Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Het openstellen van de scholen is puur public relations

  •  
29-01-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Basisscholen gaan weer open

© Sem van der Wal

Rutte en zijn kompanen laden sterk de verdenking op zich dat zij zich opnieuw laten leiden door wat ze aanzien voor het Volksempfinden.
Wij moesten ons voorbereiden op zware tijden. Weliswaar was er sprake van een gestage daling van het aantal infecties maar de Britse variant op het coronavirus vatte steeds vastere voet op de Nederlandse bodem. Dat kon binnen afzienbare tijd tot het zwarte scenario leiden als er geen strenge maatregelen werden genomen. Daarom heeft de regering met pijn in het hart de avondklok opgelegd. Daarom moeten de kinderen helaas thuis blijven, hoe gek hun ouders er ook van worden.
En nu moet het wel heel gek lopen, aldus minister Wopke Hoekstra, als op 9 februari het primair onderwijs en de kinderdagverblijven niet weer gewoon open gaan. Er hangen allerlei hoopvolle geruchten boven de markt als zou de regering zo snel mogelijk van de avondklok af willen.
Hoe nu? Is die Britse variant ineens niet zo gevaarlijk meer? Is dan de komst van de Zuid-Afrikaanse en de Braziliaanse dito alleen maar een exotische toevoeging aan het coronapalet? Je zou het wel zeggen. Anders waren de scholen wel dicht gebleven. Toch zijn volgens het British Medical Journal kinderen vatbaarder voor de Britse variant dan voor de klassieke. Uit niets blijkt dat het dreigingsniveau is afgenomen.
Ondertussen stapelen de schandalen zich op: bureaucratische “oplossingen” maken de vaccinatiestrategie tot een aanfluiting. We komen waarschijnlijk niet onder een periode van vaccinschaarste uit. Wie zijn gegevens met de GGD deelt, kan ze net zo goed open en bloot op Facebook of Instagram zetten. Het contactonderzoek blijkt nog steeds een zootje. Vrijdag kwam Follow the Money met de onthulling dat het Ministerie van VWS sneltesten van mindere kwaliteit had gekocht terwijl beter materiaal op de markt was. Naar alternatieven was niet gekeken. Er had geen aanbesteding plaats gevonden.
Rutte en zijn kompanen laden sterk de verdenking op zich dat zij zich laten leiden door wat ze voor het Volksempfinden houden. Er is veel gemor over kinderen die het hun ouders moeilijk maken thuis te werken. Laten we daar dan maar aan toegeven. We houden er wel een verhaal bij over de psychische schade die het thuishouden van kinderen oplevert. Een beetje dat werk. Premier Rutte hield een kleine slag om de arm. Hij wilde een advies van het OMT afwachten, maar verklaarde wel dat hij iets meer risico wilde accepteren. Dat weten de deskundigen dus al vast voor hun vrijdagse vergadering. En het Journaal wist reeds te melden dat de Britse variant bij nader inzien misschien niet zo besmettelijk is voor kinderen. Op die manier kan men eventueel ook van de avondklok afkomen, die vooral gelazer oplevert en geen merkbare gezondheidswinst. Je kunt altijd zeggen dat die niet meer hoeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat de avondklok juist wordt gehandhaafd omdat de regering niet de indruk wil wekken te wijken voor straatgeweld.
Hoe dan ook, de openstelling van de scholen lijkt bedoeld te zijn als lichtpuntje om de aandacht af te leiden van de donkere wolken die zich samenpakken boven het coronabeleid. Het is puur voor de public relations. En wie weet maskeert deze versoepeling de wanhoop.
Het denkend deel der natie blijft ondertussen achter met de vraag: “Was het sluiten van de scholen altijd al zinloos geweest of wordt er nu bij een gelijk blijvend risico va banque gespeeld? Is het allemaal ‘God zegene de greep’? Let wel: het dreigingsniveau is ondanks de daling van de besmettingen nog steeds even hoog als veertien dagen terug. Althans in de visie van de overheid en het gilde der virologen/microbiologen.
Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (146)

Andreas4
Andreas430 jan. 2021 - 22:47

Het zou veel beter zijn om een pandemie niet op landelijk niveau te bestrijden - elk klein klote landje mag zelf bepalen hoe het moet - maar op Europees niveau. Het advies van het WHO zou leidend moeten zijn, en er zou een crisisbestuur kunnen worden samengesteld met vergaande bevoegdheden in de lidstaten. Maar dat werkt natuurlijk alleen in een ideale EU. Een echte, functionele EU zou gebaseerd moeten zijn op dit soort landoverstijgende calamiteiten en een integrale aanpak ervan... Nou ja, ik droom wel weer lekker verder.

johnvangulik
johnvangulik30 jan. 2021 - 20:36

Vanaf de uitbraak van de pandemie zijn de basisregels steeds dezelfde geweest: afstand houden, zo veel mogelijk thuis blijven en zo weinig mogelijk contact. We doen het niet, of in ieder geval niet goed genoeg. De politiek heeft dit gezien en heeft maatregelen genomen en mogelijkheden gecreëerd. We houden ons er niet, of niet goed genoeg aan. De geboden mogelijkheden {vb thuiswerk], grijpen we te weinig aan. We blijken sociale contacten te laten primeren boven de gezondheidsrisico's voor ons zelf en anderen. Geen verwijt, slechts een vaststelling. Blijkbaar vinden we het ook makkelijker om de verantwoordelijkheid van ons eigen gedrag af te schuiven op anderen: vakantiegangers, jongeren, de politiek,... Eigen verantwoordelijkheid is moeilijk. Als in de toekomst de restaurants open gaan, schuiven we massaal weer aan tafel, gaan de kroegen open, hangen we met zijn allen aan de bar, gaan de winkels open slenteren we met zijn allen door de winkelstraat. We weten dat het niet gezond is en doen het toch. En als het weer fout gaat, ligt het weer aan die anderen. Sinds Corona heb ik bewust geen actualiteitenprogramma meer gekeken. Waarom? De basisregels zijn duidelijk, de rest is gelul. Voor elke genomen [beleids]maatregel is er weer een studiogast die bezwaren of kritiek heeft. We klagen, zeuren en hebben kritiek...op die andere. Ook hier doen we er vrolijk aan mee. Politici [en anderen] die proberen verantwoordelijkheid te nemen staan in het oog van de storm, degene die kritiek geven in het centrum van de aandacht en diegene die coöperatief zijn en deze gezondheidscrisis nu niet gebruiken voor politiek gewin, verdwijnen in vergetelheid of worden te licht bevonden. Misschien is het politiek verstandiger om met een corona kabinet van nationale eenheid te komen of nu af te spreken dat er een parlementaire onderzoekscommissie komt na de pandemie en kritiek op dit moment tot een minimum te beperken. Dit zal, denk ik, zorgen voor minder maatschappelijke onrust en gemor en ons allen meer verantwoordelijkheid laten nemen voor ons eigen gedrag.

1 Reactie
The Apple
The Apple30 jan. 2021 - 21:14

Nederlandse logica: we zullen pas achteraf weten of je het van te voren kon zien aankomen.

Andreas4
Andreas430 jan. 2021 - 19:48

Ja maar... gedegen onderzoek door t OMT heeft aangetoond dat Nederlandse kinderen juist super ongevoelig zijn voor de buitenlandse varianten. Heeft te maken met het superieure genotype van Nederlanders. Dus gooi maar open die scholen!

3 Reacties
Rechtdoor3
Rechtdoor330 jan. 2021 - 21:39

@Andreas Heeft u daadwerkelijk het artikel uit de BMJ gelezen waarnaar het artikel verwijst ? Ik help u even met een citaat: " Neil Ferguson, director of the Medical Research Council’s Centre for Global Infectious Disease Analysis at Imperial College London and NERVTAG member, said that during the November lockdown in England there was a “general shift in the distribution of the virus towards children—for both the variant and the non-variant [virus].” This was expected, because of schools remaining open during the lockdown, he said, and among those aged under 15 there were slightly more cases of the variant virus in the community than the non-variant, though not significantly so." Wat is er onduidelijk aan de zin: "There were slightly more cases f the variant virus in the community than the non-variant, though not significantly so" ? Kortom, noch u, noch de schrijver van dit artikel heeft dan ook maar de moeite genomen om het artikel te lezen en u reageert niet op basis van wetenschap.

Rechtdoor3
Rechtdoor331 jan. 2021 - 11:08

@Andreas Wat betreft het OMT, het RIVM doet het onderzoek. Zie ook hier: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen Twee quotes van de RIVM website: " Toch spelen jongere kinderen nog een beperkte rol in de verspreiding van virus in vergelijking met oudere kinderen en volwassenen" "Van het totaal aantal besmette contacten had 0,3% (n=14) een bron jonger dan 4 jaar, 0,7% (n=36) een bron van 4-11 jaar," verder nog een toonaangevende Australische en Zuid-Koreaanse studie: Australie: https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30251-0/fulltext Zuid-Korea: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article Benieuwd naar de grondslag voor uw mening.

Andreas4
Andreas431 jan. 2021 - 19:19

Ik reageer op basis van mijn sarcastische inslag @rechtdoor. Je neemt mijn opmerking blijkbaar letterlijk, jammer hoor.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 18:43

Opvallend is ook het grote verschil tussen Nederland en het buitenland, daar waar het het gezeik over de scholen betreft. De lockdowns in het buitenland zijn niet zelden veel strenger, inclusief de maatregelen tav de scholen. Maar men doet dat daar zonder melodramatisch geweeklaag omdat men zich realiseert dat de gevolgen van de zaak op z’n beloop laten, op termijn ook voor de jeugd, veel ernstiger zijn dan het sluiten van de scholen. Hier in Nederland overheersen daarentegen de egocentrische drijfveren van pressie- en belangengroepen die Nederland nu al ruim op achterstand hebben gezet tav veel andere landen. In een ranglijst van meer dan 90 landen komt Nederland op plaats 75 waar het de aanpak van de coronapandemie betreft (zie elders hier op Joop). Voor al diegenen die menen een waardeoordeel te moeten hebben over diegenen die pleiten voor langer dichthouden van de scholen: slaap lekker.

7 Reacties
Rechtdoor3
Rechtdoor330 jan. 2021 - 21:48

@JanB Vergelijkingen met andere landen zeggen me niets, dat is geen maatstaf voor effectiviteit van maatregelen. Het dichthouden van scholen leidt tot achterstanden en een verhoging van psychische problemen bij scholieren, dat is wat er speelt en dat is de drijfveer voor het openen van scholen.Omdat u vind dat egocentrische drijfveren een rol spelen, wil ik de casus graag omdraaien. Ik vind het van egocentrische drijfveren getuigen als u vindt dat kinderen thuis moeten blijven ter bescherming van ouderen en zwakkeren. Waarom blijven zij niet thuis zodat kinderen fijn naar school kunnen?

