Joop

Help Italië de migranten te weren

  •  
11-06-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
69 keer bekeken
  •  
Distressed persons are transferred to a Maltese patrol vessel.

© cc-foto: Wikimedia Commons

We moeten onderkennen dat wij, westerlingen, niet helemaal onschuldig zijn aan het falen van veel Afrikaanse staten
De nieuwe Italiaanse regering is vastbesloten illegale vluchtelingen uit Afrika terug te sturen naar hun land van herkomst. Van de 600.000 die ooit aangeland zijn op de Italiaanse kusten zwerven er nu nog 500.000 rond in alle hoeken van het land. Dat zijn mensen die op grond van het Vluchtelingenverdrag van de VN nooit en te nimmer gelegaliseerd kunnen en mogen worden. Immers, ze komen uit een veilig land, en kiezen Europa in de hoop op een beter bestaan.
Hoe men hun verlangen ook kan voorstellen, elke juridische en ook humanitaire grondslag ontbreekt om hen in Italië te laten vertoeven. Er zit dus niets anders op om hen, zo snel mogelijk, terug te zenden naar de landen waar ze vandaan komen. Daar zit een prijskaartje aan, naar schatting een kleine drie miljard euro. Afrikaanse landen willen hun landgenoten eventueel wel terug nemen, maar daar moet voor betaald worden. De organisatie om – stel je voor – een half miljoen mensen richting het zuiden te zenden kost ook een flinke duit. Vanaf het veilige Amsterdam kan ik moeilijk inschatten of het terugkeerbedrag drie miljard is, of minder of meer. Hoe het ook zij, het kost veel geld.
Mijn eerste bespiegeling is dat het onjuist is om de Italiaanse regering te verdenken van racistische of xenofobe trekken. Misschien staat het taalgebruik van Matteo Salvini, de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken en leider van Lega, mij niet aan. Dat doet niet ter zake. Hij heeft gelijk dat illegalen zo fatsoenlijk mogelijk rechtsomkeer moeten maken. Mijn tweede bespiegeling is dat alle landen van de Europese Unie Italië financieel, diplomatiek én organisatorisch alle soorten van steun moeten geven om deze operatie zo goed en humaan mogelijk te laten verlopen. Mijn derde bespiegeling is dat de Europese Unie een ruim gevuld fonds in het leven moet roepen om alle lidstaten te steunen, ook organisatorisch en diplomatiek, die eveneens kampen met het probleem van de terugkeer van illegalen.
Verwoord ik met deze gedachten en voorstellen een extreem rechts standpunt? Ik wil eerder zeggen dat het zeer links is wat ik te berde breng. Het gaat om niets minder dan het redden van onze rechtstaat. Illegalen die, met behulp van mensensmokkelaars, onze kant opgekomen zijn en die niet uit een land komen waar ze voor hun leven moeten vrezen, hebben onze rechtstaat in gevaar gebracht. Dat is de harde werkelijkheid. Kijk daarvoor maar naar de opkomst van bewegingen die het met de democratie niet zo nauw nemen en hun aanhang vinden bij mensen die – begrijpelijk? – grote problemen hebben met de massale toestroom van illegalen. Laten we er nu eens mee stoppen hen fascisten of racisten te noemen. In het merendeel zijn ze dat niet.
Laten onze regeringsleiders daarom duidelijk maken dat Europa niet het vangnet kan zijn voor wat er in Afrika mis gaat. Als illegalen fatsoenlijk maar tegelijk zo snel als mogelijk terugkeren naar hun land van herkomst zou ik dat willen aanduiden als “operatie redding van onze democratie en van onze humanitaire waarden”. Tegelijk moeten we onderkennen dat wij, westerlingen, niet helemaal onschuldig zijn aan het falen van veel Afrikaanse staten. Is het niet zo veel dictators aldaar door het Westen zo niet in het zadel geholpen zijn, dan toch minstens uitbundig gesteund zijn? Willen we niet weten dat de ongebreidelde corruptie in die landen door onze multinationals en door onze regeringen, die de andere kant opkijken, in stand gehouden wordt, en niet zelden via de Amsterdamse grachtengordel en de Zuidas geëffectueerd wordt?
Het terugsturen van illegalen, dat absoluut moet gebeuren, moet gepaard gaan met het aangaan van zodanige handelsverhoudingen dat Afrikaanse landen zich wel degelijk kunnen ontwikkelen en niet steeds economisch aan het kortste eind trekken. Ik vrees dat extreem rechts zich van dit laatste weinig zal aantrekken. Voor hen zal gelden: opgeruimd staat netjes. Voor mij, vanuit een linkse visie, is het buiten kijf dat het andere deel van de klus ook geklaard moet worden: weg met het faciliteren van de corruptie en weg met oneerlijke handelsverhoudingen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

