Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Hoe lastig is het om Nederlander te zijn?

  •  
30-01-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3917291842_2268efebb9_b

© cc-foto: Thomas van de Weerd

In drie kranten, De Volkskrant, Trouw en het Parool, staan drie verhalen van succesvolle inwoners met een niet-Nederlandse achtergrond. Ze vertellen over hoe het is om in ons land te leven en werken. En de drie verhalen verschillen dag en nacht met elkaar.
In de Volkskrant een aangrijpend relaas van columniste Nadia Ezzeroili, geboren en getogen in Nederland. Ze begint met:
"Nederland, misschien wordt het eens tijd dat we in relatie-therapie gaan. Je naam draag ik al maanden niet. ‘Ik ben Nederlands’: ik krijg het niet meer uit mijn strot. Dat neem ik mezelf meer kwalijk dan jou. Ik ben zo naïef geweest te geloven dat mijn loyaliteit boven jouw twijfel was verheven. Nee, tegenwoordig zeg ik alleen nog dat ik Marokkaans ben. Niet uit Marokkaans chauvinisme, maar om me te harnassen tegen jouw wantrouwen en achteloze afwijzing."
Ze schetst de toename van racisme. Natuurlijk, erkent ze, zelf is ze succesvol maar dat heeft wel een prijs. Ze moet haar achtergrond teveel verloochenen, ze voelt zich niet meer thuis in de witte hipsterbars en ze bekritiseert de hypocriete Nederlanders die zich het ene moment met gemak verschuilen achter de ‘Bezorgde Burgers’ die protesteren tegen azc’s omdat het ze wel goed uitkomt, maar even later diezelfde demonstranten uitmaken voor ‘Tokkies’ als dat sociaal wenselijk is.
"Ja, Nederland, ik ben afgestompt. Enkele weken geleden sprak ik een Pakistaans-Surinaamse jongen van begin twintig die zich eenzamer en meer ongewenst voelt naarmate hij hogerop klimt in de samenleving. Mijn gezelschap – Marokkaans en Pakistaans – sprak hem moed in: het komt echt wel goed! Maar ik kreeg het niet over mijn hart om hem illusies te voeden. Want ik weet wel beter: de Hollandse droom is een deceptie."
Dilan Yesilgöz was 7 jaar oud toen ze in 1984 met haar moeder en zusje in een gammel bootje Turkije ontvluchtte. Naar het Griekse eiland Kos, net als de vluchtelingen. Nu is ze een snel rijzende ster in Amsterdamse gemeenteraad voor de VVD. Het Parool sprak met haar :
"“Mijn zusje en ik zien onszelf absoluut niet als gast hier. Of als allochtoon. Dat is bij ons zó fundamenteel. Dit is mijn land en als iemand daar moeite mee heeft, is dat lullig voor diegene. Ik kan daar verder niets mee. Mijn ouders denken daar niet anders over. (…) Ik heb wel eens een heel bozig stukje getikt over Turkse prominenten die schreven dat zij zich niet meer thuis voelden in Nederland. Hoe kun je dat nou zeggen. Je bent hier godverdomme geboren. Dit is jouw land. En vervolgens gedraag je je als gast en zeg je: ik voel me niet meer thuis. En pas op, want anders ga ik weg.”"
In Trouw wordt journalist Erdal Balci geïnterviewd. Hij kwam als 11-jarige met zijn vader mee vanuit Turkije en werd journalist. Zestien jaar geleden besloot hij terug te keren naar Turkije en daar te werken als correspondent. Nu vestigt hij zich weer in Nederland. In de nieuwe roman  Simonehh en mijn tweelingbroer  steekt hij een lofzang af. Het geluk en de warmte liggen hier weliswaar niet voor het oprapen maar zijn er wel degelijk.
"Zo’n ode aan Nederland vind ik echt op zijn plaats. Er wordt door allochtonen zo veel gekankerd op dit land. Ik wilde in dit boek de mooie kanten van Nederland laten zien. Nederlanders zijn over het algemeen aardige mensen. Ik heb hier alle kansen gekregen. Toen ik van de mavo naar de havo door wilde stromen kwam ik eigenlijk punten te kort. Een lerares gaf mij een knipoog en maakte van een zes een acht. Dat is niet te vergelijken met de harde realiteit in Turkije."
Balci merkt wel dat de sfeer nu veranderd is, heel anders dan toen hij vertrok:
"De irritaties en spanningen zijn opgelopen, dat merk ik wel. Veel Turken en Marokkanen lijken ongelukkiger dan in mijn jeugd. Iedereen die ik spreek wil eigenlijk terug. Ook merk ik dat de islam onder hen nog sterker is vertegenwoordigd. De solidariteit tussen Nederlanders en allochtonen is steeds verder te zoeken. En dat los je niet op met een cursus over normen en waarden."
De journalist met een no-nonsense houding heeft kritiek op de cultuur waar hij in opgroeide, over de omgang met vrouwen bijvoorbeeld. Als jonge jongen probeerde hij zijn zus ervan te weerhouden strakke broeken te dragen. Nu heeft hij daar spijt van en ziet hij hoe vrouwen behandeld worden als tweederangs burgers. Het gebrek aan vrijheid en het verlangen daarnaar deed hem uiteindelijk realiseren dat hij ongeneeslijk besmet was met de Nederlandse vrijheidsdrang.
"Zestien jaar heb ik nodig gehad om te beseffen dat ik meer Nederlander ben dan Turk. Dat het heel belangrijk is om in een land te wonen waar sprake is van het vrije woord. Zo’n tien jaar geleden leek het er even op dat Turkije als enige islamitische land aansluiting zou kunnen vinden bij de vrije wereld. Dat zou echt fantastisch zijn geweest. Maar de liefde voor de sterke man was groter, en die sleept nu het hele land het ravijn in. Meer dan duizend academici moeten nu vrezen voor hun baan omdat ze een petitie ondertekenden. Als ingezetene van zo’n land word je intellectueel gecastreerd. In Nederland is een vrij klimaat, dat heb ik nodig als mens."
Vrijheid, daar gaat het misschien wel allemaal om. Hoe je die zelf verovert maar ook in hoeveel mate die je wordt gegund.
Lees ook Hasna El Maroudi: Een Nederlander worden kan nooit (mei 2015)

