Joop

Het coronabeleid mist gevoel

  •  
06-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
50729267003_5ba0ec95aa_o

© cc-foto: Chambre des Députés

Door dit soort voorvallen verliest het beleid draagvlak en wordt de bereidheid om de regels te volgen steeds kleiner
Zondagochtend, 10.30 uur, Amsterdam. Ik ga zitten op een verlaten terras. Druk zelf de knop aan van de straalverwarming, het is fris. Ik steek mijn hoofd om de hoek van de deur van het lege café, ze zijn duidelijk net open. Aan de andere kant van de zaak staan de twee dames die de bediening doen met elkaar te kletsen. Ik vraag om koffie. ‘U moet wel uw mondkapje opdoen’, is de eerste reactie. Ik sta meer dan tien meter verderop, in de deuropening.
Even later komt een van hen naar buiten. Ze wil mijn QR-code zien, en een ID. Aan die QR ben ik inmiddels gewend, en ook vaak de vraag op welke dag ik ben geboren. Maar op zondagochtend vroeg op een verlaten terras een ID moeten laten zien aan een medeburger? Ik krijg er een heel akelig gevoel van. De dame in kwestie, die zeer beleefd is, draagt ook buiten een mondkapje. Op minder dan anderhalve meter passeert op de stoep achter haar een oudere man met zijn hond. Zonder mondkapje. Ik vraag de bedienmevrouw waarom ze ook buiten een mondkapje draagt. ‘Er zijn ook undercover handhavers, meneer’, antwoordt ze een beetje bits. En ze verdwijnt weer naar binnen. Ik ben verbijsterd, echt waar…
Wat moet jij hiermee, als lezer? Om te beginnen zou ik je willen vragen om je echt even in te leven in deze situatie. En bedenk dan hoe het twee jaar geleden was. Mijn punt: ik kan het niet meer volgen. Je kunt keer op keer proberen het coronabeleid op basis van redelijkheid te verkopen, maar bij een snel groeiende groep mensen gaat het steeds vaker over een gevoelsmatige grens. Zoals bij mij, in de bovengenoemde situatie. En door dit soort voorvallen verliest het beleid draagvlak en wordt de bereidheid om de regels te volgen steeds kleiner.
Regels moeten namelijk ook gevoelsmatig kloppen, anders houden mensen zich er niet aan. Op een verlaten snelweg met drie rijstroken maar 50 km/uur mogen rijden is ook lastig. Je kunt wel heel veel en streng gaan controleren, maar het gevoel dat je ook wel 100 km/uur zou kunnen rijden op die weg verandert er niet door…
En juist op de weg zie je hoe weinig draagvlak er nog is voor het coronabeleid: aan het begin van de crisis was het echt stil in het verkeer, nu zijn er ondanks de lockdown nog iedere dag files. Ik geloof in de welwillendheid van de regering en de (virus)deskundigheid van het OMT, maar wanneer wordt nu eindelijk het gevoel van de burgers eens serieus genomen en verdisconteerd in het beleid? Dan haak ik graag weer aan.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (29)