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 23:39

Waarom blijven zij niet thuis zodat kinderen fijn naar school kunnen? Omdat groepen maatschappelijk niet te scheiden zijn.

LaBou
LaBou 31 jan. 2021 - 6:38

"Vergelijkingen met andere landen zeggen me niets," Natuurlijk niet nu die vergelijking wel heel slecht uitpakt voor Nederland. Vergelijken moet je alleen doen als het resultaat in je voordeel uitvalt.

Rechtdoor3
Rechtdoor331 jan. 2021 - 10:31

@LaBou, niet selectief quoten, mijn stelling is: Vergelijkingen met andere landen zeggen me niets, dat is geen maatstaf voor effectiviteit van maatregelen. Maar u heeft vast inzicht in de effectiviteit van de maatregelen en kunt mij haarfijn uitleggen en laten zien dat landen die het significant beter doen een veel strengere lockdown hebben dan Nederland.

vdbemt
vdbemt31 jan. 2021 - 15:11

@Rechtdoor. "Vergelijkingen met andere landen zeggen me niets, dat is geen maatstaf voor effectiviteit van maatregelen". Heel goed: kijken naar de effectiviteit. En dan zien we dat landen die het strengst opereren daarmee het beste effect halen: o.a, China, Australie, Nieuw-Zeeland. "Ja. Maar die laatste 2 zijn eilanden." (Alsof dat een goed excuus is). Wat dacht je van Vietnam? 100 miljoen inwoners, toch overleden er tot nu toe 'nog maar' 35 mensen aan het coronavirus. Met het snel sluiten van de grenzen, strenge quarantaineregels en een uitgebreid testbeleid hield Vietnam het virus grotendeels buiten de deur.

Rechtdoor3
Rechtdoor331 jan. 2021 - 16:23

@vdbemt U bevestigd mijn punt. het beleid in Vietnam is volgens u effectief want: - snel sluiten van de grenzen - strenge quarantaineregels en - een uitgebreid testbeleid Geen van deze drie elementen is aanwezig in Nederland. Het is dus blijkbaar niet zo dat de mate van lockdown het effect sorteert, maar de combinatie met andere maatregelen. Het niet moeten klagen (volgens JanB) omdat die andere landen strengere maatregelen hebben is daarmee een non-argument geworden.

LaBou
LaBou 31 jan. 2021 - 17:14

Foute afkorting, ik bepaal zelf wel wat ik quote. Ik denk niet dat jij dat voor mij moet beslissen. En daar komt nog bij dat ik mijn quote een prima quote vindt want jij laat nergens zien dat die vergelijking niet zou mogen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 jan. 2021 - 16:28

Dat meer thuiswerken van de ouders was dus toch geen succes, men begon teveel te morren! Al heeft het volgens mij wel gewerkt, het morren ook! Daar zullen nog wel wat stemmen te halen zijn! Na 9 februari stappen ze dus allemaal weer gezellig in de auto en vluchten ze het kantoor weer in. (Tenzij ze bang zijn geworden dat de maatregel van schoolsluiting weer terugkomt! )

2 Reacties
Hoofdschuddend
Hoofdschuddend30 jan. 2021 - 18:44

Wat een gelul, maandag kunnen ze weer zonder afleiding in een teams-meeting.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2021 - 16:34

Hoofdschuddend Ook! Maar het blijft deels hetzelfde!

J.janssen2
J.janssen230 jan. 2021 - 16:20

Gewoon nu Schiphol een aantal maanden dicht dan kunnen de basisscholen open en avondklok afgeschaft.

Poeha
Poeha30 jan. 2021 - 15:41

Wat een gezeik zeg. Tuurlijk wil iedereen de scholen open. Het kabinet laat het OMT advies de doorslag geven. Wat is daar nou verkiezingsretoriek aan? En zelfs als ze daarmee het OMT advies in de wind slaan, lijkt mij dat prima. Het lijkt wel of de auteur in de nee fase zit. Boekhandel dicht: nee Lockdown: nee Scholen open: nee Etc etc: nee

Betty1968
Betty196830 jan. 2021 - 15:35

En dan gaan we 8 februari open en volgt 1 of 2 weken erna de voorjaarsvakantie.vervroeg die voorjaarsvakantie naar 8 februari. Dan hebben we nog 14 dagen om heel veel te prikken... Andere opties schrap de voorjaarsvakantie helemaal...wat moet je doen als werkende ouders in de vakantie? Binchwatchen nu de natuurparken ook meedoen in lockdown?

1 Reactie
Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 17:39

In de voorjaarsvakantie hoeven de ouders toch geen onderwijs te geven? Dan kunnen ze weer een beetje werken.

adriek
adriek30 jan. 2021 - 14:59

Het reproductiegetal zit sinds half december onder de 1.0, het varieert tussen 0.83 en 0.98 - tot 8 januari, coronadashboard, de effecten van de avondklok zitten er helaas nog niet in. In de ziekenhuisopnamen zit al langere tijd een langzame maar gestage daling, maar logischerwijze zitten daar nog geen avondklok-effecten in. Als mensen het openstellen van de scholen interpreteren als 'loslaten van de teugels' voorzie ik dat het getal weer snel gaat oplopen tot boven de 1. We zijn nog lang niet van corona (en de bijbehorende maatregelen) af.

Sikken Berend
Sikken Berend30 jan. 2021 - 12:34

De heer Van der Horst mist het punt. De scholen gaan niet open omdat het virusgevaar geweken zou zijn, maar omdat het maatschappelijk belang van openstelling zwaarder komt te wegen dan de eventuele gezondheidsrisico's. Dat is een verschil met de aanvankelijke reden tot sluiting omdat toen alleen de gezondheidsrisico's werden gewogen. Een besluit is derhalve niet op voorhand in beton gegoten, en juist het monitoren van alle ontwikkelingen en daarop inspelen, maakt dat het beleid uitstekend te verdedigen is. Het virus gedraagt zich onvoorspelbaar, en daar steeds op adequate wijze op inspelen en waar nodig bijstellen, is een goede zaak. Dat is geen ge-jojo, maar verantwoording nemen voor je besluiten en deze bijstellen als de ontwikkelingen daar aanleiding toe geven. Virusbestrijding is geen socialistisch vijfjarenplan waar niet aan getornd kan worden met alle desatreuze gevolgen van dien.

5 Reacties
The Apple
The Apple30 jan. 2021 - 15:35

Als je steeds als het aantal besmettingen vermindert het virus een nieuwe kans biedt om zich te verspreiden, dan ben je nog wel 5 jaar bezig om het virus te bestrijden.

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 17:32

Ja hoor, de zoveelste expert heeft gesproken. Totdat de volgende golf zich voordoet, de gezondheidszorg het eindelijk begeeft, gevolgd door die kostbare economie. En dan staan we met lege handen én, heel voorspelbaar, dan horen we deze goeroes niet meet.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 17:48

@ Apple Klopt.

Andreas4
Andreas430 jan. 2021 - 19:55

Goed gezegd Apple. Pappen en nathouden is het Nederlandse (wan)beleid. Oh ja, en de aandacht afleiden van de toeslagenaffaire is ook mooi meegenomen.

Rechtdoor3
Rechtdoor331 jan. 2021 - 10:12

Bovenstaande reacties spreken boekdelen Het virus: deuren en ramen dicht, iedereen thuis, geen sociale contacten, kinderen opsluiten - tot hoe lang? De vraag wordt niet beantwoord, maar er wordt wel gesteld dat steeds de maatregelen versoepelen als het aantal besmettingen vermindert zeker geen goed idee is. Ik ben er vrij zeker van dat geen van bovenstaande lieden ondernemer is die direct wordt geraakt door de maatregelen of meer dan 1 basisschoolkind thuis aan de keukentafel heeft zitten. De huidige maatregelen worden niet genomen op basis van enige wetenschappelijke onderbouwing, maar op basis van angst en kopieergedrag. Waar is de wetenschappelijke basis voor het effect van de avondklok? Waar is de onderbouwing voor het sluiten van de scholen? Waar zijn überhaupt de studies naar het effect van lockdowns?

Zandb
Zandb30 jan. 2021 - 12:04

Ekiz Geen touw aan vast te knopen. Wat een on-zinnen weer. Wat ik er van begrijp, is dat u beweert en niet onderbouwt. - Blijkbaar is er dit artikel niet meer dan een complottheorie, beweert u. Ongetwijfeld maar waarom? -Een kruising van achterdocht en afkeer speelt (en geen spelen) een hoofdrol. Beweert u. Het zal vast maar nogmaals, waarom dan? - -Er is een belangentegenstelling, beweert u. Nou dat geloof ik ook wel. -En dan moet je afwegen, beweert u. Goh, hoe verrassend. En dan is het dus belangrijk hoe je afweegt. Daarover zwijgt u in alle talen. - Slob doet het verkeerd, beweert u. En is dat dan niets meer dan een complottheorie of een kruising tussen achterdocht en afkeer? En hier is toch ook sprake van een afweging?

Wereldburger
Wereldburger30 jan. 2021 - 11:54

de verkiezingen komen eraan, dat is het enige dat telt voor deze potentaten

9 Reacties
Poeha
Poeha30 jan. 2021 - 16:51

Het OMT adviseert ook om de scholen en opvang te openen. Waarom zou het kabinet dat advies niet volgen?

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 17:33

Misschien omdat dat advies door datzelfde kabinet is gestuurd.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 20:03

[Waarom zou het kabinet dat advies niet volgen?] Vooral als je weet dat OMT-leden onder druk van het kabinet staan en dus eigenlijk hun eigen advies opvolgen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/omt-leden-hadden-zoveel-moeite-met-de-politieke-druk-dat-ze-overwogen-op-te-stappen~bbff108c/

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 20:05

Sorry, kromme zin. Moet zijn: Vooral als je weet dat OMT-leden onder druk van het kabinet staan waardoor het kabinet dus eigenlijk haar eigen advies opvolgt.

Poeha
Poeha30 jan. 2021 - 21:26

Nog los Rutte het OMT advies echt niet zelf schrijft, lijkt mij het een goede zaak dat de basisscholen open gaan.

