Joop

Het besmeuren van schilderijen leidt de aandacht juist af van de klimaatproblematiek

  •    •  
26-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3372 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2022-10-26 om 12.25.33

De komende tijd zal iedereen die het grootste probleem van onze tijd aan de orde wil stellen, zich eerst uitgebreid moeten verantwoorden.

De klimaatactivisten die schilderijen besmeuren met allerhande levensmiddelen, openen inderdaad een discussie: over de veiligheid in musea, over vandalisme, over de kwetsbaarheid van kunst, over van alles en nog wat, behalve over het klimaatprobleem.

Op1 gaf daar woensdagavond een mooi voorbeeld van. Een klimaatactiviste nam het op voor haar radicale geestverwanten Iedere keer als zij probeerde iets informatiefs te zeggen over het klimaat, werd zij door de overige tafelgasten meteen onderbroken. Zij brachten het onderwerp terug naar het besmeuren van kunst. De ochtendjournaals van donderdag brachten het bericht over een activist die zich bij Beau van Erven Dorens (RTL) aan een tafel had vastgeplakt. Ging het over de opwarming van de aarde? Nee, wel over de manier waarop ze hem met tafel en al tijdens een reclameblok uit beeld hadden gekregen.

De komende tijd zal iedereen die het grootste probleem van onze tijd aan de orde wil stellen, zich eerst uitgebreid moeten verantwoorden. En wat denk jij dan over die tomatensoep op de Van Gogh?

Door hun acties in musea bedrijven klimaatactivisten de domste communicatiestrategie die je zou kunnen bedenken: zij leiden de aandacht juist af van waar het om gaat.

De emir van Qatar zit met een niet helemaal vergelijkbaar maar wel verwant probleem. Hij wilde de aandacht op zijn steenrijke monarchietje vestigen door het WK Voetbal te kopen. Dat is gelukt. Alleen gaat het tot nog toe vooral nog over zijn dwingelandij, de feitelijke slavernij in zijn land, de zes en een half duizend doden tijdens de stadionbouw, de vervolging van niet-heteroseksuelen. Hij schijnt daar nogal pissig over te zijn maar hij heeft het aan zichzelf te wijten. Als hij niet zo dom was geweest de voetballerij binnen te halen, had de emir rustig zijn gang kunnen gaan zonder dat zijn beleid onder een vergrootglas werd gelegd. 

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (92)

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 okt. 2022 - 18:55

'kanker' zegt meneer de graaf, wanneer de tafel weggedragen word, waar hij aan vast geplakt zit. Wel grof gebekt, zijn die 'intersectionele activisten' zo af en toe. Is het wel woke, om met kanker te schelden?

dirk den boer
dirk den boer27 okt. 2022 - 12:20

Wie was de eerste die met een aansprekende Practical Joke kwam als vorm van protest, en waar ging het om? Ik moet wel denken dat dat weer in ons vrije Westen was, en niet bijvoorbeeld in het verre Oosten, het nabije, Afrika of Latijns Amerika. Viva the West....

Ewout Pool
Ewout Pool27 okt. 2022 - 10:43

Wat XR (en bijvoorbeeld KOZP) niet begrijpen is dat als je écht dingen wil veranderen je een machtsbasis moet hebben. Je moet dus een groot deel van de bevolking, media en politiek achter je krijgen. Denk aan de anti-kernwapendemonstraties in de jaren ‘80. Op je morele hoge paard blijven zitten en niet zien dat anderen het niet begrijpen werkt niet. De Agrolobby had dit veel beter voor elkaar, waardoor hun actievoerders behoorlijk grensoverschrijdend actie konden voeren zonder dat de publieke opinie zich tegen hun keerde. En waarom kunstwerken? De gemiddelde burger snapt de link niet. Kies een raffinaderij, het hoofdkantoor van Shell, de Rabobank, de LNG-terminal, de kerncentrale in Borssele, de foyer van de 2e kamer, doelwitten genoeg voor acties die wél gerelateerd zijn aan het doel. (Hoewel ik het antwoord wel kan bedenken, dit soort instanties zijn tegenwoordig te goed beveiligd.)

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa27 okt. 2022 - 18:56

Even los van of jet het met KOZP eens of oneens bent, ik denk wel dat hun acties effectief geweest zijn

Sonic2
Sonic227 okt. 2022 - 10:07

Dat zou suggereren dat klimaat sceptici op zoek zijn naar een debat. Of naar een afwijkende mening. Of naar zaken die tegendraads gaan aan hun al eerder ingezette mening. Zo zitten ze niet in elkaar. Het besmeuren van schilderijen en het vastlijmen aan tafel is voor deze mensen gewoon een extra reden om zich gesterkt te voelen in hun "eigen gelijk". Het is het simpele zwart- wit denken van "rechts" en van de anti klimaat beweging. Links heeft teveel zelfkritiek. Gewoon je eigen verhaal er in rammen. Het gaat om de inhoud en de inhoud is dat we een groot klimaat probleem hebben. En laat de andere kant maar in hun sop gaar koken. Voor andere kant doe je het toch nooit goed. In 2050 zal klimaat sceptisch Nederland het met de realisten eens zijn. Maar dat duurt bij onze "rechtse"vrienden "altijd een jaar of 20 a 30. Voordat er iets van realisme komt.

1 Reactie
Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 11:33

@sonic Het gaat helemaal niet over links tegen rechts, het gaat helemaal niet zozeer om Nederland of de EU. Het gaat met name over Brazilië, India, China, Turkije en Saoudi Arabië. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alleen-ongekende-maatregelen-kunnen-1-5-graad-opwarming-nog-voorkomen-stelt-vn~b67310b9/

Miss Piggy
Miss Piggy27 okt. 2022 - 9:54

Han slaat hier de spijker op de kop. Deze acties doen 0,0 voor de bewustwording of bestrijding van de klimaatcrisis. Het is verspilling van tijd en energie van de activisten én wekt alleen maar ergernis op bij de rest van de bevolking. Ik denk ook dat de klimaatcrisis dé grootste uitdaging is waar wij als mensheid voor staan. Al is het maar om de afhankelijkheid van nare regimes als Rusland of Qatar te verminderen. En dat zullen wij als samenleving in zijn geheel moeten aanpakken: de wetenschap, bedrijfsleven, de politiek en wij als individuele burgers. Maar dit zooitje betweterige drammers zal dit niet oplossen.

