Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het schrijnende gebrek aan passende zorg voor moslimpatiënten

  •  
13-03-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
498 keer bekeken
  •  
6257137837_3b7cbc9a0f_b

© cc-foto: Naoki Takano

Alle kritiek op Kuzu gaat gemakkelijk voorbij aan het punt waar Denk als eerste politieke partij aandacht voor vraagt: de zorg- en verpleegwereld is slecht geëquipeerd voor de toenemende groep oude moslimpatiënten
In 2011 sloeg het noodlot bij mijn moeder toe in de gedaante van een herseninfarct. Ze raakte halfzijdig verlamd en belandde in een rolstoel. Nog erger: ze verloor haar spraakvermogen volledig, wat heet: globale afasie. Een jaar lang is ze opgenomen geweest in een Rotterdams revalidatiecentrum.
In dat bewogen jaar heb ik de verpleegwereld van binnenuit meegemaakt en ik kan u zeggen dat ik (behalve geraakt door toegewijde zusters) vooral geschrokken ben van het schrijnende gebrek aan passende zorg voor moslimpatiënten. De meeste Marokkaans-Nederlandse en Turks-Nederlandse ouderen beheersen zeer gebrekkig de Nederlandse taal; kunnen niet schrijven of lezen, want nooit naar school geweest. De vaders zwoegden hard in de fabrieken en de moeders zorgden voor de schone kleertjes en dampende pannen. Voor iets anders was toen geen tijd, en geen noodzaak, daar waren de kinderen voor. Bovendien: deze generatie wilde mettertijd toch terugkeren naar de warme bergen in hun thuisland.
Maar de geschiedenis en de wind namen een andere wending: de eerste generatie is nooit vertrokken en intussen roemloos ingehaald door ouderdom en alle bijpassende kwalen en gebreken. Binnen tien jaar zullen ze massaal aankloppen bij de poorten van de zorg. Mijn moeder is een van de eerste die aanklopte, en het was alsof een buitenaards wezentje op Hollandse bodem neerdaalde. Behalve de aanwezigheid van halal-vlees, wist men verder weinig raad met haar specifieke gebruiken, believen en mores. Om een voorbeeld te geven: moeder kreeg logopedie. Maar wat bleek? Alle toegepaste methodieken veronderstellen dat de cliënt geletterd is. Bij de screening snapte moeder geen jota van de opgaven, tekeningen en symbolen; allemaal zeer schools, wat niet werkt bij ongeschoolden. Ze gokte maar wat en alles gokte ze fout. Zelfs als ze niet afatisch was had ze alles fout ingevuld.
Dus dacht ik op zeker moment: is het niet beter als de methodiek zich aanpast aan de cliënt in plaats van andersom? Op alle brochures van het verpleeghuis las ik immers ‘zorg op maat’ en dat was vast niet voor niets. Ik had me intussen behoorlijk ingelezen in de logopedie en ontdekte het bestaan van (in het buitenland) succesvolle klank-en-melodie therapieën. Omdat mijn moeder haar hele leven uit de koran reciteerde, zangerig en op rijmrefrein, dacht ik het ei van Columbus gevonden te hebben. Dus deed ik bij de logopediste de gouden suggestie om recitaties van koranverzen te gebruiken en daarmee te oefenen. Haar reactie: „Sorry meneer, maar ik ga mij niet verdiepen in de islam.” Toen stelde ik maar zelf een oefenpakketje samen. Ik uploade koranverzen van YouTube op mijn smartphone en het weinige wat ik in één week met moeder bereikte was al meer dan vier maanden gediplomeerde logopedie. Maar ik was te laat. Na de eerste drie maanden schijnt de kans op succes nihil te zijn.
Ander voorbeeld. Op zeker moment stopte moeder met eten. Ze schoof telkens het bord van zich af. Ik dacht: de Hollandse verpleegkost (tot snot gekookte bietjes en witlof met jus) komt natuurlijk haar neus uit. Ze mist haar eigen vertrouwde gerechten! Ik maakte een schema met mijn broers en zussen en om beurten brachten we zelfgemaakte spijzen mee: sardientjes met tomaat, kiptajine met rozijnen, couscous met lam, honingzoete muntthee, amandelkoekjes. Wat een feest – ze schrokte als een uitgehongerde soepgans!
Na anderhalve week werd er roet in ‘t eten gegooid. De restauranthouder kwam naar mij toe: “Mijnheer Benzakour, het is niet de bedoeling dat families hun eigen prakkie van huis meenemen en dat hier in mijn kantine opeten. Als iedereen dat doet kan ik evengoed de tent sluiten.” Mijn verweer dat niemand dat doet, dat wij de enige Marokkaanse familie zijn, mocht niet baten. Regels zijn regels. Het mocht wel in de tuin, maar daar regende het altijd. Ik was radeloos. Uiteindelijk belandde ik per ongeluk in de kelder. Daar vond ik een rommelhok dozen met kaarsen en kerstversiersels. Ik dekte de tafel met kaarsen en moeder en ik hebben daar bijna de hele winter, in het diepste geheim, harirasoep en sardientjes gepeuzeld – wat een lol! Tot op een dag een kettingslot op het hok zat…
En dan zijn daar nog een lange reeks van kluchtige en zure incidenten van cultureel onbegrip en wrijvingen, als het ging om sanitaire verrichtingen, kledingvoorschriften, gebedsplichten, bezoektijden, eetgewoonten, huiskameractiviteiten, wasgoedgebruiken, slaapkamerperikelen, enz. De opmerking van Denk-voorman Tunahan Kuzu, dat artsen bij oudere moslimpatiënten de stekker eerder eruit trekken is ongelukkig gecommuniceerd. Niettemin, alle kritiek op Kuzu gaat gemakkelijk voorbij aan het punt waar Denk als eerste politieke partij aandacht voor vraagt: de zorg- en verpleegwereld is slecht geëquipeerd voor de toenemende groep oude moslimpatiënten.
De reactie van verpleegkundige Maria Bakker  getuigt hiervan. Mevrouw Bakker is heel blij met de Marokkaans-Nederlandse dochter die haar zoveel werk uit handen nam. Dat is begrijpelijk. Ik nam indertijd ook vreselijk veel werk uit handen van zusters. Maar echt mooi is het pas als niet alle last en druk op de kinderen rust. Mooi is het als de instelling van mevrouw Bakker beschikt over eigen professionals en faciliteiten waardoor moslimpatiënten zich thuis en begrepen voelen. Heeft de instelling van mevrouw Bakker ooit gehoord van ‘diversiteitsmanagement’ en ‘cultuursensitieve zorg’?
Het zou al veel schelen wanneer er serieus geacquireerd wordt naar islamitische verpleegkundigen. Een goede oudedagsvoorziening is immers het minste wat je deze mensen, die hier vroeger de vuilste en zwaarste klusjes opknapten, kunt aanbieden. Te lang is er gebakkeleid over multicultureel samenleven, het is nu tijd om werk te maken van multicultureel samensterven.
Dit artikel verscheen eerder in NRC

