Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Bye, bye!

Boris Johnson treedt af, kan zich nu volledig richten op carrière als clown
Joop

Hardhandige arrestatie na het eten van een broodje in de bus

  •  
18-01-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Schermafbeelding 2017-01-18 om 21.31.35
Op sociale media is een filmpje opgedoken van een man die door de politie wordt aangehouden nadat hij in een stadsbus een broodje zou hebben gegeten. Op de beelden is te zien hoe de man hardhandig tegen een bushokje gedrukt wordt, waarbij een van de agenten een arm om de keel van de man heeft en een andere agent hem op zijn rug slaat.
De video werd in eerste instantie op Facebook gedeeld door een ooggetuige uit Tilburg, met als bijschrift:
Over onnodig politiegeweld gesproken.. Jongen wil broodje niet wegleggen, jongen doet, buiten het niet mogen eten in de bus, niks fout. Niet gescholden niet bedreigd niks.. buschauffeur belt toch politie en komen opdagen met 13 man!! Jongen verzet zich en krijgt flinke klappen… ronduit belachelijk hoe de politie hier optreed, totaal onnodig… schaam je..
Ik zat er vanaf het begin bij, en hij wilde zijn broodje niet wegleggen. Busschauffeur zegt ik ga niet rijden voordat jij je broodje weg legt. Dus busschauffer wacht 10 minuten tot ie eindelijk gaat rijden omdat de rest van de mensen in de bus gingen zeiken dat ie moest rijden. Toen heeft ie politie gebeld omdat hij zich “niet veilig” voelde. Dat is alles. En met zeiken bedoel ik niet bedreigen of uitschelden. Dr was niks om je “niet veilig” bij te voelen.
Jongeman wil zijn #broodje niet weg leggen in de bus. Wat er toen gebeurde had je nooit voor mogelijk gehouden. #Tilburg #Arrestatie pic.twitter.com/DB3X6lMjlk
— vulkaanrots (@vulkaanrots) 18 januari 2017
De redactie van Joop sprak met de politie van Tilburg over het voorval. Volgens een woordvoerder gaat het om een 25-jarige man die samen met zijn vader rond 15.00 uur woensdagmiddag al etend de bus instapte. Hierop zou de chauffeur de beide mannen op de huisregels hebben gewezen, waarin staat dat er niet gegeten mag worden. Omdat de mannen geen gehoor gaven aan het verzoek niet te eten, bleef de chauffeur enkele minuten bij de halte staan. Nadat andere passagiers zich ermee bemoeiden, stopten de mannen met eten en vertrok de bus.
Enkele haltes verderop zouden de mannen toch weer zijn gaan eten, liet de woordvoerder weten. Daarop zette de chauffeur opnieuw de bus aan de kant en vroeg de mannen te stoppen. Omdat daaraan wederom geen gehoor werd gegeven, besloot de chauffeur de politie in te schakelen. De twee agenten die als eerste aanwezig waren verzochten de mannen uit te stappen. De vader gehoorzaamde, maar de zoon bleef zitten en zou de agenten hebben uitgescholden. Daarop hebben de agenten hem aangehouden, waarbij de man zou hebben geslagen en geschopt.
De agressie van de agenten ten opzichte van de 25-jarige man, zoals te zien is op de videobeelden, was volgens de woordvoerder noodzakelijk ‘om de situatie onder controle te krijgen en zijn verzet te staken’.
De man kon uiteindelijk worden aangehouden en bevindt zich in voorlopige hechtenis.

Meer over:

politie, leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (197)

Gerald2
Gerald223 jan. 2017 - 20:39

Politiemannen hebben zeker hun opleiding in Schalkhaar genoten!

Mostafa
Mostafa20 jan. 2017 - 11:49

Als dat Turkse broodje een broodje kaas was dan had de chauffeur misschien niets gezien !!

4 Reacties
Don Quichote
Don Quichote20 jan. 2017 - 15:12

en als de bus een trein was ........ was er niets gebeurt

Libertain
Libertain21 jan. 2017 - 10:06

En als de jongen op klompen had gelopen had de buschauffeur helemaal niets gezien.

Libertain
Libertain21 jan. 2017 - 10:08

en als de jongen een bomberjack met de blanje-flag had gedragen was er mogelijk helemaal niets gebeurd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jan. 2017 - 13:09

Sterker nog dan had hij er waarschijnlijk niet zo'n of geen probleem van gemaakt. Het is de 'knoei'baarheid, vettigheid en de sterke geur die het vooral bepalen. Dit met het oog op de mogelijke last voor de passagiers. Alshij ( of jij) een broodje kaas had gehad was het waarschijnlijk ook geen probleem geweest. Ik wilde eens een kroketje mee de bus innemen dat ik bijna helemaal ophad, op een klein stukje na, maar kwam ook toen zelfs niet binnen. Ik ben toch echt blank. Heb me gewoon aan de regels gehouden, het buiten snel achter de kiezen gestoken alvorens binnen te gaan. Niets aan de hand.

ikdus2
ikdus220 jan. 2017 - 9:21

dienaren van het gezag die overtreders van huisregels eens hardhandig aanpakken alsof het een zware criminelen zijn. zo ziet de PVV opvoedingspolitie er uit. IQ-gebrekkigen die het voor het zeggen krijgen.

3 Reacties
JStokx
JStokx20 jan. 2017 - 11:44

En waarom wordt zo iemand hardhandig aangepakt? Omdat zo iemand niet luistert als de politie iets zegt.

C1953
C195320 jan. 2017 - 21:34

Ik ben eerder bang voor de IQ-gebrekkigen, die dit soort ellende veroorzaken en die dit gedrag downplayen.

ikdus2
ikdus220 jan. 2017 - 21:37

zoals NWA al eens zei. F.T.P. het is noch een overtreding noch een misdrijf om een broodje in de bus te eten. niet meewerken aan herhaaldelijke sommatie door de politie is strafbaar. hier is totaal geen sprake van. luisteren naar de politie is geen wettelijk gebod.

Draconisch
Draconisch20 jan. 2017 - 8:33

Wat een heisa en aandacht voor een obstinaat kereltje. Bij de kraag vatten, de bus uit flikkeren en een flinke schop onder zijn kont van oom agent. Opgelost.

Paul250371
Paul25037120 jan. 2017 - 8:32

Ondanks dat ik het imbecielig vind hoe de politie op dit jochie inhakt moet ik mijn eerdere berichtgeving corrigeren. Ik schreef dat je broodjes in de bus mag eten en dat de chauffeur fout zat maar dat klopt niet aangezien het een "geurig" broodje Doner was en bijv. geen broodje ham. De chauffeur had dus alle recht.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin21 jan. 2017 - 13:14

Inderdaad. Ook met een frietje kom je de bus niet in, zelfs soms met nog maar een klein stukje kroket al niet zoals ik boven beschrijf.

TruusB2
TruusB220 jan. 2017 - 7:45

Las vanmorgen in AD een halve pagina over voorval . Te veel aandacht voor tokkie gedrag van deze man.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 jan. 2017 - 1:00

http://www.ed.nl/regio/brabant/politie-filmen-is-geen-reden-om-anders-te-handelen-1.6840171

rvb2
rvb219 jan. 2017 - 20:20

Inmiddels is bekend dat de mishandelde man wordt vrijgesproken. Hij had niet aangehouden mogen worden. Nu nog een verontschuldiging van de politie.

6 Reacties
John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 21:45

Hij wordt helemaal niet vrijgesproken, hij wordt niet vervolgd. Dat is heel wat anders. Hier de reden waarom hij niet vervolgd wordt: "„Na onderzoek op het politiebureau en overleg met justitie, bleek dat er voor de aanhouding eerst formeel gevorderd had moeten worden door de buschauffeur”, aldus een politiewoordvoerder donderdag. Dat houdt in dat de buschauffeur tot twee keer toe eist dat de man de bus verlaat, liefst met agenten als getuigen. „In de hectiek van de situatie is dat niet gebeurd. De verdachte kan niet worden vervolgd omdat die stap is overgeslagen”, aldus de woordvoerder, die spreekt van een vormfout." Dus een verontschuldiging van de politie is niet op zijn plaats, die dader heeft gewoon heel erg veel geluk.

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 21:57

Toevoeging: En dat hij niet vervolgd wordt voor het niet voldoen aan een dienstbevel en verzet bij arrestatie is exact de reden dat NL naar de kl*te gaat. Met pamperen gaat NL het niet redden hoor, dat hebben we lang genoeg geprobeerd. Als de politie links zegt, ga je links. Zegt de politie rechts, ga je rechts. Zeggen ze rechtdoor, ga je rechtdoor. Ingewikkelder wordt het niet. Excuses zoals broodjes kaas zetten echt geen zoden aan de dijk.

Piet de Geus
Piet de Geus20 jan. 2017 - 3:25

"Dat houdt in dat de buschauffeur tot twee keer toe eist dat de man de bus verlaat, liefst met agenten als getuigen." Dat is een fout in de berichtgeving: de chauffeur moet het verzoek om de bus te verlaten tweemaal herhalen. Wat dankzij de beruchte Amsterdamse commissaris Koppejan mag worden ingekort tot: wilt u de bus verlaten, bis bis. Wat onverlet laat dat het niet vervolgen het gevolg is van een vormfout. De tokkie in trainingspak zat daardoor niet minder fout maar heeft gewoon een mazzeltje.

Libertain
Libertain20 jan. 2017 - 7:29

@John, zou ik niet weten waarom blijf je volhouden in je streven om de politie in een erg negatief licht steeds te willen plaatsen, getuige je eigen verklaring: (" ....liefst met agenten als getuigen. „In de hectiek van de situatie is dat niet gebeurd") Ten eerste zou van geen hectiek gesproken kunnen worden, gezien dat het om eten van een sandwich gaat. Dit handeling - eten van sandwich - kan niet als hectisch omgeschreven worden. Mogelijk bedoel je met hectisch het gedrag van de buschauffeur - maar dan heb je de verkeerde gedachte in eerste instantie aangewezen. Ten tweede leg je nadrukkelijk bloot in je reactie dat de politie zich niet aan de regels (zie eigen citaat) wil houden ook als ze de tijd ervoor hebben. Dit vind ik een zeer zware feit omdat als men zich aan eenvoudige afgesproken regels niet kan houden en volgen, hoe zou het dan gebeuren in situaties waar bijvoorbeeld levensbedreigende omgangsvormen als bijvoorbeeld nekklem door dezelfde politie worden gebruikt? Op de derde plaats geef je aan dat de politie in wezen heeft een toevallige passagier heeft mishandeld zonder juiste aanleiding ervoor. Dit allemaal is niet consistent met de regels van de democratie. De betrokken burger is nergens van verdacht. Je doet nogmaals Nederland uitzien als een middeleeuwse potentaat oftewel politiestaat en dus geen democratie. Excuses van de politie naar de burges wiens basisrechten geschonden zijn is altijd goed op zijn plaats.

