Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoe vaak mag je vliegoverlast melden?

  •  
13-03-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1949 keer bekeken
  •  
vliegoverlast

De rapportages van de omgevingsdiensten en meldpunten over vliegoverlast worden en zijn weer gepubliceerd. En dat zet de discussie over vliegoverlast weer op scherp. Op de socials gaat het dan weer van dik hout zaagt men planken.

Mensen die regelmatig melding maken van vliegtuigoverlast, worden op internet vaak uitgemaakt voor azijnzeikers, domkoppen of veelklagers. Ze moeten maar verhuizen, of niet in de buurt van een vliegveld gaan wonen. Met dit soort opmerkingen proberen voorstanders van méér luchtvaart af te leiden van de kern: mensen ervaren oprecht overlast van een lawaaiige industrie. Het kan zomaar zijn dat ze de radio of tv niet kunnen verstaan of dat gesprekken worden onderbroken. Ook worden mensen vaak meerdere malen per nacht gewekt. De vliegoverlast is enorm toegenomen. Dat komt uiteraard door de groei van het aantal vliegbewegingen, maar ook doordat vliegtuigen steeds zwaarder worden. Dat geeft gewoon meer lawaai en luchtvervuiling. Dat is onmiskenbaar! De melders verwijten maken is totaal ongepast en daarom doet de Schiphol Group dat nooit zelf. Het aantal is zo enorm gegroeid, ondanks dat men creatief is geworden met het berekenen van overlastcijfers dat mensen het niet meer pikken.

Meldingen van vliegoverlast komen zeer regelmatig voor op afstanden tot 50 kilometer van een vliegveld. Dan rijst de vraag: wat is dan in de buurt? Het verhindert vliegfanaten niet ordinair te schelden op mensen die echt te lijden hebben onder de vliegindustrie. Dat heet gewoon doodordinair victim blaming.

Maar is het wel terecht dat mensen die regelmatig overlast melden worden uitgescholden? Om die vraag te beantwoorden gaan we gewoon even rekenen. Dat doen we op basis van de gegevens van de omgevingsdienst DCMR. We kijken dus, voor het gemak, naar Rotterdam. Daar zijn 51.000 vliegbewegingen per jaar te ervaren door de omgeving. In de rapportages staat dat op een meetpunt vlakbij een woonwijk waar de vliegtuigen overheen denderen, het lawaai regelmatig boven de 92 decibel is. Die woonwijken liggen er langer dan dat het vliegveld begon met vliegen met grote toeristenvliegtuigen en er werden door Schiphol en de gemeente Rotterdam ferme toezeggingen gedaan over hinderbeperking. Beloftes die niet (verrassing!) werden nagekomen, zo zien we in de cijfers. Het aantal overlastmeldingen is in 9 jaar tijd verzestienvoudigd!

meldingen

In de regio Rotterdam is één persoon die 3000 meldingen per jaar maakt. Dat lijkt heel veel, maar is dat dan ook zo? Als je 51.000 vliegtuigen over je heen krijgt is het slechts 6% van alle ellende. Het is daarom ongepast om die mensen af te schilderen als mafklappers. Het zijn de mensen met enorm veel overlast en dat ook melden. Dat ze dat in 94 procent van de gevallen niet doen geeft dus aan dat men niet de hele dag aan het klagen is. Ze houden wel vol, dat is zeker.

Rekenkundig worden de meldingen ook omlaaggerekend. Sinds vorig jaar wordt nog maar 1 melding per vliegtuig per huisnummer genoteerd. Dus als je in een studentenhuis woont of een verzorgingshuis en je wordt allemaal wakkergevlogen, dan telt dat toch maar voor 1 melding. Als je dan naar de meldingen kijkt ligt alles toch fors anders met die overlastmeldingen. Het wantrouwen richting de vliegindustrie is zo gegroeid dat men zelf maar een meldpunt begon, waar al 200.000 meldingen zijn geregistreerd. Het gaat dan om www.vliegherrie.nl. Dat is een meldpunt dat ook wordt geraadpleegd door.o.a. het RIVM.

Er is een bijkomend probleem. Als mensen méér overlast melden, wordt er gezegd dat het zeurpieten zijn, als ze minder gaan melden wordt gegarandeerd door het vliegveld beweerd dat de niet-bestaande hinderbeperkende maatregelen goed werken. ”Kijk maar naar de meldingen”, roepen ze dan op bij het vliegveld. Frequente melders zijn dus de mensen die consequent blijven melden dat er veel herrie en luchtvervuiling is in hun woonomgeving. Dat is niet verwijtbaar, maar juist goed. Dat geeft inzicht in de problematiek.