Meer over:

politiek, opinie, zorg
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (39)

Ikroepookmaarwat
Ikroepookmaarwat2 jan. 2023 - 4:53

Goh, wist niet dat er zoveel zwaar vuil werk was. Elk jaar weer voldoende voor een paar honderdduizend extra bovenop die paar miljoen die er al waren. Nederland heeft dus een grotendeels ongeschoolde economie. Kenniseconomie is een farce.

Windowjan
Windowjan14 mrt. 2017 - 19:30

Het leuke van de zorg in Nederland is dat je zelfs als toerist (die meestal ook niet onze taal spreekt) hetzelfde krijgt, en dat is, de zorg die je nodig hebt. Ik hoor (bijvoorbeeld) geen enkele Chinees klagen dat hun cultuur teniet gedaan wordt in een Nederlands ziekenhuis. Nog even en ik wil een ziekenhuis voor alleen maar autochtonen, net zo zeer kwalijk. En dat geldt ook voor verzorgingstehuizen.

pvlaren
pvlaren14 mrt. 2017 - 17:20

"Het zou al veel schelen wanneer er serieus geacquireerd wordt naar islamitische verpleegkundigen" Wederom wordt er weer naarstig gezocht waar de verantwoording neergelegd kan worden. Dit keer is het 'de moslimpatient' die door islamitische verpleegkundigen verzorgd moet worden. De moslimpatient. Weer een nieuw woord geleerd.

Vondel3
Vondel314 mrt. 2017 - 14:04

Ik heb een aantal jaar met mijn familie in Brazilie gewoond. Binnen een jaar hadden we allemaal de taal geleerd. Zo kan het dus ook. We keken Braziliaanse TV, gingen naar een Braziliaanse school en werkten in een Braziliaans bedrijf. Geen Nederlandse buurthuizen, geen Boerenkool met Worst en al helemaal geen Nederlandse vlaggen om mee op straat te marcheren. Het idee alleen al! Stel dat ik daar 40 jaar had gewoond. In al die tijd geen woord Portugees geleerd. Geklaagd dat ik geen Nederlands eten kon krijgen. Geklaagd dat het geloofsboek van mijn keuze niet met mij werd gelezen. Geklaagd dat ik de folders en vragenlijsten niet snapte. Mezelf een slachtofferrol aanmeten en de Brazilianen de les lezen over hun gebrek aan ‘diversiteitsmanagement’ en ‘cultuursensitieve zorg’. Dan had ik gegarandeerd de opmerking gekregen dat ik mijn White Privilege wel eens achterwege mocht laten. En terecht. De wereld heeft geen enkele obligatie om zich naar mijn slechte beslissingen te vormen.

