Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het virus is na een jaar weer terug in Wuhan

  •  
03-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Geen video? Klik hier.
Alarm in China over nieuwe uitbraken van het coronavirus. In het land dat het virus een jaar lang overwonnen leek te hebben is de deltavariant binnengedrongen. In Wuhan, waar het virus eind 2019 voor het eerst gevonden werd, worden alle 11 miljoen inwoners getest nadat er 7 gevallen zijn geconstateerd. Het aantal besmettingen in het hele land is relatief laag, 360 gevallen in twee weken tijd, maar de Chinese overheid neemt geen enkel risico en voert op ongekende schaal maatregelen door.
"In vergelijking met andere landen gaat het om een beperkt aantal besmettingen, maar voor China is dat genoeg om drastische maatregelen te nemen. Miljoenen mensen moeten opnieuw in lockdown en moeten dus thuis blijven. Er wordt ook massaal getest, nauwe contacten moeten meteen in quarantaine en op verschillende plaatsen gelden reisbeperkingen. In de hoofdstad Peking zijn alle bus-, trein- en luchtverbindingen met regio’s waar nieuwe gevallen zijn ontdekt, verbroken. Toeristen mogen de hoofdstad niet binnen, alleen essentiële reizen zijn toegelaten op voorwaarde van een negatief testresultaat. De overheid vraagt de inwoners ook om de stad niet te verlaten als het niet nodig is. In Zhuzhou, een stad in de provincie Hunan met 3,6 miljoen inwoners, is een lockdown van 3 dagen afgekondigd. In die tijd zal er massaal getest en gevaccineerd worden."
China kreeg het virus vorig jaar onder controle door langdurige, massale lockdowns en testen op grote schaal. Het land ging daar prat op en heropende de economie. Nu blijken er toch grote risico’s te zijn. De uitbraken zijn onder meer te herleiden tot besmette personen die theatervoorstellingen bezochten. De overheid spoort nu duizenden andere theaterbezoekers op. Het grootste deel van de mensen heeft wel een prik gekregen maar slechts 16 procent van de bevolking is volledig gevaccineerd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (43)

Minoes&tuin
Minoes&tuin4 aug. 2021 - 5:29

Nadat het weer is binnengekomen via een vliegtuigpassagier!

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2021 - 16:51

Zolang de vaccinatiegraad zo laag is zijn nieuwe uitbraken te verwachten.

Division Bell
Division Bell3 aug. 2021 - 19:17

Daar kon je op wachten, virussen laten zich niet bestrijden met repressie vanuit de overheid en halfbakken staatsvaccins. Over een jaar gaan ze daar nog regelmatig in lockdown en zijn wij allemaal resistent, op een paar weigerwappies na dan.

1 Reactie
lmgikke
lmgikke4 aug. 2021 - 6:21

Nee, een virus laat zich niet bestrijden met polderen zoals Rutte doet. Je kunt niet onderhandelen met een virus.

Robert Follon
Robert Follon3 aug. 2021 - 17:06

Huh? Hoe is dit mogelijk? Volgens Karim Bettache hadden de Chinezen hét antwoord op corona-uitbraken en dienden wij Westerse wijsneuzen vooral nederig van hen te leren...

7 Reacties
Dr. No
Dr. No3 aug. 2021 - 17:54

Dat geldt nog steeds. De delta variant is het gevolg van slecht beleid van andere landen.

JanB2
JanB23 aug. 2021 - 18:24

Het aantal besmettingen in heel China met meer dan 1 miljard inwoners is dan ook slechts 5% van het aantal besmettingen in Nederland met 17 miljoen inwoners.

adriek
adriek3 aug. 2021 - 19:47

Hét Chinese antwoord op corona-uitbraken is simpel: enkele tientallen besmetting in een stad van elf miljoen inwoners? Iedereen testen, waarschijnlijk een strenge lockdown en over twee weken is alles weer normaal. Vergelijk Nederland: de eerste voorzichtige maatregelen worden genomen bij duizend besmettingen per dag. Aan een voorzichtige lockdown beginnen we als er honderden mensen op IC liggen, als de besmettingen onder de duizend per dag zakken gaan (bijna) alle remmen los en zo zitten we al vijftien maanden in lockdown. In diezelfde periode is Wuhan zo'n zes weken op slot geweest. De Chinezen hebben misschien niet dé oplossing, ze hebben wel meer vrijheid dan wij (corona-lockdown gezien dan, over de rest zullen we het hier nu niet over hebben)