Aan reaguurders dus feitelijk de vraag: hoe vaak mag je melding maken van overlast? Heeft u een getal, een percentage? Indien u dat niet heeft, stop dan met afgeven op mensen die ontzettend veel last hebben van vliegtuigen. Ze mogen ook wel eens antwoord geven op de vraag: Van wie is de lucht? Mijn antwoord is: niet van de vliegbaronnen, maar van ons allemaal. De vliegbazen kunnen die lucht niet opeisen, maar slechts heel vriendelijk vragen of ze die lucht mogen volspuiten met uitlaatgassen en lawaai. Dat opeisen doet men dus nu wel, ten koste van de omwonenden.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (29)

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 mei 2023 - 15:20

Beste reaguurders, voordat je een menig geeft: kijk goed naar het plaatje. De overlast is explosief gestegen sinds 4 jaar. Dat heeft alles te maken met de enorme toename van vakantieverkeer. Dus dat verhaal...had je er maar niet moeten gaan wonen en het vliegveld lag er eerder dan de woningen gaat niet op. Dat is een sterk staaltje van blaming the victim.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mrt. 2023 - 14:47

Ik kan me voorstellen dat als je daar woont en zoveel overlast hebt, je er gek van wordt. Groot gelijk dat je melding maakt van overlast ( en die overlast is denk ik nog zacht uitgedrukt). Je zou daarnaast maar eens buiten zitten/wandelen in het eerste lentezonnetje! Ik kan me er alles bij voorstellen.

Joop  den Uil
Joop den Uil14 mrt. 2023 - 13:33

Dus begrijp ik het goed dat alle meldingen gewoon gratis meetpunten zijn voor Schiphol ? Dan krijg je van die dippen op Koningsdag waar niemand de tijd neemt om melding te maken... bonus !

Rob12342
Rob1234214 mrt. 2023 - 12:11

Blokhuizen stelt niet de vraag of 3000 meldingen gegrond zijn of ingegeven door vliegtuighaat. Is van de zotte dat Blokhuizen dit goed wil praten.

1 Reactie
LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 17:33

Waarom is dat van de zotte? Wat wel van de zotte is dat rob blijkbaar vindt dat Blokhuizen daar niets van mag vinden.

Gompie2
Gompie214 mrt. 2023 - 9:05

Ach, aan de andere kant heb je tichduizend mensen die gek worden van die kelereherrie van Schiphol – zoals ik o.a. – maar niet eens meer de moeite nemen om een klacht in te dienen. Want moedeloos geworden.

1 Reactie
GeenProbleem
GeenProbleem14 mrt. 2023 - 17:28

Wat is het alternatief?

Harry Veen
Harry Veen14 mrt. 2023 - 8:40

Als je, natuurlijk uit vrije wil, in de Randstad of er vlak in de buurt verkiest te wonen in ons steeds meer vrijwel alleen door migratie dichtgroeiende sociaal-economisch hoogontwikkelde land met haar lusten maar natuurlijk ook lasten is je klaagzang gratuit maar ben je vrij je refrein te blijven herhalen.

3 Reacties
Zandb
Zandb14 mrt. 2023 - 10:47

Harry Woon je in Groningen? Jammer dan. Woon je in Brabant? Vervelend. Woon je in de buurt van IJmuiden? Tja. Woon je in de buurt v an Borssele? Take it or leave it. Woon je vlakbij windmolens? Wen er maar aan..........

Harry Veen
Harry Veen14 mrt. 2023 - 11:16

Deze reactie is verwijderd

LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 17:34

"Het gelijkstellen met woonomgevingen waar substantiële schade plaatsvindt door schuld van overheid of bedrijven zoals met Groningen en de aardbevingen of IJmuiden met Tata-steel is niet terecht" Oh nee? Want wat deze reaguurder hier doet is de doelpalen naar willekeur plaatsen zoals het hen per geval goed uitkomt.

