Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Het is tijd om de smartphone uit de leeromgeving van jongeren te verbannen

  •  
07-05-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
141 keer bekeken
  •  
smarts

© cc foto: mister GC

Hoe kan het dat we accepteren dat kinderen tien procent op hun cognitieve prestaties inleveren door dat speeltje?
Vijf jongens rond een tafel, allemaal bezig op hun smartphone: zo ziet de pauze op de middelbare school er tegenwoordig uit. Vorige week zag ik het ook op het balkon van Rotterdam, waar de helft van het Feyenoord-team niet naar de Coolsingel, maar op een telefoonschermpje keek ( kijk hier, foto 4 ). Dat kennen we allemaal: de smartphone is niet meer weg te denken uit ons leven, uit onze vrije tijd. Maar het is tijd dat we het ding wel verbannen uit de leeromgeving van jonge mensen.
Groep 7 Mijn zoon zit in groep 7 en heeft nog geen telefoon. Hij wil erg graag in de Whatsapp-groep van zijn klas, een wespennest, als je het mij vraagt. Ik ken het van leerlingen: ’s avonds blijven de berichtjes tot na middernacht binnenkomen, ze dagen elkaar uit, wie blijft het langst op? Ze weten nog niets van privacy, van marketing en gegevensbescherming, maar ze willen allemaal vlogger worden en maken filmpjes van zichzelf waar hun ouders geen idee van hebben.
Ze kijken de gekste dingen op Youtube en delen ronduit racistische plaatjes waar ze zelf de grap niet eens van snappen. Het aantal gameverslaafde jongeren is sinds smartphone en tablet sterk toegenomen. Kinderen lopen door de school met de telefoon in hun hand en als door een botsing het scherm stuk is, bellen ouders boos op: die telefoon is zevenhonderd euro! Ja, wie geeft zoiets aan een twaalfjarige mee?
Puberbrein Kortom, ik vind dat die dingen geen kinderspeelgoed zijn en als moeder erger ik me aan ouders die hier al te makkelijk over doen, maar iedereen maakt zo zijn keuzes in de opvoeding. Het punt is dat alle ouders nog steeds rekenen op goed onderwijs. Op basisscholen is het vanzelfsprekend dat de telefoons niet tevoorschijn komen tijdens de lesdag; op de middelbare scholen is het vanzelfsprekend geworden dat iedereen elk vrij minuutje op z’n telefoon kijkt. En het is tijd dat dat verandert.
Er zijn te veel kinderen die de zelfbeheersing niet hebben om het ding in hun tas of kluisje te laten. Heel logisch, want het puberbrein denkt nog niet aan de lange termijn, maar wel aan het snelle plezier van sociale media en games en app-makers weten dat.
De gemiddelde aandachtsspanne van telefoonbezitters is in dertien jaar gedaald van 13 naar 8 seconden, korter dan die van een goudvis, zo bleek vorig jaar uit onderzoek van  Microsoft. In de klas zie ik steeds meer jongeren die zich nog geen minuut op één opdracht kunnen concentreren. De London School of Economics ontdekte dat scholen met smartphoneverbod betere leerresultaten hadden: de testscores van leerlingen lagen gemiddeld 6,4 procent hoger.
Leren Leerlingen die al een leerprobleem hadden, scoorden dankzij strengere regels zelfs 14 procent hoger. Het onderzoek dateert uit 2013, dat was nog niet de generatie waarbij iedereen vanaf groep 7 al een smartphone gebruikt. Ik durf wel te stellen dat voor de gemiddelde Nederlandse schoolklas het effect nu meer dan tien procent vermindering op de leerresultaten opbrengt. Hoe kan het dat we accepteren dat kinderen tien procent op hun cognitieve prestaties inleveren door dat speeltje?
Wordt de smartphone niet ook ingezet als hulpmiddel? Is digitalisering niet een kernvak in de toekomst? Ja, je kunt er quizzen mee doen, zelfs met open vragen, je kunt je rooster en cijfers bekijken, woordbetekenissen opzoeken. En in een goede les kunnen digitale hulpmiddelen weliswaar een plek krijgen, maar daarom zijn scholen tegenwoordig steeds beter uitgerust met laptops of tablets en computerlokalen.
Bedenk wel: voor de meeste leereffecten is niet bewezen dat het beter gaat op de computer. Het maken van aantekeningen en het schrijven van teksten op papier vraagt meer van het werkgeheugen en beklijft daardoor beter. En dat is een vergelijking tussen schrift en laptop; een telefoon biedt minder goede schrijfmogelijkheden en meer afleiding.
Docenten en opvoeding  Ouders vinden wellicht dat leraren strenger moeten zijn. Elke les opnieuw gaan leerlingen de strijd aan met docenten, die de volledige aandacht eisen voor de lesstof. Ze dagen de schoolregels uit, want wat kan een school doen? Ik heb lessen gehad waarin ik een stapel van zes telefoons na afloop naar de schoolkluis moest brengen, waar de leerlingen dan pas om vijf uur ’s middags hun telefoon mochten ophalen.
Sommige scholen of ouders roepen dat zoiets niet kan, het is immers privébezit. En dan kan de leerling niet ‘veilig’ naar voetbaltraining fietsen, want dat lukt niet zonder telefoon. Zelfs een zeer strenge docent die elke telefoon uit beeld weet te houden, weet dat leerlingen nog steeds afgeleid zijn en aan hun telefoon denken zolang het ding binnen handbereik klaarligt voor na de les – dit bleek ook uit het eerdergenoemde onderzoek uit Londen. Het is tijd dat ouders en scholen samen de grens bepalen.
Durven scholen het wel aan? Maak je een school populair met een totaalverbod, waarbij je je telefoon pas aan het eind van de dag weer uit je kluis haalt? Is dit niet een plan dat alleen een sterk categoriaal gymnasium aandurft? Ik denk dat dat wel meevalt. Ouders en leerlingen zijn dit telefoonbeleid wel gewend van de basisschool.
Zoals gezegd, het verbod op de telefoon hoeft ander digitaal onderwijs niet in de weg te staan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je op school iets leert, dat je je leervermogens optimaal benut, het lijkt me veel waard als een school op basis van onderzoek daartoe zijn schoolregels inricht en zelfs die hogere resultaten tot doel stelt. Maar om ongelijkheid in het onderwijs te voorkomen, zou het nog mooier zijn als zulk beleid breder wordt ingevoerd: laat een onderwijswethouder of -minister het plan adopteren en uitdragen. Heb het lef en dump die smartphones!
Dit stuk verscheen eerder op de website van Michelle.

