Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Het hebben van plichten is een recht

  •  
17-05-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image

Vrijzinnige schriftlezing no. 9: 'Herfstgedachten' van Jan Terlouw

Na Erasmus, Spinoza en Goethe gaat deze negende vrije lezing over ’n tekst van recenter oorsprong. Schrijver en oud-politicus Jan Terlouw stelde: “Het hebben van plichten is een recht.”
Wat is sociaal als iemand geen werk heeft? Een uitkering uitserveren? Is dat de definitie van sociaal recht? Of heeft de samenleving een grotere opdracht, en hebben mensen ook andere rechten?
Sinds 1 januari 2010 publiceert D66-Kamerlid Boris van der Ham wekelijks ‘vrijzinnige schriftlezingen’ op YouTube. Met de vrijzinnige schriftlezing wil hij de geschiedenis schetsen van het vrije denken. Wat zeggen oude teksten over de vraagstukken over onze tijd, en kunnen ze verdieping geven aan onze vrije samenleving?

Meer over:

opinie, economie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (8)

PietPaaltjes
PietPaaltjes17 mei 2010 - 11:55

Wat een zwamverhaal. Als je toch op die manier je geld moet verdienen....

rgeurtsen
rgeurtsen17 mei 2010 - 11:55

Je vrijzinnige gedachten zijn altijd inspirerend. Deze keer voel ik de rillingen van de gereformeerde kerk over mijn rug en bovenbenen. het gevaar van D'66's politieke overtuiging. Ongewenste erfenis van Terlouw of van het katholieke seminar van van Mierlo.

BozeBlankeVrouw
BozeBlankeVrouw17 mei 2010 - 11:55

Rechten verplichten, voorrechten verheffen en meer van dat soort zalvende uitspraken. Weet je wat ik denk als ik die vrijzinnige gedachtensprekers hoor: moeimakers. Ik kennie meer. http://www.youtube.com/watch?v=aJ4b7G3azss&feature=PlayList&p=7699BBF3EAF657C7&playnext_from=PL&playnext=1&index=15

Opinius
Opinius17 mei 2010 - 11:55

Naar mijn mening zijn mensen van nature meer verslaafd aan hun verplichting dan aan hun recht. Dat zit nog ergens achter in zijn gedachtenkist diep en vast opgeslagen teneinde autonoom te overleven. Dit stuk in de mens is sterker dan de socialisatie die de mens ontwikkeld heeft naarmate de mensheid zich populariseerde,wederom ter overleving in de soort. Volgens mij heet dat beschaving. Intussen soc. cultuur. Luister schattige meneer de kinderboekenschrijver en meneer den voorlezert : fijn dat U wenst dat ieder mens binnen een zeer complexe samenleving die door bedrijven overheden en banken bestuurd wordt, waardoor U, Jan met de Pet nu een arbeidscontract voor onbeperkt gaat bezorgen in alle productiebedrijven, verder ieder die 1 jaar in de WW zich de pleuris heeft gesolliciteerd en tussendoor toch werkte als loonarbeider in kortwerkverband vanwege die heerlijk recht van werken dan evengoed die opleiding geeft , want daarmee heeft ie wel even zijn recht verspeeld op bijscholing (alleen voor die 1 jaar niet werken) . Ik kan nog wel even door gaan uit het kindersprookjesboek van dat recht van plichten. Zodat ik U wat help met dat lui gesodemieter uit de "onderlaag " die hun recht van plicht niet kennen. Bescheiden heren/dames politici, bankenbedrijven zijn intussen zo bescheiden geworden dat ze in hun functie ook geen recht meer nemen ook he.

Paradox2
Paradox217 mei 2010 - 11:55

Ik ben, net als Boris van der Ham, tegen werkloosheid. Laat ik zijn vraag serieus nemen; stel ik raak mijn baan kwijt. Dan ben ik behoorlijk opgeleid om binnen geringe tijd een nieuwe baan te vinden. Financieel kom ik een maandje of twee wel rond met de nodige spaarcenten. Al met al heb ik geen overheid nodig. Stel ik heb geen diploma. Ik heb jaren bij McDonald gewerkt, die vinden me nu te oud en ruilen mij in voor een goedkopere kracht. Door de "stimulatie" van D66 mij weer aan het werk te krijgen is het nagenoeg onmogelijk rond te komen zonder werk. De uitkeringen zijn minimaal; iedere week thuis doet financieel pijn. Wat gaat Boris voor mij doen? Ik denk dat reintegratie veel serieuzer genomen moet worden, en dat mag ook wat kosten. Sterker, een gesubsidieerde baan mag van mij meer kosten dan dat het oplevert (in geld wel te verstaan), maar wil D66 zover gaan. Of vertegenwoordigt D66 alleen mensen die zichzelf prima kunnen redden? Behoorlijk leven is ook een recht.

1 Reactie
RolandBru
RolandBru17 mei 2010 - 11:55

Als je zegt dat behoorlijk leven een 'recht' is betekent dat uiteindelijk dat iemand anders dat mag betalen. Zet de overheid ertussen en het lijkt solidariteit, maar het is eigenlijk afgedwongen solidariteit en gelegaliseerde diefstal. En 'behoorlijk' leven wordt steeds beter: zie de idiote projecten met computers voor mensen met een uitkering. Te genant voor woorden. Natuurlijk zie ik ook liever zo min mogelijk daklozen of werkelozen, maar ik word een beetje moe van die neiging de verantwoordelijkheid voor alles maar bij de overheid te leggen: niet alleen maakt die fouten (bijvoorbeeld te klein verschil tussen minimum loon en uitkering), ook leidt het ertoe dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan afschuiven.

[verwijderd]
[verwijderd]17 mei 2010 - 11:55

Het al of niet op je nemen van plichten zou een vrije keuze moeten zijn. Een staat die mij dwingt solidair te zijn met andere mensen, of ze het verdienen of niet, laat mij niet vrij om mijn plichten te kiezen.

1 Reactie
paulvr2
paulvr217 mei 2010 - 11:55

Jaja, je hebt gelijk Bessenmannetje. Je zou zelf moeten kunnen kiezen of je je aan de verkeersregels houdt, en of je al dan niet mee wilt doen aan het gemeentelijk rioleringssysteem. Maar dan beslissen anderen ook of je al dan niet geholpen gaat worden als je onverhoopt in een ziekenhuis zou belanden, en misschien leggen we je dan wel op een plankje met wieltjes lans de kant van de weg om te kijken of je genoeg geld bij elkaar kunt bedelen om te mogen eten als je door zo'n zelfde ongeluk toevallig verlamd zou zijn geraakt. Jij mag best naar zo'n Stenen Tijdperk terug willen, misschien kun je in Centraal Afrika nog wel dit soort maatschappijen vinden waar je helemaal vrij bent om zelf te kiezen of je sociaal-solidair met anderen wilt zijn of niet, maar in een beschaafde maatschappij hebben dit soort oprispingen geen enkele plaats. Bedenk alleen maar in hoeverre je nu, als naar ik aanneem betrekkelijk gezond mens, van anderen afhankelijk bent.