Joop

Handen af van 'Kom maar binnen met je knecht'!

  •  
12-09-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
360 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_Han_vd_Horst-Mooiste_jaren_van_Nederland.jpg.jpg

Sinterklaasliedjes moeten juist geheimzinnig blijven

Zo zie je maar weer. Twitter is een val. “Halve gare verkloot sinterklaasliedjes” waarschuwde ik net al mijn volgers maar we hebben hier niet te maken met het initiatief van een enkele verdwaalde geest.
Het hele Sint Nicolaas establishment zit er achter: Erik van Muiswinkel, de burgemeester van Gouda, die de nationale intocht heeft binnengesleept, het hele stelletje, ze willen dat de  sinterklaasliedjes worden gemoderniseerd en dat de schoolkinderen van het jaar al vernieuwde teksten  gaan zingen. De aanpassingen zijn verzonnen door Paul Passchier, een bekende tekstschrijver die ook voor Sesamstraat werkt. 
Het is dus allemaal nóg erger. Ook deze vis begint, als zoveel in het Nederland van de eenentwintigste eeuw, te rotten aan de kop. Want met hun initiatief bewijzen de sinterklaasbobo’s, dat zij van het hele feest niets hebben begrepen. 
De meeste klassieke sinterklaasliedjes stammen uit de negentiende eeuw. Zij zijn geschreven in het kielzog van meester Schenkmans inmiddels beroemde sinterklaasboek , meestal op bestaande klassieke melodieën. Zo is ‘Zie ginds komt de Stoomboot’ van Mozart en ‘Zie de Maan schijnt door de Bomen’ van Viotta. Deze liedjes raakten snel ingeburgerd. Zij zijn evergreens geworden en zij maken tot op de huidige dag deel uit van het feest dit in tegenstelling tot de talrijke nieuwe sinterklaasliedjes, die niet beklijven en het hoogstens een paar seizoenen uithouden. 
Hoe komt dat? Het Sint Nicolaasfeest is een ritueel dat volgens een vast patroon verloopt. Het kent onveranderlijke regels die de deelnemers in de juiste stemming brengen. Daar horen, net als bij vrijwel alle andere rituelen, muziek en gezangen bij. De betekenis daarvan verliest zich in de mist der tijden maar die doet er niet meer toe. De woorden hebben immers een magische klank gekregen. Zij maken deel uit van de wonderen rond Sint Nicolaas. De kracht zit in de geheimzinnigheid en de onbegrijpelijkheid van de teksten.
Het is dan moordend om kaatsenballen in een net te vervangen door chocolademunten of om het woord knecht uit te bannen omdat sommige mensen een ondergeschikte positie vernederend vinden hoewel verreweg de meeste papa’s en mama’s in Nederland zo’n positie bekleden en op de zaak niets in te brengen hebben dan lege briefjes. Wie zulke teksten aanpast, vermoordt het ritueel. Een goed volkslied is ook onbegrijpelijk zoals het Wilhelmus bewijst en daarom werkt het zo goed voor de wedstrijd.
In Sinterklaas moet je geloven. Daarom heeft het feest iets met religie te maken, een vernederlandsing van het Latijnse religio dat iets als heilige huiver betekent. Rituele teksten met antieke zinswendingen die geen mens meer begrijpt, dragen bij aan de spanning rond het mysterie van Sinterklaas die straks binnenkomt met zijn knecht. Dat ondermijnen de vernieuwde sinterklaasliedjes. 
Bij nader inzien: die sinterklaasbobo’s zijn inderdaad halve garen want ze verkloten het leukste ritueel van het jaar.  
Het nieuwste boek van Han is De Mooiste Jaren van Nederland (1950-2000)

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (86)

JanVrij
JanVrij12 sep. 2014 - 9:07

Hulde Han. Uitstekend verwoord.

spyro1005
spyro100512 sep. 2014 - 9:07

Kom op Han, niet zo druk maken, over een paar jaar is Sinterklaas een negroide, lesbische, Islamitische oude vrouw die de baas is van een grote multiniational en zijn alle Pieten in hoge posities vrouwen en de lagere zijn blanke mannelijke pieten. Het snoepgoed is dan halal en kosher geslacht sla, tomaatjes en komkommer. Zingen wordt dan alleen nog maar gedaan door professionals, want er is nog ergens een oude wet opgedoken die vals zingen beboet en de regering heeft weer geld te kort dus is deze wet weer aktief gemaakt.