elja888
elja88814 mrt. 2017 - 6:41

Hoewel ik dit diep triest vindt voor uw moeder is het wel zo dat iedereen Nederlands kan leren en ook kan leren lezen en schrijven. Als je daar geen gebruik van maakt is dat ook voor een deel je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt geen speciale aanpassingen verwachten voor elke cultuur die er is, van de al overwerkte zorgverleners. Wel had men meer open kunnen staan voor de zaken die u aandroeg, en wat meer mee kunnen denken vermoedelijk. Misschien dat mensen zich kunnen specialiseren die zich kunnen richten op speciale doelgroepen en in specifieke gevallen voor begeleiding als logopedie en dergelijke ingehuurd kunnen worden.

OlavM
OlavM14 mrt. 2017 - 3:45

Een reëel en serieus te nemen probleem, dat je hier aankaart, Mohammed Benzakour. En indringend beschreven. Een aanleiding om hiervan serieus werk te maken. (Bah, wat zijn sommige reacties hieronder toch weer gevoelloos en onwetend, waarin b.v. gerept wordt over "slachtofferrol", "uitzonderingspositie" en "slechts een handje vol grenzen verderop". Sommigen vinden het ook nog belangrijker om het uitsluitend over Denk te hebben. Die reaguurders hebben er helemaal niets van begrepen).

2 Reacties
Doofenschmirtz
Doofenschmirtz14 mrt. 2017 - 9:49

OlavM wat is daar gevoelloos aan? Het is natuurlijk een persoonlijk drama, maar wel een daram dat Benzakour lijkt te willen afwentelen op de zorg in Nederland. Voorbijgaand aan de oorzaken: 1: Zijn moeder heeft nooit de taal geleerd (of willen leren). 2. Zijn moeder is analfabeet. 3. Er zijn te weinig allochtone jongeren die kiezen voor verzorgende opleidingen. Zie je het probleem? Of is het allemaal weer zielig en oh en ah? Nu is het vokor zijn ouders te laat helaas, dus er zal zo goed mogelijk naar een oplossing moeten worden gezocht, maar toch lijkt het mij verstandig met het oog op de toekomst dat je de volgende maatregelen neemt: 1. Leer de taal. 2. Leer lezen en schrijven. 3. Zorg dat jongeren met moslim achtergrond meer kiezen voor verzorgende vakken. There you go.

Voice of Reason
Voice of Reason14 mrt. 2017 - 10:26

en “slechts een handje vol grenzen verderop”. Ik vond hem zelf wel leuk gevonden :P

Piet de Geus
Piet de Geus14 mrt. 2017 - 0:41

"Het zou al veel schelen wanneer er serieus geacquireerd wordt naar islamitische verpleegkundigen." Dat wordt er al lang. Alleen hebben die vaak wat probleempjes als ze iemand van het andere geslacht moeten helpen en er zijn toch echt grenzen aan hoe ver je aan allerlei malle religieuze eisen tegemoet kunt komen.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz13 mrt. 2017 - 23:08

Ik vind het een sneu verhaal voor de ouders van Benzakour maar ik kan er geen rechtvaardiging in zien dan maar speciale zorg te gaan inrichten voor deze mensen. Uiteraard hebben zij zwaar gewerkt en waren zij druk met geld verdienen en verzorgen, maar dan nog, dat waren wel meer mensen destijds. Emigreren naar een ander land en de taal niet (willen) leren is het domste wat je kunt doen. Ik vind het ondanks de ongeletterdheid, waar zijn ouders natuurlijk niet verantwoordelijk waren, behoorlijk kortzichtig om hier geen taallessen te volgen. Het had hun leven zo veel gemakkelijker gemaakt. En nu zitten zij met de gevaolgen ervan. Mijn advies was geweest: Kijk niet steeds buitenlandse TV, meng met de Nededrlandse werkenemers en buurtgenoten, leer de taal, integreer. Dan was dit allemaal niet nodig geweest. Voor nieuwe immigranten is het advies dan ook: Leer onze taal.

1 Reactie
HelemaalGelijk
HelemaalGelijk14 mrt. 2017 - 11:24

De problemen die Mohamed beschrijft hebben niet zo zeer met de taal te maken, als met islamitischen culturele gebruiken en voorschriften, zoals eten en bidden. Leuk als je in vloeiend Nederlands kunt uitleggen dat je als bejaarde moslima niet door een man gewassen wilt worden, maar helpen doet het niet. Mohamed gaat de fout in als hij klakkeloos oppert dat de bejaardentehuizen zich maar moeten aanpassen. Een betere suggestie zou zijn om moslim-oorden op te richten waar zorg op maat kan worden geleverd. En ja, waarom ook niet in het land van herkomst: goedkoper en socialer vaak beter want dichter bij de extended familie. Niet dwingend natuurlijk, maar als optie.

