Joop

Hengelen tijdens de coronacrisis? Doe het niet

  •  
29-04-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
418 keer bekeken
  •  
hengelenvissen

© cc-foto: andreas160578

In België en in Frankrijk is hengelen tijdens de coronacrisis verboden. Laat Nederland daar een voorbeeld aan nemen.
Nederlanders zijn meer gaan hengelen (vissen) sinds de uitbraak van het coronavirus en de genomen coronamaatregelen, zo valt in verschillende media te lezen. Daarbij worden mooie beelden geschetst van rustgevendheid en natuurbeleving en worden redenen als het mooie weer, niets te doen te hebben, verveling en zelfs “even bij de vrouw weg” genoemd. Maar wat doet het hengelen eigenlijk met vissen?
Allereerst zijn vissen dieren met gevoel en bewustzijn. Lange tijd heeft men ten onrechte aangenomen dat deze koudbloedige dieren geen gevoel en bewustzijn zouden hebben en dat ze slechts reflexmatig reageren. In een onderzoek naar pijnbeleving van vissen door de universiteit van Edinburgh en het Roslin Instituut in 2003 werden de verschillende zenuwreceptoren rond de bek en op de kop van een regenboogforel gelokaliseerd. Meer internationaal wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen 20 jaar heeft overtuigend aangetoond dat vissen stress, angst en pijn ervaren. Ze leren om pijn te vermijden en maken afwegingen tussen het ondergaan van pijnprikkels, de beloning die er tegenover staat en de intensiteit van de pijnprikkels. Ze proberen gevaren te vermijden en reageren net zoals mensen op gevaarlijke stoffen en pijnstillers.
Wanneer een vis door een hengelaar aan de haak wordt geslagen en binnen wordt gehaald, gebeurt er veel met hem. Hij krijgt een haak in zijn bek, zijn keel of zelfs zijn slokdarm en wordt uit zijn leefmilieu gehaald, waardoor hij niet meer kan ademhalen. Dan wordt hij van de haak in zijn bek of keel ontdaan. Hierdoor kan hij nog ernstiger verwond raken en soms is het verwijderen van de haak niet eens meer mogelijk. Dit levert pijn en stress op. Ook het houden in een leefnet (door hengelaars zelf ook wel sterfnet genoemd) levert stress en beschadigingen op. En dan moet de vis, na eventueel nog gewogen en gemeten te zijn, natuurlijk nog op de foto met de trotse hengelaar. Al deze tijd ondergaat de vis stress en pijn en kan hij niet ademhalen. Maar ook na levend teruggezet te zijn is het nog niet voorbij voor het dier. De verwonding aan de bek bemoeilijkt het opnemen van voedsel. En een groot aantal vissen sterft vanwege de verwondingen, infecties en stress alsnog.
Hengelen levert vissen dus pijn, stress en zelfs de dood op. Dit wetende kun je het hengelen toch niet meer zien als een onschuldige bezigheid, lekker rustgevend of leuk tegen de verveling. Nee, hengelen is dierenmishandeling. Hengelen moet verboden worden. Bij onze Belgische zuiderburen en in Frankrijk is het hengelen tijdens de coronacrisis verboden. Laat Nederland om te beginnen een voorbeeld aan dit verbod nemen. En maak het daarna definitief.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai10 mei 2020 - 8:41

Weer een belangengroep die de corona crisis gebruikt voor hun persoonlijke doel/agenda. Het stoot me tegen de borst en geeft enkel aan dat de mens enkel belang stelt in zijn eigen doel of dat van zijn groep.