JannesJ2
JannesJ212 sep. 2014 - 9:07

"Het Sint Nicolaasfeest is een ritueel dat volgens een vast patroon verloopt. Het kent onveranderlijke regels die de deelnemers in de juiste stemming brengen." Ah, vandaar de inmiddels meerdere aanpassingen over de tand des tijds gezien, Han? Waarom ontken jij , nota bene als historicus zijnde, deze reeds lang bekende aanpassingen? Waarom gedraag jij je eigenlijk als een zeloot binnen deze discussie? "In Sinterklaas moet je geloven. " Niemand die iets "moet", en al helemaal niet op commando van ene Han van der Horst. "Daarom heeft het feest iets met religie te maken, een vernederlandsing van het Latijnse religio dat iets als heilige huiver betekent." Duik even de geschiedenisboeken weer in, Han. Je mist het religieuze fundament waarop het (ons in NL bekende) sinterklaasfeest is geschoeid. Waarom? Waarom de basis veranderen/ verdraaien, oh zeer geleerde historicus? "Bij nader inzien: die sinterklaasbobo’s zijn inderdaad halve garen want ze verkloten het leukste ritueel van het jaar." Ach gut, ageerde je eerder ook zo tegen de reeds gedane aanpassingen? Denk het niet. "Het hele Sint Nicolaas establishment zit er achter" Yup, uiteraard het is één groot complot om een thans door volwassenen gekaapt kinderfeest te slopen. *gaap*

FransAkkermans1947
FransAkkermans194712 sep. 2014 - 9:07

Een mooi geschreven en rake column. Doet me denken aan de pogingen om een Internationale te introduceren met een tekst als Hé jôh, ze houden je eronder, Hé jôh, ze houden je tekort. Dat kan gewoon niet.

Brauswasser
Brauswasser12 sep. 2014 - 9:07

Kijk eens wat er in mijn schoentje zit, een iPhone en een nieuwe App., allemaal gekregen van die goede Sint.

PimSmit
PimSmit12 sep. 2014 - 9:07

Over enige tijd Al het Sinterklaasfeest volledig verdwenen zijn. Het zal misschien een flauwe echo van een oude traditie zijn, zoals menige feestdag op de achtergrond, in besloten kring wordt gevierd. Zoals de joodse gemeenschap een menora aansteekt, zetten wij straks een schoen, ergens in de kamer, met een organisch geteelde wortel erin. De kinderen zullen er geen hol van begrijpen en het zal ze ook geen hol interesseren. Want het gaat om de kadootjes die uiteindelijk verbonden zijn aan wat overblijft van een onschuldige, JA ONSCHULDIGE, traditie. Want de commercie zal er hoe dan ook een antwoord op hebben met MVO in het achterhoofd. En wat verliezen we ermee? Onze indentiteit waarvan die kut van het koningshuis al zei dat we hem niet hadden. Waar de burger door vrijheid wordt geknecht. Waar het "knecht" zijn nieuwe invulling krijgt door "aanpassen" aan de wil van een enkeling. Het moet gotverdomme niet erger worden! Nog effe en we zingen: "Zie ginds komt een door zonne-energie aangedreven zeilboot uit de omgeving van het Iberisch schiereiland weer aan. Hij brengt ons een goede man in neutrale kleding en je kunt hem met behulp van je iPhone met verrekijker applicatie zien staan. Zijn, van verschillende afkomsten, medewerkers gekleed in opvallend meerkleurige kleding, hebben veel jolijt en roepen jullie al toe: "Heb je goede cijfers op school gehaald en ben je van je bijbaan niet moe? Wie hieraan voldoet krijgt na aankoop nog geschenken toe." Hoe netjes onderhouden ziet De Goede Man's elektrische fiets er uit. Daarmee toert hij het land in en overmorgen er weer uit. Heb je dan geen kadootje, ja dan heb je pech. Je ouders zullen te weinig verdienen. Het is rot dat ik het zeg. Maar wellicht volgend jaar knapt de economie weer op. Want De Goed Man weet ook wel. Het zit nu in het slop."

PimSmit
PimSmit12 sep. 2014 - 9:07

Over enige tijd Al het Sinterklaasfeest volledig verdwenen zijn. Het zal misschien een flauwe echo van een oude traditie zijn, zoals menige feestdag op de achtergrond, in besloten kring wordt gevierd. Zoals de joodse gemeenschap een menora aansteekt, zetten wij straks een schoen, ergens in de kamer, met een organisch geteelde wortel erin. De kinderen zullen er geen hol van begrijpen en het zal ze ook geen hol interesseren. Want het gaat om de kadootjes die uiteindelijk verbonden zijn aan wat overblijft van een onschuldige, JA ONSCHULDIGE, traditie. Want de commercie zal er hoe dan ook een antwoord op hebben met MVO in het achterhoofd. En wat verliezen we ermee? Onze indentiteit waarvan die kut van het koningshuis al zei dat we hem niet hadden. Waar de burger door vrijheid wordt geknecht. Waar het "knecht" zijn nieuwe invulling krijgt door "aanpassen" aan de wil van een enkeling. Het moet gotverdomme niet erger worden! Nog effe en we zingen: "Zie ginds komt een door zonne-energie aangedreven zeilboot uit de omgeving van het Iberisch schiereiland weer aan. Hij brengt ons een goede man in neutrale kleding en je kunt hem met behulp van je iPhone met verrekijker applicatie zien staan. Zijn, van verschillende afkomsten, medewerkers gekleed in opvallend meerkleurige kleding, hebben veel jolijt en roepen jullie al toe: "Heb je goede cijfers op school gehaald en ben je van je bijbaan niet moe? Wie hieraan voldoet krijgt na aankoop nog geschenken toe." Hoe netjes onderhouden ziet De Goede Man's elektrische fiets er uit. Daarmee toert hij het land in en overmorgen er weer uit. Heb je dan geen kadootje, ja dan heb je pech. Je ouders zullen te weinig verdienen. Het is rot dat ik het zeg. Maar wellicht volgend jaar knapt de economie weer op. Want De Goed Man weet ook wel. Het zit nu in het slop."