robheus2
robheus22 jul. 2018 - 15:48

Wat er nu gebeurd - de massale instroom van migranten uit Afrika - is precies wat wijlen Khadaffi reeds voorspelde toen Libië omver werd gehaald (dankzij de NATO), alsook dat er jaren van bloedige strijd en verdeling van het land in 3 delen (Tripolitania, Cyrenaica en Fezan) en jaren van ellende, politieke onrust, gewapende strijd. In het Libië van Khadaffi waren migranten welkom, konden er betaald werk vinden, en ondervonden geen racistisch geweld of discriminatie. Na de NATO interventie is Libië het toneel geworden van bloedige conflicten, racistisch geïnspireerd geweld, en dies meer zij, en blijven migranten uit de zuidelijke sahel niet in Libië, maar vluchten naar Europa. Precies zoals al vantevoren voorspeld was. De hele wereld is op het verkeerde been gezet om de opstand in Libië te steunen, waarvan de gronden veelal berusten op eenzijdige berichten over de geweldadigheden die uitbraken rond 17 feb. 2011. Het verzoek van Libië om door de VN waarnemers te sturen, werd nooit ingewilligd, ipv. daarvan werd voortijdig al een overgangsregering in het zadel geholpen (Transitional Government) - die als eerste daad een bank in het leven riep die de goudvoorraad van Libië overhevelde naar een Britse bank - en werd een VN mandaat aangenomen om een 'no-fly' zone in te stellen boven Libië. NATO misbruikte dat mandaat om zich actief in de strijd te mengen en vanuit de lucht doelen op de grond te raken, dus het leger van Libië met de grond gelijk te maken, en ook het convoy van Khadaffi te bombarderen en Khadaffi te laten vermoorden. Wie nog steeds denkt dat we Libië 'geholpen' hebben vanwege mensenrechten doet er goed aan na te gaan wat er sinds 2011 allemaal in Libië gebeurde, en zich te realiseren dat Libië in 2011 doende was een afrikaanse gouden dinar te lanceren, om daarmee de afrikaanse economie op poten te krijgen en de massale leegroof van afrika tegen te gaan, zodat afrika zich kan ontwikkelen. Frankrijk had er echter belang bij dat Afrikaanse landen de franse franc blijven gebruiken (veel afrikaanse landen betalen nog altijd belastingen aan Frankrijk, vanwege het 'voorrrecht' ooit door Frankrijk te zijn gekoloniseerd), waardoor Sarkozy aandrong op een NATO interventie om Khadaffi omver te werpen. Zijn herverkiezing was notabene betaald door Libië! Aan het huidige migranten beleid kun je wel zien hoeveel de westerse landen hechten aan mensenrechten, want men koopt gewoon de Noord afrikaanse landen om om vluchtelingen op te nemen, die vervolgens gewoon over de grens worden gezet, midden in de woestijn! En nu we het toch over woestijnen hebben: dat is voor Noord afrika het grootste probleem, het gebrek aan drinkwater en het oprukken van woestijnen. Een Afrikaanse plan hiervoor bestaat al jaren, maar is nog altijd niet gerealiseerd: de bouw van aan groene muur (aanplant van bomen) om de oprukkende woestijn tegen te gaan en landbouwgebied te beschermen tegen de oprukkende woestijn. De Afrikaanse groene muur moet lopen van Senegal tot Eritrea/Djibouti/Somalië. Een gebied van 8000 km lang en 15 km breed. Als Europa werkelijk iets wil doen aan oplossen van het migratie probleem, dan zouden ze investeren in de bouw van die afrikaanse groene muur. Als je daar 100 bomen per hectare plant heb je 1,2 miljard bomen nodig. Stel dat je daar een bijdrage verleent van 10 euro per geplante boom, dan hebben we het over een bedrag van 12 miljard euro, verdeeld over bijv. 4 jaar, dat is dus 3 miljard euro per jaar, verdeeld over 28 lidstaten van de EU, dus gemiddeld 100 miljoen per lidstaat per jaar, voor 4 jaar. Het is peanuts geld, gegeven het feit dat de Afrikaanse economie jaarlijks voor 41 miljard wordt leeggeroofd (de door multinationals weggesleepte winsten minus wt er aan ontwikkelingshulp jaarlijks terugkomt), en alleen al Libië is voor zeker 50 miljard euro bestolen PLUS haar gehele goudvoorraad! https://www.youtube.com/watch?v=PbIqKFYWGyA

Anoniempje5
Anoniempje512 jun. 2018 - 14:35

En iedereen die dit eindelijk een geweldig idee vindt, waarin cruciaal is dat andere landen verplicht hun mensen terug moeten nemen omdat wij ze niet op kunnen vangen vinden ook dat Nederland de Syrië gangers terug moet nemen? Of is de bedoeling andere landen te dwingen te doen wat we zelf weigeren?

5 Reacties
Edwin8
Edwin812 jun. 2018 - 17:34

Ik ben van mening dat het beter is dat IS strijders in Syrië of Irak veroordeeld worden inderdaad en niet hier in NL weer als vrij man/vrouw rond kunnen lopen terwijl ze medeplichtig zijn aan zeer ernstige misdaden tegen de mensheid.

Appi Mohamud
Appi Mohamud12 jun. 2018 - 19:54

"Ik ben van mening dat het beter is dat IS strijders in Syrië of Irak veroordeeld worden inderdaad en niet hier in NL weer als vrij man/vrouw rond kunnen lopen terwijl ze medeplichtig zijn aan zeer ernstige misdaden tegen de mensheid." Edwin, het gaat over minderjarige Nederlandse kinderen. Als de Nederlandse staat haar verplichtingen kan verkwanse omdat de ouders een bepaald religie aanhangen of een bepaald criminele levens hebben. Ik dacht trouwens dat u tegen was om de fouten van je voorouders/ouders naar de persoon toe te spelen?

Edwin8
Edwin812 jun. 2018 - 20:45

"Edwin, het gaat over minderjarige Nederlandse kinderen." Nee, dat maak jij ervan. Daar rept Anoniempje helemaal niet over. " Ik dacht trouwens dat u tegen was om de fouten van je voorouders/ouders naar de persoon toe te spelen?" Persoonlijk denk ik dat de ouders uit de ouderlijke macht gezet moeten worden en de kinderen inderdaad een tweede kans verdienen.

Appi Mohamud
Appi Mohamud12 jun. 2018 - 22:34

"Persoonlijk denk ik dat de ouders uit de ouderlijke macht gezet moeten worden en de kinderen inderdaad een tweede kans verdienen." Om een tweede kans te verdienen moet je wel iets misdaan hebben, dit zijn minderjarig NEDERLANDSE kinderen niet veel anders als jouw eigen kinderen. Helaas hebben we niet voor het uitkiezen wie onze ouders worden.

