Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

Het wordt tijd om ‘Big’ van ‘Tech’ te scheiden

  •  
06-10-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
bigtech

© cc-foto: kropekk_pl

Menselijke persoonlijke ervaringen, emoties en gedrag vormen de brandstof voor de digitale productiemiddelen.
Big Tech bedrijven hebben de afgelopen 20 jaar enorm veel macht over onze economie, maatschappij en samenleving gekregen. Daarnaast slepen zij ons mee in hun dystopische wereld van surveillance, verslaving en manipulatie waar wij user, data en product te gelijk zijn en waardoor onze fundamentele vrijheden als privacy, het recht op vrijheid van meningsuiting en zelfbeschikkingsrecht steeds meer onder druk komen te staan. Het wordt tijd dat overheden gaan optreden.
‘’If you’re not paying for the product then you are the product” is niet alleen een bekende slogan uit Sillicon Valley, het is ook hoe bedrijven als Google en Facebook het grootste gedeelte van hun geld verdienen.
In haar boek ‘The Age of Surveillance Capitilism’ beschrijft Shoshana Zubboff hoe een verschuiving heeft plaatsgevonden in het toepassen van productiemiddelen. De productiemiddelen aan de begin van de vorige eeuw en tijdens de overgang naar de industriële wereld waren onder andere fabrieken en assemblagelijnen. Uit grondstoffen zoals olie en ijzererts werden goederen en producten gefabriceerd. Met de komst van de digitale revolutie zijn er nieuwe productiemiddelen ontstaan; superkrachtige computers die hun grondstoffen niet meer uit de natuur of ten koste van de natuur maar uit de mens extraheren. De mens is de nieuwe olie, het nieuwe goud. Menselijke persoonlijke ervaringen, emoties en gedrag vormen de brandstof voor de digitale productiemiddelen. Op deze manier hebben Google en Facebook in no time 2/3 van de wereldwijde advertentiemarkt in handen gekregen, die goed is voor 200 miljard dollar omzet in 2020. Een saillant detail van het succes van Google en Facebook is dat persoonlijke data niet alleen wordt gebruikt om het gedrag van de user te voorspellen. Maar ook om te modificeren zodat het beoogde doel al van tevoren gegarandeerd kan worden aan de hoogste bieder zonder dat de user het door heeft, wat een schending en inbreuk is op het zelfbeschikkingsrecht en autonomie van de mens.
Naast manipuleren van het gedrag van de user en het schenden van zijn privacy, staat ook het recht van vrijheid van meningsuiting onder druk. Dagelijks worden mensen monddood gemaakt op platforms omdat hun mening niet zou stroken met de ‘community policy’. Zij worden verwijderd, en hun recht van vrijheid van meningsuiting wordt van hen afgepakt terwijl dit grondwettelijk is vastgelegd in artikel 7 van de Nederlandse grondwet. Steeds vaker zie je dat Big Tech tirannieke trekjes begint te vertonen. In plaats dat tech-bedrijven zich bezighouden met het verbeteren van de user experience gedragen ze zich als onafhankelijke regeringen, rechtbanken en politiewaakhonden in een zonder enige vorm van controle of een feedbackmechanisme.
Honderden zaken lopen tegen deze bedrijven voor het schenden van de antitrustwetten, het overschrijden van privacy-rechten, het delen van persoonlijke informatie en het opzettelijk uitbuiten en misbruiken van de kwetsbaarheid van de menselijke psychologie.
Op dit moment onderzoekt het Amerikaanse senaat uitlatingen van een voormalige werknemer van Facebook naar aanleiding van een interview in The Wall Street Journal waarin zij haar voormalige werkgever beschuldigt van ‘het verscheuren van de samenleving’. Daarnaast vergelijkt zij Facebook met Big Tabacco. Big Tabacco-bedrijven verzwegen en verborgen jarenlang de schade die roken veroorzaakte totdat de overheden zich ermee gingen bemoeien en paal en perk gingen stellen aan de werkwijze van deze bedrijven.
Zo is de tijd gekomen voor overheden om de ‘Big’ van de Tech te gaan scheiden en deze bedrijven een toontje lager te laten zingen door hun macht en hun werkwijze aan de kaak te stellen. Voldoen zij bijvoorbeeld aan de democratische normen en waarden die wij met elkaar in het publieke domein hebben afgesproken? Hoe kunnen kinderen beschermd worden tegen uitbuiting, verslaving en manipulatie op hun platformen? Big Tech-bedrijven zouden verplicht moeten worden om een keurmerk te verkrijgen dat aangeeft dat hun codes en algoritmes voldoen aan wat ethisch en maatschappelijk verantwoord is. Met de exponentiële groei van het internet, Internet of Things (IoT) en aankomende metaverse (3D wereld) waar Big Tech een dominante en leidende rol in heeft, zou een staatssecretaris Digitale Domein niet misstaan.
Als zulke maatregelen ertoe leiden dat de user zelf een kleine bijdrage per maand zou moeten betalen, laat het zo zijn. Maar dan weten we zeker dat onze gegevens, vrijheden en kinderen voortaan beschermd zullen worden.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (13)

