Joop

Hier wonen? Levensgevaarlijk!

  •    •  
29-12-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
13288994443_941d9eb28f_k

© cc-foto: Roel Wijnants

Vandaag bekeek ik de voorpagina van de regionale omroep RTV Rijnmond. Je moet toch op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de regio. Graag kijk ik dan ook naar de geinige gebeurtenissen die in onze dorpen gebeuren. Daar is tenslotte de uit belastinggeld betaalde regionale omroep ook voor. Maar na deze dag mijd ik die voorpagina. Het lezen maakt me boos en chagrijnig.
Toen de website zich opende werd ik geconfronteerd met een levensgrote foto van een politiegordel vol met wapentuig en een machinegeweer in de aanslag in een zwart leren handschoen. Ik neem aan dat de schrijver van dat artikel goed heeft nagedacht over wat hiermee wordt bereikt. Ik vind dat knap intimiderend. Verder op de pagina 16 (!) van de 20 artikelen over misdrijven en foto’s van politie-uitrusting. Helemaal niets over wat er zo goed gaat in onze regio. Alleen maar ellende en gedonder. Het beeld dat de regionale omroep schetst is dat we in een levensgevaarlijke omgeving wonen. Het is hier Sodom en Gomorra!
Deze opstapeling van slecht nieuws klopt ook helemaal niet met de werkelijkheid. De criminaliteit neemt al jaren af. Het aantal berichten over criminaliteit, zonder enige duiding, neemt alleen maar toe. Het is dan ook geen wonder dat mensen niet geloven in die afname van fout gedrag. De door hen zelf betaalde media doen er alles aan om dat onjuiste beeld te versterken. En waarom doen ze dat? Wat is het doel van de hoofdredacteur om onze regionale publieke omroep zich zo te laten profileren? Ik kan daar niet bij.
De publieke omroep is vooral ook bedoeld om hun kijkers en luisteraars te “verheffen”. Een ouderwetse term, maar nog altijd heel actueel. De publieke omroep moet duiden en duiden. Door vrijwel alleen misdaadnieuws te brengen, zonder uitleg en perspectief wordt men in het ongewisse gelaten over de werkelijke wereld waarin men leeft. U weet wel: een van de allerveiligste plekken op onze planeet.
Ik produceer al jaren een dagelijks radioprogramma voor de lokale publieke omroepen. Ik ontvang meer dan dertig superpositieve persberichten per dag, van zaken waar men mee bezig is in dezelfde regio als de regionale omroep en slechts een paar politieberichten. Dat is de echte wereld. Daar voel ik me veel gemakkelijker bij.
De regionale omroep roept keihard: hier wonen is levensgevaarlijk. Maar waarom? Geld? Macht?
 
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (25)

DaanOuwens
DaanOuwens31 dec. 2018 - 5:16

Ik mijd de regionale zenders al jaren, maar toevallig de laatste weken een paar keer gekeken. Het geschetste beeld klopt wel. Maar ik zie het ook wel als een resultaat van de gepolariseerde Rotterdamse samenleving. De gemeenteraad is daar een mooie afspiegeling van. Met de veruit grootste partij Leefbaar buiten het college. Overigens ben ik daar positief over, die club heeft de afgelopen 4 jaar veel schade aangericht. Maar de individuele Rotterdammer kan niet meer uitgaan van het feit dat zijn omgeving hem tolereert, steunt als hij in de problemen komt, de samenleving hem kansen biedt, dat hij deel is van een gemeenschap. Als eerste wordt gekeken naar het individu als lid van de groep en iedere groep leeft in de eigen bubbel. Ik vind dat zelf niet erg vervelend, er zijn een heleboel Rotterdammers waar is niets mee te maken wil hebben. Maar bij veel mensen creeert deze anonimiteit en het individualisme ook angst en onzekerheid. En dat leeft dus sterk in de stad. Ik hoor vaak mensen die in de avond niet meer op straat durven. Dan kan je blijven beweren dat de criminaliteit daalt, maar dat helpt niet, bovendien hebben er de afgelopen weken in Rotterdam enkele moorden plaatsgevonden. Dat gevoel zie je dus op de lokale zenders die laten zien wat leeft in de stad. En dat is dus dit. Ik zal de komende jaren vermoedelijk ook niet meer op de lokale zender kijken. Dat bespaart mij de irritatie. Ik adviseer je dat ook te doen. Je kan altijd het Rotterdamse college voorstellen flink te bezuinigen op die club, het voegt weinig toe aan de stad.

Uitgekleed
Uitgekleed30 dec. 2018 - 12:49

Ja regionieuws, dan kom je al snel bij gemeentebestuur uit. De burgemeester als hoofd van politie die zijn handen vol heeft met de strijd van onwilligen tegen de willigen. Dan kan het haast niet anders of de handhaving speelt een hoofdrol wat dan ook puur vervelend is om te horen en te zien.