Verver
Verver4 mei 2020 - 7:36

Ik heb het woord 'sport' nog nooit in verband kunnen brengen met vissen. Net als denksport overigens. Het is een commerciële tak van industrie geworden, een verdienmodel. Een bamboestok van een euro met een nylon draad van een cent er aan, is een loophengel van 15,95 geworden. Een stoeltje, waarmee je naast de caravan kunt zitten, is groen en het is een hengelstoel geworden. Hoppa 20 euro duurder. En hengelaars zijn in mijn beleving net als bodybuilders. Alleen dan niet met spierballen en gewichten, maar met vistuig en dikke vissen. Ach.. als 'niet vis' vind ik het allemaal wel vermakelijk om te zien.

dijkbewaker
dijkbewaker3 mei 2020 - 17:43

Ik zou zeggen" Gelukkig mogen we nog hengelen tijdens de corona crisis" De hengelsport is namelijk diep verankert in onze samenleving. Jong of oud, rijk of arm we mogen allemaal van de hengelsport genieten. Daar worden heel veel mensen blij van. Niet alleen in dit land, maar overal op de wereld...In 2017 hebben 1,1 miljoen! mensen in dit land 1 keer of meerdere keren gevist. Het merendeel bestaat uit mannen, ca.230.000 vrouwen en 225.000 kinderen tot 15 jaar. Dus er is een enorme behoefte aan de sportvisserij. Het aantal sportvissers groeit nog steeds gestaag. Hoe komt dat: ten eerste staat het welzijn en een ethisch verantwoorde behandeling van de gevangen vis bovenaan...Door alle hengelsportverenigingen worden druk bezochte cursussen gegeven aan kinderen hoe de vis te behandelen. Sportvisserij Nederland heeft duidelijke richtlijnen wat mag en wat niet mag en neemt alle wettelijke voorschriften mee in vergunningen waar de regels in staan...De karpervisser onder leiding van de karperstudiegroep hebben daar bovenop nog extra richtlijnen om de vis zo ongeschonden als mogelijk weer terug te zetten. Zoals een verplichte onthaakmat en hoe een karper tijdelijk te bewaren om een foto te kunnen maken. Niet alleen karpers, maar heel veel vissen worden terug gevangen tot op zeer hoge leeftijd, grootte en gewicht. Er zijn ook forelvijvers waar de forel meestal wordt meegenomen om te consumeren. Dit is dezelfde forel die in de schappen van de supermarkt liggen. Regenboogforel. Ook die forelvijvers hebben strenge richtlijnen hoe een gevangen forel dood gemaakt moet worden zonder onnodig lijden. De sportvisserij heeft ook de taak om de visstand te beheren en zit in allerlei bestuurslagen om de waterkwaliteit, de vismigratie en paaigronden waar het maar kan te verbeteren. Ook een opdracht volgens de natura 2000 regels. In veel landen is de commerciële zalmvisserij bij paairivieren verleden tijd. Alles is in handen van de sportvisserij omdat die restricties doorgevoerd hebben in het meenemen van de zalm om de zalmpopulatie weer te laten groeien. Het is verplicht om de zalm een merkteken te geven en de gegevens op te sturen. Dit werkt in de praktijk 2 kanten op. De sportvisserij brengt veel meer op dan de beroepsvisserij terwijl de populatie groeit. In Nederland brengt de sportvisserij 60 x meer op dan de beroepsvisserij in het zoete water. Omzet 700.000 euro waarbij lang niet alles is meegerekend. Visreizen groeien nog steeds. Veel vakantie mogelijkheden staan in het teken van de sportvisserij waar de gehele familie van kan genieten. De waterkwaliteit is enorm toegenomen, wat ook de sportvisserij ten goede komt. Riviervissen komen weer terug die een schone rivier nodig hebben om te overleven. Het is juist de inzet van de sportvisserij die zich keihard inzet voor een beter milieu. En ieder die zich op wat voor manier zicht misdraagt aan de waterkant kan de boa verwachten die nauw verbonden is met de hengelsportvereniging want de sportvisser is ook nog de waakzame persoon wiens viswater heilig is. De sportvissers zijn ook nog de oren en ogen die het water in de gaten houden en heel alert zijn op overtredingen. De sportvisserij is onmisbaar voor veel mensen en voor een goede visstand en liefde voor de natuur boven en onder water is er geen betere ambassadeur te vinden.