TruusB2
TruusB220 jan. 2017 - 7:43

Er wordt verder geen zaak van gemaakt en dat is totaal anders. Dit was in mijn ogen een terechte aanhouding wegen belediging van agenten in functie en verzet tegen arrestatie.

Libertain
Libertain20 jan. 2017 - 9:20

("...verzet tegen arrestatie.") Zou je even zo vriendelijk willen zijn om de wettelijke gronden, die jij zeker kent, voor een arrestatie op basis van het eten van een broodje alsnog hier willen neerleggen? Het zou onze democratie enorm gaan helpen.

Django3
Django319 jan. 2017 - 17:07

Wat me een beetje stoort is de Pavlovreactie bij sommigen om het oordeel van de chauffeur in twijfel te trekken. En er voetstoots van uit te gaan dat het broodje wel niet zal hebben gestonken, geen vettige substantie zal hebben bevat, dat de chauffeur een Pietlut is. Vage aannames gebaseerd op een soort jaren '60 opvatting dat de chauffeur het gezag vertegenwoordigt en dat deze kleinburgerlijke plaaggeest vooral het genot van jouw consumptie niet in de weg mag staan. En zeker niet voor die 5 minuten dat een gemiddelde busrit duurt. Dan kun je zeker niet even zonder je vette hap. Dus weg met het gezag, alle macht aan de verbeelding, leve de generatie '68. En nog iets met het Lieverdje en het Maagdenhuis: dat is tenslotte niet voor niks geweest, leve de vette hap in het OV en het liefst over andere mensen hun kleding. Free het broodje Döner!!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin20 jan. 2017 - 0:54

Het was een broodje doner.... ....

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz19 jan. 2017 - 16:56

Filmpje gezien, maar zie er niks raars aan. Ik zie een lastige gast die niet meewerkt (kennelijk al vanaf het instappen in de bus denkt dat de wereld er is om hem te dienen) en met wie 3 agenten kennelijk wat moeite hebben om in bedwang te houden. Ik begrijp niet waarom het joch niet gewoon deed wat de chauffeur hem vroeg en niet gewoon meewerkte met die agenten, dan was al dit gedoe niet nodig geweest.

crumb2
crumb219 jan. 2017 - 16:09

Wat een ongelofelijk amateuristisch tenenkrommend geklooi om 1 mannetje in de boeien te slaan. Dat wordt minimaal een dagje perkjes harken voor deze obstinate broodjeseter. Je vraagt je af wat zo’n “operatie” kost : een hele zwerm hermandad, downtime voor de bus, godweet wat voor consequenties voor de inzittenden, rechtzaak kosten, hechtenis kosten, reïntegratie, maatschappelijk werkers, toezicht tijdens het perkjes harken, verklaringen naar de pers door de ongetwijfeld vrouwelijke politie woordvoerder, ingelaste vergaderingen voor B&W, reputatie bezoedeling van de “waakzaam & dienstbaar” brigade, het ontsmetten van die reputatie enz. enz. En dat is dan maar één zo’n “operatie”.

Libertain
Libertain19 jan. 2017 - 15:58

Met Oud en Nieuw vorige week werd met vuurwerk en carbid veelvuldig geknald. Net als elke jaar gebeurde dit tot groot ongenoegen van vele burgers buiten de toegestane plaatsen en tijden. Het vervelende knallen begon nog paar dagen voor het Oudejaarsavond en ging door als de klok elke avond voor paar dagen na de Nieuwjaarsdag. Ondanks het feit dat dit tegen de plaatselijke verordeningen en bepalingen ging, heeft de politie geen enkel vinger verroerd om dit verschijnsel te doen stoppen. De daders waren goed te zien en herkennen doch nis niemand gearresteerd geweest. Dit meten met twee maten begint erg vervelend op de sociale sfeer in ons land te werken omdat de politie past haast overal de tolerantie beleid in het geval van "eigen volkje trapt lol" en de rest mag meteen gewelddadig en met nekklem en handboeien gearresteerd worden. De Nederlandse democratie is blijkens dit voor onze ogen aan het verdampen.

3 Reacties
timblanks
timblanks19 jan. 2017 - 16:08

Helemaal niet waar. Als je het nieuws over vuurwerk een beetje volgde, zou je weten dat er bijna elke dat wel jongens en mannen opgepakt zijn voor vuurwerkgebruik.

adriek
adriek19 jan. 2017 - 19:06

U kletst en Wilders gaat dit niet voor u oplossen. Er zijn rond de jaarwisselingen 14/15 en 15/16 vele honderden vuurwerkgerelateerde aanhoudingen geweest. Cijfers 16/17 kon ik (nog) niet vinden, maar ik verwacht dat die niet heel erg afwijken. https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/01/12/tk-bijlage-landelijk-beeld-jaarwisseling/tk-bijlage-landelijk-beeld-jaarwisseling.pdf Overigens worden ook lang niet alle broodjes-etende-jongemannen gearresteerd, denk ik zomaar.

Paul250371
Paul25037120 jan. 2017 - 8:41

Mensen moeten niet zo zeiken. 1 week per jaar knallen. Ik begrijp dat dit vervelend kan zijn voor mensen met huisdieren maar he, 1 week per jaar, de diertjes wonen niet in Irak. Mensen vergeten dat ze vroeger zelf jong waren. Zeikerds zijn "we" geworden.

kassakijker73
kassakijker7319 jan. 2017 - 15:36

Prima gedaan door de politie.

Mostafa
Mostafa19 jan. 2017 - 14:48

Het duurt te lang om 1 verdacht door drie agenten onder controle te krijgen....meer physiek training is zeer nodig!.

2 Reacties
John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 16:36

Heeft niks met training te maken, maar alles met dat er niks is toegestaan als agent zijnde. Juist omdat alles met zo min mogelijk geweld moet (en daar is niks mis mee) duurt het onder controle krijgen langer dan nodig LIJKT. Kleine moeite om even de knuppel te pakken en 3 seconden later de dader van de grond te rapen uiteraard, maar die kant zou je nou ook weer niet op moeten willen.

adriek
adriek19 jan. 2017 - 19:07

In de VS knallen ze zo'n lastpak gewoon neer, daar speelt spierkracht helemaal geen rol.

Okke2
Okke219 jan. 2017 - 13:51

Ik vind het maar stom van zo'n buschauffeur, regels die zijn er toch niet voor mij? Ik vind het ook stom van de politie, kan wel zijn dat ze me sommeren, maar dat telt toch niet voor mij? Wat ook al zo stom is, ga ik me lekker verzetten tegen de politie, gaan ze me hardhandig aanpakken, zulke regels dat geld toch niet voor mij. Gelukkig zijn er veel mensen in Nederland die het met mij stom vinden, lang leve schijt hebben aan de regels, de politie, hulpverlenend personeel en al die andere sukkels.

Rude2
Rude219 jan. 2017 - 13:49

Dit zijn de problemen in Nederland? 13 man politie voor iemand die een broodje in de bus eet, de terroristen trekken door Nederland kan daar niet meer politie op gezet worden? Lijkt mij iets belangrijker. Nederland is verkwanseld, vluchtelingen krijgen een kerstdiner in het Hilton in Amsterdam, Nederlanders mogen naar de voedselbank. En mankracht genoeg over bij de politie, ze klagen altijd geen mankracht maar 13 man voor een broodje say no more..........

3 Reacties
Django3
Django319 jan. 2017 - 16:47

Broodje say no more? Is dat lekker??

adriek
adriek19 jan. 2017 - 19:11

Het probleem in Nederland is dat het nooit goed is. Als de politie alles maar goed vind is het niet goed, als een een knaap die duidelijke aanwijzingen niet opvolgt aanpakken ook niet. Als een terrorist niet bekend is, is hij moeilijk op te pakken. De identiteit van deze man werd pas bekend toen hij Nederland al lang weer uit was. Misschien weet u een methode ala Minority Report om problemen op te lossen voor ze ontstaan?

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 jan. 2017 - 0:58

Klopt niet; De man heeft zich in de bus al hardhandig verzet....en gezegd dat hij niet voldoet aan de wens van mannen alleen vanwege hun pakje, pas toen zijn buiten de drie agenten er nog enkelen opgeroepen.

Gerygrr
Gerygrr19 jan. 2017 - 13:35

Wat een ellende! Komisch dat de gewelddadige confrontatie zich uitgerekend tegen een reclamebord van shoarmavlees afspeelt... Maar nu serieus, ik mis in het verhaal en de reacties het gedrag van de vader van de aangehouden man. Is de opvoeder van deze man ook niet veel te verwijten? Ik heb trouwens in mijn opvoedende rol in het onderwijs jarenlang met gehuurde stadsbussen kinderen naar en van de zwemlessen begeleid. Kinderen zijn dan ruim voorzien van allerlei opkikkers. De richtlijnen voor het vervoer waren duidelijk, in de bus wordt niet gegeten en gedronken en je ruimt je troep op..... Alle kinderen kenden de regels en hielden zich eraan en er volgde straf bij overtreding. Hoe moeilijk kan het zijn?

Hamid2
Hamid219 jan. 2017 - 12:48

In Spanje krijg je ook een pak slaag van de politie als je niet naar hen luistert. Laat staan landen als Marokko of Turkije.

2 Reacties
Mostafa
Mostafa19 jan. 2017 - 14:42

Fout !! in Marokko of je luistert of niet als de politie komt je krijgt zo en zo een klap tegen je neus als groet!

Libertain
Libertain19 jan. 2017 - 15:47

En wat heeft dit met Nederland te maken? Of woon jij daar?

