Joop

Hemwegcentrale blaast laatste wolken uit

  •  
23-12-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
87 keer bekeken
  •  
Schoorsteen Hemwegcentrale stopt

© 2019-12-23 10:58:32 AMSTERDAM - De schoorsteen van de Hemweg-8 kolencentrale is gestopt. De veelbesproken Hemwegcentrale van Vattenfall wordt na 25 jaar gesloten, op last van het kabinet. ANP

De Hemwegcentrale in Amsterdam heeft maandag zijn laatste rookwolken uitgeblazen. Zaterdag werd voor het laatst steenkool in de oven gestort, maandagochtend werd de schoorsteen uitgezet. Op Twitter worden foto’s en video’s gedeeld van de laatste rookpluim.
Sinds vorige week worden er op de muur van de centrale foto’s geprojecteerd van de tweehonderd medewerkers van de centrale. Een woordvoerder van Vattenfall verklaart tegenover de NOS dat zij inmiddels “allemaal onderdak” zijn. De energiegigant heeft 52,5 miljoen euro van de overheid gekregen voor de sluiting van de centrale die een kwart eeuw oud is.
De Hemwegcentrale stootte 3,3 megaton CO2 per jaar uit. Minister Eric Wiebes (Klimaat) besloot eerder dit jaar dat de kolencentrale dicht moet, om te kunnen voldoen aan de klimaatdoelstellingen. In de door Urgenda aangespannen rechtszaak tegen de overheid bepaalden de rechtbank, het gerechtshof en vorige week ook de Hoge Raad dat de Nederlandse uitstoot van broeikasgassen eind volgend jaar een kwart lager moet liggen dan in 1990.
Naar aanleiding van het vonnis van de Hoge Raad heeft GroenLinks-leider Jesse Klaver inmiddels “de onmiddellijke sluiting van minimaal twee kolencentrales” voorgesteld. Uiteindelijk is het de bedoeling om alle vijf Nederlandse kolencentrales te sluiten.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (93)

Sonic2
Sonic224 dec. 2019 - 22:19

https://nos.nl/video/205512-het-jaaroverzicht-van-1971.html Al in 1971 werd er hier over gesproken. Misschien leuk om het eens terug te kijken met het huidige politieke klimaat in acht nemen. Overigens was het kabinet Biesheuvel( wat toen regeerde) een vijf partijen kabinet. Het leukste van de maand December is altijd al die jaaroverzichten kijken. Die van 1975 tot en met 2018 had ik al jaren geleden gekeken. De laatste paar weken vooral die van 1956 tot en met 1971. Ik raad het iedereen aan. Al in de jaren 60 wordt de vermeende overbevolking besproken. Ook in de jaren 60 mopperde de mensen over stijgende prijzen. Gingen boeren en bouwers demonstreren. Werd er gemopperd over Italianen. En over drukte op de wegen en files. Toen al werd er gemopperd over te hard rijdende automobilisten. Zelfs door onze koningin. En toen al koude winters( extremen). Hier en daar veel wind. Warme zomers ook. En een NOS die het heeft over "neger" districten. En neger voorman Martin Luther King. Dat zie je ook niet vaak gebeuren. Mijn mond viel regelmatig open. En ook dolle mina's die protesteerde tegen modellenwedstrijden want dat waren vee keuringen. Zo afwijkend zijn onze tijden nu ook al weer niet. Dat blijkt maar weer. Zonder daar een politiek oordeel ana te va

Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 16:45

De voorstanders van kernenergie schijnen te denken dat de warmte die daarbij vrijkomt als stralingswarmte in het heelal verdwijnt. Dat is natuurlijk niet zo: het wordt vertraagd afgegeven “via het milieu”, om het maar eens simpel uit te drukken. Dat kan niet zonder invloed uit te oefenen op dat milieu. CO2 vertraagt die afgifte, dat is juist, maar dat wil niet zeggen dat met een lager CO2 gehalte dit niet meer geldig zou zijn. Daarbij komt dat de CO2 die reeds werd uitgestoten zich -cumulatief- heeft opgehoopt in het milieu en er zullen nog heel wat bomen overheen gaan, voordat het niveau van vóór de industriële revolutie weer hersteld is. Vermoedelijk nooit. Overigens is waterdamp het belangrijkste broeikasgas, nog belangrijker dan CO2 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikasgas

1 Reactie
Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 16:59

"Het belangrijkste broeikasgas in de atmosfeer van de aarde is waterdamp. Door de temperatuurstijging die in de laatste honderd jaar is opgetreden neemt de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer toe en wordt het broeikaseffect extra versterkt. Waterdamp wordt onder de huidige omstandigheden daarom als een complex positief terugkoppelingsmechanisme beschouwd in het klimaatsysteem." Laat je niet lijmen door de valse profeten van de kernenergie.

Gefaald
Gefaald24 dec. 2019 - 14:30

Windmolens horen in de Amsterdamse grachten, niet in het open landschap van het platteland.

Gefaald
Gefaald24 dec. 2019 - 14:27

Een irrationeel besluit. En dat gebeurt steeds vaker. Zie de Hoge Raad. Ik zal daarom klimaatsceptisch stemmen, ik ben inmiddels tegen de klimaatreligie.

3 Reacties
Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 15:54

Nieuws, read all about it: Gefaald is tegen "de klimaatreligie" en gelooft nu in Thierry Baudet. De opzienbarendste bekering van deze eeuw, read all about it.

Sonic2
Sonic224 dec. 2019 - 22:07

Het grappige is dat als je FvD stemt en die er met de overige partijen niet uitkomen( zeer waarschijnlijk scenario) dat je dan de weg vrij maakt voor een regering met GL/D66 en CU. Een stem op Thierry kan zomaar dus een stem op Klaver of Jetten zijn. Gevolg van uw zeer, zeer, domme irrationele en immorele stem. Maar ik gun u D66/Groenlinks en CU. Laat het een straf zijn. Voor uw domme manier van stemmen.

Gefaald
Gefaald25 dec. 2019 - 8:59

@Katootje en Sonic Ik heb teveel problemen met FvD om er op te kunnen stemmen : Rusland-invloed, anti handelsakkoorden, vreemde ideeën over de EU. Misschien stem ik SGP. Ook niet ideaal, maar eigenlijk is alles klote.

Daniel Blank
Daniel Blank24 dec. 2019 - 8:15

Alsof de centrale die CO2 uitstoot....eigenlijk de Amsterdamse electriciteitsgebruikers. Dus ja ook alle Tesla's die worden opgeladen.

Salama.
Salama.23 dec. 2019 - 21:22

Nu maar hopen dat de stroom die niet meer door deze centrale wordt opgewekt alsnog wordt betrokken van een of andere bruinkoolcentrale ergens in het buitenland.

1 Reactie
P Haan
P Haan24 dec. 2019 - 12:00

Nee hoor, maak je niet druk. Dit doen we vanaf kerncentrales in Frankrijk.

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 21:14

Power to the people - https://www.youtube.com/watch?v=rljkZ4f0p3s

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 20:38

Heeft dom-rechts al een stichting tot behoud van kolencentrales in het leven geroepen? Kunnen ze gelijk de Hemwegcentrale op de monumentenlijst zetten.

6 Reacties
Karingin
Karingin23 dec. 2019 - 20:57

Dan moeten ze opschieten, binnenkort begint de sloop.

Salama.
Salama.23 dec. 2019 - 21:25

U beschouwt zichzelf neem ik aan als slim-links?

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2019 - 3:57

Prima toch als alle kolencentrales morgen op de monumentenlijst zouden komen te staan!

JanKlaasen
JanKlaasen24 dec. 2019 - 7:47

Heb jij al een petitie gestart om windmolens in je achtertuin te ontvangen?

Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 15:55

Salama - Ik ben geniaal-links.

Starter2
Starter224 dec. 2019 - 21:21

Dat weet Katootje dan zeer goed te verbergen.

