer Van der Horst zegt. Een vergeetachtige hypocriete leugenaar of een onschuldige nitwit, in beide gevallen is het een schande dat die incompetente sukkel minister van financiën is. "Natuurlijk had hij zijn aandeel verkocht voor hij aantrad als minister. Uiteraard. Hij had nooit de wet overtreden" Waarom deed hij dat? Er was toch geen centje pijn? Of mag je als minister ook alweer geen safariparken helpen? Het is een door en door rechtse rover. Uiteraard overtreedt deze crimineel geen wet. Hij maakt ze. Walgelijk tuig, wanneer houdt dit nou eens op, wanneer wordt ons land verlost van dit rechtse gif???

Bouwman2
Bouwman24 okt. 2021 - 17:23

Wat heeft Liselot in hemelsnaam met het werk van haar man Wopke te maken is mijn vraag. Ik vind dat buiten het betoog vallen, als ik zoiets doe word ik meteen berispt, . Het is nu de banken geen rente meer geven op kapitaal een hele toer om het ergens te stallen. Ongebruikt laten liggen is niet bijbels, waar er immers staat geschreven ` verberg je licht niet onder de korenmaat.`Woeker met je talenten, is een parabel. . En waarom zou je je met de kapitaalpositie van anderen bemoeien. Je mag alles van me weten zegt een beklende bank, maar niet mijn pincode. Maar als je je pincode in de krant wilt ztten so be my guest. Ik zou het niet keurig vinden als iemand hier op de pastorie in de leden van de secretaire zou gaan rommelen. Je kunt minder bezwaren hebben naar mate er minder in de la ligt. Als je transparant wilt zijn, dan geef je zelf maar even het voorbeeld, dat bespaart een heleboel aan phishingkosten. .

Joop den Uil
Joop den Uil4 okt. 2021 - 17:18

Hoekstra zal de rest van zijn geld .... zo ook zijn vrindjes... vast wel onder een andere naam geregistreerd hebben. Die zijn niet voor 1 gat te vangen. En waarom in godsnaam ... hoogste tijd om het tientje van Lieftinck weer eens uit de kast te halen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 okt. 2021 - 17:16

Hij was anders goed in staat om in het kamerdebat, een van de laatste voor het zomerreces, het laatste waaraan Omtzigt deelnam, niet de waarheid te vertellen. Hij gaat overigens al lang naar een Katholieke Kerk. Ik heb vanmorgen nog een interview met hem in Trouw gelezen, met gebruikmaking van de tien geboden. Daar ben ik toch heel wat inconsistentie tegengekomen wat betreft woord en gedrag.

2 Reacties
Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 18:55

Excuus, hij is de slang, de rechtse slang.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 6:17

Paul250371 Daar heb ik ook al aan gedacht. Deze 'erfzonde' verspreidt zich in razendsnel tempo.

Wieowie
Wieowie4 okt. 2021 - 17:08

“ Gezien dit track record kun je hem andermans portemonnee niet toevertrouwen” Wat een gezeur. Nederland doet het economisch gezien top. Laten we dat track record er eens bijpakken. https://www.europa-nu.nl/id/vh6tqk1kv3pv/europese_unie_in_cijfers “ De laagste werkloosheid vindt men in Nederland en Tsjechië: in mei 2021 was de werkloosheid in beide landen 3,3” En “ Binnen de Europese Unie is afgesproken dat landen niet meer dan 60 procent van het BBP staatsschuld mogen hebben. In 2019 waren er slechts 10 lidstaten die het lukte de staatsschuld onder de 60 procent te houden. Nederland hoorde hierbij.” En “ Nederland is een klein land binnen Europa. Niettemin draagt ons land bijna 5 procent bij aan het bruto binnenlands product van de Europese Unie” https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/economische-groei/ Etc etc Maar dat is natuurlijk positief.

5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 okt. 2021 - 18:15

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?

Wieowie
Wieowie4 okt. 2021 - 18:40

Hoe goed de minister van financiën het doet. Er zijn weinig landen die Überhaupt binnen de afgesproken staatsschuld blijven, laat staan ook nog een lage werkloosheid en omvang bbp.

Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 18:57

Het is een dief, een belastingontwijker, een leugenaar, een machtswellust, en totaal incompetent. Excuus, Hij is een....incompetent.