Jozias2
Jozias23 aug. 2021 - 20:34

@eirda Oja en niet vergeten, ook nog even alle privacy opgeven. https://www.ft.com/content/760142e6-740e-11ea-95fe-fcd274e920ca

Peterrr3
Peterrr34 aug. 2021 - 6:30

@Robert, je kan Bettache beter ook maar niet serieus nemen. De frustratie druipt van zijn artikelen af en vaak brengt hij zijn mening als feiten. @Eirda, wat hebben ze ook veel vrijheden in China als de boel weer massaal op slot gaat. Vind je het zelf ook niet een beetje dom wat je beweert?

adriek
adriek4 aug. 2021 - 10:03

@Peterr: ik maak de vergelijking tussen een paar keer twee weken streng op slot en daarna business as usual en vijftien maanden beperkingen varierend van in je elleboog niezen tot bijna totale lockdown inclusief drie maanden avondklok. Over de algemene vrijheiden in China kunnen we nog wel wat draadjes opzetten, die vind ik ook 'suboptimaal' om het heel voorzichtig uit te drukken. Maar wat betreft Corona zou ik de voorkeur hebben om (ook hier, maar dat krijg je europa-breed nooit geregeld) de boel gewoon twee weken plat te leggen als we daarna weer van alle maatregelen af zijn (tot de volgende uitbraak). We hebben nu al bijna anderhalf jaar te maken met persconferenties die telkens weer nieuwe experimenten over ons land sprenkelen, we zijn al anderhalf jaar in meer of mindere mate beperkt en het einde lijkt nog steeds niet in zicht. Voor wat betreft Corona ben ik voor de Chinese aanpak: Wuhan heeft zes tot acht weken in lockdown gezeten in dezelfde periode

Peterrr3
Peterrr35 aug. 2021 - 7:03

@Eirda, als het zo makkelijk zou zijn... eens in de zoveel maanden de boel twee weken op slot gooien en daarna weer verder. Maar zo makkelijk is het niet. China is bovendien het land dat er voor gezorgd heeft dat de hele wereld anderhalf jaar na dato nog steeds opgescheept zit met dat klote virus. Ik kan er nog steeds niet bij dat je dat vergeet en vervolgens China óók nog eens als goed voorbeeld wil geven in de manier van bestrijden.

Phil2
Phil23 aug. 2021 - 15:13

Als een bijna onzichtbare (want microscopische) alien dit virus, met een geniale verdediging, want steeds muteerbaar. Lijkt een ingrediënt voor een apocalyptische film... waarbij een laborant met God complex besluit voor Voorzienigheid te spelen.

1 Reactie
JanB2
JanB23 aug. 2021 - 18:42

Beetje laat, zulke films zijn er al. En nu bovendien achterhaald. Nothing beats the real thing after all. Wat de narcistische laborant in manische toestand in betreft: het kan, maar virussen in de natuur hebben geen gekken nodig, alleen gastheren. En je wilt niet weten wat voor virale horrorscenario’s zich (nog?) schuilhouden in, pak ‘m beet, een groep primaten in Thailand, of een kolonie vleermuizen in Indonesië (waar deze beestjes als delicatesse gelden) . ????

Zeeman3
Zeeman33 aug. 2021 - 14:08

En dus blijven we voor altijd zo spastisch aan het doen? Mensen, mensen toch ga aub. eens door met leven.

3 Reacties
Zeeman3
Zeeman33 aug. 2021 - 14:08

aan het mag weg

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 aug. 2021 - 15:40

ja dat lijkt me een goed plan dus af en toe hele land op slot en dan voor de rest van de tijd gewoon doorgaan met je leven in plaats van steeds een half jaar in lockdown terwijl de vliegtuigen maar mutaties blijven aanleveren

lmgikke
lmgikke3 aug. 2021 - 17:23

spastisch? Dit is hoe je een virus uitroeit. Als de wereld dit voorbeeld gevolgd had, dan waren we vorig jaar al van Corona af geweest i.p.v. het eerst te importeren en dan over de hele wereld te verspreiden. Maar nee, het Westen wist het beter....