Meer over:

opinie, leven

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (70)

Sietsem
Sietsem22 mei 2018 - 8:50

Ik ben zelf toevallig een leerling en in mijn klas zie je bijna geen smartphones, daar naast denk ik dat als die er wel veel zijn dat dat ook goede kanten kan hebben, het is de toekomst en het is juist handig als je er mee om kunt gaan. Ook het geven van een smartphine aan een kind uit groep 7 is niet erg want uiteindelijk leren ze eerder om zich niet zo veek aan te trekken van negatieviteit en pesterijen. Dus berijd je kind maar voor want het gaat nog erger worden. De wereld is niet altijd positief en op social media is dat meestal zelfs erger. Mvg sietse muller

duncan ten kate
duncan ten kate22 jul. 2016 - 12:29

Ik ben hoogbegaafd geworden door te spelen met knex en tekenen. -Bij knex verzon ik mechanische robots met tandwielen. Hiermee ontwikkel je een hoge creativiteit waarbij je in de toekomst meer problemen kunt oplossen tijdens werk of organiseren. -Bij tekenen train je behendigheid in je vingers waarbij je extra verbindingen maakt in je hersens voor een hoger IQ. Hetzelfde geld voor schrijven in plaats van typen. -Alles met beweging zorgt voor een groter IQ. zelfs het eten van hard voedsel waar je extra voor moet kauwen? Ik ging als kind altijd naar buiten voetballen en andere spelletjes. Die kinderen zie ik nu alleen hun duim gebruiken? Ik voorspel geen goede toekomst voor hun IQ als dit door blijft gaan. Vreselijk!

JanB2
JanB211 mei 2016 - 16:42

Vervang leeromgeving maar door leefomgeving.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder9 mei 2016 - 15:15

Iemand noemt zich tegenwoordig sociaal als hij deel uit maakt van een netwerk dat bol staat met hufterig gedrag. Het gemak en comfort van die grijze draaischijftelefoon die iedereen vroeger had zal nooit meer benadert worden. Werkte perfect en makkelijk. Alleen gebruikt indien nodig. En de telefoonhoorn lag door de ronde vormen ook nog lekker in de hand. En zonder batterij!

DejanSalomon
DejanSalomon8 mei 2016 - 21:54

Leuke aanvulling op dit stuk denk ik. http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/offline-als-luxe.html

slopsma
slopsma8 mei 2016 - 18:15

Achterhoede gevecht van een generatie die hopeloos achter loopt. Je ziet het vaker, verzet tegen de nieuwe technologie. Is van alle tijden, maar snijd geen hout. in leslokaal natuurlijk niet, maar dat mag ook nergens hoor. Sorry voor alle babyboomerts, maar dit houd je nooit tegen, wat zeg ik, het wordt allemaal nog veel erger. lol.

1 Reactie
7anpau1
7anpau19 mei 2016 - 8:36

rond hun vijftigste.

Robles
Robles8 mei 2016 - 15:23

Ik zorg er liever voor dat mijn zoon leert omgaan met deze materie dan het te verbieden.

msj_meijerink
msj_meijerink8 mei 2016 - 13:31

Ook moeders, die nu nog in het stenen tijdperk leven, ontkomen niet aan de moderne, digitale tijden. Je ertegen verzetten is je reinste struisvogelpolitiek.

Klazien2
Klazien28 mei 2016 - 13:27

Er is (nu nog) een groot verschil tussen ouderen en jongeren. Waarom? De ouderen hebben nog geleefd in een tijd zonder de wifi en alles wat daarmee te maken heeft. Deze ouderen zijn nog steeds instaat om oog in oog met hun medemens te communiceren simpel vanwege het feit dat in hun jeugd dit de enige vorm van communicatie was. Het is net als zwemmen en fietsen, je verleerd het nooit. Maar nu de jongeren., die hebben dit onderdeel bij hun opgroei fase nooit meegemaakt en dus ook niet geleerd. De limit las ik laats dat jongeren in 1 ruimte met elkaar communiceerden via what's app! Hoe ziek zijn we dan inmiddels al geworden als dit normaal gevonden wordt?

1 Reactie
shrew
shrew8 mei 2016 - 18:26

Stel je niet zo aan alle jongeren die ik ontmoet kunnen prima communiceren. Het is pas ziek als je alleen maar slechte dingen om je heen wilt zien, want dat wil je.

Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 11:47

Hoe kan het dat we accepteren dat kinderen negentig procent op hun cognitieve prestaties inleveren door die onderdrukkende school?

Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 11:40

ach ja laten we jongeren nog meer verbieden \ lekker bezig domme volwassenen wanneer stopt jullie obsessie met het leven van anderen ?

rbakels
rbakels8 mei 2016 - 11:26

Het wordt nog veel erger als er technologie komt die het mogelijk maakt het menselijk brein rechtstreeks op internet aan te sluiten.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 13:57

dat gaat gebeuren gelukkig maken wij dat niet meer mee

Poezenmens
Poezenmens8 mei 2016 - 11:25

Geweldig, het digitale tijdperk. Maar o wee, zoals bij mijn buurman. 4 dagen geen WiFi en de pleuris brak uit. Paniek in de tent.?

3 Reacties
Robles
Robles8 mei 2016 - 15:25

En wat is daar precies raar aan?

rbakels
rbakels8 mei 2016 - 16:11

Als conputerbedrijf hadden wij al e-mail toen dat nog iets bijzonders was, al in de jaren '80. Dat ging nog niet met PCs maar met 'domme' terminals. Waardoor niemand kon mailen als het systeem er uit lag. Toen liepen mijn collaga's en ik reeds als zombies door de gang. Niks te mailen? Hoe kom ik dan een kantoordag door?? Toe

Poezenmens
Poezenmens8 mei 2016 - 20:33

@ Sjoerd Door de afhankelijkheid van WiFi kon hij z'n werk in huis niet meer doen. Vandaar de paniek. Stel je toch eens voor dat bereikbaarheid uitvalt in een veel groter gebied. Digitalisering heeft ons bij de kladden.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten8 mei 2016 - 11:19

"Hoe kan het dat we accepteren dat kinderen tien procent op hun cognitieve prestaties inleveren door dat speeltje?" Is het bij volwassenen niet veel meer dan 10%? Ondanks dat een hoop mensen tegenwoordig Drs. voor hun naam hebben staan heb ik het idee dat de factor "gezond verstand" zo goed als weggevaagd is. Wat een treurnis...

schleborsjki
schleborsjki8 mei 2016 - 11:16

De dom men worden dommer, de slimmen slimmer. Met of zonder smartphone.