JohnVKR
JohnVKR14 mrt. 2023 - 8:28

Wat voor het gemak wordt vergeten is dat er in de directe omgeving van Rotterdam The Hague Airport de laatste jaren erg veel woningen zijn bijgekomen. Of de mensen die daar in recente jaren zijn gaan wonen ook tot de klagers behoren, weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen. Wat ook wordt vergeten is dat klagen tegenwoordig veel makkelijker is dan vroeger. Met je smartphone even een melding maken is een fluitje van een cent. Ben ik daarmee tegen het afnemen van vliegbewegingen? Nee. Maar de Nederlandse overheid heeft wel gefaald op het gebied van Openbaar Vervoer, zeker in samenwerking met de ons omringende landen. Wat betreft vliegbewegingen: zolang we nog niet zover zijn dat we schoon kunnen vliegen, zal vliegen zoveel als mogelijk moeten worden beperkt. Maar het sluiten van Rotterdam The Hague Airport en het verplaatsen van deze vluchten naar Schiphol en Eindhoven lost natuurlijk niets op. Dan stappen we met zijn allen in onze vervuilende auto's om naar Schiphol of Eindhoven te rijden om dezelfde milieuvervuilende vlucht te nemen. Spreiding van het vliegverkeer over meerdere luchthavens in Nederland is sowieso beter, zolang het totaal aantal vliegbewegingen maar afneemt. Overigens woon ik op hooguit 7 minuten rijden van Rotterdam The Hague Airport. Dat ik nooit iets hoor, heeft ongetwijfeld met de aanvliegroute te maken. Maar het geeft wel aan dat het een beperkt gebied in de omgeving van het vliegveld is waar mensen geluidsoverlast ervaren.

4 Reacties
LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 11:35

Alleen al de naam laat zien waar het bij luchthavens écht om gaat: prestige.

KritischKijken
KritischKijken14 mrt. 2023 - 14:29

@Labou Wellicht vergeet u die prestige woningbouw ideeen van gemeentes in de omgeving van Schiphol. Voorbode van een nwe stroom klachten... Wat vreemd...

LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 17:36

Sterke reactie van niet zo heel kritisch gekeken. Maar dat gebeurt regelmatig.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen17 mei 2023 - 15:16

"Wat voor het gemak wordt vergeten is dat er in de directe omgeving van Rotterdam The Hague Airport de laatste jaren erg veel woningen zijn bijgekomen." Dat is een onjuiste stelling. Er lopen juist woningbouwplannen vast vanwege de overlast en luchtvervuiling. En nee.... Schiebroek, Overschie etc. zijn toch echt van ver vóór de bouw van het vliegveld. Verder was de belofte dat het een klein zakelijk vliegveld zou blijven. Maar ja, dat weet de reaguurder waarschijnlijk niet. Het is makkelijker om de slachtoffers een eigen schuld aan te praten. Hebben jullie gezien aan het plaatje wanneer de overlast enorm is toegenomen? Wel tot 50x! Blaming the victim is altijd heeeeel erg gemakkelijk!

Fromspace
Fromspace14 mrt. 2023 - 7:52

“ hoe vaak mag je melding maken van overlast? Heeft u een getal, een percentage? Indien u dat niet heeft, stop dan met afgeven op mensen die ontzettend veel last hebben van vliegtuigen.” Mijn advies; doe een verzamelmelding per maand of kwartaal. Dan zet je in 1 melding alle overlast situaties van de periode waarop de melding ziet. Mag ik nu afgeven op mensen die telkens nieuwe meldingen doen (niet dat ik dat doe of zou willen)?

EricDonkaew
EricDonkaew14 mrt. 2023 - 1:08

In een vorig artikel beweerde je dat je controller van een touringcarbedrijf bent geweest. Wie commercieel werkt of heeft gewerkt, moet de typische reclamepraat, concurrentiepraat en zelfs concurrentenhaat hebben opgemerkt. Na een reis van 20 uur in een touringcar zou je uitgerust uitstappen en onderweg van alles hebben gezien. Na een uur in een vliegtuig zou je verfomfaaid en gestrest de vliegmachine verlaten. Iedereen die ervaring heeft met beide vormen van transport, weet dat dat onzin is. Nogmaals: reclamepraat, concurrentiepraat en concurrentiehaat. Herkenbare punten van het kapitalisme (niet dat ik op dat laatste zo tegen ben, overigens). Dat brengt dit artikel ook weer in een ander daglicht. @Blokhuizen: In de regio Rotterdam is één persoon die 3000 meldingen per jaar maakt. Dat lijkt heel veel, maar is dat dan ook zo? -------------- Ja, dat vind ik veel. Echt heel veel. Irrationeel veel zelfs. Heeft die persoon echt niets te doen de hele dag? Dit soort gevallen had je ook rond Schiphol, waar ik vijf jaar (zonder te klagen, af en toe een tikje overlast, maar dat wist ik van te voren), heb gewoond, tot 1988. Na dat jaar is er meer rekening gehouden met aanvlieg- en vertrekroutes, vlieghoogtes en vliegtijden. Volgens mij zijn vliegtuigen ook wat minder lawaaiproducerend geworden. Blokhuizen: Aan reaguurders dus feitelijk de vraag: hoe vaak mag je melding maken van overlast? ------------- Van mij één keer per jaar in een goed beargumenteerde en onderbouwde klacht.