Paul!
Paul!7 dec. 2021 - 22:46

Gevoelsmatig weet ik niet, dat klinkt me nog te vaag in de oren. Maar zelf houd ik me eerder aan regels die ik enigszins begrijp, dan aan regels die geen enkele logische basis hebben. Het scheelt al als iemand mij kan uitleggen waarom een regel bestaat, het scheelt nog veel meer als ik het al begrijp zonder die uitleg. Zelfs als die uitleg vervolgens kant nog wal raakt, ben ik in ieder geval blij dat iemand de moeite neemt het uit te leggen. Ik zal me er dan beter aan willen houden. En als de mogelijkheid op een boete de enige reden is, tja.... dan snap ik het wel, maar krijg ik wel erg weinig zin me er aan te houden. Het mondkapje vind ik bijvoorbeeld vreselijk, ik ben tegenwoordig zo kort mogelijk in een winkel zodat ik snel weer normaal kan ademen. Met zo'n kapje voor mijn gezicht ben ik instinctmatig extra zuinig met mijn adem, al heb ik werkelijk geen flauw idee waarom. Maar dat helpt natuurlijk niet tegen een gevoel van benauwdheid. Hoe dan ook, ik doe het, omdat ik het begrijp, omdat anderen zich daar prettiger bij voelen, omdat het regelmatig goed is uitgelegd en omdat die uitleg mij redelijk logisch lijkt. In een winkel trek ik hem om diezelfde reden ook niet omlaag, zoals je vaak ziet. Als iemand mij zomaar om een ID vraagt, dan zal ik dat niet snel doen zonder reden. Ik zou ook uitleg vragen. In dit geval vind ik die reden (een mogelijke boete) prima te begrijpen. Maar je ontdekt direct ook dat je het eigenlijk geen van twee normaal of logisch vindt. En dat er ter controle undercoveragenten worden ingezet maakt het nog minder acceptabel, dat zou ik precies zo voelen. Aan de andere kant is het wel bijzonder en zelfs verfrissend om te zien dat anderen zoiets juist als heel normaal zien. Nieuwsgierig ook, wie het zijn. Hoe ze in het echt reageren en denken. Als je zegt dat het nu eenmaal de wet is, terwijl je er ernstig bij kijkt.... Dan kun je ze misschien zelfs wel naar hun pincode vragen?

Markzelluf
Markzelluf7 dec. 2021 - 10:43

"Regels moeten ook gevoelsmatig kloppen', is het belangrijkste argument van Bakker. Stel nou, dat heel veel mensen vinden dat abortus 'gevoelsmatig' niet klopt. Je doodt iets dat levend is, willoos, onbeschermd. Dat betekent dat abortus nooit toegestaan zou mogen worden, wegens het 'gevoelsmatige'? Of ligt het dan anders?

Jozias2
Jozias27 dec. 2021 - 8:21

Grappig, toen er maatregelen werden ingevoerd met verschillende tijden en met maatwerk zaten de talkshow tafels vol met mensen die vonden dat het ‘niet eenduidig’ was. Nu is er veel meer ‘eenduidigheid’ maar wordt gesteld dat er te weinig maatwerk is, bij elke maatregel kun je wel een grensgeval verzinnen waar een maatregel minder effectief is. Persoonlijk snap ik ook niet dat je buiten langs het sportveld niet naar een wedstrijd van je kind mag kijken. Maarja zo is er altijd wat. En welk deel van de bevolking moet je dan volgen om draagvlak te krijgen? Dat deel wat alle maatregelen los wil laten? Dat deel die denkt het met een Australische lock down van 6 maanden op denkt te kunnen lossen? Dat deel wat probeert te balanceren tussen een maximaal open samenleving zonder de zorg over te belasten. En dan heb je nog groepen en partijen die het per definitie oneens zijn met het beleid en tegen elke keuze zijn.

4 Reacties
The Apple
The Apple7 dec. 2021 - 18:07

Als het "draagvlak" de maat is, hebben we de wet helemaal niet meer nodig. Dan is het "Gesunde Volksempfinden" voldoende.

The Apple
The Apple7 dec. 2021 - 18:10

Jozias is zo dóór en dóór extreem dom-rechts dat het bijna zielig is.

Jozias2
Jozias28 dec. 2021 - 13:45

@Apple Kun je ook 1 inhoudelijk argument noemen in plaats van het op de man spelen?

LHTJ
LHTJ8 dec. 2021 - 22:38

@Jzias Nee dat kan Apple niet. Apple behoort tot een illuster gezelschap hier die iedereen die een mening heeft die maar enigszins afwijkt van de hunne bestempeld als extreem rechts, dom, fascist en meer... Zinloos om mee in gesprek te gaan, je bent toch een domme rechtse nazi als je twijfels hebt bij maatregelen. Ook al ben je dubbel gevaccineerd net als je pubers en vraag je je enkel hardop af hoe in godsnaam jou al 2 jaar durende omzet daling met financieel drama dat tot 3 generaties doordendert tot gevolg in godsnaam bijdraagt aan de gezondheid met dit zwabberbeleid.