omaoeverloos
omaoeverloos12 sep. 2014 - 9:07

"Het is ironisch om te zien dat vooral ouderen zich hiermee bemoeien." Inderdaad, ik heb nog geen kind horen pleiten voor een zwartepietverbod. Wel hoor ik van veel kinderen dat ze het erg jammer zouden vinden dat deze figuur voortaan in december in Spanje moet achterblijven.

Pukkie2
Pukkie212 sep. 2014 - 9:07

En dan nu ook meteen maar doorpakken. Al die archaïsche rotzooi verwijderen uit die maffe ouderwetse, kwetsende reli-boeken. Komen we alsnog uit bij een Donald-Duck-dikte.

KnarroBult
KnarroBult12 sep. 2014 - 9:07

Zoals hier beneden al terecht wordt opgemerkt zijn rituelen ook zeker wel aan verandering onderhevig. Ik geloof overigens niet, dat het Sinterklaasfeest in strikte zin een ritueel is, maar dat terzijde. Een belangrijk argument tegen het afschaffen van Zwarte Piet was m.i. zelfs, dat een oorspronkelijk wellicht racistisch besmet symbool in de loop der tijden al die connotatie was kwijtgeraakt. Laat ze allemaal rustig omdichten, overigens, het is helemaal de vraag, of dergelijke aanpassingen ook echt breed gedragen zullen gaan worden.

Julia2
Julia212 sep. 2014 - 9:07

Kinderen vinden het juist leuk omdat het zo uit de tijd is. Het zijn peutertjes en kleutertjes hoor! Tv, computer, en auto dat kennen ze wel, maar een jute zak en -trippel trippel trap -een paard op het schoolplein, dat is wel wat interessanter dan het overvliegend vliegtuig.

walter2
walter212 sep. 2014 - 9:07

Het is natuurlijk dom om de oude liedjes bij te schaven. Het illustreert hoe Nederland met erfgoed omgaat. Het zou veel beter zijn de nieuwe eigentijdse liedjes toe te voegen aan het repertoire en de oude te bewaren voor de geschiedenislessen.

neutralist
neutralist12 sep. 2014 - 9:07

Dit land is het spoor kwijt. Ik ga voortaan een accent op knecht leggen bij het zingen. Kaatsenballen. Prachtig oud woord. Nee, maak er Playstration van joh. Schrijver zonder inkomsten vrees ik, moet wat te doen hebben.

Brauswasser
Brauswasser12 sep. 2014 - 9:07

Volgens de bordjes in het park mag mijn witte hond WEL zonder riem het park in. Maar nu is mijn zwarte hond boos, want hij moet aan de riem blijven. Dat Pietengedoe geeft nu zelfs al onrust onder de honden.

Brauswasser
Brauswasser12 sep. 2014 - 9:07

Wat een gezeik. Laat ieder vogeltje zingen zoals hij gebekt is. Mijn kleindochter (7) heeft twee bijna pikzwarte vriendinnetjes die graag bij ons pannekoeken komen eten. Die zien van elkaar niet eens kleurverschil in het uiterlijk. Met hun opa's heb ik weleens Sint en Piet gespeeld, met brullen, lachen en gieren. Sint moet ook drinken. Dan zeiden ze witman wil een rietje onder de baard.

frankie50
frankie5012 sep. 2014 - 9:07

Zullen wij nog gaan meemaken dat ouders nu wij weten dat het een school vrijstaat om te gaan kiezen tussen de oude of de nieuwe liedjes voor het Sint-Nicolaasfeest, dat zij bij een schoolkeuze voor hun kinderen daar rekening mee gaan houden!

hoogerwerf
hoogerwerf12 sep. 2014 - 9:07

We laten ook hier weer onze Nederlandse Cultuur knechten. Vooral negeren (klemtoon op 2e lettergreep graag) deze beschamende zelfbevlekking. In wiens opdracht werkt deze vreemde geest? Gaan we straks ook ons volkslied herschrijven? Dat staat bol van verouderd Nederlands. Ondanks de 2e wereldoorlog zingen wij uit volle borst dat ons koningshuis van "Duytschen Bloet" is en dat ondanks de 80-jarige oorlog ook de "Hispaanse" Koning werd "geëert".

schleborsjki
schleborsjki12 sep. 2014 - 9:07

'Dit is geen vooruitgang. Dit heeft met vooruitgang niets te maken. Dit is het bleken van mooie kleuren.' Of zou het toch een 'blanke top der duinenachtig' achterhoedegevecht zijn?

JandeBoer2
JandeBoer212 sep. 2014 - 9:07

Ik snap de opwinding niet. Iedereen is toch vrij om te zingen wat hij wil over Sint en Piet?

JandeBoer2
JandeBoer212 sep. 2014 - 9:07

Het verval is begonnen toen Sint de kinderen niet meer vermanend toesprak. ;-)

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos12 sep. 2014 - 9:07

Kom maar binnen met je multiculturele paarse, groene, blauwe, gele, rode, grijze zzp-er...

Michiel Online
Michiel Online12 sep. 2014 - 9:07

"De betekenis daarvan verliest zich in de mist der tijden maar die doet er niet meer toe." Daar maak je toch wel een grove fout Han.

Michiel Online
Michiel Online12 sep. 2014 - 9:07

Han dan moeten we bewust zijn wat de tijd ons geleerd heeft en de liedjes zo aanpassen dat ze geheimzinnig zijn maar in een vredelievender context.

Julia2
Julia212 sep. 2014 - 9:07

Met de leegloop van de kerken zou je bijna kunnen denken dat, als je door redeneert, beter knecht kan heten dan bisschop. Het laat wel zien hoe er over het algemeen naar het kinderfeestje gekeken wordt. Dat Sinterklaas een bisschop is wordt min of meer vergeten. Het gaat om de twee-eenheid van piet en sint, ze kunnen niet buiten elkaar. En een oude man die geholpen wordt door pieten is dat nou zo erg? Je viert ze samen en het rare is dat tegenstanders dat juist niet doen. Maar wie weet komt sinterklaas ook nog eens aan de beurt met het doordenken, en zingen we 'Klaasje kom maar binnen met je Piet'

JensM
JensM12 sep. 2014 - 9:07

Het grappigste, en tegelijkertijd ook zieligste, wat ik heb mogen vernemen van de herziening van de liedjes is dat men het ook niet meer over "stoute kinderen" zal hebben. Ik vraag mij af wat alle gepeste kinderen zullen denken - ik kon altijd nog troost vinden in de illusie dat mijn pestkoppen geen cadeaus zouden krijgen. Overigens kan ik als jong persoon getuigen dat Han's mening geen gezeur van een oudere man is.

malou3
malou312 sep. 2014 - 9:07

Wat een flauwekul allemaal.

JandeBoer2
JandeBoer212 sep. 2014 - 9:07

Ja Han, laten we zuinig zijn op het diepe mysterie van zinnen als: "Want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed." (Met dank aan Kevin) Hoe is het toch mogelijk dat de kinderliedjes van vadertje Cats ooit in onbruik zijn geraakt? Voor de multiculti's onder de lezers die nog nooit van dat baken van de Nederlandse Cultuur hebben gehoord, zie http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jacob_Cats_(dichter) Neem een voorbeeld aan Han en verdiep je eens in onze Eigen Cultuur!

Brauswasser
Brauswasser12 sep. 2014 - 9:07

Nu dit weer. De PVV komt binnenkort met een 'zwartepietenwet'. Die moet overheden, zoals gemeenten, die iets doen met bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas verplichten er voor te zorgen dat Zwarte Piet dan ook echt zwart is. Echte zwarte mensen bestaan niet. Dus Piet mag zich niet meer bruin schminken. Dus een antidiscriminatiewet.

adriek
adriek12 sep. 2014 - 9:07

Majoor Kees (Paul van Vliet) had in 1995 al problemen met Zwarte Piet als knecht en paste de tekst van het betreffende liedje aan: Sinterklaasje kom maar binnen met je medewerker... Dit soort veranderingen, ook van tradities, zijn van alle tijden en de hele rel is nergens voor nodig. Welke Piet deelt heden ten dage nog 'de roe' uit?

ton14024
ton1402412 sep. 2014 - 9:07

Rot op met je ritueel, en een onbegrijpelijk volkslied, maak er een normaal kinderfeest van, geen oudelullenparty.

wilmpas
wilmpas12 sep. 2014 - 9:07

Jammer, een kinderfeest wordt misbruikt. Hier wordt helemaal de plank misgeslagen. Binnenkort krijgt de kerstman er van langs dat hij zijn slaven op de Noordpool uitbuit. Daarna volgen de sprookjes met de wolven. Ondertussen wordt discriminatie gevoed door een minderheid van de Nederlanders. Goed bezig !

adriek
adriek12 sep. 2014 - 9:07

Ook de voorstanders van oude tradities (waaronder ikzelf) moeten het probleem niet groter maken dan het is. Als Zwarte Piet, gewoon 'Piet' moet worden en geen knecht meer mag heten dan moet dat maar zo zijn. We passen ons aan de nieuwe tijd aan en vieren vrolijk verder. De roe werd toch in veel liedjes al vervangen en kinderen gaan allang niet meer mee in de zak naar Spanje.

1 Reactie
JanVrij
JanVrij12 sep. 2014 - 9:07

Ik kan maar zie niet inzien wat er mis met zwart. Lijkt me net de kern van de figuur die duidelijk maakt dat het zo nep is als maar kan. Alleen is dat niet duidelijk voor kindjes en dat is nou net de bedoeling van dit kinderfeest. Een update van de uitdossing ben ik helemaal voor. Zo'n witte kraag die hier en daar langs komt lijkt echt nergens op. Dat de middenstand daar niet inspringt en met een modern pietenpak komt is mij een raadsel. Geen grote gouden oorbellen of rode lippen: prima. Maar blijf met je poten van het zwart af. Als ZP geen knecht meer mag worden genoemd is het een optie om hem de verpleger van Sinterklaas te noemen. Vele ouderen zijn hulpbehoevend en in NL wordt er schandalig met verplegers/sters omgesprongen. ZP wordt beter behandeld. De ZP klagers zijn in mijn optiek een wereldvreemd samenraapsel. Ze vinden ook altijd de tijd om door de week te protesteren. Moeten ze niet werken of via sollicitaties een uitkering rechtvaardigen? Lijkt me een uitstekend onderzoek voor de sociale dienst. Wat me het meest opviel was de suggestie uit deze groep dat 'piet' maar een blanke met roetvegen moet worden. Kleine oefening: vervang blanke door willekeurig welke benaming van een groep. Hoe wordt zo'n gedachte genoemd? Precies: racistisch. En dat sluit aan bij een steeds groter wordende groep mensen in NL die overal racisme in zien. Vooroordelen zullen er altijd zijn in elk land of gemeenschap. De racisme roeptoeters schieten hun doel voorbij. Ajiedj Bakas heeft er op postonline een ijzersterk stuk over geschreven: http://biz.thepostonline.nl/2014/07/07/klaagneger-op-toekomstige-arbeidsmarkt-verliest-van-turboneger-en-braboneger/

MartPos
MartPos12 sep. 2014 - 9:07

Dit begint wel heel erg te klinken als mijn opa die altijd zegt dat vroeger alles beter was. Maar ach misschien mag je ook niet anders verwachten van een Historicus het vast blijven klampen aan het verleden. Neem iets anders als komedie series. Zet de "The Big Bang Theorie" eens af tegen "Are you being Served". Dan krijg ik toch plaatsvervangende schaamte bij de laatste van o.a. de homofobe grappen. Dingen veranderen omdat de tijdsgeest veranderd als je daar niet in wilt meegroeien blijf je meestal verbitterd uitkijken naar de dag van morgen in plaats van met een glimlach. Ik zie over 25 jaar de kinderen net zo hard zingen tegen gekleurde regenboog pieten met liedjes die rijmen op iphone apple watch met hetzelfde plezier als 25 jaar geleden.

2 Reacties
HanvanderHorst1
HanvanderHorst112 sep. 2014 - 9:07

Het vebittert mij inderdaad dat zovelen een nieuwe magniet samenleving met zoveel hartstocht omarmen. Dat komt volgens mij niet omdat ik een dagje ouder wordt, maar wie weet is dat wel zo.

dlagewaa
dlagewaa12 sep. 2014 - 9:07

Nou wil ik niet vervelend doen, maar volgens mij waren de collega's van Mr Humphries, die zijn homosexualiteit niet onder stoelen of banken stak, aanmerkelijk minder homoFOOB dan de mannen in 'the big bang' die gedurende de afgelopen 9 jaar met enige regelmaat niet wisten hoe snel ze moesten overbrengen dat ze geen homo waren.

dino_radja
dino_radja12 sep. 2014 - 9:07

Wat is die eeuwig veranderende wereld toch eng! Vanwaar toch die haat tegen vooruitgang, Han?

2 Reacties
HanvanderHorst1
HanvanderHorst112 sep. 2014 - 9:07

Dit is geen vooruitgang. Dit heeft met vooruitgang niets te maken. Dit is het bleken van mooie kleuren.

kalmpjes
kalmpjes12 sep. 2014 - 9:07

Dit is geen verandering, maar een toegift aan de bekrompen haatzaaierij van enkelen.