angsthaas2
angsthaas28 mei 2016 - 11:12

Sorry, maar ik ben geschokt dat leerlingen een mobiel in het klaslokaal bij zich mogen hebben. "vroeger' werden er bijvoorbeeld ook geen gameboys toegestaan, als je oude nokia afging, inleveren. Sinds wanneer is het gebruik van telefoons dan toegestaan, in de laatste vijf jaar ? Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat die dingen zo spoedig mogelijk uit het klaslokaal geweerd worden.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen28 mei 2016 - 11:04

Michelle van Dijk heeft gelijk - en collega Minoes trouwens ook. Die laat het bij een kort: 'tegen', en ik heb nu eens ook geen zin om een lang verhaal op te hangen. Ik heb de reacties gelezen. Het argument: typisch kritiek van de oudere generatie, dat snijdt geen hout. Ik geloof niet dat iemand ingaat op de feitelijke punten van Michelle, bijvoorbeeld de gevolgen van dit verslavingsgedrag (dat is het) voor cognitie en aandachtsspanne. Vermoedelijk is dat omdat die ook niet weg te poetsen zijn. Ik vind het moeilijk om serieus contact te maken, voor wat langere tijd, met telefoonverslaafden. Ze zijn gauw afgeleid, en ook als het ding uit staat, staan ze zelf permanent 'in de wacht'. Hunkerend naar het tijdstip 'dat het weer mag'. Ja ja. De volgende snuif cocaïne komt er zeker en gewis. Met verhalen zoals: ja maar het is zo handig ik kan de hele dag routes uitzoeken en telebankieren en contact houden met iedereen - daar kan ik niets mee, omdat het non-argumenten zijn. Een normaal leven vraagt helemaal niet om de hele dag de weg te zoeken, en niemand uit een gewone omgeving zit de godganse dag poen over te maken of te kijken of er al weer bijgeboekt is - en het derde argument is pas écht onzinnig: een normaal mens wil grote stukken van de dag helemaal niet bereikbaar zijn. Je leeft niet werkelijk bewust als je constant alert bent op het beltoontje, of de triller. Twee ervaringen: ik heb gezien hoe cliënten in een kliniek voor persoonlijke problemen afhankelijk waren van hun smartphone. Het leek warempel wel of dat ding het centrale punt in hun leven was, als het ware een doel om voor te leven. Niet de inhoud van de boodschappen waren het doel, het mobieltje was een doel op zich. En ja, ook de hele nacht door. Mensen die verslaafd zijn aan permanent snel communiceren verliezen ook iets moois en iets eigens: geduld en relativeringsvermogen. Ik zie daar veel voorbeelden van. Saillant is dit: ik ben wel eens op Marktplaats, en regelmatig komt het voor dat iemand zich meldt met de mededeling dat je bod aanvaard is; en dan lees ik een uurtje later alweer van dezelfde persoon: nou, spookbieder, ik heb je er alweer afgegooid hoor, je laat niks van je horen! (soms met verwensingen gelardeerd, zelfs). Overmatig smartphonegebruik leidt tot afhankelijkheid, tot persoonlijkheidsveranderingen, tot een heel hoge graad van irriteerbaarheid, tot ADHD-achtige symptomen, tot verlies van gemoedelijkheid en geduld, en tot een verlies van concentratie en lerend vermogen. En nee: opzoekbaarheid van alle kennis van de wereld is niet evenveel waard als het beschikken over algemene ontwikkeling en vooral: context. (Nou ja, ben ik weer lang van stof. Ik sluit af met Michelle's opmerking over de boze ouders, die bellen over een kapot zwamapparaatje van 700 Euro, van een 12-jarig kind. Dit, mensen, is de hele zwaar decadente en verslavingachtige consumptiehysterie van onze tijd in een notedop. Normale, en ook intieme menselijke verhoudingen staan onder zware druk; en het kletsfoontje is daar een zwaar symptoom van.)

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 13:02

Als er iets is waar ik de pokkepesttering hekel aan hen dan zijn het wel luitjes met smartphones soms presteren mensen het zelfs om in de kroeg te zitten met een biertje en dan een paar uur naar dat schermpje te staren. Zal wel door het rookverbod komen en de ik-eet-raar-vogelvoercultuur dat die plekken geen oorden van communicatie zijn Maar het verbieden van zaken ben ik pertinent tegen. Zeker bij jonge mensen die ongeveer niets meer mogen. Jonge mensen worden gewoon keihard onderdrukt jaren lang . Scholen zijn half open inrichtingen waar mensen dwangarbeid moeten verrichten onder toezicht van een soort kampbewakers die zichzelf leraren noemen. Alle rechten van de mens worden geschonden in dit soort instituten maar dat mag kennelijk want het is voor de eigen bestwil . En nu komt er dus nog zo'n kampbewaker even zeggen dat ze het die mensen hun ellendige leven nog een stukje verder te verzieken . Ik begrijp niet dat beschaafde mensen als u zoiets kunnen accepteren .

Andre19652
Andre196528 mei 2016 - 10:25

Wat een zuur verhaal. Ik ben zelf 51 jaar en gebruik digitale media volop. Ik doe alles met internet : bankieren, mail, facebook, google, kranten, boeken, echt alles. En ja, ik whatsapp ook. En mijn kinderen doen dat ook allemaal. Toch herken ik totaal niets in bovenstaand verhaal. Mijn kinderen zijn geen "halve autisten" maar hebben in real life een uitgebreid sociaal leven en komen echt óveral. En ja, die telefoon gaat mee. Daar ben ik blij om, want nu hoef ik niet te beleven wat mijn ouders vroeger meemaakten als mijn zus, broer of ik een hele dat van huis én onbereikbaar waren. Dan is dat "mobieltje" van de kids toch wel heel erg fijn. Wat ik wel doe, is opletten of ze hun huiswerk maken en andere niet-digitale verplichtingen nakomen. En dat doen ze. Dat mobieltje is gewoon een onderdeel van hun leven, dat uit nog heel veel andere dingen bestaat. Toen ik klein was, was de TV in opkomst. Ik herinner me nog de ouderen van toen, die in de TV iets héél gevaarlijks zagen ! Vierkante ogen, blindheid, verwardheid, het waren allemaal gevaren die ze zagen in dat nieuwe medium ! En nog langer geleden zal dat precies zo zijn geweest met de komst van de auto, de radio en nog meer verworvenheden waar anno 2016 niemand nog iets verderfelijks achter zoekt. Toen de eerste videogames kwamen, was het niet anders. Kinderen zouden allemaal moordenaars worden, agressief, autistisch en weet ik wat nog meer voor waanzin. Niets van terecht gekomen. Het aantal moordenaars dat door videogames tot daden is gedreven, is te tellen op de vingers van één hand. De samenleving verandert. 100 jaar geleden zaten heren in een rooksalon met elkaar te keuvelen over politiek, nu doen ze dat op facebook en vele fora. Kinderen spraken in portieken met elkaar, op de scouting of waar dan ook. Nu doen ze dat digitaal en is hun wereld vaak veel rijker en groter geworden daardoor. Ik ben dol op alle nieuwe technologieën en verbaas me dagelijks over mijn leeftijdsgenoten (van rond de 50) die vaak weinig of niets weten van computers en smartphones en het maar "rotdingen" vinden en lopen te schelden op jongeren die zo'n apparaatje hebben. Niks mis mee. De samenleving veranderde altijd al en zal dat blijven doen. Dat is niet tegen te houden, tenzij je een dystopie wilt creëren en daar zijn pedagogisch geschoolden helaas vaak erg sterk in.