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

NicoSchouten
NicoSchouten1 feb. 2016 - 10:47

Nederland heeft naar mijn vermoeden al eeuwen lang de qua afkomst meest gemengde bevolking van alle landen in Europa. De absorptie verliep vooral door de groei van de steden en aanvaarding van vormen van verzuiling. Nieuw is voornamelijk de opkomst van massamedia die van sensatie moeten leven en daarmee de schijn van een dominante cultuur opwekken waar je je aan moet conformeren. Als mensen zich wat minder zouden laten beïnvloeden door de bewuste of onbewuste stemmingmakerij in de massamedia zou het samenleven minder problematisch zijn. Het gaat niet om kosmopolitisme versus provincialisme of nationalisme, maar om een open levenshouding. Uiteraard blijven er ook dan altijd nog meningsverschillen over de inrichting van de samenleving.

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2016 - 7:30

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Bob Moon
Bob Moon1 feb. 2016 - 12:52

Is dat zo?

Freeman2
Freeman231 jan. 2016 - 18:56

Misleidende kop van het artikel. Het zou anders helder moeten aangeven dat de gestelde vraag is vooral hier met betrekking op allochtonen gesteld. Het zou moeten luiden: "Hoe lastig is het voor allochtonen om Nederlander te zijn?" De rest hebben geen moeite, hoewel ik voldoende autochtone individuen tegengekomen ben die een hekel hebben aan de sociale sfeer van Nederland en vaak zijn ze reeds naar het buitenland v verhuisd. Het is maar weer onder welke hoek je het probleem kijkt.

jellevwal
jellevwal31 jan. 2016 - 17:54

Het is lastig je aan een andere cultuur aan te passen. Tweede generatie VS'ers blijken de sporen van discriminatie van hun ouders nog met zich mee te dragen. Wat zo langzamerhand ook heel lastig is is hoe je cultureel Nederlander kunt blijven. Wij zijn een tolerant volk, in de 17e eeuw waren wij een toevluchtsoord voor vervolgden uit heel Europa, hun boeken konden bij ons worden gedrukt. In de eerste wereldoorlog kwamen een miljoen Belgen naar ons. De toestroom van asjkenazi joden in de dertiger jaren riep wel bezwaren op, maar die waren toch van geringe aard. Het blijven van gastarbeiders, en hun gezinshereniging, het ging allemaal. Ik denk dat de Marokkanen de eerste groep was die er in slaagde zich impopulair te maken. Mijn dochters gingen niet meer met de trein naar het strand. Mijn weerzin tegen immigranten stamt van de Zwarte Piet hetze, gasten die niet kunnen of willen inzien dat roet zwart is, en daar actie over gaan voeren, toen was mijn tolerantie voorbij. Met fanatieke Moslims kan ik al helemaal niets.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink31 jan. 2016 - 19:48

Je maakt je zelf impopulair als je consequent roept dat het 'allemaal discriminatie' is, als je je zin niet krijgt. Als dan daarna ook nog eens je zonen met jouw instemming alle vrouwen zonder burka een 'hoer' noemen en ze betast, draait de spiraal nog verder naar beneden! Geachte medeburgers van Marokkaanse afkomst: doe daar wat aan!

mr Partridge
mr Partridge31 jan. 2016 - 15:23

Heeft dit koninkrijk geen koningin die er gemakshalve er van uit ging dat er geen Nederlanders bestaan. Dan behoeft er geen zorg te zijn of mensen zich wel of geen Nederlander kunnen of willen noemen. Is die dame in kwestie eigenlijk in PVV kringen tegen 't licht gehouden omtrent meerdere paspoorten??? Of is zij daar te blond voor???

schleborsjki
schleborsjki31 jan. 2016 - 11:50

Ik ben hier geboren en getogen. Ik ben wit. Maar ik noem mezelf al geruime tijd geen Nederlander meer.