Pater
Pater31 jan. 2021 - 4:14

@Huysman Je logica klopt niet. Het OMT heeft de sluiting van de scholen in het PO niet aanbevolen, niettemin heeft de regering daartoe besloten. Als het advies van het OMT "het eigen advies" is van de regering hadden ze dat dus nooit besloten. Het artikel in de Vk beschrijft hoe het in het verleden is verlopen, de verplaatsing van het vergadertijdstip haalde volgens die analyse veel kou uit de lucht wat betreft de politieke beïnvloeding. Van Wissen heeft zich duidelijk laten gebruiken; het ongenoegen vanuit het OMT daarover was luid & duidelijk.

LaBou
LaBou 31 jan. 2021 - 6:42

Logisch dat Rutte het advies niet zelf schrijft. Rutte vindt dat je helemaal niets moet opschrijven, want dat kan later tegen je gaan werken. Dat heeft zelfs de naam "rutte-doctrine". Dat weet kouwe drukte ook wel.

Mark Huysman
Mark Huysman31 jan. 2021 - 7:42

Nee, Rutte schrijft het advies zelf niet, maar het is bekend dat OMT-leden onder druk staan om tegemoet te komen aan de wensen van het kabinet. En het kan jou een ‘goede zaak’ lijken om de basisscholen weer open te gooien maar daarmee loop je dus grote kans dat de huidige voorzichtige afname van het virus gestopt wordt. Aangezien het kabinet er ook niet in slaagt het vaccinatie-programma een beetje vlot uit te voeren betekent dat dat we nog veel langer in deze ellendige situatie blijven zitten. En dat er veel meer mensen dood gaan.

Pater
Pater1 feb. 2021 - 2:19

@Huysman Als je fouten niet toegeeft ben je niet meer geloofwaardig.

Marcus A.2
Marcus A.230 jan. 2021 - 11:48

"Er is veel gemor over kinderen die het hun ouders moeilijk maken thuis te werken. Laten we daar dan maar aan toegeven. We houden er wel een verhaal bij over de psychische schade die het thuishouden van kinderen oplevert." Er zijn wel degelijk veel kinderen en jongeren die het erg moeilijk hebben, en psychische schade oplopen. Dat is ook wel algemeen bekend inmiddels voor wie het een klein beetje volgt. Bovendien worden kinderen niet echt ziek van het virus. In mijn ogen wegen de belangen van kinderen net even wat zwaarder, en ik denk dat dat voor de meeste mensen wel zal gelden. Logisch dan toch om de scholen weer te openen? Het aantal kinderen bij de noodopvang stijgt al behoorlijk en ook vanuit de jeugdwet wordt er al veel meer opvang ingezet voor kinderen dan normaal.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jan. 2021 - 14:47

Ïk zie ook hoe problematisch het kan zijn, dat thuisonderwijs, het gebrek aan contacten voor de jongere en oudere jeugd. Maar voor wie niet? " In mijn ogen wegen de belangen van kinderen net even wat zwaarder, en ik denk dat dat voor de meeste mensen wel zal gelden. Logisch dan toch om de scholen weer te openen?" Nee. Voor mij niet. Ik vind het op laten lopen van de oversterfte door covid het niet waard de scholen weer te openen. Voor de buitengewone probleemgevallen in het onderwijs zal speciale en gespecialiseerde aandacht moeten zijn. Dat wel. Voor de grote 'gemiddelde' groep, die normaliter geen extra aandacht vraagt, is wat langzamer/moeizamer onderwijs echt geen ramp. Doen ze er een jaartje langer over (samen met de rest van Nederland). Een keertje 'doubleren' heeft weinig mensen schade opgeleverd.

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 17:37

Wat ik me afvraag als ik alles zo lees is hoe in godsnaam de mensheid ooit is gekomen waar we nu zijn. Die neanderthalers en/of cro magnon moeten al gillend gek gewwest zijn aangezien die sowieso permanent met die kinderen opgescheept zaten

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 18:45

@ vdBemt Mee eens. Schoolsluiting wil niet zeggen dat je niets moet doen om problemen die daardoor ontstaan te ondervangen maar mensenlevens gaan echt voor.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend30 jan. 2021 - 18:50

Tuurlijk niet vdBemt. Ik ben het met je eens, scholen dicht. Geeft mijn jonge kinderen in ieder geval een voorsprong op al die kinderen van ouders die er niet van 08:30 tot 13:00 naast kunnen zitten. Het gelul dat dit alleen voor ouders gedaan wordt slaat nergens op. Deze generatie schoolgaande kinderen is ondertussen bijna een jaar kwijt.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 23:41

Deze generatie schoolgaande kinderen is ondertussen bijna een jaar kwijt. Worden er zo 2 als de situatie qua besmettingen niet binnen korte tijd verbeterd. Enig idee hoe slecht Nederland het doet?

vdbemt
vdbemt31 jan. 2021 - 15:38

@Hoofdschuddend. Ik zeg nergens dat het dichthouden van de scholen thuis niet erg lastig kan zijn. Prijs jij jezelf maar heel gelukkig dat jij, en of je partner, je kinderen wel iedere dag kan begeleiden. Maar, voor de grootste groep, iets langer doen over de leerstof (kan later wellicht ook wel weer ingehaald worden) vind ik minder erg dan de oversterfte die we 'vrolijk' door laten gaan als we te vroeg gaan versoepelen.

brandhout2
brandhout230 jan. 2021 - 11:48

Han van der Horst kan wel eens gelijk hebben. Deze regering wil het beeld in stand houden dat ze greep op de zaak hebben. In feite zijn ze de regie kwijt en lopen ze achter de feiten aan. Door dit soort cosmetische ingrepen (zoals avondklok) willen ze hun eigen onvermogen maskeren. Het is nog veel erger dan we ons kunnen voorstellen. Deze mensen die nu de corona moeten bestrijden in NL zijn ongeschikt maar willen het niet toegeven. Het slachtveld dat ze nu al aangericht hebben is al bijna al niet meer te overzien. Als we de zaak nog willen redden moeten we echt van deze lui af. Laat het leger de vaccinatie maar direct overnemen en een crisisteam samenstellen die het nu verder gaat regelen.

Uitgekleed
Uitgekleed30 jan. 2021 - 11:32

Het opdoemende fiasco van de inentingen die maar niet goed van de grond komen samen met de dreiging van het gebrek aan voldoende serum, ligt ten grondslag aan het vroegtijdig openen van de scholen. Zie het als een vlucht vooruit. Het uitstellen van de verkiezingen wordt ook in alle toonaarden afgewezen.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2021 - 11:16

Volledig, maar dan ook volledig, mee eens. Het is, minstens, nog net zo verontrustend als 1 of 2 weken geleden. Vanuit virusbestrijding is er geen enkele aanleiding de maatregelen te gaan versoepelen. Het virus is een worsteling voor samenleving en economie. Het gejojo van dit kabinet maakt het alleen maar erger.

8 Reacties
Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 11:46

Er was vanuit virusbestrijding ook geen argument om de basisscholen te sluiten. Dus dan kunnen ze net zo makkelijk weer open.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2021 - 14:51

Die Jozias. Wederom niet op de hoogte van de feiten. Kinderen worden zelf niet gauw ziek. Maar bleken wel bij te dragen aan de besmetting. Waardoor leraren ziek werden en worden. De besmetting van de Engelse variant, via kinderen, is nog groter. Alle reden om scholen dicht te houden. In Griekenland zijn de scholen al 2 maanden dicht. Ze waren van plan ze binnenkort weer te openen. Maar stellen dat uit.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 15:46

[In Griekenland zijn de scholen al 2 maanden dicht. Ze waren van plan ze binnenkort weer te openen. Maar stellen dat uit.] Griekenland staat volgens onderzoek op positie 32 qua coronabestrijding: https://interactives.lowyinstitute.org/features/covid-performance/#rankings Dezelfde lijst waar Nederland de 75ste plek inneemt. Natuurlijk zullen de Rutte-apologeten wel weer iets zeggen van, ‘ja, maar Griekenland heeft weinig grenzen’, of 'warm weer', waarbij ze dan voor het gemak maar vergeten hoeveel vluchtelingen daar van heinde en ver aanspoelen. En hoeveel mensen daar wonen in de kwetsbare leeftijden van 70+ en 80+ (percentueel heel wat meer dan in NL). Het is het beleid, stupid!

Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 17:43

@vd bemt De argumentatie bij het sluiten van de scholen was niet het besmettingsgevaar van de kinderen maar het feit dat ouders dan niet naar kantoor konden. Dat is een feit. Leraren werden niet veel vaker besmet dan andere beroepen. Dat is een feit. Kinderen spelen wel degelijk minder kans om het virus te krijgen en te verspreiden. Maar dan nog, je moet het belang van de kinderen afwegen tegen het risico van iets meer verspreiding. Dan snap ik deze keuze.

LaBou
LaBou 31 jan. 2021 - 6:47

Jozias beweert in zijn reactie een heleboel maar toont helemaal niets aan. Dat noemt hij vervolgens "feiten". Overigens zijn bij andere wereldproblemen zoals de klimaatcrisis de belangen van diezelfde kinderen totaal niet belangrijk. Kortom, die kinderen worden hier gebruikt om de eigen zin door te drijven.

Mark Huysman
Mark Huysman31 jan. 2021 - 10:13

[De argumentatie bij het sluiten van de scholen was niet het besmettingsgevaar van de kinderen maar het feit dat ouders dan niet naar kantoor konden. Dat is een feit.] De argumentatie van het kabinet/OMT is doorlopend onbetrouwbaar maar zelfs als je deze argumentatie volgt dan is het dus niet slim om de scholen weer open te gooien want dan gaan ouders meer naar kantoor aangezien thuiswerken nog steeds vrijwillig is. [Leraren werden niet veel vaker besmet dan andere beroepen. Dat is een feit.] Dat is geen feit. Je hoeft geen beroep op te geven bij een test dus een heleboel blijft onder de radar. Maar als je kijkt naar de beroepen die opgegeven worden dan waren in oktober zorgwerkers, handhavers, horecapersoneel (horeca was toen nog open) en leraren het meest getroffen. Uit andere landen waar meer pogingen tot brononderzoek gedaan worden blijken leraren tot de meest besmette beroepsgroepen te behoren. Daarnaast zijn het niet alleen leraren die getroffen worden door besmetting van kinderen maar ook ouders natuurlijk: kinderen steken elkaar aan en steken vervolgens ouders en grootouders aan. Niet zo moeilijk te begrijpen toch? [Kinderen spelen wel degelijk minder kans om het virus te krijgen en te verspreiden.] Minder misschien maar ze krijgen het virus wel en ze kunnen het ook verspreiden. Dit in tegenstelling tot wat het kabinet/OMT in het begin beweerde.

vdbemt
vdbemt31 jan. 2021 - 15:42

@Jozias "Maar dan nog, je moet het belang van de kinderen afwegen tegen het risico van iets meer verspreiding. Dan snap ik deze keuze." Als je de stijgende oversterfte (waaronder ook familie en/of andere relaties van jou zouden kunnen vallen) niet erg vindt, dan snap ik het ook. Maar daarom snap ik het niét.