3 Reacties
LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 11:36

"Van mij één keer per jaar in een goed beargumenteerde en onderbouwde klacht." Maar gelukkig heeft donkaew daar geen ene moer over te zeggen.

EricDonkaew
EricDonkaew14 mrt. 2023 - 13:54

LaBou ziet mijn naam staan en schiet alleen om die reden in de bekende contramine. De auteur vraagt naar een mening, meer niet, en die geef ik gewoon.

LaBou
LaBou 14 mrt. 2023 - 17:39

Ach, dus donkaew geeft een mening en vindt aansluiten dat een ander dat niet mag omdat zijn tenen (eigenlijk wilde ik wat anders zeggen) in het geding komen. Helaas, donkaew, ook ik geef mijn mening en dat is dat het maar goed is dat jij niets te vertellen hebt over toegstane aantal klachten. Kun je lullig vinden maar daar moet je maar mee leren leven.

Willem D2
Willem D213 mrt. 2023 - 23:07

Het lijkt me verschrikkelijk om onder een aanvliegroute te wonen. Soms oefenen ze hier in het oosten met leger helicopters en na een dag ben ik het al zat. Maaaar de moderne vliegtuigen zijn absoluut minder vervuilend dan vroeger, niet omdat de maatschappijen dat wilden, maar het is gewoon goedkoper om minder brandstof te verbruiken. De motoren zelf zijn stiller en er zitten er vrijwel altijd nog maar 2 aan ipv de 4 van vroeger (Boeing 747). Verder zou ik een decibelmeter in de tuin van de klager zetten. 2 voordelen: - De beste man of vrouw hoeft niet meer te bellen. - Je hebt een feitelijke waarneming, die je ook nog aan een toestel kan koppelen, omdat je de exacte gegevens hebt.

Jozias2
Jozias213 mrt. 2023 - 21:34

Je zou bijna denken dat dhr Blokhuizen het niet zo opheeft met vliegen.

Rooje Miggy
Rooje Miggy13 mrt. 2023 - 21:24

Klagen mag altijd, zo veel en vaak als je wil. Maar vliegen idem als je maar betaald. Ik ken mensen nabij Schiphol die klagen maar wel 3x per jaar vanaf Schiphol vliegen….

KritischKijken
KritischKijken13 mrt. 2023 - 20:34

De echte vraag, Alfred is niet hoeveel keer iets mag. De vraag is hoe echt is het? En hoeveel willen we nog accepteren? Er gaan ook blijkbaar verhalen rond van mensen die het dubbele van 5000 melden. Is dat omdat je echt hinder ervaart of omdat je Schiphol gewoon weg wilt hebben? En ja, vliegtuigen worden zwaarder, maar een DC8 uit de 60er jaren was nog veel meer niet te harden. Is niet ook een factor dat we steeds minder willen accepteren van anderen? Ik woon ook op 50 km van Schiphol, en ja ik hoor ze ook hoog overkomen, maar ja, ik vlieg zelf ook....

5 Reacties
Zandb
Zandb14 mrt. 2023 - 7:09

Kijken Indrukwekkend kritisch: "Er gaan ook blijkbaar verhalen rond......". En inderdaad is het nog maar helemaal een vraag, hoe je overlast meet en hoe vaak je mag melden dat je ergens last van hebt. Laat staan hoe je zou kunnen vaststellen of je mensen wel serieus kunt nemen.

Jozias2
Jozias214 mrt. 2023 - 8:08

@zandb Hoe dan ook. Ook als 1 persoon ‘maar’ 3000 keer klaagt over Rotterdam AirPort dan is geluidsoverlast niet je grootste probleem.

KritischKijken
KritischKijken14 mrt. 2023 - 9:11

@ Zandb Laat ik u helpen helpen in uw oneindige commentaren: Uit het rapport BAS: Twee personen kwamen tot 36500 klachten; een persoon zelfs tot 17500. En volgens een interview met een van de klagers gaf deze blijkbaar met schaamte achteraf toe dat ie al 5 min voordat een vliegtuig overkwam begon te klagen. Heel serieus dus

Zandb
Zandb14 mrt. 2023 - 10:50

Jozias Als iemand klaagt, veel of weinig, dat doet er niet toe, dan is dat inderdaad niet direct mijn, laat staan grootste, probleem. Dat klopt.

Jozias2
Jozias214 mrt. 2023 - 11:19

@zandb ‘Je’ sloeg terug op de klager. Iemand die duizenden keren klaagt is gefrustreerd en obsessief bezig met dit fenomeen. Het grootste probleem voor zo’n klager is volgens mij niet de overlast maar om weer een beetje zin in het leven en een andere hobby te krijgen.