1 Reactie
dijkbewaker
dijkbewaker3 mei 2020 - 17:49

Foutje, de hengelsport omzet is natuurlijk geen 700.000 euro, maar 700.000.000 oftewel 700 miljoen. Niet vreemd want het is de grootste grootste groep waterrecreanten in dit land.

Giel Strauven
Giel Strauven1 mei 2020 - 20:16

Wat een onzin ik vis ook .met veel plezier.we kunnen ook hier in Nederland niks meer doen zonder gezeik houd er toch mee op.vissen doen ze al levenslang .een goede visser zorgd goed voor de vis en vist zonder weerhaak.ik ga er mee door en ik hoop nog vele andere groetjes Giel .

dirkdirk
dirkdirk1 mei 2020 - 11:43

Ik kan nergens in dit verhaal vinden waarom vissen tijdens de Corona periode verboden zou moeten worden. Ik denk dat het juist een perfecte hobby is om deze stressvolle periode door te komen. Ik mag graag een hengel (of twee) uitgooien om een mooie karper te verschalken, en ik vind dat heerlijk om te ontstressen. Dat een vis gevoel heeft zal best, maar het blijft maar een vis. Uiteraard ga ik zo goed mogelijk met de gevangen vis om, zo heb ik uiteraard een landingsmat, en raak ik de vis alleen aan met natte handen. Ik blijf lekker vissen!

Erik Goyvaerts
Erik Goyvaerts1 mei 2020 - 11:42

wat weten jullie meeste van vissen ik vis ten eerste zonder weerhaak en te tweede heb ik een product bij om het te ontsmeten en niet schadelijk is voor de vis dus hou op met jullie zever paardrijden dat mag dan wel daar zitten ze er op en de parden moeten iets in hun bek houden voor de teugels maar ja mensen zonder verstand weten niet dat die paarden dan afzien van hun tanden vogels houden mag ook ooooo ja die kunnen echt wel rond vliegen.

Kristof Hoorelbeke
Kristof Hoorelbeke30 apr. 2020 - 15:39

Goed bezig. Schaf je dan meteen ook het paardrijden af? En het hebben van vogels in kooien? En oh ja, een hond en kat als huisdier ook dan natuurlijk. En breek dan meteen ook dat betonnen huis af waar je in woont, want dat neemt natuurlijk ook de plek van de natuur in. Daar zou wel eens een dier in de plaats kunnen wonen.

Erik7
Erik730 apr. 2020 - 7:06

Nou, azijn nieuws van het jaar. Welkom in het coronavervelingvirus. Mensen vinden het dierenmishandeling als er gevist word, tuurlijk hebben die dieren hebben ook gevoel en sta erzelf ook wel eens bij stil. Mag ik dan ff attenderen dat haaien mensen aanvallen en daar word niks over gekauwd en dat is geen schending van de mensenrechten is? Het is een gewoon een ontspannende bezigheid en wat heeft het met de corona te maken, word het misschien TE druk op straat? Nee, liever aan de waterkant dan in de supermarkt elkaar in de porum kuchen. De mensen die nooit gevist hebben moeten dat es proberen, of zoek gewoon een andere hobbie in plaats van klepzeiken over andermans hobbie.

1 Reactie
herman46
herman4630 apr. 2020 - 9:19

Kletspraat. Een haai die een doodenkele keer een mens aanvalt doet dat niet uit hobby-overwegingen. Sommige dieren moeten andere dieren doden om te (over)leven. De mens hoeft dat niet. Dieren pijn doen of doden als hobby, ontspanning, natuurbeleving etc. is onethisch en zou verboden moeten zijn.