Jozias2
Jozias231 jan. 2021 - 22:00

@vd bemt/ labou Dat het besluit om de scholen te sluiten is ingegeven om de ouders thuis te laten werken is gemeld door de jonge bij Jinek bij invoering. Dat leerkrachten in het basisonderwijs niet vaker besmet worden tov andere beroepen is vandaag nog gesteld door slob bij op1. Uiteraard zullen er misschien mensen weer naar hun werk gaan. Maar tegelijk zijn er ook heel veel ouders die thuis werkten maar dat niet meer konden omdat ze les moesten geven. Het echte probleem is dat teveel mensen de maatregelen niet opvolgen. @vd bemt Het is kiezen tussen twee kwaden. Als het gaat om 1,5 miljoen kinderen en dus ook zo’n 3 miljoen ouders dan is dat in mijn ogen zwaarder wegend. Ik denk dat heel veel opa’s en oma’s hun kinderen gunnen dat ze weer naar school kunnen. Uiteraard gaan er mensen dood maar in de meeste gevallen waren dat mensen die op korte termijn al zouden overlijden. Als je iets niet meer kunt doen als er een risico is op overlijden dan kun je niets meer doen.

Thuiszitter
Thuiszitter30 jan. 2021 - 11:09

Tsja en we wachten maar geduldig af, het enige wat overblijft. Mijn dochter met haar kapperszaak heeft sinds de lockdown geen enkele euro steun gekregen , ze heeft gelukkig een meedenkende huurbaas , de huur februari mag ze vooruit schuiven, zou Maart nog steeds de lockdown gelden ? En dan nu de scholen weer open , Tsja , wat Han zegt , niet meer te volgen , de logica ontbreekt ....

Kit2
Kit230 jan. 2021 - 11:00

Als je de geschiedenisboeken opslaat, zie je dat iemand die een academische studie afsluit in 2020 ongeveer 4 jaar minder onderwijsuren heeft genoten dan iemand die dat in 1970 deed. Dat zit hem in afschaffing van lessen op zaterdag, maar ook in de zwemlessen en gymnastiek in basisonderwijs die ‘niet meer nodig’ waren en gewoon ook minder uren draaien en wat meer vakanties. Een vijfde van de kinderen is dan ook functioneel analfabeet na het basis onderwijs. Dan volgt het middelbaar onderwijs: geen zaterdagen meer, en daarnaast heel veel ’ophokuren’ , uren dat de kinderen geacht worden zelf iets te doen. Op het gymnasium mag je bv. latijn of grieks laten vallen, geweldig, dat leverde fijn veel uren niks doen op. Van 10-12 eindexamenvakken naar 6, dat ruimde ook lekker op. De academische studies gingen in 1982 van 6 naar 4 jaar en dat zat hem voornamelijk in de ‘algemeen vormende’ jaren voor het kandidaatsexamen. Hopla, weg ermee, dan maar wat smallere wetenschappers. Na deze halve eeuw sloop van het onderwijs begint men nu zich plotsklaps ernstig zorgen te maken over kinderen die een paar weken niet naar school kunnen. Krokodillentranen, want als dat zulke vreselijke achterstanden oplevert die het het hele leven beinvloeden, dan mag men wel eens gaan bedenken wat men in 50 jaar kapot heeft gesloopt. Ben het helemaal met Han eens: lariekoek voor de public relations.

4 Reacties
Paul250371
Paul25037130 jan. 2021 - 14:47

Fijne bijdrage.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 18:48

Tja, daar zeg je zoiets. Kan me er goed in vinden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 jan. 2021 - 11:17

De stages verdwenen uit de academische studies. Daardoor werd het doctorale gedeele bekort. De brede basis bleef grotendeels intakt.

Pater
Pater1 feb. 2021 - 3:23

Kostelijk, die lessen op zaterdag. Die waren er in 1970 allang niet meer ... En toen hadden we nog het volle pakket, geen beperking tot keuzevakken, en het examenniveau was even zwaar als in 1960. Kit kijkt héél ver terug.

Bouwman2
Bouwman230 jan. 2021 - 10:13

Met de toeslagen was - gesteld dat Mark Rutte zich door opportunisme liet leiden- precies hetzelfde aan de hand. Ook daar werd geluisterd naar de stem des volks. Een enkele stem gaat immers verloren. in de storm. Je heb een megafoon nodig om je hoorbaar te maken. In de zogenaamde toeslagenaffaire was dat Omzigt. Maar Van der Horst houdt de megafoon vast. Terwijl het kabinet ontslagnemend is en de eerste tranche van een miljardenkosten hersteloperatie al is overgemaakt zien we in hem een nieuwe Cato.Censorius. Hij kwam uit het volk en voelde zich het prototype van de nieuwe mens. Hij schopte het door zijn boerenverstand tot senator in Rome. In die positie opponeerde hij tegen vijanden. Zo ook tegen ene Scipio een naam die terugkeert in de tekst van het hedendaagse volkslied van Italië, fratelli d'Italia, Italia s'è desta. Enfin de rest kun je zo mee zingen. Cato maior was argwanend. Hij vermoedde bij nwijze van voorbeeld dat de genezers in Rome zonder uitzondering complotteerden om de burgers van Rome uit te roeien. Net als Corona-viris nu. En Cato bleef maar herhalen dat de concurrent Carthago met de grond gelijk moest worden Dat bebeurde ook in 746, voor de jaartelling begint. Daarna moest Carthago wel weer opgebouwd worden, dat snap je. . . Hij werd zo de mens geworden koppigheid en vasthoudendheid en werd daarom zeer geprezen. Helemaal mee eens Cato, zeiden veel Romeinse burgers. Maar uieraard berust wat ik aan gelijkenissen opdis op zuiver toeval. In de bijbel vind je ook gelijkenissen en parabels. En meen je nou echt dat die stuk voor stuk totale onzin zijn.? ,,

Tom Lucassen
Tom Lucassen30 jan. 2021 - 9:28

sowieso gaan de scholen een week later (zuid) weer dicht vanwege vakantie, puur publiciteit dus inderdaad.

7 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗30 jan. 2021 - 9:51

Hier wordt juist overwogen om die vacantie een week (of twee) langer te laten duren om zo de besmettingen via dit kanaal te temperen. De minister van onderwijs is echter mordicus tegen. Inhoudelijk is het echter geen slecht idee om in die week iedereen weer op school te hebben en een gericht plan voor de vacantie week en daarna voor te bereiden. Dat geeft de docenten ook weer zicht op de probleemgevallen.

Sonic2
Sonic230 jan. 2021 - 10:14

Dat is het ook, maar het kabinet kan volgens mij ook niets anders. Helemaal niets versoepelen zal leiden tot een grote veenbrand. Eerst de basisschool en daarna in Maart de kapper en musea. Het zal leiden tot een modus waarbij de kiezer licht aan het einde van de zeer donkere tunnel ziet. Die avondklok hebben we sowieso nog tot 1 Maart. Daar ben ik altijd al van uitgegaan. Daarna gaat hij er af. En er komt nog een gigantisch steunpakket in Februari of Maart. Er zal nog met miljarden worden gesmeten. Zoals je nog nooit gezien hebt.

Bouwman2
Bouwman230 jan. 2021 - 10:48

De Decamerone was ook eigenlijk publiciteit geven aan de angst voor de pest. Hoe doodsnood tot literatuur werd.

adriek
adriek30 jan. 2021 - 11:01

Scholen een weekje open en daarna fijn met vakantie is natuurlijk de domste actie die je kunt bedenken: In die ene week verspreiden we het virus fijn onder zo veel mogelijk gezinnen die daarna - we moeten toch wat - leuke dingen gaan doen in de vakantie, in binnen- en buitenland.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2021 - 11:18

@Sonic " Eerst de basisschool en daarna in Maart de kapper en musea. Het zal leiden tot een modus waarbij de kiezer licht aan het einde van de zeer donkere tunnel ziet." Het probleem is alleen dat dit kabinet met haar zwakke ingrepen de tunnel steeds verlengt.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 11:57

@Sonic [Dat is het ook, maar het kabinet kan volgens mij ook niets anders. Helemaal niets versoepelen zal leiden tot een grote veenbrand. Eerst de basisschool en daarna in Maart de kapper en musea. Het zal leiden tot een modus waarbij de kiezer licht aan het einde van de zeer donkere tunnel ziet.] Ik denk dat je hier terecht het woord ‘kiezer’ gebruikt. Het kabinet wil de kiezer zo gunstig mogelijk stellen voor de verkiezingen in maart. De grap is alleen dat, zoals Han terecht zegt, het dreigingsniveau niet is afgenomen en dat vroegtijdige opening vermoedelijk tot nieuwe pieken gaat leiden of minimaal tot geringere afname van het aantal besmettingen. Het is logisch dat er maatschappelijke druk is om dingen te versoepelen -ook omdat het beleid telkens zo inconsistent en onbetrouwbaar is en totaal niet overtuigend wordt uitgedragen. Maar politieke partijen die mogelijke kiezerswinst boven de volksgezondheid stellen deugen natuurlijk van geen kanten. Rutte en De Jonge hebben op werkelijk elk moment gefaald en op elk moment de verkeerde beslissingen genomen dus grote kans dat ze ook nu het verkeerde gaan doen. Zoals vdbemt terecht stelt zal daardoor die donkere tunnel opnieuw verlengd worden. En zullen meer mensen de dood vinden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2021 - 14:09

"Hoe doodsnood tot literatuur werd." Niet echt, al had schrijver Boccacio had wel vrienden en familie verloren.