1 Reactie
Harba Lorifa
Harba Lorifa1 feb. 2016 - 6:33

Schleborsjki, ik voel met je mee. Ik ben hier ook geboren en getogen, maar ik voel me op de eerste plaats Brabander. Dan Nederlander (geen Hollander hoewel ik daar geen hekel aan heb). Maar ik heb mijn abonnement op 'mens' reeds teruggegeven. Daar zit niets goeds tussen.

Albert Einstein
Albert Einstein31 jan. 2016 - 10:38

Het doet er niet zo bar veel toe of je Marokkaan of Turk bent. Veel belangrijker is dat je Moslim bent. Echte integratie zonder culturele assimilatie is een hersenschim. De vluchtelingen uit onze rijke geschiedenis waren ook allemaal Christenen, Joden, of atheisten. Dat, en alleen dat, is wat telt.

spagaat
spagaat31 jan. 2016 - 10:20

Zeggen dat ik Nederlander ben doe ik eigenlijk alleen in het buitenland. Verder is het een label waarmee ik me niet bijzonder identificeer. Ik bedoel maar, als je in Azië bent voel je je erg Europeaan (zo zien de mensen daar je ook). In het dagelijks leven voel ik me meer verbonden met mijn regio dan met Nederland. Maar ik ben ook Nederlander, dat staat in mijn paspoort en dat hoort er ook gewoon bij.

srgt Hartman
srgt Hartman31 jan. 2016 - 10:16

We lezen hier allerlei verhalen van allochtonen die zich geen Nederlander voelen maar bijvoorbeeld wel marokkaan. Wat houdt dat dan precies in? Je marokkaan voelen? En hoe zou die dame zich voelen die onlangs een marokkaanse wijnbar begon en vervolgens met de dood werd bedreigd? En hoe zouden Nederlanders zich voelen die naar het buitenland zijn vertrokken? Zouden die ook zoveel last hebben van discriminatie?

1 Reactie
srgt Hartman
srgt Hartman31 jan. 2016 - 17:00

@wolff: dus jij beweert dat in elk waar Nederlanders zich vestigen de lokale bevolking zich moet aanpassen? Dus wel varkensvlees en alcohol in islamitische landen? Kerkklokken laten luiden op zondag, lokale gebruiken moeten worden aangepast omdat Nederlanders ze als racistisch ervaren etc. Nounou, het is nogal wat. Die verdraaide Nederlanders ook altijd. En dan ook nog eens zuinig en veeleisend. Ja, ik ben om. Ik snap nu dat er behoorlijk wat sociale onrust is in landen waar Nederlanders zich vestigen.

mr Partridge
mr Partridge31 jan. 2016 - 9:18

Is 't mogelijk dat iemand zich simpelweg niet (meer) thuisvoelt in bijv. Nederland? Met name in de jaren 50 was er een grote groep Nederlanders, hier geboren en getogen maar zich toch meer thuis voelden in Canada, Australia, N.Z., Z.Afrika etc.... Wellicht dat Nederlanders met een Allochtone achtergrond zich onbewust meer laten meeslepen door de actualiteiten en denkende hier niet welkom te zijn. Uit eigen ervaring weet ik dat acceptatie niet altijd vanzelfsprekend kan zijn en dat dit uiteindelijk een belangrijke reden kan zijn om voor een retour ticket te kiezen. Wil niet zeggen dat bijv. Nederland daar schuldig aan is maar soms 'klikt' 't simpelweg niet met een ander cultuur in een ander land hoe goed bedoelend de meerderheid van deze cultuur ook mag zijn.

Okke2
Okke231 jan. 2016 - 9:12

"Ze schetst de toename van racisme. Natuurlijk, erkent ze, zelf is ze succesvol maar dat heeft wel een prijs. Ze moet haar achtergrond teveel verloochenen, ze voelt zich niet meer thuis in de witte hipsterbars en ze bekritiseert de hypocriete" Dit stuk gelezen in de krant ja, wat een vreselijk kleinzielig gedoe, alsof er iemand (blank, donker, of wat dan ook) is die succesvol bij een bedrijf kan zijn zonder 'zichzelf te verloochenen' Ikzelf zou graag plat Brabants willen schelden en in mn onderbroek naar mn werk komen, dat is nu eenmaal niet de manier om serieus genomen te worden. Tegen Nadia zou ik willen zeggen: 'Grow some balls', of anders 'Los het probleem op' als het zo lastig is om bij een bedrijf van derden je draai te vinden begin dan lekker zelf een bedrijf, kan je daar doen wat je wil.