Buitenstaander
Buitenstaander23 dec. 2019 - 19:39

Los van het feit dat het holistisch gezien qua aarde-opwarming weinig uitmaakt wat we met relatief (in de wereld gezien) moderne centrales doen, maar we hebben ons eigen straatje 'schoon', en dat zijn we verplicht, ben ik toch erg benieuwd of al die horor verhalen van extra astmakinderen; roet op de vensterbanken, tot zelfs gedaalde IQ door deze centrale, nu over 3-5 jaar ineens verminderd of zelfs over zijn. Waarschijnlijk zullen we dat dan niet meer horen…..

1 Reactie
vdbemt
vdbemt23 dec. 2019 - 20:00

Vaak hoor je het inderdaad niet, als dingen goed gaan. Niet zo'n spannende nieuwswaarde. Maar wat is je punt hiermee? Moeten we het daarom maar niet doen?

I am Legion
I am Legion23 dec. 2019 - 17:31

De Hemwegcentrale heeft nooit rookwolken uitgestoten. "de pluim die aan de schoorsteen hangt is geen echte rook maar gecondenseerde waterdamp. De Hemwegcentrale smoort zijn rook als het ware in de kiem, hij is voorzien van een denox-installatie, elektrostatisch filter en ontzwavelingstrap. De waterdamp in de pijp komt van de rookgasreiniging. Dat de Amsterdamse vensters, vensterbanken en kozijnen zwart zouden worden van de kolenrook is dan ook een kwaadaardig verzinsel." https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/21/de-mooiste-pluim-gaat-verdwijnen-a3981143

15 Reacties
vdbemt
vdbemt23 dec. 2019 - 18:46

Daar gatie weer. Die kolencentrale was dus hartstikke schoon? En is voor niets gesloten. Hoe gek kun je het maken.

I am Legion
I am Legion23 dec. 2019 - 19:57

@vdbemt Ik beweer hier helemaal niet dat bij het opwekken van energie kolencentrales geen onevenredige CO2-uitstoot veroorzaken maar wel dat de Hemwegcentrale dus geen "rookwolken" uitstootte zoals hier letterlijk beweerd. Die kwalijke en al vaker herhaalde leugen wordt door wetenschapsjournalist Karel Knip van de NRC dus even fijntjes ontzenuwd. Deze kolencentrale heeft geen roetdeeltjes of ander fijnstof met rookwolken in de lucht gebracht. Zelf pleit ik buiten voor energiebesparende middelen voor de bouw van kerncentrales die behalve geen fijnstof ook geen CO2 uitstoten. Daar zijn met de mate van opwarming van ons klimaat overtuigende redenen voor. Zoals in een opinie bepleit in de Volkskrant door Joshua Goldstein schrijver van A Bright Future: How Some Countries Have Solved Climate Change and the Rest Can Follow wat als een door velen als net zo belangrijk boek als Al Gore met zijn film An Inconvenient Truth. "De enige manier om snel en krachtig een eind te maken aan de opwarming van de aarde is kernenergie" https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/de-enige-manier-om-snel-en-krachtig-een-eind-te-maken-aan-de-opwarming-van-de-aarde-is-kernenergie~b848e802/

Paul250371
Paul25037123 dec. 2019 - 21:33

I am Legion Helaas duurt het 10 jaar voordat een kerncentrale in bedrijf is en de te behalen doelen worden dan niet gehaald.

Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 1:52

“De enige manier om snel en krachtig een eind te maken aan de opwarming van de aarde is kernenergie” Dat is natuurlijk de grootste mogelijke onzin: alsof kerncentrales geen warmte zouden produceren.

Gefaald
Gefaald24 dec. 2019 - 8:15

Emotioneel naar de wereld kijken.

frankie48
frankie4824 dec. 2019 - 8:45

Ach ja, bij de ingebruikname van de kolencentrale werd dat sprookje van die schone waterdamp die zelfs drinkbaar zou zijn, snel de kop ingedrukt toen aan de directeur werd gevraagd of hij een klein kopje van die schone waterdamp voor het oog van de camera dan wilde opdrinken.