Jonathan2
Jonathan24 okt. 2021 - 19:40

Is wel fijn om te weten dat al die werkende besodemieterd werden en worden door Wopke. Dankzij Wopke en co kunnen ze meer belasting betalen. Of wie denk jij welke groepen er nog meer voor opdraaien voor al die miljarden die wij mislopen door de Wopke's van ons land?

LaBou
LaBou 5 okt. 2021 - 6:00

Uit de Groene: https://www.groene.nl/artikel/wopke-hoekstra-had-verborgen-aandelen-in-belastingparadijs

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -4 okt. 2021 - 16:08

men is nog druk bezig met het ontwarren van de Pandora Files; daar kunnen nog rare dingen aan het licht komen. Heb begrepen dat dat nog wel enige tijd zal duren ... tot na de formatie en aanstelling nwe Ministers ?? Dan is wellicht Hoekstra klein bier -om in zijn vaktermen te blijven-

Martinel
Martinel4 okt. 2021 - 15:48

Ach die Wopke. Wat een sneue man. Of eigenlijk nog een naïeve jongen. Want waar is die 5.1 miljard van Hugo? Wopke kan idd niet met geld omgaan. Dat hij dat niet kan met zijn eigen geld (en jarenlang in de Eerste Kamer blijkbaar er mee wegkwam toen hij in die commissie zat) is tot daar aan toe, maar dat hij dat met belastinggeld doet is zeer zeer kwalijk. Maar goed hij zit nog in zijn wittebroodsweken. Hij is blijkbaar gekocht als lijsttrekker. Van Dijk, die sinds kort is overgenomen. Tja echt een integer Christen. En Rutte wist ervan? Ja die laatste weet overal van, maar heeft nauwelijks herinneringen over wat dan ook. Lekker stel.

1 Reactie
Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 18:59

Inderdaad.

Roes2
Roes24 okt. 2021 - 15:34

Mooi stuk Han. Weet je wat het ergste is? Iedere keer denk ik dat het niet erger kan. En iedere keer blijkt het wel mogelijk te zijn. Normale burgers betalen de prijs en de jet-set komt overal mee weg.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout4 okt. 2021 - 14:52

Ach, Han. De alliantie tussen het houtje en de kapitalist tegen het rode gevaar ooit ploegt zich voort in de alliantie tussen amorele en sociaal-darwinistische acceptaties van het huidige financieel kapitalisme waarover in de 'corporate' New York Times recent het volgende artikel: Nobody Really Knows How the Economy Works. A Fed Paper Is the Latest Sign. https://www.nytimes.com/2021/10/01/upshot/inflation-economy-analysis.html https://www.federalreserve.gov/econres/feds/files/2021062pap.pdf Hoekstra wist in 2017 dat hij zich snel een nieuwe identiteit moest aanmeten. Kolonel Lawrence Wilkerson recent: "Milton Friedman, go to hell.'' Het zou maar zo kunnen zijn dat historicus Mark Rutte zich hooguit nog vast houdt aan Wopke Hoekstra als laatste wrakhout.

2 Reacties
Akram2
Akram24 okt. 2021 - 17:20

Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout4 okt. 2021 - 17:45

En ik weet het verschil tussen de ''Summer of love" in Amsterdam destijds en wat er in de zijstraten van de Breestraat in Leiden in café's afspeelde. Het waren eerder de bonobo-vrouwtjes van VVD-zijde die bepaalde zaken afblusten dan bloemenmeisjes.

Akram2
Akram24 okt. 2021 - 14:32

Hij is een prima Minister van Financiën. Kijk eens naar de Nederlandse Staatsschuld en vergelijk die met andere EU-landen.

3 Reacties
InDeWaterVriend
InDeWaterVriend4 okt. 2021 - 17:55

Daarbij komt dat hij belasting heeft ontweken. Daar is niks mis mee. Als hij het niet had gedaan voor aanvang van zijn ministerschap dan had ik me pas echt zorgen gemaakt over zijn capaciteiten als Minster van Financiën. Selectieve verontwaardiging altijd bij de linkse meute.

Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 19:02

InDeWaterVriend " Als hij het niet had gedaan voor aanvang van zijn ministerschap dan had ik me pas echt zorgen gemaakt over zijn capaciteiten als Minster van Financiën." Als dit niet ironisch is dan is dan omvat dit argument alles waarom rechtse mensen eigenlijk standaard opgesloten moeten worden.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout4 okt. 2021 - 19:42

Deze verkramping van rechterzijde - en helaas ook van het radicale midden - loopt achter bij wat Dirk Bezemer al constateerde in ''Ommekeer." https://www.groene.nl/artikel/omkering

agnar123
agnar1234 okt. 2021 - 14:15

Citaat: "Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin." Vergeet ook de bankroverij middels rente-manipulatie niet. Twee voorbeelden. 1. 11 September 2021 in het programma Kassa. Een woordvoerder van ABN-AMRO stelde, dat men wel teveel berekende rente op doorlopend krediet gaat vergoeden, maar niet de rente over de rente. ABN-AMRO is betrapt op het beroven van klanten via rente-manipulatie en is nu bereid om een deel van het gestolen geld terug te geven. De Staat is grootste aandeelhouder en Hoekstra is verantwoordelijk. Joop.nl schrijft elders: "Pikant is ook de naam van een andere Nederlander die gebruikmaakte van de brievenbusfirma: Tom de Swaan, president-commissaris bij ABN Amro. In 2018 werd De Swaan met instemming van Hoekstra benoemd bij de bank die nog altijd voor een groot deel in handen is van de staat." Ik wil graag dat de gehele hoofddirectie van ABN-AMRO wordt vervolgd wegens leiding geven aan een criminele organisatie. 2. De Rabobank is een andere bank die via rente manipulatie zijn klanten met doorlopend krediet systematisch heeft bestolen sinds 2008. In een open brief werd Hoekstra gevraagd om: 1. Handhaving Europees Consumentenrecht 2. Optreden tegen de Rabobank 3. Optreden tegen de rentemanipulatie door de banken 4. Toezicht op AFM 5. Distantieren van Kifid Hoekstra weigerde de AFM opdracht te geven tot handhaving van de Wet Consumenten Bescherming en weigerde de banken aan te pakken. het antwoord van Hoekstra staat online in het artikel "Antwoord Minister van Financien Wopke Hoekstra" op de site van groenepolitiek. Bijzonder aan de klachten tegen de Rabobank: De Rabobank schikte zaken met aangaande rente manipulatie met de USA (1 miljard dollar) en met Zwitserland (350.000 euro). Nederland pakte de Rabobank extreem hard aan: In Nederland kregen twee leidinggevende bankiers voor het Liborschandaal een boete van maar liefst 3000 euro. EÃn leidinggevende bankier kreeg 1500 euro boete. En een junior medewerker kreeg 750 euro boete. (Financieel Dagblad 17-08-2016) Deze bankiers verdienen vermoedelijk meer dan een miljoen euro per jaar, exclusief bonussen. Dat is een uurloon van meer dan 500 euro. Ze hebben voor miljarden euro's schade aangericht en vele honderden miljoenen gestolen. En dan is de hoogste boete 3.000 euro. Vermoedelijk kregen ze buikpijn van het lachen. Wat hebben Hoekstra en Rutte aan deze georganiseerde criminaliteit gedaan? Helemaal niets? Was het maar waar. In 2013 is de Algemene Wet Bestuursrecht aangepast. Als een individuele burger nu vraagt aan de overheid om handhaving van de wet, dan zegt de overheid: "Doen we lekker niet. U als individueel burger bent geen direct belanghebbende volgens de AWB." Zie het artikel "AFM weigert handhaving wet". Vrijwel alle politieke partijen hebben een half jaar geleden gesteld, dat de Rutte-kliek volstrekt onbetrouwbaar is en dat men er niet meer mee gaat samenwerken. De Christen Unie heeft dat zeer nadrukkelijk gesteld. Inmiddels zijn D66 en CU druk aan het onderhandelen met Rutte en Hoekstra over voortzetting van het oude kabinet. Kotsbakkie bij?

1 Reactie
Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 19:13

Dat klopt inderdaad. Ik zou het zo fijn vinden dat deze criminelen Rutte, Hoekstra, Noem ze op. De hele kliek veroordeeld zou worden tot jarenlange celstraf. Deze mensen zijn smeriger dan de Hells Angels, de criminelen. Hoekstra, Rutte, etc hebben intens verdriet en leed veroorzaakt, Zij zijn de echte misdadigers.

henk-alexander
henk-alexander4 okt. 2021 - 14:14

Als een ware christen heeft Hoekstra zijn talenten niet begraven maar verdubbeld - de hemelpoort zal voor hem open gaan.

