Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoe de rijken wegkomen met gedrag waar arme mensen om worden verketterd

  •  
22-09-2024
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
30204 keer bekeken
  •  
hond

Als je arm bent, ben je een aso. Ben je rijk, dan ben je excentriek. We hanteren verschillende maatstaven voor mensen met veel en weinig geld. Brut America legt uit hoe het werkt. Rijke kinderen die twee talen spreken, zijn geniaal. Tweetalige arme kinderen zijn niet goed geïntegreerd. Een lening voor een huis of studie is goed, maar als je een lening afsluit omdat je weinig geld hebt, dan steek je je roekeloos in de schulden. Als de koningin veel honden heeft, is dat schattig, maar hoe wordt er gereageerd op iemand met weinig geld die veel huisdieren heeft?

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

Andre JN
Andre JN
23 sep. 2024 - 4:29
Van alle voorbeelden die te noemen zijn zijn dit wel de meest achterlijke. Ik zou het eerder hebben over de jonge joyrider of erger die door het geld van papa uit de problemen blijft. De bewuste belastingontduiker die door het aannemen van slimmere mensen dan die bij de belastingdienst werken continue op of over het randje gaat en zijn of haar geld steeds weer weg weet te sluisen. Over de rijke mensen die politici steeds weer weten om te kopen dmv lobbyen om er zo voor te zorgen dat zij verzekerd zijn van een warm bed en ga zo maar door. Wat dacht u van de exentrieke drugsgebruikers die rijke en of bekend zijn waar dan veel sympathie voor is als zij willen afkicken en dat ook weer weten uit te melken?
1 Reactie
Joop1961
Joop196123 sep. 2024 - 7:34
Dit is zeker n ander goed voorbeeld waar de verschillen zitten. Waar de gewone studenten moeten bikkelen werden er door het koningshuis hele studenten Corpsen doorgelicht zodat Amalia toch in n " veilige " omgeving haar studie met n mooi jaarsalaris van onze belasting centen kon gaan hervatten! N andere rijke werpt alle natuur wetten overboord om zijn race circuit in Zandvoort te creëren waar n ander absoluut geen kans maakt lukt dat wel bij die categorie en mede door deze rijke is dit huidige toch wel klote land overgeleverd aan de nukken van oa de pvv en bbb die nog minder im mensen geven. Dus mocht er n revolutie tegen de rijken beginnen sta aan de zijde van de arme want over hun ruggen zijn rijken zichzelf aan t verrijken . Laat ik n hondendrol liggen wat zelden gebeurt dan zou ik n verbaal krijgen ( deels terecht ) maar gaat n industriële tak zoals Chemours weer eens gif " per ongeluk " lozen dan komen ze vaak weg met n waarschuwing. De verschillen zijn te groot om het er niet over te hebben net zoals de toeslagenaffaire die niet uit beeld mag verdwijnen ook vanwege het racistische motief en dan Groningen waar de muren op je af komen .
MG1968-2
MG1968-2
22 sep. 2024 - 20:26
Een boodschappentas aannemen is fraude. De wet inzetten op een wijze die haaks staat op het doel van de wet, het te beschermen belang en de reikwijdte er van is creatief gebruik maken van de mogelijkheden en wordt bejubelt. Zeker als het een ton of meer opleverde.
Rene73
Rene73
22 sep. 2024 - 20:15
Er zit zeker wat in. De tweedeling in de maatschappij waarbij er een 0,01% is die steeds buitensporig rijker wordt is gewoon een probleem. Praat je daarover met een doorsnee rechts-conservatief, dan zien ze dat echter niet. Nee, niets dan bewondering en aanbidding voor "die handige jongens die het zover geschopt hebben". Van de ontwrichtende effecten van die vele miljarden bij een kleine club hebben ze geen benul.
NadinepK
NadinepK
22 sep. 2024 - 16:08
Ik heb geen rijke mensen en ook geen arme mensen om me heen, dus ik heb geen idee. Ik vind iets gewoon aso door de actie, niet door de persoon die de actie doet.
Robbin_T
Robbin_T
22 sep. 2024 - 12:43
"Brut America legt uit hoe het werkt. Rijke kinderen die twee talen spreken, zijn geniaal. Tweetalige arme kinderen zijn niet goed geïntegreerd." Iedereen in Nederland is zo ongeveer minimaal tweetalig. Vaak loopt het op tot 3-5. Welk waardeoordeel we hierover vellen hangt weinig af van hoeveel geld je hebt. Waar we wel vaak iets van vinden is als iemand het Nederlands niet machtig is. Zeker als je hier bent geboren. "Een lening voor een huis of studie is goed, maar als je een lening afsluit omdat je weinig geld hebt, dan steek je je roekeloos in de schulden." Een lening afsluiten voor een investering (huis, opleiding, auto om naar je werk te kunnen) is goed. Een lening voor consumptief krediet is niet goed. Ook hier hangt dat niet af van je geld. Iemand die arm is en een lening afsluit voor een studie wordt eerder bejubeld dan bespot. "Als de koningin veel honden heeft, is dat schattig, maar hoe wordt er gereageerd op iemand met weinig geld die veel huisdieren heeft?" Zolang die persoon goed voor de dieren kan zorgen en ook nog voor zichzelf en de rest van het gezin, ga vooral lekker je gang. Huisdieren hoeven echt niet duur te zijn.