Voice of Reason
Voice of Reason13 mrt. 2017 - 21:27

Dit is geen probleem voor de zorg. Als ze zo lang in Nederland wonen moeten ze de taal kunnen beheersen. Ik kan me het haast niet voorstellen, de rest van je dagen willen doorbrengen in een land waar je je niet verstaanbaar kunt maken als je de voordeur uitgaat.

rabotnikeh
rabotnikeh13 mrt. 2017 - 21:07

Dit artikel laat zien dat behoefte bestaat aan verzorgingstehuizen die gespecialiseerd zijn in de opvang van ouderen met een oorspronkelijk Marokkaanse afkomst. Gezien de grootte van deze groep zou dat toch mogelijk moeten zijn. Mooi als dat gebeurt.

7anpau1
7anpau113 mrt. 2017 - 21:02

Gat in de markt zou ik denken. Maak een businessplan.

1 Reactie
7anpau1
7anpau116 mrt. 2017 - 17:13

ps Uw nogal eenzijdige kijk op de geschiedenis stoort mij ook. ik heb geaarzeld of ik erover zou beginnen, omdat het dan altijd gaat om de grote lijnen en dus veel individuen tekort wordt gedaan. De grote lijnen zijn echter dat de eerste generatie mannen inderdaad hierheen zijn gekomen om na een tijdje hard werken en geld sparen terug te keren. De taal leren boven het niveau dat de gemiddelde toerist nodig heeft om zich in het dagelijks leven verstaanbaar te kunnen maken werd noch door hen noch door de samenleving nodig geacht. Vervolgens raakten velen eind jaren '70 begin jaren '80 hun baan kwijt. (Dat er ook velen zijn die gewoon tot hun pensioen hard zijn blijven werken, is een feit, nogmaals het gaat om de grootste gemene deler.) Toen kwamen ze erachter dat ze gewoon geld kregen voor niks doen - als ze 'situationeel arbeidsongeschikt' in de WAO kwamen netto zelfs bijna 100% - zolang ze in Nederland bleven. De ambitie om terug te gaan verdween als sneeuw voor de zon. Toen kwam het plan om de gezinnen hierheen te halen. Toen de gezinnen hierheen kwamen veranderde ook de houding ten opzichte van Nederland. Zelf hadden ze weinig moeite gehad met de open, moderne Nederlandse maatschappij met al die rare Nederlanders, maar voor hun vrouwen en kinderen was dat natuurlijk maar niks. Sodom en Ghommora. Vrouw en kinderen moesten niet 'verkazen' want zouden de buren en tante 'zus' en oom 'zo' daar wel niet van denken. Met behulp van gesegregeerde wijken, gearrangeerde huwelijken, de moskee en vooral de satellietschotel kon Nederland zoveel mogelijk buiten de deur worden gehouden. In die tijd hielp Nederland daar gewoon aan mee, met vertaalde folders en legers goed bedoelende hulpverleners, etc. Nog een zuil erbij, geen probleem, joh. Dat neemt niet weg dat geen Nederlands leren een keuze was. Tijd was er inmiddels genoeg, want zelfs nadat de crisis in de tweede helft van de jaren '90 van de vorige eeuw voorbij was en ondanks de herkeuringen voor de WAO, bleef het overgrote deel thuis, in de bijstand; Dit niet in de laatste plaats omdat men de taal niet sprak. Dat ze met deze afwijzende houding ten aanzien van Nederland het leven van hun (klein)kinderen een stuk lastiger maakte, was was uiteraard niet hun eigen schuld, maar de schuld van Nederland en die verrekte Nederlanders. Mensen als Ed van Thijn trokken schuldbewust het boetekleed aan. Totdat de pendel compleet doorsloeg naar de andere kant met Wilders. Ik chargeer en generaliseer, maar dat doet u ook met uw 'ze spreken de taal niet omdat ze zo hard hebben gewerkt om het vuile werk dat de Nederlanders niet wilden doen' cliché. Nogmaals, ik snap dat uw moeder en velen van haar generatie de taal niet spreken. Ik neem ze dat niet kwalijk. Maar geef een ander daarvan niet de schuld en verwacht niet dat anderen de problemen die daardoor nu ontstaan gaan oplossen voor u. Inspelen op collectieve schuldgevoelens had zin in de jaren '80/'90 maar werkt nu averechts. Zelfs bij het overgrote deel van het Joop publiek.