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet7 dec. 2021 - 8:09

Goed stuk van Bram. Met kromme tenen lees ik de normatieve en correctieve reacties op dit artikel van mede reaguurders. Die begrijpen niets van wat Bram over het voetlicht probeert te brengen, nee zijn er zelf deel aan. Het intuitief inschatten van de situatie, de burger serieus nemen, het bizarre normatief en correctief gemeenplaatsen door je eigen medeburger n.a.v. onuitlegbaar overheidsnormering afgelopen 2 jaar is absoluut een punt om kritisch tegen de lamp te houden, ervan uitgaande dat Bram daarop doelt. Nogmaals, steengoed artikel en jammer toch dat de meeste reaguurders inhoudelijk niets toevoegen aan een discussie, behalve wat normatief en correctief geblaf

pastafari
pastafari7 dec. 2021 - 8:04

Als het fris is moet je naar binnen gaan en niet de terrasverwaming aanzetten om de buitenlucht te verwarmen

Volrin
Volrin7 dec. 2021 - 7:53

Wat een aanstelleritus.

Mark Huysman
Mark Huysman7 dec. 2021 - 7:39

Wat een gezeur.

5 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens7 dec. 2021 - 8:57

@Mark "Wat een gezeur." Beste reactie tot nu toe.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 dec. 2021 - 9:32

Klopt! Je zou van een psychiater bovendien beter verwachten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 dec. 2021 - 9:58

Gezeur. Inderdaad.

The Apple
The Apple7 dec. 2021 - 18:15

Nou nou, ik heb ook een aversie tegen de individualisering en psychologisering van maatschappelijke problemen, maar een beetje meer begrip voor de beperkingen van psychologen en psychiaters mag wel.

LHTJ
LHTJ8 dec. 2021 - 22:42

wat is precies gezeur? Het feit dat Bakker constateert dat ondernemers tegenwoordig zo bang zijn voor boetes van de overheid dat ze zelfs de enige klant op een zondagmorgen 3dubbel checken terwijl hij notabene buiten zit? Of de conclusie van Bakker dat dit toch wel erg buitenproportionele vormen aanneemt? Dank voor de uitleg.

Paul14
Paul147 dec. 2021 - 7:20

Dit moet wel het beste voorbeeld zijn van waarom NL zo'n moeite heeft met het onder controle krijgen van dit virus: "De regels voelen voor _mij_ niet goed, dus ik hoef ze niet te volgen". "Ik kan prima rijden met 3 glazen op" "Als iedereen nou stopt voor rood, kan ik doorrijden" En zo kun je nog wel even doorgaan. Regels gelden voor iederen Het onvermogen om dit te zien, om je niet aan de regels te willen houden als ze jou niet goed "voelen" diskwalificeert de speler van het spel.

pahan
pahan7 dec. 2021 - 6:06

Ik sta meer dan tien meter verderop, in de deuropening. Ik sta in de deuropening. Zonder mondkapje. De zoveelste bedrieger die denkt dat de horeca kapot mag. Goed gedaan joh. Er is meer dan voldoende draagvlak, alleen te veel mensen die denken dat ze de regels zo uit kunnen leggen dat ze hun gedrag niet hoeven te veranderen. Als u het nieuws bij zou hebben gehouden had u geweten dat er gefraudeerd wordt met QR codes. Juist door mensen die er zo uitzien als u. U bent eigenlijk etnisch geprofileerd. De dames hebben gelijk. Die proberen een zaak uit te baten in moeilijke tijden. Problemen mee? Vraag een koffiezetapparaat aan de kerstman.

