Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het Europees treinbeleid schiet tekort, geen wonder dat men liever het vliegtuig neemt

  •  
25-07-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4743 keer bekeken
  •  
ANP-431782783

Een voorbeeld: In 2018 kostte een treinticket naar Barcelona 289 euro. Het vliegticket was ruim 200 euro goedkoper en de reis ongeveer tien uur korter.

Afgelopen meivakantie stond Schiphol gedurende twee weken vrijwel volledig vast: duizenden passagiers stonden te wachten op hun boarding pass, fouillering, vliegtuig of bagage. De ontstane situatie biedt niet alleen inzicht in het mismanagement op Schiphol maar zou ook een aanmoediging voor de EU moeten zijn om nu dan eens met een succesvol plan voor de spoorwegen te komen.

Tijdens de coronaperiode is de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van vervoersstromen drastisch afgenomen, met als absolute koploper de internationale luchtvaart. Waar in 2019 de uitstoot van deze gassen door de sector nog met ruim 138% gestegen was ten opzichte van 1990, daalde deze in een jaar met 21%. Experts hadden hoop op een definitieve ommekeer in de negatieve trend. Nu, nu langzaam conclusies over de gevolgen van de coronacrisis kunnen worden getrokken, lijkt deze hoop tevergeefs.

Volgens de European Environment Agency, een organisatie van de Europese Unie, is in 2021 de uitstoot van broeikasgassen met 4% gestegen en is dit slechts een voorbode van wat er komen zal. In 2040 zal de uitstoot van de internationale luchtvaart ten opzichte van 1990 met 173% gestegen zijn. Dit in schril contrast met de uitstoot van treinen, dat juist met ruim 74% gedaald zal zijn ten opzichte van 1990. Deze cijfers kunnen wel veranderen wanneer de plannen uit de zogenoemde ‘vierpilarenaanpak’ van het kabinet met onder andere emissiestandaarden en een emissiereductiesysteem succes vieren, al bewijst de algemene trend al jaren het falen van individueel overheidsbeleid op het reduceren van vliegbewegingen. 

De voordelen van vliegen zijn duidelijk: het is goedkoop en bovendien sneller dan alternatieve vervoersmethoden. Wanneer het aantal vluchten verminderd moet worden zal er dus zowel aan de prijs van de vliegtickets als de beschikbaarheid van alternatieven gewerkt moeten worden. Toch is dat tot noch toe weinig succesvol. 

Een voorbeeld: In 2018 kostte een treinticket naar Barcelona 289 euro, de bijbehorende reis duurde krap twaalf uur, met als resultaat 100 kg -uitstoot. Het vliegticket was ruim 200 euro goedkoper en de reis ongeveer tien uur korter, met als resultaat 390 kg -uitstoot. Nu, vier jaar later, is dit haast onveranderd. De treinverbindingen zijn gelijk gebleven, een gemiddeld ticket slechts twee tientjes goedkoper. Het vliegticket is vrijwel gelijk gebleven in prijs, al zal een fervent pricewatcher toch al snel flink lager uitkomen dan de 69 euro die iemand in 2018 betaalde.

Ofschoon voor de coronaperiode een lichte stijging in het aantal treinreizigers vanuit Nederland naar Parijs en Berlijn werd vastgesteld is het ideaalbeeld van een treinreizend Europa als geheel voor nu nog een stip aan de horizon. De afgelopen dertig jaar is er door de EU-lidstaten al gewerkt aan een gemeenschappelijk vervoersbeleid voor het spoor. Desondanks ontbreken directe spoorverbindingen vaak en zijn samenwerkingen als de Thalys een uitzondering op de regel. De samenwerking van nationale overheden schiet dus tekort. In december 2020 werden treinverbindingen daarom opgenomen in de Green Deal. Er werd gepleit voor een groenere en slimmere mobiliteit en het aantal hogesnelheidsverbindingen moet verdubbeld zijn voor 2030. De gehele spoorwegmarkt zou op de kop gaan, geherstructureerd worden en de consument zou eerlijke prijzen voorgeschoteld krijgen. 

Toch loopt dit beleid iets anders dan verwacht: volgens de Europese Rekenkamer heeft de Europese Commissie uiteindelijk geen wettelijke instrumenten en bevoegdheden om de lidstaten te dwingen mee te gaan in de plannen. Het beleid werd bestempeld als een ‘ondoeltreffende lappendeken’ van niet goed verbonden nationale lijnen: de commissie was de grip op de lidstaten verloren.