Pater
Pater27 okt. 2022 - 1:59

Lijkt me onzin, de vast-plak-acties bevorderen wel degelijk de publieke aandacht voor de klimaatverandering. Iets anders is of ze daarmee werkelijk de bewustwording vergroten.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 okt. 2022 - 7:17

Geen probleem met de vast-plak-acties wel met kunst-besmeuren.

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 13:16

@Pater Is het de afgelopen tijd 1 dag niet over het klimaat en CO2 uitstoot gegaan?

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 okt. 2022 - 9:25

Het zou ook kunnen dat museumbezoekers niet als eersten in aanmerking komen voor meer bewustwording.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 okt. 2022 - 9:53

DanielleDefoe "Het zou ook kunnen dat museumbezoekers niet als eersten in aanmerking komen voor meer bewustwording." Wat bedoel je daarmee?

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2022 - 23:12

Dat kan je over alle protesten wel zeggen. China doet dat goed. Die maken veel meer protest en manifestatie soorten illegaal. Alleen de wegen en fora met macht die al voldoende gecontroleerd zijn zodat er niks verandert mogen gebruik worden. Vandaar dat niks verandert. Hier verandert het ook niet substantieel. Ook omdat die met success geblokeert is en waar het telt alleen voor de verkeerder groepjes en doelen gebruikt kan worden. Han is ook zo'n persoon die het liever netjes wil houden. Een van de opium eters. Terwijl het nu net beter zijn om die bedwelming te bestrijden, ook door er op te wijzen zodat het denkraam van de menigte een beetje gaat werken. Want het is niet zo dat IEDEREEN of men ALTIJD liever het wil houden bij slissen in spelletjes en kwissen.

5 Reacties
Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 13:21

@Paul, Misschien toch overwegen om de acties in China te houden. De EU ligt behoorlijk op koers. China blijft achter en stoot vier keer zoveel uit als de complete Europese Unie en 25% van de wereld uitstoot.

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 okt. 2022 - 21:19

Het is en en. Niet niet hier want de anderen moeten het doen. China is inderdaad waar het ergste gebeurt en het nog steeds erger word. En de paniek en acties daarover hoe vreemd en anders en echt dan ook zouden inderdaar groter moeten zijn. Maar al word er hier en daar wat gedaan de EU ligt helemaal niet op koers. Iets van een 10de minder C02 in 10 yaar, met een jaar totaal van ~1000 ton. En het is gewoon zo gesteld dat de mogenlijkheid om een verschil te maken het grootste is daar waar je deel van uitmaakt. Want het zijn de regeringen per souvereine landen en hechte bondgenootschappen die het kunnen veranderen, en men heeft daar meer invloed op waar men burger is. NIET door maar indirect indirect indirect indirect vinkje in de verkiezingen te zetten. Dan zou je klein kind van je klein kind allang dood van ouderdom zijn als je de lotto van vlinder vleugel oorzaak en toevallig gevolg wint.

Jozias2
Jozias228 okt. 2022 - 10:54

@paul Gisteren een vn rapport uitgekomen. De eu ligt wel degelijk op koers. Staat er letterlijk.

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 nov. 2022 - 8:07

Daar staat in dat in de nieuwe periode voor raportage, de EU27 emissies 8 % omhoog zijn gegaan. Tot zover wat 'nieuw' is.

Paul Spijkers
Paul Spijkers1 nov. 2022 - 20:42

En raportage over Nederland. Kabinet doet nog steeds te weinig https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/kabinet-doet-nog-steeds-te-weinig-om-klimaatcrisis-te-bezweren

Mirzas
Mirzas26 okt. 2022 - 20:57

Alles leidt af van de klimaatproblematiek. We gaan naar de kloten. En prive jets vliegen meer dan ooit tevoren, mensen gaan op meer, langere en extremere vakanties. Formule 1 is vernietigend volksvermaak numero uno. Boeren eisen teloorgang van de leefbaarheid op aarde op als hun recht. Iedereen is ontevreden heeft naar eigen overtuiging recht op meer. Allemaal mensen met rechten, rechten en nog meer rechten die zich chronisch achtergesteld voelen, die dagen vullen met beklag over alle zogenaamde onrecht dat hen geschiedt. Want ja, waar dan ook op minderen is geen optie. Want recht. Op meer. Na ons de zondvloed. Dat jonge mensen van alles verzinnen om dit toch op de agenda te krijgen is echt niet problematisch. Wij vernielen hun wereld en laten hen de toxische ruïnes. Dat iedere dikke ikke alleen maar dikkere ikke wil worden en geen enkele afleiding of aanleiding nodig heeft om stug de andere kant op te kijken terwijl hij of zij zich vol blijft stoppen ten koste van de rest van de wereld. Dat is het echte probleem. Maar de aandacht daarvoor zal pas komen als de consequenties niet voorspeld worden in onheilspellende onderzoeksrapporten, maar al werkelijkheid zijn. Kortom en nogmaals, we gaan onherroepelijk naar de kloten. En dat duurt jouw en mijn tijd. Maar niet die van je (klein-) kinderen. Blijf lijmen, SUV-banden legen, kunst bedreigen en erger.