Piet de Geus
Piet de Geus31 jan. 2016 - 2:53

"Nee, tegenwoordig zeg ik alleen nog dat ik Marokkaans ben." Terwijl je in Nederland bent geboren en getogen? Dan is er ergens tijdens het opgroeien toch iets heel ernstig misgelopen. Nooit geleerd om ergens boven te staan en onderscheid te maken tussen mensen? Kennelijk toch wel, want je noemt je probleemloos Marokkaans en ik kan me niet voorstellen dat je het beeld van wat dat inhoudt laat bepalen door de meest conservatieve Marokkaanse moslimfundamentalist of door het straattuig of de jihadisten die je onder Marokkaanse jochies in Nederland tegenkomt. Waarom laat je het beeld van wat Nederlands inhoudt wel bepalen door degenen die jou afwijzen, terwijl je dat wat Marokkaans betreft niet doet? Het is toch uiterst merkwaardig dat je je jouw Marokkaans zijn niet af laat nemen, terwijl je jouw Nederlands zijn zo makkelijk van je af laat pakken. Dan laat je je niet buitensluiten maar dan gebeurt er in je hoofd iets waardoor je jezelf buitensluit. Kennelijk worstel je nogal met je identiteit als je je het Nederlandse deel daarvan zo makkelijk af laat nemen, terwijl er echt evenveel redenen zijn om afstand te nemen van het Marokkaanse deel: als je maar genoeg gewicht geeft aan de mening van de verkeerde mensen. De intolerante en xenofobe extreemrechtse onderbuik produceert momenteel inderdaad hinderlijk veel kabaal. Maar ontzettend veel mensen herkennen zich daar niet in en voelen zich daar absoluut niet bij thuis. Het is aan hen om wel hun verstand te blijven gebruiken, daar boven te staan en zich te blijven realiseren dat het nu eenmaal altijd de holle vaten zijn die het hardst klinken. Waarom niet simpelweg zeggen: ik ben Nederlands, geboren en getogen, dus get used to it? Dat lijkt me een stuk verstandiger dan de totale overgave en met de pootjes omhoog gaan liggen: ik noem me niet Nederlands maar Marokkaans. Hoe denk je dat je leven in Marokko eruit zou zien? Zou je daar niet exact dezelfde tegenstand ondervinden van het wat dommere conservatieve volksdeel? Zou je daar werkelijk door iedereen worden geaccepteerd, niet met wantrouwen bejegend of afgewezen? Zo zit de wereld helaas niet in elkaar, dus zul je enerzijds altijd tegenwicht moeten blijven geven en anderzijds die kringen op moeten zoeken waarbinnen je je wel prettig voelt. En die kringen zijn net zo goed Nederlands (of Marokkaans) als de rest. Wel zijn ze een stuk kosmopolitischer, hechten ze minder aan afkomst en worstelen daar dus ook een stuk minder mee.

2 Reacties
Dunya2
Dunya231 jan. 2016 - 10:15

""Zo zit de wereld helaas niet in elkaar, dus zul je enerzijds altijd tegenwicht moeten blijven geven en anderzijds die kringen op moeten zoeken waarbinnen je je wel prettig voelt. En die kringen zijn net zo goed Nederlands (of Marokkaans) als de rest. Wel zijn ze een stuk kosmopolitischer, hechten ze minder aan afkomst en worstelen daar dus ook een stuk minder mee."" Mee eens!

Dunya2
Dunya24 feb. 2016 - 9:27

De feiten zijn er naar.Zie maar hoe de aanhangers van Wilders er uitzien en hoe ze spreken.

slopsma
slopsma31 jan. 2016 - 1:49

Zulke geluiden hoor je nooit van bijv. chinezen , of vietnamezen , of aussies,of (zuid)amerikanen en ga zo maar door. Ik denk als je dat verschil kan verklaren, je dicht bij de oorzaak bent.

rbakels
rbakels31 jan. 2016 - 0:50

Zwart haar en/of een buitenlandse achternaam en je bent de klos. Marokkaanse vrienden vertellen me dat ze doorlopend worden gecontroleerd. Ik word als bleke blonde Hollander nooit gecontroleerd door de politie.