Hippa
Hippa12 sep. 2014 - 9:07

Het is ironisch om te zien dat vooral ouderen zich hiermee bemoeien. Het is een kinderfeest en zolang je de kinderen snoep en cadeaus geeft, zijn ze echt wel tevreden met al het vrolijke muziek en versiering omtrent het feest. Als bepaalde mensen aanstoot nemen op hoe zwarte piet zich verkleedt, voordoet of verweven is in onze al te lange Nederlandse traditie, dan waarom kan je als gewoon medemens niet gewoon vriendelijker zijn en die zwarte piet gewoon minder zwart maken? Wat maakt het voor jou uit? Ga je het feest minder vinden, omdat jij dat niet gewend bent? Omdat het jouw nostalgische momenten verpruts? Gaat jouw kind het minder leuk vinden omdat hij niet helemaal zwart is, maar met veegjes zwart gemaakt? Ben je bang dat je Nederlandse cultuur wordt bestolen door anderen? Nederland is sinds dat er buitenlanders werden toegelaten al niet echt puur 100% Nederlands meer, dus waarom vastklampen? De samenleving verandert en Nederland is een vrij land is waar mensen komen werken en leven. Waar nieuw leven ook geboren wordt. Het is dan onvermijdelijk dat culturen zich gaan verweven en dat oude tradities ook een klein beetje gaan aanpassen. Net als die domme grappen over Chinezen en het zoveelste argument dat de mensen die aanstoot nemen, geen humor hebben. Echt, empathie is bij sommige mensen ver te zoeken. Soms zegt men wel eens, ‘’you only lose what you cling to’’ Dus leef met de tijd mee, dan word je een stuk gelukkig en de rest ook als je samen tot een mooie oplossing kan komen.

1 Reactie
123456zeven
123456zeven12 sep. 2014 - 9:07

Zo moeilijk is dat toch niet? Iedereen kan overal wel aanstoot aan nemen. Voetbalwedstrijden, schaatsen, kermis, carnaval, noem maar op. En als je iedereen die stelt ergens aanstoot aan te hebben z'n zin geeft dan heeft binnen no time iedereen overal aanstoot aan, want dan kunnen ze hun zin doordrijven. En ten tweede, de stelling dat Zwarte Piet racistisch is omdat hij zwart is, en/of het vieren van het Nederlandse slavernijverleden is, is klinkklare onzin, en in het tweede geval ook laster (een misdrijf). Waarom zou je iemand ter wille zijn die begint met jou te beschuldigen van een misdrijf? Met dat soort mensen praat je pas verder nadat ze hun verontschuldigingen hebben aangeboden. Zolang dat niet gebeurd is is er ook geen discussie. Wel ruzie.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten12 sep. 2014 - 9:07

Gelukkig zijn ook rituelen aan verandering onderhevig.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen12 sep. 2014 - 9:07

Inderdaad, en dat gebeurt altijd van onderaf, spontaan en zonder regie. Dat zou de zwarte pietenjacht eens moeten realiseren.

pietdeg2
pietdeg212 sep. 2014 - 9:07

Dat "knecht" is het probleem nog niet, maar dat "kom maar binnen" is echt niet meer van deze tijd. Om er een echt hedendaags spektakel van te maken laten we de Italiaanse en de Griekse kustwacht in een gezamenlijke inspanning die stoomboot terug naar de internationale wateren slepen. En dan kijken wie het zwemmend gaat proberen. Als je de boel aanpast aan de huidige tijd, dan moet je het ook goed doen.

2 Reacties
nikita72
nikita7212 sep. 2014 - 9:07

Piet, Het idee staat mij aan, maar, De italiaanse en spaanse overheden slepen de boten niet terug, maar brengen immigranten aan land. Italië knijpt twee ogen dicht als ze naar een ander Europees land verder reizen, spanje heeft volgens mij de handen vol aan de opvang. Wel kunnen we de marechaussee de stoomboot laten uitkammen en alle vreemdelingen naar een detentie-centrum brengen, nadat ze gefouilleerd zijn "gevisiteerd", eventueel met gebruik van een beenklem. Of wordt dat ongeschikt geacht voor jeugdige kijkers?

123456zeven
123456zeven12 sep. 2014 - 9:07

Allemaal al een keer gedaan, Sinterklaas aanpakken. Google maar eens op Familie Doorzon.