Tom11
Tom117 okt. 2021 - 10:38

Voor mensen die zich wat willen verdiepen, Van de Elite binnen de Big Tech, is bekend dat ze zich conformeren aan de filosofie van Biokosmist Fyodorov, onderstaande alinea komt uit deze Wikipedia pagina. https://en.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Fyodorovich_Fyodorov Two reasons for death Human life, emphasized Fyodorov, dies for two reasons. First is internal: due to the material organization of a human, his or her functionality is incapable of infinite self-renewal. To overcome this, psychophysiological regulation of human organisms is needed. The second reason is the unpredictable nature of the external environment; its destructive character must be overcome with the regulation of nature. Regulation of nature, "introducing will and reason into nature" includes, according to Fyodorov, prevention of natural disasters, control of Earth's climate, fight against viruses and epidemics, mastery of solar power, space exploration and unlimited creative work there. Uit het maandblad Filosofie een artikel van 11 nov. 2019: "Sovjets in Sillicon Valley" "De vooraanstaande techpioniers hebben de afgelopen jaren onsterfelijkheid als onder­neming ontdekt. Zo investeert Peter Thiel al geruime tijd in bedrijven binnen de anti­verouderingsindustrie. Amazon-CEO Jeff Bezos stak geld in start-up Unity Biotechnology, die werkt aan het vertragen van de ­veroudering van cellen. En Larry Ellison, medeoprichter van softwaregigant Oracle, investeerde 370 miljoen dollar in ouderdomsonderzoek. Sergey Brin, medeoprichter van Google, trok in 2013 een miljard dollar uit voor het oprichten van Calico, een instituut voor onderzoek naar levensverlenging." En een artikel met een reflectie op de deelnemers en de leden van de stuurgroep van de Bilderberg Conferentie van 2019. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/06/15/de-nederlandse-koning-premier-en-minister-associeerden-zich-met-een-antidemocraat-die-rechtsextremisten-financierde/ Mocht U momenteel om zich heen kijken, kunt U zelf bepaalde Morele revoluties zien, die te maken lijken te hebben met het hier boven beschrevene, bijvoorbeeld Bio Politiek welke Necro Politiek werd. Heidegger, maar dan op z,n kop zeg maar.

JanB2
JanB27 okt. 2021 - 10:20

Trek gewoon de stekker eruit. Facebook, Twitter en al die onzin: weg ermee. Of doe zoals ondergetekende: begin er niet aan omdat je je tijd écht beter kunt gebruiken. Want laten we eerlijk zijn: social media are 4 losers! Laat dat maar viral gaan.

LeftFuturist
LeftFuturist7 okt. 2021 - 6:22

Vanaf de eerste dag dat Facebook,Hyves en whattsapp opkwamen had ik al zoiets van dit moeten we niet willen…

2 Reacties
Paul250371
Paul2503717 okt. 2021 - 8:59

Dacht en denk ik ook.