ATM2
ATM219 jan. 2017 - 12:26

Volgens mij wordt de busdienst in Tilburg verzorgd door Arriva. Hier de huisregels: Een geldig vervoerbewijs is verplicht. Kun je dit niet tonen, dan betaal je de ritprijs plus een boete. Houd het schoon en gooi je afval in de daarvoor bestemde afvalbak. Het drinken van alcohol is niet toegestaan. Plaats je bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder je stoel. Nuttig geen eten en drinken wat sterk geurend is. Dit kan tot overlast zijn van je medereizigers. Veroorzaak geen geluidsoverlast. Houd huisdieren kort aangelijnd. Roken is niet toegestaan (ook geen elektronische sigaret). Draag in verband met je eigen veiligheid geen skeelers of rolschaatsen. Plaats geen voeten op de stoelen. Rolstoelen mogen de toegestane maten niet overschrijden. Op grond van Europese richtlijnen is dit maximaal 120 cm lang, 70 cm breed en 109 cm hoog. Gebruik de noodknop alleen in onveilige, levensbedreigende situaties. Misbruik is strafbaar. Volg altijd de aanwijzingen van ons personeel op. Dus gewoon netjes een boterham eten mag gewoon, of je moet het gooien op de laatste huisregel dat je altijd de aanwijzingen van het personeel op moet volgen. Maar dat kan natuurlijk niet zomaar alles zijn wat een chauffeur bedenkt op een dag waar hij/zij al dan niet goed gemutst is. Ook in de algemene voorwaarden OV staat niets over eten in een bus, ook hier slechts een verwijzing naar de huisregels. https://u-ov.info/files/2814/2847/6373/Vervoervoorwaarden_stads-_en_streekvervoer_mei_2015.pdf Dus tenzij het een sterk ruikend broodje was of er zeer onsmakelijk werd gegeten zodat medepassagiers daar last van hadden, was ingrijpen door de chauffeur volkomen overbodig.

6 Reacties
ATM2
ATM219 jan. 2017 - 12:29

Ik ken natuurlijk niet alle details, maar als er sprake was van gewoon een boterhammetje eten heeft deze jongeman bij een rechter een behoorlijke kans om vrijgesproken te worden en zelfs een schadevergoeding te mogen ontvangen.

Vuurrood
Vuurrood19 jan. 2017 - 15:26

Inderdaad! Ik heb de huisregels van Arriva ook gelezen. Nergens staat dat je geen broodje mag eten!

timblanks
timblanks19 jan. 2017 - 16:09

"Volg altijd de aanwijzingen van ons personeel op."

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 23:23

Het was dus een broodje Kebab. Niet zo onschuldig dus, en de chauffeur had dus volkomen gelijk. Nuff said.

RU486
RU48620 jan. 2017 - 9:24

@timblanks 19 januari 2017 at 17:09 “Volg altijd de aanwijzingen van ons personeel op.” ----------------------------------------------------------------------- Elke aanwijzing?

Jan Klaasen
Jan Klaasen20 jan. 2017 - 11:29

Ik ben er niet bij geweest, maar als het inderdaad een broodje kebab was zoals hierboven wordt aangegeven, dan is het een volledig terechte handeling van de buschauffeur (en in het verlengde daarvan van de politie).

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 12:12

De dader (die uiteraard consequent opgevoerd wordt als slachtoffer) was overigens geen 'jongen' maar een man van 25.

Donutz
Donutz19 jan. 2017 - 12:06

Tjonge wat een reacties en wat een ophef op social media als ik de NOS mag geloven. Er waarom? Jongen en vader stappen in, houden zich niet aan de huisregels (gaan blijkbaar niet vaak met de bus?), hebben lak aan de chauffeur, gaan weer door met hun broodje. Ronduit asociaal gedrag van die twee, geen respect voor andere mensen of regels. Chauffeur neemt terecht contact op met de politie want een simpel verzoek/waarschuwing/signaal wilden de twee niet snappen. Te vaak lees je over agressie in het OV om niets, dus de politie komt. Politie vraagt ze ook om uit te stappen. Pa doet dat. Jongen heeft ook lak aan de politie. Jongen is blijkbaar extreem asociaal en hardleers. Wordt iets wat ruw maar ook niet echt grof in de boeien geslagen. Tja, wie niet luisteren wil, ook niet na herhaalde kansen maar liever de boel verder en verder laat escaleren moet niet vreemd opkijken dat je dan tegen de muur gedrukt staat. Niets aan de hand. Waarom dus de ophef? Bewaar dat voor gevallen zoals hier onder iemand schrijft over een meneer die een knuppel van een ME-er op zijn achterhoofd krijgt. Trouwens wel netjes dat de redactie wederhoor heeft gepleegd en dat de meeste lezers niet hun mening bepalen op een deelfragment van een incident. Inmiddels mag wel bekend zijn dat een video opname echt niet (altijd) het hele verhaal verteld en je dus niet te vroeg mag oordelen maar eerst wat meer te weten moet krijgen voordat de onderbuik spreekt.

Eendoodgewonejongen
Eendoodgewonejongen19 jan. 2017 - 11:32

Zo hard werd de jongen niet toegetakeld. Wat duwen en trekken, een corrigerend tikje en that's it. Een agent kan ook niet heel veel anders, omdat hij anders z'n werk kwijt kan raken. Er is weinig tot geen respect voor onze dienders, rechters leggen doorgaans alleen nepstraffen op en een dader wordt in dit land snel slachtoffer gemaakt. Wat een samenleving. Het is ook weer typisch dat dit voorval zoveel media aandacht geniet.. het OM heeft gister een strafeis van 150 uur opgelegd aan een Me'er die een man van achter sloeg en vol op het hoofd uithaalde met zijn knuppel(een zaak uit 2014, maar het onderzoek duurde erg lang), maar het slachtoffer was blank en voetbalsupporter, dus dan is het geen media aandacht waard. En zo word er dus een beeld geschetst dat kleurlingen anders behandeld worden dan niet kleurlingen, terwijl dat in de praktijk niet zo is.

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus19 jan. 2017 - 10:46

Ik begrijp de reacties niet waarin mensen het voor die jongen opnemen vanuit de logica "het was maar een broodje". Hij houdt die hele bus op, hij zorgt ervoor de een buschauffeur zijn werk niet kan doen, en dat andere passagiers niet naar de plaats van bestemming kunnen. Ik vind dat niet niks - en ja, als je dan ook nog de stoere bink wilt uithangen naar politie, dan krijg je dit. Vinden die mensen nou echt dat de politie dan zou moeten zeggen "Oh, u wilt niet mee? Nou OK, dan gaan we maar weer... fijne dag nog meneer" En of het nou 13 man zijn, feit is wel dat politie hier wel een probleem op lost. De bus kan weer door, mensen weer naar hun bestemming toe. Politie: altijd +1.

3 Reacties
Basket of Deplorables
Basket of Deplorables19 jan. 2017 - 13:21

Helemaal mee eens. En op agenten schelden is voor mij gewoon niet acceptabel. Hoe gaat dat Engelse gezegde ook alweer? "talk shit get...."

Rude2
Rude219 jan. 2017 - 13:52

je hebt geen probleem met het feit dat de politie altijd klaagt > geen mankracht < maar wel 13 man voor deze onzin. Hij houd de bus niet op dat doet de chauffeur. Terroristen trekken door NL maar daar is geen capaciteit voor.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz19 jan. 2017 - 17:11

@Rude, die chauffeur heeft verzocht of hij wilde stoppen met eten, dat lijkt me voldoende, aangezien men de aanwijzingen van de chauffeur dient op te volgen. Wil je dat niet dan stap je maar uit, eet je daar je broodje op en stap je in de volgende bus. Nu moet een bus vol mensen wachten en 13 agenten uitrukken (met alle kosten van dien) omdat er een kereltje met een iets te groot ego in de bus is gestapt. Dat de chauffeur voet bij stuk houdt lijkt me logisch, dat de agenten na de weigering van de jongen om mee te werken overgaan tot deze actie is ook volledig begrijpelijk.

Arwen2
Arwen219 jan. 2017 - 10:25

Beetje overkill aan agenten maar verder volkomen terrecht.

Vuurrood
Vuurrood19 jan. 2017 - 10:00

Hoor en wederhoor? Ik hoor alleen het verhaal van de politie. Toch vind ik dat ook de jongen zich gewoon aan de regels moet houden. Als hij dat niet wil moet hij gaan lopen. Dan mag je namelijk wel een broodje eten. Nogmaals, van hoor en wederhoor merk ik echter niet zoveel.

2 Reacties
elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 11:58

filmpje zeker niet gezien?

Vuurrood
Vuurrood19 jan. 2017 - 15:09

Artikel zeker niet gelezen?

JasDon
JasDon19 jan. 2017 - 9:51

Ik vind de framing van dit incident in de titel misplaatst. "Hardhandige arrestatie na het eten van een broodje in de bus" De hardhandige arrestatie was niet het gevolg van het eten van een broodje, maar het gevolg van niet meewerken van arrestant en het uitschelden van politie. Het is erg inconsequent om de ene week de Telegraaf aan te vallen over misleidende koppen m.b.t. asielhoppen en vervolgens zelf een kop te gebruiken die vertelt dat de politie mensen hardhandig arresteert als ze een broodje eten in de bus.

1 Reactie
Liber Tas
Liber Tas20 jan. 2017 - 8:57

Mee eens. Dit soort observaties houdt ons eerlijk.

rvb2
rvb219 jan. 2017 - 9:43

En dan vragen mensen zich nog af waarom de politie niet meer gerespecteerd wordt. Ze tonen zich keer op keer als gewelddadig, en vanuit het politie-apparaat wordt at altijd goedgekeurd, zelfs als achteraf bij de rechter blijkt dat de politie fout zat.

2 Reacties
elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 11:59

ik zie ook dat ze meteen beginnen te meppen, hij wordt gewoon uit zijn comfortzone gehaald terwijl hij van zijn broodje zit te eten. Of heb jij een ander filmpje gezien?

menage
menage19 jan. 2017 - 12:53

Helemaal niet, incidenten zijn niet keer op keer. 17 Miljoen inwoners etc. het complete plaatke krijg je echt niet via YouTube. Allicht gaat het niet altijd soepel, dit soort filmpjes framen de politie als systematisch slecht, terwijl de slachtoffers altijd zielig zijn.

Ikkyu
Ikkyu19 jan. 2017 - 9:15

Sorry, maar ik vind alle klappen die hij gekregen heeft volkomen terecht. Hoe asociaal kan je zijn? Dat de politie incompetent is en het nodig vind om met 13 man uit te rukken is natuurlijk een probleem inderdaad, maar niet het enige probleem in dit verhaal. Niet eten in de bus is niet eten in de bus, als de chauffeur vraagt om ermee te stoppen, dan doe je dat gewoon. De andere mensen in de bus moeten zich ook kapot schamen.

1 Reactie
Zephyr2
Zephyr219 jan. 2017 - 11:52

De politie is niet incompetent. Ik denk dat de meeste agenten goed in staat zijn om zo'n snotneus in 1 klap tegen de grond te slaan. Omdat dat juist niet mag moeten ze hem fysiek in bedwang houden. Daar heb je meer mensen bij nodig. Gegeven de ervaring dat omstanders er zich mee gaan bemoeien zijn er dan ook nog weer meerdere agenten nodig om die eventueel op afstand te houden en veiligheid van de arrestant en arresterende agenten te waarborgen. Al met al een enorme inspanning is nodig om een jongen die zo nodig niet kan wachten met eten tot hij weer de bus uit is te corrigeren.

geen-mening
geen-mening19 jan. 2017 - 8:53

"Jongen wil broodje niet wegleggen, jongen doet, buiten het niet mogen eten in de bus...." "Jongen verzet zich...." Gewoon terecht dus als je, je niet aan de regels wilt houden en vervolgens ook niet mee wil werken dan zijn de gevolgen voor jezelf. En het is goed dat mensen hier van schrikken misschien krijgt de politie dan eindelijk weer eens wat aanzien en laten andere debielen die vinden dat ze alleen maar rechten hebben en geen plichten het de volgende keer misschien uit hun hoofd. Politie altijd +1

3 Reacties
Paul250371
Paul25037119 jan. 2017 - 13:28

Het lullige is dat volgens de huisregels van Arriva je wel mag eten mits het niet sterk geurend is. Dus....... De politie is weer zoals zo vaak de agressor.

geen-mening
geen-mening19 jan. 2017 - 16:42

Er staat ook dat je de aanwijzingen van het personeel moet volgen en dat deed ie niet, dan belt die de politie en als de politie je vervolgens iets opdraagt heb je ook gewoon te luisteren. Als het achteraf onterecht blijkt te zijn kun je gewoon een klacht bij Ariva en/of de politie indienen. Gewoon gevalletje van eigen schuld, dikke bult.

Paul250371
Paul25037120 jan. 2017 - 8:46

Ik zat fout gisteren ivm de chauffeur. Ik blijf bij mijn standpunt dat het politieoptreden te ver ging.

Meta Foor2
Meta Foor219 jan. 2017 - 8:46

niets is zo vies als dat je opstaat van een bankje van OV en er plakt een half broodje aan je derriere

5 Reacties
Phil2
Phil219 jan. 2017 - 9:41

Eerst ff kijken voordat je je zitvlak ergens plant?... Hoe een en ander ook zij, met 13 man opdraven is natuurlijk overkill en doet eerder denken aan "hè ja, relletje, laten we de burgers ook eens zien dat we meer doen dan alleen maar rondlummelen op het buro".... Triest. Ik heb geen hoge pet op van oom agent, sorry.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten19 jan. 2017 - 10:06

Als hij het broodje opeen kan dat probleem natuurlijk niet ontstaan.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen19 jan. 2017 - 11:47

Het is vies, ja dat ben ik met je eens, maar "niets is zo vies"? Meen je dat?

Thales van Milete
Thales van Milete19 jan. 2017 - 13:01

Phil, als de politie nou gewoon haar werk kon doen, dan was dit met twee agenten makkelijk op te lossen. Eén agent pakt het ventje en de ander houdt eventuele omstanders op afstand. Helaas mogen agenten niets meer en bemoeit jan en alleman zich tegenwoordig met aanhoudingen. En u heeft geen hoge pet op van oom agent? U scheert alle agenten over één kam en heeft vooroordelen. Dat zijn meestal ook niet mijn soort mensen. Over geen hoge pet gesproken...

Haastig
Haastig20 jan. 2017 - 10:24

Phil 19 januari 2017 at 10:41 "Eerst ff kijken voordat je je zitvlak ergens plant?… " Inderdaad, dat wordt nodig als een deel vd bevolking denkt dat een stoel een tafel is. Zo schijnen er ook veel mensen te zijn die denken dat de openbare ruimte een vuilnisbak is. Raar ook dat dergelijke mensen verwachten dat anderen hun zooi opruimen.

Draconisch
Draconisch19 jan. 2017 - 8:39

Is het nu echt zo moeilijk om je aan de eenvoudige regel te houden dat er in de bus niet gegeten mag worden? In plaats van aandringen bij de buschauffeur om te gaan rijden zou het goed zijn als de medepassagiers de kennelijk uitgehongerde vader en zoon op die regel zouden wijzen. Dit voorval is een typische uiting van de hufterige respectloosheid in onze huidige samenleving. Wat verwacht u? Dat de politie eerst een begripvol gesprek houdt met alle betrokkenen, 360-graden feedback afwacht en zich vervolgens excuseert voor het eventuele ongemak? Hou toch op.

jahoor2
jahoor219 jan. 2017 - 8:38

Ziet er vreemd uit maar we kennen niet het hele verhaal.

1 Reactie
elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 12:00

wordt anders toch op diverse sites prima uitgelegd, dus terug achter de knoppen

Jaacob52
Jaacob5219 jan. 2017 - 8:25

Dit is weer zo'n voorbeeld van de huidige mentaliteit in Nederland. Er zijn nu eenmaal regels en daar moet je je aan houden, dat zijn een heleboel mensen verleerd, dat heeft te maken met normen en waarden. De chauffeur schakelt de politie in, zou ik ook doen, voordat je het weet heb je een mes tussen je ribben en als je zelf in grijpt ben je direct verdachte van zware mishandeling.

Mennepen
Mennepen19 jan. 2017 - 8:24

De chauffeur staat volledig in zijn recht ! Het gaat hier om regels en fatsoensnormen. Wil je een broodje eten dan moet je niet met de bus gaan. Dan wacht je op de volgende bus tot je broodje op is. Zij zijn 2 keer aangesproken en hebben volgens een mede reiziger dreigende taal geuit naar de chauffeur ! Dan komt de politie, die wil praten en dan wil Hij de bus niet uit. De andere passagiers die zich wel aan de regels houden moeten wederom op hem wachten. Weer toont hij voor deze mensen geen fatsoen. Hij wil niet de bus uit dus dat gebeurd onder dwang door de politie, toont weer geen fatsoen voor een ander. En daarna verzet hij zich bij een arrestatie. Deze jongen heeft voor niemand respect en al zeker geen fatsoen. Als hij gewoon met de agente had meegelopen dan was er niks aan de hand. De jongen en zijn vader zijn hier de volledige verantwoordelijke voor

Wittemuis2
Wittemuis219 jan. 2017 - 8:07

Buschauffeur = ongeschikt en die smerissen mogen wel eens op herhaling voor het oefenen iemand aan te houden en in de boeien te slaan, wat een klunzen.

1 Reactie
elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 12:03

ik geloof niet dat je het verhaal snapt, of je wil het niet snappen. De buschauffeur staat volkomen in zijn recht, hij vraagt de man het broodje niet in de bus te nuttigen, is namelijk een huisregel. Als je daar geen gevolg aangeeft, zal hij de politie bellen, omdat hij geen geweld mag gebruiken, en dit ook niet wil. Dat dan die man zich gaat verzetten, is toch nog steeds de schuld van die man, niet van de buschauffeur, niet van de politie en niet van het broodje.

Popiejopie3
Popiejopie319 jan. 2017 - 8:03

Gewoon luisteren naar de chauffeur, ook als de man een rotdag heeft. Als je baas op wielen wilt zijn: koop een auto. Broodje kaas, broodje hamburger, broodje shoarma..liever niet.

TruusB2
TruusB219 jan. 2017 - 8:00

Recalcitrante man. Houdt zich niet aan een voor de bus algemeen verbod ( samen betekent ook dat we ons samen aan regels houden) Scheldt en verzet zich tegen agenten tja wat kun je dan verwachten.

omaoeverloos
omaoeverloos19 jan. 2017 - 7:52

Als ik 10 minuten in die bus had moeten wachten was ik niet tegen de busschaffeur gaan zeiken maar had dat huftertje het broodje ham in zijn ***** gepropt.

2 Reacties
Paul250371
Paul25037119 jan. 2017 - 9:28

Wellicht had u na 8 minuten al zelf de politie gebeld

omaoeverloos
omaoeverloos19 jan. 2017 - 10:10

Welnee, als je voor elk huftertje meteen de politie gaat bellen kun je wel aan de gang blijven. Tegen deze asootjes kun je het beste zelf even corrigerend optreden.

Hjs2
Hjs219 jan. 2017 - 7:40

Overdreven? Misschien maar komop wie is er nu fout, dat lijkt me toch duidelijk. Een passende straf zou zijn het schoonmaken van bussen, dan leert ie misschien waarom er bepaalde regels zijn.

Jan Woei
Jan Woei19 jan. 2017 - 6:41

En overigens klasse Vd redactie Joop dat de politie gebeld is. hoor en wederhoor, zo hoort het.

7 Reacties
TruusB2
TruusB219 jan. 2017 - 8:09

Mee eens en geeft ook aan wat de reden van aanhouding is geweest. Vader is niet aangehouden laat staan dat tegen hem geweld is gebruikt. Dus reden van aanhouding was niet het eten van het broodje.

Libertain
Libertain19 jan. 2017 - 9:13

("hoor en wederhoor, zo hoort het.") Inderdaad het hoort zo te zijn. Wel een klein probleempje. Waar lees je het verhaal van de jongen over de ontstane situatie? Blijkbaar is het uiteindelijk toch geen sprake van hoor en wederhoor, enkel de politieverhaal hier uitgelegd en geldig net als in elke politiestaat hoort te zijn. Volstrekt overdreven gebeurtenis vooral "het niet veilig voelen" wat op de paranoia hetze toe te vieren is.

JasDon
JasDon19 jan. 2017 - 10:06

@Libertain Nog een probleempje, het verhaal van de chauffeur wordt niet verteld. Alleen het verhaal van een getuige, waarvan we overigens de achtergrond en motivatie niet kennen. "Volstrekt overdreven gebeurtenis vooral “het niet veilig voelen” wat op de paranoia hetze toe te vieren is." Wat kan jij dat goed beoordelen! Weet jij wat de buschauffeur allemaal al heeft meegemaakt? Kan jij precies beoordelen hoe de stemming in de bus was? Nee, jij vindt dat dit aan paranoia toe te schrijven is, want jij weet precies hoe de situatie was, wat de geestestoestand van de chauffeur is of je bent blijkbaar bekend met het systematische paranoïde gedrag van Nederlandse buschauffeurs.

RU486
RU48619 jan. 2017 - 10:11

@TruusB 19 januari 2017 at 09:09 Kennelijk zat Pa geen broodje te eten. Ergo geen reden om hem aan te houden. Je conclusie dat de zoon niet alleen is aangehouden vanwege het eten van het broodje, is dus behoorlijk prematuur.