Thuiszitter
Thuiszitter3 aug. 2021 - 13:37

Dat valt mij dan weer tegen dat er zo weinig mensen dubbel gevaccineerd zijn , je zou denken dat is voor hen een fluitje van een cent.

Mostafa
Mostafa3 aug. 2021 - 13:23

Ik geloof er niets van: vandaag komt China met zulke bericht over het terugkeer van Corona morgen zegt China : wij hebben een vaccin gevonden die 100 procent werkt. Nee, het Westen koopt geen vaccin uit China moet het antwoord zijn. Het Westen moet niet mee doen aan zulke economische trucjes!!

1 Reactie
Thuiszitter
Thuiszitter3 aug. 2021 - 15:19

Ja want het eerste vaccin was ook zo populair buiten China .

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 aug. 2021 - 13:02

Veel betere aanpak - je bent even de klos en dan baal je als een stekker en dan kan je weer gewoon leven in plaats van maanden achtereen in lockdown met daarbij ook nog steeds het rotidee dat je bij elke verstopte neus wel een corona zou kunnen hebben .

1 Reactie
Tjeempie2
Tjeempie23 aug. 2021 - 15:48

@griezel Even de klos? Volgens het artikel was er een langdurige, strenge lockdown. En een jaar later zitten ze op exact hetzelfde punt

EricDonkaew
EricDonkaew3 aug. 2021 - 11:28

Hier in Thailand ging het precies zo. Ook (een soort) The Hammer and the Dance en het werkte.. Maandenlang was er geen besmetting. Toch kwam het virus via een achterdeur weer terug. Opnieuw The Hammer and the Dance en het virus verdween. Maar na een maand kwam het terug als nooit tevoren. Het is nu een grote ellende met vele miljoenen werklozen onder de Thaise bevolking die zelfs om voedsel moeten bedelen, want er zijn nauwelijks voorzieningen. Het enige wat echt werkt is vaccinatie. Nu is nog maar zo'n 5 procent van de Thaise bevolking volledig ingeënt en zo'n 15% gedeeltelijk. We zijn er dus nog wel even zoet mee. Wat ik nergens lees is het drama in Indonesië met zo'n 2000 overledenen per dag, terwijl dat land aanvankelijk redelijk gespaard leek. Kennelijk krijgt toch ieder land zijn portie. Een echte pandemie.

2 Reacties
EenMening
EenMening3 aug. 2021 - 13:08

Tijdens de Spaanse Griep dachten Nieuw-Zeeland en Australië buiten schot te blijven, maar tijdens de 4e golf kwamen ook zij aan de beurt. Amerikaans Samoa, dat heremetisch van de buitenwereld werd afgesloten, bleef gevrijwaard van deze ziekte. Dat kwam door de zeer strenge quarantaine maatregelen van gouverneur John Martin Poyer. https://tedium.co/2017/10/16/american-samoa-spanish-flu/

JanB2
JanB24 aug. 2021 - 6:33

@ Donkaew De nieuwe varianten zijn stukken besmettelijker. Als je dan niet uitkijkt ben je als land snel de lul. Ongelukken zitten bovendien ook hier in een klein hoekje. En inderdaad, alleen vaccinatie gaat dit probleem uiteindelijk duurzaam oplossen. Tot die tijd blijft het behelpen met maatregelen.

[verwijderd]
[verwijderd]3 aug. 2021 - 10:56

--- Dit bericht is verwijderd —

8 Reacties
adriek
adriek3 aug. 2021 - 14:18

De delta variant komt uit het westen, Wuhan gaat waarschijnlijk in lockdown na zeven (!!) geconstateerde besmettingen. En over twee weken weer business as usual. Europa is al vijftien maanden zachte heelmeester aan het spelen en het eind is nog lang niet in zicht. Dus China doet het fout ...

itsme3
itsme33 aug. 2021 - 15:36

@Eirda "Dus China doet het fout …" China staat nog gigantische problemen te wachten. Ze hebben twee vaccins waarvan er een niet en de ander beperkt effectief is. Het land heeft geen enkele weerstand door besmettingen opgebouwd. Dus als de grenzen opengaan wordt het een drama. Hetzelfde geldt overigens voor Australia.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland3 aug. 2021 - 16:00

@poehee is gewoon een verschil van aanpak China wil 0 besmettingen en als er ook maar 1tje opduikt gaat de boel op slot totdat het weer op 0 zit Rutte wil heleboel besmettingen zo lang de door hem afgebroken zorg het maar aankan en als het even wat minder besmettingen zijn dan gooit ie de boel als een dolle hond open Het is maar wat je bestrijding van het virus noemt .