JanB2
JanB27 okt. 2021 - 10:31

Ik wil het nog steeds niet. Joop.nl is eigenlijk het enige wat ik doe op het gebied van de "nieuwe media". Al was het maar dat ik doorgaans net iets meer nodig heb dan 150 tekens om m'n punt te maken. Maar even los daarvan: je bent toch een geweldige sukkel als je iedere dag al je banaliteiten zo nodig op twitter moet melden. En als je dan bij uitzondering écht iets te melden hebt omdat dat je zwaar aan de schijterij bent wordt je eraf gegooid wegens het schenden van de community regels. Een potje Sieg Heilen schijnt dan weer wél te mogen. Hypocriet gedoe.

AlexanderVolken
AlexanderVolken6 okt. 2021 - 19:16

De vrijheid van meningsuiting wordt niet beperkt door de ‘community policy’. Iemand kan zijn/haar mening nog altijd uiten via andere kanalen. In die zin is er niets anders dan een krantenredactie die niet alle open brieven publiceert.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 okt. 2021 - 10:30

nee, het is alsof de politie de markten afstruint naar verkeerde gesprekken

JasDon
JasDon6 okt. 2021 - 19:15

Ik heb er een beetje conflicterende gevoelens bij. De rol van Big Tech is op een aantal fronten verontrustend. Tegelijkertijd heeft de schaalgrootte deze organisaties in staat gesteld op veel fronten vooruitgang tot stand te brengen. Zoals de performance per watt prestaties van de chiparchitectuur van Apple, de AI van Google, etc. Elke systeem kent zijn voordelen of nadelen en ik weet nog niet zo zeker of een vervangende oplossing onze maatschappij meer biedt.

3 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie7 okt. 2021 - 10:17

Apple is natuurlijk in eerste instantie een hardware bedrijf. Men heeft het vaak over het Apple-premium, maar wat mij betreft is er op privacy geen premium. Google was een zoek machine. Dat is het natuurlijk al lang niet meer. Of AI een maatschappelijke meerwaarde gaat hebben, helemaal in handen van Alphabet betwijfel ik. Zou de wereld echt zo veel slechter zijn wanneer het vinden van iets daadwerkelijk een beetje inzet in inzicht zou vergen? Microsoft gaat met W11 helaas ook de foute kant op. Anders had je zelfs voor hen het argument kunnen maken dat het een software bedrijf was. Jammer, want Microsoft was de laatste jaren juist goed bezig. De oplossing is FOSS en ophouden met proprietary cloud protocollen toestaan. De "cloud" moeten we sowieso af. Dat is gewoon de zoveelste aberratie van "Jouw data op iemand anders zijn computer waar jij geen controle over hebt". Ik vind Griezels oplossing van reclame verbieden trouwens ook wel wat hebben.

JanB2
JanB27 okt. 2021 - 10:26

Google werkt veel met Python. Als iets GEEN performance per Watt geeft is het wel Python. Maatstaven in performance komen nog steevast tot stand binnen de wereld van "high-performance computing" oftewel wetenschappelijk rekenen. Geef een natuurkundige het nieuwste van het nieuwste op het gebied van snelheid en efficiency en hij/zij heeft binnen een week de grenzen van het nieuwe rekenwonder gevonden.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 okt. 2021 - 10:29

van mij mag het allemaal weg terug naar de tijd voor internet - toen was de wereld beter

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland6 okt. 2021 - 17:34

makkelijk zat reclame verbieden

1 Reactie
Me, myself and I2
Me, myself and I27 okt. 2021 - 9:11

Dat zou zomaar een heel simpele oplossing kunnen zijn voor een heel complex probleem. En je kunt het per land regelen. Gewoon sites blokkeren als reclame niet wordt verwijderd. Voor dat land zullen dus abonnementen betaald moeten worden, en hebben de gebruikers geen last meer van reclame. Over internetrevolutie gesproken. Dit is er een die ik graag nog zou meemaken.