Fons Wijers
Fons Wijers29 apr. 2020 - 21:55

Een gevangen vis moet natuurlijk wel worden genuttigd; daar vis je voor. Dat teruggooien heb ik nooit begrepen. Wel vissen op gepaste afstand van elkaar, natuurlijk, maar dat lijkt me aan de wateroever geen probleem.

Stefan Visser
Stefan Visser29 apr. 2020 - 21:47

Wat een onzin artikel. Ik vis al 30 jaar op karper en heb vorig jaar zelfde vis gevangen op 15kg die ik in 2010 op 8kg ving. Ondertussen is deze vis elk jaar gevangen en is al jaren in top conditie. Zelfde geld voor snoeken die elk jaar groter en zwaarder worden gevangen. Ga geen leugens verspreiden als je de feiten niet kent

herman46
herman4629 apr. 2020 - 17:59

Goed artikel. Je vermaken ten koste van dieren is onethisch. Het is een gotspe dat 'sport'vissen niet impliciet of expliciet is verboden. We lopen te hoop tegen het doodknuppelen van zeehondjes en het stierenvechten, maar de idiote hobby van een dier aan een haak door zijn mond uit zijn element te rukken, waarbij het dier pijn, angst en stress ervaart wordt door velen gezien als een acceptabele vorm van vrijetijdsbesteding. Dat is het niet. Het is wreed en onnodig en moet gewoon stoppen.

3 Reacties
Stefan Visser
Stefan Visser29 apr. 2020 - 21:49

Een vis heeft geen cortex dit is een feit. Dus een vis heeft ook geen pijn.. eerst eens naar de feiten kijken

Polletje2
Polletje230 apr. 2020 - 11:24

Stefan Visser - Integendeel, ze spartelen van plezier als ze eenmaal op het droge liggen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 apr. 2020 - 17:48

Dat vissen wel pijn kunnen voelen is al jaren geleden aangetoond. https://resource.wur.nl/nl/show/Pijn-bij-vissen.htm

Polletje2
Polletje229 apr. 2020 - 17:19

Vissen met een blinker of een spinner (op roofvissen zoals snoek, baars en snoekbaars) is allesbehalve saai en natuurlijk maak je wat je vangt gelijk dood en vang je niet meer dan voor consumptie bestemd is. Op karper vissen is natuurlijk wel spannend, maar daar moet je wel geduld voor hebben en meestal zijn ze niet lekker (grondsmaak), dus daar ben ik zelf geen voorstander van.

3 Reacties
joop12342
joop1234229 apr. 2020 - 19:01

Polletje, moet je op het wad gaan vissen of op zee. Bijna alle zoutwatervissen zijn heerlijk. Mijn lange leven dat gedaan. Poeren op het wad. Paling en platvis.

Polletje2
Polletje229 apr. 2020 - 20:28

Zeker, maar alleen in de vakanties, want ik woonde niet aan zee. Ik heb als tiener ooit een keer de hele camping van scholletjes voorzien.

MountEverest
MountEverest4 mei 2020 - 21:44

@Joop Poeren of peuren. Met een tros wurmen en een oude paraplu om de palingen in op te vangen als ze loslaten. De peur werd in de koelkast bewaard.

Recht door Zee
Recht door Zee29 apr. 2020 - 17:06

Aan de reacties te zien hebben mensen niet door hoe het coronavirus zich precies verspreid en wat veilig is en wat niet, hoe buiten in de natuur lopen / vissen / fietsen veiliger is dan boodschappen doen in een supermarkt of werken op kantoor.

Leontrotsky
Leontrotsky29 apr. 2020 - 14:08

Vissen zou zowiezo in elk land dat pretendeert beschaaft te zijn verboden moeten worden. Dat vissen in Nederland nog niet verboden is bewijst in ieder geval dat wij niet zo beschaaft zijn als wij zo graag mogen doen voorkomen.