2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen30 dec. 2018 - 15:30

Dat is wel een heel smalle redenering. Overigens zouden we het dan hebben over meer dan 25 burgemeesters in de regio. Overigens is de burgemeester , sinds de invoering van de nationale politie afgeschaft. Daarvoor hadden we al regionale politiekorpsen waar de lokale burgemeester ook bar weinig over te zeggen had. U praat dus eigenlijk over 10-15 jaar geleden. Wat denkt u zelf: hoeveel verenigingen, clubs, vrijwilligersorganisaties, scholen en betrokken burgers zijn er in de regio..... Daar is ook heel veel over te vertellen.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen30 dec. 2018 - 15:34

Correctie Overigens is de burgemeester als hoofd van de lokaal / regionaal werkende politie, sinds de invoering van de nationale politie afgeschaft. Dat is gecentraliseerd geraakt.

Bert Jansen2
Bert Jansen230 dec. 2018 - 11:48

[Het aantal berichten over criminaliteit, zonder enige duiding, neemt alleen maar toe.] Klagen daarover bij de burgers, als media over echte problemen berichten, dan zapt men weg. En dat is waarom het kleine grut meer en meer aandacht krijgt. En het is precies waarom er hier over Zwarte Piet en vuurwerk wordt geschreven in plaats van over economie, millieu, en andere belangrijke zaken.

Frits Jansen
Frits Jansen30 dec. 2018 - 5:35

In mijn middelgrote stad in de Randstad hadden wij een wijkwethouder uit de "leefbaar" hoek Zodat ik almaar enquêtes kreeg hoe onveilig ik me voelde. Nou, niet dus. Op een wijkbijeenkomst stond het stijf van de politie. Ik schrok: dreigt een aanslag? Maar bedoeld was een veilig gevoel.

1 Reactie
Satya
Satya30 dec. 2018 - 19:29

Mooi voorbeeld.

Piet de Geus
Piet de Geus30 dec. 2018 - 2:50

"Helemaal niets over wat er zo goed gaat in onze regio." Zo werkt dat nu eenmaal met nieuws. Dat moet je los zien van de duiding, waar vaak geen budget voor is bij de politieberichtenkopieerders van de regionale omroepen. "De publieke omroep moet duiden en duiden." Wat dat betreft is de hausse aan programma's die zich verlustigen over leed veel ernstiger. De 'bezorgde burger' die zijn onderbuik wil voeden wordt dagelijks bediend met programma's als opsporing verzocht, programma's waarbij de hulpdiensten worden gevolgd, programma's over verkeersovertreders, consumentenprogramma's die alleen over list en bedrog gaan en natuurlijk de nodige rijdende rechters die laten zien dat die burger geen hoger doel in het leven heeft dan zijn medeburger het leven zuur te maken over een overhangende tak of iets dergelijks. Het is (net als het voxpopje op het Onderbuikslotermeerplein waarin weer een stuk onbenul leeg mag lopen) ook een stuk goedkoper te maken dan een programma waarin diezelfde burger slechts anekdotes aan mag dragen die door deskundigen in perspectief worden geplaatst. Waarbij dat laatste soort programma's ook nog eens de wind tegen heeft in tijden waarin iedere mening er toch zeker een is.

2 Reacties
thedevelmoene
thedevelmoene30 dec. 2018 - 8:46

Is dit niet een algemeen probleem? Media is gekleurd en geeft een gekleurd verdraaid beeld van de werkelijkheid. Lees je Joop.nl, dan zie je een wereld met een strijd tegen vrouwenonderdrukking en racisme. Lees je geenstijl, dan zie je iets heel anders. Het probleem is dat er verschillende meningen zijn over wat een ongekleurd beeld zou zijn.

Piet de Geus
Piet de Geus30 dec. 2018 - 11:54

"Het probleem is dat er verschillende meningen zijn over wat een ongekleurd beeld zou zijn." Buiten de wereld van de meningen is er ook nog een wereld van de feiten. Punt is dat het meer kost om feiten boven water te krijgen dan om een bosje meningen te verzamelen. Onderzoeksjournalistiek is een stuk duurder dan wat mensen rond een tafel verzamelen om een mening te geven, zelfs als de presentator een grootverdiener is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 dec. 2018 - 2:19

Bij ons vind ik het wel meevallen. Het ligt er wel een beetje aan of je algemeen nieuws pet over heel de provincie of regionaal nieuws. Daarnaast kun je onderwerpen ook heel gemakkelijk selecteren. En ja gewoon nieuws daar wordt verhaald wat er gebeurd is die dag en vind je meer politieberichten. Voor het overige valt het echt wel heel erg mee! Zoals deze pagina bijvoorbeeld. https://www.omroepbrabant.nl/zuidoost

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 dec. 2018 - 2:20

Noot: Dan moet je wel wat meer berichten laden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 dec. 2018 - 2:22

pet= bedoelt...

