Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

H&M-baas vreest het Greta-effect, haalt uit naar klimaatbeweging

  •  
28-10-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
Global Climate Strike 2019-03-15 - 06

© cc-foto: Garry Knight https://flic.kr/p/2f7PqU5

Karl-Johan Persson, CEO van H&M, is het zat dat consumenten worden aangesproken op milieuverwoestend gedrag. Hij vreest dat de klimaatbeweging er op uit is gedrag te verbieden. De klimaatbeweging, die een enorme impuls heeft gekregen door activiste Greta Thunberg, gaat grotendeels over het stoppen van dingen, zegt de manager H&M in een interview met Bloomberg. “Stop met consumeren, stop met vliegen. Dat kan inderdaad een kleine invloed hebben op het milieu maar het zal vreselijke sociale gevolgen hebben,” verklaarde Persson. Hij stel dat de uitroeiing van armoede net zo belangrijk is als het redden van het klimaat. “Daarom moeten we meer banen scheppen en hebben we economische groei nodig.”
De mode-industrie komt steeds meer onder vuur te liggen vanwege de hoge milieukosten. Tien procent van de uitstoot van broeikasgassen wordt er door veroorzaakt. De industrie verbruikt meer energie dan luchtvaartmaatschappijen en rederijen bij elkaar. Voeg daarbij de slechte arbeidsomstandigheden en de verspilling waarmee vooral fast fashion gepaard gaat. De kritiek komt niet van de minsten. De Economische Commissie voor Europa zegt dat een deel van het probleem is de consumenten kleding in hoog tempo ‘verbruiken’ en dat daardoor een ‘noodsituatie’ aan het ontstaan is voor zowel het milieu als de maatschappij.
Persson stelt dat H&M een van de grootste afnemers van gerecycled katoen is en dat het bedrijf er aan werkt andere producten, zoals oude visnetten ook te gaan hergebruiken. Volgens de CEO is innovatie een betere manier om klimaatverandering tegen te gaan dan consumptievermindering.
cc-foto: Garry Knight
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (53)

Ced11215
Ced112152 nov. 2019 - 23:45

Hartstikke fout bedrijf natuurlijk dat H&M, maar Persson heeft ergens wel een punt. Als je puur op het klimaat inzet, dan stort de economie in. Dit heeft maatschappelijk gezien zeer ernstige consequenties, want je raakt hiermee de onderste laag van de samenleving, waaronder dus zelfs de kindslaven van de H&M. De grootste energieslurper van de samenleving zijn de middenklasse en de minima, vanwege de macht van het grote getal. De grootste reductie van schadelijke uitlaatgassen en afval bereik je door de middenklasse te vernietigen en het sociale vangnet compleet af te breken. Geen sociale huurwoningen, maar krotten. Geen auto of snorfiets, maar gewoon de fiets, de bus of lopen. Geen uitkering en toeslag meer, zodat men geen GWE en vers voedsel kan betalen en men aangewezen is op publieke voorzieningen voor deze basisbehoeften en alles door schaalvergroting zeer goed wordt gerecycled. Uit het buitenland kopen is duur, doordat dankzij vraagvermindering grote schepen en vliegtuigen niet meer lonen en dus wordt er zo ook meer lokaal geproduceerd. De elite kan alles maken en uitstoten wat ze willen, maar 10.000 man kan dan ook nooit zoveel uitstoten als de rest van de 17 miljoen bij elkaar. Met dat soort beleid ben ik het dus niet mee eens. Men heeft recht op een fatsoenlijk bestaan. Ik heb het recht niet miljoenen mensen te laten sterven in een wanhopig en eindeloos armoedig bestaan, omdat dit goed voor het klimaat is. Ik heb het recht niet te bepalen wanneer iemand zijn leven eindigt of hoe vaak iemand zich mag voortplanten voor het klimaat. Ik ben maar een mens, niet een mens lid van de elite die van zichzelf heeft bepaald dat zij, nadat zij gedoopt zijn in groene onschuld, op oude voet mogen doorleven ten koste van de rest van de mensheid.

robheus2
robheus22 nov. 2019 - 2:18

H & M zien dat ze een verdien model hebben die niet toekomst en klimaat bestendig is - tijd dat ze dat gaan wijzigen dan.