DenFlexwerker
DenFlexwerker29 apr. 2020 - 11:39

Mensen gaan dood. Verder hebben mensen last van thuisblijven maar de enige reden dat ze dit werkelijk doen, is omdat er mensen dood gaan. Het is daarom gepast als mensen hun stokpaardjes even laten rusten. Maar wie dit gebruikt om zijn of haar, stokpaardje juist naar voren te schuiven: ik luister niet naar enge zeloten.

5 Reacties
Zandb
Zandb29 apr. 2020 - 13:12

DenFlexwerker U hebt besloten: "Het is daarom gepast als mensen hun stokpaardjes even laten rusten." Zo is het, en niet anders. En wie zich niet aan MIJN regel houdt die scheld ik uit voor "zeloot". Eigen schuld, dikke bult. Had die maar geen stokpaardje moeten berijden.

DenFlexwerker
DenFlexwerker29 apr. 2020 - 13:43

@Zandb: dat is juist het kenmerk van een zeloot (moderne betekenis): fanatiek ijveren voor een zaak. Als jij Corona gepast vindt om te gebruiken, dan kan fanatisme je niet ontzegd worden. Niet mijn regel of schelden maar voldoen aan definities.

Zandb
Zandb29 apr. 2020 - 16:22

DenFlexwerker Stel ik bedenk een regel; je mag niemand zeloot noemen. Wie dat doet is gewoon een asociale karhengst. Dan bent u dus een asociale karhengst.

DenFlexwerker
DenFlexwerker29 apr. 2020 - 17:50

@Zandb: ik stel voor dat je de Nederlandse taal aan klaagt en uit scheldt. Die bepaald namelijk de definitie van 'zeloot' en hoe die gebruikt mag worden. Je kan net zo goed de regel bedenken dat we de maaltijd in de middag geen 'lunch' mogen noemen of de zon om de aarde draait. Jouw regel betekent feitelijk dus niets.

MountEverest
MountEverest4 mei 2020 - 21:50

@DenFlexwerker Het zijn inderdaad opportunisten die de coronacrisis misbruiken om hun stokpaardjes te berijden. De meesten zijn klimaat- en dierenactivisten die wanhopig proberen hun issues op de agenda te houden. Maar die zijn, evenals Greta Thunberg van de radar verdwenen.

HarrieV2
HarrieV229 apr. 2020 - 10:26

Kan zeker in dit verhaal mee gaan, maar zie de koppeling met de corona crisis niet.

3 Reacties
MountEverest
MountEverest29 apr. 2020 - 11:43

@HarrieV Klimaat-, milieu- en dierenactivisten zijn door de coronacrisis vrijwel volledig buitenbeeld geraakt. Hun issues staan nu helemaal onderaan de agenda, als ze er al niet vanaf gevallen zijn. Daarom wordt steeds geprobeerd om een verband te leggen tussen een van die issues en COVID-19. Heel vaak is dat de bio-industrie. Weer anderen proberen het veganisme te promoten door een link te leggen met de consumptie van dieren en dierlijke producten. Nu is dus de hengelsport aan de beurt, waarbij een leugentje om bestwil niet geschuwd wordt.

Leontrotsky
Leontrotsky29 apr. 2020 - 14:09

@HarrieV één koppeling is dat door het feit dat veel mensen noodgedwongen thuis zitten in verband met de crisis corona deze mensen zich gaan vervelen en daardoor gaan vissen. Hier moet naar gekeken worden, want een totaalverbod op vissen is iets dat allang had ingevoerd moeten worden.

Alex Romijn
Alex Romijn29 apr. 2020 - 14:57

Afgelopen dagen was veel in nieuws dat sportvisserij NL e.d. mensen stimuleren om te gaan vissen omdat je dat in eentje kan doen e.d. Daarom goed om een tegengeluid te hebben.

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 10:06

Nooit van mijn leven zal ik gaan hengelen. Het lijkt me beresaai. Maar kom op zeg, als er 1 activtiteit is waarbij het eenvoudig is de anderhalve meter afstand te respecteren dan is het hengelen wel. Dit stukje heeft niets maar dan ook niets met de coronacrisis te maken.