jandebakker
jandebakker13 mrt. 2017 - 21:00

Voor ik begin: Als ik uw verhaal lees kan ik alleen maar concluderen dat uw moeder boft met een zoon als u! Het punt dat u maakt is ook een zeer terecht punt. Het heeft echter niet alleen betrekking op Islamitische ouderen maar ook op ouderen met een andere migratieachtergrond (bijv. Surinamers en over 40 jaar misschien wel Polen). Ik snap echter ook dat het voor een zorginstelling niet mogelijk is om rekening te kunnen houden met alle verschillende persoonlijke voorkeuren, vooral als het gaat om een verpleeghuis met een zeer divers patiënten bestand. Is het daarom geen idee om contact op te nemen met migranten belangenorganisaties? Zij kunnen dan misschien met zorgaanbieders overleggen over de mogelijkheid voor het oprichten van gespecialiseerde verpleeghuizen. (Bijv. Een verpleeghuis gespecialiseerd in Marokkaanse ouderen waarbij het personeel verstand heeft van de Marokkaanse cultuur en gewoontes).

2 Reacties
Erik20
Erik2014 mrt. 2017 - 0:43

"Het heeft echter niet alleen betrekking op Islamitische ouderen maar ook op ouderen met een andere migratieachtergrond (bijv. Surinamers en over 40 jaar misschien wel Polen)." Met Surinamers gaat het makkelijker omdat er niet zo veel verschillen zijn. Die spreken toch allemaal de Nederlandse taal en hebben vrijwel dezelfde gewoontes. Met Polen verwacht ik om diezelfde reden ook weinig problemen. Bij Islamitische ouderen is het moeilijker omdat ze binnen Nederland in hun eigen islamitische wereld hebben geleefd en na al die jaren nauwelijks Nederlands kunnen spreken. Verzorgingshuizen kunnen daar geen rekening mee houden. Dit heeft niet zozeer te maken met migratieachtergrond, maar vooral met geloof en alle gebruiken die daar bijkomen, en een enorme taalachterstand

jandebakker
jandebakker14 mrt. 2017 - 14:13

U heeft zeker gelijk dat de verschillen kleiner zijn, en dat het aanpassingsvermogen groter is. Maar ook kleine verschillen kunnen voor bejaarden al een wereld van verschil zijn. Bijv. Kunnen eten wat je gewend bent en over vroeger kunnen praten met mensen die soortgelijke jeugdherinneringen hebben. En vergeet ook niet dat een ziekte zoals Alzheimer de individuele integratie van een migrant compleet ongedaan kan maken. Aan een dagbesteding waarbij er vooral Nederlandse volksliedjes worden gezongen heeft een dementerende surinamers vrij weinig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 20:55

Las dit verhaal al eerder. Als u meent dat moslim ouderen recht hebben op een speciale behandeling (nog al een waslijst van eisen resp vrijwingspunten noemt u op), zult u islamitische jongeren ervan moeten overtuigen dat ze ipv rapper worden natuurlijk ook een opleiding in de zorg kunnen gaan volgen. Dat is voor de handliggender dan niet moslims te gaan bijscholen in koranreciteren. Was daar trouwens geen vrijwilliger via de moskee voor te krijgen?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 21:09

"ongelukkig gecommuniceerd" ik ga niet opschrijven wat ik van Kuzu vind.

msj_meijerink
msj_meijerink13 mrt. 2017 - 19:56

Nare situatie, waar ik alleen 'iets achteraf' over kan vaststellen: het was beter geweest al je ouders wél naar taalles waren gegaan, want dan hadden ze nu in elk geval begrepen wat ging gebeuren met je moeder. Het blijft een nare situatie voor jou en je familie, echt waar. Echter, ben ook een ambassadeur voor hun generatie en roep luid van de daken: LEER NEDERLANDS voor het te laat is!!

JanMer2
JanMer213 mrt. 2017 - 19:44

"Het zou al veel schelen wanneer er serieus geacquireerd wordt naar islamitische verpleegkundigen." Dat zou een hele verkeerde ontwikkeling zijn. Rekening houden met verschillen tussen patiënten is goed, maar dat rechtvaardigt geen onderscheid tussen - of een bepaalde voorkeur voor - personeel op basis van religie. Evenmin kun je van personeel verwachten dat ze op de hoogte zijn van alle religieuze gebruiken. We leven in een seculier land en daarbij gaat het in de eerste plaats om goede medische zorg door goed personeel ongeacht de levensovertuiging van patient of personeel.

HelemaalGelijk
HelemaalGelijk13 mrt. 2017 - 19:39

Klopt op zich allemaal wel, maar zou het niet gemakkelijker zijn om moslim-bejaardentehuizen op te richten in plaats van "oerhollandse" huizen en personeel om te turnen? Ik kan me zo voorstellen dat Umm Mohammed liever met soortgenoten van een lekkere tajine lahme geniet, dan met niet-soorgenoten geprakte spruitjes met appelmoes oplebbert. En te zijnertijd laat ik me daar dan ook inschrijven. Spreek geen Arabisch maar het eten in het Midden Oosten is een stuk beter dan hier!