Sardar2
Sardar230 jan. 2016 - 23:58

Ik begrijp de verhalen van Nadia Ezzeroli en Erdal Balci heel goed. Nadia verwoordt het verhaal van meeste migranten. Erdal Balci is eigenlijk een moderne vluchteling, gevlucht na zijn remigratie naar Turkije! Hoewel Dilan Yeilgöz niks anders zegt dan elke VVD’er zou zeggen, heb ik geen begrip voor haar verhaal. Zij, als een virtueel geassimileerde liberaal, ontkent de harde werkelijkheid van migranten. ik zie mezelf ook niet als Nederlander, zoals een gemiddelde Nederlander zou het uitleggen. Maar ik zie mezelf ook niet als een Iraniër. Niet omdat ik te lang weg ben, nee, ik heb gewoon te veel feitelijke, politieke, culturele en emotionele afstand met Iran. Ik geloof als individu kan functioneren en met Nederland bezig blijven, de indicatie is van erbij horen. Zelfs conservatieve migranten die ermee worstelen om eigen plek te kunnen definiëren, zie ik als Nederlander. Een culturele achtergrond of kleur eigenlijk een dimensie is dat uiteindelijk overbodig raakt in sociaal leven. Wie er nog rekening mee houdt is een racist of in meeste gunstige gevallen een oer conservatieve kuddelied die altijd zal verdwalen binnen stedelijk leven.

H.Witte
H.Witte30 jan. 2016 - 22:50

Het is een feit: Nederland wordt intoleranter. En dat ligt niet aan die "linkse eikels" van Van der Wal. Hij bevestigt het zelf. "LINKSE EIKELS". En: Van der Wal, iedereen kan een rijtje namen noemen van mensen die in zijn of haar straatje passen. Zo goedkoop. U bent een slecht voorbeeld voor serieus rechts.

5 Reacties
Nick Ros
Nick Ros31 jan. 2016 - 5:59

֎ henkwitte, hier zit nu exact het probleem. Respect voor elkaars mening en ideeën. Wijkt die af van jou mening, jou levensverwachting, jou thuissituatie, dan wordt je per direct al snel gepromoveerd tot “linkse eikel” of “rechtse eikel”. De volgende stap is “tokkie” of “PVV-er” of “neo-liberaal”. ● Nou links of rechts bestaat al geen jaren meer. Wanneer ben je links ? als je NETTO-ontvanger bent ? Wanneer ben je rechts ? als je NETTO-betaler bent ? Ben je racist of fascist als je tegen gelukzoekers bent of in een kerkdorp met 10.000 inwoners geen 1.000 asielzoekers wenst, omdat dit als bedreigend overkomt ? Nog meer voorbeelden ? Nog even en er zien 80.000 asielzoeker op een bevolking van 16.000.000 inwoners. Dat is 0,5%. Een kerkdorp van 10.000 inwoners kan best 50 asielzoekers opvangen en begeleiden. Idem bij 100.000 = dat 500 en een Den Haag 2.500 asielzoekers gespreid in groepen van ca. 250 tot 500 per AZC. Maar logica zit niet meer in de politiek.

Nick Ros
Nick Ros31 jan. 2016 - 5:59

֎ henkwitte, nog zo’n punt. Waarom steeds mensen die met hard studeren en hard werken, succesvol zijn, vermogen daarmede hebben kunnen opbouwen dit misgunnen en hun alles willen laten betalen ? Dit voor personen die in dezelfde tijd hangmatsocialist waren en regelmatig bezoekers waren van sportkantines en terrassen ? Noem je dat eerlijk ?

H.Witte
H.Witte31 jan. 2016 - 9:25

Beste Nick Ros Als sociaal democraat leef ik in het besef dat fatsoenlijk rechts en fatsoenlijk links elkaar in een democratie nodig hebben. Het past niet om mensen van welke kant ook te beledigen, maar - inderdaad - elkaar in ieders opvatting te respecteren. Zelf ben ik op mijn veertiende gaan werken en heb tot mijn vijfenzestigste gewerkt, 51 jaar dus. Geen kattepis. Daarnaast heb ik later hard gestudeerd (gezin met drie kinderen) en uiteindelijk ben ik docent Nederlands geworden. Ik weet dus wat het is om hard te werken (10 jaar drie-ploegendienst), daarnaast te studeren en een beetje op te klimmen. Ik misgun niemand, maar dan ook niemand het eigen vermogen dat op zulk een wijze is opgebouwd. Ik maak me wel druk om de mensen die zich op ontoelaatbare wijze, veelal middels gemeenschapsgeld (zie bijvoorbeeld de wooncoorperaties), verrijken. Ik maak me wel druk om de praktijken in het bankwezen etc. etc. Links en rechts zijn bedachte termen om eenvoudig het onderscheid aan te geven tussen de verschillende visies op de maatschappij. Die visies bestaan nog steeds, n.l. een kapitalistische schikking met zijn vrije marktmechanismen waarin de (financieel) sterkste de overhand heeft (zie de - toenemende macht van - de supermultinationale ondernemingen en de of een socialistische visie met een duidelijke inperking van financiele machten. Financiele machten die vanwege het eigen belang democratische beginselen aantasten. (vergeef me de leestekens, computer wil niet).