1 Reactie
EmC2
EmC22 nov. 2019 - 22:12

Zie enkel kapotte spijkerbroeken, recyclen gaat bij h&m dus goed! :)

Trollstoy
Trollstoy29 okt. 2019 - 15:42

Natuurlijk heb je een hoop mensen in de klimaatbeweging die wel erg extreem zijn, of erg irritant, of erg beinvloedbaar. Hun persoonlijke irritatiefactor doet echter weinig af aan de werkelijke problemen. "Innovatie is beter dan consumptievermindering" is een pertinente leugen. Het een of hoeft het ander zeker niet uit te sluiten en of je nou led lampen of ouderwetse gloeilampen laat branden in een ruimte waar niemand is, het blijft verspilling en is slecht voor het milieu. Een trui met een productiewaarde van 20 euro kopen en daar 5 jaar mee doen, is beter voor het milieu dan 3 schrale truien kopen met een gezamenlijke productiewaarde van ook 20 euro, ze om en om dragen en er dan ook 5 jaar mee doen. En 'de economie' gaat nog steeds 20 euro vooruit. Of het nou om eten gaat dat wordt geproduceerd en 30% weer weggegooid, kleding die massaal door mensen online wordt besteld en 'gratis' geretourneerd, onnodig verpakkingmateriaal dat vervolgens weer terug naar de 3e wereld gaat om daar te verbanden, op allerlei niveaus is er verspilling, overconsumptie en overproductie. De meest pijnloze manier om een eerste stap in onze klimaatproblematiek te zetten is iets minder te consumeren van iets betere kwaliteit. De productieketens te verduurzamen etc. Dat gebeurt al, maar traag en met veel weerstand. Zoals kennelijk van deze mijnheer.

Katootje2
Katootje229 okt. 2019 - 11:21

In het oosten -Afghanistan, Pakistan- dragen ze van die wijde broeken die bij de enkels half zijn dicht gestikt en die je van boven moet dichtknopen met een touwtje. Het ziet er misschien op het eerste gezicht wat exotisch uit, maar toen ik dat -noodgedwongen- eenmaal had geprobeerd, was ik gelijk verkocht: die zijn fantastisch comfortabel in het gebruik. Daarmee vergeleken lijken spijkerbroeken wel een soort harnas. Tegenwoordig draag ik dus alleen nog maar van die loshangende broeken, alleen wel van "Europees model". Het enige dat ik helaas niet kan vinden zijn die loshangende lange hemden met een split aan de zijkant, die je over je hoofd moet aantrekken, dus ik koop daarbij gewone witte T-shirts. Met 6 van die broeken en 6 shirts -voor elke dag van de week eentje- doe ik ongeveer 2 jaar en dat kost me ca 40 euro, -in het totaal, voor 2 jaar. Kan ik iedereen aanraden. PS: wil je wat afwisseling, dan koop je gewoon alle broeken en shirts in een verschillende kleur.

3 Reacties
Magische
Magische29 okt. 2019 - 16:04

En uw punt is? Ik begrijp uit uw tekst dat u ons allemaal in een soort uniform wil proppen?

Mr Ed
Mr Ed29 okt. 2019 - 17:34

Dus we moeten allemaal in door kindslaven genaaide pyjama’s gaan lopen?