4 Reacties
Zandb
Zandb22 sep. 2024 - 15:38
Robbin U spreekt zelfs drie talen. Namelijk ook wartaal: "Iedereen in Nederland is zo ongeveer minimaal tweetalig."
Andreas4
Andreas422 sep. 2024 - 18:35
Wat een pertinente onzin: "Iedereen in Nederland is zo ongeveer minimaal tweetalig." Tweetalig zijn is het spreken van een extra taal zoals je je moedertaal spreekt. Wat @Zandb zegt: wartaal komt er bij u net zo makkelijk uit als A(B)N...
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 sep. 2024 - 20:50
[Tweetalig zijn is het spreken van een extra taal zoals je je moedertaal spreekt.] Dat is niet de definitie van 2-taligheid die professionele linguisten hanteren.
Willem D2
Willem D223 sep. 2024 - 6:51
Dit is Brut America. In de VS is 2 taligheid zeer ongebruikelijk onder de niet hispanic bevolking. De voorbeelden zijn de Amerikaanse voorbeelden en geen Nederlandse.
Gajes
Gajes
22 sep. 2024 - 12:23
Tis een beetje kort door de bocht, maar ik begrijp het idee wel, waardeoordeel. Zoals: Frisse, nieuwe wind vanuit een PVV perspectief, is een gure strontlucht voor arm links, of een onverkwikkelijk mestaroma voor rijk links.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
22 sep. 2024 - 9:31
Meertaligheid is niets bijzonders, veel mensen spreken momenteel thuis een andere taal dan op school of op het werk. Het is inmiddels bekend dat kinderen vanaf de geboorte meer dan een taal tegelijk kunnen leren. Het is dus niet nodig (zelfs ongewenst) te wachten met een tweede taal tot de eerste taal wordt beheerst. Wat wel belangrijk is voor de taalontwikkeling is de kwaliteit&kwantiteit in het taalaanbod in de omgeving.
2 Reacties
Jeweetzelluf
Jeweetzelluf22 sep. 2024 - 11:49
Hoe is dit relevant voor het punt dat gemaakt wordt?
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 sep. 2024 - 13:14
Het heeft niets te maken met arm en rijk.
smithman
smithman
22 sep. 2024 - 9:30
'Een lening voor een huis of studie is goed, maar als je een lening afsluit omdat je weinig geld hebt, dan steek je je roekeloos in de schulden.' Schulden maken is helemaal niet raar, maar je dient ze wel af te betalen.
1 Reactie
Andreas4
Andreas422 sep. 2024 - 18:42
"...maar je dient ze wel af te betalen" En als je dat niet kan, dan ben je een aso? Duidelijk... meneertje boomer die zelf z'n zaakjes goed voor elkaar heeft en neerkijkt op het "paupervolk".
TheunT
TheunT
22 sep. 2024 - 8:55
Schijnbaar niet snel positief over rijk maar eerder negatief over arm. https://phys.org/news/2024-09-toddlers-bias-wealth.html
weereenmening
weereenmening
22 sep. 2024 - 8:34
Als tweetalige kinderen als geniaal worden beschouwd, zijn er wel heel veel genieën. Tweetaligheid is tegenwoordig heel gewoon. Drie talen spreken is iets uitzonderlijker, maar pas bij vier of vijf talen begint het enigszins geniaal te worden.
7 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 sep. 2024 - 9:11
Ook drietalig is niet ongewoon. Friezen die in het Fries zijn opgevoed zijn ook drietalig. Iedereen leert Engels op school. Een belangrijk aspect is is in welke mate de talen bij meertaligheid worden beheerst (bv alleen spreken). Voor sommige "migrantentalen" bestaan weekendscholen. Twee studenten van de RUG deden onderzoek bij Servische en Russische weekendscholen. https://www.rug.nl/society-business/science-shops/taal-cultuur-en-communicatie/kennisdossiers-tcc/meertaligheid/anderstalige-weekendscholen-in-nederland
Pindaklaas
Pindaklaas22 sep. 2024 - 10:23
Ik spreek 4 talen, maar erg bijzonder vind ik dat niet.
Anna R. Chist
Anna R. Chist22 sep. 2024 - 11:53
Nee, het gaat hier om mensen die Turks of Arabisch als tweede taal hebben.
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 sep. 2024 - 13:17
Het gaat om mensen die ergens jaren lang of voor goed gaan wonen maar geen poging doen om de landstaal te leren. Engelstaligen hebben daar vaak een handje van.
Andreas4
Andreas422 sep. 2024 - 18:47
'Een tweetalige opvoeding is een opvoeding waarbij het kind vanaf de geboorte twee talen hoort en dus ook twee talen leert spreken.' Zo van internet afgeplukt @weereenonderbuikmening!
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 sep. 2024 - 20:52
Met zo van internet plukken kun je gemakkelijk de mist ingaan.
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2024 - 8:56
Ook de term moedertaal gebruiken we niet. Het is eerste en volgende talen en ook sommige streektalen worden meegerekend. Over de vereiste mate van taalbeheersing zijn onderzoekers en theoretici het niet eens. Voor een gelijke beheersing van twee talen is een aparte term "balanced bilinguality". De balans kan tijdesn de levensloop verschillen.
Morbidangel
Morbidangel
22 sep. 2024 - 8:17
Vreemd verhaal dit. Doen alsof iedereen hetzelfde over rijke en arme mensen denkt.
1 Reactie
Andreas4
Andreas422 sep. 2024 - 18:51
Nee, lang niet iedereen gelukkig, maar de meeste mensen met rechtse sympathieën zeker wel.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor