Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

Hema: wel overheidsbemoeienis, maar geen geld voor de sprinkhanen

  •  
12-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
hema

© cc-foto: Donald Trung

De overheid kan Hema alleen helpen als het systeem wordt aangepakt waarmee bedrijven kunnen worden kaalgeplukt en gebruikt als geldautomaat.
Grote delen van de wereld worden op dit moment geteisterd door een enorme sprinkhanenplaag. Miljarden woestijnsprinkhanen dreigen hele oogsten op te eten. Waar de megazwermen neerstrijken, vreten ze alle gewassen op.
In Nederland hebben we te maken met durfkapitalisten die hetzelfde gedrag vertonen als deze woenstijnsprinkhanen. De werkwijze van de durfkapitalisten is simpel. Met geleend geld wordt een bedrijf, als de Hema, opgekocht en volgepropt met schulden. Hema dreigt te bezwijken aan zijn schuldenlast van ongeveer 782 miljoen euro. Jaarlijks moet er 50 miljoen euro rente worden opgebracht, ongeveer 7,5 keer het ebitda-bedrijfsresultaat. Als dat niet lukt dan moet er gesaneerd worden en binnen een paar jaar wordt op die manier het hele bedrijf kaalgevreten. De bakkerijen staan al lange tijd in de etalage. Het personeel heeft lage lonen en krijgt er al jarenlang niets, of amper iets bij behalve dan misschien een applaus omdat ze de hele coronacrisis hebben gewerkt. Nieuwe medewerkers verdienen tot wel 25% minder salaris en faciliteren de sprinkhanen om over hun ruggen winst te blijven maken. Er blijft niets over van wat eens onze nationale trots was.
Is Hema nog te redden van een faillissement? Het Estro-debacle in de kinderopvang staat ons nog vers in het geheugen. Die schuld moet weg. De kranten kopten dat de overheid Hema zouden moeten redden. Dat heeft alleen zin als de schuldenlast van Hema wordt aangepakt. We moeten af van de hoge mate van schuldfinanciering. De sprinkhanen bij Hema worden al jarenlang door de overheid gefaciliteerd. Zij kunnen winst maken met de regeling die door de rest van de maatschappij worden betaald. De overheid kan Hema dus alleen helpen als het systeem wordt aangepakt waarmee bedrijven kunnen worden kaalgeplukt en gebruikt als geldautomaat.
Ben ik faliekant tegen durfkapitaal? Hoe vreemd het ook lijkt, maar nee.
Durfkapitaal is een methode die zeker kan werken. Voor bijvoorbeeld startups en bedrijven die willen groeien, maar onvoldoende geld bij de bank kunnen ophalen. Wanneer de startup is uitgegroeid tot een goedlopend bedrijf dan kan de lening worden omgezet in aandelen in het bedrijf. Dat is kapitaal zonder gegarandeerd rendement en de vergoeding is de winst nadat de personeelskosten, de huur en belasting zijn betaald. Dat is een gezonde bedrijfsvoering en zo functioneert ieder klassiek bedrijf.
En dat is, wat ik Hema toewens. Zodat Hema weer écht Hema kan zijn!

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (36)

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 jun. 2020 - 15:48

"Wat eens onze nationale trots was. " We hadden meer dingen die we bij Nederland vonden passen. De scheepsbouw, de textiel, de mijnbouw, de visserij, de KLM. Allemaal werden en worden ze met veel geld in stand gehouden, en uiteindelijk levert het niets op. Behalve veel geld in verkeerde handen. Dus kappen met die handel, zo snel mogelijk. Het behouden van onze nationale trots blijkt iedere keer weer de manier om de verkeerde dingen te doen. Nationale trots is blijkbaar het toverwoord dat de onzin van onnodige berdrijfssteun moet maskeren.

Frits Jansen
Frits Jansen13 jun. 2020 - 9:43

In de economieboekjes staat dat een onderneming een organisatie is met als doel winstmaximalisatie, binnen maatschappelijke kaders en met het oog op continuïteit. Die laatst bijzin leek altijd een formaliteit: elk bedrijf kan een enorme eenmalige sinds behalen door zichzelf te verkopen. Maar de roofkapitalisten hebben daar een draai aangegeven zodanig dat het niet meteen opvalt dat ze in feite een bedrijf uitverkopen. Nu staan eer in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek allerlei regels voor ondernemingen en andere rechtspersonen. Daar moet een regel bijkomen die een sprinkhanenbeleid voorkomt. We moeten beseffen hier met botsende culturen te maken te hebben: in het Anglo-Saksische model is een onderneming primair een geldmachine, in het continentaal-Europese "Rijnlandse" model is een onderneming een maatschappelijke instelling die ook de belangen van af- en werknemers moet respecteren. In het kader van deze cultuur verbood de Hoge Raad ooit een ondernemer zomaar zijn bedrijf op te heffen omdat hij er geen zin meer in had. Hij had tenminste het bedrijf te koop moeten aanbieden.