Katootje2
Katootje230 okt. 2019 - 0:20

Niemand is ooit op de gedachte gekomen om mijn kleding te betitelen als een uniform: je kun het maken in alle kleuren van de regenboog, met smalle pijnen, wijde pijpen, bellbottoms, en prachtig geborduurd; je verzint maar wat. Binnenkort kan het allemaal volledig automatisch worden gemaakt, zonder dat er mensenhanden aan te pas komen, zo simpel is het (en kinderarbeid is hier al lang verboden). En bovenal: het zit zo verdomde gemakkelijk.

Herr Vorragend
Herr Vorragend29 okt. 2019 - 8:46

Van welke kant je de klimaat- en milieuproblematiek ook bekijkt, het blijft een catch-22 situatie. Of we nemen alle maatregelen die absoluut noodzakelijk zijn om het huidige klimaat en milieu te redden maar dat betekent een zekere onmiddellijke ineenstorting van de wereldeconomie. Of we nemen die maatregelen niet of onvoldoende onder druk van eigenlijk vrijwel iedereen en we manoeuvreren steeds sneller naar de klimaat- en milieu afgrond. Niemand is bereid (en in staat) om zich economisch te laten slachtofferen voor een noodzakelijk beleid. Het protest van de boeren was nog maar het begin van de ellende. Vele groepen zullen volgen en niet alleen in Nederland. En gezien de voortrazende bevolkingsgroei en het ontbreken van echt goede alternatieven om op een andere manier >7.500.000.000 mensen tevreden te houden qua consumptie kunnen we onze borst nat maken.

7 Reacties
Joop11
Joop1129 okt. 2019 - 9:43

Het nemen van (milieu) maatregelen betekend werk voor een heleboel bedrijven en dus juist een impuls voor de economie. Tenminste zo wordt het altijd gebracht als het om andere onderwerpen gaat die (belasting) geld kosten, zoals bv defensie, infrastructuur, etc

Katootje2
Katootje229 okt. 2019 - 10:50

"dat betekent een zekere onmiddellijke ineenstorting van de wereldeconomie" op neo-liberale kapitalistische grondslag.

Herr Vorragend
Herr Vorragend29 okt. 2019 - 11:59

@Berend Klopt, tot nu toe zie ik vooral veel "groene" initiatieven die op papier heel leuk gebracht worden maar in de praktijk ook legio nadelen hebben. Door goede marketing worden ze aan de man gebracht als duurzaam etc. maar als je de boel nader bekijkt blijken het weer de volgende slimme verdienmodellen te zijn. @Katootje. Klopt, maar tot nu toe zijn alle eventuele alternatieven voor het (neo-liberale) kapitalisme van nationaal-socialisme t/m marxisme-leninisme, maoïsme etc als middel erger dan de kwaal gebleken. De mens is een predator met een uiterst agressieve en opportunistische inborst. In onze Europese maatschappijen wordt dat enigszins verzacht door een parlementaire democratie en/of (restanten van) het Rijnlands model van het kapitalisme. Maar ook dat "zachte" kapitalisme is uiteindelijk agressief en opportunistisch richting milieu.

Katootje2
Katootje229 okt. 2019 - 13:17

Herr Vorragend: "Klopt, maar tot nu toe zijn alle eventuele alternatieven voor het (neo-liberale) kapitalisme van nationaal-socialisme t/m marxisme-leninisme, maoïsme etc als middel erger dan de kwaal gebleken." Verzin dan maar wat nieuws en plak daar je eigen etiketje op, als je je er maar van bewust bent dat dit economische model aan zijn einde is.

Magische
Magische29 okt. 2019 - 16:07

Laten we dan maar eens stoppen met het verhogen van uitkeringen. We kunnen niet én de economie aanjagen met het daarbij horende goede sociale stelsel, óf we worden wat individualistisch en iedereen zorgt voor zichzelf.