3 Reacties
Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 13:10

Ik waardeer het nog steeds dat ik van mijn ouders zoveel buiten mocht zijn zonder dat ze zich druk maakten over wat ik zoals uitspookte en regelmatig onder de modder thuiskwam en er lekkere gebakken aardappeltjes met een stukje vlees voor me klaar stonden . waarom wil je big brother op je eigen kinderen ? nog steeds heerlijk om mn telefoon thuis te laten als ik een lange wandeling maak . lekker alleen zijn en genieten van de schoonheid van de wereld net als toen ik jong was (nu zonder hond) en jullie en de rest van de wereld kan me gestolen worden . Een van de weinige vrijheden die er nog zijn in dit steeds onvrijer wordende rotland

Andre19652
Andre196528 mei 2016 - 14:48

@Acid Prune : dat deed ik ook. Lekker uren ravotten buiten. Zonder mobieltje inderdaad. En zonder totale, agressieve idioten die nu de straten, scholen en wijken bevolken. En met een aanzienlijk rustiger verkeersbeeld dan anno 2016, waarin iedereen doorgedraaid, gehaast en agressief lijkt te zijn. Ik ben geen big brother. Weet wél graag waar mijn kinderen zitten als ik ze al thuis verwacht of ze anderszins problemen tegen komen. Dát is de zegening van de moderne tijd. Ik vind het heerlijk en mijn kinderen zijn nog altijd geen neuroten of autisten.....

Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 16:26

Ik begrijp de ouderlijke ongerustheid wel . Stiekem zullen mijn ouders ook wel eens bang zijn geweest of mij niets overkwam. Maar ik mocht gewoon lopend en later op de fiets naar school, niks geen auto die me bracht terwijl ik toch een half uur moest fietsen . Ouders gruwen nu bij dat idee ; kind alleen in een grote stad met allemaal auto's en mogelijk pedofielen en andere enge mensen . Wist je dat je in principe een app kunt installeren op je telefoon waardoor je precies weet waar je kinderen zich bevinden? Maar welke prijs betalen we als we onze kinderen overal willen volgen. Wat voor volwassen worden dat dan? Je zorgen maken over de auto's en vervolgens je kind met de auto naar school brengen. Toen ik naar school ging waren het kinderen met fietsen - nu staan er sochtends halve file's voor de scholen. Wat een heerlijk leven had ik als je het vergelijkt met die bezorgde ouders van nu .Ik bedenk me nu dat als ik nu zo leefde als kind ik regelmatig gedonder zou hebben gekregen met de politie en de instanties die zich bemoeien met kinderen . Beetje door de weilanden, beetje kattekwaad soms, ook wel appels jatten van zeer boze mensen waar je heel hard voor moest lopen . Allerlei daken beklimmen, kikkers vangen en soms gewoon bij een meneer of mevrouw uit de buurt een glaasje prik drinken zonder dat die van kwade intenties verdacht werden. Het kwaad is overal en de dood loert om elke hoek maar daar mee moet je ook volwassen kunnen worden . Je kunt anders beter je kind opsluiten en nooit naar buiten laten gaan.

clara51
clara518 mei 2016 - 10:13

["Maar het is tijd dat we het ding wel verbannen uit de leeromgeving van jonge mensen."] Ik kan me als docent muziek en informatiekunde in het vo vinden in de waarschuwing van Michelle van Dijk. Maar wel met wat kanttekeningen. Op het moment dat leerlingen in de les de verleiding niet kunnen weerstaan op hun schermpje te koekeloeren om te zien waar hun soortgenoten mee bezig zijn, zijn ze niet met de les bezig. En neem ik de telefoon af. Bij toetsen wordt de telefoon verplicht vooraf ingeleverd, om te voorkomen dat foto's van de opgaven worden gemaakt, of antwoorden worden doorgespeeld. Aan het einde van de les krijg je je telefoon terug. Op het moment dat de les is afgelopen en het pauze is, gaat voor leerlingen een privé-moment in. Hoe ze dat moment invullen, is niet aan de school. De enige beperking is, dat je je aan de huisregels moet houden. Die autonomie laten leerlingen zich echt niet meer afnemen. Er zijn er inderdaad velen die hun pauze doorbrengen op de sociale media, die hun wereld zijn geworden. Ik zie ook geleidelijk een tegentrend ontstaan van groepen leerlingen die afspreken hun telefoon in de pauze uit te laten. Of elkaar aanspreken op "niet zo ongezellig doen". In het groot zie je die trend ook. Zie bijvoorbeeld de afgelopen week gelanceerde app van de VPRO, White Spots, waarmee je plaatsen kunt vinden zonder wifi. http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2015-2016/offline-als-luxe.html Hoe zich dat alles ontwikkelt, is een kwestie van afwachten. We moeten met z'n allen, jong en oud, gewoon nog leren hoe je met dat ding moet omgaan, en of je dat ding voortaan echt wilt laten bepalen hoe je leven eruitziet. De technische ontwikkelingen zijn zo belachelijk snel gegaan, dat we er collectief hijgend achteraan hollen. Kijk bijvoorbeeld naar de vele volwassenen die zich op internet weer als pubers gedragen, bij voorkeur anoniem. Het omgaan met de smartphone moet eerst zelf nog volwassen worden. Maar wat in mijn beleving ontzettend belangrijk is, is dat we onze leerlingen helpen zich bewust te worden van zowel de geweldige mogelijkheden als de valkuilen van de digitale wereld en de sociale media. Ik bouwde dat al zo goed mogelijk in mijn lessen informatiekunde in. En om nog beter beslagen ten ijs te kunnen komen, heb ik inmiddels een hartstikke interessante opleiding gevolgd voor mediacoach. Bij ons worden de lessen informatiekunde in klas 1 nu uitgebreid. Voorheen had ik alleen gelegenheid de voor het onderwijs noodzakelijke digitale vaardigheden te behandelen (beter gebruikmaken van de mogelijkheden van Word en Excel, presentaties maken met PPT of Prezi, informatie zoeken, betrouwbaarheid van bronnen checken, API, auteursrecht en plagiaat, archivering van je materiaal, enzovoorts). Vanaf nu komt er ook ruime gelegenheid andere zaken met elkaar te bespreken (kort samengevat: alles wat op https://www.meldknop.nl aan de orde komt). Aangevuld met onderwerpen als de geschiedenis van de (sociale) media, net-etiquette, wel of niet anoniem zijn op internet, omgaan met sociale media in je dagelijks leven, (game)verslaafdheid, privacy, "als iets gratis is, ben jij het product", enzovoorts. Ik ben nu werkvormen aan het ontwikkelen waarin leerlingen bij al die onderwerpen zelf het voortouw gaan nemen, actief aan de bak moeten, dus. En niet suf naar de juf moeten gaan zitten luisteren. Want ze hebben intussen de leeftijd van mijn kleinkinderen. En wat weet zo'n oud mens er nou vanaf, hahhhahahaha. Mijn ervaring is, dat bijna alle leerlingen de gelegenheid om in de les over deze onderwerpen met elkaar van gedachten te wisselen, met beide handen aangrijpen. En dat de impact groter is dan ik zelf verwachtte. In het schooljaar 2015-2016 is de wet Sociale veiligheid op school van kracht geworden. Alle scholen (po en vo) zijn nu verplicht een sociaal veilige omgeving voor leerlingen en docenten te borgen. Niet alleen in de fysieke, maar nadrukkelijk ook in de digitale omgeving. Ook daar ligt een taak voor de mediacoach, in afstemming met andere begeleiders. http://www.schoolenveiligheid.nl/actueel/wettelijke-zorgplicht-sociale-veiligheid/ Met andere woorden: het onderwijs kan domweg niet meer wegkijken. Mijn pleidooi zou daarom niet zijn, smartphones te verbieden op school. Mijn pleidooi is om als school leerlingen binnen het curriculum ruimte te bieden met elkaar actief in gesprek te gaan en hen zo te helpen zich bewust te worden van de vele positieve en helaas ook negatieve aspecten van dat ding. En daar in de vervolgjaren aandacht aan te blijven besteden in korte, op hun leeftijd toegesneden, projecten. En vooral: daar al in het basisonderwijs mee te beginnen.