Nick Ros
Nick Ros31 jan. 2016 - 11:25

֎ henkwitte, dan moeten wij gaan stoppen met het generaliseren en het beestje gewoon bij de naam gaan noemen. Te beginnen met de term MKB en Multinational. Dat geeft al veel duidelijkheid.

erwinnijhof
erwinnijhof31 jan. 2016 - 12:53

"zie de – toenemende macht van – de supermultinationale ondernemingen" Die toenemende macht is er inderdaad. Evenals de toenemende macht van bijvoorbeeld milieuclubs. Dit heeft echter niets te maken met het verlinksen of verrechtsen van de maatschappij, maar met de toenemende macht van de EU waarop weinig invloed wordt uitgeoefend door het volk en veel invloed door lobbyclubs.

PietManeo
PietManeo30 jan. 2016 - 22:48

Misschien moet men ook eens Vietnamese of Chinese migranten interviewen want ik vind dit type discussies wel erg moslim-centrisch.

1 Reactie
slopsma
slopsma31 jan. 2016 - 1:54

Dat is het natuurlijk ook.

Nick Ros
Nick Ros30 jan. 2016 - 22:20

֎ Nadia Ezzeroili wat je zoekt is er niet meer. Het is 2016. Het is niet alleen lastig om Nederlander te zijn, maar dat geldt ook voor vele andere landen. Bij deze houd ik het even bij Nederland, voor de duidelijkheid. De kleinkinderen (-A-) van mijn opa hadden op hun geboorte bewijs staan, Delden, Hengelo, Borne en Enschede. Dit was tot de “70 nog overzichtelijk en streek gebonden. De groep (-A-) is zich gaan verplaatsen en zijn klein-kleinkinderen hebben op hun geboorte bewijs NU staan, Terneuzen, Antwerpen, Landerd, Utrecht, Hannover, Alkmaar, Maasbracht en Eindhoven. Die hebben allemaal wel in meerdere streken gewoond en zijn meer Europeanen geworden dan Nederlanders, Belgen of Duitsers. Velen hebben naast de diverse regio’s ook nog jaren in het buitenland gewoond. In 2020 hebben wij weer een groot familie weekend. De broers en zussen dat klikt nog wel en met de meeste neven en nichten lukt dat ook nog wel. De groep achterneven en achternichten, dat is net los zand, het huppelt maar een beetje alle kanten op, op zoek naar vermaak. Ik verbaas mij er over dat die achterneven en achternichten om de vijf jaar nog komen. Het begrip Nederlander bij de groep (-A-) bestaat al niet meer. Ze zijn vermixt in allerlei stromen, kleuren en ideologieën. Het is dat op je paspoort nog NL, DE, BE, of .. staat. Op dit moment doen wij, mijn kids, een grootproject bij Stuttgart met ca.10 nationaliteiten. Het is net een voetbalelftal. Hoe krijg je ze gevonden ? Gaat ook weer automatisch in 2016 en het blijkt nog te werken ook. Vorig jaar was ik op een project in China en dan sta je verbaast wat je daar zakelijk in de hotels en op het project tegen komt, Egyptenaren, Pakistanen, Scandinaviërs, Engelsen, etc., etc.. ֎ Nadia Ezzeroili de wereld is minder zwart-wit dan jij denkt. Stap gewoon over die muur die jou nog tegen houdt.

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus31 jan. 2016 - 3:13

"Het is net een voetbalelftal. Hoe krijg je ze gevonden ? Gaat ook weer automatisch in 2016 en het blijkt nog te werken ook." Dat is de echte tweedeling in de samenleving. Een deel leeft steeds kosmopolitischer en kijkt naar individuele mensen en hun eigenschappen en competenties. Grenzen en afkomst zijn dan een bijkomstigheid, een extra sausje met wat eigenaardigheden, maar de focus ligt op de overeenkomsten: daar kun je elkaar prima op vinden. Een ander deel leeft nog in de tijd van Ons Dorp van Wim Sonnevelt en raakt al danig in de war als het tuinpad van hun vader er niet meer zo uitziet als in hun herinnering. Nadia Ezzeroili hecht kennelijk buitengewoon veel belang aan de laatste groep, die van de achterblijvers. Zelfs zoveel dat ze door hen laat bepalen wat Nederland is. Daarmee ontkent ze wat altijd de kern van Nederland en het succes van Nederland is geweest: een handelsland en een melting pot van culturen, waar van oudsher grote groepen vreemdelingen een onderkomen wisten te vinden en deel gingen uitmaken van de bevolking. En daarmee bepaalden wat die bevolking was. In de tijden waarom we Nederland roemen maakte de meerderheid geen eens deel uit van dat handelsland. Tegenover de kringen waarin al die gevluchte intellectuelen en zakenlieden die hier een onderkomen vonden stond indertijd een overgrote meerderheid van plattelanders die iemand uit een naburig dorp nog wantrouwig bekeken en als een daarvan op een van 'hun' meisjes viel sloegen ze hem als het een beetje tegenzat de hersens in ook nog. Alleen haalde niemand het in zijn hoofd om zulk volk het beeld te laten bepalen. Dat doen we tegenwoordig gek genoeg wel, met dank aan het populisme en de scorebordpolitiek waarbij de stand in de peilingen belangrijker is dan de boodschap die je te verkondigen hebt. En ook dankzij de media waar het tegenwoordig ook 'men vraagt en wij draaien' is en wat iemand op het Onderbuikslotermeerplein uitbraakt als even belangrijk wordt gepresenteerd als wat iemand met verstand van zaken zegt.