Herr Vorragend
Herr Vorragend29 okt. 2019 - 16:49

@Katootje Ben benieuwd wat jij verzonnen hebt. Ik moet je namelijk eerlijk bekennen dat het mij niet lukt om iets anders te verzinnen. En ja ik ben het helemaal met je eens dat dit economische model eindig is. Simpel omdat we al met teveel mensen zijn en er steeds meer bijkomen. Plus het feit dat noodzakelijke maatregelen politiek niet haalbaar zijn. Zodoende stevenen we steeds sneller naar de wal toe die ons gaat keren.

Katootje2
Katootje230 okt. 2019 - 0:26

1. Alle aandelen omzetten in leningen met een aflopend rentepercentage. 2. Alle nutsvoorzieningen zijn gemeenschapsvoorzieningen en horen dus in handen te zijn van de gemeenschap - inclusief het bank- en verzekeringswezen. Daarmee zijn we al een heel eind op weg.

JanB2
JanB229 okt. 2019 - 2:19

H&M heeft dus overduidelijk boter op het hoofd. Anders stond het schuim de CEO immers niet op deze manier op de bek. Gerecycled katoen! Wat een giller! Katoen groeit aan struiken zak!. Zuiver natuurproduct, 100% hernieuwbaar (juist als je het opstookt na gebruik). Dat gerecyceldespul is natuurlijk gewoon alleen goedkoper. Verder wordt alles van H&M natuurlijk in lage lonen landen gemaakt. Alleen al vanuit het oogpunt van transport niet bepaald duurzaam. Volgende kluns graag!!! (ik heb er zin in).

9 Reacties
JoostV2
JoostV229 okt. 2019 - 8:11

Beste Jan, Recyclen van kantoen en vervangen van katoen door bamboe vezels verlaagd de impact op de environment toch echt wel aanzienlijk. Tenminste dat beweert toch echt de eco kleding industrie. Wat natuurlijk blijft is de vreemde drang tot willen consumeren, en vooral werken. Zijn vrees is natuurlijk een generatie van sabbatical nemende werknemers.

Semmel
Semmel29 okt. 2019 - 8:18

Altijd genant en kromme tenen als je mensen zoals Jan tekeer ziet gaan over een onderwerp waarvan ze zelf niets snappen. Jan zal de CEO van H&M wel even uitleggen dat het recyclen van katoen onzin is. Tuurlijk Jan....

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 okt. 2019 - 16:53

Katoenplanten hebben veel water nodig en bij de teelt wordt ook veel gebruik gemaakt van pesticiden. Vlasteelt is wellicht ook milieuvriendelijker en voor zomerkleding is linnen zeer geschikt.

JanB2
JanB229 okt. 2019 - 17:24

Natuurlijk Semmel. Gewoon een platte geldkwestie. Meer niet. Ik heb CEO’s in de regel ook niet zo hoog. Daarvan heb ik teveel gezien die er in al hun onkunde een grote puinhoop van maakten. Inzake duurzaamheid regeert sowieso de totale bullshit. Soms krijg je echt het idee dat de middeleeuwen terug van weggeweest zijn, zoveel onzin wordt er beweerd.

JanB2
JanB229 okt. 2019 - 17:30

@ Danielle Water is totaal geen punt bij voldoende aanvoer. Gebruik van schadelijke pesticiden is vaak terug te dringen, vervangbaar door milieuvriendelijke alternatieven of zelfs helemaal niet nodig. Recyclatie van katoen heeft bovendien ook z’n ecologische fingerprint. Hoe krijg je de verfstoffen eruit bijvoorbeeld. Je moet dan gaan bleken, met een sloot vervuild afvalwater als gevolg.

JanB2
JanB229 okt. 2019 - 17:38

@ JoostV Er wordt wel meer onzin beweerd. Ook aan de groene zijde van de maatschappij. Natuurlijk katoen en bamboe zijn beide natuurproducten en laten zich, in theorie, redelijk schoon produceren. Processing van gebruikt katoen voor hergebruik is daarentegen een industrieel proces dat het nodige afval produceert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 okt. 2019 - 19:35

Bleken is inderdaad een probleem bij recyclen. Een voordeel van vlas is dat het locaal kan worden geteeld ook al is de bulk inmiddels wel is verplaatst naar Oost-Europa en China. West Europa leverde ooit topkwaliteit. Maar dat is/was een luxe product. Zelf ben ik er nog steeds dol op. Hennepkleding is nog steeds een niche product geloof ik. Geen ervaring mee.