frankie48
frankie4824 dec. 2019 - 8:51

Nee, misschien niet door de rook, maar zwart werden ze wel. https://www.parool.nl/nederland/na-25-jaar-sluit-kolencentrale-hemweg-op-een-goede-dag-begon-je-zwart-van-de-kolen~b51b8083/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

vdbemt
vdbemt24 dec. 2019 - 9:09

" Ik beweer hier helemaal niet dat bij het opwekken van energie kolencentrales geen onevenredige CO2-uitstoot veroorzaken maar wel dat de Hemwegcentrale dus geen “rookwolken” uitstootte zoals hier letterlijk beweerd. Die kwalijke en al vaker herhaalde leugen wordt .............." Dus terwijl jij wéét dat die kolencentrale onevenredige CO2-uitstoot veroorzaakt, ga jij, zonder dit toe te geven,verontwaardigd doen over de rook, die niet is wat ze zeggen dat die is, en daarmee de illusie wekken dat die centrale schoon is. WAT is er nu kwalijk?

I am Legion
I am Legion24 dec. 2019 - 9:45

Nee vdbemt. Ik wijs erop dat, zoals wel vaak beweerd en stug volgehouden zoals ook hier, er geen "rookwolken" uitgebraakt werden door de Hemwegcentrale. CO2-uitstoot is heel wat anders dan fijnstof zoals in de vorm van roet. De hoeveelheid die de Hemwegcentrale daarvan ondanks de uiterst moderne filtering nog uitstootte is maar een fractie van die in woonwijken in de omgeving in de lucht terecht kwam door hout- en pelletkachels of andere bronnen. Dat de onevenredige CO2-uitstoot van kolencentrales, net als die van allerlei andere fossiele brandstoffen, maar dan dus ook van biomassa, zoals ook hout- en pelletkachels, vervangen dienen te worden door windmolens, zonnepanelen, waterkracht, warmtepompen, etc. maar om dat die bronnen bijlange de vraag niet zullen kunnen dekken ook vooral kernenergie staat voor mij vast.

Linkse activist
Linkse activist24 dec. 2019 - 9:48

@vdbemt. Je wil met de grootste wil niet begrijpen wat @I am Legion probeert uit te leggen. Doe eens wat research voordat je antwoord.

Nico de Mus
Nico de Mus24 dec. 2019 - 10:25

@Paul250371 23 december 2019 at 22:33 Die 10 jaar is een vaak gehoord argument,vooral hier , en daarom maar niet doen. vergeet niet dat je dan na 10 jaar een behoorlijke inhaalslag maakt. die behouden blijft.

Nico de Mus
Nico de Mus24 dec. 2019 - 10:29

@Katootje 24 december 2019 at 02:52 !!alsof kerncentrales geen warmte zouden produceren. Overal waar je energie in stopt komt warmte vrij, ooit van rendement gehoord.? Zelfs jij produceert warmte,vraag mij alleen af met welk rendement.

Semmel
Semmel24 dec. 2019 - 10:37

@katootje : Het "Dunning Kruger effect" . Iets voor je om op te zoeken.

Starter2
Starter224 dec. 2019 - 10:43

Katootje, als je andere dom noemt is dit niet zo'n slimme opmerking. Dat is natuurlijk de grootste mogelijke onzin: alsof kerncentrales geen warmte zouden produceren.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2019 - 13:56

@Linkse activist. Het gaat me hierom (quote van I am Legion) : "Dat de onevenredige CO2-uitstoot van kolencentrales, net als die van allerlei andere fossiele brandstoffen,....... vervangen dienen te worden door windmolens, zonnepanelen, waterkracht, warmtepompen, etc......ook vooral kernenergie staat voor mij vast." De eerste reactie van Legion, is zijn betoog dat de rook helemaal niet vervuilend is, alsof dan ook de centrale helemaal niet vervuilend is. Het is 'kwaadaardig verzinsel'. Maar over de CO2 heeft hij het dan helemaal niet. Dat vind ik (eveneens?) vrij misleidend.

frankie48
frankie4823 dec. 2019 - 16:11

Nou als Vattenfall een beetje goed fatsoen heeft, zal het een gedeelte van die financiële compensatie gaan gebruiken om Amsterdammers met longproblemen te gaan ondersteunen, en zal het aanzienlijk deel aan het KWF gaan schenken.