Nick Ros
Nick Ros31 jan. 2016 - 10:24

֎ Wat mij ook opvalt is de behoudeenheid van mensen die dagelijks naar een kantoor of een fabriek gaan en dagelijks tegen dezelfde koppen aankijken met hetzelfde praatje. ֎ Wat mij ook opvalt is de vrijheid in denken, handelen en flexibiliteit van personen die dagelijks mobiel zijn richting klanten en projecten, elders in het land c.q. elders in de wereld.

Van der Wal
Van der Wal30 jan. 2016 - 22:06

Ofwel, Linkse hipsters zijn allemaal hypocriete eikels. En dat roept Rechts al jaren. Ezzeroili moet maar eens met Ayaan bellen.

1 Reactie
Tauri
Tauri30 jan. 2016 - 23:04

En toch waren het dom rechts die ''ayaan'' uit Nederland wegjaagden.

mordicant
mordicant30 jan. 2016 - 22:04

De kern van haar probleem is wat Nadia Ezzeroili zelf zei: "Ze moet haar achtergrond teveel verloochenen".. duh.. Haar krampachtig vasthouden aan een zogenaamde "culturele identiteit" is het probleem. Je ziet het in elk immigratieland, mensen uit dezelfde cultuur die aan elkaar blijven klitten (angst, onzekerheid) blijven het langst onderaan de ladder bungelen en worden het langst generaliserend gediscrimineerd. Je kunt prima een "culturele identiteit" in je hart meedragen en toch meedraaien in je nieuwe omgeving. Kun je dat niet dan ben je zelf de oorzaak van je eigen probleem. Ik heb een paar Molukse vrienden die trotse Molukkers zijn maar allang hebben geaccepteerd dat ze in eerste plaats Nederlander zijn. Die functioneren uitstekend in onze (en nu ook hun) samenleving en worden nauwelijks gediscrimineerd. Zolang 2de en 3de generatie Turkse en Marokkaanse allochtonen zichzelf in de eerste plaats Marokkaan of Turk blijven noemen zal het nooit wat worden. Ik durf er een doos goede wijn op te verwedden dat als Nadia Ezzeroili een jaar of twee in Marrakech gaat wonen ze wel kruipend terug wil komen. Ze zal dan weer welkom zijn wat mij betreft :)

3 Reacties
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events30 jan. 2016 - 23:02

Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van getallen. Beperkte aantallen 'nieuwkomers' of immigranten, of dat nou Eskimo's, Finnen, Indonesiërs, Marokkanen, of Turken zijn, kun je ''integreren''. Ze zullen min of meer gedwongen zijn om zich aan te passen aan hun leefomgeving, de taal moeten beheersen, en zich de 'mores' van hun nieuwe land eigen moeten maken. Als die aantallen te groot worden - en in Nederland is dat m.i. al minstens 20 jaar het geval - vervalt in toenemende mate de noodzaak om te integreren, vinden migranten dat ze 'recht' hebben op hun 'eigen' mores', ontstaan er parallelle samenlevingen, en gaat de oorspronkelijke bevolking zich zorgen maken en ergeren aan afwijkend gedrag en het negeren van de 'regels' van 'hun' land. Daarom pleit ik al ca 20 jaar voor het sluiten van de grenzen. En dan kan de overheid nu wel ca 60.000 'vluchtelingen' per jaar binnen gaan laten, maar dan moet ze niet verbaasd zijn dat het 'verzet' tegen deze Überfremdung evenredig zal toenemen en het 'draagvlak' als sneeuw voor de zon zal verdampen.