Cube2
Cube219 jan. 2017 - 16:53

Libertain - Wat betreft hoor en wederhoor, de agenten hebben de broodjeseter om uitleg gevraagd en zijn antwoorden waren zodanig dat strenger ingrijpen gewenst was. Verder zijn er voldoende getuigen die het ontstaan van de situatie duidelijk toeschrijven aan het handelen van de opgepakte man. Zijn reactie is ook op film zichtbaar alsmede de reactie daarop van de agenten. Alle verdachten worden altijd ondervraagd (hoor-wederhoor) en in 99% van alle gevallen vertellen de verdachten hun eigen versie waarin ze zo onschuldig zijn als een pasgeboren baby. En toch worden er chauffeurs en conducteurs zwaar mishandeld omdat ze het lef hebben iemand op alom bekende en hel normale regeltjes te wijzen. Maar goed, die mishandelde mensen zijn in jouw visie geestesziek blijkbaar.

Cube2
Cube219 jan. 2017 - 18:28

Libertain - Wat betreft hoor en wederhoor, de agenten hebben de broodjeseter om uitleg gevraagd en zijn antwoorden waren zodanig dat strenger ingrijpen gewenst was. Verder zijn er voldoende getuigen die het ontstaan van de situatie duidelijk toeschrijven aan het handelen van de opgepakte man. Zijn reactie is ook op film zichtbaar alsmede de reactie daarop van de agenten. Alle verdachten worden altijd ondervraagd (hoor-wederhoor) en in 99% van alle gevallen vertellen de verdachten hun eigen versie waarin ze zo onschuldig zijn als een pasgeboren baby. En toch worden er chauffeurs en conducteurs zwaar mishandeld omdat ze het lef hebben iemand op alom bekende en hel normale regeltjes te wijzen. Maar goed, die mishandelde mensen en allen die het waarnemen hebben achtervolgingswaanzin volgens jou.

TruusB2
TruusB220 jan. 2017 - 8:26

RU486 politie kwam om jongen uit bus te zetten. (man had ook gehoor kunnen geven aan verzoek chauffeur dan was er geen politie aan te pas gekomen) bij uitzetten begin aso beledigende opmerkingen tegen politie te maken en verzette zich werd daarna door politie terecht aangehouden verzette zich tegen aanhouding tja en dan komen er meerder collega's. Juist gedrag politie aso gedrag man punt.

Jan Woei
Jan Woei19 jan. 2017 - 6:39

Break on through, Nu heb je inmiddels een paar keer herhaald dat maar liefst 13 agenten uitgerukt waren. In het filmpje zie ik er drie waarvan twee de handel vol aan de jongen lijken te hebben en de derde een omstander op afstand houdt. De woordvoerder is door de readactie van Joop benaderd en spreekt over twee agenten. Luister en kijk je eigenlijk wel?

2 Reacties
Lisa2
Lisa219 jan. 2017 - 7:27

Er zijn 3 filmpjes op facebook waar je 13 agenten ziet.

Mennepen
Mennepen19 jan. 2017 - 10:12

Precies Jan Woei, het gaat naar mijn inziens keurig ! Hij verzet zich en de agenten doen nog rustig aan aanpakken dat soort mensen die zich niet aan de regels houden en denken dat zij het voor het zeggen hebben

JStokx
JStokx19 jan. 2017 - 6:31

'Jongen verzet zich' Dan zijn we toch al klaar? Die agent zegt aan het begin van het filmpje nog: "gewoon luisteren".

Truus Boterkoek
Truus Boterkoek19 jan. 2017 - 6:17

Ik vind het op het filmpje er wel heel knullig uitzien...moeten deze agenten ons beschermen??..Het kost ze wel erg veel moeite om deze jongeman (die er nu ook niet bepaald uit ziet als een zwaargewicht bokser) in de boeien te slaan...misschien ook wel omdat het met het geweld wat ze toepassen wel meevalt??...vind het geweld igg niet wereldschokkend, eerder gestuntel.....

2 Reacties
JasDon
JasDon19 jan. 2017 - 9:25

Tja het alternatief is nog hardhandiger ingrijpen waarbij de arrestant zeker blijvende schade overhoudt. Dus dan maar gestuntel met hier en daar een pijnprikkel om medewerking af te dwingen.

Zephyr2
Zephyr219 jan. 2017 - 11:56

Nou ik heb jarenlang gebokst en zou deze knul met gemak naar de grond hoeken. Maar dat is nou net wat de politie niet mag en wil. Respect voor de beheersing van de politie, want ik had hem wel veel hardhandiger aangepakt.

A2
A219 jan. 2017 - 6:08

Politie geweld dient ten alle tijden passend te zijn naar de situatie. Deze situatie was totaal niet hier na , voor zo veel geweld. Buschauffeur is ook gewoon een zielepoot , die naar mijn inzien gewoon bijdraagd aan het escaleren van het probleem. Een gefrustreerde politiemacht , die zijn eigen gewelds procedure duidelijk niet kent . De politieman is ook gewoon bang , dat voor 1500 euries per maand, iedere dag onder gespuugd word door een ondankbare burger. Misschien is niet het broodje eten het probleem hier , maar de algehele maatschappij.

1 Reactie
JasDon
JasDon19 jan. 2017 - 9:38

"Buschauffeur is ook gewoon een zielepoot" Een moedige en nuttige opmerking zo van achter je toetsenbord. Misschien is niet het broodje eten het probleem hier , maar de algehele maatschappij. 'De maatschappij dat ben jij', waarmee je laat zien dat de rot goed is ingezet.

Loes Bakker
Loes Bakker19 jan. 2017 - 5:55

Het is toch heel vreemd dat iemand een verzoek om een broodje weg te leggen compleet negeert? Maakt niet uit waar, dat is heel onbeschoft. Het zegt wel iets over iemand, en ik kan me voorstellen dat een buschauffeur dit niet als een losstaand incident ervaart. Het is een totaal gebrek aan fatsoen en respect. Dat hoeft een buschauffeur die iemand op een bekende regel wijst niet te accepteren. Hij is toch gekke gerrit niet? Dat de politie vervolgen met een enorm team komt opdagen is wat anders, maar gezien het verzet van deze jongen, heeft hij geen enkel respect voor autoriteit.

[verwijderd]
[verwijderd]19 jan. 2017 - 4:45

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Pater Familias
Pater Familias19 jan. 2017 - 12:03

Volgens mij is er vorig jaar een record aan verkeersboete`s uitgedeeld.

adriek
adriek19 jan. 2017 - 19:23

Er zouden gezien de groei in het aantal doden en ernstig gewonden best wat meer controles mogen zijn - er lijkt een correlatie tussen het dalende aantal boetes en het aantal slachtoffers, maar er zijn in 2015 zo'n 8 miljoen boetes uitgedeeld, en lang niet allemaal door automatische flitspalen. Dat is ongeveer 1 boete per 2 Nederlanders, of 1 op 3 als je de flitsboetes niet meetelt. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/02/04/bijna-8-miljoen-verkeersovertredingen-in-2015 (Cijfers 2016 staan nog niet op de site)

peter e
peter e19 jan. 2017 - 2:04

De volgorde voor de roe: 1-media, 2-politiek, 3-burgers, 4-politie.

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:18

Jongens, nu even serieus. Voor dat de hysterie dit ongelukkige land bij de keel greep en de orde nog normaal werd gehandhaafd, toen hing er in de bussen van de RET een kaart met daarop het volgende opschrift: "Het is verboden om in het rijtuig etenswaren of dranken te nuttigen die de kleding van passagiers zou kunnen bevuilen". Helder en begrijpelijk. Een patat met kan andermans kleding bevuilen in een bewegend voertuig, een broodje kaas niet. Alles in het redelijke, alles normaal. En op het gemeentelijk politieburau zaten competente adjudanten die GEEN DERTIEN man stuurden om EEN BROOD ETENDE JONGEN uit de tram te halen. Inderdaad; vroegere was een heleboel beter.

9 Reacties
Django3
Django319 jan. 2017 - 8:10

Broodje Döner met vette saus, grote bek, niet mee willen werken. Ook waren het geen 13 agenten, maar drie die bezig waren met de staandehouding en nog drie ofzo aan de andere kant van de weg. Ik zie hierin dus weinig ruimte tot relativering. En tenslotte gaat het niet om hoe VD Horst de OV regels interpreteert, maar de chauffeur. Er zit wel degelijk een grens aan de 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit van sommigen. En dat lijkt mij een goede zaak. Dit soort jongens bepaalt niet de mores in het OV of op de straat, lijkt mij het begin van het eind.

Django3
Django319 jan. 2017 - 8:15

"Inderdaad; vroegere was een heleboel beter. " Je bedoelt die tijd dat dit soort jongens met het plat van de sabel geslagen werden door de veldwachter?

Henderuk
Henderuk19 jan. 2017 - 8:17

Is het nu wel of niet toegestaan om iets te eten in de bus? Misschien zat zijn broodje wel onder de mayonaise,curry,joppie of samourai saus weet u dat? Hij mag niet eten in de bus. En hij hoeft zich niet te verzetten bij zijn aanhouding.

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 11:33

"een broodje kaas niet." - Dat geldt alleen als je droog brood (zonder boter) met een kale plak kaas (zonder mayo/mosterd) eet. Die kans is niet zo heel erg groot. "En op het gemeentelijk politieburau zaten competente adjudanten die GEEN DERTIEN man stuurden om EEN BROOD ETENDE JONGEN uit de tram te halen". - Het ging niet om 1 persoon, het ging om 2 personen. Dat de tweede besluit om wel mee te werken weet je van tevoren niet, je weet ook niet of medebusreizigers of omstanders zich ermee gaan bemoeien. Er hebben zich 3 agenten met de arrestatie beziggehouden, en 10 hebben de arrestatie afgeschermd van de omgeving. En inderdaad Han, dat laatste hoefde vroeger nog niet, toen had men nog respect voor de politie. Tegenwoordig spuugt een deel van de jeugd de politie recht in het gezicht. Kortom, prima actie.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen19 jan. 2017 - 11:51

[Inderdaad; vroegere was een heleboel beter. ] Inderdaad. bijvoorbeeld dat een jong volwassen vent tegen een buschauffer pleegde te zeggen "Meneer, U heeft gelijk, ik stop met eten, pardon ik had het bordje niet gelezen", als hem op het eetverbod werd gewezen.

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 14:54

In de regels van Arriva staat, zoals hier boven blijkt, dat je geen sterk geurende en vettige spijzen mag nuttigen, maar de rest wel.