3 Reacties
Rode druppel
Rode druppel13 jun. 2020 - 11:34

Deze praktijken zijn er al jaren. Van Gansewinkel ( vuilophaler ) is zo ook bijna ten onder gegaan.

Eric Minnens
Eric Minnens13 jun. 2020 - 12:40

"Daar moet een regel bijkomen die een sprinkhanenbeleid voorkomt. Juist. Een 'haag' tegen hedge funds.

Pater
Pater14 jun. 2020 - 16:38

Van Gansewinkel ( vuilophaler ) Wel iets meer! Nl. vuilverbrander, had de AVR-ovens gekocht.

Zeurmachine
Zeurmachine13 jun. 2020 - 9:35

De HEMA is verkocht door mensen die heel goed wisten wat ze deden. Een beetje een carrièremaker stort z'n bedrijf en personeel een continue dreiging van totale neergang in, was het beleid. Groot doen in het buitenland: ook al zo'n waanbeeld dat toegepast werd op de HEMA: op naar Beijing. De aasgieren die het nu voor het zeggen hebben, zeiden geen nee tegen die kansen. De HEMA is al sterk veranderd. Het assortiment is niet meer puur degelijk, er staat te veel prullaria tussen waar de bezuinigende consument zonder kan. Het personeelsbeleid is rotslecht geworden. De HEMA is niet een verouderd concept uit de vorige eeuw, de HEMA is allang voorbij.

Lowieke de Vos
Lowieke de Vos13 jun. 2020 - 9:25

Er is één zeer goed werkend paardemiddel in dit geval: het flitsfaillissement. Er wordt nu begonnen met het inventariseren van de voorraden. Er worden nieuwe BV's opgericht. Zaterdagmiddag wordt de oude HEMA failliet verklaard. De nieuwe BV's nemen de voorraden en de winkelinventaris over. De leveranciers worden betaald en dinsdagmorgen gaat de HEMA weer open. De kosten voor de overheid: éénmalig 9.500 maandsalarissen. verder niets. Er zullen wel een paar boze Yankees zijn, maar die hebben pech gehad. Leren ze het gelijk af.

1 Reactie
LaBou
LaBou 13 jun. 2020 - 16:59

Bij een flitsfaillissement worden de leveranciers niet betaald, zij zijn degenen die betalen, samen met het personeel. Dat weet lowieke natuurlijk ook wel.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jun. 2020 - 8:11

Tot voor kort las ik steeds dat de Hema het zo goed deed en dat ze in tegenstelling tot bijvoorbeeld Blokker de consument zo goed begrepen (vreemd omdat ze dus duurder werden en hun dingen hip verpakten terwijl ze eigenlijk alleen nog maar plastic opberg en verpakkingsmateriaal verkochten) . En nu is het mis?

tempest
tempest13 jun. 2020 - 7:50

Tja, zodra een bedrijf in handen is van zo’n investeringsfonds, dan kan de overheid eigenlijk niet anders dan de handen ervanaf trekken. Ze spelen het spelletje heel hard, hebben zich ingedekt en het gaat om rendement, niet het bedrijf. Ze zullen er niet op achteruit gaan en dus zal de overheid, als ze werkgelegenheid willen behouden, effectief geld in het bedrijf moeten steken en aan deze investeerder doneren. Dat is gewoon heel lastig uit te leggen voor een overheid, welke politieke kleur die ook heeft. Blijft heel rot voor het personeel, ze zijn gewoon een speelbal en hebben maar weinig machtsmiddelen om iets af te dwingen.

