Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Bye, bye!

Boris Johnson treedt af, kan zich nu volledig richten op carrière als clown
Joop

Hoe corona ongelijkheid tussen scholieren vergroot

  •  
27-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
49770036376_13b53d7882_k

© cc-foto: emmapatsie

Ondanks dat ik begrijp dat het ook voor scholen een bizarre situatie is, ben ik van mening dat gebrek aan geld niet tot gigantische achterstanden mag leiden
In eerste instantie leek het voor mij een soort droom; niet naar school, geen toetsen en bovenal even geen stress aan je hoofd. Naarmate de tijd verstrijkt, vind ik de situatie nog steeds wel prettig. Alhoewel ik mij wel realiseer dat bijlessen, die ik overigens zelf ook volg, de ongelijkheid tussen arm en rijk, vergroten. Juist in deze periode.
Ongelijkheid ontstaat al bij de geboorte van een kind. De ene baby krijgt nu eenmaal een juwelen speen in zijn mond gedouwd terwijl de ander het met doen met een “doodgewone” speen. Dat verschil in geld blijft, waardoor sommigen op bijles kunnen en anderen niet. Op zich is dat al een enigszins bedenkelijke situatie, maar natuurlijk zou het raar zijn om bijlesmogelijkheden te verbieden. Alleen wordt, dankzij de coronaperiode waarin veel scholen minder lessen aanbieden dan normaal, dit verschil alsmaar groter.
Een groot aantal scholen, waaronder de mijne, biedt in de week slechts een handjevol lessen aan. De lessen zijn zo nu en dan van bedenkelijk niveau, wat vaak komt door gestuntel met digitale apparatuur. Daarnaast is er weinig gelegenheid om vragen te stellen aangezien docenten snel de examenstof moeten inhalen. Onwetendheid over digitale omgevingen en minder kansen om lesstof te absorberen, komen het onderwijs niet ten goede.
Voor degenen die bijles krijgen is dit nog niet eens zo’n gigantisch probleem, zij kunnen uitwijken naar hun bijlesdocent. Deze, zo weet ik uit eigen ervaring, neemt dan de tijd om 1 op 1 vragen door te nemen en te beantwoorden. Ondanks dat dit ook vaak via digitale omgevingen gaat, verloopt een bijles vanwege het persoonlijke aspect gewoon wat soepeler. Jammer genoeg is er natuurlijk ook een groep die niet zomaar naar een bijlesdocent kan, waardoor een achterstand ten opzichte van de ‘gelukkigeren’ ontstaat die, na verloop van tijd, groter wordt.
Ondanks dat ik begrijp dat het ook voor scholen een bizarre situatie is, ben ik van mening dat gebrek aan geld niet tot gigantische achterstanden mag leiden. Wat mij betreft zou je dit dan ook op twee manieren op kunnen lossen: A, meer aandacht voor de digitale geletterdheid van de docent. B, iedere school zou wekelijks een vragenuurtje moet inplannen, waar docenten dan in kunnen gaan op de vragen. Dit compenseert dan weer het verschil tussen wel of geen bijles hebben. Want ondanks dat ik zelf ook bijles heb, en het zie als een voorrecht, zou ieder kind, of het nu uit de Bijlmer of uit een Hilversumse villawijk komt, gelijke onderwijsmogelijkheden moeten hebben.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

Ewout Pool
Ewout Pool28 apr. 2020 - 9:26

Goed stuk Chard! Ben zelf werkzaam als ICT'er in het onderwijs en herken het digitale gestuntel van sommige docenten. Is ook niet zo onlogisch aangezien dit voor iedereen nieuw is. Als school proberen we ook iedereen zoveel mogelijk daarin te helpen. Behalve de bijles merk je nu ook dat een er een grote oorzaak bij de ouders zit. Niet iedere ouder is in staat hun kind voldoende structuur, rust en ondersteuning te geven, onder andere omdat ze klein behuisd zijn met meerdere kinderen. Ook zijn ouders soms niet in staat om ondersteuning te geven doordat ze óf de taal niet spreken, óf het opleidingsniveau missen (wat niet zo raar is, zelf ben ik WO-opgeleid, maar zeker op bovenbouw VWO niveau mis ik bij bepaalde vakken de kennis) óf zelf moeten werken en dus geen tijd hebben. Je idee van een examenvragenuurtje lijkt me uitstekend, en ik zou dit zeker aanhangig maken bij de schoolleiding.