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 16:47

@HanvanderHorst 19 januari 2017 at 15:54 "In de regels van Arriva staat, zoals hier boven blijkt, dat je geen sterk geurende en vettige spijzen mag nuttigen, maar de rest wel." - De vraag wat voor broodje het was is voor zover ik weet nimmer beantwoord, maar doet niet eens terzake want er staat ook dat men de aanwijzingen van de chauffeur dient op te volgen, en daar is in ieder geval zeer ruimschoots niet aan voldaan. En dat geloof ik zonder meer want ook aan aanwijzingen van de politie had dit 'heerschap' totaal geen boodschap. Waarschijnlijk het gevolg van decennia theedrinken in plaats van duidelijke grenzen stellen. Overigens had hij de chauffeur ook bedreigd, maar dat maakt allemaal niet uit uiteraard, laten we vooral de focus op een broodje leggen, al die andere dingen zijn maar lastig, dat hindert het wegkijken/goedpraten.

Django3
Django319 jan. 2017 - 16:57

Han "In de regels van Arriva staat, zoals hier boven blijkt, dat je geen sterk geurende en vettige spijzen mag nuttigen, maar de rest wel." En dan weten we dus nog niks, he. Want was het een broodje kaas waar die chauffeur een probleem van maakt (kans 0,1%) of was het een broodje vette hap van de Dönercompagnie, de BurgerKing, de MacD of van de PizzaHut (kans 99,2%). Nogmaals: Als ik deze snuiter zie, dan lijkt de kans op een broodje oude Leidse me zeer gering. En nogmaals tot de 2e macht: het politieoptreden heeft niets te maken met de aard van het beleg op het betreffende broodje, maar met zijn weigerachtige houding en geringschattende opmerkingen richting dienders en chauffeur. Let wel: wat ook een regel is bij Arriva: u dient ten alle tijde aanwijzingen van de chauffeur op te volgen. En, in mijn bescheiden mening, maken we hier wellicht teveel woorden vuil aan een persoon die dat, nogmaals in mijn zeer bescheiden mening, niet echt verdient.

John Doe2
John Doe219 jan. 2017 - 17:11

@HanvanderHorst 19 januari 2017 at 15:54 “In de regels van Arriva staat, zoals hier boven blijkt, dat je geen sterk geurende en vettige spijzen mag nuttigen, maar de rest wel.” - Ik hoor net, notabene uit de mond van de dader, dat het een broodje kebab was. Oftewel, die chauffeur had volledig gelijk.

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:09

Hoeveel chauffeurs zijn reeds doodgegaan omdat achter hen in de bus iemand een broodje at? Die vraag stelt niemand. Het zijn er vast tientallen.

6 Reacties
Django3
Django319 jan. 2017 - 8:23

Hoeveel reizigers zijn er van de honger doodgegaan omdat ze hun broodje moesten opbergen van de chauffeur??

B.Zwiers
B.Zwiers19 jan. 2017 - 8:49

Regels zijn regels, Han. En de chauffeur is de baas. Vroeger werd er tenminste nog geluisterd naar de chauffeur. Nu wordt zo iemand in elkaar gemept of (als het meevalt) uitgescholden. Vreemd ook dat als er herhaaldelijk stoeptegels door de ruiten van een bus vliegen, zoals in Haarlem of Almere verleden jaar, dan weer geen politie te vinden is.

geen-mening
geen-mening19 jan. 2017 - 8:56

Doet het antwoord op die vraag er uberhaupt toe?

Paul250371
Paul25037119 jan. 2017 - 9:30

@Django Vaak niet met je eens maar deze is raak hahahaa

elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 12:10

Han, jij hebt dus ook moeite met regels? Of gelden die alleen voor anderen en niet voor jou? Juist deze houding zorgt er voor dat mensen zich gaan ergeren aan anderen die de regels aan hun laars lappen en er dan ook nog mee wegkomen. Maar vaak komt uit de linkse hoek het probleem om oorzaak en gevolg om te draaien, en dan wordt de klokkenluider als boosdoener gezien.

menage
menage19 jan. 2017 - 12:56

Als je ergens werkt dien je de regels van het bedrijf te handhaven?

Cube2
Cube219 jan. 2017 - 1:07

Tja. Hij eet in de bus en dat mag niet. Logisch gezien de rotzooi die mensen achterlaten. Tenslotte wil je als reiziger niet met je kleding op etensresten belanden (of in de onsmakelijke etensluchten zitten van anderen). Wat ik uit het filmpje opmaak: Chauffeur attendeert hem het verbod om in de bus te eten en na een hoop 'ja maar' en 'krijg het heen en weer met je regels' gedrag blijft de bus daarom stil staan en gaat het broodje uiteindelijk in de tas. Nadat de bus op weg is haalt de blijkbaar uitgehongerde man het broodje er weer uit en gaat verder eten. Opnieuw 'het mag niet' en weer blijft de bus stil staan. Jonge man uit daarop woorden naar de chauffeur die (bevestigd door een reizigster) bedreigend bedoeld zijn en ook zo opgevat worden. Chauffeur vraagt daarom om politieassistentie. Terecht, immers genoeg voorbeelden van mishandelde chauffeurs. Reizigers bemoeien zich ermee en uiteindelijk, na een hoop gezeur, gaat het broodje weer in de tas. Maar dan is de politie er al en de man gedraagt zich op zodanige manier dat hij uit de bus moet. Hij werkt tegen en wordt eruit gedwongen. Hij verzet zich duidelijk herhaaldelijk. Pauzeert even en verzet zich weer opnieuw...en opnieuw. Dat er om assistentie wordt gevraagd is prima. De andere man staat er immers ook nog bij. Ogenschijnlijk rustig maar dat kán zomaar veranderen. Liever een agent te veel dan te weinig in zo'n geval. Uiteindelijk is er één schuldige, de persoon die blijkbaar denkt dat hij alleen rechten heeft en geen plichten.

Jo4Hanna
Jo4Hanna19 jan. 2017 - 0:25

Ga eens in een bus zitten van de studentencampus Utrecht naar centraal station: iédereen eet. Wat een beláchelijke vertoning en wat een misbruik van macht ( te beginnen met die buschauffeur die geen zin had zijn bus schoon te maken - en gewoon had kunnen verzoeken geen troep te maken). Belachelijk

3 Reacties
Mennepen
Mennepen19 jan. 2017 - 8:34

Als alle studenten eten in de bus en dus regels negeren dan hebben zij totaal geen fatsoen. Dat zijn de bazen van de toekomst. NOT! En dan verwacht je dat als jij werkgever of leidinggevende bent dat jij met respect wordt behandeld en dat er naar jouw regels wordt geluisterd ! Je bent een lachertje en je maakt jezelf en alle studenten compleet belachelijk waarvoor dank !!!

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen19 jan. 2017 - 11:55

[( te beginnen met die buschauffeur die geen zin had zijn bus schoon te maken...] Bussen worden schoongemaakt door schoonmakers, die krijgen daarvoor betaald, zij besteden onnodig veel tijd aan schoonmaken door al die tokkies die gewoon altijd maar menen de regels te mogen negeren, jij en ik betalen daardoor teveel voor je busritje, de te grote hoeveelheid schoonmaker moet immers betaald worden, en niet door degenen die de troep maken.

elkegebruikersnaambestaatal
elkegebruikersnaambestaatal19 jan. 2017 - 16:31

een (openbare) bus is geen vuilnisbak, of neemt jo4hanna het ook niet zo nauw met het schoonhouden van het huis, straat, auto enz enz. Als je troep maakt, zelf opruimen, niet voor een ander achterlaten.

Piet de Geus
Piet de Geus19 jan. 2017 - 0:05

Zoals ik het lees is hij niet hardhandig gearresteerd wegens het eten van een broodje maar vanwege schelden, schoppen en slaan. Klinkt minder spectaculair maar plaatst het voorval wel in het juiste perspectief.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jan. 2017 - 18:18

Tsja. Tegen de tijd dat de nuchtere feiten er liggen hebben we het al weer over de volgende vlog.

artikel
artikel18 jan. 2017 - 23:00

Goed gedaan hoor,de politie doet goed werk. Er zijn altijd mensen die zich niet aan regels willen houden.Niet eten in de bus lijkt mij logisch. Het niet opvolgen van aanwijzingen van de politie kan gevolgen voor je hebben.Dat doet dan een beetje zeer, geen probleem vind ik.

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:10

De logica is vlekkeloos. Het zou me wat wezen als mensen zomaar een boterhammetje tot zich namen in het openbaar vervoer. Ik bedoel je mag niet godwinnen. Maar wij leven niet meer in de tijd van de bezetting.

Bickle
Bickle19 jan. 2017 - 4:23

Ik ben het helemaal met je eens!

TruusB2
TruusB219 jan. 2017 - 8:05

Han Door keurige burgers als jij die vinden dat we de de regels moeten oprekken of wat selectiever moet toepassen vinden bepaalde groepen mensen dat ze de ruimte hebben om deze regels aan hun laars te lappen en als het dan uit de hand loopt dan zegt de keurige burger foei tegen de agent.

BasVV
BasVV19 jan. 2017 - 8:56

Han: Moet een buschauffeur dan gaan controleren of het etenswaar wel of niet kwaad kan in een rijdende bus. Nee natuurlijk niet. Als niet eten de regel is dan is ook een boterham verboden. Erg simpel toch. Dat menig buschauffeur er misschien niets van durft te zeggen. Deze wel. En terecht.

TheDarkLord
TheDarkLord18 jan. 2017 - 22:48

Ik klom in Rusland of Oekraïne eens op een bankje op het perron om een foto te maken. Meteen twee agenten en twee medewerkers van de spoorwegmaatschappij die op mij af stormden en mij dringend verzochten om daar onmiddellijk vanaf te stappen en ik mocht ook demonstratief even het bankje met mijn hand afvegen, in geval er enig vuil door mijn actie daar was achter gebleven. In zulke landen weet je dat je niet moet zeuren tegen oom agent en doe je dat dan ook gewoon. Het is luisteren of een pak rammel krijgen. (dat gevoel heb ik er althans bij) Met de gebeurtenissen van de afgelopen jaarwisseling nog in mijn achterhoofd denk ik dat het helemaal geen kwaad kan dat oom agent hier in Nederland zo nu en dan eens even goed van zich afbijt als mensen willens en wetens weigeren zich te conformeren aan de afspraken. Elke keer dat ze met hufterigheid wegkomen is een uitnodiging om dit gedrag de volgende keer weer te vertonen. En dat aanpakken hoeft helemaal niet excessief, geen rubberkogels en dergelijke. Maar mensen die oom agent tegenspreken gewoon een goede draai om de oren geven zodat ze het een tweede keer wel zullen laten en zullen doen wat er gevraagd wordt. Zoals Van Kooten en De Bie het ooit in een sketch verwoorden: "U wenst een pak slaag? Welnu, u kunt het krijgen!"