mordicant
mordicant31 jan. 2016 - 0:17

@Events Die aantallen waar jij over spreekt zijn nog niet eens het grootste probleem, de grote fout die onze samenleving in de jaren 80 en 90 heeft gemaakt is dat we te veel moeite hebben gedaan om immigranten niét te laten integreren maar cultuurrelativistisch in hun "eigen" subcultuur te laten sudderen waardoor er voor hen (en hun kinderen) geen enkele noodzaak was om te integreren. Tot en met foldertjes in Turks, Marokkaans en Eritrees bij het UWV aan toe... Vergelijk onze situatie (voor zover mogelijk) met die van bijvoorbeeld de VS en je ziet dat immigranten daar noodgedwongen wel MOETEN inburgeren anders raken ze dakloos en aan de bedelstaf. Daar zijn zelfs 1ste (!) generatie Libanezen, Syriërs, Egyptenaren, Marokkanen etc etc... Trots om Amerikaan te zijn... Ik pleit overigens ook niet voor een Blanke Hollandsche Leitkultur die niet mag veranderen. Ik heb geen bezwaar tegen culture vermenging en verandering maar niet willen mengen vanuit immigrantenculturen is de oorzaak van de huidige polarisatie. Jij lijkt te pleiten voor de zuiverheid van de Hollandsche Cultuur, dat is net zo onbuigzaam intolerant en inflexibel als ik constateer bij veel Turken en Marokkanen, zo komen we nooit een steek verder.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events31 jan. 2016 - 10:24

@mordicant ''Jij lijkt te pleiten voor de zuiverheid van de Hollandsche Cultuur, dat is net zo onbuigzaam intolerant en inflexibel...'' Nee, nee, dan heb je me verkeerd begrepen, of ik heb het niet voldoende helder gemaakt, dat kan natuurlijk ook. Net als jij heb ik op zich niet zo'n bezwaar tegen ''culture vermenging en verandering'', maar die moet m.i. wel enigszins, ja zal ik het omschrijven, 'geleidelijk' gaan en 'te behappen' zijn. Mijn punt hierboven was dat dát ten enenmale niet het geval is - naar mijn smaak dus al ca 20 jaar niet meer. Zoals wijlen Ien Dales ooit zei: ''Het is lastig soep koken als iemand er steeds maar weer water bij doet.'' Sinds vorig jaar worden er emmers water bij gedaan. Gaat dus niet werken, ben ik bang

trotsopnederland
trotsopnederland30 jan. 2016 - 21:59

Natuurlijk ligt alle ellende aan die gemene, racistische boze blanke Nederlanders. Hou toch eens op met die klaagzang. Als ik 37 keer gebeten ben door een poedel, ga ik op een gegeven moment alle poedels wantrouwen. Dat zal ongetwijfeld vervelend zijn voor alle poedels die niet bijten, maar ik kies er toch voor om de 38ste keer te voorkomen. En ja, poedels zullen wat meer hun best moeten doen om door mij vertrouwd te worden dan labradors die me nog nooit gebeten hebben. Vervelend? Vooroordeel? Zeker, maar ik zou hypocriet zijn als ik zou zeggen dat het zo niet werkt. Misschien zouden poedels onderling eens wat kritiek op elkaar moeten geven en voorkomen dat er zoveel incidenten zijn, hand ook eens in eigen boezem? De lijn tussen vooroordeel, racisme, zelfbescherming en levenservaring is flinterdun......

1 Reactie
Dunya2
Dunya231 jan. 2016 - 8:25

""Als ik 37 keer gebeten ben door een poedel, ga ik op een gegeven moment alle poedels wantrouwen. Dat zal ongetwijfeld vervelend zijn voor alle poedels die niet bijten, maar ik kies er toch voor om de 38ste keer te voorkomen. En ja, poedels zullen wat meer hun best moeten doen om door mij vertrouwd te worden dan labradors die me nog nooit gebeten hebben. Vervelend? Vooroordeel?" U bent niet een keer benadeeld door een allochtoon, laat staan 37 keer. Ik denk dat wat Dilan Yesilgoz zegt dan ook een beter antwoord is op intolerantie: De allochtonen die hier opgegroeid zijn, zijn gewoon Nederlands. Jammer voor de mensen met vooroordelen, maar is het niet anders. Die mensen moet je aan de zijkant laten blèren, dat is het enige wat ze kunnen.

Nailles
Nailles30 jan. 2016 - 21:34

Generaliseren naar autochtone Nederlanders in verwijtend verweer omdat je je als Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse, of Surinaamse Nederlander gegeneraliseerd verwijtend aangevallen voelt door een deel van de autochtone Nederlanders. En dan dus niet door hebben dat jij als allochtone Nederlander niet anders doet als dat deel van die allochtone Nederlanders die je dat verwijt en je je dus in niets onderscheidt. Wil je dat wel moet je een voorbeeld nemen aan al die autochtone, Surinaamse, Antilliaanse, Turkse, en Marokkaanse Nederlanders die niet generaliseren.