3 Reacties
panterarosso65
panterarosso658 mei 2016 - 10:41

"Zie bijvoorbeeld de afgelopen week gelanceerde app van de VPRO, White Spots, waarmee je plaatsen kunt vinden zonder wifi."wat een homeopathische oplossing, wifi kun je uitzetten, zelfs 4g kan je uitzetten

Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 11:43

[soortgenoten ] zo ziet u jonge mensen als een diersoort

DejanSalomon
DejanSalomon8 mei 2016 - 12:35

Helemaal mee eens.

CJJelle
CJJelle8 mei 2016 - 9:14

Nu snap ik het, er zitten alleen maar oude mensen op joop. Alles wat men dan niet kent is slecht en dat moet verboden worden. Alleen negatieve kanten bestaan er en oplossingen worden gezocht in het verbod ipv de omarming. Zo komen we er wel.

4 Reacties
shrew
shrew8 mei 2016 - 10:04

Heeft niets met oud te maken. Wel met hun zuurgraad. Zure mensen die graag over anderen klagen.

Andre19652
Andre196528 mei 2016 - 10:29

Heeft inderdaad niets met leeftijd te maken. Mijn bijna 80-jarige moeder is dol op haar tablet. Het zorgt ervoor dat nu ze ouder wordt toch alles kan blijven volgen en vooral op facebook ! Het heeft meer te maken met pedagogen. Die menen door hun opleiding iets te snappen van hoe kinderen in elkaar zitten. Al te vaak is gebleken dat dat níet zo is. Allemaal theorie, waarbij vergeten wordt dat ze met mensen te maken hebben en niet met studieobjecten. Als we bovendien zien hoe het onderwijs kapot gemaakt is op advies van pedagogisch deskundigen, moeten we daar maar niet al te veel waarde aan hechten.

clara51
clara518 mei 2016 - 11:29

@Sijnesael ["Het heeft meer te maken met pedagogen. Die menen door hun opleiding iets te snappen van hoe kinderen in elkaar zitten. Al te vaak is gebleken dat dat níet zo is. Allemaal theorie, waarbij vergeten wordt dat ze met mensen te maken hebben en niet met studieobjecten. Als we bovendien zien hoe het onderwijs kapot gemaakt is op advies van pedagogisch deskundigen, moeten we daar maar niet al te veel waarde aan hechten."] Over zuurgraad gesproken :)

BasVV
BasVV8 mei 2016 - 11:32

Andre: De sociale media zouden juist door ouderen veel meer gebruikt moeten worden. Zeker door mensen die slecht ter been zijn of weinig of geen vrienden hebben. Op die manier kunnen ze in contact komen met gelijk gestemden of juist ook andere generaties. Bijkomend voordeel is dat tegenwoordig vrijwel alles digitaal te koop is. Ook de dagelijkse boodschappen. Dat zou enorm veel minder zorg betekenen.

Klazien2
Klazien28 mei 2016 - 9:01

Ik voorspel dat een hele generatie naar de knoppen gaat door de ouders die een soort van autistisch gedrag vertonen met hun mobiel waardoor er voor hun kroost geen aandacht meer is bij het van school halen of welke vorm van aandacht dan ook. Deze jeugd zal op haar beurt weer in zichzelf keren en de contactuele eigenschappen van een autist gaan ontwikkelen, geen sociale ontwikkeling meer tussen individuen door middel van rechtstreeks contact alleen maar via. Kortom dit gaat helemaal fout. Problemen in een samenleving ontstaan bij het onderwijs en de opvoeding. Kijk naar de Israelis en de Palestijnen. Ze haten elkaar al als ze 5 jaar zijn dankzij hun ouders.

1 Reactie
Andre19652
Andre196528 mei 2016 - 10:31

Welnee. Toen er nog geen mobieltjes waren, kletsten ouders met andere ouders. Kinderen stonden dan vaak te vergeefs aan hun moeders te trekken, maar kwamen er niet tussen of kregen een oorvijg. Dat was dus in de jaren 60/70 ! Nu doen ze het via mobieltjes en heb je nog steeds moeders (en vaders) die opgaan in hun gesprekken. Dat heeft alles te maken met de mensen zelf en niet met de aanwezigheid van mobieltjes.