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:11

U verbeidt zonder twijfel een Russische bezetting met Wilders dan ongetwijfeld als premier van Nederland onder de paraplu van Vladimir Poetin.

RU486
RU48619 jan. 2017 - 10:24

Gelukkig leven we niet in Rusland, de Oekraïne.. Gelukkig doen we ook nog niet wat een pvv-er voorstelde. Namelijk schieten op de knieën.

Thales van Milete
Thales van Milete19 jan. 2017 - 13:17

En daar hebben we ze al. Wilders en de PVV stemmer worden er weer bijgehaald.... als de argumenten op zijn dan is het laatste heel hard 'Wilders', 'PVV' roepen, in de hoop dat de ander dan stilvalt. Maar goed om te weten dat jullie voor wetteloosheid zijn en het opnemen voor scheldende en bedreigende jongeren i.p.v. hardwerkende buschauffeurs en de politie. Is dat waar links voor staat volgens jullie?

Bozewittemensdetector
Bozewittemensdetector18 jan. 2017 - 22:44

O

Bami2
Bami218 jan. 2017 - 22:39

Lekker zwakzinnig dit, wanneer iemand een broodje eet in de bus staan ze allemaal paraat en het liefst nog met z'n alle en dan kan er wel geweld gebruikt worden maar wanneer er echte problemen zijn in wijken zaols bijv. in zaandam Staan ze toe te kijken hoe er op politie auto's word gesprongen en hoe de buurt onveilig word gemaakt en dan draaien ze het liefste nog de rug toe en laten ze het aan de burgers over omdat ze zelf te pussy zijn om wat onder handen te nemen! Zoek alsjeblieft een baan als putjesschepper op zee, die mensen leveren nog meer in voor dit land! IK VIND JULLIE HELDEN! ????????????

Karel Karstens
Karel Karstens18 jan. 2017 - 22:24

Een koekje in de bus zal geen probleem zijn. Maar een Turkse pizza of een ijsje kan nogal wat kleverige rommel veroorzaken. En inderdaad: daarom mag je niet eten in de bus. Als de chauffeur daarop wijst, heb je je daaraan te houden. Desnoods met politiedwang. Ja, als je dan obstinaat gaat doen, moet je niet zeuren over de consequenties.

Charon Spring In T Veld
Charon Spring In T Veld18 jan. 2017 - 21:57

Sinds wanneer is die regel dat je niet mag eten in een bus? Ik rij al jaren met de bus en eet zo vaak een broodje of een bakje fruit. Ik ben daar nooit voor aangesproken!!

6 Reacties
Pater Familias
Pater Familias18 jan. 2017 - 22:05

Volgende keer als U in de bus zit, meestal bij de voordeur hangt een bordje met de huisregels. Meestal staat daar een ijsje met een streep doorheen op. Het kan zijn dat de ene chauffeur er meer waarde aan hecht dan de andere.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen18 jan. 2017 - 23:27

[Sinds wanneer is die regel dat je niet mag eten in een bus?] In elk geval sinds 1980 toen ik voor het eerst dagelijks in de bus zat. Vermoedelijk eerder ook al.

Loes Bakker
Loes Bakker19 jan. 2017 - 6:04

Daar gaat het niet om. Zou je het verzoek van de buschauffeur gewoon negeren?

RU486
RU48619 jan. 2017 - 10:32

@Pater Familias 18 januari 2017 at 23:05 At hij een broodje ijs dan?

Pater Familias
Pater Familias19 jan. 2017 - 12:02

Nee RU486, maar dat is een algemeen teken dat men niet mag eten en drinken.

RU486
RU48620 jan. 2017 - 9:32

@Pater Familias 19 januari 2017 at 13:02 Nee RU486, maar dat is een algemeen teken dat men niet mag eten en drinken. Verzin je dit nu ter plekke?

Kapitein Overduidelijk
Kapitein Overduidelijk18 jan. 2017 - 21:47

Ik weet precies hoe dit gegaan is, heb het al zo vaak gezien. Nadat de polite hem aanspreekt had hij een grote bek en de politie laat zich niet afzeiken. Als hij gewoon normaal had gereageerd: "ooh sorry dat wist ik niet, ik stop het broodje meteen weg" Was er niks gebeurd.

8 Reacties
Break on through
Break on through18 jan. 2017 - 22:17

Betrokkene moet dan ook direct op z'n knieën zeker? Of is het meer de bedoeling dat betrokkene en public een uitvoerige schuldbekentenis doet door een megafoon op een snel opgetrokken schavot.

Willem100
Willem10018 jan. 2017 - 22:47

Kom op zeg Break on Through, u overdrijft wel heel erg. We zijn toch allemaal jong geweest. Het is altijd zo geweest dat wanneer je niet luistert naar de politie en gaat schelden en tegenwerken je ook niet moet piepen wanneer je een paar blauwe plekken oploopt. Hoort erbij wanneer je een beetje recalcitrant wil zijn. Dat is van alle tijden en doet niemand moeilijk over. Maar zo'n theatraal slachtoffer-verhaal als u er weer van maakt werkt een beetje op de lachspieren. 'Schavot', 'totalitaire politiestaat', in een bus dood worden geschoten'.... lol! Ik raad u aan wat minder videospelletjes te spelen en wat meer buiten, in de echte wereld' te komen.

Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen18 jan. 2017 - 23:29

[Betrokkene moet dan ook direct op z’n knieën zeker? ] Nee helemaal niet, gewoon uitspreken "Ja, ik zit fout, u heeft gelijk, ik stop nu." Is ruim voldoende.

Break on through
Break on through18 jan. 2017 - 23:43

Kom op nou zeg! Sommigen vinden het helemaal geweldig als dertien agenten uitrukken om twee broodjes etende passagiers onevenredig hard aan te pakken. Kijk eens hoe zo'n afglijdende schaal onze samenleving ondergaat als het gaat om zwaar overdreven overheidsingrijpen.

Pater Familias
Pater Familias19 jan. 2017 - 0:02

Tuurlijk zijn die 13 agenten wat over de top. Maar goed, houd je gewoon aan de regels en denk niet dat je de ster van het universum bent en dat de hele wereld maar moet aanpassen aan jou persoontje. En als dat te moeilijk is, misschien wordt het dan inderdaad eens tijd dat het er in geramd wordt.

Break on through
Break on through19 jan. 2017 - 0:40

Niets opgestoken van de doden door politie ingrijpen van afgelopen jaren begrijp ik?

Kapitein Overduidelijk
Kapitein Overduidelijk19 jan. 2017 - 12:00

@Break on through Gewoon luisteren naar de politie en beleeft blijven, dan is er niks aan de hand. De politie is immers ook beleeft. Het zijn altijd de zelfde lui die zeik opmerkingen moeten maken, treiteren, zich verzetten, gaan filmen, in een vreemde taal schelden. Het is heel goed dat de polite dit niet tolereert en hier hard tegen optreed. Zouden ze eigenlijk nog meer moeten doen (zero-tollerence) en dat geld voor de knuffel rechters ook.

Break on through
Break on through19 jan. 2017 - 15:54

@ Overduidelijk, "Het zijn altijd de zelfde lui die zeik opmerkingen moeten maken, treiteren, zich verzetten, gaan filmen, in een vreemde taal schelden" Nee klakkeloos de grillen van de gemiddelde diender volgen is natuurlijk veel beter. In ons land vinden agenten het dood normaal om hun auto pal naast de jouwe te parkeren zodat het onmogelijk voor jou is om uit te stappen "want ze hadden de indruk dat je het allemaal niet goed zag". Nou heb ik een auto met een treeplank aan de zijkant en is mij van de zijkant klem rijden dus praktisch onmogelijk (en lagen de verhoudingen gewoon geheel anders toen ik naast hun auto ging staan aan de andere kant van hun wagen) maar is het tekenend hoe binnen het korps word gedacht. Volgens mij is er gewoon weinig mis met je dienstauto voor of achter betrokkene te parkeren in plaats van midden op de weg. En nee, dit is geen incident. Meer gewoonte...

Henriette3
Henriette318 jan. 2017 - 21:42

Tja, gewoon luisteren naar buschauffeur, papa en politie had geen hardhandige arrestatie opgeleverd. Dus wie zat er fout? Of vinden we met zijn allen goed dat er straks gegeten, gesnoven en gezopen wordt in een bus. Gewoon de regels volgen, dan is er niets aan de hand.

1 Reactie
Break on through
Break on through18 jan. 2017 - 22:01

"Of vinden we met zijn allen goed dat er straks gegeten, gesnoven en gezopen wordt in een bus" Gebeurt al een paar jaar gewoon hoor. Accepteer hett maar gewoon. Dat soort dingen houd je maar moeilijk tegen. Of je moet al in een totalitaire politiestaat willen wonen. Waar ter plekke plegers van het eten in een bus dood worden geschoten...

[verwijderd]
[verwijderd]18 jan. 2017 - 21:42

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:19

Je bent niet te gast in de bus, je bent een betalende klant. Dat zegt de vervoersmaatschappij zelf. Ze zijn zogenaamd klantgericht ook.

JanMer2
JanMer218 jan. 2017 - 21:34

Ik vind het schandalig dat iemand probeert te eten in de bus, daarna een verzoek van buschauffeur negeert en zich dan ook nog verzet tegen de politie.

Machielse932
Machielse93218 jan. 2017 - 21:30

Buschauffeur heeft gewoon gelijk en de arrestant stribbelt aardig tegen. Had je gewoon de regels gerespecteerd dan was er allemaal niks aan de hand geweest. In mijn inziens; wie niet luisteren wilt die moet maar voelen.

JohnVKR
JohnVKR18 jan. 2017 - 21:24

Wie heeft die regels verzonnen? En waarom? Ik rijd niet zo heel vaak met het OV, maar laatst liep ik door CS Rotterdam en besloot nog even een koffie bij Starbucks te halen voordat ik de tram in zou stappen. En vervolgens werd ik bij het instappen in de tram aangesproken door de conducteur. Ik liep toch door want ging er als vanzelfsprekend vanuit dat hij waarschijnlijk tegen iemand anders sprak, en dat het dus niets met mij heeft te maken. Maar omdat ik een beker Starbucks in mijn hand had, bleven de deuren open. Het bleek toch om mij te gaan. Daarbij werd ik ook nog eens toegesproken alsof ik een grote onruststoker was. Verbijsterd stapte ik maar uit en liep daarna maar de metro in. Misschien mag Starbucks daar ook niet, maar daar werd in ieder geval niet gecontroleerd. Is het misschien een idee bij de tram- of bushalte aan te geven dat je niet mag eten en drinken en waarom dat dan zo is? En waarom het in de trein wel mag maar in de tram en bus niet? Want een uitleg zou welkom zijn.