Katootje2
Katootje230 okt. 2019 - 0:27

HENNEP!

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 okt. 2019 - 9:05

Oude Pekela deed eraan. Leveren vooral mannelijke planten goede vezels op? https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/vlas-en-hennep-in-pekela

Frits Jansen
Frits Jansen29 okt. 2019 - 1:15

Opgave 1: verzin een verstandig wereldwijd economisch beleid dat ook duurzaam is. Opgave 2: krijg dat politie geaccepteerd, wereldwijd en tegen de druk van populisten in.

1 Reactie
JoostV2
JoostV229 okt. 2019 - 8:18

Op 1 is het antwoord eenvoudig. Maak markten voor verhandelbare rechten op vervuiling. Verminder de rechten, met een % per jaar afhankelijk van je haast. Op 2, is het eerste gedeelte eenvoudig. Leg zware importtarieven op aan landen die niet meedoen aan 1. Door onze economische impact in de wereld zullen andere landen gaan meebewegen. Tja populisten. Ik denk dat we die de wind uit de zeilen moeten halen, doordat we het pensioen terug moeten brengen naar 60 jaar, en een helder migratiebeleid moeten gaan voeren.

tempest
tempest28 okt. 2019 - 22:47

Zo gek zijn zijn punten toch niet? Neem bijvoorbeeld Extinction Rebellion. Heel goed dat ze aandacht voor het onderwerp genereren, maar realistisch zijn hun eisen niet. Als je die echt zou proberen te realiseren is het leed in de wereld niet te overzien. Ik doel dan voornamelijk op het 2025 target dat technisch, politiek en economisch totaal onhaalbaar is en het concept van de burger raden (Doodenge vervanging van democratie). Maar is het echt waar wat deze CEO zegt dat de schaamtecultuur rond consumeren steeds groter wordt? Als dat echt zo zou zijn, dan zou je toch enige krimp verwachten? Maar de economie groeit nog steeds, meer passagiers op Schiphol dan ooit te voren, meer autokilometers dan ooit etc etc. Er is nog heel veel innovatie nodig om de nadelen rond allerlei vormen van economische activiteit aan te kunnen pakken of alternatieven te implementeren. Simpelweg “verbieden” is in de meeste gevallen gewoon onwerkbaar.

Kaas2
Kaas228 okt. 2019 - 20:39

Je hebt nu eenmaal nieuwe kleding nodig. Jaren het zelfde aan verveeld ook. Al komt mijn kleding niet van de h&m, liever wat meer voor een voor een garderobe die ook lekker zit en van mooie stoffen. Voordeel is Dat die kleding in Europa word geproduceerd. Scheeld weer vervoer en uitbuiting in lagelonen landen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop28 okt. 2019 - 20:29

'Volgens de CEO is innovatie een betere manier om klimaatverandering tegen te gaan dan consumptievermindering. ' De rest van z'n argumentatie is zwak, maar dit klopt wel. Wat we ook doen, het zal nooit genoeg zijn. Het is hopen dat er ondanks de verspilling zoals die 11 miljard aan biomassa en warmtepompen idioterie, ergens een paar slimmeriken zijn, die een oplossing bedenken voor de CO2. Werkbaar, niet te duur en/of commercieel ergens interessant voor.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen29 okt. 2019 - 1:06

Kernenergie?

Hemk
Hemk28 okt. 2019 - 18:32

Dit klinkt echt rechtstreeks uit brave new world... Consumeren als burgerlijke plicht....