5 Reacties
Zandb
Zandb29 apr. 2020 - 13:13

Freek Dat vind ik niet.

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 13:43

@Zandb Jij houdt wel van vissen? Of vind je dat het lastig is tijdens het hengelen anderhalve meter afstand te houden? Of vind je dat een eventueel visverbod met de coronacrisis beargumenteerd kan worden?

Zandb
Zandb29 apr. 2020 - 16:24

Ik vind niet dat dit stukje niets met corona te maken heeft.

Recht door Zee
Recht door Zee29 apr. 2020 - 17:01

@ Freek Eens

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 17:46

@Zandb Als we hegenen moeten verbieden want corona, prima geen moeite mee. Maar in ruil daarvoor moeten we dan ook het aan elkaar nieten van vellen papier verbieden, want mijn grootvader is incontinent geworden. Logisch toch!

wegmetons
wegmetons29 apr. 2020 - 10:05

Wel zo goed om te vermelden dat er in die landen geen visverbod is maar simpelweg een verbod om je huis te verlaten zonder geldig doel. Klein veschil, het heeft niks te maken met dierenwelzijn... verder geloof ik het allemaal wel. Ik ben geen hengelaar, vind er geen bal aan om uren op een stoel naar een dobber te kijken, maar als dit mensen nu rust en plezier geeft zie ik geen reden dit te verbieden.

1 Reactie
Freek3
Freek329 apr. 2020 - 12:38

[Wel zo goed om te vermelden dat er in die landen geen visverbod is maar simpelweg een verbod om je huis te verlaten zonder geldig doel.] Ssst, niet zeggen joh, we kijken met zijn allen vol verwachting uit naar het boze stukje over het verbod om in België en Frankrijk plastic van het strand op te ruimen...

[verwijderd]
[verwijderd]29 apr. 2020 - 10:04

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Boreaal
Boreaal29 apr. 2020 - 11:58

@oma-oeverloos: Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Ik ben al blij dat dit jaar het Solar festival niet doorgaat, want behalve belastend voor de natuur is het dat ook voor de omwonenden waaronder ik. En zich houden aan de afgesproken geluidsnormen (die men ook steeds probeert op te rekken) is ook iets wat men daar niet zo hoog in het vaandel heeft staan.

Buitenstaander
Buitenstaander29 apr. 2020 - 9:40

Oh.... heeft dus niet met Corona te maken: Voorbeeld nemen aan Belgie en Frankrijk, maar daarna definitief……. Waar was BiteBack toen NL het veel vriendelijker pulsviessen introduceerde vs dat 'slepen over de bodem dat alles vernielde' waar Frankrijk om politieke redenen aan blijft vasthouden? Voorbeeld aan het (hypocritee) Frankrijk nemen? Aan Belgie, zoals ze met trekvogels omgaan? maak jezelf niet belachelijk…..

2 Reacties
Alex Romijn
Alex Romijn29 apr. 2020 - 14:59

Pulsvissen is niet per definitie vriendelijker. Maar dat terzijde, Bite Back voert continu actie tegen elke vorm van visserij.

Buitenstaander
Buitenstaander29 apr. 2020 - 18:44

@Alex Maar wel een 'beetje' veel vriendelijker, en dat BiteBack tegen alle vormen van visserij is, prima, maar bestrijdt dan eerst de meest erge vormen. Maar helaas….

NN2
NN229 apr. 2020 - 9:36

Zogenaamde 'sportvisserij' maar eens afschaffen? Alleen vissen als je alles wat je vangt dood en opeet.