15 Reacties
Pater Familias
Pater Familias18 jan. 2017 - 21:56

Omdat mensen die eten en drinken meenemen in het OV ook nog wel eens de neiging hebben om er op zijn Hollands gezegd een teringzooi van maken. Dat U dat niet begrijpt kan komen doordat U wel gewoon netjes Uw afval deponeert waar het hoort of asociaal bent en denkt dat een ander het wel opruimt. Nu ga ik van het eerste uit, helaas denken veel mensen het laatste.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables18 jan. 2017 - 22:09

@John Weet niet precies wie die regels heeft verzonnen maar de waarom is niet zo moeilijk. Niet prettig als de hele bus vol etensresten zit. En ook niet prettig voor andere passagiers als iemand naast je een broodje döner met extra knoflooksaus eet. De persoon achter je iets van de mac en ergens voorin ook nog iemand met zo'n afhaalbakje pasta carbonara. Als chauffeur zou je er ook maar de hele dag mee moeten dealen...

Pater Familias
Pater Familias18 jan. 2017 - 22:10

Oohja, en in de trein heb je meestal wel prullenbakken en worden op elk eindstation meestal schoongemaakt.

Karel Karstens
Karel Karstens18 jan. 2017 - 22:25

Op de ruiten van het OV staat doorgaans met pictogrammen duidelijk aangegeven wat je niet in de bus mag: ijs, patat, etc. Let er maar eens op.

JohnVKR
JohnVKR18 jan. 2017 - 22:37

@Pater Familias. Misschien zouden we voor de verandering eens kunnen uitgaan van het goede van de mens in plaats van het slechte. Ik geloof niet dat iedereen er een puinhoop van maakt als we duidelijke regels stellen en elkaar, indien nodig, durven aanspreken. Ik denk dat het eerder een puinhoop wordt als we elkaar wantrouwen.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables18 jan. 2017 - 23:22

@john Ga er maar niet van uit. Ik reis nog regelmatig met de trein. Zie geregeld blikjes frisdrank, plastic zakjes en van alles op die uitklaptafeltjes. En dat terwijl er nog geen 40 centimeter verderop een prullenbakje staat. Soms duwen mensen het nog achter dat ding waar je de gratis krant achter kan klemmen als je hem uit hebt, begrijpen blijkbaar niet dat de prullenbak daar direct onder zit.

Pater Familias
Pater Familias19 jan. 2017 - 0:00

Nouja, Ik ga uit van het goede, en ik ga er vanuit dat U uw rotzooi dumpt op de plek die daarvoor is ingericht. Vandaar dat het misschien voor U een beetje vreemd is dat men dus liever geen eten en drinken in de bus wilt. Echter, de praktijk laat anders zien. Kauwgom, lege verpakkingen, broodkruimels en andere niet-definieerbare plekken sieren overal het meubilair van het OV. U heeft toch ook huisregels? Ik tenminste wel, ik verwacht dat gasten hun schoenen bij de deur uittrekken. Een bedrijf mag ook huisregels opstellen, en als die niet onredelijk zijn dan hebt U maar te blieven.

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 jan. 2017 - 1:14

Als ze het hele station volplempen met peperdure coffee to go en andere meeneemtenten, dan moeten ze niet verbaasd staan als iemand in het openbaar vervoer iets tot zich wil nemen.

Loes Bakker
Loes Bakker19 jan. 2017 - 6:01

Makkelijk praten als je zelden met het OV reist. Ik zit dagelijks in tram en trein en als er niet op gelet wordt is het echt een gore bende. Ook in de trein is dat heel vervelend, maar je zit over het algemeen langer in de trein, vandaar dat de regels daar minder streng zijn. Overigens in trams in Amsterdam wordt er regelmatig op gewezen dat eten en vooral koffie niet mag. Anders dan in de trein, moet een tram nogal eens abrupt remmen. Men wil voorkomen dat de hete koffie door de tram vliegt.

Nick the Stripper
Nick the Stripper19 jan. 2017 - 7:38

[JohnVKR 18 januari 2017 at 22:24 Want een uitleg zou welkom zijn.] Of gewoon zelf even nadenken, natuurlijk, voor je met een gloeiend hete drank een (vaak overvol) vervoermiddel instapt dat nog wel eens schokkerig wil optrekken of stoppen.

Mennepen
Mennepen19 jan. 2017 - 8:51

Mijn god er hangt al sinds 1980 een foto met een ijsje en een streep erdoor. Moeten ze dan alles ( koekjes, broodjes, blikjes cola, blikjes jusd'orange, blikjes Fanta etc etc) benoemen. Nee het is voor een ieder weldenkend mens duidelijk dat het niet mag.

Piet de Geus
Piet de Geus19 jan. 2017 - 9:56

"En waarom het in de trein wel mag maar in de tram en bus niet?" Dat is toch niet zo moeilijk? De trein rijdt over een vrije baan en maakt dus minder onverwachte schokkende bewegingen waardoor de mayo van je patatje op het meubilair of op de kleren van je buurman terecht komt. Vandaar dat treinstellen ook zijn voorzien van prullenbakken.

Pater Familias
Pater Familias19 jan. 2017 - 12:07

HanvanderHorst 19 januari 2017 at 02:14 Als ze het hele station volplempen met peperdure coffee to go en andere meeneemtenten, dan moeten ze niet verbaasd staan als iemand in het openbaar vervoer iets tot zich wil nemen. Kom nou meneer van der Horst. U begrijpt toch ook wel dat het station beheerd wordt door een exploitatie maatschappij die weer los staat van een OV aanbieder.

Basket of Deplorables
Basket of Deplorables19 jan. 2017 - 13:32

Han Overal in Nederland kan je sigaretten kopen, niet raar opkijken als mensen binnen gaan roken.

Dubbeldenker
Dubbeldenker22 jan. 2017 - 12:47

Wat is er tegen gewoon regels accepteren en respecteren? En er van uit gaan dat de eigenaar/exploitant van ruimtes, vervoermiddelen etc. het recht heeft te bepalen onder welke voorwaarden klanten welkom zijn? Veel respect voor de zelfbeheersing van functionarissen die dagelijks te maken hebben met wijsneuzen die wel hun eigen regels bepalen en over instructies in discussie willen gaan of ze zelfs straal negeren. En begrip voor als ze die zelfbeheersing een keer verliezen.

msj_meijerink
msj_meijerink18 jan. 2017 - 21:20

Deze actie van de politie valt nooit goed te praten, die is onevenredig hardhandig. Maar als we ons in dit land nou eens aan de geldende geboden en verboden houden, gebeurt er helemaal niets.

1 Reactie
RU486
RU48619 jan. 2017 - 10:31

Dat is het dus precies. Iedereen weet in principe wat wel en niet kan. Maar hopen dat iedereen er zich aan houdt is een utopie.

TheHun
TheHun18 jan. 2017 - 20:58

Hardhandige arrestatie was terecht. Eerst negeert deze jongeman al dat er niet gegeten mag worden in de bus. Deze regel is er niet voor niks. Vervolgens negeert hij de opmerkingen van de chauffeur. Daarna heeft hij een grote mond tegen de politie. Als je al zo veel mogelijkheden hebt gehad om tot inkeer te komen (vader was slimmer) dan houdt het een keer op en dan moet je maar voelen. Geen medelijden met deze stakker. Hij kreeg zijn verdiende loon.

Break on through
Break on through18 jan. 2017 - 20:57

Tjonge jonge wat een vertoning. Met dertien (DERTIEN!) agenten uitrukken omdat twee mensen een broodje eten in een bus. Eten in bus is iets wat eigenlijk niet mag maar veel meer mensen doen, w.o. ik. Ik snap die chauffeur niet en de politie al helemaal niet.

2 Reacties
Jansen &amp; Jansen
Jansen &amp; Jansen18 jan. 2017 - 23:30

En als jij agenten op je afkrijgt die je zeggen er mee te stoppen, is het dan ook schelden, slaan en schoppen geblazen?

Break on through
Break on through18 jan. 2017 - 23:54

Dan vraag ik ze altijd om hun id bewijs. Neemt de overlast van oom agent zo ineens een andere wending....

John Doe2
John Doe218 jan. 2017 - 20:56

" De twee agenten die als eerste aanwezig waren verzochten de mannen uit te stappen. De vader gehoorzaamde, maar de zoon bleef zitten en zou de agenten hebben uitgescholden. Daarop hebben de agenten hem aangehouden, waarbij de man zou hebben geslagen en geschopt." - Tja, als je niet naar de politie wil luisteren moet je het maar voelen. Geen medelijden mee. Heeft Sylvana al racisme geschreeuwd of komt dat nog?

Indisch4ever
Indisch4ever18 jan. 2017 - 20:51

Het doet mij denken aan de Rodney King martelingen. De politie legt elk lichamelijke beweging uit als verzet. En ze blijven maar doorslaan of door de strot afklemmen , wat een natuurlijk lichaamsreflex veroorzaakt, wat die enge fascistoide tiepjes uitleggen als verzet en is meer geweld gerechtvaardigd. Ging dat ook zo met die nekklemmoord laatst ?

Django3
Django318 jan. 2017 - 20:47

De volgende keer zal 'ie het wel uit zijn hoofd laten. Want uiteindelijk, als je regels opstelt dienen ze ook te worden nageleefd en te worden gehandhaafd. Busschauffeurs zijn qua respect zo'n beetje de laagste trede van deze maatschappij, net onder handhavers en parkeerwachten en in alle eerlijkheid, vind ik het asociaal als je met je broodje binnenstapt en schijt hebt aan de chauffeur die je verteld dat dit niet mag. Prima optreden van de prinsemarij en laat hier maar een voorbeeldfunctie vanuit gaan. Dit soort arrogante microagressie naar allerlei functionarissen toe, of het nou ambulancebroeders, brandweerlui of buschauffeurs zij, is de rot in de maatschappij. En als we in deze steeds drukker wordende maatschappij niet rekening met elkaar willen houden en onszelf de allergrootste ster aan het firmament vinden, dan staan we met één poot in een soort allen gegen allen, recht van de sterkste, anarchie. Serieus!

1 Reactie
Mennepen
Mennepen19 jan. 2017 - 8:58

Je hebt helemaal gelijk Django. Iedereen zou een buschauffeur met respect horen te behandelen en zich aan de regels houden. Doe je dit niet dan heb je geen fatsoen !