4 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem27 okt. 2022 - 16:10

'Boeren eisen teloorgang van de leefbaarheid op aarde op als hun recht.' Maar morgen wel weer naar de supermarkt, of niet?

dirk den boer
dirk den boer27 okt. 2022 - 19:49

Het is nog simpeler. Wat je maar al te vaak leest, ja maar...., bioindustrie is nodig, anders kunnen Jan met de pet en Mien Appelsien hun coteletje en balletje gehakt niet meer bekostigen, itt tot de beter gesitueerden die maar door kunnen blijven vreten. Niemand komt erop dat vlees veel te goedkoop is, en dat je als slecht bij kas best eens wat kunt minderen, ook al zou dat een verschil in levensstandaard betekenen. Nogmaals: de wereld gaat aan gelijkheidsideaal ten onder.....

Mirzas
Mirzas27 okt. 2022 - 20:44

@ GP, zeker ga ik een dezer dagen naar de supermarkt. Maar niet in een van die landen waar de uitbuitboeren zo gretig naartoe exporteren voor het grote geld.

DanielleDefoe
DanielleDefoe28 okt. 2022 - 9:28

Voor een zo groot zoogdier is de mens veel te talrijk.

wiowie
wiowie26 okt. 2022 - 19:25

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst26 okt. 2022 - 22:53

https://www.estadao.com.br/esportes/futebol/catar-trabalhadores-copa-do-mundo-anistia-internacional/ https://www.jornada.com.mx/2022/10/26/deportes/a12n2dep https://www.uol.com.br/esporte/futebol/ultimas-noticias/2021/11/16/relatorio-qatar-copa-do-mundo.htm https://www.hrw.org/news/2022/08/23/world-cup-exciting-lucrative-and-deadly https://www.dhakatribune.com/migration/2022/04/20/what-is-fueling-bangladeshi-migrant-deaths-in-qatar Even minuutje googlen

José
José26 okt. 2022 - 18:58

Wat let je, Han, om zelf de komende tijd inhoudelijk vaker over de klimaatcrisis te schrijven? Het nieuwe boek van Greta Thunberg met bijdragen van meer dan 100 wetenschappers, denkers, schrijvers en activisten kan de nodige invalshoeken bieden. https://decorrespondent.nl/13866/alleen-de-stem-van-greta-thunberg-gaat-ons-niet-redden-laat-greta-thunberg-zien-met-haar-nieuwe-boek/4458169946868-1181571f

3 Reacties
TheunT
TheunT26 okt. 2022 - 19:32

Dat dat boek niet gratis e-readable is zegt genoeg.

oproerkraaier
oproerkraaier26 okt. 2022 - 21:40

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

DanielleDefoe
DanielleDefoe27 okt. 2022 - 8:05

José Goed voorstel al is wetenschapsjournalistiek op dit terrein niet ieders werk.

pahan
pahan26 okt. 2022 - 18:50

Tja, wat moet je er mee. Ik kan me er totaal niet in verplaatsen, hoewel ik de doelen herken en steun. Maar hier wil ik niet mee geassocieerd worden, waardoor ik eigenlijk maar weer mijn schouders ophaal, mijn huis verder isoleer en alles bij hetzelfde blijft. Als dit het besef moet vergroten zijn we verloren.

Piet Helmons
Piet Helmons26 okt. 2022 - 17:24

Jelle de Graaf heeft een eigen website (www.jelledegraaf.nl). Deze draait ongetwijfeld op een data center. Data centers zijn grote stroomgebruikers. Hoe denkt Jelle dat die stroom wordt opgewekt wanneer er weinig wind staat en het bewolkt is?

Thuiszitter
Thuiszitter26 okt. 2022 - 17:00

Respect vragen om het klimaatprobleem door respectloos met kunst om te gaan . Het rijmt totaal niet , het wekt negativiteit op. Er zijn wel andere manieren om de aandacht te vragen.

Van Hooff2
Van Hooff226 okt. 2022 - 16:48

Deze pubers hebben dat allemaal geleerd van hun grote voorbeeld. Greenpeace, die boten afzonk vol met schadelijke stoffen die niet daar thuishoren (met daarna het excuus dat daar nu zulke mooie anemonen en koralen groeien) stenen dumpen in de Noordzee waar die niet thuishoren en een potentieel gevaar opleveren voor de scheepvaart en pogingen pre-columbiaans archeologisch erfgoed te beschadigen. Afgezien van de vluchten van Luxemburg naar het hoofdkwartier in Amsterdam wat ook niet echt bevorderlijk is voor het milieu. Allemaal schijn verontwaardiging hetzelfde als het cancelen van de schrijver/componist Pasternak of Stravinsky voor de misdadige aanval van Poetin op de Oekraïne.

Backtobasics
Backtobasics26 okt. 2022 - 16:36

Ik begrijp de frustratie wel van de activisten. De Natuur holt achteruit en de temperatuur is hier ondertussen 21 graden in bijna November. En alles gaat ondertussen gewoon door: Het verkeer staat muurvast door de week omdat er niets wordt geinvesteerd in OV , in de lucht stikt het van de vliegtuigen die massa,s goedkope toeristen blijven aanvliegen, de industrie blijft vervuilen, bouwvakkers bouwen alles verder vol onder het mom van "woningtekort"omdat wonen tegenwoordig rendement moet opleveren en niet meer als eerste levensbehoefte wordt gezien, en boeren willen ook niet inkrimpen en denken dat wetenschappers "de vijand" zijn terwijl ze genaaid worden door de agro industrie.

16 Reacties
Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 17:30

En een klimaat activist plakt zichzelf vast met lijm wat in een chemische fabriek is gemaakt, draagt een pak wat aan de andere kant van de wereld is gemaakt met veel co2 uitstoot en draagt leren schoenen met zolen die gemaakt zijn van fossiele brandstoffen

Backtobasics
Backtobasics26 okt. 2022 - 18:21

Jozias2 Iets met appels en peren .......................dat schiet me te binnen bij uw reactie.

Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 19:26

@backtobasics Nee daar gaat het juist om. Vrijwel iedereen vind het klimaat belangrijk. De meesten vinden ook date er ‘wat’ aan moeten doen. Het wordt pas lastig als we dat ‘wat’ moeten gaan definiëren. Kunnen we dan nog kleding kopen die aan de andere kant van de wereld is gemaakt of kunnen we alleen nog gebreide truien dragen? Kun je nog met de auto of trein naar het werk of alleen met de fiets binnen een straal van 15 km? Kunnen we internet nog gebruiken vanwege alle datacenters die heel veel stroom gebruiken? Wat zijn de gevolgen voor hoe we leven als we over twee jaar stoppen met fossiele industrie? Gaan we qua samenleving,gezondheidszorg en welvaart naar de wereld van voor de industriële revolutie?

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2022 - 23:15

Jozias, de uitvinders van de auto reden eerst ook heel hun leven met paarden en karren. Het is niet zo dat als je iets wil veranderen de verandering al overal gebeurt had moeten zijn.

Backtobasics
Backtobasics27 okt. 2022 - 6:46

Jozias Natuurlijk hoeven we niet terug naar de steentijd. Laten we eerst eens beginnen de vervuilende excessen er uit te halen. Maar alles wat met minder consumeren te maken heeft wordt door een bepaalde hardnekkig groep als achteruitgang geframed. Net zoals exccesieve rijkdom pas kan worden gestopt, wanneer we allemaal "arm" worden ook .........................een misleidend frame van mensen die bang zijn voor verandering.

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 8:17

@backtobasics Het gaat deze groep niet om het er uit halen van de vervuilende excessen. Het doel van XR is om de uitstoot van alle broeikasgassen in 2025 tot 0 te reduceren. Ik heb het niet over het stenen tijdperk, ik heb het over voor de industriële revolutie. En dan hoor ik graag hoe volgens jou de samenleving er uit ziet met 0 uitstoot in twee jaar?

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 8:19

@paul, Tuurlijk niet. Maar ‘leading by example’ is toch wel een voorwaarde als je andere de maat wil nemen en niet hypocriet wijl zijn.

Molly Veenstra
Molly Veenstra27 okt. 2022 - 9:50

@Jozias - 'Gaan we qua samenleving, gezondheidszorg en welvaart naar de wereld van voor de industriële revolutie?' Dankzij de zegeningen van de industriële revolutie is de wereldbevolking enorm gegroeid. Als we al die zaken zonder na te denken overboord zouden gooien zou dat miljarden mensenlevens gaan kosten en dat is natuurlijk niet acceptabel. De klimaatcrisis gaat op den duur ook miljarden mensenlevens kosten. Dat is dus ook niet acceptabel. Gelukkig zijn er nog een heleboel dingen mogelijk die tot nu toe, nog niet voldoende zijn geprobeerd. En dan heb ik het niet over flauwekulletjes op het persoonlijke vlak zoals de voorbeelden die jij opnoemt en waar de plaktivisten zich aan zouden moeten houden. Van dingen die wél iets uitmaken, zijn tal van voorbeelden te geven. Ik zal er ééntje geven: waarom moeten we in verwarmde kassen producten kweken waar we prima zonder zouden kunnen? Komen we daarmee in het pre-industriële revolutie tijdperk terecht? Zo nee, laten we dan deze vorm van tuinbouw afschaffen. Er zal heus niemand sterven omdat er in de winter geen verse aardbeien meer te krijgen zijn. Zo'n plaktie is een wanhoopsdaad. Een begrijpelijke en noodzakelijke wanhoopsdaad. Er wordt een hoop CO2 de atmosfeer in gejaagd zonder dat dit werkelijk nodig is tot heil der mensheid. Willen we daarmee stoppen dan kan dat alleen door sturing van bovenaf. Het individu legt op dit gebied geen gewicht in de schaal.

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 11:38

@Molly Prima om geen groente in verwarmde kassen te kweken maar daar gaat het dus niet over. Het doel van XR is 0 uitstoot van broeikasgassen in 2025. Daar is het hen om te doen. En als je dat als uitgangspunt neemt kom je er niet met lapmiddeltjes zoals geen groente in verwarde kassen. Dus als je serieus wil praten over XR dan moet je het er over hebben wat dat voor gevolgen heeft om in 2025 niets meer uit te stoten als wereld, wat dat kost in mensenlevens en welvaart en of men bereid is om die prijs te betalen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra27 okt. 2022 - 15:20

@Jozias - 'En als je dat als uitgangspunt neemt kom je er niet met lapmiddeltjes zoals geen groente in verwarde kassen.' Terwijl je juist zelf met lapmiddeltjes komt aanzetten in de geest van: 'laten die actievoerders eerst zelf maar eens....' Dat ik met een praktisch voorbeeld ben gekomen dat veel meer zoden aan de dijk zet dan persoonlijke keuzes van een actievoerder is wellicht verwarrend voor jou, maar het is slechts één voorbeeld van wat er kan worden gedaan zonder dat onze kwaliteit van leven dramatisch achteruit zou gaan. Maar zal ik je eens wat vertellen? In 2025 eten we nog steeds aardbeien in de winter. En ook van al die andere maatregelen die zouden kunnen worden genomen zal niets terecht komen als er niet een radicale koerswijziging wordt ingezet door een krachtig overheidsbeleid. 'Dus als je serieus wil praten over XR dan moet je het er over hebben wat dat voor gevolgen heeft om in 2025 niets meer uit te stoten als wereld' Nee, daarover moet je het juist niet willen hebben. Dat is een smoesje om het werkelijke doemscenario onbesproken te laten.

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 19:32

@molly Wat ik benoem is niet een oplossing dus ook geen oplossing. Ik benoem dat om te wijzen op de dubbele standaarden en het feit dat men zich niet beseft wat de gevolgen zijn als we doen wat XR wil. Het is geen smoesje. Volgens de website van XR willen ze alle uitstoot in 2025 tot 0 reduceren om het doemscenario af te wenden. Dus als ze dit soort acties voeren moet je het daar over hebben want XR steunen maar niet hun oplossing accepteren is natuurlijk raar.