5 Reacties
johannn2
johannn24 okt. 2021 - 20:45

henk, Behalve dat hij een constructie gebruikte om de keizer niet te geven wat des keizers is. .

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 8:15

Zeggen ze niet dat je met je talenten moet 'woekeren'. Gaat dat ook op voor de rente?

henk-alexander
henk-alexander5 okt. 2021 - 8:58

johannn, De poort zal op een kier blijven staan voor zondaars en tollenaars, want er staat geschreven: 'Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn.' (Mt 9:12-13) Dus met wat therapie en/of taakstraf maakt Wopke een kans.

henk-alexander
henk-alexander5 okt. 2021 - 9:14

Minoes, In de Islam is het ongepast om je kapitaal te vergroten door geld uit te lenen op basis van woeker en rente.*) De christenen volgden dit beginsel aanvankelijk ook. Heeft Hoekstra niet de rente aan een goed doel gegeven? *) https://moslimrente.nl/rente-interest/

johannn2
johannn25 okt. 2021 - 18:44

henk-alexander 5 oktober 2021 at 10:58, Maar dan moet hij wel flink aan de slag, want het moet wel gefixd worden vóor die tijd. .

Sam V
Sam V4 okt. 2021 - 13:42

Ik deel met dhr. Van der Horst dat dhr. Hoekstra professioneel op een verkeerd spoor terecht is gekomen. Hij is niet politiek genoeg. Ik geloof dhr. Hoekstra echter wel. Welke reden heb ik om hem niet te geloven? Juist net omdat hij de waarheid spreekt, komt er geen boetedoening voor in zijn verhaal. Het is een uitleg hoe het is gegaan, waar inderdaad geen twijfel over hoeft te bestaan. Immers ook geen bewijzen van het tegendeel.

5 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot4 okt. 2021 - 15:44

'Welke reden heb ik om hem niet te geloven?' Als je als jurist 26,5k investeert in een bedrijf dan weet je echt wel waar dat bedrijf gevestigd is. Zo niet dan ben je volkomen ongeschikt voor welke ministerspost dan ook.

Akram2
Akram24 okt. 2021 - 16:05

@ Joe Het bedrijf van een goede vriend, die zich bezig houdt met ontwikkelingsprojecten?

johannn2
johannn24 okt. 2021 - 16:53

Akram, Ik pink een traan weg. .

Jaco38
Jaco384 okt. 2021 - 17:23

Akram, hij heeft wel een rendement van € 4800 behaald begrijp ik, lijkt niet enkel liefdadigheid, bovendien zou dat ook gewoon via een stichting kunnen waarbij giften, mits anbi geregistreerd, fiscaal aftrekbaar zijn.

Paul250371
Paul2503714 okt. 2021 - 19:15

In jouw ogen mag hij natuurlijk ook minister zijn omdat hij zijn criminele activiteiten opbiecht eeehhh, hij biecht ze op in een "Ich habe es nicht gewusst. Waarom zie jij die mensen niet voor wat het zijn: "misdadigers". In de breedste zin van het woord.

OlavM
OlavM4 okt. 2021 - 13:22

[.....een bedrijf waarvan hij de achtergronden noch de deelhebbers goed kende, is er geen enkele reden dat in twijfel te trekken. Hoekstra spreekt de waarheid. Tot een leugen is hij vanwege opvoeding en levensbeschouwing niet in staat.] Tja, als Remonstrant behoort hij tot de "rekkelijken". Dat is hij kennelijk ook op financieel gebied, en daar wringt hem de schoen. Ik denk trouwens dat zijn levensbeschouwing de leugen juist faciliteert. Openbaar spijt betuigen, en dan vergeven en vergeten, is de bedoeling.

3 Reacties
Markzelluf
Markzelluf4 okt. 2021 - 14:06

Poe, iemands geloof erbij halen. Je lijkt Wilders wel.