Juppé🎗
Juppé🎗30 jan. 2021 - 9:02

Het is misschien handig om iets meer te weten over de oude Cato (Censorius) het nieuwe indoctrinerende voorbeeld van onze Hannibal. Deze Cato was verre van een verlichte geest, maar een reactionaire drol van het type flap. De hieronder aangehaalde uitspraken getuigen al van domheid en wraakzucht, maar zijn uitlatingen en wetsvoorstellen aangaande dieren, slaven en vrouwen maken hem de Trump van zijn tijd. Verder kunnen we nu ieder voorstel van de regering wel als verkiezingspropaganda gaan zien, maar de strategie is wel duidelijk : De R moet niet te lang en te ver boven de 1 komen , zodat de gezondheidszorg (niet alleen die t.a.v. Corona) niet in elkaar zakt. Daarbij moet de maatschappelijke schade zo klein mogelijk worden gehouden. Langzaam kan er dan dankzij natuurlijke immunisatie, vaccinatie en het komende zomerweer, wat meer. Onder andere Frankrijk heeft er voor gekozen om de basis van het onderwijs open te houden, mede vanwege het aantal kinderen dat zoek raakte na wat langer internet onderwijs en dat niet door technische problemen, maar door problemen in de thuissituatie, waar geen mens meer zicht op had. In Italie hetzelfde. Het probleem is hier nu dat we het niet meer redden met de avondklok en er tijdelijk andere aanvullende maatregelen moeten komen. Die zullen de winkeliers en de sporters dan weer niet leuk vinden......zelfde problematiek als in NL alleen zijn hier voorlopig geen verkiezingen.

6 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jan. 2021 - 9:59

Cato de Oudere was een zeer conservatief man maar deze man vergelijken met Trump slaat de plank volledig maar dan ook volledig mis. Er zijn genoeg Romeinse politici met name in de generatie na Cato, die je met enige frivoliteit wel met Trump op een lijn kunt stellen maar de oude Cato zeker niet. Ik ben het met je eens dat de regering niet alleen in Nederland met de handen in het haar zit.

Bouwman2
Bouwman230 jan. 2021 - 11:06

Merkwaardig, ik had alleen het kopje gelezen en sloeg meteen ook aan op Cato Maior. Maar hoe je nou bij Donald J.Trump komt? Had jij het over hem Juppë.? Ik was em al vergeten net als Alain Juppé.. Zou dat verdringing zijn, wat leidt tot een complex? De avondklok is niet zo erg, het is winter, koud en guur. Buien is het 3 graden, maar binnen zit Mieke van der Wey. Heel gezellig, die Mieke. Nooit ontmoet, maar wel een soort radiovriendin. En het leuke is, terwijl Mieke praat kun je gewoon multi-tasken. Nou bij Van der Horst lukt me dan echt niet. Zit ik meteen geschrokken overeind, valt me het boek uit handen, naast het omgestoten glas rode wijn van un petit propriétaire. . En dan moet ik dat allemaal weer schoonmaken ook nog.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2021 - 12:46

Jonge kinderen naar school en vakantie overslaan. Dat voorkomt ook dat ouders in de auto springen om toch een weekje elders te gaan doorbrengen.

Juppé🎗
Juppé🎗30 jan. 2021 - 13:33

« Jonge kinderen naar school en vakantie overslaan. Dat voorkomt ook dat ouders in de auto springen om toch een weekje elders te gaan doorbrengen. »....hier zijn de voor de hand liggende mogelijkheden al afgesneden. De skilocaties zijn in ieder geval tot 7 maart ongefaciliteerd, maar je weet niet wat mensen binnen de formeel toegestane mogelijkheden toch gaan proberen, hoewel iedereen toch wel weet dat dat niet de bedoeling is.. Het schetst wel hoe ingewikkeld het is om een consistent pakket maatregelen te maken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2021 - 16:58

Juppé???? op zondag worden de parkeerterreinen bij de Posbank (Veluwezoom, in de buurt van Arnhem) afgesloten hoorde ik.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 feb. 2021 - 0:46

Op de voor mij dichtsbijzijnde heide was het ook druk vanwege het mooie weer.

Buitenstaander
Buitenstaander30 jan. 2021 - 8:55

En Han, wat is nou niet public relations? Zelfs wat jij doet voor JOOP.... Misschien moeten we een aantal dingen even benoemen mbt de vaccinatie en de maatregelen: Ja, de eigenwijzigheid van het ministerie, en dat typisch NLse van 'honderd+' instanties die alles gedentraliseerd op hun eigen manier willen doen, ze weten het immers allemaal beter, helpt niet echt. Misschien wasde militaire logistiek, todown en met een duidelijke bevel aen aansturingsstructuur bter geweest. En ja, het is balanceren tussen medische noodzaak en ook nog een beetje blijven leven en functioneren. Maar dan toch ook: welk land wordt niet wekelijks geconfronteerd met nieuwe situaties: Frankrijk; Duitsland en dan moet je steeds schakelen. Daar ga je met je strategie ....En misschien dat al die aardige oppositiemensen liever zo'n mooi 5 jaren plan gehad, met weemoed denkend aan oude socialistische / communistische partijplannen, maar we zagen wat dat opleverde.... Zolang wij steeds individualistischer worden en we alles aan meningen serieus nemen en te vriend willen houden, blijft het modderen. In welk land willen nou meer dan 80 partijen trachten mee te doen aan de verkiezingen, en dan ook nog zonder drempel... Waanzin. En dan ook nog boos worden als hun mening niet terugkomt in de besluiten....

4 Reacties
Sonic2
Sonic230 jan. 2021 - 10:08

Inderdaad. Jetten, Kaag, Ploumen en Klaver kunnen niet wachten tot dat ze hun communistische plannen in uitvoer kunnen brengen. Tot ze u en alles rechts van Groenlinks in een goelag of kamp kunnen stoppen.... Ik denk dat we een gigantische politieke omwenteling krijgen( naar links) als rechts en ultra rechts eens niet worden gevoed door desinformatie. Als hun mythes, sprookjes en leugens eens worden door geprikt. Als hun verkeerde voorstelling van zaken eens door geprikt wordt. En als ze eens wordt duidelijk gemaakt door media of door wie dan ook dat hun beeldvorming niet kloppend is. Als je ook weer ziet dat u met verwijten van socialisme en communisme komt. Amerika is het slechte voorbeeld. Daar ziet Fox News, Newsmax in Biden een radicale socialist. Terwijl Biden in werkelijkheid een gematigde midden politicus is. Eerder rechts als links. En het zou al veel helpen als mensen die absoluut niet weten waar ze over praten als die dat ook niet doen. En stemmen met zoveel desinformatie lijkt me ook onhandig. De overweldigende meerderheid zit op rechts en ultra rechts overigens. Het is geen kwestie van 2 werkelijkheden. Het is een kwestie van 1 groep die totaal niet in de werkelijkheid leeft. En geen idee heeft wat er aan de andere kant van de bubbel zit. En dat is de rechtse bubbel. Niet de linkse

Bouwman2
Bouwman230 jan. 2021 - 11:12

Alleen die eerste regel al. Norm. Soms denk ik,als variatie op wat Godfried Bomans zei over mevrouw Dietrich: o, had ik maar een zo'n regel bedacht.

Rechtdoor3
Rechtdoor331 jan. 2021 - 10:28

@Mark "sluiting scholen enkel onder druk van buitenaf, continue ontkenning van het feit dat kinderen het virus overdragen ondanks wetenschappelijk bewijs" Graag een link naar dat bewijs en vanzelfsprekend een studie van voor maart 2020 toen de scholen dicht gingen. Een top: bespaart u de moeite, dat wetenschappelijke bewijs gaat u niet vinden

vdbemt
vdbemt31 jan. 2021 - 15:53

@rechtdoor. Ik heb er weinig moeite voor hoeven doen. : http://www.gezondheidsnieuws.aantreffen.nl/corona-covid19/bewijs-jonge-kinderen-verspreiden-covid-19-efficienter-dan-volwassenen/ Toegegeven, ik vond even makkelijk artikelen gelovenswaardige artikelen die vermelden dat het meevalt. Maar stel nou, dat het meevalt, de verspreiding door kinderen. Als je er weer vele malen 30 bij elkaar zet, vergroot je toch weer behoorlijk de verspreidingskans.

Sam V
Sam V30 jan. 2021 - 8:44

Schoenmaker, blijf bij je leest! Wellicht kan dhr Van der Horst een vergelijkbaar open land opnoemen dat veel eenduidiger en consequenter is met de maatregelen met zichtbaar resultaat. Voor alle landen geldt dat dit een unieke situatie is waar het voor een groot deel gewoon trail-en -error is. Als de wetenschap niet de antwoorden heeft, moet de politiek zelf keuzes maken. Keuzes waarin altijd verschillende belangen zijn. Ik hoor graag van dhr. Van der Horst wie die antwoorden dan moet geven.

5 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 10:17

[Wellicht kan dhr Van der Horst een vergelijkbaar open land opnoemen dat veel eenduidiger en consequenter is met de maatregelen met zichtbaar resultaat.] Op de eerste plaats is het natuurlijk een beetje onzin om over ‘open’ landen te spreken aangezien de pandemie alles verandert. Je wilt Nederland op dit moment toch niet ‘open’ noemen? Daarnaast zijn er wel landen te noemen die vergelijkbaar zijn met Nederland (Noorwegen, Denemarken, Nieuw-Zeeland, Australië) die consequente en eenduidige maatregelen genomen hebben waardoor ze het virus veel meer onder controle hebben. Nederland heeft op elk cruciaal moment gefaald. Zelfs de vaccinaties krijgt men niet voor elkaar.

Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 10:36

@Mark, Australië, Nieuw Zeeland zijn totaal niet vergelijkbaar met Nederland vanwege de bevolkingsdichtheid, eilanden, fractie van het dagelijks grensverkeer in normale omstandigheden, cultuur en soort economie etc. etc. Heb je enig idee wat Australië heeft gedaan met haar eigen onderdanen op het moment dat de grenzen dicht gingen? Je denkt dat Nederland dat ook had kunnen doen? En hoe zie je het afsluiten van de landsgrenzen precies voor je? Nederland heeft 450 grensovergangen waarbij sommigen dwars door steden of dorpen loopt. Deze landen hebben relatief 'geluk' minder in verbinding te zijn met andere landen en het feit dat er op relatief zeer korte termijn een vaccin is gekomen. Wat als de ontwikkeling van een vaccin drie jaar had geduurd? Noorwegen is ook qua bevolkingsdichtheid een totaal andere situatie, Noorwegen is op IJsland n het dunst bevolkte land van Europa met 13 mensen per vierkante kilometer. Denemarken heeft net een piek achter de rug die vergelijkbaar was met onze laatste piek. In Nederland is zeker niet alles goed gegaan maar het zou vooral fair zijn om Nederland te vergelijken met West Europese landen als Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal en Italie. Dan zijn er landen die het beter doen en landen die het slechter doen.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 12:27