MountEverest
MountEverest29 apr. 2020 - 9:32

De lijst met ge- en verboden, met name de laatsten, wordt steeds langer. Ik vraag me af waar dit moet eindigen. Ik zie een dystopische wereld voor me waar vrijwel alles verboden is. En waar voor alle nog toegestane zaken een vergunning vereist is, met uiteraard het stempel van een ambtenaar erop. Laat de hengelaar gewoon zijn gang gaan, zolang hij zich maar aan de regels houdt.

korheiden2
korheiden229 apr. 2020 - 9:06

Ik ben benieuwd welke partij een verbod aandurft. Er zijn misschien wel een miljoen hengelaars (ik zeg opzettelijk niet : hengelsportliefhebbers) in ons land. Nogal wat winkels halen hier een flinke omzet uit, zoals laatst te zien was in het NPO-journaal. Dat vissen pijn lijden lijkt me duidelijk. Maar hoe ver moet je gaan? Zag laatst bij mij in de tuin een sperwer die een huismus te pakken had. Het arme vogeltje werd levend en wel opgegeten. Dat is de natuur, zeggen we dan. Ik ben zelf geen hengelaar. Wel gedaan in mijn jeugd. Je mag ook helemaal niets meer, hoor je dan.

7 Reacties
Boreaal
Boreaal29 apr. 2020 - 12:08

"Ik ben benieuwd welke partij een verbod aandurft." Degene die Baudet deze kans voor open doel graag gunt waarschijnlijk.

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 12:32

[Ik ben benieuwd welke partij een verbod aandurft.] Ik durf dat wel te gokken, de PvdD, die daarmee weer een nieuw deel van hun achterban, ijsvogels, visarenden, reigers en dergelijke teleurstelt.

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 13:45

[De PvdD hebben grotere problemen, wat te doen met de snoek...] Ik moet zeggen, daar dacht ik ook aan ;) maar ja of snoek nu als vissend dier gezien moet worden of als te bevissen dier was me niet duidelijk genoeg, wel lekker in elk geval...

Freek3
Freek329 apr. 2020 - 13:51

[“Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985”] Overigens is dat reglement de perfecte illustratie van de ziekte van de millieulobby. Er zijn hele goede redenen om de visstand te willen beperken, maar elke bioloog kan je uitleggen dat je dat als je maten van vissen wilt gebruiken om dat te bereiken moet doen met een reglement maximummaten. Het zijn de grote vissen die voor het op stand houden van populaties zorgen, en de kleintjes die in grote hoeveelheden door de grote vissen geproduceert worden omdat ze evolutionair hebben vastgesteld dat daarvan een groot deel prooidier kan zijn, ook van hengelaars. En dat weet de millieulobby best. Nu is dat voor irt hegelsport niet het grootste probleem maar voor beroepsvisserij geld exact hetzelfde, en ook daar zijn we contraproductief door met minimummaten in plaats van maximummaten te werken.

herman46
herman4629 apr. 2020 - 17:49

Er is voor zover ik weet maar één partij die voor een verbod op 'sport'vissen is. Dat is de PvdD. De partij waar ik als Nederlander erg trots op ben. Vissen is een wreed tijdverdrijf voor empathie-arme mensen. Dieren laten lijden ter vermaak van de mens is een decadent verschijnsel, te vergelijken met het stierenvechten. Wie wreedheid tegen dieren als tijdverdrijf acceptabel vindt moet eens ernstig bij zichzelf te rade gaan.

Freek3
Freek31 mei 2020 - 17:23

[Vissen is een wreed tijdverdrijf voor empathie-arme mensen.] Het is net zoiets als de kat die een uurtje of twee een muis door de lucht zwiept en weer achterna rent alvorens het beest dood te bijten en op de deurmat te leggen om vervolgens nooit meer naar om te kijken. Niets dierlijks is de diersoort mens vreemd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 mei 2020 - 9:04

Freek Die kat doet dat toch puur vanuit het instinct zich te moeten voeden. Omdat hij al gevoed wordt door mensen heeft hij die voeding op dat moment niet nodig, maar dat wil niet zeggen dat dat instinct daarmee verdwijnt en hij er op vertrouwt gevoed te worden.