JanB2
JanB24 aug. 2021 - 6:34

Dus als de grenzen opengaan wordt het een drama. Hetzelfde geldt overigens voor Australia. Dan weet je dus dat daar de grenzen voorlopig niet opengaan. Dat werkt overigens prima.

JanB2
JanB24 aug. 2021 - 6:47

@ Poehee China is in 2 opzichten een voorbeeld: hoe je een epidemie uit de klauw laat lopen (beginfase in 2019) en hoe je hem weer onder controle brengt (voorjaar 2020). An sich erg leerzaam. Maar met hun vaccinatieprogramma zitten ze inderdaad in een moeilijk pakket. Feitelijk hebben ze momenteel ook geen andere keuze dan datgene waar ze goed in zijn: indammende maatregelen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 aug. 2021 - 17:14

Een stricte lockdown naar Chinees model is in Nederland niet te implementeren. Wij leven bv niet in appartementengebouwen met 1 toegangspoort waar je een politieagent voor kunt zetten zodat er niemand zonder toestemming uit kan. Ik zie voorlopig ook geen patrouilles door de straten trekken die burgers terug naar binnen begeleiden zodra ze hun neus buiten de deur steken omdat ze eten of medicijnen willen kopen.

JanB2
JanB26 aug. 2021 - 18:02

@ Danielle Is ook een kwestie van niet willen. Zet defensie maar in, met een geweldsinstructie op maat (geen “wilde toestanden”). Aan de juridische voorwaarden daarvoor lijkt immers voldaan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 aug. 2021 - 10:21

JanB dat is inderdaad een kwestie van "niet willen". Geen enkel Europees land heeft hier voor gekozen. Zelfs IJsland is er dientengevolge niet in geslaagd corona geheel buiten de deur te houden.

Ed Verbeek
Ed Verbeek3 aug. 2021 - 10:50

" De uitbraken zijn onder meer te herleiden tot besmette personen die theatervoorstellingen bezochten." Ventileren dus, zoals De Hond april vorig jaar al schreef.

7 Reacties
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij3 aug. 2021 - 13:58

Afstand houden dus. Ventileren zonder afstand werkt niet.

adriek
adriek3 aug. 2021 - 14:19

Ja, echt? Zouden er geen ventilatiesystemen in Chinese theaters zijn?

Ed Verbeek
Ed Verbeek3 aug. 2021 - 15:16

@Fransss en Vrij “Afstand houden dus.” Nee, afstand houden zonder ventileren werkt niet.

Ed Verbeek
Ed Verbeek3 aug. 2021 - 16:04

@Franss en Vrij "Afstand houden dus." Afstand houden zonder ventileren helpt niet.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij3 aug. 2021 - 19:07

Vraag het de experts en niet aan Maurice de Hond: 3: Maar! Dat 1,5 meter afstand dus overboord kan, en ventileren hét wondermiddel is, is óók weer niet waar. Uitbraken in buitenlucht, bv bierfeest Nijmegen. Of in goed geventileerde koorruimte, met ramen deuren open. (7/10) https://twitter.com/search?q=%40mkeulemans%20ventileren&src=typed_query Afstand houden dus. Ventileren zonder afstand werkt niet.

adriek
adriek3 aug. 2021 - 19:50

En ventileren zonder afstand houden werkt ook niet (beperkt)

Ed Verbeek
Ed Verbeek4 aug. 2021 - 5:55

@Frans en Vrij "Vraag het de experts en niet aan Maurice de Hond:” “De” experts hadden beter aan Maurice de Hond kunnen luisteren, want hij had het in april vorig jaar al over aerosolen en ventilatie , en ook veel eerder over mondkapjes. “De” experts zijn schuldig aan dood door nalatigheid.