Ja, je kunt bij elk land dat het goed doet zeggen: ja, maar dat is in dit of dat opzicht toch weer anders dan Nederland. Kijk simpelweg naar de besluiten (of gebrek aan besluiten) die dit kabinet genomen heeft: a) ontkenning gevaar in begin van de pandemie b) geen enkele voorbereiding ondanks alarmerende berichten en waarschuwingen vanuit de WHO dat al in januari sprak van een internationale noodsituatie c) door laten gaan van carnaval en andere massa-activiteiten ondanks b) d) insteek op krankzinnige groepsimmuniteitstrategie e) trage lockdown eerste golf f) sluiting scholen enkel onder druk van buitenaf, continue ontkenning van het feit dat kinderen het virus overdragen ondanks wetenschappelijk bewijs g) ontkenning noodzaak testbeleid in begin eerste golf, ondanks dat WHO het belang hiervan keer op keer benadrukte h) late opbouw testcapaciteit i) onbenut laten aanwezige testcapaciteit en aanbod testbedrijven j) verbod zorgpersoneel zich te mogen laten testen k) onvoldoende beschermingsmaterieel zorgpersoneel l) onbenut laten van aanbod bedrijven om over te schakelen op productie beschermingsmaterieel m) slachting verzorgingshuizen als gevolg van j), k) en l) n) te snelle afbouw maatregelen na de eerste golf o) falen opbouw capaciteit brononderzoek (nu nog steeds een zootje zoals Han terecht stelt) p) falen testbeleid op Schiphol in vakantietijd q) slap quarantainebeleid r) extreem laat en aanvankelijk zeer slap ingrijpen 2e golf s) idioot lang gedraai over mondkapjes t) gewoon door laten gaan vluchten van en naar VK ondanks alarmerend berichten Britse mutatie u) zeer trage uitrol vaccinatie waardoor we op de een na laatste plek in Europa staan qua snelheid v) sneltesten van inferieure kwaliteit etc. Natuurlijk zijn er meer landen die het slecht doen (Nederland staat op positie 75 van 98 onderzochte landen) maar dat is natuurlijk geen excuus voor het rampzalige beleid hier.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2021 - 13:08

Noorwegen sloot de grenzen. Maar dat was te laat om corona buiten de deur te houden. Wel had Noorwegen het geluk dat wintervakanties relatief vaak in eigen land worden gehouden of op een strand op Teneriffe. Als het gaat om vergelijkingen komt alleen groter Oslo (Viken) in aanmerking. Echt geweldig gaat het daar niet. Het gemuteerde virus is ook in Noordelijke provincienesten zoals Bødø aangetroffen.

Pater
Pater1 feb. 2021 - 4:08

NL heeft veel fouten gemaakt, maar Huysman draait door. Het OMT heeft aanvankelijk ingezet op onderdrukking van het virus, pas later op mitigatie: omdat onderdrukking niet meer mogelijk was. Het OMT heeft aanvankelijk ingezet op bron- en contactonderzoek, tot dit niet meer mogelijk was. Het inzicht in de noodzaak was volledig aanwezig. Het advies tot beperking van testonderzoek onder zorgpersoneel werd uitsluitend veroorzaakt door een tekort aan materiaal. Het OMT heeft in maart 2020 geadviseerd de vliegverbindingen met besmette gebieden te staken. In de OMT-adviezen is de immuniteitstheorie niet terug te vinden. Het grote falen van het OMT in die begintijd was, dat er geen beperkingen werden opgelegd aan evenementen. Het gevaar van het virus werd wel onderkend, maar de besmetting (vooral in Brabant) werd zwaar onderschat. Als je de adviezen langsloopt valt op dat die inhoudelijk vaak alarmistisch genoeg waren, maar op het niveau van concrete maatregelen niet werd doorgedrukt. De uitvoering van het beleid door het ministerie is m.i. méér verantwoordelijk voor de fouten dan de adviezen van het OMT. Doorslaggevend voor de verspreiding in NL was de import uit wintersportgebied. Dat speelde niet, of nauwelijks, voor de vier door Huysman genoemde landen, een belangrijk verschil. Noren gaan in eigen land op wintersport...

WeesGeenKees
WeesGeenKees30 jan. 2021 - 8:26

Wanneer beseffen mensen nou eindelijk eens dat dit coronavirus nooit maar dan ook helemaal nooit meer gaat verdwijnen. Het zit in de natuur en zal net als de griep (gastheren vogels en varkens) steeds weer terugkomen. Lockdowns, mondkapjes en dergelijke hebben dus totaal geen zin want kijk maar naar China, HongKong en Nieuw-Zeeland het komt gewoon weer terug. Zelfs met vaccinaties ga je het niet wegkrijgen zelfs niet als er een ultiem van vaccin zou zijn met 100% bescherming voor de gevaccineerde én 100% geen verspreiding door de gevaccineerde. Er zijn namelijk ALTIJD mensen die niet gevaccineerd mogen worden vanwege bv. een immuun-suppressieve behandeling. Kortom we moeten ermee leren leven en wel zo snel mogelijk want met het huidige beleid zit straks half Nederland in de WW/Bijstand en vertel mij nou eens wie dat gaat betalen? Duidelijk toch, gewoon bij de feiten blijven en de feiten zeggen dat we het kind met het badwater aan het weggooien zijn door totaal onnadenkend beleid dat niet op feiten gebaseerd is.

2 Reacties
Zandb
Zandb30 jan. 2021 - 12:09

Wees U zegt in feite niets. Want dat is dus net de discussie: Welke feiten we hoe laten spreken, dat we op de beste manier omgaan met dit probleem, dat inderdaad nooit meer weggaat. En van die discussie, daar maakt kritiek onderdeel van uit.

FonsRietdijk
FonsRietdijk31 jan. 2021 - 13:17

Haha die zand, je eerste zinnen aan Wees gaan ironisch genoeg op voor nagenoeg alle berichten van jouw hand. Net als deze, het voegt allemaal niks toe Gerrit.

JanvdH2
JanvdH230 jan. 2021 - 8:23

Wat ik niet snap (maar goed wie ben ik) De voorjaarsvakantie in het zuiden begint op 13 FEB en in het noorden en westen op 20 FEB, de kinderen kunnen dus 5 resp. 10 dagen naar school om vervolgens een week vakantie te krijgen. Ik begrijp de wens o de kinderen weer naar school te sturen en stipjes op de horizon te zetten, maar waarom niet wachten tot na de voorjaarsvakantie? Ik zie alleen maar voordelen, duidelijke grenzen, langer de tijd om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen, meer tijd om te vaccineren, een beter inzicht wat nu echt het effect is van kinderen wel op niet op school

3 Reacties
LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 11:33

Je hebt blijkbaar geen enkel idee welke enorme invloed die week onderwijs op die kinderen heeft.

JanvdH2
JanvdH230 jan. 2021 - 16:36

LaBou, En die ene week gaat een enorm verschil maken? Heb je enig idee wat de lockdown voor gevolgen heeft voor alle alleenstaanden? Horeca? Wat de risico's zijn voor de zorg?

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 17:45

Sorry hoor. Volgende zal ik, speciaal voor jou, er bij vermelden dat het sarcasme is.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 jan. 2021 - 6:09

Wij stonden hier ook al met de oren te klapperen. Eigenlijk vreemd dat dit soort hap-snap gedrag ons toch nog verrast! De eerste die ermee kwam was n.b. Wobke Hoekstra. Dat was het voorgerecht!

Pater
Pater30 jan. 2021 - 1:49

"...avondklok (,,,), die (...) geen merkbare gezondheidswinst (oplevert)": Hoe komt VdHorst daarbij? Het aantal positieve testen is sindsdien duidelijk afgenomen. "Dat weten de deskundigen dus al vast voor hun maandagse vergadering." Die vergadering is al lang verplaatst naar einde van de week, voorafgaand aan de zondagse vergaderingen op het Catshuis in plaats van daarop volgend, juist om het OMT los te trekken van politieke beïnvloeding.. "Naar alternatieven (voor de bestelde sneltest) was niet gekeken." Gelul. Er zijn miljoenen andere sneltests gekocht, ook beter presterende, in totaal vijf types. Het is helaas een feit dat dit kabinet niet in staat is tot een consistent beleid en tijdige maatregelen. De manier waarop de diverse lijsttrekkers bij voorbaat zinspelen op een heropening van het onderwijs is een diskwalificatie van die lijsttrekkers. Dat rechtvaardigt niet de opgewonden, zelfs rellerige toon, de eenzijdigheid en de misleidende fouten van/in de stukjes van de laatste tijd van VdHorst.

5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jan. 2021 - 10:04

In het algemeen duurt het een dag of tien voordat effecten van een maatregel duidelijk worden. Dat heeft te maken met de incubatietijd. In Frankrijk blijkt aldus de regering zelve, de avondklok weinig uit te halen. Dat zal in Nederland dus ook het geval zijn, temeer daar andere coronamaatregelen er al toe hebben geleid dat er geen reden is om 's-avonds de straat op te gaan. Verder vertrouw ik meer op Follow the Money dan op jou.

Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jan. 2021 - 10:10

VErrek verschrijving: dat maandagse vergadering moet zijn vrijdagse vergadering. Het OMT advies over het onderwijs staat overigens gepland voor 2 februari.

LaBou
LaBou 30 jan. 2021 - 11:31

Met het tijdstip van vergaderen kun je de mate van politieke beïnvloeding regelen aldus pater. Ja, echt wel maar niet heus natuurlijk. Die beïnvloeding is er hoe dan ook. Het advies van de OMT moet wel aan de politieke wensen voldoen.

Pater
Pater31 jan. 2021 - 4:02

@LaBou De strijd van het OMT tegen de politieke beïnvloeding is beeldend in de Vk beschreven, en het tijdstip bleek inderdaad een belangrijke rol te spelen. Wel je zaakjes bijhouden svp. @VdHorst Ja, de incubatietijd speelt een rol, niettemin is die afname zichtbaar. Dat de avondklok wellicht niet helpt in de Franse situatie bewijst niks over NL omdat de andere maatregelen sterk verschillen. Alle winkels zijn in Frankrijk sinds eind november weer open, net als de kerken en de kappers. De crèches en scholen waren en blijven open. De thuisregels zijn minder streng.

Pater
Pater31 jan. 2021 - 4:06

PS Over de sneltesten schrijf ik precies wat FTM schrijft. Er zijn vijf types uitgekozen, de Abbott test presteert minder dan de andere vier (maar is wel veel goedkoper), waarvan er ook miljoenen zijn ingekocht..

Baggiebor
Baggiebor29 jan. 2021 - 23:50

Omdat ime Han, behalve op alles en iedereen commentaar hebben, nog nooit met iets structureela gekomen is. Het is zo makkelijk brullen vanaf de zijlijn zonder enige verantwoording

Zapata
Zapata29 jan. 2021 - 23:48

Het maakt denk ik niet uit wat de regeringspartijen en met name de VVD doen. Het is rally around the flag in deze tijd van crisis of andere tijden van crisis. Ik bespeur een heel sterk Stockholm syndroom bij het electoraat. In maart 50 zetels VVD.