P Haan
P Haan28 apr. 2020 - 6:02

Teleurstellend verhaal, eerlijk gezegd. In mijn tijd werd de klas met harde hand geregeerd, en als je iets niet begreep had je pech. Er zijn altijd klasgenoten geweest, waaronder ikzelf, die de stof uitlegden aan degenen die daar behoefte aan hadden. Tijdens de les werd dat niet getolereerd. Ergens logisch, maar dat maakte wel vaak een lesuur verloren tijd voor de leerling die de clou net miste. Tegenwoordig heb je de wereld aan techniek tot je beschikking. Ben je als klas dan niet bereid om elkaar door de stof heen te helpen? En als niemand het begrijpt, de hulpvragen even uit te zetten? Niet alle bijles is betaald. En niet iedereen toont voldoende inzet om de stof te begrijpen. En dan ben je nu redelijk de pineut, denk ik. Als je in een klas ligt te vegeteren en je insta aan het updaten bent pik je toch altijd wel wat op. Nu zal je er wat voor moeten doen. Dan is het een hele makkelijke uitweg om de schuld te geven aan gebrek aan geld, maar als er inzet is en een internetverbinding geloof ik niet dat er een probleem is. Daarbij zijn de leerkrachten, zeker nu, gewoon beschikbaar. En een vraag is makkelijk gesteld. Is er niet een Tinder variant te bedenken voor scholieren? Maar dan voor leerhulp? Ik denk dat de groep die er nu uit springt degenen zijn die graag willen. En, verlost van de groepsdruk, kunnen gaan excelleren.

1 Reactie
Krek
Krek28 apr. 2020 - 7:41

"Is er niet een Tinder variant te bedenken voor scholieren? Maar dan voor leerhulp?" Die is er al. Of iets dergelijks. "Studenten helpen scholieren." Zie ook mijn link in een andere reactie. En ergens vind ik dat wel jammer. Ik waardeer het namelijk enorm dat Chard de moeite heeft genomen om een opiniestuk te schrijven. Sterker nog, ik vind het op veel punten een goed geschreven stuk: helder taalgebruik, duidelijke stellingname en argumentatie. Daar kunnen veel opinieschrijvers nog een voorbeeld aan nemen. Over de toon valt te twisten, alsmede over de houding van de schrijver. Die verwacht inderdaad van anderen dat het gevoelde probleem voor hem volgens zijn wensen wordt opgelost. Wat dat betreft sluit de toon van het artikel naadloos aan bij veel van de andere stukken alhier. In die zin, weer een pluspuntje: ken je doelgroep. Dan blijft dus over: onderzoek doen. Op dat punt valt er, mijns inziens, voor Chard nog wat winst te halen.

OlavM
OlavM27 apr. 2020 - 21:50

Goede observatie, Chard, en ook goed dat je die deelt! Het ziet ernaar uit dat je je ontplooit tot een actief en waardevol lid van de samenleving, met oog voor kwesties als solidariteit, diversiteit, bestrijding van racisme en discriminatie, enz. En laat zure commentaren maar van je af glijden.

Grozny
Grozny27 apr. 2020 - 20:38

Met de hoeveelheid extreem goede kwaliteit aan online cursussen is het praktisch onmogelijk om voor een gemotiveerde scholier een achterstand op te bouwen. In tegendeel zelfs.

Dehnus
Dehnus27 apr. 2020 - 17:12

Ik zie dat reactionair rechts alweer gearriveerd is om te oordelen hieronder. Sommige mensen hebben structuur nodig, maar goed hieronder kunnen ze zichzelf weer een pluim in de eigen reet steken.