Edwin8
Edwin813 jun. 2018 - 10:27

"Om een tweede kans te verdienen moet je wel iets misdaan hebben, dit zijn minderjarig NEDERLANDSE kinderen niet veel anders als jouw eigen kinderen. Helaas hebben we niet voor het uitkiezen wie onze ouders worden." Ik heb geen kinderen ;-) Nouja, de eerste kans die ze kregen was onder toezicht van hun ouders. Ze naar NL verplaatsen en onder het gezag wegnemen van hun ouders kan je dus opvatten als tweede kans. Dus ondanks dat ze niets misdaan hebben. Maar zoals ik al zei, daar repte Anoniempje niet over. Jammer dat je daar weer aan voorbij gaat en aankomt zetten met goedkope aanvallen.

Piet de Geus
Piet de Geus12 jun. 2018 - 11:29

Waarom zouden wij de terugkeerkosten voor Italië moeten betalen? Voor de Italianen geldt hetzelfde als voor de Grieken: zolang de migranten over de grens met Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk naar de rest van Europa verdwenen, maakten de Italianen geen enkele haast met het tegenhouden van de stroom. Zelfs het registreren van de migranten was teveel moeite, want ze verdwenen toch vanzelf. Pas toen de grenzen met Italië dichtgingen zagen de Italianen (net als de Grieken voor hen) een probleem: nu zitten ze er zelf mee opgescheept. En nu de Italianen de kosten van de migratie niet meer middels het doorwuiven de grens over af kunnen wentelen op de rest van de EU, is het ineens de rest van de EU die de kosten voor de Italianen op moet hoesten? Dat komt neer op: als je je niet meer door ons laat naaien moet je alsnog de kosten voor ons betalen. Zowel de Italianen als de Grieken is aangeboden om de kosten van de buitengrenzen te delen, zo lang de binnengrenzen open waren. Nu ze de rest van de EU gedwongen hebben om de binnengrenzen dan maar te sluiten, is het daarvoor een beetje te laat. Nu mogen ze hun deel zelf voor hun rekening nemen.

drs Jazeker
drs Jazeker12 jun. 2018 - 9:50

Huh? Welke van de vele dictators in Afrika zijn dan door het Westen in het zadel geholpen of "toch minstens uitbundig gesteund" door westerse landen? Dan wil ik wel eens wat voorbeelden zien... Waarom altijd automatisch de schuld bij westerse landen leggen?

3 Reacties
Gerygrr
Gerygrr12 jun. 2018 - 12:41

Google een willekeurig Afrikaans land en lezen maar: https://nos.nl/artikel/2208526-shell-aangeklaagd-wegens-corruptie-in-nigeria.html https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Centraal-Afrikaanse_Republiek Het eerste slaat op een multinational, geen land. Het onderste wel degelijk.

Allard Feenstra
Allard Feenstra12 jun. 2018 - 14:37

Afrikaanse landen, en meer in het bijzonder de volken, leven door de eigen tribalistische cultuur die er overal heerst, in door corrupte elites onderdrukte omstandigheden, naast dat ieder volk wat een ander kán onderukken en utbuiten dat ook doet. Dat was al zo lang voordat de eerste blanke er voet aan wal zette. Die structurele uitbuiting, corruptie, en tribalisme heeft iedere moderne ontplooiing ondanks al het ontwikkelingswerk voorkomen. Slavernij, wat eveneens al alomtegenwoordig was vér voordat ook blanken zich in vergelijking slechts tijdelijk er schuldig maakten, bestaat er nog steeds op grote schaal.

Gerygrr
Gerygrr12 jun. 2018 - 16:55

Allard Feenstra, Dat iets altijd gebeurde is geen excuus! Onze westerse beschaving is uit misstanden zoals u beschrijft ontstaan. Slavernij, uitbuiting, moord, ook onze oude beschavingen zijn daarop gebouwd. Het nare is, dat we er niet van geleerd hebben en die slechte gewoontes hebben overgebracht naar nieuwe werelden. Uitroeiing van inheemse volkeren waren het gevolg. De landen die als kolonisatoren die arme landen zoals in Afrika dusdanig hebben uitgebuit en leeggetrokken hadden op grond van eigen historie beter moeten weten. Ze hadden hun zgn. beschaving of cultuur kunnen en moeten overbrengen tot hoger welzijn van de bevolking. Wij zijn allemaal afkomstig uit tribale culturen als je maar ver genoeg teruggaat in de tijd.

RobSon2
RobSon212 jun. 2018 - 9:29

Helemaal eens. Verhelderend stuk.

tinekea2
tinekea212 jun. 2018 - 9:22

helder stuk en ik ben het er mee eens

Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 9:19

Als we deze mensen dus niet meer opvangen en laten verrekken doen we dat dus om onze democratie te redden. Want het is begrijpelijk volgens deze man dat de ontzettende grote toestroom van allerhande economische handophouders en illegalen zorgt dat er mensen hier op extreem rechtse partijen gaan stemmen en dat gaat ten koste van onze democratie. Dus om de mensen hier een beetje fatsoen te laten behouden mogen de Negers ons paradijs niet in. Oh ja, ze hoeven niet te verrekken want we gaan nu de scheve handelsverhouding rechttrekken en corruptie. Ik denk als dat laatste is gerealiseerd dat er nog heel wat vluchtelingen verdronken zijn. Zij mogen niet vluchten voor honger, geweld, armoede, watergebrek, geen scholing etc om een beter leven te krijgen want dat ontwricht onze democratie. Wonderlijk excuus om ze gewoon plat gezegd de tering te laten krijgen.