2 Reacties
wegmetons
wegmetons23 dec. 2019 - 20:36

Want dat komt door de Hemweg centrale? Heeft u hier enig bewijs voor?

frankie48
frankie4824 dec. 2019 - 8:37

U wilt bewijs, en bent niet van de afdeling die normaliter genoegen neemt met het natte vingerwerk van de partijleider!

Gefaald
Gefaald23 dec. 2019 - 15:50

Eén ding : geen kutwindmolenparken in het landschap !!!

7 Reacties
LaBou
LaBou 23 dec. 2019 - 16:31

wat is dat: kutwind?

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 17:16

Zo is dat: trek jij maar eens een extra trui aan, want als consument ben je er natuurlijk zelf voor verantwoordelijk als je het koud krijgt. Zonnecellen op het dak zou ik ook weigeren, want een lange onderbroek doet het ook.

Jorah
Jorah23 dec. 2019 - 17:42

Onlangs nog door Flevoland gereden? Zo gaat streks het hele Nederlandse landschap eruit zien. Overal windmolens van 200 a 250 meter hoog. Vervelend voor vogels, maar wij zijn tenminste van het gas en de kolen af. En die vogels hebben straks toch geen bossen meer om in te wonen omdat we die verbrand hebben in onze klimaatvriendelijke biocentrales.

LaBou
LaBou 23 dec. 2019 - 20:03

@Jorah, was jij niet één van die reageerders die vonden dat ons hele natuurbeleid wel op de schop kon wegens overbodig? Dan kun je nu niet gaan klagen over "de aantasting van het landschap"

Jorah
Jorah23 dec. 2019 - 20:47

@LaBou, graag in context citeren dan. Bvd.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2019 - 9:10

Joh. Kolencentrales zijn mooi. (????)

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser24 dec. 2019 - 9:31

Is dit het niveau hier? Dat soort connotatie had ik meer van het electoraat van de PVV verwacht of zijn die hier inmiddels ook gearriveerd?

itsme3
itsme323 dec. 2019 - 15:43

Fantastisch, vanaf nu wordt de CO2 uitstoot op het Duitse conto geschreven in plaats van het Nederlandse. Vorig jaar is onze import van electriciteit bijna verdubbeld en volgend jaar zal daar dus nog een flinke hap bij komen. Niet dat het voor het klimaat iets uitmaakt waar de CO2 wordt uitgestoten. Maar wij kunnen in ieder geval onze handen wassen in onschuld.

9 Reacties
Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 16:09

Yeps. En we importeren elektriciteit uit Frankrijk. CO2 neutraal opgewekt door kerncentrales. De hypocritie.

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 17:02

Nee, want Nederland importeert uit Duitsland slechts de daar overtollige groene energie.

Jorah
Jorah23 dec. 2019 - 17:39

Zolang het in Duitsland gebeurd en niet hier. Voldoen wij tenminste aan onze klimaatdoelstellingen en kunnen we onze handen wassen in onschuld en onszelf een klopje op de schouder geven. En ook de Duitsers zullen op een gegeven moment wel van de kolen afgaan hoor. Zodra de nieuwe gasleiding vanuit Rusland er ligt kunnen ze vol inzetten op gascentrales. Dan importeren we dat gewoon.

itsme3
itsme323 dec. 2019 - 18:44

@Katootje Heerlijk vind ik het altijd. Uw gegantische oogkleppen en naïviteit.

vdbemt
vdbemt23 dec. 2019 - 18:49

"Fantastisch, vanaf nu wordt de CO2 uitstoot op het Duitse conto geschreven in plaats van het Nederlandse". Het is dan ook maar goed dat die besloten hebben ALLE kolencentrales te sluiten. Niet blijven voorwenden dat NL het enige land is dat wat doet. Dat is namlijk niet zo. En we liggen hartstikke ACHTER.