Ondanks veel ambitie op Europees niveau zullen de langetermijnplannen nu dus voor weinig doorslag zorgen. Een Europees plan, integraal vanuit de lidstaten, zou daarentegen krachtiger zijn. Zo wordt er rekening gehouden met de nationale besluitvorming aangaande spoorwegen en kan er op die manier voor een doelvaardiger beleid gezorgd worden. De afgelopen jaren is het beleid en het initiatief telkens of vanuit de lidstaten zelf gekomen, of vanuit de EU als organisatie. Combineer dat nu eens, en zorg voor draagvlak onder een paneuropees spoorwegenbeleid. Dat is niet alleen ontzettend logisch; dat is de EU ook aan haar stand verplicht.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (53)

Break on through
Break on through26 jul. 2022 - 17:15

Als je mensen echt uit het vliegtuig in de trein wilt rangeren kun je natuurlijk de prijs van het treinkaartje dusdanig laag maken dat je het vliegen wegconcurreert. Is een kwestie van grote Europese zakken met geld er tegen aan gooien. Dat je een treinkaartje A'dam - Barelona wegzet voor een paar tientjes zeg maar. Moet kunnen en waar een wil is een weg. Want alleen op vliegschaamte alleen kom je echt nergens want mensen stappen de volgende dag gewoon toch wéér in.... Zie Schiphol deze zomer. you can't stop 'm

Ook een idee
Ook een idee26 jul. 2022 - 8:12

Tsja de internationale trein. Vorig jaar naar Sicilië geweest en dat ging prima. Met Interrail en de reserveringssite van de Deutsche Bahn ging dat prima en betaalbaar. Maar deze zomer wilden wij naar Frankrijk omdat wij twee weken geleden door vrienden werden uitgenodigd voor een week in augustus. En ja, dan betaal je bij Thalys de hoofdprijs. Opbrengstmaximalisatie heet dat. Neen dan vroeger. Een gewone trein over gewoon spoor naar Parijs. Iets meer dan 4 uur en best betaalbaar. Maar ja dat alternatief is door de Thalys vakkundig om zeep geholpen. Misschien toch maar wat concurrentie op het spoor?? Toen ik daar verder over nadacht voelde ik steeds meer voor dat idee. Waarom geen trein naar Aken (20 minuten over de grens en prima aansluitingen voor Duitsland) of naar Luik (idem voor Belgie, Luxemburg en Frankrijk) of naar Bremen (idem voor Duitsland en Scandinavie). Maar ja, reactie NS is altijd moeilijk, moeilijk. Ook logisch als je een Nederlandse woon-werk vervoerder bent. Dat is een klein wereldje. Binnenkort mogen meer internationale aanbieders op het Nederlandse spoornet. Wordt het misschien toch makkelijk, makkelijk en betaalbaar.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt26 jul. 2022 - 9:10

Natuurlijk. Marktwerking. Dat heeft de zorg ook zoveel goed gedaan. En de huisvesting. En het busvervoer (vooral in het landelijke gebied). En de digitalisering van de overheid.

Mokker
Mokker26 jul. 2022 - 6:40

Treinreizen in Europa is prima te doen, maar het is beter als je geen haast hebt. De grote tijdsbesparing op de middellange afstanden maakt vliegen aantrekkelijk, ook bij verdubbeling van de prijs zullen nog heel veel mensen voor een vliegreis kiezen. Mensen die pleiten voor verbieden van vluchten binnen Europa onderschatten denk ik dat je voor veel bestemmingen 20+ uur onderweg bent met de trein.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt26 jul. 2022 - 9:35

Ja. Zo is het nu. Maar zo hoeft het niet te blijven. Sterker nog: het klimaat vraagt beleid dat niet wil dat het zo blijft. Liberaal kapitalistisch beleid stopt maar wat graag miljarden in uitbreiding van wegen en landingsbanen. Die dan nodig is voor de groei van verkeer en luchtverkeer. Stop daarmee en stop het geld in nieuw en snel spoor, zodat dat een beter en goedkoper, en, daar gaat het om, schoner betaalbaar alternatief wordt.