JanKlaasen
JanKlaasen28 okt. 2019 - 18:12

Als je minder kleding wilt kopen, ga je gang. Als je meer kleding wilt kopen, ga je gang. Koopgedrag laten we bij de consument.

OlavM
OlavM28 okt. 2019 - 17:54

Tja, ook de CEO van H&M vindt particuliere winsten kennelijk belangrijker dan het op verantwoorde wijze beheren van de ecologische en klimatologische omstandigheden op aarde, waarvan al het leven afhankelijk is.

10 Reacties
OlavM
OlavM28 okt. 2019 - 18:04

Juist "consuminderen", vooral in de westerse rijkere samenlevingen, is hierbij een niet onbelangrijk element.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser28 okt. 2019 - 18:42

Volledig mee eens en daarom wereldwijde geboortebeperking anders is de ramp over een tiental jaren niet te overzien.

Recht door Zee
Recht door Zee28 okt. 2019 - 19:32

@ Mat C.H. Visser Hoe hoger de welvaart in het land, huie minder kinderen per gezin je hebt.

Katootje2
Katootje228 okt. 2019 - 20:51

Mat C.H. Visser bedoelt: daarom wereldwijde geboortebeperking anders kan ik geen biefstuk meer eten en geen spijkerbroeken meer dragen.

ton14024
ton1402428 okt. 2019 - 21:23

Mat. Ik denk dat je de urgentie juist weergeeft. OlavM. Veel te vrijblijvend en niet doortastend.

Frits Jansen
Frits Jansen29 okt. 2019 - 1:12

@Mat C.H. Visser: Geboortebeperking lijkt op het eerste gezicht zeer gewenst - maar die leidt tot vergrijzing: steeds meer ouderen waar steeds minder jongeren voor moeten zorgen. Nu al is de netto bevolkingsgroei in Japan negatief. 1,2 kinderen per vrouw.

Frits Jansen
Frits Jansen29 okt. 2019 - 1:19

Vergeet niet dat bedrijven ook garen spinnen bij de milieurage. Een spaarlamp kost 10x zo veel als een gloeilamp. Nu nog een leuk commercieel alternatief voor vliegen. Een HSL naar het Verre Oosten? Terugkeer van het luchtschip?

Audio
Audio29 okt. 2019 - 6:55

@Katootje "Mat C.H. Visser bedoelt: daarom wereldwijde geboortebeperking anders kan ik geen biefstuk meer eten en geen spijkerbroeken meer dragen." Als jij nu het goede voorbeeld geeft, wil de rest misschien wel volgen. I.p.v. spijkerbroeken kun je zelfgemaakte Mao-pakjes gaan dragen en je dieet beperken tot aardappels, spinazie van de koude grond en wormstekige appels.

JasDon
JasDon29 okt. 2019 - 7:01

@Mat, juist, in Europa, China, Japan lukt dat redelijk goed. China en Japan hebben zelfs een tekort aan kinderen. Dat zal een generatie of twee pijn doen, maar veel oplossen na ong. 50 jaar. Probleem is de bevolkingsgroei in o.a. Afrika en India. Een van de redenen waarom ik tegen migratie uit het genoemde continent ben, het is geen oplossing en destabiliseert alleen maar de bestemmingslanden.

JasDon
JasDon29 okt. 2019 - 7:50

"Geboortebeperking lijkt op het eerste gezicht zeer gewenst – maar die leidt tot vergrijzing: steeds meer ouderen waar steeds minder jongeren voor moeten zorgen." Wellicht wel het meest passende offer dat we kunnen brengen tot er een nieuwe status quo is qua bevolking.

ton14024
ton1402428 okt. 2019 - 17:45

En van die oude visnetten maken ze dan fleece truien?

vdbemt
vdbemt28 okt. 2019 - 17:28

Werkt het bedrijf er ook aan eens écht te stoppen met kinderarbeid? De man is diep, diep gezonken in het kapitalisme.