Buitenstaander
Buitenstaander23 dec. 2019 - 19:46

@Katootje ..overtollige groene stroom uit Duitsland… en Frankrijk??? En die Katootje heeft het bij anderen over oogkleppen. Hylarisch. O ja en het ook nog over dom-rechts hebben. Dream on.

wegmetons
wegmetons23 dec. 2019 - 20:38

@vdbemt, dat hebben ze inderdaad besloten. maar wel 8 jaar later als de laatste Nederlandse dicht moet. Het plan is als ik me niet vergis dat in 2030 de laatste kolencentrale moet sluiten in Nederland, in Duitsland is dat 2038...

korheiden2
korheiden223 dec. 2019 - 20:45

@vdbemt : De Duitsers sluiten pas in 2038 hun laatste kolencentrales. Ik dacht dat Nederland voornemens was dat in 2030 te doen.

vdbemt
vdbemt24 dec. 2019 - 9:19

@wegmetons. Het zijn er daar ook 'ietsje' meer. Nu niet gaan doen alsof Nederland zo snel is met haar klimaatmaatregelen. De noodwet in de stikstofcrisis, doet ook helemaal niets voor het milieu. Die verlaagt alleen hier en daar de normen zodat er weer gebouwd kan worden, en verder vervuild.

Gi Raf
Gi Raf23 dec. 2019 - 15:36

''De energiegigant heeft 52,5 miljoen euro van de overheid gekregen voor de sluiting van de centrale die een kwart eeuw oud is.'' Hoop geld maar dan heb je ook niks. Behalve dan nog biomassa-steenkolencentrales (met subsidie) die nog een tandje harder moeten draaien. Om de Tesla's met subsidie van de rijken van stroom te voorzien. Wat nu? Wel een ramp dat president Trump er een stokje voor heeft gestoken dat we afhankelijk worden van het veel schonere gas van de Russen als alternatief voor biomassa. https://www.nu.nl/economie/6019463/trump-ondertekent-wet-voor-sancties-om-europees-russische-gasleiding.html

1 Reactie
LaBou
LaBou 23 dec. 2019 - 16:30

Jij bedient jouw klopplank met trapaandrijving?

Semmel
Semmel23 dec. 2019 - 14:33

Het zijn geen rookwolken. Het is voornamelijk stoom. Het is geen open haard.......

10 Reacties
Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 15:57

Ja stoom. Correct.

JanB2
JanB223 dec. 2019 - 16:50

Zitten slapen bij scheikunde?

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 17:20

Wel gemengd met CO2, want anders zou dat natuurlijk onzichtbaar zijn. Gas geven ze tenslotte ook een geurtje, anders zou je een zelfmoordterrorist worden voor je het weet.

dickser
dickser23 dec. 2019 - 18:26

Dus mist is gewoon waterdamp met CO2 ? Onzin katootje

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 20:35

Dick2015 - Heb jij wel eens mist uit een schoorsteen zien komen?

dickser
dickser23 dec. 2019 - 23:03

Zelfde samenstelling, als waterdamp onzichtbaar is, is mist niet mogelijk. Ook wolken bestaan uit waterdamp, als dat bevriest en samenklontert valt het naar beneden als ijs, onderweg verdampt het en dan heb je regen, verdampt het niet dan heb je hagel

JanB2
JanB223 dec. 2019 - 23:51

Allemachtig wat een oenen hier. Wat je ziet is waterdamp, wellicht "afgewerkte" stoom uit de turbines of anders ontstaan omdat er misschien niet allleen kolen worden verstookt. Het voornaamste verbrandingsproduct bij steenkoolverbranding is echter, mits een volledige verbranding, CO2.

Minoes&tuin
Minoes&tuin24 dec. 2019 - 4:02

Ik niet Katootje, maar wel stoom uit mijn waterkoker! Prima overigens dat hij dicht is.

Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 16:35

Minoes - Er is een groot verschil tussen stoom die ontstaat bij hoge temperatuur, door de verhitting van water en weer onzichtbaar wordt in de vorm van waterdamp, wanneer die hitte eenmaal is afgegeven aan het milieu en mist, waterdamp die zichtbaar wordt bij een lage temperatuur, als de temperatuur van de atmosfeer zover daalt dat deze minder waterdamp kan bevatten. Mensen die stoom met mist vergelijken snappen de natuurkundige processen niet die er achter schuil gaan.

dickser
dickser25 dec. 2019 - 11:59

Okee, mist is geen stoom maar overtollige waterdamp die ontstaat als de luchtvochtigheid boven de 100% komt, dit gebeurt over het algemeen als de lucht afkoelt omdat koelere lucht minder waterdamp kan bevatten dan warme lucht. Hetzelfde vind plaats als je veel waterdamp in warme lucht gaat blazen, zodat er dan meer waterdamp in de lucht zit dan deze kan hebben, dan heb je zichtbare stoom. Het enige verschil met mist is dus de temperatuur van de lucht.

Leontrotsky
Leontrotsky23 dec. 2019 - 14:09

Geen kernenergie, dat zou het krankzinnigste zijn wat je kunt bedenken, we moeten nu echt doorpakken en alle kolencentrales sluiten en de CO2 uitstotende industrie en luchthavens sterk gaan inkrimpen. Landbouw en vervoer zullen moeten volgen. Het kan daar ben ik van overtuigd maar we moeten allemaal de schouders eronder zetten naar 0% fossiel.

12 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt23 dec. 2019 - 15:34

In Nederland een kerncentrale neerzetten is wat betreft alleen denkbaar door een volslagen idioot.

korheiden2
korheiden223 dec. 2019 - 15:38

@Leon : Alle kolencentrales dicht, terwijl de vieze bruinkoolcentrales in Duitsland en Polen nog minstens tot 2038 open blijven. Hoe zie je dat voor je : landbouw en vervoer zullen moeten volgen? Allemaal aan de - nog lang niet voor iedereen beschikbare - elektrische auto? Driekwart van de boeren weg? Allemaal aan de warmtepomp?

Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 15:54

En u en uw kennisen vliegen nooit ?

TigressApril
TigressApril23 dec. 2019 - 15:55

Zonder kernenergie kan je op dit moment alleen over op gas want wind, zon en opslag kunnen de vraag en spreiding momenteel niet aan (als in het is iets meer dan 1/20ste van wat nodig is). Nu hebben wij een diesel aggregaat in de schuur liggen waar maximaal twee groepen vanaf kunnen draaien ofwel verwarming, ventilatie, verlichting en keuken (en dan nog wat prik zodat de zonnepanelen niet uit veiligheid afgekoppeld worden).

Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 15:56

En u en uw kennisen betalen nog steeds maar 10 cent voor een scharreleitje ?

Grooteman2
Grooteman223 dec. 2019 - 15:58

Ik bewonder je optimisme: https://www.energievergelijk.nl/nieuws/china-gaat-1171-nieuwe-kolencentrales-bouwen Zelfs in de EU worden 27 nieuwe kolencentrales gebouwd, laat staan daar buiten. Het zal wel helpen in de Nederlandse cijfers die de rechter toetst. Maar voor de rest is het symboolpolitiek.

Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 16:00

Inderdaad. Geen kernenergie zou het krankzinnigst zijn. Let toch eens op je taal.

JanB2
JanB223 dec. 2019 - 16:53

@ Klaas Punt Achterhaald standpunt. Met "duurzame" bronnen gaat het niet lukken om van fossiel af te komen. Niet met het huidige slappe beleid in ieder geval waardoor je bijvoorbeeld de aanleg van een Markerwaard vol windmolens wel kunt schudden.

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 17:10

TigressApril - dat klinkt alsof je nog een windmolentje extra nodig hebt.

Buitenstaander
Buitenstaander23 dec. 2019 - 19:42

@Klaas In Nederland nooit meer over welke vorm van kernenergie willen nadenken, nadat we er met succes zo bang voor zijn gemaakt vaak door clubs die er de ballen verstand van hadden, maar gretig werden geloofd, dat is pas volslagen idioot.