Mokker
Mokker26 jul. 2022 - 16:14

Schoner en betaalbaarder? Laten we eens beginnen voor het reizen juist een fatsoenlijke hogere prijs in rekening te brengen. We zullen toch echt wat minder moeten reizen.

vdbemt
vdbemt27 jul. 2022 - 10:15

Minder reizen, daar begint het natuurlijk mee. Maar als we met een overheid zitten, die blijft inzetten op het vervuilende reizen (en met die overheid zitten we zolang we onder de VVD en CDA zitten), zet dat weinig zoden aan de dijk. Minder reizen. En beleid dat inzet op schoner reizen. Bijvoorbeeld door dat goedkoper te laten zijn, en beter te laten worden, dan het vervuilende reizen.

Déjà vu
Déjà vu25 jul. 2022 - 21:28

Europees treinbeleid? Volgens mij bestaat dat niet. Elk land doet maar wat, naar eigen goeddunken, met het openbaar vervoer. Overal is het een ondergeschoven kindje. In NL is er door de vroem vroem partij (vvd) , ook geen zicht op verbetering.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9325 jul. 2022 - 19:31

Ben zeker voorstander van betere treinverbindingen. Helaas hebben Europese landen hun spoornet vooral intern ontwikkeld. De internationale verbindingen zijn gebrekkig, traag en inderdaad erg duur. (Semi) lange afstandstreinen vind ik prima en zelfs aangenamer dan vliegen. Het is alleen lastig en kostbaar om dit voor elkaar te krijgen. China is een dictatuur en alles wat in de weg ligt kan gewoon gebuldozerd worden. Arbeid is ook goedkoop daar. Om hier een succesvol hogesnelheidsnetwerk te maken wordt een stuk lastiger.

TheunT
TheunT25 jul. 2022 - 19:10

Iedereen moet tuurlijk wel minimaal 1 x per jaar naar het buitenland op vakantie..

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew26 jul. 2022 - 5:19

Ik vind dat wel een soort recht ja.

TwoTone
TwoTone25 jul. 2022 - 16:29

Er is nooit een mandaat verstrekt vanuit de kiezers voor een “europees treinbeleid.” Of je voor of tegen bent doet nu niet terzake. Eerst zal Nederland de kiezer moeten raadplegen of de kiezers vinden dat Brussel zich hier tegen aan moet benoemen.

Joop  den Uil
Joop den Uil25 jul. 2022 - 16:02

TREIN: -krant mee om op te zitten -minimum aan bagage want het wo`rdt toch gestolen -zakdoek met zeep om constant je handen te reinigen -thuis 3x naar toilet want er is geen mogelijkheid meer voor -veel kleingeld om uit te delen aan muzikanten en passanten -extra zakje aan oordopjes -een grote maat rugzak aan geduld dan gaat het wel ja zulk -niet goedkoop- vervoer

1 Reactie
itsme3
itsme326 jul. 2022 - 8:32

Dit klinkt als smetvrees. Misschien toch eens naar laten kijken.

Gnoom
Gnoom25 jul. 2022 - 15:30

In tegenstelling tot het vliegverkeer is het treinverkeer binnen Europa een rommeltje. Binnen elk separaat land gaat het prima, maar zodra men de grens overgaat gat het mis. Denk aan het wisselen van locomotief en bemanningen, verschillende stroomsterkte (zowel AC als DC), verschillende beveiligingssystemen, bij de verkeersleiding spreekt men alleen de eigen taal. Nee de trein is (ook binnen Europa) nog geen echt het alternatief voor het vliegtuig.

JohnVKR
JohnVKR25 jul. 2022 - 15:27

Vooral Nederland faalt. Frankrijk, Italië, Duitsland, in talloze landen zijn er hogesnelheidstreinen. Maar bij ons in Nederland is het maar behelpen. En ondanks het feit dat er tussen Antwerpen en Brussel geen hogesnelheidsspoor is aangelegd, ben ik vanaf Rotterdam net zo snel in Parijs als in Groningen; en kom ik in Maastricht maar 20 minuten eerder aan dan Parijs. Het geeft opnieuw aan wat een onderontwikkeld land Nederland aan het worden is onder onze alles weglachende premier.

2 Reacties
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9325 jul. 2022 - 19:26

Wat een onzin. Het Nederlands spoor is fantastisch alleen is het vooral gedesigned voor woon werkverkeer. Alsof je op alle bestemming in Frankrijk en Italië er snel bent..