2 Reacties
Jorah
Jorah27 apr. 2020 - 17:55

Sommige mensen hebben idd structuur nodig. Die structuur kunnen ouders en school geven. Maar ook het kind zelf kan daar veel aan doen. Wat de reacties met reactionair rechts te maken hebben ontgaat mij. Maar als dat wil zeggen dat het tegenover progressief links en de eeuwige slachtofferrol staat snap ik het wel.

Sam V
Sam V27 apr. 2020 - 19:06

@Dehnus Want ouders kunnen geen structuur geven? De schrijver van dit stukje heeft het specifiek over de digitale begeleiding door school. Die kan zeker beter kan ik uit eigen ervaring vertellen, maar zolang het lesmateriaal voorhanden is, kan de leerling aan de slag. De docent is niet de enige die vragen kan beantwoorden. Het verhaal van deze scholier komt mij vooral passief over met een groot gevoel voor slachtofferschap dat hij invult voor anderen. Zeker niet rechts inderdaad.

[verwijderd]
[verwijderd]27 apr. 2020 - 16:55

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Krek
Krek28 apr. 2020 - 7:11

"De tijd die je nu hebt besteed aan het schrijven van je column had je ook kunnen inzetten voor A. een stukje IT onderricht aan je docenten waarvan ik me zo maar kan voorstellen dat ze het zelfs prettig zullen vinden een beetje door al die nieuwigheid heengeloodst te worden en B zelf het opzetten van zo’n vragenuurtje, je kan zo via zoom een account aanmaken en meetings hosten. " Of 10 seconden googelen: https://www.youtube.com/watch?v=pnUliTwmWFA Verder staat YouTube vol met lessen/uitleg van de verschillende vakken. Meneer Wietsma is daar één van. Een aanrader!

Max6
Max627 apr. 2020 - 15:49

"Hilversumse villawijk" Ik denk dat een dergelijke typering niet goed is voor de discussie... Als je kijkt naar de basisschool en hoeveel kinderen abonnementen hebben op platformen als bijvoorbeeld Squla (8 euro per maand) om de CITO score op te schroeven dan hebben we het echt niet alleen over ouders die in een villa wonen. Ook bijlessen zijn er in allerlei varianten... je kunt natuurlijk naar een relatief duur bijles-bureau, maar er zijn ook zat studenten die je middelbare scholier voor 10 euro per uur bijles willen komen geven. De groep die zich dit kan veroorloven is best groot. Verder wel mee eens dat er een tweedeling ontstaat... en de enige oplossing is m.i. het verbeteren van het aanbod dat iedereen krijgt... zodat al die extra's niet nodig zijn... maar hoe (?)

Jorah
Jorah27 apr. 2020 - 15:29

Nu meer dan in het verleden komt het aan op eigen motivatie van de scholier. Degene die wil heeft op het internet een ongekende bron aan informatie. Dat de school niet voorbereid is op een pandemie waarin lessen enkel digitaal kunnen plaatsvinden is vrij logisch. Op dit moment gaan de scholen daar verbazingwekkend goed mee om. Ook leerkrachten doen hun best om digitaal les te geven terwijl ze daar nooit voor geschoold zijn. Ook leerlingen in achterstandswijken kunnen op school laptops afhalen of kunnen die gefinancierd krijgen door bijvoorbeeld stichting leergeld. Het gaat nu niet om afkomst, het gaat om motivatie. Motivatie van de ouders om hun kind te begeleiden en op de eerste plaats motivatie van de scholieren zelf. Neem je eigen lot in handen en laat je ontwikkeling niet afhangen van de lessen die school aanbied. Volg die en zet daarnaast extra stappen.

Heubacher
Heubacher27 apr. 2020 - 13:45

Gigantische achterstanden los je op door Meneer Smit van Duits een cursus 'Microsoft Teams' aan te bieden en door die dikke van Natuurkunde een uurtje vragen te laten beantwoorden? Je vraagt je bijna af waarom er überhaupt nog ongelijkheid bestáát, hè...