Jaco38
Jaco384 okt. 2021 - 17:24

Idd, maar OlavM is nooit zo consistent in zijn morele verontwaardiging.

johannn2
johannn24 okt. 2021 - 20:59

Markzelluf, Ik meen me te herinneren dat Hoekstra partijleider is van het Christen Democratisch Appel. Dan heeft hij het geloof er dus zelf bijgehaald. Toch? .

PVDB2
PVDB24 okt. 2021 - 12:21

7 zetels in de peilingen liegt er ook niet om. Minder dan Partij voor de Dieren, Groen Links, PVDA, SP. Ik denk dat CDA ook niet zit te wachten op verkiezingen. De vraag is welke kant men qua beeldvorming op gaat. Populistisch rechts (word dan druk daar) of terug naar het oude CDA (normen en waarden). Ik moet ook nog denken aan VVD'er Robin van Lindschoten; vijf maanden cel wegens gesjoemel met belastinginkomsten. Daar wist hij uiteraard niets vanaf, die wirwar van vennootschappen. Zijn boekhouder was de schuldige. Helaas leidt de VVD niet echt eronder. Je bent een sukkel als je gepakt wordt, een held als het je lukt te frauderen, geld weg te sluizen of belastingen te ontduiken. De vraag is hoe de CDA hierop gaat reageren. Ik ben bang dat het gros hetzelfde zal denken; maar naar buiten anders doet. Het blijft ten slotte beeldvorming.

Markzelluf
Markzelluf4 okt. 2021 - 11:50

Ik begreep het als volgt: Hoekstra stak geld in een start-up van een vriend die een eco-safariresort startte. Wat hij niet wist is, dat het bedrijf statutair op de Maagdeneilanden gevestigd was. Dat laatste kan natuurlijk. Weet jij waar jouw beleggingsfondsen of de beleggingen van jouw pensioenfonds statutair zijn gevestigd? Dat het een vreselijk jaar voor Hoekstra is, dat klopt natuurlijk. Maar wellicht is het juist een reden om door te gaan, want anders verlaat je toch met behoorlijk wat gezichtsverlies de politiek.

9 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 okt. 2021 - 13:03

De feiten doen er helemaal niet toe. Het gaat om het vermoeden, de suggestie dat iemand iets fout heeft gedaan, het uitvergroten voor het eigen gewin, etc, etc. Doodvermoeiend. We kunnen ons weer een week druk maken over een mug en de olifanten links laten liggen.

Gerygrr
Gerygrr4 okt. 2021 - 13:19

Maar hij is minister van financiën! De opperbaas en opperdeskundige, niet de eerste de beste werknemer in loondienst…..

Bastet2
Bastet24 okt. 2021 - 13:48

Dus toen Hoekstra bij zijn vriend aangaf dat hij per direct af moest van de aandelen van het bedrijf dat op de Maagdeneilanden was gevestigd, zou hij volgens jou niet geweten hebben dat dat bedrijf ook daadwerkelijk statutair op de Maagdeneilanden was gevestigd? Geloof je dat zelluf? Ik vind het een heel raar verhaal. Waarom dat gelieg en gedraai als het inderdaad om een onschuldige en in de basis ideële investering zou gaan? Ich habe es nicht gewusst is nou niet de sterkst denkbare verdediging. Vooral niet als dat aantoonbaar onjuist is.

Markzelluf
Markzelluf4 okt. 2021 - 14:16

Bastet, ten eerste wordt van ministers en staatssecretarissen verwacht dat ze hun financiële belangen op afstand plaatsen, dus de verkoop is niet per se gek. Of er gelogen of gedraaid wordt, weten we geen van beiden, volgens mij. Wat gek genoeg niet voor Hoekstra pleit is de schenking van de winst aan een goed doel. Hij verdiende weliswaar flink als partner van McKinsey, maar als minister is dat een stuk minder. Die verdiende € 4.500 kan hij vast goed gebruiken om zijn inkomensdaling enigszins goed te maken. Dus wellicht rook hij onraad. Maar het gaat om kneuterige bedragen, hoor: zo’n beetje dagtarief van topconsultant

agnar123
agnar1234 okt. 2021 - 14:27

Elders staat op joop.nl: "Pikant is ook de naam van een andere Nederlander die gebruikmaakte van de brievenbusfirma: Tom de Swaan, president-commissaris bij ABN Amro. In 2018 werd De Swaan met instemming van Hoekstra benoemd bij de bank die nog altijd voor een groot deel in handen is van de staat." Zie: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/hypocriete-hoekstra-gebruikte-jarenlang-brievenbusfirma-belastingparadijs Dit wist Hoekstra natuurlijk niet. Van iemand die als grootste aandeelhouder verantwoordelijk is voor ABN-AMRO kan men niet verwachten, dat hij topmensen gaat controleren op betrouwbaarheid en integriteit. ABN-AMRO moet geld binnen harken, het doel heiligt alle middelen. In de door Rutte en Balkenende zeer geroemde Gouden Eeuw schreef de overheid kapersbrieven uit, die piraterij legaliseerde. Rutte en Hoekstra schrijven bankroversbrieven uit, die bankroverij legaliseren. Het bovenstaande kunnen we Hoekstra natuurlijk niet kwalijk nemen. De gehele top van Nederland staat ver boven de wet en het recht. Mensen die een fout maken bij het invullen van onbegrijpelijke formulieren van de overheid, die zijn fout. Dat zijn fraudeurs, boeven. Die moeten we hard aanpakken. Vooral wanneer ze Ahmed of Mohammed heten of wanneer hun huid niet hagelwit is. Dat is geen discriminatie, maar een hogere vorm van onderscheid maken. Maar dat begrijpt het gewone volk niet.

Jaco38
Jaco384 okt. 2021 - 17:33

“Wat gek genoeg niet voor Hoekstra pleit is de schenking van de winst aan een goed doel (…) Die verdiende € 4.500 kan hij vast goed gebruiken om zijn inkomensdaling enigszins goed te maken. Dus wellicht rook hij onraad” Dat kan, maar wat natuurlijk ook heel goed kan dat hij dit juist deed om alle schijn van zelfverrijking te vermijden. De investering deed hij ruimschoots voordat hij kamerlid werd, zoals heel veel Nederlanders kunnen zijn morele opvattingen over belastingparadijzen sindsdien zijn gewijzigd, zeker vanaf het moment dat hij actief met dit onderwerp ging bezighouden als kamerlid. Dat hij er in 2017 daarom voor koos de winst weg te schenken naar een goed doel kan ook voortkomen uit een gewijzigd inzicht. Moet natuurlijk straks niet blijken dat hij de winst pas deze week wegschonk, maar als klopt wat hij zegt vind ik het inhoudelijk een storm in een glas water, maar qua imagoschade natuurlijk dodelijk.

ton14024
ton140244 okt. 2021 - 18:24

´´zoals heel veel Nederlanders kunnen zijn morele opvattingen over belastingparadijzen sindsdien zijn gewijzigd´´ Van aanpakken naar hard aanpakken (dat is: aldus de gewone Nederlander).

Markzelluf
Markzelluf4 okt. 2021 - 19:39

Dat ben ik met je eens, Jaco.

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 6:28

Tja, je wil niet dat die 'schijn' gezien wordt als 'schijn' natuurlijk.

ManekiNeko
ManekiNeko4 okt. 2021 - 11:33

Lekker cynisch Han...????

johannn2
johannn24 okt. 2021 - 11:09

Klopt, Han Maar hij staat ongetwijfeld open voor sensibilisering in die richting. Richting uitgang bedoel ik. .

3 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator4 okt. 2021 - 11:47

@ Johannn (13:09u) - haha! Mooie inzet van het woord 'sensibilisering'; onlangs nog maakte ik een lijstje van de 'woorden en termen van 2021' (denk aan 'notitiecrisis', 'functie elders', enzovoort), en hoewel ik wist dat ik niet kon komen op nog één sleutelbegrip, wilde dat toen niet bij me binnenkomen. Nu weer wel, door jouw bijdrage. Ja ja, het CDA en 'sensibiliseren', een hoofdstuk op zich. @ Han van der Horst: prachtige column, dank hiervoor!

johannn2
johannn24 okt. 2021 - 16:59

Uw Psychiator, Leuk om te horen. .

Minoes&tuin
Minoes&tuin5 okt. 2021 - 6:07

Uw Psychiator Heb je de columns van Japke - D - Bouma in de NRC weleens gelezen, over 'jeukwoorden' in het bedrijfsleven gehanteerd, de complete mist die ook dat veroorzaakt. Ook dat prikt het een en ander door! Goed voor enige 'ontspanning' mijnerzijds.