Mokker
Mokker26 jul. 2022 - 6:43

NS is een van de betere spoorwegen in Europa. Nederland is een klein landje dus hoge snelheid is niet eens nuttig. Voor de trein op topsnelheid zit ben je al op de bestemming.

HenryHansen
HenryHansen25 jul. 2022 - 13:24

Als Europees treinbeleid niet betekent: nog meer ambtenaren, dan ben ik het hier mee eens. En laat dan de NS ook ff zoeken voor een fatsoenlijke internationale reis-service, werkende website en App. Ik reis vrijwel maandelijks internationaal per trein maar wat een armoede zijn zowel de website, app als de "service" medewerkers: het lijkt wel alsof de medewerkers van de NS zelf nooit een internationale treinreis maken. En neen, dat ligt niet aan de landen, want de SNCF kan het wel en ook de DB is niet zo slecht.

itsme3
itsme325 jul. 2022 - 13:12

Het is logisch dat treinen duur zijn. Waar hetzelfde vliegtuig 2-3 keer op een dag naar Barcelona vlieg, haalt een trein geen volledige rondrit. Om hetzelfde aantal mensen te vervoeren heb je dus drie treinen nodig tegen 1 vliegtuig. Bovendien, een vliegtuig heeft slechts twee stukken grond nodig met een landingsbaan, terwijl een treind van begin tot eind een brede en kostbare strook grond nodig heeft. met rails.

1 Reactie
Jozias2
Jozias225 jul. 2022 - 15:55

@itame Daarentegen kun je in theorie de treinen wel makkelijker veel groter maken door extra wagons of dubbeldekkers te gebruiken. Ook zal een vliegtuig in aanschaf veel duurder zijn verwacht ik.

WaiWai
WaiWai25 jul. 2022 - 12:55

Toch vreemd die haat op het vliegen. Men vergeet dat trein infra ook niet zomaar gebouwd is. Kijk maar naar Noord-zuid lijn of de HSL lijn etc. etc. Jaren aan bouwen. En daar komen stikstof problemen nog bij. Vervolgens hebben we nog NIMBY en dan wens ik je veel succes met waar de lijnen moeten komen. Tel daarbij op dat het onmogelijk is om alle natuur altijd omheen te bouwen, dus uiteindelijk zullen lijnen door een bos heengaan of ander natuurgebied. En je kunt nu eenmaal niet alles met tunnels gaan doen, dan kost die infra nog veel meer. En daar heb je gelijk het prijsverschil: vliegen vraagt nauwelijks infra. En het is wel zo eerlijk om in het vergelijk de milieu kosten mee te nemen voor de benodigde treininfra. Lijkt me een stuk logischer en haalbaarder om alle ruimte benodigd voor deze treininfra om te zetten in natuur en bos etc. ter compensatie van het vliegen. En daarbij vol in te zetten op het schoner maken van vliegen.

1 Reactie
Mokker
Mokker26 jul. 2022 - 6:45

De energieconsumptie per persoon per kilometer is voor vliegen schrikbarend hoger dan per trein of auto. Dat zou toch voldoende reden moeten zijn om vliegen in ieder geval niet te subsidiëren (wat nu wel gebeurt), en op zijn minst een eerlijke prijs laten betalen.

Radio-Head
Radio-Head25 jul. 2022 - 12:55

Beste Merlijn, Getriggerd door jou betoog, en door de warme herinneringen aan de drie keer dat ik vanaf mijn zestiende in de jaren 70 een maand ben wezen interrailen, ben ik gaan kijken of die mogelijkheid nog bestaat, en jawel die bestaat nog voor een maand is dit de prijs, tot 27 jaar €503. Surprise, surprise tegenwoordig ook voor leeftijden tussen 27 tot 60 €670, en vanaf 60 jaar €603. Je kan nu zelfs voor meerdere maanden een kaart kopen. Info in de link. https://rail.cc/interrail-global-pass

1 Reactie
Mohawk2
Mohawk226 jul. 2022 - 7:27

Verheugend nieuws! Heb ook een aantal keren geïnterraild en vond het altijd jammer dat het toen na je 27e niet meer mocht. Dit biedt weer nieuwe vakantieperspectieven in Europa want vliegen wil ik niet meer. Treinreizen heb ik altijd fantastisch gevonden. Dank!