Jozias2
Jozias229 jan. 2021 - 23:00

Elke generatie heeft het tot nog toe beter dan de generatie daarvoor. Het is dus niet zo moeilijk om 75 jaar of meer terug in de tijd te gaan en te zeggen dat het toen erger was dus we moeten niet zeuren. Dat het alleen PR zou zijn is wat mij betreft ridicuul. Dat gaat totaal voorbij aanbod belangen van kinderen (sociaal en qua onderwijs) en de situatie waar heel veel thuiswerkende ouders in zitten.

1 Reactie
Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 8:59

Aanbod = aan de

Poeha
Poeha29 jan. 2021 - 21:58

Kom op, eerst moest de horeca ed openblijven. Toen moesten de boekenwinkels en bibliotheken toch eigenlijk open blijven. Toen moest de avondklok niet worden ingevoerd. En dan is het nu de basisscholen openen? NEE, super slecht idee! Haha, kom op zeg. Hoeveel kinderen liggen er in de ziekenhuizen? Precies. “ Toch zijn volgens het British Medical Journal kinderen vatbaarder voor de Britse variant dan voor de klassieke. “ Er staat in the journaal: among those aged under 15 there were slightly more cases of the variant virus in the community than the non-variant, though not significantly so. Dr vatbaarheid is dus helemaal niet significant! Dus er is totaal geen reden op basisscholen en opvang gesloten te houden. Ja - er waren slightly more casus - maar daarom ga je de scholen toch niet sluiten. Wat een flauwekul.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jan. 2021 - 10:14

Flauwekul is het de scholen te openen terwijl het dreigingsniveau van corona niet is veranderd. Het kan ook zijn dat het fauwekul was ze te sluiten natuurlijk.

Jozias2
Jozias230 jan. 2021 - 10:37

@Han Het was ook flauwekul ze te sluiten. Dat hebben ze ook gezegd. De sluiting van de basis scholen was om ouders meer thuis te laten werken.

komputerhulp
komputerhulp29 jan. 2021 - 21:51

Dat de basisscholen open gaan zal meer te maken hebben met dat klagende VVD electoraat, dat veelal bestaat uit bakfietsouders die thuiswerken en online lessen voor de kids maar moeilijk kunnen combineren Dit beleid, of wat daar voor door moet gaan, heeft niks meer te maken met rationaliteit maar is inzet geworden om te dingen naar de gunst van de kiezer op 17 maart. Dat met het openen van die basisscholen ook die minder bedeelde kinderen er garen bij zouden spinnen, is een onbedoeld extra wat ook in de populariteitsstrijd gegooid kan worden. Maar dat is meer een soort collateral damage in reverse.

Brent Dysta
Brent Dysta29 jan. 2021 - 21:48

Geen paniek mensen. Ik durf te wedden dat in de afgelopen sluitingsweken door Arie Slob en de scholen solide plannen zij uitgewerkt om de scholen desnoods gedeeltelijk weer verantwoord te openen. Ook vermoed ik dat hard is gewerkt aan de ventilatie in de schoolgebouwen en aan de beschikbaarheid van goeie mondkapjes en sneltesten. Je denkt toch niet dat Arie niks heeft zitten doen.

Louis6
Louis629 jan. 2021 - 21:06

De psychische schade is geen verhaaltje. Voor veel kwetsbare kinderen duurt deze lockdown veel, veel te lang. Daar wordt veel schade aangericht.

JanB2
JanB229 jan. 2021 - 20:43

Met een britse variant in opmars en inmiddels ook gevallen van braziliaanse varianten zonder eenduidige link met Brazilië is het heropenen van de basisscholen volstrekt onverantwoord. Het zou de zoveelste blunder zijn in het coronadossier van Rutte cs.. De zoveelste toegift aan het adres van pressiegroepen die op hun wenken worden bediend ipv dat ze uit den Haag in niet mis te verstane woorden te horen krijgen dat ze hun gemak en hun grote bek moeten houden. Heb me vanavond rot geërgerd aan de uitzending van M waarin een aantal hotemetoten uit de zachte sector met termen als "ondragelijk leed" en meer van dat soort onderbuikgezwam de situatie van de jeugd in coronatijd meenden te moeten duiden. Werkelijk een gotspe. Wat moeten mensen die zelf kind waren in '40-'45 hier niet van denken vraag ik me af. Het excuus van de gewenste kindjesgeneratie ligt al klaar natuurlijk: "ja maar dat waren andere tijden". Klopt, toen ging je op transport als je van de verkeerde groep was, werd je gebombardeerd als je in of rond het Bezuidenhout of in de buurt van Philips woonde, had je weken niet te vreten terwijl buiten een recordwinter woedde, en.....kon je 2 jaar lang niet naar school. Dát is pas leed! Voor de goede orde: van een school die dicht ging droomden wij vroeger. Het was toen namelijk al lang geen oorlog meer, de welvaart was hoog, afleiding en vertier (ook in huiselijke kring) waren er genoeg. Prettige herinneringen aan mijn basisschooltijd, ook aan de school, zonder meer. Maar waar was corona tijdens mijn middelbare schooltijd!!! Een lockdown van zo'n 2 jaar gedurende de laatste jaren was me meer dan welkom geweest. Gewoon zelf maar wat aanstuderen en dan staatsexamen doen. En dan, zonder eerst nog 2 jaar tegen al die kutkoppen aan te hoeven kijken doorstromen naar een studie. Ik zou ervoor getekend hebben. Mijn verhaal is waarschijnlijk niet representatief voor een hele generatie. Maar het geeft wel aan dat er ook een andere kant aan schoolsluitingen zit dan dat ons ouders willen doen geloven die kennelijk hun kinderen overdag niet om zich heen kunnen verdragen en zich daarom in allerhande bochten wringen om ze weer de deur uit te kunnen krijgen. Desnoods ten kosten va duizenden levens. En politiek den Haag lijkt ze nu op hun wenken te bedienen. Net zoals destijds de horeca en de reisbranche, en net zoals men al tijden lang deze groep ouders en hun spreekbuizen naar de mond praat en bediend, desnoods op basis van standpunten die wetenschappelijk niet hard te maken zijn of gewoon pertinente leugens. Mijn hoop kan alleen maar zijn dat op het allerlaatste moment nog iemand zijn verstand gebruikt, tot de conclusie komt dat één en ander ontzettend link is en de knoop doorhakt. Dat laatste ten faveure van het handhaven van de schoolsluitingen welteverstaan. Minimaal tot begin maart dicht. De cijfers laten momenteel geen andere conclusie toe. Daarna geleidelijk openen zoveel het kan en proberen mee te profiteren van weersomstandigheden die langzaam beter worden en het virus minder in de kaart spelen. Dát is verantwoord bestuur. Niet de Grote Coronashow waarin de zaak nu dreigt te ontaarden (met de verkiezingen in aantocht, laten we dat detail vooral niet vergeten).

15 Reacties
nikita72
nikita7229 jan. 2021 - 22:10

Ik denk dat het sluiten van de scholen voor veel kinderen een serieus probleem is. De leeftijd van het kind kan ook van belang zijn. En de aandacht die de ouders willen/kunnen bieden. Maar de maatregelen lijken inderdaad meer show dan beleid.

Jozias2
Jozias229 jan. 2021 - 23:02

Als we dan toch terug in de tijd gaan. Laten we met halve klassen gaan werken. Dan doen we alleen de jongens want vroeger (en nog steeds in sommige delen van de wereld) kregen veel meisjes ook geen onderwijs. Dus dan is het nu ook niet zo heel erg.

EricDonkaew
EricDonkaew30 jan. 2021 - 2:18

@JanB: en proberen mee te profiteren van weersomstandigheden die langzaam beter worden en het virus minder in de kaart spelen. ----------------------------------- Grappig dat je inmiddels tot dit wijze inzicht bent gekomen. Vorig jaar maart waren jouw opvattingen hierover nog 180 graden gedraaid.

Tom7
Tom730 jan. 2021 - 6:37

@JanB "Heb me vanavond rot geërgerd aan de uitzending van M waarin een aantal hotemetoten uit de zachte sector met termen als “ondragelijk leed” en meer van dat soort onderbuikgezwam de situatie van de jeugd in coronatijd meenden te moeten duiden. Werkelijk een gotspe." Je bent ergens blijven hangen, niet alleen met je oordeel over en jongeren die in deze tijd opgroeien, maar ook met maar steeds het Idee (religie) naar voren brengen dat we de natuur moeten beheersen en dat dan alles wel goed komt. Wat je oordeel over jongeren in deze tijdgeest betreft beveel ik je Candide van Voltaire aan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Candide En wat je oordeel over het beheersen van de natuur betreft, beveel ik je de laatste aflevering van Zembla aan, die eigenlijk gaat over voorkomen is beter dan genezen, oftewel dienbaar zijn aan is progressieveren, levert diversiteit en welzijn voor mens en dier op. Beheersen (totalitair-> geld-> schijn (cijfer fetisjisme)) van is reductie met uiteindelijk vernietiging van mens en dier. Het excuus van de Boerenleenbank https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-uitgeputte-bodem Fijne dag nog.

WeesGeenKees
WeesGeenKees30 jan. 2021 - 8:32

Woorddiarree mag ik dat zeggen? Ja!

Wient
Wient30 jan. 2021 - 9:38

Compleet eens met van der Horst en JanB. Alle politieke partijen vinden nu plots hun verkiezingscampagne belangrijker dan de coronabestrijding. Ze zijn plotseling doodsbenauwd dat stemmen vóór de avondklok hen zetels gaat kosten na de verkiezingen. Iedereen lijdt onder corona, niet alleen kinderen en scholieren. Corona gaat ons, de hele maatschappij, geld kosten. Scholing loopt onmiskenbaar grote achterstanden op. Dat gaat geld kosten en levert verloren kansen voor iedereen op. Misschien een idee om ALLE opleidingen één jaar langer te maken op kosten van ons allen, om de achterstanden enigszins in te halen. Maar om met coronamaatregelen te marchanderen voor gewin in de verkiezingen gaat te ver.