Molly Veenstra
Molly Veenstra27 okt. 2022 - 20:30

@Jozias - Van mij hoef jij helemaal niemand te steunen maar waar komt de behoefte vandaan om mensen die hun nek uitsteken de maat te nemen? Waar het om gaat is wat er moet en kan gebeuren, maar daar hoor ik je niet over. In plaats daarvan grossier je in smoesjes om alles hetzelfde te kunnen laten. Het komt nogal nihilistisch op me over.

Paul Spijkers
Paul Spijkers27 okt. 2022 - 21:23

Jozias. nee. Als je het over zieltjes wegen wil hebben. Maar niet als je het over verandereing wil hebben. De maat nemen is maar een vooroordeel bevestigen. Een vorm van zelf ingenomenheid als men de Prive leest. Dat heeft niks te maken met wat er te doen staat voor actie. Perfectie eisen van revolutionairen of voet soldaten is gewoon dom en irrelevant.

Jozias2
Jozias228 okt. 2022 - 7:56

2e oplossing = lapmiddel

Jozias2
Jozias228 okt. 2022 - 10:57

@molly Die behoefte komt voort uit de dubbele standaard enerzijds en anderzijds dat veel mensen deze acties steunen zonder te weten wat het doel van xr is en wat de consequenties zijn en of deze acceptabel zijn. U ook niet want anders zit u niet op internet. Ik ben voor klimaatmaatregelen maar wel met meer realisme dan wat XR probeert af te dwingen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra31 okt. 2022 - 0:17

'Ik ben voor klimaatmaatregelen (...)' Daar gaat het uiteindelijk om, toch? Laat maar horen. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

rosarosa
rosarosa26 okt. 2022 - 15:30

Nou, dan is het de taak van mensen met een podium om hun verantwoordelijkheid te nemen en de massa aan gegenereerde aandacht terug te leiden naar "HET GROOTSTE PROBLEEM VAN ONZE TIJD", in plaats van "fossiel" mee op de tuttut-kar te springen. Het gaat namelijk over leven of dood voor een flink deel van de wereldbevolking en ter illustratie van je gelijk, laat jij zelf gewoon de kans liggen om het daarover te hebben. Geen wonder dat wanhopige activisten van gekkigheid niet meer weten wat gedaan.

develhunt
develhunt26 okt. 2022 - 15:24

Klimaatactivisme is nodig, blijkbaar is het nog niet tot de mensheid doordrongen dat het klimaat en alle bijbehorende symptomen een niet te stoppen begin is, het is eind oktober en nog steeds rond de 20 graden, zomers van over de 40 graden, en dan gaat het alleen over ons eigen kleine landje, er zijn landen waar de verandering van ons ecologische systeem dagelijks zijn tol eist, alleen, de wijze waarop men het aanpakt werkt averechts, bloedfanatieke personen die zich helemaal hebben vastgebeten in de materie wekken weinig sympathie op, wat ook niet de bedoeling is, de mens die heel ver van zijn oorsprong is af komen te staan, de overbevolking, een uitgeputte planeet, oorlog en verwoesting, we zijn een vrij dom soort, dat blijkt uit alles, helaas, en we doen er in meer of mindere maten allemaal aan mee.

1 Reactie
Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 17:52

@develhunt Nog niet tot de mensen doorgedrongen? Het gaat bijna nergens anders over. Er is een akkoord van Parijs. Er worden tal van maatregelen genomen. De warmtepomp wordt verplicht, elektrische auto rukt op, Max snelheid is teruggebracht, bouwprojecten liggen stil, boeren moeten een enorme bijdrage leveren etc etc. Dus alleen maar roepen dat de planeet er aan gaat en iedereen dood gaat heeft niet zoveel zin.

ZonderNaam2
ZonderNaam226 okt. 2022 - 14:26

Doel van de activisten is de aandacht van de media krijgen, en dat is gelukt. Dat de media vervolgens alleen maar de bijzaken belangrijker vinden dan de hoofdzaak lijkt me eerder een probleem bij onze media (en dat mijns inziens breder ligt dan alleen op dit onderwerp).

3 Reacties
Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 16:27

@zondernaam Hij had al de aandacht van de media. Hij was uitgenodigd bij een nationale talkshow. Maar in plaats van daar zijn argumenten in te brengen waardoor de mensen weten waar het om gaat gaat het nu alleen over de actie en niet het doel.

ZonderNaam2
ZonderNaam226 okt. 2022 - 17:31

@ Jozias Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit tv kijk dus ik heb de genoemde uitzendingen niet gezien en laat me hier puur leiden door wat Han beschrijft. En dit soort zaken: "Iedere keer als zij probeerde iets informatiefs te zeggen over het klimaat, werd zij door de overige tafelgasten meteen onderbroken. Zij brachten het onderwerp terug naar het besmeuren van kunst." , liggen mijns inziens toch echt primair aan de oppervlakkige en sensatiezoekende media die alleen maar op zoek zijn naar het uitvergroten van relletjes maar totaal niet geïnteresseerd zijn in meer zwaarwichtigere zaken. Daar kunnen de activisten niks aan doen. Bij een te lieve actie halen ze het nieuws niet, en als ze een relletje veroorzaken willen de media alleen maar over het relletje praten en niet over het waarom van de actie. Zo kan je als activist nooit winnen.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen26 okt. 2022 - 19:14

Zondernaam, Mwah, je zou inderdaad van de media verwachten dat ze op een gegeven moment ook de discussie verleggen naar het doel van de actie. Aan de andere kant, als jij een methode kiest die mensen überhaupt de gelegenheid geeft om over die bijzaken door te blijven praten heb je strategisch gezien misschien de verkeerde keus gemaakt. Als greenpeace vroeger actie voerde bij een booreiland dan kan ik me niet herinneren dat het alleen maar over de methode van actievoeren ging. Misschien een beetje, maar dan werd toch ook vooral het doel van de actie besproken. Tenminste, als ik met het goed herinner.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk26 okt. 2022 - 14:23

Als activisten het kleine (een kunstwerk in dit geval) niet eens willen beschermen, hoe verwachten ze dan dat van het grote publiek mee krijgt om het grote (lees, de wereld) te beschermen? Begin bij jezelf en toon positief voorbeeldgedrag hoe het wel moet.