MartijnUtrecht
MartijnUtrecht25 jul. 2022 - 12:44

Het Europees treinbeleid schiet niet te kort. Het is gewoon een ouderwets traag vervoersmiddel. Afschaffen of vervangen door een modern voordelig vervoersmiddel!

Ranonkel2
Ranonkel225 jul. 2022 - 12:07

De trein is gewoon te duur en duurt vooral veel te lang. Voorbeeld voor een weekend shoppen in Milaan. Reistijd Amsterdam milaan per vliegtuig is 1 uur en 40 minuten. Met de trein ben je volgens Google 15 uur en 3 minuten! Bezig. Natuurlijk komt er bij de vliegreis nog tijd bij voor bijvoorbeeld het inchecken maar dit verschil is simpelweg te groot.

Ewout Pool
Ewout Pool25 jul. 2022 - 11:48

... Fiets of rolstoel de trein nemen.

Ewout Pool
Ewout Pool25 jul. 2022 - 11:48

Waar in mijn optiek de spoorwegen nú al een pluspunt zouden kunnen hebben is gemak. De website voor NS-internationaal is een gedrocht. Waarom kan ik een kaartje voor Barcelona niet gewoon uit de automaat trekken, of beter nog: Waarom kan ik niet met mijn OV-chipkaart inchecken in den Haag en uitchecken in Barcelona? En zeker bij de Nederlandse spoorwegen is echt een wereld te winnen qua reiskwaliteit. Alles is altijd vies, WC' s zijn te erg voor woorden en je wilt niet met kinderwage

Martin van der Linde
Martin van der Linde25 jul. 2022 - 11:13

Mensen verkijken zich op die prijzen. Vliegen lijkt goedkoop en snel maar is het niet altijd. Dat hangt af van waar je woont en waar je heen gaat. Een voorbeeld: voor een vliegreis van mijn stad naar Bologna heb je nodig een trein om op schiphol te komen. Om de vlucht te kunnen halen moet ik de avond er voor met de trein of de auto naar Amsterdam. Daar breng ik een overnachting door en vlieg daarna rechtstreeks naar Bologna. Kosten incl. trein/auto reis van en naar Amsterdam, 2 hotelovernachtingen en vliegreis 720 euro. Reisduur: hoewel het maar anderhalf uur vliegen is, heb ik twee dagen nodig om van en naar Schiphol te komen plus 2x 3 uur voor de incheck. Reistijd totaal 3 dagen. Verder een hoop gedoe, gestress en sacherijn. En bovendien een slecht geweten vanwege de uitstoot. De trein is een stuk eenvoudiger, je reserveert via NS international een stoel en een bed. Ik stap om 8 uur 's avonds in te trein bij mij om de hoek, pak in Utrecht de slaaptrein en kom na een nacht slapen en gratis ontbijt om 11 uur aan in Bologna. Reisduur 16 uur incl. 8 uur slapen. Kosten 330 euro. Heerlijk stressvrij, je kunt rondlopen, in de restauratiewagen een goede maaltijd pakken en je in je eigen slaapcoupe terugtrekken als je geen zin hebt om met iemand te praten. En niet onbelangrijk, een heel schoon geweten want treinen is op lopen en fietsen na de schoonste manier om te reizen.

8 Reacties
Gio Servas
Gio Servas25 jul. 2022 - 11:28

Dat is een mooi persoonlijk verhaal, echter gaat dat niet op. Hoe lang ik ook bezig ben met het vliegtuig of wat dan ook er is geen OV verbinding waar ik heen wil, behalve het vliegtuig. Dan wordt het toch wel een ander verhaaltje. Niet dat ik nu met het vliegtuig ga, zolang die gekte duurt zie je mij daar niet in de buurt, maar ik zou toch wel weer graag mijn moeder, zus, neven en nichten, ooms en tantes willen zien.

Pindaklaas
Pindaklaas25 jul. 2022 - 11:53

Daarnaast wordt vliegen kapot gesubsidieerd wat ook door de belastingbetaler opgebracht wordt. Overigens worden de diverse spoorvervoerders ook gesubsidieerd.

