In een artikel van 11 november jl. beschrijft Judith Valentijn haar verontwaardiging over Movember. Zij meent dat de campagne haar doel om deelnemers te stimuleren om zich te laten onderzoeken, voorbijschiet. Veel snorrendragers zouden meedoen met een hype, zonder te weten wat de achterliggende boodschap is van Movember is.
Valentijn slaat op een aantal punten de plank mis: Movember gaat over bewustwording, bereikt alleen al in Nederland tienduizenden mannen en vrouwen met een relevante boodschap en haalt miljoenen euro’s op voor wetenschappelijk onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker.
Om maar meteen het eerste verwijt bij de kop te pakken, het doel van Movember is helemaal niet om mannen massaal naar een arts te sturen om hun prostaat te laten nakijken. Wat Movember wèl wil bereiken, is het doorbreken van het taboe op gezondheidsklachten bij mannen, speciaal in de schaamstreek, en geld op halen voor prostaat- en teelbalkankeronderzoek. De oorzaak dat er in Nederland nog steeds gemiddeld zeven mannen per dag aan prostaatkanker sterven, ligt onder meer in het feit dat mannen uit schaamte en schroom te laat aan de bel trekken bij klachten. Over preventief testen bij mannen is overigens geen consensus in de medische gemeenschap, iets dat Movember aangeeft op haar website.
Dan het tweede punt: mannen en vrouwen die deelnemen weten wel degelijk wat het doel van de campagne is. Veel deelnemers doen mee vanwege een familielid of vriend die prostaat- of teelbalkanker heeft (gehad). Anderen herkennen de schroom bij zichzelf en willen hier verandering in brengen door middel van geld voor onderzoek. Dat is de reden waarom de huidige 14.588 geregistreerde deelnemers op de website bijna 3 ton bij elkaar hebben gebracht met hun snorren, een bedrag dat naar verwachting flink gaat groeien naarmate de maand vordert en de snorren steeds zichtbaarder worden. Movember steekt veel energie in het informeren van haar deelnemers over de gevaren van kanker en de bestemming van het opgehaalde geld, onder meer via wekelijkse informatiemailings. Dit filmpje is hier een goed voorbeeld van.
Dat er mensen zijn zoals de vriend van Valentijn, die een snor een grappige gimmick vinden, is geen groot probleem. Met zoveel geregistreerde deelnemers is het slechts een kwestie van tijd totdat iemand (misschien Valentijn zelf?) hem vertelt hoe de campagne daadwerkelijk in elkaar steekt.
Ja, Movember gaat ook over lol maken. Over mannen die samen, met gedeelde schroom over hun snor, samen een biertje pakken in de kroeg of hun snorgroeiproces bijhouden op Facebook. Dit is onderdeel van de aantrekkingskracht en de populariteit van de campagne. Maar in tegenstelling tot wat Valentijn beweert gaat Movember over veel meer: over mannen die samen een voetbaltoernooi organiseren waarbij inschrijfgeld naar Movember gaat. Die met collega’s een veiling organiseren voor het goede doel. Die gezamenlijk een arts uitnodigen om meer te vertellen over de gevaren van prostaatkanker. Die vele familieleden, vrienden en collega’s continue moeten uitleggen wat dat gekke, harige gevaarte daar op hun bovenlip doet. En die aan het eind van de maand donaties verzamelen, waarmee wereldwijd onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker gefinancierd wordt.
Movember heeft sinds haar oprichting in 2003 wereldwijd al meer dan €300 miljoen opgehaald voor onderzoek. Met dit geld zijn overal ter wereld wetenschappers aan het werk om betere testen te ontwikkelen om prostaat- en teelbalkanker in vroeg stadium te ontdekken, en per individueel geval vast te stellen welke behandeling het meest effectief zal zijn. Het verschil wordt nu reeds gemaakt doordat meer mannen over gezondheidskwesties praten en dat scheelt bij prostaat- en teelbalkanker, waar tijdig aan de bel trekken levens redt.
Dus dank je, Judith Valentijn, voor de aanleiding die je me gegeven hebt voor het schrijven van deze reactie. Met deze uitwisseling hebben we, in Movember, weer een gesprek over gezondheidskwesties bij mannen gevoerd. En dat is precies de bedoeling en het effect van Movember.