Van het aloude Aap-Noot-Mies is het Nederlandse alfabet een reeks geworden van louter merken. Dat toont althans de autocomplete functie van Google die automatisch zoektermen aanvult. Wat is het resultaat als je steeds één letter van het alfabet intoetst? Hoe vult Google die aan? Joop zocht het uit.
De autocomplete-functie put uit de meest gebruikte zoekopdrachten. Joop zette de resultaten op een rijtje als een nieuw digitaal leesplankje.
Wat opvalt is dat het bijna allemaal Nederlandse merken zijn, met als uitzonderingen internetdiensten als Chatroulette, Dropbox, eBay, Facebook, Google en Hotmail. Van de buitenlandse fysieke bedrijven komen Lidl, Jysk, Mediamarkt, H&M, Pathe, Ikea en Zara voor.
Opvallend: Ajax ontbreekt, maar Feyenoord staat er wel in. Telegraaf, Nu.nl, AD, NOS en Jeugdjournaal zijn de media. De Volkskrant, NRC en omroepen ontbreken. Ook het UWV wordt vaak gezocht, net als Voetbal International VI en P2000, het berichtenverkeer van de hulpdiensten. Osm staat voor een online voetbalspel en xbmc voor de Xbox-software. Schoenen zijn populair op internet, te zien aan Omoda en Zalando.
En zoals op Facebook wordt opgemerkt: “Leuk dat mensen op Google zoeken naar Google…”