Miss Piggy
Miss Piggy25 jul. 2022 - 11:56

Zulke treinreizen zijn heerlijk. Zelf van Kopenhagen naar München en verder naar Zurich gereisd. Terug naar Amsterdam. Van het uitzicht genieten of even de benen strekken in de restaurantwagon. En het kost bij elkaar niet eens zoveel meer tijd dan vliegen. Voor lange reizen is vliegen nog steeds de beste (en eigenlijk enige) optie. Maar binnen Europa is het wel belachelijk dat er zoveel gevolgen wordt. Amsterdam en Parijs bijv. Een investering in de spoorwegen, in zowel de infrastructuur als het organisatievermogen is echt geen luxe.

Gimli1955
Gimli195525 jul. 2022 - 12:14

@Martin van der Linde Ik ben het met je eens. Zo lang de totale kosten niet mee genomen worden in de prijs, en de subsidies voor het vliegverkeer hoog zijn, zal de prijs van de trein hoger liggen. Voer je echter de Donut economie is, dan worden alle kosten mee gerekend. Nu betalen de vliegmaatschappijen geen BTW of accijns op kerosine als voorbeeld. We hebben een kapitalistische neoliberale maatschappij, waarbij de prijs prevaleert en er geen ethisch reveille zit op de aanschaf van spullen of diensten.

Vervatte
Vervatte25 jul. 2022 - 14:47

Misschien is het nog beter om je af te vragen waarom of ja naar Bologna moet. 99 van de 100 keer is een verplaatsing overbodig. Voor de rest klinkt het inderdaad ontspannend en als je je er op instelt, goed te doen. Treinreizen is ook, mits je alleen rijdt, goedkoop. Als je met z'n tweeën gaat is de auto goedkoper, met een hotelletje onderweg. Kortom; allerlei afwegingen.

Ejoth
Ejoth25 jul. 2022 - 15:44

Gelukkig is elektriciteit niet vervuilend. LOL. Helaas geldt voor mij het tegenovergestelde. Ik woon op het platteland en het dichtstbijzijnde station ligt aan de andere kant van de Westerschelde. Hmm, auto pakken (alleen buurtbus gedurende het schooljaar) door de tunnel en parkeren vlak bij station (stress als er geen plek is). Voor twee weken parkeren in Goes of Vlissingen ben ik als snel €200 kwijt. Twee tunnel tickets en benzine. Oh ja, een taxi kost al snel €100 enkele reis ( alleen cash, dus eerst pinnen 5 km verder op, want geen pinautomaten meer; pinautomaat leeg (stress), en maar weer op zoek naar een andere automaat. Doe mij maar vliegen vanaf Brussel. Eerst nog even tanken in Belgie en parkeren is in Belgie nog goedkoop. Iedereen heeft een ander verhaal. Gelukkig is mijn verhaal bijeengeraapt.

Martin van der Linde
Martin van der Linde26 jul. 2022 - 9:55

Gio, het hangt inderdaad af van waar je woont en waar je heen gaat. Vooral dat laatste bepaalt de prijs. Een kaal retour naar Bologna kost rond de 600 euro, een retour naar Lissabon heb je voor nog geen 200 euro. De prijs van een vliegticket wordt bepaald door het aantal mensen dat de route vliegt. Bij de trein is dat anders. Miss, blij dat je de positieve ervaring deelt. Nederland loopt wat achter bij bijvoorbeeld Duitsland en vooral Oostenrijk. De Nightjet is idee van dat land dat de laatste jaren en vooral door de chaos op Schiphol heel populair is geworden. Vervatte, waarom Bologna? Vakantie naar een mooie maar niet heel toeristische plek. Sinds 2019 niet meer op vakantie geweest, dus alleszins gerechtvaardigd. En Bologna vanwege De Deal van John Grisham. Zeker niet zijn beste boek, soms meer een reisgids voor de stad en een taalhulp voor nieuwkomers, maar die beschrijvingen maakte me nieuwsgierig. En zoost gekomen.