Buitenstaander
Buitenstaander23 dec. 2019 - 19:49

@Leon Laten we nog verder doorpakken: Helemaal geen auto's meer, treinen uiteindelijk ook niet; geen vlees meer, en geen palmolie, en terug naar paard en wagen. Allemaal weer onder de steen…. Fijne Kerst, ik neem er (nu) nog een, je weet t nooit....

vdbemt
vdbemt23 dec. 2019 - 20:07

@Korheiden. Ik snap dat gewijs naar anderen niet erg. Alsof Nederland het enige land is dat wat doet. Gemiddeld doen andere landen meer dan NL. Duitsland gaat ALLE kolencentrales sluiten in verloop van tijd. En dat zijn er nogal wat. Meer dan die 4 a 5 die wij nog open hebben. En nog niet bereid zijn te sluiten. Wbt Polen: die hebben nog geen alternatief. Je kunt moeilijk daar het licht uit doen.

JasDon
JasDon23 dec. 2019 - 14:06

En is de vervangende energiebron beter voor het klimaat? Anders heeft dit op een goed gevoel na nauwelijks zin volgens mij.

Eigenwijs2
Eigenwijs223 dec. 2019 - 13:50

Goede zaak. Ruimte voor CO2 neutrale kernreactors.

7 Reacties
JanB2
JanB223 dec. 2019 - 16:55

Maar dan alleen in een niet geliberaliseerde en geprivatiseerde energiemarkt. Winstgevendheid dient volstrekt ondergeschikt te zijn aan veiligheid.

Katootje2
Katootje223 dec. 2019 - 17:12

Yep, dan gaan we niet langer de atmosfeer opwarmen, maar de oceanen. Gefaald gaat dan het zwemen in zee promoten -

JanB2
JanB224 dec. 2019 - 0:00

@ Katootje Hoezo oceanen opwarmen? De warmte van het verbruikte koelwater ben je al lang kwijt als het uiteindelijk in zee uitmondt. Dat is ook bij kolen- en gascentrales zo trouwens. Een idee zou echter zijn om ook iets met die restwarmte te doen ipv van weg te gooien via koeltorens of het oppervlaktewater.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser24 dec. 2019 - 8:24

@ Katootje Je bazelt, echt! Kerncentrales die oceanen opwarmen, man man...

korheiden2
korheiden224 dec. 2019 - 12:47

Kerncentrales die de oceanen opwarmen. Ja hoor. Die restwarmte kan prima naar een van die bewierookte warmtenetten. Want die worden toch gezien als een alternatief voor gas in de woonhuizen. Die warmte moet wel ergens vandaan komen. In Rotterdam hebben ze al een strop van tientallen miljoenen.

Katootje2
Katootje224 dec. 2019 - 16:08

De voorstanders van kernenergie schijnen te denken dat de warmte die daarbij vrijkomt als stralingswarmte in het heelal verdwijnt. Als dat niet zo is, dan wordt het vertraagd afgegeven "via het milieu", om het maar eens simpel uit te drukken. Dat kan niet zonder invloed uit te oefenen op dat milieu. CO2 vertraagt die afgifte, dat is juist, maar dat wil niet zeggen dat met een lager CO2 gehalte dit niet meer geldig zou zijn. Overigens heeft de CO2 die reeds werd uitgestoten zich -cumulatief- opgehoopt in het milieu en er zullen nog heel wat bomen overheen gaan, voordat het niveau van vóór de industriële revolutie weer hersteld is. Vermoedelijk nooit. Degene die mij op dit probleem opmerkzaam maakte was een ingenieur van de KEMA (SEP), die nauw betrokken was bij de sturing van het 380KV-net in Nederland. Dat was nog in de tijd dat ze daar aan het klooien waren met de "suspensie-reactor" een soort voorloper van de thorium-reactor waar iedereen de mond vol over heeft. Allemaal te vinden op het internet, dus doe je huiswerk. -

korheiden2
korheiden225 dec. 2019 - 17:06

@Katootje : 'Degene die mij op dit probleem opmerkzaam maakte was een ingenieur van de KEMA (SEP), die nauw betrokken was bij de sturing van het 380KV-net in Nederland.' Dit is niet verifieerbaar, dus graag een link. De website van milieucentraal, toch kritisch m.b.t. kernenergie, meldt hier niets over. Het lijkt me als leek toch mogelijk om de warmte van een kerncentrale te gaan gebruiken in een warmte net.