2x fietsenmettegenwindop1dag
2x fietsenmettegenwindop1dag8 mei 2016 - 8:31

U heeft groot gelijk. Het is waarschijnlijk ontzettend moeilijk om iets te verbieden, omdat scholen elkaar kapot concurreren. Je wilt als docent ook geen politie-agent spelen. Zo is het ook onmogelijk voor ouders om hun kind te dwingen voor 3 uur in de nacht naar bed te gaan als een groepshuiswerkopdracht af moet. De rest van de groep begint er pas 12 uur 's nachts aan. En veel ouders weten het verschil niet tussen avonden waarop hun kinderen wel en geen groepsopdracht hebben, dus die jongeren mogen altijd onbeperkt tot diep in de nacht opblijven. Ik ben thuis wel streng geweest: opblijven na 23 uur mag niet (bovenbouw, onderbouw half 10 als grens), tenzij een groepsopdracht nog niet af is na die tijd. Gesprekken om dan in elk geval zoveel mogelijk te proberen de eigen bijdragen voor 23 uur af te hebben en te zeggen dat hij niets meer doet na die tijd. Het levert soms wel boze buren op, een conflict om 23 uur, en ik heb ook een tijd lang mijn baan opgezegd om energie over te houden om die grens te stellen. De meeste werkende ouders kunnen dat niet. Wij hadden tot hij 16 was nog een modem waarvan je Wifi alleen kunt uitzetten via internet en niet via een knop. Zo'n modem is bijna niet meer te krijgen, maar dat stopt het 's nachts gamen. Je kunt ook het snoer eruit halen na 23 uur, geen modemfunctie meer. In ons geval een beetje lastig met een hulpbehoevende schoonmoeder. Zij kan dan alleen je mobiele nummer bellen in de nacht. Mijn zoon moest ook zijn smartphone en beltegoed en internettegoed zelf betalen. Daardoor had hij er pas een toen hij 15 was. Zou het helpen als er geen Wifi op school is, maar bekabeld internet? Dan moeten leerlingen in elk geval betalen voor het internetverkeer. Het probleem zit er in dat het ongelooflijk moeilijk is om tieners op te voeden in dit digitale tijdvak. Ouders en leraren worden beiden geschoffeerd door de samenleving als dat niet lukt en in het ongunstigste geval leidt dat tot hoogoplopende ruzies tussen docenten en ouders die elkaars mening niet serieus meer nemen. Hier is methodiek nodig zoals bijvoorbeeld 'geweldloos verzet' ofzo. In onderlinge omgang en omgang met tieners. Vraag is, of een school dingen kan verbieden in concurrentie met andere scholen. Vraag is ook of ouders grenzen kunnen stellen om 's nachts gamen te beperken als ze om 6 uur weer op moeten om te werken. Reacties van mensen die wel succes hadden tellen niet, want bij elke lichting is het smartphoneprobleem erger omdat ze er jonger mee begonnen. Er zijn ook jongeren die kwetsbaar zijn en bij wie gamen nog een heel klein beetje status geeft. Er zijn altijd leerlingen die vanzelf meer interesse hebben in hun toekomst of leerstof en geen grenzen nodig hebben. Maar het merendeel heeft dat wel. Het heeft geen enkele zin om ouders en leraren te schofferen, want het is een godsonmogelijke opgave als er geen grenzen gesteld kunnen worden omdat scholen concurreren en ouders in een ratrace zitten op hun werk (omdat ze anders de hypotheek niet kunnen betalen). Kleine kinderen zijn veilig bij kinderopvang of grootouders die oppassen. Dan kun je gerust allebei fulltime werken. In de puberteit kan dat belemmerend werken op de schoolloopbaan. Grote kinderen hebben misschien ouders nodig die allebei maximaal drie dagen per week werken. Want ook bij een huiswerkbegeleidingsinstituut proberen tieners zo veel mogelijk te gamen en niet te werken als ze de kans krijgen. Het klinkt allemaal erg kinderachtig dat je er als ouder bovenop zit, maar bij veel jongeren is dat de enige manier om aan een diploma te komen. Mijn zoon heeft zijn diploma, maar ik heb en heel streng moeten zijn en tijdelijk erg weinig gewerkt. Misschien moet er een breed maatschappelijk debat komen over mogelijke aanpassingen, anders gaat een hele generatie de vernieling in, op een enkele leergierige uitzondering na.

2 Reacties
LodeHere
LodeHere8 mei 2016 - 9:13

We vergeten helemaal dat we werken om te leven, niet dat we leven om te werken. Die ratrace komt enkel ten goede van de baas de belasting.

LodeHere
LodeHere8 mei 2016 - 9:14

Correctie: "ten goede van de baas de de belasting."

BasVV
BasVV8 mei 2016 - 7:50

Dit probleem geldt niet alleen meer voor jongeren. Ik woon in een dorp waar veel toeristen komen. En ik zit ook graag op een terras. Denk je. Zijn die mensen er lekker uit. Welnee. Ze zijn continue bezig met hun telefoon. Gesprekken worden vaak onderbroken. O nee. Even wachten. Dat is Els. Kun je net zo goed thuis blijven. Op mij komt dat heel dwingend over. Els is blijkbaar belangrijker dan de partner waarmee je lekker op een terras een pintje drinkt. De partner staart meestal maar een tijdje voor zich uit. Fijne vakantie.

1 Reactie
Robles
Robles8 mei 2016 - 15:41

Dus u gaat op een terras op zitten letten wat anderen doen en daar dan maar een mening over vormen. Dat is pas zuur zeg.

Minoes2
Minoes28 mei 2016 - 7:45

Helemaal mee eens. Eindelijk eens iemand die het durft te zeggen. Ik heb het nooit begrepen.

Van der Wal
Van der Wal8 mei 2016 - 7:29

Op een gegeven moment vinden ze het weer saai en dan is het over.

Hanvander Horst
Hanvander Horst8 mei 2016 - 7:23

Volgens mij zit in de bioscoop niemand te whatsappen en te gamen. Ik denk niet dat een leraar het hoeft te accepteren als iedereen in de klas iets anders zit te doen dan activiteiten te ondernemen die te maken hebben met de les. Ik zou dan ook geen smartphones op de bank willen zien. Verder is arrogantie van dat voetbaltuig grenzeloos. Ik heb het nu over de spelers, die de brutaliteit hebben hun smartphone belangrijker te vinden dan de tienduizenden fans op de Coolingsel. Zij hebben harder een training van John de Wolf nodig dan de werklozen waarop hij nu wordt losgelaten.