Tom7
Tom730 jan. 2021 - 10:02

@ EricDonkaew "Grappig dat je inmiddels tot dit wijze inzicht bent gekomen. Vorig jaar maart waren jouw opvattingen hierover nog 180 graden gedraaid." Viel mij ook op moest er een beetje om grijzen. Het Ego-centrische denken, en de harteloosheid naar de ander niet hoor, dat is niet meer dan in en intriest.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 11:50

Grappig dat je inmiddels tot dit wijze inzicht bent gekomen. Vorig jaar maart waren jouw opvattingen hierover nog 180 graden gedraaid. Helemaal niet. Weersomstandigheden vormen geen volledige remedie tegen corona, toen niet en nu niet. Zomers weer helpt mee, maar niet meer dan dat. Het liep per slot van rekening desondanks uit de hand in maart 2020, en ook in de maanden daarna nog. En de verklaring van Maurice de Hond destijds sloeg werkelijk nergens op.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 12:04

@ Tom Virusuitbraken kun je beheersen. Smoren zelfs. Aan dat defaitisme dat je hier tentoon spreidt hebben we helemaal niets. En ik geef i.h.a. de voorkeur aan Leibniz boven Voltaire. Alleen al aan zijn notatie voor afgeleiden heeft de mensheid meer gehad dan aan het filosofische gebazel van menig andere denker (en zijn monadenleer is écht iets voor de fijnproevers). Zodra filosofen aangehaald moeten worden om een punt te maken getuigt dat trouwens meestal van ideeënarmoede en een tekort aan argumenten. Je illustreert dat prima.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 12:21

@ peinzer "Ik denk dat het sluiten van de scholen voor veel kinderen een serieus probleem is" Klopt. Maar er zijn geen makkelijke oplossingen meer. Zover heeft men het laten komen. En dan moet uit 2 kwaden het minste worden gekozen. Er staat veel meer op het spel dan alleen een zorgsector die onderuit gaat. Hoe meer deze virussen de kans krijgen om zich te vermeerderen en zich te verspreiden hoe groter de kans op mutatie's die vaccins minder of helemaal niet effectief maken. Met de braziliaanse varianten is er al een probleem. Sommige vaccins bieden slechts 60% bescherming in die gevallen. Met die vaccins is het bij die virusstammen alleen mogelijk de R0 te verlagen. Maar het is niet mogelijk om groepsimmuniteit te bereiken. Wil je onder die omstandigheden een oplaaien van de epidemie voorkomen dan moet je vasthouden aan maatregelen, zelfs na vaccinatie. En daar zitten we nu juist niet op te wachten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2021 - 14:24

Ik krijg de in druk dat smoren alleen lukte daar waar het aantal inkomende infecties in de eerste fase heel klein was en de grenzen daarna effectief gesloten konden worden. NZ, Taiwan etc. In IJsland worden nu lui die zich niet aan de quarantainemaatregelen houden door gepensioneerde politieagenten opgespoord. Ondanks het proactieve beleid circuleert het virus er toch nog.

Tom7
Tom730 jan. 2021 - 14:51

Ideeën armoede, halootjes die wordt geleverd in de bijdrage van Zembla, en dat je meer met Leibniz hebt lijkt me logisch, anders zou het niet te rijmen zijn met je stellingname die religieus lijkt te zijn, want kijk om je heen, maar toch geen reflectie op je denkwijze, nee het falen projecteren op de hunnies, zij zijn het. In jou geval o.a. de kinderen van deze tijd. En de knoet natuurlijk, altijd maar weer die knoet.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 17:30

Religieuze stellingname? Laat me niet lachen. De kreet alleen al. En ja, de knoet mag erover. Dat softe gedoe heeft al meer dan genoeg ellende opgeleverd in deze crisis.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 17:40

@ Tom Ik geloof niet dat je van mijn kritiek van vorig jaar ook maar iets begrepen hebt. Vraag me af of je je die zelfs herinnert. Beetje goedkoop ook om zo medestanders te zoeken onder de andere reageerders. Niveautje schoolplein. Aan je beschuldigingen van harteloosheid hecht ik ook geen enkele waarde. Die komen regelrecht uit de onderbuik van iemand die de feiten niet onder ogen wenst te zien. Als de situatie nu nog verder uit de hand loopt dan kan de jeugd het definitief schudden. Dan kunnen we in april of mei in een harde lockdown naar spaans of frans model. Kunnen ze niet eens meer het huis uit, niet alleen schooljaar 2020-2021 maar ook 2021-2022 kun je dan afschrijven.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 17:45

@ Danielle Een laag aantal beginbesmettingen maakt de zaken stukken makkelijker. Toch heeft China laten zien dat je ook bij een zwaar uit de hand gelopen uitbraak of zelfs bij een regelrechte epidemie de geest weer terug in de fles te krijgen.

The Apple
The Apple29 jan. 2021 - 20:25

Al dat gezeik over dagen, weken, maanden, jaren en dan kunnen we eerst beginnen met A los te laten of misschien B en daarna C... De goede strategie zou zijn dat er beperkende maatregelen worden ingesteld, die van kracht blijven totdat het aantal besmettingen is gedaald tot onder 5 per 100.000. Daarna kan de verspreiding onder controle gehouden worden middels testen en bron- en contactonderzoek en quarantainemaatregelen, net zoals dat gedaan wordt in sommige Aziatische landen of in Nieuw-Zeeland. Eindeloos geëmmer van mensen die de werkelijkheid niet onder ogen willen zien.

4 Reacties
JanB2
JanB230 jan. 2021 - 8:32

Volstrekt mee eens!

WeesGeenKees
WeesGeenKees30 jan. 2021 - 8:36

Jij wilt dus dolgraag de rest van je leven in een lockdown zitten zo te lezen. Succes ermee maar ik ben er wel klaar mee. Geen enkele maatregel werkt dat is ene feit en kun je wereldwijd constateren dus ga gewoon door met leven. Er gaan mensen dood ja en? Gisteren hoorde ik nog het verhaal van een 90-jarige vrouw met corona die sondevoeding kreeg alleen maar omdat de familie het persé wilde. Je mag blijkbaar niet eens meer gewoon normaal sterven op hoge leeftijd. Als ik de (huis)arts was van die familie zou ik ze eens goed de les lezen.

Mark Huysman
Mark Huysman30 jan. 2021 - 10:09

[Jij wilt dus dolgraag de rest van je leven in een lockdown zitten zo te lezen.] Je kunt dus niet lezen. Juist het slappe jojo-beleid van Rutte betekent dat we oneindig lang in een lockdown zitten. Als we het aantal besmettingen flink naar beneden brengen en er vervolgens met een strak test-, traceer en isolatiebeleid bovenop blijven zitten kunnen we het normale leven weer enigszins hervatten. Dat laten laten de landen zien die een daadkrachtig beleid voeren.

JanB2
JanB230 jan. 2021 - 18:50

@ Kees Maar goed dat jij geen huisarts bent.

Jaap88
Jaap8829 jan. 2021 - 20:19

Het was vanavond opeens een goed nieuws show bij de NOS. De scholen gaan weer open, begon het nieuws mee. De toon was opeens een stuk positiever. Het is een schande dat de NOS zo'n grote rol en totaal niet objectief is. Het is de spreekbuis van de overheid. Vrije pers? Daar hoort de NOS niet bij. Jammer dat politiek belangrijker is dan onze gezondheid. Bijna elk land gaat over tot strengere maatregelen, maar Nederland? Doet natuurlijk weer het omgekeerde...

johannn2
johannn229 jan. 2021 - 19:06

Han, Je slotstrofe zou door een Kamerlid moeten worden overgenomen, consequent na elke bijdrage. Qua historie en effectiviteit zou dat prachtig zijn. .

7 Reacties
Krek
Krek29 jan. 2021 - 19:40

Marianne Thieme deed al iets vergelijkbaars.Die besloot haar bijdragen altijd met: "Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie." Het nieuwe/bijzondere is er al af. Nog weer zo'n zinnetje en we krijgen het bij elke hype, en niemand die er nog op let.

ton14024
ton1402429 jan. 2021 - 20:24

Iets vergelijkbaars? Gewoon het zelfde, iets als plagiaat. Zoals ook ik me daar, eenmalig als een soort eerbetoon, aan heb bezondigd.

The Apple
The Apple29 jan. 2021 - 20:40

Jullie kennen de klassiekers niet: Ceterum censeo Carthaginem delendam esse (Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden!) - Cato Hij had nog andere klassiekers op zijn naam staan, zoals over de Griekse artsen: "Ze hebben niet alleen gezworen ons allemaal uit te roeien, maar ze laten er zich nog voor betalen ook." - https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_Porcius_Cato_Censorius_maior Wat Han doet is een eerbewijs en een belofte en het is te hopen dat hij zich nog heel lang aan die belofte zal houden

Gualtero
Gualtero29 jan. 2021 - 21:25

Han, ik volg je al zolang als Joop bestaat. Ik heb enkele keren de vaste slotzin gemist, maar gelukkig wassie er vandaag weer: "Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen." Idd, Marianne Thieme heeft het voorbeeld van Cato de Oudere gevolgd, zoals Krek hieronder opmerkt. Het mag niet uit de publieke aandacht verdwijnen dat het gedachtengoed van Hajek en Friedman, dat al 40 jaar het leidende paradigma is en het economische discours overheerst, dat al veertig jaar de politiek in Nederland, en de sturende rol daarin van de VVD bepaalt, dat dat overduidelijk falende systeem en gedachtengoed mede heeft geleid tot de de toeslagenaffaire, en meer in het algemeen tot de afbraak - nee, niet van de welvaartstaat, maar, - van het beginsel van dat van de waarborgstaat - dat van de verantwoordelijke overheid. Blijf het herhalen, na elke column. En laat de boodschap helder zijn.

Gualtero
Gualtero29 jan. 2021 - 21:49

Zo, dat was een lange zin. Ik moet er zelf nog even van bijkomen. Krek, 'hieronder' moet natuurlijk zijn 'hierboven'. Overigens (!) ben ik het niet met je eens. De stijlfiguur van de 'herhaalde herhaling' kan effectief zijn, mits behoedzaam toegepast.

Lilian Emma
Lilian Emma29 jan. 2021 - 23:23

Precies!!

Krek
Krek30 jan. 2021 - 10:11

Gualtero, Ik ben het met je eens dat de stijlfiguur op zich bijzonder effectief kan zijn, maar ik bedoelde dat die zijn waarde gaat verliezen wanneer iedereen het gaat doen. Dan verliest het zijn impact en wordt het een holle frase.

ton14024
ton1402429 jan. 2021 - 18:49

Even de laatste feiten: 9 februari gaan de scholen open en er komt een deltaplan voor de jeugd. Zo guppy´s, voelen jullie je weer wat beter? Fijn dat ik kon helpen. NOT.