RobGeurtsen
RobGeurtsen12 sep. 2014 - 9:07

Goed zo. Weer een stap verder in de normalisering in de 21ste eeuw. Wat opvalt is dat onze joop-intellectueel steeds conservatievere normen hanteert over wat goed of slecht is. De intellectualiteit in de tekst is te grabbel gegooid. Sinds wanneer blijven rituelen onaangepast hetzelfde? Han het Sinterklaasfeest en de liedjes hebben zich allang aangepast. Maar vind uw troost in het weten dat het u vrij staat met de mensen die u daarvoor vindt een Sinterklaas intocht en feest naar geheel smaak in te richten. Wat is Nederland toch een fijn land voor conservatievelingen, ze kunnen gelukkig anderen in de vooruitgang en het nette fatsoen niet tegen houden maar je mag met ProPatria en andere gelijkgestemden alle conservatieve opvatting uitleven - nee niet opdringen. Dat van ProPatria is overigens een metaforische bedoelde vergelijking, gelijk aan uw vis die rot bij de kop. accepteer toch nu eindelijk eens dat je je zin niet krijgt en dat er al heel lang een grote groep NL dit wil, ondanks die twee miljoen handtekeningen.

2 Reacties
Wout Berlinck
Wout Berlinck12 sep. 2014 - 9:07

Intellectueel, Geurtsen? Een aantal van uw 'de lekkerste pannenkoeken eet je bij ..' statements: Vooruitgang Net fatsoen Al heel lang Een grote groep Nederlanders Pannenkoek.

neutralist
neutralist12 sep. 2014 - 9:07

O is het vooruitgang? Zullen we dan ook kiezen voor je eigen broek ophouden en soepel ontslagrecht. O nee, maar dan zijn we natuurlijk helemaal niet progressief maar juist uiterst conservatief. Lekker quasi-progressief doen met non-issues en tegelijk wel angstig lid van de vakbond blijven en het kabinet afbranden omdat ze een beroep doet op eigen verantwoordelijkheid. Want nee dat kunnen we echt niet aan hoor....

Bouwman2
Bouwman212 sep. 2014 - 9:07

Zo komen nou de tradities in de wereld, binnenkort gelooft iedereen op gezag van Van der Horst dat het lied van de maan van Schubert is.

1 Reactie
Patrick Faas
Patrick Faas12 sep. 2014 - 9:07

Zeg er dan even bij, beste Leo Bouwman, dat Hendrik Viotta (van het Residentie Orkest) de melodie van “Zie de maan schijnt door de bomen” gecomponeerd heeft, als dat wel klopt. Zo zal ik erop wijzen dat “het Latijnse religio dat iets als heilige huiver betekent” ook niet juist is. De etymologie is erg onduidelijk, maar zie Wikipedia hierover, want de bijdrage is vrij goed en specificeert toevallig ook hoe ik het woord “religie” gebruik en onderscheid van godsdienst of geloof. http://en.wikipedia.org/wiki/Religio

Friendly
Friendly12 sep. 2014 - 9:07

Een mogelijke oplossing is door juist de nadruk te leggen op de achtergrond van Zwarte Piet: Hij was een slaaf, maar is bevrijdt door onze grote vriend Sinterklaas, en nu heeft hij met zijn vrijheid eindelijk de mooie kleding kunnen kopen die voor die tijd heel sjiek was, en ziet hij er voor de rest precies uit zoals hij was, omdat het zo bedoeld is. Je pleitte toch voor een nationale dag voor de afschaffing van de slavernij? Welk een beter moment dan tegelijk met Sinterklaas. Hij komt nu aan met een stoomboot vol bevrijde slaven, er is dus gelijk een passend ritueel, en omdat de zwarte pieten hun slavendrijvers hebben overvallen, en de buit hebben meegenomen willen ze die nu graag aan de blanke kindertjes uitdelen in de vorm van cadeautjes. Een nationale vrije dag die natuurlijk wel benut dient te worden aan het kopen van nutteloze prullaria om zodoende de economie te bevorderen. Ik vermoed dat het een positief effect heeft op de kinderen die het nu zien als een belangrijk ritueel van iets groters, de afschaffing van de slavernij. De dag waarop ze cadeautjes krijgen! Zwarte Piet, zoals vanouds, in elk winkelcentrum.

3 Reacties
Friendly
Friendly12 sep. 2014 - 9:07

We zingen luid in koor: "Kom maar binnen met je knecht". En dan komt het verhaal van Sinterklaas. "Nou, dat is geen knecht meer hoor! Hij is zo vrij als een vogeltje, maar dat is niet altijd zo geweest. " in nette niet schokkende verhalen over het leven van een slaaf tot en met de bevrijding en een wat aangedikte reden waarom de pieten zo graag hun buit met ons willen delen, maar alleen met de brave kindertjes. De bangmakerij moet, het geeft ouders een pedagogisch instrument om een kind tot bezinning te brengen. (Dreigen dat ZP hem de roe geeft of meeneemt in de zak naar Spanje, of gewoon geen kadootjes voor de wat oudere kinderen.) Oh, ik dwaal af.

JoopSchouten2014
JoopSchouten201412 sep. 2014 - 9:07

'... de achtergrond van Zwarte Piet: Hij was een slaaf ...' Pardon? Waar haal je die wijsheid vandaan?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen12 sep. 2014 - 9:07

[Een mogelijke oplossing is door juist de nadruk te leggen op de achtergrond van Zwarte Piet: Hij was een slaaf,... ] Die twee zinnen zijn strijdig met elkaar, de achtergrond van Zwarte Piet heeft niets met slavernij te maken. We kunnen het er met Gario overigens best van maken mochten we dat willen.