2 Reacties
Edwin8
Edwin812 jun. 2018 - 12:53

De schrijver vindt dat we de oorzaken zoals: "Zij mogen niet vluchten voor honger, geweld, armoede, watergebrek, geen scholing etc om een beter leven te krijgen" ook moeten aanpakken. Ik snap niet waarom men zo selectief leest. Linksen lezen dat de mensen de tering kunnen krijgen, en rechts ziet zich gesteund in het terugsturen van vluchtelingen maar willen liever niet zien dat er dan ook een einde moet komen aan allerlei vluchtroute`s van het kapitaal.

RobSon2
RobSon213 jun. 2018 - 10:38

@Paul, lees nog eens, dan lees je misschien de nuance wel.

Goed Idee
Goed Idee12 jun. 2018 - 9:10

Uit het artikel: "Willen we niet weten dat de ongebreidelde corruptie in die landen door onze multinationals en door onze regeringen, die de andere kant opkijken, in stand gehouden wordt, en niet zelden via de Amsterdamse grachtengordel en de Zuidas geëffectueerd wordt?" Dat doet me aan de Economic Hitman denken. In het kort (2 minuten): "The Economic Hitmen" https://www.youtube.com/watch?v=37Dvt2EqXF4 Wat meer uitgebreide versies: https://www.youtube.com/results?search_query=economic+hitman Toch is het al in een aantal ontwikkelingslanden gelukt de multi-nationals het land uit te gooien, of te voorkomen dat ze niet ook ten behoeve van de bevolking opereren. Maar dat kwam wel omdat de plaatselijke bevolking het niet meer pikte, dat misbruik van de mult-nationals en de corruptie van de regeringen.

rvb2
rvb212 jun. 2018 - 8:48

We moeten eens stoppen met sollen met mensen. Laat mensen zich vestigen waar ze willen. Waarom toch die angst voor vrijheid? Waarom toch vasthouden aan beperkende denkbeeldige lijntjes op de kaart, en wie over het denkbeeldige lijntje stapt is illegaal?

3 Reacties
Edwin8
Edwin812 jun. 2018 - 13:05

Die denkbeeldige lijntjes op de kaart zorgt er onder andere voor dat we de papieren grens uitdelen in de vorm van een paspoort. We verlangen van iedereen met datzelfde paspoort een stukje solidariteit in de vorm van allerlei sociale voorzieningen. Dat is niet oneindig, ook al denken de Internationale socialisten van wel. Daarnaast, als iedereen zich maar wil vestigen waar men wil, dan zal dat betekenen dat we hier in NL wel wat moeten woningen moeten bijbouwen. En in NL is die ruimte wat schaars. Of, we moeten iedereen in de steden maar dwingen om de helft van hun levensstandaard in te leveren, want de bevolking van de grote steden zal flink toenemen in ieder geval. Waar wil jij aankomende jaar 3 miljoen mensen gaan onderbrengen in NL? En hebben ze dan ook recht op onderwijs? Op een baan? Op de vrijheid om zich vrij te verplaatsen? Ergo, de huidige infrastructuur moet wel eventjes flink uitgebreid worden om zoveel mensen te vervoeren. Een belangrijke tendens die we zien, is dat hoe meer de grenzen verdwijnen, hoe meer mensen onderdak zoeken bij gelijk gestemden omdat ze schijnbaar toch aan een stukje gemeenschapsgevoel hechten. Joost Smiers heeft schijnbaar naar Mark Lilla geluisterd en beseft misschien wel het belang van de Natie staat. Roepen dat alleen fascisten grenzen instellen, zal ertoe leiden dat men uiteindelijk op fascisten zal stemmen om die grenzen in te stellen. Voorbeelden zijn er volgens mij daarvan al te zien.

Kopinhetzand
Kopinhetzand12 jun. 2018 - 13:25

rvb, de vraag is wie voor de kosten opdraait als je stopt met dat "gesol".

KeesMaf
KeesMaf12 jun. 2018 - 13:26

"Waarom toch vasthouden aan beperkende denkbeeldige lijntjes op de kaart, en wie over het denkbeeldige lijntje stapt is illegaal?" Simpel: omdat westerse verzorginsstaten dat niet aankunnen.

Goed Idee
Goed Idee12 jun. 2018 - 8:33

Wat goed dat bovenstaande artikel door Joop.nl gepubliceerd is. En dat ook een Emeritus hoogleraar politicologie het zo ziet. Ik postte al een tijdje geleden onder het artikel over die Belgische minister die illegalen naar Tunesië wil sturen: "Als Tunesië een veilig land is waar je niet gemarteld wordt dan is dat mogelijk een goede oplossing. Echte oorlogsvluchtelingen zouden daar dan asiel kunnen krijgen, met een flinke financiële steun uit de EU. Of ook in andere veilige landen in Afrika met dezelfde steun waar die vluchtelingen naar toe zouden kunnen worden gebracht. De reizigers die enkel voor economische voordelen naar de EU willen komen kunnen dan terug naar hun land van herkomst gaan vanuit Tunesië om hun eigen land te helpen beter te maken en op te bouwen. Denken dat ze dat niet kunnen is zeer laatdunkend denken jegens die mensen. Ze kunnen het zeker. We kunnen toch onmogelijk alle mensen die het hier reeds opgebouwde betere sociale en materiële leven willen genieten in de EU opnemen? Ook al gunnen we het ze nog zo graag? Het zijn er teveel. En de stroom zou enkel toenemen als er geen beter situatie door die mensen in hun eigen landen worden gecreëerd door henzelf daar. Waar een wil is is een weg. En die wil zal enkel toenemen wanneer die beste mensen daar zien dat men enkel voor economische redenen de EU niet meer inkomt." Uiteraard is mensen terug naar Libië sturen een misdaad, maar Tunesië is een veilig land waar Tunesiërs die in Europa wonen naar op familie bezoek gaan tijdens hun vakanties, samen met alle toeristen die dat land bezoeken.