FredD2
FredD27 dec. 2021 - 5:43

Het heeft ook nog een keer met de verwachtingen te maken die men had. Vorig jaar was het even de lockdown in en dan overwinnen we het zo, na een aantal x gelooft niemand dat meer en denken ze steeds makkelijker... Ja daaaaggg. Verder is de overheid alleen maar een beetje aan het aanklooien en hebben ze absoluut geen lange termijnvisie. Dat laatste vergt natuurlijk veel intelligentie, veranderingen en denkwerk en daar hebben we geen geschikte politici voor. Dat zijn net goudvissen in een vissenkom. Dan ook nog een keer de betrouwbaarheid van de vaccins. Er komen steeds meer gevaccineerde mensen in het ziekenhuis. De mooie plaatjes hebben het over 50/50 wat te verklaren is dat er veel meer gevaccineerde mensen zijn dan ongevaccineerde mensen, echter verschuift dit beeld en b.v. in het CWS ziekenhuis is het alweer 70/30 ( https://www.cwz.nl/over-cwz/nieuws-en-pers/nieuwsoverzicht/het-laatste-nieuws-over-covid/). Ook daar ligt al snel een verklaring voor die positief is voor het vaccin, maar hoelang blijft men dat nog geloven. (Dit is overigens nog maar 1 ziekenhuis, kans is als je verder zoekt dat er meerdere zijn.) Als je sterke bijwerkingen hebt van het vaccin, dan wordt je veelal niet serieus genomen. Zelf ben ik 3 maanden erg ziek geweest en kregen de ene (auto)imuunziekte na de andere grip op mij. Dit is pas een paar weken aan het minderen, echter kom daar maar eens mee aan bij de zorg. Tot aan spierreuma, maar elke link met de vaccinatie wordt genegeerd en als je er zelf over begint wordt je als een wappie behandeld. Je kunt dan wel begrijpen dat ik niet op een booster zit te wachten. Als dat betekent dat ik eens in de 9 maanden een booster moet hebben, maar mij dan 3 a 4 maanden ziek moet gaan voelen dan gaat dat wel heel erg ten koste van de kwaliteit van het leven. Probleem is, dat ik niet de enige ben. Wat nu over een jaar of 10? Na de 20ste lockdown, de 15e booster en een regering die nog steeds denkt dat dit de goede weg is? Daar begint het steeds meer op te lijken.

Eric Minnens
Eric Minnens7 dec. 2021 - 4:52

"U moet wel uw mondkapje opdoen’, is de eerste reactie. Ik sta meer dan tien meter verderop, in de deuropening." De afstand maakt niet uit. Het gebruik van een mondkapje kan ook worden gezien als symbool voor de bereidheid mee te werken aan de corona-bestrijding. Die bereidheid is mijns inziens bijvoorbeeld al een stuk minder als mensen hun neus boven hun mondkapje laten uitsteken. Dus die koffiedame wilde volgens mij alleen maar weten of haar klant bereid was aan de coronamaatregelen mee te werken of niet. Natuurlijk had zij ook andere redenen, zoals de vrees voor een undercoverboa. Misschien was in haar ogen Bram er wel een (een hele gewiekste, zonder mond- of beter neuskapje).

Pater
Pater7 dec. 2021 - 1:49

Het kan toch niet verbazen dat de mevrouw om een ID vroeg? Die vraag is, naast de vraag om de coronapas, gewoon verplicht. Het lijkt wel of Bram wat medelijden met zichzelf heeft. Overigens, wat een onzin om buiten te gaan zitten als het zo koud is dat de buitenkachel aan moet. Ooit van een klimaatcrisis gehoord? Of vindt Bram nu dat ik hem alweer van zijn genoegens beroof?

Paul Spijkers
Paul Spijkers7 dec. 2021 - 1:28

Gevoel is een nogal vaag begrip. Maar laten we zeggen dat gevoel van het niet te volgen kunnen waar je het over hebt, en dan in het algemeen inplaats van voor het individu. Als een regering daar niet rekening mee houdt, maar het wel zou kunnen, zijn ze dan wel welwillend en deskundig met betrekking tot het doel om mensen samen te organiseren voor het doel?