1 Reactie
Nuilert
Nuilert26 okt. 2022 - 15:22

Ja, want dat heeft tot nu toe zo goed gewerkt...

Rechtse   Bal
Rechtse Bal26 okt. 2022 - 14:00

De lafbekken nemen een museum te grazen ... echte demonstranten gaan een dierentuin binnen. Succes en aandacht gegarandeerd ! en daar gaat het toch om ?

Dehnus
Dehnus26 okt. 2022 - 13:49

Ik kan me hun frustratie best wel begrijpen. De politieke partijen doen niks, waar moet je nog op stemmen als je de aarde wilt redden? Extreem rechts krijgt breed aandacht en meerdere partijen. Bijna geen echte linkse of groene partijen en de midden partijen zitten ook op schoot bij de fossiele industrie. Toch krijgt zelfs midden al de schuld van extreem rechts dat ze "klimaat hysterisch" zijn. Dus die gaan ook niet te hard opschuiven, terwijl ze eigenlijk al niks doen. Het is extreem frustrerend en eigenlijk al te laat. De klootzakken hebben gewonnen, die 3 graden opwarming komt er. EN het gaat heel erg worden. Dus de frustratie kan ik best begrijpen. Maar zelfs met werkende carboncapture methodes die zo efficient zijn dat ze nu al de geproduceerde opwarmingsgassen uit de lucht zouden krijgen? Dan nog gaat het een tijdje door met opwarmen (het verandert neit plotseling namelijk). Dus de frustratie, waar niemand naar luistert is begrijpelijk. Het stemmen? Waarop eigenlijk? Er is niks te stemmen op dat gebied... het is gewoon deprimerend.

5 Reacties
Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 16:29

@dehnus Lastig hè democratie. Je kunt op de pvdd of gl stemmen en als dat niet ver genoeg gaat kun je een partij oprichten.

Mokker
Mokker26 okt. 2022 - 17:18

Zeer ongepast om met het vingertje naar vermeende 'klootzakken' te wijzen. Uiteindelijk doet iedereen een duit in het zakje. Het idee van 'carbon capture' is overigens een boekhoudkundige oplossing, verbruik omlaag en minder bevolking is het enige wat fundamenteel helpt.

Piet Helmons
Piet Helmons26 okt. 2022 - 17:38

Jelle de Graaf is gemeenteraadslid geweest in Amsterdam voor BIJ1. Maar die politieke partij krijgt niet genoeg mensen achter zich om hun doelstellingen te verwezenlijken en andere partijen willen geen coalitie met BIJ1 vormen. Wanneer je je zin niet krijgt is je vast lijmen wel het domste wat je kan doen om wel je zin door te drijven.

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2022 - 23:45

Jozias, er is geen directe democratie of stemmen per beleid. Dat je een vinkje kan zetten is net ietsje meer dan op een morgen bidden. Laat staan dat het zoiets zoveel anders en groot zou kunnen teweegbrengen als wat bij klimaat nodig is. Niks mis mee, maar LANG niet voldoende.

Jozias2
Jozias227 okt. 2022 - 8:28

@paul Waarom niet? PvdD is een voorbeeld van een one issue partij, wat let je om een partij op te richten met een partijprogramma wat helemaal doet wat jij wil? Daarnaast hebben alle bestaande partijen in hun partijprogramma het klimaat op de agenda staan in meer of mindere mate. Nederland heeft zich ook gecommitteerd aan het verdrag van Parijs en het gaat elke dag over het klimaat, dus hoezo geen aandacht? Als 0,1 % van de bevolking hun mening wil opleggen aan de 99,9 % is dat ondemocratisch, want zo zijn er nog wel wat groepjes die vinden dat de wereld anders moet. Democratie is juist bedoeld om een keuze te maken tussen al die belangen en meningen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 okt. 2022 - 13:19

Met dit soort acties, weet je eigenlijk niet wat het effect is. Zoiets valt niet te meten. Parlementaire politiek is meetbaar, buitenparlementaire politiek niet, zij is veel meer ambigue Ik denk dat de blokkades van wegen en banken, wel werkt. Maar, de aanvallen op de kunst niet, dat werkt totaal averechts.

3 Reacties
KritischKijken
KritischKijken26 okt. 2022 - 14:13

Denk eerlijk gezegd dat, afgezien van wat fanatiekelingen, niemand op dit soort jup-acties zit te wachten, ook niet op een kruispunt als je op weg ben naar je werk, want dat doen normale mensen. Welke zielepiet lijmt zich vast aan een tafelblad. Dus sluit me wel bij Han aan vwb zijn visie...

LaBou
LaBou 26 okt. 2022 - 16:24

"...want dat doen normale mensen. " Een gemakkelijke manier om zonder argumenten pro of contra anderen weg te zetten als "niet normaal". Overigens realiseren "normale" mensen zich dat een leefbaar klimaat cq. milieu van wezenlijk belang zijn voor ons voortbestaan. Volgende keer misschien toch maar echt kritisch kijken i.p.v. de brede weg te nemen.

KritischKijken
KritischKijken27 okt. 2022 - 8:47

@Labou Eens het is een kwalificatie, en opinie net zo goed als u die vaak heeft, met ook zo z'n kanttekeningen. En dat normale mensen die om klimaat geven, niet van die opzichtige juppenacties doen is alleen maar toe te juichen. Blijft er tenminste nog iets normaals over.