Brave Hendrik4
Brave Hendrik412 jun. 2018 - 8:12

Goeie genade! Dus... dus het zijn deze keer niet de joden, niet de molims, niet de bolsjewieken, ... maar, maar... de arme sloebers uit Afrika - de nazaten van onze voorouders - die door honger en ellende worden voortgedreven die de rechtstaat, de cultuur en de wereldvrede bedreigen? Alsjemenou. Dit soort links, daar word ik nou zooo blij van. Paul Scheffer is d'r niks bij.

Kurtev
Kurtev12 jun. 2018 - 7:55

Een diamant wordt slechts gevormd onder zeer hoge druk. Daarom ben ik dan ook van mening dat het pappen en nathouden 'ontwikkelingsgelden' gestopt moeten worden, daar kan in de regio iets nuttigers mee gedaan worden zoals het ontwikkelen van schone waterbronnen. Het westen moet een keer stoppen met de gedachte dat anderen zielig zijn en hen de mogelijkheid bieden de eigen evolutie te doorlopen.

1 Reactie
OOF
OOF12 jun. 2018 - 8:11

Ha ha, Zolang de kasstroom vanuit Afrika naar Europa loopt zullen mensen het geld volgen. De geroofde belasting opbrengsten door multinationals en de manipulatie van grondstof prijzen op wereldmarkten overstijgen de zogenaamde ontwikkelingshulp aanzienlijk.

msj_meijerink
msj_meijerink12 jun. 2018 - 7:37

Je kunt je 'de blaren op je tong lullen', want er zal altijd een onstopbare trek van arm naar rijk blijven bestaan!

1 Reactie
Goed Idee
Goed Idee12 jun. 2018 - 8:46

Dus is het zaak die arme landen te helpen rijker te worden. En dat kan alleen door de mensen die voor het gemak naar de EU willen komen omdat de Europeanen dat zelf al gedaan hebben tegen te houden zodat ze geen andere optie hebben dan hun eigen land ook economisch op te bouwen. Als wij dat kunnen, waarom zij dan niet? Wij zijn toch niet beter dan hen qua capaciteiten? Het is geen tijd voor laissez faire. Dan loopt het in het honderd. (Of in dit geval over nog veel meer dan honderd, wat het aantal mensen en geld betreft. Terwijl elke € die we hier uitgeven in die landen het veelvoud waard is in ondersteuning. Als men er maar voor zorgt dat het niet in de zakken van egoïstische dictators terecht komt.)

Frederick Douglass
Frederick Douglass12 jun. 2018 - 7:33

Interessante alternatieve 'linkse' visie. Ik ben het eens dat het Westen deels verantwoordelijkheid draagt voor de situatie in Afrika, en ben met name kritisch over decennia aan "ontwikkelingsgeld" welke zelden tot enige ontwikkeling heeft geleid en in praktijk een afkoopschuld is gebleken voor het schuldgevoel uit het koloniaal verleden of een schuldgevoel voor het contrast in rijkdom. De verantwoordelijkheid is echter wel beperkt. Wij hebben amper invloed, en zouden niet meer invloed moeten willen, in het interne politieke proces van deze landen. Deze landen bestaan relatief pril, en een volk dient zelf een ontwikkeling te maken naar de gewenste bestuursvorm. Democratie en welvaart zijn m.i. niet te exporteren, daar is een intern fundament voor nodig. Direct dit fundament beïnvloeden is wel mogelijk m.i., en ook het faciliteren van corruptie en oneerlijke handelsverhoudingen kunnen beter: http://www.arjennijeboer.nl/artikelen/waarom-ontwikkelingshulp-niet-werkt-en-hoe-afrika-zich-wel-kan-ontwikkelen/ https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwiYn6zXy83bAhXCbxQKHRbmCEIQFgg_MAI&url=https%3A%2F%2Frjh.ub.rug.nl%2Fgroniek%2Farticle%2Fdownload%2F17626%2F15100&usg=AOvVaw1Y80iyYZUskYTKtKiFwbZs De cultuur van cliëntelisme verandert niet plotsklaps, en er bestaat altijd een risico dat je niet om corruptie heen kan wil je zaken doen. Toch zal er een midden gevonden moeten worden tussen geen zaken doen uit morele superioriteit en zaken doen waar wij voornamelijk zelf beter van worden.

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr12 jun. 2018 - 12:58

Prima reactie! Dank voor de interessante links. Iets wat een rol speelt bij arme kansloze Afrikanen, is ook dat ze iedere blanke westerling aanzien voor rijk. Ze beseffen niet genoeg, dat er ook in de landen waar ze naartoe trekken armoede is (relatief) en dat de armoede onder de armen toeneemt met nieuwe kansarmen. Ze zijn uiteraard daarbij te optimistisch over de eigen kansen om een toekomst op te bouwen. Steun aan voorlichting plus meer geld ter plaatse uitgeven voor scholing of het beginnen van eigen bedrijfjes lijken mij de beste plannen.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen12 jun. 2018 - 6:26