3 Reacties
CJJelle
CJJelle8 mei 2016 - 9:08

Je weet dat ze selfies maken van hunzelf en de fans op die foto? Vage conclusies toch meneer van der horst

panterarosso65
panterarosso658 mei 2016 - 10:44

nu ga jij misschien niet naar de films waar zij heengaan, het zal in de arthouse er wat anders aan toegaan, in de gewone bios zie je van alles van dagelijkse gesprekken, dat irritante whatsapp geluid etc. betreffende de voetballers heb je gelijk echter het is bij hun generatie nu eenmaal zo dat het pas echt is als het op twitter staat

Patrick Faas
Patrick Faas8 mei 2016 - 13:55

“Verder is arrogantie van dat voetbaltuig grenzeloos. Ik heb het nu over de spelers […]” Maar juist die fans zijn zo eng. Heb er afgelopen nacht een nachtmerrie over gehad, na het zien van de foto’s op Powned die Michelle van Dijk ons toonde. Wat heeft een docent Nederlands daar te zoeken? “Geen woorden maar daden” zingt dat “voetbaltuig”! Brrr. Daar moet een docent Nederlands toch faliekant tegen zijn? Alleen al omdat de tekst anti-intellectueel is, maar bovendien wordt de kreet, in die letterlijke bewoording, in het hele land onderwezen als een van de doelstellingen van de nazi’s. Iedereen weet dus dat het een nazistische kreet is. En men kan op internet vinden (mits je smartphone niet is afgepakt) dat de melodie al even onfris is. Die schijnt namelijk geschreven te zijn door Wilhelm Speigel, een Duitse generaal, https://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Speidel_(General). Het is dus een Duitse oorlogsmars. http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-feyenoord-geen-woorden-daden/ Dat zulke liederen gevaar kunnen blijkt ook uit de Rotterdamse politiek, want extreemrechts kwam schaamteloos met variaties op het thema, zoals “niet lullen maar rammen” en “niet lullen maar poetsen.” En dan heb ik het nog niets eens over wat hooligans scanderen, maar slechts over het officiële clublied. In mijn droom had Michelle van Dijk inderdaad alle telefoons afgepakt en stond voor de klas te schreeuwen en te stampen, op autoritaire manier de aandacht eisend. Maar de meeste leerlingen negeerden haar gelukkig nog steeds en één had zijn telefoon onder de vloer verstopt. Hij keek er heimelijk naar via een kier. Bij het wakker worden realiseerde ik me dat die droom ontleed was aan het radioverbod dat de Duitsers hebben ingevoerd. Stiekem je radio behouden gold nog niet als heldhaftig verzet, maar het gaf wel enige toegang tot verboden informatie. Daarna ben ik een wandeling gaan maken om de nachtmerrie van me af te schudden, maar ik blijf erbij: Scholieren! Laat je telefoon niet afpakken. Vertrouw nooit iemand die jouw toegang tot kennis probeert te beperken, want kennis is macht.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra8 mei 2016 - 7:22

Helemaal mee eens. Maar zouden we het daarnaast niet ook eens moeten hebben over de vele oudere smartphoneverslaafden? Ik zie moeders met kinderwagen, fietsers, automobilisten, wandelaars, honden-uitlaters, allemaal kijkend op een schermpje. Ook collega's zie ik onder werktijd regelmatig op een schermpje kijken. Het schermpje is niet alleen een gevaar in het verkeer, ongetwijfeld komt het gebruik ook niet ten goede aan de productiviteit.

2 Reacties
Andre19652
Andre196528 mei 2016 - 10:34

Of misschien juist wel ? Als ik op mijn werk zit en er is iets met de kinderen, lees ik het liever op mijn schermpje dan dat ik uitvoerig moet gaan telefoneren zoals vroeger. Dat was veel erger. Ik zag het op kantoor altijd : part-time werkende moeders die op hun kantoordag allerlei privé telefoontjes moesten afhandelen. Ook toen al dus, nog vóór de mobieltjes kwamen ! Kwestie van regels stellen én handhaven op de werkplek of in het verkeer. Niet het mobieltje zit fout, maar de mens die het verkeerd gebruikt. Zoals altijd !

panterarosso65
panterarosso658 mei 2016 - 10:45

nu ga jij misschien niet naar de films waar zij heengaan, het zal in de arthouse er wat anders aan toegaan, in de gewone bios zie je van alles van dagelijkse gesprekken, dat irritante whatsapp geluid etc. betreffende de voetballers heb je gelijk echter het is bij hun generatie nu eenmaal zo dat het pas echt is als het op twitter staat

Amstelbier2
Amstelbier28 mei 2016 - 6:56

Iedereen jonger dan 40 is tegenwoordig verslaafd aan zijn mobiele telefoon. Je kan er dan ook alles mee: zoeken, betalen, foto's maken, je mening dumpen afijn, het geeft de moderne mens de valse illusie dattie meedoet en meetelt, wat natuurlijk niet zo is. Op school van mijn kinderen worden ook I-pads uitgedeeld als vervanger van een boek. Ik zie soms wel leuke dingetjes voorbij komen op dat ding, zodanig dat ik soms denk dat het nog niet zo gek is, zo'n apparaat en gelukkig legt mijn kind het ding opzij na een tijdje. Niets gaat namelijk boven "gewoon"menselijk contact, en dat snapt ze dus nu al op haar leeftijd. Mooi dus. Ik zou trouwens niet weten of we nog terug kunnen, ik denk het niet. Dat ding is er, het is erg verleidelijk en ja, dat heeft veel impact op ons leventje. Later, als mijn kind naar de middelbare school gaat, zien we weer wel verder, van mij mag dat ding dan daar in de kluis blijven of beter nog, thuis blijven.

1 Reactie
panterarosso65
panterarosso658 mei 2016 - 10:47

je kunt er niet mee betalen, is het je opgevallen dat je ermee moet betalen wat betreft ipads op school, ik zou liever e-readers zien maar goed, de grote zak met boeken is ook niet ideaal

Dale S
Dale S8 mei 2016 - 6:21

Hoewel ik het best eens ben met het artikel is het toch ook een klassiek voorbeeld over de kloof tussen de generaties. Wij (50+ ga ik voor het gemak van uit) zijn opgegroeid in een analoge wereld waar digitale technieken een luxe artikel waren. De generatie van nu weet niet beter en ziet zijn smartphone ook niet als een luxe. Het is ook geen luxe meer, het is de spil in hun leven. Maar dat is niet geheel vrije keuze. Iedereen wordt er in meegezogen tegen wil en dank. Je bankzaken zijn amper meer te regelen zonder computer of tablet en betalen via de telefoon is geen unicum meer. Het mag duidelijk zijn dat binnen onafzienbare tijd het papieren geld verdwijnen en dan is het een feit: het afscheid van het laatste restje analogie en daarmee de oude wereld. Nu kunnen we twee dingen doen: sputteren en achter de geraniums verdwijnen, of de nieuwe wereld omarmen en zolang mogelijk blijven participeren in de maatschappij. Ik kies voor het laatste.