StHuck
StHuck13 mrt. 2017 - 19:34

"In dat bewogen jaar heb ik de verpleegwereld van binnenuit meegemaakt en ik kan u zeggen dat ik (behalve geraakt door toegewijde zusters) vooral geschrokken ben van het schrijnende gebrek aan passende zorg voor moslimpatiënten." Dat schrijnende gebrek aan passende zorg geldt niet minder voor autochtonen die op dergelijke zorg aangewezen zijn meneer Benzakour. Behalve dat ik dat zelf bij mijn vader en nog tot sinds kort bij mijn schoonmoeder heb moeten ervaren ken ik velen die dergelijks meemaakten. "De meeste Marokkaans-Nederlandse en Turks-Nederlandse ouderen beheersen zeer gebrekkig de Nederlandse taal; kunnen niet schrijven of lezen, want nooit naar school geweest. De vaders zwoegden hard in de fabrieken en de moeders zorgden voor de schone kleertjes en dampende pannen." Dat is een gotspe. Als volwassene de taal leren van het land waarnaar je geïmmigreerd bent is heel goed te doen naast je werk vooral omdat je dan voortdurend in een omgeving verkeert waar Nederlands gesproken wordt, en dit geldt net zo goed als dat zich tot de eigen huishouding en opvoeding van kinderen beperkt. Maar als je als zovele Marokkanen en Turken een bijkans uitsluitende voorkeur hebt in eigen kring te verkeren, en louter Marokkaans en Turks te spreken, ook met je prima Nederlands sprekende kinderen, met de tv-schotel op niets anders dan zenders in Turkse en Marokkaanse taal gericht, dan komt daar weinig van terecht. Maar dat is dus zuiver een eigen tekortkoming waar men de zure vruchten van plukt. Overigens geldt voor zovele ouderen, zowel autochtone als allochtone, dat zij door herseninfarcten, tia's, en verschillende vormen van dementie vaak hun spraakvermogen of in andere gevallen cognitieve vermogens verliezen, iets waarvan u zelf zegt dat het ook uw moeder overkwam. Daar heeft een vermogen de Nederlandse taal te spreken weinig mee van doen. Dat er meer gevarieerd gegeten zou kunnen worden geldt ook al voor alle ouderen in verzorgingstehuizen. Maar tegelijkertijd speelt dan ook het vermogen tot kauwen en slikken, en vooral het risico zich te verslikken, een rol bij de vaak schamele voedselkeuze van aardappelpuree, groenten, en doorgesudderd vlees of zeer malse vis. Het is met een grootkeuken sowieso erg lastig om een gevarieerde menukaart te hebben. Dat wil niet zeggen dat mediterrane, en daarmee behalve b.v. Italiaanse, ook Marokkaanse of Turkse gerechten welkom zijn als alternatief. Ook geloof ik geheel niet dat er een gebrek is naar vraag naar Turkse of Marokkaanse zorgmedewerkers. Wat wel geldt, maar dat is opnieuw een generaal probleem, is dat er door een enorme werkdruk volstrekt onvoldoende capaciteit is. Daar hebben alle mensen in verzorgingstehuizen evenzeer last van. Het voor de zoveelste keer zoeken van de slachtofferrol waar m.b.t. het leren van taal en zich minder behandeld voelen dan autochtonen is echter kwalijk. Het enige waar deze zich t.a.v. autochtonen benadeeld voelende allochtone ouderen, u, en Kuzu slachtoffer van zijn is van de eigen slachtoffercultuur en het niet nemen van eigen verantwoording b.v. de Nederlandse taal te leren beheersen na zovele jaren verblijf alhier.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 21:20

Het verging mijn moeder inderdaad ook niet beter toen zijn na een operatie moest worden gerevalideerd.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg13 mrt. 2017 - 22:04

Ik zou hierin meegaan, ware het niet dat dementerenden (iets wat nogal eens optreedt na een herseninfarct, maar ook zonder op hogere leeftijd nogal eens voorkomt) nogal eens vaardigheden die later in het leven opgedaan zijn verleren. Als je op je dertigste naar Canada emigreert, is de kans groot dat je op je 90e, hoe goed je ook geïntegreerd bent (was?) nog slechts nederlands kunt spreken. Misschien had deze moeder beter Nederlands moeten leren. Misschien had ze het dan beter begrepen. De kans is echter groot dat het geadresseerde probleem voor ligt, reëel is, en de schuldvraag niets oplost. De vraag is: hoe dan wel. Ik begrijp, en met mij velen, dat niet vierenzeventig verschillende maaltijden gekookt kunnen worden voor 75 nationaliteiten in één verpleeghuis. Maar tegelijkertijd: wordt het niet zolangzamerhand tijd dat wij allen eraan wennen dat Nederland een multicultureel land ís? En dat onder ogen ziend, het dus logisch is dat er overal zo nu en dan (of vaker) een niet-nederlandse maaltijd geserveerd wordt - ook in de verpleeghuizen? Er zou zelfs een kans kunnen zijn dat de bewoners blijer zijn met sardientjes in tomatensaus en kip met rijst en dadels, dan de doorgekookte andijvie en zompige gehaktbal...