Het gaat al mis in de eerste zin: "illegale vluchtelingen", Sinds wanneer is vluchten voor oorlog verboden? Sinds wanneer is vluchten voor dodelijke armoede en honger verboden? Er worden hier tv programma's gemaakt van "gelukszoekers die een B&B beginnen in het buitenland...... Dat is opeens geweldig. Het framen van mensen op drift op deze wijze vindt ik meer dan schandalig voor een wetenschapper.Het juridiseren van een groot menselijk probleem is ook schandalig.Een wet is door mensen geschreven en kan ook weer door mensen worden afgeschaft. Het is een vorm van goedpraten van immoreel gedrag, een verschuilen achter zelfverzonnen procedures. Laten we eest de hand in eigen boezem steken. Wie veroorzaken steeds oorlogen? Het westen! Wie maakt het ontwikkelingslanden onmogelijk om uit de armoede te kruipen? Laten we beginnen om niet meer militair in te grijpen in landen. Vervolgens kunnen we het bespaarde geld gebruiken om importheffingen te schrappen voor ontwikkelingslanden. Laten we verder gaan met een eerlijke prijs te betalen voor hun producten. Geen mens is illegaal Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen

6 Reacties
vdbemt
vdbemt12 jun. 2018 - 7:39

Mooi Alfred. Te beginnen met een hele sterke opening.

Smit3
Smit312 jun. 2018 - 9:05

Het grote verschil met die mensen in dat tv-programma is natuurlijk dat zij niet verwachten dat er iemand voor ze zorgt, dat regelen ze zelf

tinekea2
tinekea212 jun. 2018 - 9:20

welja, ga van een fundamentele discussie maar weer een woordspelletje maken.

Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 9:24

Juist Alfred, Uitstekend verwoord. Fatsoenlijk zijn en andere willen helpen is in dit xenofobe klimaat bijna gelijk aan landverraad

Van Tax
Van Tax12 jun. 2018 - 11:07

@Paul & Alfred Anderen willen helpen akkoord. Maar op welke manier? Anderen willen helpen door de verzorgingsstaat uit te hollen is niet helpen, het gaat ten koste van vele andere hulpbehoevenden. Alfred geeft (onbewust?) al aan dat de te ondernemen stappen buiten Europa liggen.

Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 12:45

Van Tax De verzorgingsstaat uithollen daar hebben we geen vluchtelingen / migranten voor nodig. Wij hebben de VVD die de sociale voorzieningen prima zelf om zeep kan helpen. Daar heeft Rutte en de rest van de boeven geen Afrikaan of moslim voor nodig.

CM2
CM212 jun. 2018 - 6:23

@Gadfly:"Ik begrijp niet goed waarom er betaald zou moeten worden om onwillende landen hun eigen ingezetenen terug te laten nemen. Individuele landen en de EU stellen zich teveel op alsvragende partij." Tel je zegeningen, Gadfly. Deze oplossing is altijd goedkoper dan wanneer ze allemaal naar Europa komen.

Katwezel
Katwezel12 jun. 2018 - 5:56

Wat gaat er precies in Afrika mis dan? Volgens mij gaat het juist in de meeste landen in Afrika juist eindelijk de goede kant op. Van falen is in veel landen geen sprake meer. De milleniumdoelen zijn gehaald, extreme armoede is sterk teruggedrongen. Veel Afrikaanse landen laten gezonde groeicijfers zien. Er wordt -met name door China, die doet wij hebben nagelaten- geinvesteerd in infrastructuur (voor een groot deel ten faveure van China zelf, maar dat niet neemt weg dat infrastructuur altijd een positieve bijdrage levert aan de groei). Afrika is eindelijk bezig, om net als Azie en Zuid-Amerika eerder hebben gedaan om zich zelf te ontwikkelen, dat zal met horten en stoten gaan. De reden dat veel mensen toch proberen naar Europa te komen is omdat ze het, voor het eerst, kunnen betalen. Maar Afrika is er meer gebaat bij als ze in Afrika blijven, of als ze hier een studie doen en weer terug gaan. En natuurlijk moeten we meer doen om Afrika daarin te steunen als een eerlijke en ethisch verantwoorde handelspartner. Maar dat betekent ook eens afstand doen van het beeld dat deze schrijver ook nog steeds lijkt aan te hangen dat Afrika zielig is en 'faalt'. Dit is een achterhaalde visie op Afrika, een typisch voorbeeld van westers neokoloniaal paternalisme waar geen Afrikaan meer op zit te wachten.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon12 jun. 2018 - 4:48

Ik begrijp niet goed waarom er betaald zou moeten worden om onwillende landen hun eigen ingezetenen terug te laten nemen. Individuele landen en de EU stellen zich teveel op alsvragende partij. Waarom niet collectief ontwikkelingsgelden bevriezen en visa-verleningen voor legale arbeidsmigranten en studenten stop zetten indien landen weigeren mee te werken? Ik denk dat dit probleem dan zo opgelost is. Het CDU komt een dezer dagen met een masterplan om immigratie beter beheersbaar te maken. Het zou mij niet verbazen als hierin een dergelijke oplossingrichting wordt geopperd.

1 Reactie
Frederick Douglass
Frederick Douglass12 jun. 2018 - 8:06

Misschien willen ze wel maar hebben ze het geld niet om voor de kosten op te draaien die worden gemaakt op ons welvaartsniveau. 3 miljard is n.l. al 2/3e van bijvoorbeeld Togo's BNP, wiens begroting ongeveer hetzelfde is. Ik denk niet dat veel landen bereid zijn 5-10% van de begroting uit te geven hieraan. Ook al is dit een schatting, je kunt je voorstellen dat onze kosten voor een Afrikaans land voor repatriëring per economische vluchteling relatief torenhoog zijn. Geld lijkt mij echter het probleem niet, gezien de praktijk van kwantitatieve versoepeling en de Turkije-deal. Redelijkerwijs ben ik het er wel mee eens dat een deal met eisen gepaard moet gaan zodat de lasten gedeeld gedragen worden.