Vervatte
Vervatte26 jul. 2022 - 14:55

@martijn Ik veroordeel je niet hoor, maar vindt iedereen het niet gerechtvaardigd dat hij/zij op vakantie gaat? Een drukbezette CEO, die 3x per jaar het vliegtuig pakt voor een korte vakantie, omdat hij krap in de tijd zit en 60 uur per week werkt, vindt het misschien meer dan gerechtvaardigd om dat te doen. Maar Bologna klinkt leuk. Ik weet nog dat ik in mijn diensttijd redelijk vaak met het openbaar vervoer naar het midden van Duitsland reisde. Nog geen internet, geen computers, geen mobiele telefoons, maar gewoon het spoorboekje er bij. In Duitsland toen heel gewoon om aan te komen op een station en 2 uur te moeten wachten op de volgende. Als je je er op instelt, heerlijk ontspannend en mensen kijken. Bakje koffie en ein Brotchen dabei...

develhunt
develhunt25 jul. 2022 - 10:57

Treinreizen zijn inderdaad enorm duur, internationale treinen zouden binnen de EU landen een snelle schone en gemakkelijke verbinding kunnen zijn tussen de verschillende landen waardoor al dat vliegverkeer overbodig wordt, dat zou pas duurzaamheid zijn, een spoornetwerk door heel Europa zonder vertragingen voor een kleine prijs, maar helaas de EU slaat nog geen deuk in een pak boter, er komt niets van de grond, alleen maar regeltjes en wetten, maar niets concreets, vliegen binnen de hele EU zou overbodig kunnen worden als de bureaucratie in Brussel wordt omgezet in praktisch handelen en denken, helaas is dat teveel gevraagd, blijkbaar.

Kipzonderkop1
Kipzonderkop125 jul. 2022 - 10:24

''De voordelen van vliegen zijn duidelijk: het is goedkoop en bovendien sneller dan alternatieve vervoersmethoden.'' Dat je met een vliegtuig sneller op je dure luxe exotische vakantiebestemming bent dan met de trein mag dan wel zo zijn. Maar het is natuurlijk zeker niet goedkoper. Kijk alleen eens naar de milieu/klimaatrekening die de samenleving mag opvreten. De oplossing is simpel. Maak vliegen middels brandstofaccijns, (milieu)belasting, minder overheidssteun etc. zo duur dat hypocriete milieu/klimaatbarbaren het wel uit hun hoofd laten om pleziervliegreisjes te boeken. Dan gaat het echt vanzelf helemaal goed komen met openbaar vervoer/trein. Al het geld dat nu nog in vliegen gaat zitten kan dan beter besteed. Voer ook binnen 1 jaar rekeningrijden via satelliet in en we gaan de goede kant op. Ook al is dat tegen het zere been van hypocrieten die wel de mond vol hebben van milieu/klimaat maar intussen wel op Schiphol staan met hun Tesla op kolenstroom.

5 Reacties
Volrin
Volrin25 jul. 2022 - 12:12

"Maar het is natuurlijk zeker niet goedkoper. Kijk alleen eens naar de milieu/klimaatrekening die de samenleving mag opvreten." Het gaat hier om persoonlijke voordelen en dus kosten.

Pieterplezier
Pieterplezier25 jul. 2022 - 13:18

Het gaat vanzelf: ik pak dan gewoon de auto voor stedentrips tot 800-900 kilometer, ook zakelijke reizen; no way in een trein!

Hallahan2
Hallahan225 jul. 2022 - 14:14

Je praat echt als een kip zonder kop! Laten we vliegen en autorijden maar zo duur maken dat alleen de hier zo verafschuwde Happy few het nog kunnen betalen en de rest van werkend Nederland niet meer... En als jij dan denkt dat het OV hierdoor goedkoper wordt...

Vervatte
Vervatte25 jul. 2022 - 14:54

Internet...voor het grootste gedeelte klinkklare onzin. Energievretend medium. Ik zeg maak internet onbetaalbaar. Dan laten die klimaat barbaren het wel uit hun hoofd om als een kip zonder kop onzin uit te kramen.

Kipzonderkop1
Kipzonderkop125 jul. 2022 - 20:10

''Laten we vliegen en autorijden maar zo duur maken dat alleen de hier zo verafschuwde Happy few het nog kunnen betalen en de rest van werkend Nederland niet meer...'' Dat is een heel goed plan Han. Maak het vliegen en autorijden zo duur dat alleen de Happy Few het nog net kunnen betalen. Zeg om te beginnen maximaal 20% van de bevolking. Die andere 80% die dan buitengesloten wordt heeft dan de beslissende stem om openbaar vervoer goed en betaalbaar van de grond te krijgen. Zolang het Rutte c.s. gelukt om steeds iets minder dan de helft van Nederland buiten te sluiten van luxe vliegvakanties, Tesla's met subsidie om goedkoop rond te toeren op kolenstroom, zonnepanelen met subsidie op de villa met subsidie, warmtepompen met subsidie etc. wordt het helemaal niks met klimaat.