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 mrt. 2017 - 23:04

Het speelt in Australie ook, maar daar regelt de groep het zelf. Er zijn verzorgingshuizen, speciaal voor Nederlandse ouderen die in de jaren vijftig en zestig zijn gearriveerd. In Australië is weinig verplegend personeel te vinden dat de Nederlandse taal beheerst. Daarom wordt er steeds meer gebruik gemaakt van HBO-V studenten uit Nederland die in Australië een stage gaan doen. Niet klagen maar aanpakken al vrees ik dat de aanvoer van geschikte stagiares uit Marokko een probleem zou kunnen opleveren. Een beetje minder rigide hangen aan eigen gebruiken lijkt me ook best nuttig.

StHuck
StHuck14 mrt. 2017 - 8:41

Dat verleren van huidige taalbeheersing met een andere taalachtergrond zal bij dementerend immigranten wellicht een extra rol kunnen spelen maar dat weet ik niet zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat bij dementerenden vooral het korte termijngeheugen problemen geeft waardoor voortdurend dezelfde bij deze mensen in het hoofd spokende vragen terugkeren. Dat heeft in ieder geval niets met taal te maken. De onrust en vaak angst die deze voortdurende onzekerheid geeft vanwege die vragen neem je voor steeds kortere duur weg. Dat zijn vaak nauwelijks minuten of minder. In de drie verzorgingstehuizen waar ik regelmatig kwam stond er beslist niet iedere dag Hollandse pot op het menu. Diverse rijstgerechten, macaroni (e.d.), soepen van allerlei achtergrond, etc. waren regelmatig te kiezen. Grootste beperkingen in aantrekkelijke maaltijden zijn de al genoemde risico's bij goed kunnen kauwen, slikken, en daarmee samenhangend risico op verslikken. Mijn schoonzoon die in zijn laatste jaar voor tandtechnicus studeert heeft zelfs een onderzoek gebaseerd op literatuur over dit onderwerp gemaakt waardoor ik met hulp bij vertaling er redelijk bekend mee ben geworden.

Jan Vries
Jan Vries13 mrt. 2017 - 19:17

Waarom heeft u bij de intake in revalidatiecentrum niet aangegeven dat uw moeder analfabeet is dan hadden ze er zeer zeker rekening meer gehouden.

Erik20
Erik2013 mrt. 2017 - 19:05

Tsja, heel erg voor die vrouw maar je kan moeilijk van verzorgers verwachten dat ze zich speciaal in de islam en andere culturen moeten gaan verdiepen. Ze hebben al nauwelijks tijd voor de rest van de bewoners, en we wonen nu eenmaal in Nederland. Misschien moeten er dan maar islamitische verpleeghuizen of afdelingen komen.

1 Reactie
Voice of Reason
Voice of Reason13 mrt. 2017 - 21:25

"Misschien moeten er dan maar islamitische verpleeghuizen of afdelingen komen." Dat is nu het mooie, die zijn er al. Slechts een handje vol grenzen verderop.

Nick the Stripper
Nick the Stripper13 mrt. 2017 - 18:59

Dat klinkt alsof er vraag is naar mohammedaanse zorg. En aangezien de hele zorg tegenwoordig gezien wordt als een markt zou ik zeggen: kom op mohammedaanse ondernemers, richt mohammedaanse zorghuizen op, waar mohammedaanse bejaarden een fijne mohammedaanse oudedag kunnen beleven. Dat lijkt me beter en constructiever dan op schrille toon een uitzonderingspositie op te eisen.

Jan Woei
Jan Woei13 mrt. 2017 - 18:55

Gevalletje van het verwarren van correlatie en causaliteit. Het is geen verrassing dat mensen die laag zijn opgeleid, de taal slecht sprekenanalfabeet zijn en ook nog een slecht geïntegreerd zijn meer moeite hebben hun weg te vinden in deze samenleving. Dit treft ook autochtonen die (deels) dezelfde kenmerken hebben. Dit is triest, maar ook schot voor open doel waar maar tot zekere hoogte wat aan te doen is. Dwz deze achterstand maar beperkt op te lossen is door derden. Laat nu toch een keer achterwege te koppelen aan afkomst, waar sociaal / economische factoren bepalend zijn.