Nuilert
Nuilert26 okt. 2022 - 13:14

Weer een hoop reacties die de waarde van kunst overdrijven en de complete verankering van ons leefklimaat bagatelliseren. Ga voor de lol eens kijken in de Alpen. Als je ziet hoe ver de gletsjers daar terug zijn getrokken in de afgelopen decennia slaat de schrik je om het hart. Denk alleen al aan alle rivieren die door deze gletsjers gevoed worden. Dit, in combinatie met de steeds vaker voorkomende periodes van extreme droogte zouden bij iedereen de ogen moeten openen. Zou je denken. De werkelijkheid is veel en veel triester; mensen zijn ziende blind, willen niet zien, maken zich druk om zogenaamd waardevolle kunstwerken terwijl het grootst denkbare kunstwerk onder hun neus wordt vernietigd.

7 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos26 okt. 2022 - 14:09

Om het verkloten van de leefomgeving te bekijken hoef je niet naar de Alpen, Nuilert. Gewoon uit het raam van je huis kijken geeft al een prima beeld.

KritischKijken
KritischKijken26 okt. 2022 - 14:16

Niemand ontkent dat, en we moeten serieus ad bak, maar toch niet door je vast te lijmen als aandachtstrekker. Verder doen ze niets, los van de absurde eis dat we direct moeten stoppen met fossiele brandstof. En hoe komen die juppen zelf de winter door, en hebben geen auto?

Nuilert
Nuilert26 okt. 2022 - 15:19

@KK Neem tenzij absoluut nodig de fiets of het OV. Zet de kachel op 16 en trek een dikke trui aan. De wereld gaat kapot en jij zeikt over mensen die ten minste IETS doen om aandacht op het probleem te vestigen. @oma Ik gebruik een tot de verbeelding sprekend voorbeeld. Hoop dat je het niet erg vindt?

Piet Helmons
Piet Helmons26 okt. 2022 - 20:20

Nuilert: ik weet niet waar jij woont maar OV is in een hoop plaatsen in Nederland heel slecht geregeld en komt niet op de plaats waar jij moet zijn. Tevens moeten nogal wat mensen best een eindje reizen naar hun werk en is de fiets dan ook geen oplossing.

KritischKijken
KritischKijken27 okt. 2022 - 8:49

@Nuilert Als udenkt dat ik de wereld va redden met dikke trui, 16 graden, en zonder auto, dan ga ik me pas echt zorgen maken over. Terug naar de oertijd is de volgende stap?

omaoeverloos
omaoeverloos27 okt. 2022 - 9:10

"Ik gebruik een tot de verbeelding sprekend voorbeeld. Hoop dat je het niet erg vindt?" Ik vind het niet erg, maar wel onzinnig. Waarom in de verte kijken terwijl het probleem zich voor je voeten afspeelt. Rondkijkend in je huis en je buurt zie je exact waarom die gletsjers in de Alpen aan het wegsmelten zijn. Zolang mensen krijsen om compensatie voor hun fossiele verslaving, huizen worden volgepropt met Chinese troep, neb zich volpropt met fabrieksvoer en er 1 miljoen huizen bijgebouwd moeten worden zullen die gletsjers blijven smelten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 okt. 2022 - 10:01

Iedereen maar dan ook iedereen het minimumloon en de prijzen differentiëren naar gezondheid en eerste levensbehoeften, ook op klimaat gebaseerd. Je zult eens zien hoe dat helpt. Geen wachtrijen meer op Schiphol bijvoorbeeld. Geen te grote energieverslindende huizen etc... en overal openbaar vervoer.

Sven Stevin
Sven Stevin26 okt. 2022 - 12:24

Dit soort activistische types, gespeend van iedere relativering of humor zoals alle leerstellige extremistisch orthodoxe politieke of religieuze kwezels, met hun voor derden bloedirritante acties zoals het ontnemen van bewegingsvrijheid d.m.v. blokkades, bewust als provocatie besmeuren van liefst de meest waardevolle kwetsbare zaken, kunnen wat mij zonder uitzondering rekenen op een pijnlijke verwijdering, zeker zoals wanneer ze zich vastgelijmd ons voor voldongen feiten denken te stellen.

1 Reactie
LaBou
LaBou 26 okt. 2022 - 16:25

Waren de punten weer eens op de bon?

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands26 okt. 2022 - 12:24

Eens met Han, dit is niet de weg. Ten diepste probeert men iets van waarde (natuur) te beschermen door iets anders van waarde te vernielen (kunst).

1 Reactie
IkHebOokEenMening
IkHebOokEenMening26 okt. 2022 - 16:45

De waarde van kunst is compleet arbitrair, de waarde van de natuur niet. En dit komt van iemand met een master in fine arts.

Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 12:00

Was dit nu een klimaat tafel?

Mokker
Mokker26 okt. 2022 - 11:24

Dat we (veel) minder zouden moeten consumeren en misschien wat minder mensen op de aarde moeten neerplempen is evident. Dat het klimaat verandert en we ons als mensheid aan moeten passen (of verzuipen), is ook duidelijk. Maar hoe groot de problemen daadwerkelijk worden, en hoe snel deze komen, valt nog te bezien, aangezien veel is gebaseerd op gebrekkige modellen. De huidige trend om bij ieder afwijkend weersverschijnsel moord en brand te gillen, komt nogal hysterisch over. En hysterische paniekzaaierij is zeker geen bijdrage aan de oplossing.

KritischKijken
KritischKijken26 okt. 2022 - 11:22

"Intimiderend en bedreigend" en idioot. Maar ga vooral op deze manier door, bij sommigen de handen op elkaar hier, krijgen nog meer mensen een hekel aan klimaatdrammerij. Tip: Als ze zich zonodig willen vastlijmen, laat ze vooral zitten.