The Apple
The Apple6 dec. 2021 - 22:39

Het concept van de "nachtwakerstaat" reduceert de rol van de overheid tot wet- en regelgeving en de handhaving daarvan. Dat betekent dat de burger de ambtenaar uiteindelijk alleen nog maar ontmoet in diens repressieve rol. Wat is het werk van de politie? Is het een hulporganisatie die ons burgers ter zijde staat, of is het een paramilitaire organisatie, die gericht is op het onderdrukken van “ongewenst gedrag”? Uit de -merendeel rechtse- reacties valt op te maken dat veel mensen de politie vooral in die laatste rol zien. De vraag is of je dat wel zou moeten willen en tot welke uitwassen dat kan leiden. Nog absurder is het dat de politiek -nu in het geval van de corona-maatregelen- de controlerende functies meer en meer op de burgers onderling -bijvoorbeeld horecaondernemers- probeert af te schuiven. Sociale controle -bijvoorbeeld in kleine gesloten gemeenschappen- is al een heel lastig onderwerp. Wel een beetje nuttig, maar overdaad schaadt al heel erg snel en op die manier wordt duidelijk een grens overschreden. Eigenlijk zou de burger bij de minste twijfel de bijstand van een “handhaver” moeten in -kunnen- roepen, maar a) die hebben geen tijd en b) het middel is meestal erger dan de kwaal. Mist het coronabeleid gevoel? Ja, zo zou je dat kunnen zeggen, maar de sociologische benadering laat ook zien waarom dat zo is.

2 Reacties
lmgikke
lmgikke7 dec. 2021 - 7:42

Wat zijn eigenlijk nog de taken die de politie doet? Het takenpakket is zo ver uitgekleed, zoveel van de zaken die de politie in het verleden deed die bijdroegen aan preventie zijn overgeheveld naar BOA's. Fout parkeren > taak gemeente. Overlast > taak gemeente Handhaving in winkelgebied > taak gemeente De politie komt alleen nog maar als het uit de hand is gelopen. Niet doorhebbende dat het begint met de kleine zaken. Als ik naar de winkel fiets (10 min) moet ik minimaal 5 keer uitwijken voor een auto die op het fietspad staat. De politie rijdt er langs en doet niets. En zo begint het verval. Asociaal gedrag wordt pas veel later aangepakt dan voorheen, met als gevolg dat je als burger wel asocialer moet worden om nog mee te kunnen komen.

The Apple
The Apple7 dec. 2021 - 11:25

Laat staan dat ze nog oog heeft voor haar eerste en belangrijkste -want preventieve- opgave: mediation.

Juppé🎗
Juppé🎗6 dec. 2021 - 22:11

Meneer Bakker ik probeer het gewoon weer. Gevoel is uw sterke kant, bij uw collega is het communicatie. Het virus heeft geen gevoel en communiceert niet. Ook via het bereiken van miljoenen anderen bereikt U het virus niet op deze manieren. Het virus heeft geen hersens dus dat is de manier. Mondkapjes werken beperkt, maar als je ze steeds op en af zet nog minder. Iemand die van binnen naar buiten gaat en daarna weer naar binnen moet vragen waarom ze het buiten draagt is dus heel dom. wees blij dat ze het draagt . Een probleem zoeken is best leuk maar in dit geval te makkelijk en heel verkeerd.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 dec. 2021 - 9:30

Eens!

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 dec. 2021 - 10:01

eens

Dehnus
Dehnus6 dec. 2021 - 19:25

Leuk dat gevoel, maar je zult maar mensen verloren hebben aan Covid, of mensen die in de risicogroep zitten (zoals kinderen met een handicap). Ook die hebben gevoel. Ik wou best over het "gevoel" van de mensen praten waar u het over hebt, echt als je mijn post geschiedenis bekijkt heb ik daar echt geen problemen mee. Maar bij mij is de maat vol omdat er een zooitje kukels overal de kont tegen de kribbe aan het gooien is. En ja dan gooi ik hem er ook tegen aan.