Rembrandt2
Rembrandt213 mrt. 2017 - 18:40

Onze zorg niet goed genoeg? 'Multicultureel' is een beetje een vies woord geworden. Volgens sommigen terecht. Het is heel leuk geprobeerd, maar lijkt uiteindelijk niet te werken.

kalmpjes
kalmpjes13 mrt. 2017 - 18:34

Dat is geheel niet het probleem dat Denk wilde aankaarten. Ik herken de problemen, de onmenselijke situaties en de veronderstelde onmogelijkheden die u beschrijft in uw uiteenzetting over uw moeder. De notie dat maatoplossingen enkel mogelijk zijn als je voor elke seconde,centimeter en handeling gevochten hebt en uiteindelijk zo goed als alles zelf hebt moeten doen. Ik heb het allemaal meegemaakt met mijn oma en ik zie jaren later nog steeds de prijs die delen van mijn familie hier emotioneel voor hebben betaald. Dit is de reden dat ik zowat explodeerde bij deze opmerking: "De opmerking van Denk-voorman Tunahan Kuzu, dat artsen bij oudere moslimpatiënten de stekker eerder eruit trekken is ongelukkig gecommuniceerd. " Dit is geen ongelukje, een verspreking of een te snelle reactie die daarom een beetje bot is. Dit is een zeer weloverwogen, gecalculeerde statement met als doel het ontmenselijken van medisch personeel en het zaaien van haat jegens autochtonen en het creëren van een tweedeling van onze maatschappij. Na de initiële opmerkingen is hij diverse keren herhaald inclusief de boodschap dat de onderbouwing zou volgen. Uw kwalificatie van ongelukkig geformuleerd wordt door Denk zelf dus ontkent. Mijn partner is iemand die met dit soort situaties te maken heeft bij de uitoefening van haar baan. Ik kan u vertellen dat dit soort opmerkingen een, niet meer goed te maken, hoeveelheid kwaad bloed zet bij medisch personeel. Ik ken er met mijn beste bedoelingen niet bij dat u denkt dat Denk, met dit soort opmerkingen en mensen, ook maar enige progressie kan bieden bij de problemen die u omschrijft. Mensen als Kuzu maken in maanden decennia aan bloed zweet en tranen kapot en creëren enkel diepere kloven tussen bevolkingsgroepen.

DaanOuwens
DaanOuwens13 mrt. 2017 - 18:32

Dit is een reëel probleem. Overigens er wordt in Rotterdam op bescheiden schaal als 15 jaar geëxperimenteerd met ouderenzorg voor de verschillende etnische groepen. Misschien wel langer. Maar het is zeker zo dat de meeste verpleeghuizen geen antwoord hebben op de vragen die er zijn als een moslima opgenomen moet worden. Er zal echt intensief gezocht moeten worden naar een verpleeghuis dat enige ervaring heeft en medewerkers uit de etnische groep. Probleem is overigens ook dat een loopbaan in de zorg voor turken en marokkanen geen populaire keuze is. Maar er zijn ervaringen met surinaamse, chinese, molukse en indonesische nederlanders. Dus het is wel bekend hoe je het probleem kan oppakken door meer mensen uit dezelfde groep bijeen te zetten. Het is dus ook al uitgezocht dat etnische concentratie voor ouderen het beste effect heeft. Overigens vond ik een van de beste ideeën bijna 20 jaar geleden een onderneming die oudere surinamers in suriname oud wilde laten worden. De eerste ouderen waren erg enthousiast. Misschien is het niet onverstandig om voor marokkanen en turken zeker voor de eerste generatie een locatie in land van herkomst op te richten. Dat maakt vermoedelijk betere zorg tegen veel lagere kosten mogelijk. De afstand tot de familie en kleinkinderen kan uiteraard wel een probleem zijn.

3 Reacties
frenkie2
frenkie213 mrt. 2017 - 22:25

Dus als we oud en hulpbehoevend zijn is diversiteit ineens een probleem. Dan mogen we weer opgedeeld worden in etnische groepen. Hmm lastige materie.

DaanOuwens
DaanOuwens14 mrt. 2017 - 6:41

@ frenkie Dat is helemaal niet lastig. Als mensen oud en hulpbehoevend zijn, hou je rekening met hun behoeften en beperkingen. Het is meer merkwaardig dat er mensen zijn die hun haat voor allochtonen zelfs willen botvieren op mensen die onmogelijk in staat zijn tot enig verweer.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz14 mrt. 2017 - 9:44

[Probleem is overigens ook dat een loopbaan in de zorg voor turken en marokkanen geen populaire keuze is.] Daar heb je een van de oorzaken van het probleem dus. Een baan in de verzorging is niet populair onder islamitische jongeren. Wil je het probleem voor de oudere islamieten oplossen, begin dan eens hier.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer213 mrt. 2017 - 18:15

Leuk geprobeerd maar Kuzu had toch echt alleen over de stekker. Verder lijkt dit verhaal op een pleidooi voor aparte ziekenhuizen voor moslims.