1 Reactie
Ranonkel2
Ranonkel226 okt. 2022 - 22:07

Zoals in het porche museum? Daar zijn we werknemers gewoon verder gegaan met hun dag. Hebben ze na hun werkdag netjes de deur oo slot gedaan lampen en kachel uit om het klimaat te sparen. Waren de activisten boos omdat het koud was, boos omdat er geen sanitaire voorzieningen gebracht werden terwijl er genoeg wc's in het pand zij. Ze waren boos omdat er geen voedsel gebracht kon worden omdat het eten van het museum restaurant niet goed genoeg was. Ze waren zelfs boos omdat ze snachts niet konden slapen omdat de bewaking hun rondje deed...

Gnoom
Gnoom26 okt. 2022 - 11:02

Dit soort acties gaat het klimaat niet helpen, ik hoor er niemand positief op reageren. Overigens, toch wel grappig hoe die Jelle met tafel en al werd afgevoerd. In het Porsche museum was laatst ook weer zo'n plakactie, het personeel sloot toen de deuren en deed het licht uit, die actievoerders hebben daar de hele nacht vastgeplakt in het donker gezeten. Ik zeg altijd maar; op actie volgt reactie, en die kan ook wel eens tegenvallen.

1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier26 okt. 2022 - 21:35

"Dit soort acties gaat het klimaat niet helpen". Daar heb je helemaal gelijk in. Deze acties hopen het besef door te laten breken dat er iets gebeuren moet. Waarom verkneukel je je zo over die activisten die een nacht in hebben opgesloten gezeten. Beetje kwaadaardig mischien?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout26 okt. 2022 - 10:58

De geshockeerde talkshowconsument vergaapt zich aan een truc met Bison Kit in de hoop dat het tweesecondenlijm zou wezen. Binnen een reactionair klimaat snákt simpelrechts als het ware om genoegdoening na deze ongehoorde stunt. Als mijder van kleinburgerlijk tv-amusement lig ik er niet wakker van, spijtig vind ik wel dat de actievoerders op deze wijze hun doel missen, ondanks de media show-value.

4 Reacties
KritischKijken
KritischKijken26 okt. 2022 - 13:38

Evenzo zal de bubble denkende linkse ideaal fietser vanuit proletarische optiek zonder respect voor andermans goed, juigend op zijn of haar grachtengordel podium zijn opgesprongen bij een dergelijke intellectuele armoede :-) Ieder zo z'n meug.

Gijs- Jan Groothedde
Gijs- Jan Groothedde26 okt. 2022 - 14:29

Ik vind het wel een coole move. KK springt er weer overspannen bovenop, met alweer een hilarische spelfout.

oproerkraaier
oproerkraaier26 okt. 2022 - 14:45

KK: Je bent niet te volgen. Is dat humor of zo? Zeer bijzonder.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout26 okt. 2022 - 14:46

KK vergeet dat boosboersel str*nt langs de wegkant smeert en rotzooi smijt langs de snelweg die ze nog bezetten ook. In zijn waan van de dag hier op het Joopse, stalkt hij hardnekkig weldenkende mensen die een betere opinie hebben dan hij.

Joop  den Uil
Joop den Uil26 okt. 2022 - 10:52

vanwege dit soort fratsen sla ik meestal dit soort programma's over. Bestaat vnl uit recycling en herkauwen. Vwb deze demo: lijkt me een win-win situatie. Iedereen heeft weer een mening en/of verhaal en wordt er beter van , Giga aandacht, En genoeg stof weer om te recyclen en herkauwen. Meantime .... geen enkel bericht meer over gaswinning/aardbeving/genoegdoening , miskleunen overheid, software vd belastingdienst en het overrulen van de spaartax als je geen bezwaar had ingediend.

oproerkraaier
oproerkraaier26 okt. 2022 - 10:49

Ook Han negeert het feit dat er werkelijk geen enkel kunstwerk beschadigt is geraakt door akties van Stop-Oil en ondersteund daarmee de egoïstische klimaathaters.

6 Reacties
KritischKijken
KritischKijken26 okt. 2022 - 13:34

Ook kraaier negeert het feit dat je primair met je tengels van andermans spullen afblijft, ondanks dat dit blijkbaar in kraaier's omgeving geccepteerd is. Daarbij komt dat er wel degelijk ook al situaties geweest zijn van echte vernielingen, maar goed dat is blijkbaar voor het hogere doel bla bla..

r v b
r v b26 okt. 2022 - 13:34

precies. Han begint al in de kop met de leugen dat er schilderijen besmeurd zouden zijn. Gelukkig wijst hij wel op de onbeschofte tafelgasten die niet eens het fatsoen hebben om iemand uit te laten praten. Stop oil, ga zo door met deze prima acties waar geen schilderijen besmeurd worden, mijn steun hebben ze.

Jozias2
Jozias226 okt. 2022 - 14:24

En oproerkraaier negeert alle feiten. https://www.telegraaf.nl/nieuws/414636773/duizenden-euro-s-schade-door-actie-bij-rafaels-sixtijnse-madonna https://www.telegraaf.nl/video/1884387540/activisten-vernielen-peperdure-ferrari-s

Gaitj
Gaitj26 okt. 2022 - 15:08

In Dresden zijn ze het niet met u eens. Het doek wordt vaak beschermd door een glasplaat, de lijst, die vaak een belangrijk en beeldbepalend onderdeel is van het schilderij, niet. https://www.nu.nl/cultuur-overig/6232269/duizenden-euros-schade-aan-lijst-sixtijnse-madonna-door-daad-klimaatactivist.html

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa26 okt. 2022 - 15:28

Ja, ze hebben inderdaad daadwerkelijk wat kunst gesloopt Cultuurbarbaren, vrij letterlijk hahahahaha

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 okt. 2022 - 10:05

oproerkraaier Ik vraag me werkelijk af wie hier de echte hater is.