L.Brusselman
L.Brusselman8 mei 2016 - 5:19

Het is treurig te zien dat er een hele generatie opgroeit die je smartphoneweesjes kunt noemen. Moeder heeft het druk met haar smatphone terwijl de kinderen wat om haar heen over straat zwalken,moeder heeft geen aandacht voor ze want ze is met belangrijker zaken bezig.Dat de kinderen ieder moment de straat kunnen opvliegen en gegrepen worden door het verkeer baart haar blijkbaar geen zorgen. Je ziet het steeds vaker en het begint al achter de kinderwagen,ik ben bang dat er heel wat potentiele psychiatrische patientjes aan het ontstaan zijn.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 13:59

Iedereen die het presteert zijn school af te maken is rijp voor de kliniek

LodeHere
LodeHere8 mei 2016 - 5:18

Ik vind dat ik al teveel op m'n laptop zit. En als ik naar al die jongeren kijk die overal naar dat kleine dingetjes zittend of lopend of fietsen te kijken denk ik: "Godzijdank ben ik daar tenminste niet aan verslaafd. Ik wil zo'n ding niet hebben. Nergens voor nodig. Ik kijk thuis wel."

Bezorgde_Burger
Bezorgde_Burger8 mei 2016 - 4:46

Hoe kan het dat we,blijven accepteren dat ideologisch geëngageerde moeders hun zonen verstieren. Een hysterische mentaliteit geïnfecteerd door grenzeloos feminisme die de realiteit van het mannelijk wezen ontkent. Uw zonen hebben een lullige plasser, weet U wel, met bij behorend hormonaal gestuurd zenuwgestel. Dat kan irritant en oncontroleerbaar wezen zoals ware moeders weten. Een moeder die kiest voor haar gebroed en het metier van een veilige opvoeding verstaat kweekt geen racisten maar gezonde mannen. Kerels die liever hun leven geven dan een haar wordt gekrenkt van hun bloedverwanten. Een ieder die dat niet begrijpt moet "Im Westen nichts Neues" lezen van Erich Maria Remarque. Uw stringenter beleid op scholen kan ik steunen. Oprecht handelen in het objectief belang van individu en maatschappij is een nobele daad. Een kwestie van autoriteit, die U van leerlingen en ouders moet eisen, waar wetgever en maatschappij -in redelijkheid- volledig achter moeten staan.

malou3
malou38 mei 2016 - 0:15

Volgens mij is de verslavende werking van smartphones vooral van toepassing op de onzekere jongeren..en die zijn er gigantisch veel in de puberteit! Ik heb meegemaakt dat jongeren les namen van mij en onmiddellijk aan me vroegen of ze hun mobiel tijdens de les konden opladen.. (super bang dat ze onvoldoende bereik meer hadden) Ik heb expres voor mijn voordeur tegels eruit gehaald en bloemen geplant, omdat wanneer ze aanbellen en les van me hebben zij vast geroest naar beneden kijken op hun mobiel voordat ik de deur open doe.. Terwijl ze dan omlaag kijken hoop ik uiteraard van harte dat ze dan eerder de bloemen zien... waar ze -in mijn opzet- dan overheen moeten stappen. Het gaat vaak mis! Op een zeker moment was er een storing bij Vodafone...Een meisje dat les had kwam binnen met de mededeling: "Ik ben zo blij dat er een storing is, want nu heb ik EINDELIJK RUST! Het zit in de mens om verslaafd te raken... Kinderen zijn daar ook gevoelig voor.

1 Reactie
Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 13:56

escapisme logisch gevolg van de school die mensen geestelijk en lichamelijk mishandeld als u zich afvraag waarom er zoveel domme mensen zijn op de wereld dan vertel ik u dat dat het gevolg is van jarenlange slavernij en mishandeling die mensen moeten ondergaan op die misdadige instituten .

roelbuch
roelbuch7 mei 2016 - 21:40

100% eens met dit artikel. Ik betrap mezelf er ook steeds vaker op erg afhankelijk te zijn van mn Phone, en ik ben al tijden geen scholier meer. Dit gaat in de toekomst onder de noemer "nare verslaving" vallen met alle gevolgen van dien. Waar zijn we toch mee bezig, altijd maar meer, verder de wereld in en sneller. Vroeger was alles veel relaxter en gemoedelijker. Weg met die telefoons en het Internet!! :)

1 Reactie
panterarosso65
panterarosso657 mei 2016 - 22:11

en weg met stroom en medicijnen... elke generatie heeft weer wat anders dit is een achterhoede gevecht, begrijp me goed ik ben het niet eens echt oneens, ik behoor nog tot de generatie die hoofdrekenen als vak had, sta soms verbaast over hoe simpele berekeningen tegenwoordig al een app eisen, maar de tijd terugdraaien? daar is geen app voor

Worldwidewilma
Worldwidewilma7 mei 2016 - 21:33

Mijn zoon (nu 21 jaar oud) heeft vanaf zijn 8e levensjaar een mobiele telefoon (met abonnement) en is vanaf z'n 12e zeer actief op socials. Ik herken in het betoog van Michelle niets in de levensloop van mijn zoon, behalve dan dat ik ook het afnemen van een telefoon op school zag als onwettig. Het is zoonlief nooit overkomen. Hij is ook niet gameverslaafd, niet contactgestoord, maar wel zeer succesvol. Ik had geen zorgen toen hij nog op school zat en heb deze nog steeds niet. Zo zijn er vast meer, want zo bijzonder is hij nou ook weer niet.

2 Reacties
panterarosso65
panterarosso657 mei 2016 - 22:12

nou nee een school mag regels opleggen, die mogen ze ook handhaven. Als de school duidelijk zegt geen telefoons in de klas dan mag de school handhaven, staat u dan weer vrij om een andere school te zoeken

Ben Joop
Ben Joop8 mei 2016 - 14:54

niet om het een of ander maar bent u mischien lobbyiste?

Patrick Faas
Patrick Faas7 mei 2016 - 21:30

De smartphone geeft toegang tot Internet en daarmee tot alle kennis van de wereld. Geen bibliotheek kan daaraan tippen. Natuurlijk is op internet, net als in bibliotheken, ook onzin op te vinden, maar help jongeren dan de weg te vinden.

2 Reacties
panterarosso65
panterarosso657 mei 2016 - 22:14

ja en nee, toegang hebben tot de kennis van de wereld is niet hetzelfde als kennis hebben. als het vermogen om vragen te beantwoorden omgekeerd evenredig is aan of er 3g 4g of wifi is dan weet je maar 1 ding en dat is hoe iets op te zoeken dat is geen kennis hebben

Acid Prune
Acid Prune8 mei 2016 - 11:46

sommige mensen zullen nooit rusten als niet alles verboden is