Henri Zwols
Henri Zwols11 jun. 2018 - 21:40

> Afrikaanse landen willen hun landgenoten eventueel wel terug nemen, maar daar moet voor betaald worden. Schurkenlanden. Hun eigen mensen! Alsof het afval is waarvoor je moet betalen om het af te voeren.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje512 jun. 2018 - 5:32

@Henri Zwols; "Schurkenlanden. Hun eigen mensen! Alsof het afval is waarvoor je moet betalen om het af te voeren. " Inderdaad. En datzelfde standpunt heeft u over het niet terugnemen van onze eigen mensen? Zoals bv. de Syrië gangers waarmee we de Koerden laten zitten. Want dat zal natuurlijk het eerste zijn wat die schurkenlande zullen antwoorden als wij willen dat ze hun mensen van ons opnemen.

Marcel6888
Marcel688811 jun. 2018 - 21:16

Lijkt me dat die geschatte 3 miljard mede gevorderd moet worden bij de NGO's die vele tienduizenden oppikte bij de Libische kust ...

1 Reactie
Hiltermann
Hiltermann11 jun. 2018 - 22:27

Vergeet het maar, voor NGO's zijn deze mugranren gewoon handel. Daar zit niets mensenlievends aan. Ze laten deze mensen nu zonderverdere hulp ronddobberen op zee.

Toekijker
Toekijker11 jun. 2018 - 20:31

Uitstekend verhaal. Eindelijk iemand alhier die snapt dat de opkomst van Wilders ( en de AfD, Vlaams Belang, ÖVP, le Pen) geen actie is, maar een reactie.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 9:31

Gelukkig dat je op deze manier xenofobie onder de mensen kunt verontschuldigen. Ik ben geen racist maar zij hebben mij er tot gedwongen. Prima reactie van deze fatsoenlijke vaderlanders.

Geert4
Geert411 jun. 2018 - 20:27

Dank Joost, duidelijke visie. Niemand, links of rechts georiënteerd, wil mensen laten creperen. Echter het Westen is geen onverzadigbare samenleving, ook ons financiële, sociale en culturele vangnet is eindig. Daarom moeten we keuzes maken. Inzetten op ontwikkeling op lokale markten en samenlevingen, en de "echte vluchtingen" asiel bieden. Dit om draagvlak te behouden tbv de mensen die werkelijk op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld en/of vervolging en om onze eigen verzorgingsstaat überhaupt overeind te kunnen houden.

2 Reacties
webmaatje
webmaatje12 jun. 2018 - 8:51

inzetten op lokale markten is opzich een goed idee. maar het westen heeft met een enorme CO2 uitstoot voor klimaatverandering gezorgd met nog ongekende gevolgen. Bovendien worden met hulp van modernste techniek door vooral het westen de zeeën vervuild en leeggevist en grondstoffen geroofd. Ik vind dan ook dat het westen niet moet zeuren als mensen hier aankloppen voor een beter bestaan, maar ze moet toelaten en helpen.

Geert4
Geert412 jun. 2018 - 18:26

Ik respecteer je menig webmaatje dat hier mensen mogen aankloppen voor een beter bestaan, echter ik ben bang dat het aanbod vele malen groter zal zijn dan dat Europa ooit kan faciliteren.

HM van der Meulen
HM van der Meulen11 jun. 2018 - 20:00

"Is het niet zo veel dictators aldaar door het Westen zo niet in het zadel geholpen zijn, dan toch minstens uitbundig gesteund zijn?" Niet alleen dat: als democratisch gekozen politici bedrijven en/of grondstoffen willen nationaliseren, dan is ze meestal geen lang (politiek) leven beschoren. "Willen we niet weten dat de ongebreidelde corruptie in die landen door onze multinationals en door onze regeringen, die de andere kant opkijken, in stand gehouden wordt, en niet zelden via de Amsterdamse grachtengordel en de Zuidas geëffectueerd wordt?" Dat wil zeggen: de multinationals hebben hele regeringen in hun zak en het is steeds meer de vraag of "onze regeringen" daar niet mede onder vallen, want die kijken niet alleen de andere kant op, maar faciliteren dit deels zelfs door middel van (belasting-)tarieven, het openhouden van sluiproutes en deelname aan het banencarrousel. En als we degenen die de schuld geven aan de immigranten geen fascisten of racisten mogen noemen, op welke manier nemen ze het dan niet zo nauw met de rechtstaat, dat ze zelfs een gevaar voor de democratie vormen?

3 Reacties
Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 9:34

En als we degenen die de schuld geven aan de immigranten geen fascisten of racisten mogen noemen, op welke manier nemen ze het dan niet zo nauw met de rechtstaat, dat ze zelfs een gevaar voor de democratie vormen? Inderdaad.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 jun. 2018 - 23:03

Vraag is of we diegenen dan ook verantwoordelijk willen/mogen stellen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 jun. 2018 - 23:08

En daarmee natuurlijk; aansprakelijk!

Appi Mohamud
Appi Mohamud11 jun. 2018 - 19:57

Het hele artikel word opgesomd door deze alinea. "Mijn eerste bespiegeling is dat het onjuist is om de Italiaanse regering te verdenken van racistische of xenofobe trekken. Misschien staat het taalgebruik van Matteo Salvini, de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken en leider van Lega, mij niet aan. Dat doet niet ter zake. Hij heeft gelijk dat illegalen zo fatsoenlijk mogelijk rechtsomkeer moeten maken." Aangezien het hier niet zo "fatsoenlijk" gebeurd, ja u verwoord het gedachtegoed van extreem rechts. Al helemaal omdat u Migranten die een beter leven zoeken zoals elk mens de schuld geeft voor het de daden van mensen die "democratie niet zo nauw nemen". En dat wilt u links noemen? Of bescherming van de rechtsstaat of staats rechts?