Ozon
Ozon29 dec. 2018 - 22:34

Ja, en als het geen stukjes zijn over de gevaarlijke situatie, dan zijn het wel de stukjes over stukjes over de gevaarlijke situatie. Kennelijk vinden we het wel prettig, lezen over ellende. Want, eerlijk is eerlijk, op Joop is het niet anders. Bovenste artikel over een stille tocht voor 3 vermoorde vrouwen, artikel eronder over vermoorde knul van 12, een fraudeuleze verkiezing elders, de akelige arbeidsomstandigheden in NL, migratie-problemen en daarna jouw “opgewekte” artikel. En ach, anders kunnen we nog altijd “neoliberalisme” roepen om de ellende te verklaren, nietwaar? Want dat is toch afdoende?

2 Reacties
Keilstra
Keilstra30 dec. 2018 - 9:34

Ozon houdt Joop een spiegel voor ! Te veel ellende in het nieuws, een klacht die regelmatig terugkomt. Maar als je dan eens een krant met alleen maar goed nieuws leest dan is er toch opmerkelijk weinig aan vind ik. Net als de cabaretiers van tegenwoordig die niet meer politiek-incorrect durven zijn: OOK GEEN KLAP MEER AAN.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 dec. 2018 - 13:50

Klopt!

Peeman
Peeman29 dec. 2018 - 19:13

Dat is toch nieuws? "Vandaag is er niemand opgepakt voor het plannen van een aanslag" 7 dagen per week is geen nieuws.

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen29 dec. 2018 - 20:17

Ik schreef 16 van de 20 berichten op de site. Dat wat u benoemd is er dus 1 van. Het verklaart het verschijnsel van zwaar overdreven aandacht voor politieberichten niet.

Martinel
Martinel29 dec. 2018 - 19:07

https://www.amstelveenz.nl/nieuws/amstelveen-is-agressie-inwoners-zat-en-komt-met-gedragsregels ,dit krijgt de Amstelveense burger voor de kiezen....ik woon er niet meer, maar heb er 22 jaar gewoond. Generaliseren is aan de orde van de dag. Wantrouwen naar burgers toe is aan de orde van de dag. Burgers die gewoon hun dagelijkse werk doen, krijgen vanuit Amstelveen dit te horen. Het is werkelijk een schande. Afgezeken door ambtenaren. Van kastje naar de muur.

Elias Unique
Elias Unique29 dec. 2018 - 18:55

Persberichten? Die geschreven worden door communicatie-adviseurs die het belang van hun broodheer dienen. Ja, die zijn over het algemeen 'superpositief'. Dat heeft niks met nieuws te maken. Wat de insteek van uw regionale oproep is, kan ik niet beantwoorden. Maar signatuur van verschillende media zorgt voor andere berichtgeving. Ik vergelijk het Parool ook niet met het Financiële Dagblad.

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen29 dec. 2018 - 20:25

Uhm.....laten die politieberichten nu ook allemaal van communicatie afdelingen komen van justitie. Dus dat argument kunnen we wegstrepen. Het gaat hier om overdreven fixatie op narigheid door de regionale omroep. Dat verdringt al.het goede nieuws, waardoor mensenzich onvelig blijven voelen. Maar waarom doet men dat...... Dat is de vraag.

Satya
Satya29 dec. 2018 - 18:33

'De regionale omroep roept keihard: hier wonen is levensgevaarlijk' Het verkoopt. Het opzwepen en bang maken werkt bij velen, bij voorkeur als het geweld door migranten wordt gepleegd. Het besef hoe goed het in Nederland is leeft niet meer. Ik denk soms dat veel mensen die het niet breed hebben denken dat ze in kibera Nairobi leven. Besef toch eens hoe bevoorrecht je bent en vertel elkaar dat. Inderdaad verhef elkaar, dat zal afstralen op nieuwkomers, heet ze welkom op die manier. Wie er dan nog voor kiest zich niet aan te passen kan beter terug gaan.

1 Reactie
Ozon
Ozon29 dec. 2018 - 23:04

Satya, Het besef over hoe goed we het hebben leeft hier inderdaad niet. Gelukkig geen “flying toilets” hier, maar aansluiting op water en riolering. Wat dat betreft is het akelig te bedenken dat de allerarmsten uit Kibera meer voor hun water betalen dan wij hier in NL voor een betere kwaliteit....en dan heb ik het alleen nog maar over water..

PepoineLeTerrible
PepoineLeTerrible29 dec. 2018 - 18:33

Je vergeet dat die regionale dagbladen allemaal eigendom (haha dom) zijn van de Telegraaf.

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen29 dec. 2018 - 20:27

Het gaat hier om de regionale omroep. Die is van.ons allemaal, want die wordt betaald uit ons belastinggeld. Dit staat overigens allemaal in het stukje.