GilbertM
GilbertM25 jul. 2022 - 10:18

Dat krijg je als de EU-landen zo graag "lidstaatje" spelen!

2 Reacties
Volrin
Volrin25 jul. 2022 - 12:12

Waar slaat dit op?

Kilted
Kilted25 jul. 2022 - 13:25

@Thomas Lijkt me vrij helder ... Maar goed, thans volgt de uitleg. Toegang tot het spoorwegnetwerk van Buurlanden is op landsnivo geregeld. Als bijvoorbeeld een Nederlandse touroperator een trein van Amsterdam naar Barcelona wil laten rijden, moeten dus de Belgische, Franse en Spaanse spoorwegen toegang verlenen. Het is helemaal niet onwaarschijnlijk dat Frankrijk niet meewerkt simpelweg omdat dit direct ten koste gaat van het aantal passagiers dat gebruik maakt van de nu al bestaande verbinding Parijs-Barcelona. De NS heeft de op zich succesvolle zaterdagse 'Ardennen Express' (Haarlem-Luxemburg via Luik) opgeheven simpelweg omdat de prijs die de NMBS vroeg voor het laten rijden van deze trein over hun sporen zodanig was dat er geen droog brood mee te verdienen was. Aan het aantal reizigers heeft het niet gelegen. Het was een populaire buurlandtrein. Regel je dit op Europees nivo krijg je een heel ander speelveld.

Pindaklaas
Pindaklaas25 jul. 2022 - 9:40

Niet alleen het Europees treinbeleid schiet te kort. Het hele OV schiet te kort, zeker in Nederland. Ik woon op het platteland en in een dorpje ver van alles. Feitelijk heb ik door gebrekkig OV hier, altijd de auto nodig. Ik doe veel op de fiets tegenwoordig, maar ik kan niet alles op de fiets doen. Beter OV zou me zeker nog meer de auto uitjagen, maar dat is geen optie. Er rijdt hier amper OV, en als je van hier naar de stad moet, ben je ruim anderhalf uur kwijt, en dan heb je nog geluk. Momenteel rijden er nog minder bussen vanwege ziekte en personeelstekorten. Nederland is stuk!

2 Reacties
Gimli1955
Gimli195525 jul. 2022 - 12:17

Klopt helemaal, hier is de buurtbus zelfs volledig afhankelijk van vrijwilligers, ooit was het verdrijven van werk door vrijwilligers of werkelozen zelfs verboden. De onrendabele bus routes worden zelfs opgeheven. Het systeem is kapot.

Ranonkel2
Ranonkel225 jul. 2022 - 21:14

Komt nog bij dat het ov ongelofelijk duur is. Een aantal jaar terug de auto van de garage moeten halen en er was toevallig niemand die me heen kon brengen. Ik dacht ga met de bus, kost het ritje van ongeveer 5km vanuit het dorp 5! Euro. Ben je dus gewoon 10 euro kwijt om heen em terug te gaan. Met de auto kan je minstens 3 keer voor dat geld. Kan je ook nog bij huis in stappen en ben je meteen op locatie.

Hann63
Hann6325 jul. 2022 - 8:57

Misschien te ambitieus. Een magneet trein die, via een monorail, de grote steden verbind en met hoge snelheid dit kan overbruggen. Ja, ik weet het, teveel vroeger naar de Thunderbirds gekeken.....

2 Reacties
Gio Servas
Gio Servas25 jul. 2022 - 10:40

Nee hoor, die bestaat al. De zogenaamde Maglev technologie. Men is in Japan daar druk mee bezig. Probleem is, dat de baan die ze nu voor ogen hebben van 180 mile meer dan 44 miljard euro gaat kosten. Europa heeft meer dan 173.000 km aan spoor, dus dat zal dan ongeveer 42.529.422.222.222 gaan kosten. Dat is best wel veel geld.

Vervatte
Vervatte25 jul. 2022 - 14:52

Waarom moet men overal snel zijn? Ze willen miljarden investeren in een snellere spoorverbinding tussen het noorden en de randstad om enkele minuten reistijd te besparen. Kolder! We weten allemaal dat snel rijden met de auto om tijd te besparen als onzin wordt bestempeld, waarom zou snel rijden met de trein geen onzin zijn?