1 Reactie
Lowieke de Vos
Lowieke de Vos13 jun. 2020 - 10:46

Inderdaad. Nu loopt er een rooffonds Elliot achter Nationale Nederlanden aan te jagen. Alle deelnemingen van buiten de Benelux moeten verkocht worden en als een superdividend uitgekeerd worden. Helaas voor Elliot heeft ook NN een stevige beschermingsconstructie en krijgen ze weinig poten aan de grond.

nikita72
nikita7212 jun. 2020 - 19:58

Als een bedrijf, kort vóór een faillissement, snel een paar schuldeisers betaalt zodat voor de rest niets overblijft, of de boedel voor een habbekrats verpatst aan een vriendje, is sprake van fraude. Als een bedrijf allerlei schulden aangaat (die het daarna niet terugbetalen kan) om de eigenaars veel dividend uit te keren, is volgens mij ook sprake van fraude. Het probleem zit hem natuurlijk in de formulering "kort vóór een faillissement". De eigenaren zullen aanvoeren dat het door de Corona-epidemie komt, en niemand dat voorzien kon.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof12 jun. 2020 - 19:55

Sorry hoor, “ Jaarlijks moet er 50 miljoen euro rente worden opgebracht, ongeveer 7,5 keer het ebitda-bedrijfsresultaat“ als een bestuurder van FNV-handel al niet echt weet wat ebitda betekent dan is het terecht dat de fnv op sterven na dood is. 5 seconden googelen en je weet wat het is en dat het ebitda-resultaat over 2019 iets van 200 miljoen was. Oftewel, een onzinstukje terwij” het probleem serieus genoeg is en we inderdaad als samenleving niet de beurzen van durfkapitalisten moeten gaan spekken. Maar dan graag wel praten op basis van feiten.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout12 jun. 2020 - 19:46

De winst op de worst is de sluitpost van het abbatoir.

Greendutch
Greendutch12 jun. 2020 - 18:50

bedrijven moeten vaker door huisvrouwen geleid worden die een huishoudboekje hebben bijgehouden en op dezelfde manier met een bedrijf omgaan! gewoon: duidelijk! eerst sparen of reserveren voor je geld uitgeeft en niet te groot worden en over laten nemen door onbekende investeerders maar in bekende handen van mensen die verantwoording af kunnen leggen

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman213 jun. 2020 - 7:57

Ik zie liever niet dat een bedrijf geleid worden door huisvrouwen en het is goed om te weten dat die er steeds minder in aantal zijn en de emancipatie aantoonbaar succes heeft gehad. Ik dacht die meid van ons op de huishoudschool te doen, want haar grootmoeder was daar ook geweest en had altijd enthousiaste verhelen over stofdoeken en bleekmiddelen en zo. Wat dacht je: nergens meer een te vinden.

Frits Jansen
Frits Jansen13 jun. 2020 - 9:44

Er zijn ook huisvrouwen met een spreekwoordelijk gat in hun hand. Verantwoording afleggen gebeurt in de eerste plaats aan aandeelhouders, en die loeren natuurlijk met dollartekens in de ogen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 jun. 2020 - 13:35

huisvrouwen bestaan niet meer die moesten in het kader van emancipatie ook aan het werk

Ozzy622
Ozzy62212 jun. 2020 - 18:47

Goed stuk Danielle. De Hema is echt niet het eerste bedrijf dat op deze manier naar de bodem is gezakt. Tijd voor een stevige aanpak met wetgeving en duidelijke spelregels. Nu zijn de werknemers het slachtoffer en zit het geld in de ruim gevulde zakken van een paar spelers. Een groot deel van de huidige Hema schulden zijn goedkoop opgekocht en de speculanten staan klaar om te oogsten. Hema steunen ja maar zakkenvullers buiten de deur houden.

1 Reactie
Pater
Pater14 jun. 2020 - 16:35

Dan zul je die speculanten moeten afkopen. Ik wet wel zinniger dingen te doen met dat geld.

Joop den Uil
Joop den Uil12 jun. 2020 - 18:23

FNV Handel ... dit is de eerste keer dat ik van dat segment hoor ... en dan pijlen richten op Hema ? Makkelijke baan bij de FNV ... had toch al geen hoge pet op van hen sinds 2007 maar dat is nu nihil geworden.

1 Reactie
Le Chat Botté
Le Chat Botté13 jun. 2020 - 7:27

Uil, het spijt me voor je dat je zit oogesloten in een dergelijk giftig denkraam. Wat een straf moet dat elke dag zijn. Dat je maar snel een tegengif en herstel mag vinden.