Klaas Punt
Klaas Punt28 okt. 2019 - 16:48

Ik denk dat wij allen dit effect moeten vrezen. Erger dan de klimaatproblemen, alle verboden die op ons af komen. Boeren moeten met 50% afbouwen maar heeft u ook maar over een enkele ingreep op het aantal auto's gehoord, gelezen? Denkt men echt dat er voldoende groene stroom gewonnen kan worden om ons wagenpark te laten rijden?

5 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer28 okt. 2019 - 20:07

Het zal tijd worden dat het wagenpark fors krimpt.

vdbemt
vdbemt28 okt. 2019 - 20:18

"maar heeft u ook maar over een enkele ingreep op het aantal auto’s gehoord, gelezen?" Nee. natuurlijk niet. De VVD regeert.

vdbemt
vdbemt28 okt. 2019 - 20:20

.... en die hebben dezelfde mentaliteit als deze CEO: money, money, money.

SG87
SG8728 okt. 2019 - 21:39

@Klaas Punt: "maar heeft u ook maar over een enkele ingreep op het aantal auto’s gehoord, gelezen?" Ja, meerdere zelfs. Sinds het rapport uit gekomen is, waar de boeren boos op zijn (en waar verkeer wel degelijk in besproken wordt), zijn er voor de boeren nog geen maatregelen ingegaan. Voor het wegverkeer zijn er al wel een paar maatregelen direct genomen: - op de A1 tussen Barneveld en Apeldoorn is de maximumsnelheid verlaagd van 130 naar 120 - op de A28 tussen Nijkerk en Wezep is de snelheid verlaagd van 130 naar 120. - op de A50 tussen Apeldoorn en Epe is de snelheid verlaagd van 130 naar 120. En dit is slechts het eerste begin, aangezien er momenteel onderzocht wordt wat er nog meer moet gebeuren. In het rapport wordt geadviseerd om de maximumsnelheid op alle snelwegen omlaag te halen naar 100 km/h. Ook was er voor dat rapport al heel wat maatregelen genomen, omdat men in de afgelopen paar jaar al problemen met de uitstoot aan zag komen: - er zijn al meerdere steden die vervuilende auto's in de binnensteden weigeren. - er zijn al enkele steden die de binnenstad zelfs autovrij of autoluw (alleen bewoners en leveranciers nog toelaten) willen maken. - er wordt bij veel steden meer op het OV ingezet, waarbij er P+R-locaties aan de rand van de stad worden gebouwd. - meerdere bedrijven stimuleren hun werknemers om met de trein en/of bus te komen of zelfs om thuis te werken. - veel provincies eisen dat een steeds groter deel van de OV-bussen elektrisch worden. - er worden veel maatregelen genomen om elektrisch rijden mogelijk te maken en/of te stimuleren - de emissiestandaarden op auto's worden al jarenlang steeds strenger - er wordt steeds serieuzer gepraat over rekeningrijden. Er wordt met het wegverkeer dus al veel gedaan. Dit terwijl het totale wegverkeer (inclusief de tractoren zodra die de weg op gaan) slechts een derde van de stikstofuitstoot van de agrarische sector veroorzaken (15% tegenover 46%). In het eindbeeld zouden de boeren in het slechtste geval 50% van hun uitstoot moeten verminderen (maar we weten met zijn allen wel dat dankzij VVD, CDA, CU, SGP, PVV en FvD dat er niet gaat komen), maar het wegverkeer moet in het eindbeeld naar 0 emissie en moeten dus 100% van hun uitstoot inleveren.

Audio
Audio29 okt. 2019 - 7:09

@Tom Hoe zie jij die nieuwe economie voor je? Moeten we dan denken aan zelfgemaakte kleding, transport per (elektrische) fiets, een veganistisch dieet van zelf verbouwd voedsel etc.?