4 Reacties
Hiltermann
Hiltermann11 jun. 2018 - 22:37

U trekt dit probleem onterecht in de links-rechts sfeer. Wat kan Italie betekenen voor 500.000 laag opgekeide mensen zonder enige kennis van de Italiaanse taal? Wat zou Nederland kunnen aanvangen met een plotselinge instroom van 150.000 kansloze asielzoekers? Dat is in verhouding het aantal dat nu in Italie verblijft.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon12 jun. 2018 - 5:40

@ Appie Bij links is nu ook het besef ingedaald dat het faciliteren van de mensensmokkel van economische immigranten gestopt moet worden. Alleen wereldvreemde millennials die JFK adoreren en een handjevol ultralinkse babyboomers gelooft nog in het linksige onhoudbare "De wereld is van iedereen" adagium.

Appi Mohamud
Appi Mohamud12 jun. 2018 - 9:21

Hiltermann. Ik zou het niet durven, ik beantwoord de schrijfster vraag. Gadfly. Klopt wat u zegt, maar zelfs rechts wil liver zo humaan mogelijk, wat hier gebeurd is letterlijk extreem rechts napraten en doen of hun oplossing de enige juiste is. En of we het nou willen of niet de wereld is altijd van iedereen geweest, vroeger heerste het midden en zuiden, vandaag noord en west en morgen oost. Het is dan beter om nu al je goede kant te tonen aan de toekomstige heersers van de wereld.

Paul250371
Paul25037112 jun. 2018 - 9:38

Gadfly Alleen wereldvreemde millennials die JFK adoreren en een handjevol ultralinkse babyboomers gelooft nog in het linksige onhoudbare “De wereld is van iedereen” adagium. Tuurlijk Fatsoen wordt weggezet als wereldvreemd, onhoudbaar links en het veroorzaken van mensensmokkel etc . Prachtige frame voor mensen die andere mensen willen helpen. We spenderen duizenden miljarden aan oorlogen en we kunnen niet iedereen op de wereld te eten geven wat maar een fractie kost. En ik ben wereldvreemd. Blijf lekker uitbuiten en bombarderen en heb schijt aan de gevolgen is het aloude adagium en bestaansrecht van rechts.

Geleen
Geleen11 jun. 2018 - 19:43

Dan zal u eerst de ene klus moeten klaren alvorens de volgende te starten. Een jarenproject. Ik begrijp uw punt maar de oplossing klinkt behoorlijk rechts. Je zal toch echt eerst moeten zorgen voor een menswaardige opvang. Nu klinkt het als: Dokken (wij) en opzouten (zij).... ongeacht wat verder met die mensen gebeurd. U en vrijwel iedereen in Nederland weet dat de opvang van zeer slecht niveau is. U schrijft: "Kijk daarvoor maar naar de opkomst van bewegingen die het met de democratie niet zo nauw nemen en hun aanhang vinden bij mensen die – begrijpelijk? – grote problemen hebben met de massale toestroom van illegalen. Laten we er nu eens mee stoppen hen fascisten of racisten te noemen. In het merendeel zijn ze dat niet." Mag ik ze dan in ieder geval wel makkelijk beïnvloedbaar en egoïstisch noemen? Ze stemmen veelal op partijen die én geen migranten willen én geen ontwikkelingsgelden willen afdragen. Maw. blijf weg en zoek het je uit.

1 Reactie
Fisc
Fisc12 jun. 2018 - 7:21

Mooi stukje. Maar wat mij opvalt in de reacties hier op Joop is dat er blijkbaar een drang is van mensen die een linkse politieke voorkeur hebben, om mensen met een wat rechtse politieke voorkeur namen te noemen of uit te schelden voor van alles en nog wat. Ik vind het lastig te bevatten dat linkse mensen die juist voor de democratie en vrijheid van meningsuiting zijn dat juist deze mensen precies hetzelfde doen als waar ze rechts nou steeds van beschuldigen. Namelijk het plaatsen van mensen in hokjes en er namen aan hangen!

JeffreyKatoen
JeffreyKatoen11 jun. 2018 - 19:34

Hè hè, wat een verademing deze column. Met name het aspect eerlijke handelsverhoudingen is belangrijk. We schelden wat af op Trump vanwege zijn importheffingen maar vergeten daarbij dat we hetzelfde doen t.o.v. de Afrikaanse boeren. De gigantische landbouwsubsidies die de EU verstrekt aan Europese boeren zorgt er voor dat zijn Afrikaanse collega geen schijn van kans heeft. We zullen daarin maatregelen moeten nemen en ja, die gaan in Europa pijn doen. Maar een dergelijke ingreep heeft in het verleden ook plaats gevonden. Denk aan de scheepsbouw en de textielindustrie. Dus het is mogelijk.

Bobby de Bouwer
Bobby de Bouwer11 jun. 2018 - 19:19

Goed stuk, inclusief laatste goede alinea. We kunnen niet eindeloos mensen uit veilige landen in Afrika opvangen + we moeten zorgen voor eerlijke handelsrelaties.

2 Reacties
Marcel6888
Marcel688811 jun. 2018 - 21:17

Klinkt een beetje als Wilders ;)

Hiltermann
Hiltermann11 jun. 2018 - 22:48

Alsof Geert Wilders alleen maar onzin uitkraamt. Hij heeft regelmatig goede inzichten. Ik noem er een paar: Griekenland bleek precies zoals hij voorspelde een bodemloze put voor onze euro's te zijn. Terugkerende Syrie strijders zijn een gevaar voor onze veiligheid. Ik ben geen PVVer maar erken dat Wilders nu en dan goede inzichten heeft.