Pater
Pater12 jun. 2020 - 17:28

Ik zie geen heil in het redden van de HEMA, dat kan nl. alleen als de staat de schulden deels overneemt of garant gaat staan; dat is in het voordeel van de aasgieren. Durfkapitaal is niet automatisch verkeerd, maar wel als het alleen maar gaat om de winst voor de aandeelhouders op korte termijn, als de gebouwen of andere bezittingen uit het bedrijf worden gehaald en met dikke winst worden verkocht en als de koopsom op het bedrijf wordt verhaald zodat er nooit winst ontstaat waar belasting over moet worden betaald. Er zijn zoveel bedrijven kaalgeplukt door de sprinkhanen ! Het is me niet duidelijk of Wiek dat ook bedoelt met haar voorwaarden. De sleutel is, dat het korte termijn belang van de aandeelhouders sowieso bij alle NV's moet worden tegen gegaan.

bolito
bolito12 jun. 2020 - 15:57

Sinds de overname door de grootheidswaanzinnigen die het dienstig vonden om dekbedhoezen “duvet covers” te noemen, is het downhill gegaan bij “de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam”.

[verwijderd]
[verwijderd]12 jun. 2020 - 14:09

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
ton14024
ton1402412 jun. 2020 - 14:52

En die schulden vindt jij OK?

bolito
bolito12 jun. 2020 - 15:21

Ik zou willen dat de Hema nog écht het relict uit de vorige eeuw was.

Salama.
Salama.12 jun. 2020 - 15:58

Oma, ik ben zelf ook een relict uit de vorige eeuw, en u waarschijnlijk ook. Maar om nou de stekker eruit te trekken...

LaBou
LaBou 12 jun. 2020 - 16:44

Hoe is de hema aan die schulden gekomen? En waarom zouden wij daar mee opgezadeld moeten worden?

tempest
tempest13 jun. 2020 - 8:00

@Ton14024 Die schulden zijn een truuk van de investeringsfondsen om geld uit een onderneming te halen, niets meer. (Normaal zouden aandeelhouders dividend krijgen, nu krijgen de fondsen rente). Ook de eigenaar is met allerlei truukjes bezig. Het punt is dat schulden hier heel anders worden gebruikt dan de meeste mensen denken.

JaapBo
JaapBo12 jun. 2020 - 14:04

Goed verhaal! Dit soort parasitair gedrag van investeerders komt helaas te veel voor. Overheid: doe er iets aan!

tinekea2
tinekea212 jun. 2020 - 13:59

Helemaal mee eens! De aasgieren hebben de Hema eerst opgezadeld met een onverantwoord hoge schuld en dan mogen wij het probleem nu opknappen. Aanpakken die schuldpositie.

1 Reactie
ton14024
ton1402412 jun. 2020 - 17:01

Precies, de telegraf promoot een crowdfunding voor die schulden. Bizar.

itsme3
itsme312 jun. 2020 - 13:54

"Jaarlijks moet er 50 miljoen euro rente worden opgebracht, ongeveer 7,5 keer het ebitda-bedrijfsresultaat." Als dit klopt, dan betekend dit dat het grote HEMA concern een EBITDA heeft slechts iets meer dan EUR 6 miljoen. Als dat zo is (en niet verbetert ), dan is het bedrijf sowieso niet levensvatbaar en kan het beter omvallen.

2 Reacties
ton14024
ton1402412 jun. 2020 - 14:48

Waarom ´slechts´? Je mag al blij zijn dat je (zonder die schuld) winst maakt in dit internet tijdperk. Vindt jij dat schulden afwentelen op anderen deugt?

itsme3
itsme312 jun. 2020 - 16:02

@Ton14024 Weet u wat EBITDA betekent? "Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization", oftewel Inkomsten voor rente, belastingen en afschrijvingen. De genoemde kosten moeten hier dus nog van worden afgetrokken om tot de netto winst te komen. Bijj een omzet van 1.2 miljard Euro zijn die posten bij elkaar aanzienlijk hoger dan EUR 6 miljoen, oftewel, als er niets verandert blijft het bedrijf altijd een netto verlies maken. En zonder suikeroom of geldboom is het maken van netto verlies altijd eindig. Zelfs als er nauwelijks schuld zou zijn (een bedrijf als HEMA heeft altijd externe financiering nodig), er zijn altijd nog afschrijvingen die gedekt moeten worden. Ik vind niet dat afwentelen van schulden deugt. En aangezien het HEMA concept ook zonder corona en in hoogconjuctuur niet levensvatbaar lijkt vind, ik dat er zeker geen staatsgeld in moet. De beste oplossing is dan de V&D methode.