OrwellwasRight
OrwellwasRight12 sep. 2014 - 9:07

Tja. Het diepe mysterie van zinnen als: "Want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed." Zijn dit soort rituelen trouwens niet bedoeld om bestaande verhoudingen te bevestigen en in stand te houden?

1 Reactie
JanfransZuidema
JanfransZuidema12 sep. 2014 - 9:07

Ook al ben ik zwart als roet. Nog nooit een mens ontmoet. Die daadwerkelijk zo zwart was. Zo zwart als roet.

Donkerwoud
Donkerwoud12 sep. 2014 - 9:07

Ik had beter van u verwacht. De manier waarop wij ons met zijn allen tot onze eigen religieuze achtergrond verhouden, is ook drastisch veranderd in de tegenwoordige tijd. Rituelen en magisch denken hoeven geen plaats meer te hebben in een democratische maatschappij die steeds onderhevig is aan maatschappelijke veranderingen. Laten we die mogelijkheid tot verandering eens omarmen en prijzen in plaats van bezig blijven met regressief denken alsof traditie op zich zaligmakend is. De krampachtige nostalgie waarmee weldenkende mensen zich vastbijten in 'een kinderfeestje' is werkelijk waar te zot voor woorden. Hoe erg is het dat er een paar regels veranderd zijn? Hoe erg is het dat een geschminkte man geen associaties meer hoeft op te roepen met mogelijk stigmatiserende karakters? Nederland wordt er niet minder Nederlands door. Nederland maken wij elke dag met zijn allen. Het Nederland van gisteren is niet meer het Nederland van morgen. Gelukkig maar, want daarmee kunnen we steeds werken aan een natie waar iedereen zich trots over kan voelen. En iedereen is niet alleen een blanke meerderheid die autistisch blijft volhouden dat we ons moeten vastbijten in onwrikbare tradities.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194712 sep. 2014 - 9:07

"Hoe erg is het dat er een paar regels veranderd zijn? Hoe erg is het dat een geschminkte man geen associaties meer hoeft op te roepen met mogelijk stigmatiserende karakters? Nederland wordt er niet minder Nederlands door. Nederland maken wij elke dag met zijn allen." Wat erg is dat je de Sinterklaasvierders beticht van racisme, ze aanpraat dat ze terugwillen naar de tijd van de slavernij en ze onder het mom van anti-racisme een populair feest afpakt.

[verwijderd]
[verwijderd]12 sep. 2014 - 9:07

Wil Wortel, 10.36 Natuurlijk zie ik minderheden als burgers. Ik zie alleen niet in dat diezelfde( uiterst kleine) minderheden voortdurend en dwingend de meerderheid van de burgers de wet en de regels denken te moeten voorschrijven. Dat is in de politiek niet zo, terecht, en zou dus ook in het maatschappelijk verkeer, het met elkaar omgaan dus, niet zo moeten zijn.

1 Reactie
WilWortel
WilWortel12 sep. 2014 - 9:07

Dank voor de uitleg. Tja het ligt er net maar aan wat de minderheid de meerderheid "voorschrijft" in mijn optiek. Als een minderheid van natuurkenners mij voorschrijft mijn blikje in de prullebak te gooien omdat de natuur dat niet verteert, dan neem ik dat voor waar aan zonder ook maar een boek opengeslagen te heben daarover. In dit voorbeeld echter is dit ding niet zo groot opgeblazen door een roepende minderheid maar juist door een roepende meerderheid. Er wordt immers al jaren gestreden tegen zwart op Piet. Maar wat de bom nu deed barsten is dat een deel van die meerderheid nog minder dan Quinsy en Prem zich kon gedragen in deze discussie. Wat natuurlijk alleen maar het eind van zwart op Piet bezegeld. Nu ben ik daar helemaal voor hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het alleen jammer dat propieten zelf niet inzien dat zij a. de discussie levend houden en b. dingen roepen die het eind van zwart op Piet eerder bespoedigen dan vertragen. Ik had graag gezien dat dit in een goed gesprek kon. Luisteren naar waarom zwart van Piet af zou moeten maar ook luisteren naar waarom mensen (in de Randstad) het gevoel hebben hun cultuur te verliezen in het Nederland van nu. En kijken naar wat we met die gevoelens van onbehagen kunnen. Denk dat wij ons dan allemaal beter zouden voelen. Want ik denk dat de meesten van ons het echt niet slecht bedoelen maar nu nodeloos bang gemaakt worden met rampscenario's van Nederland over tig jaar.

[verwijderd]
[verwijderd]12 sep. 2014 - 9:07

De commentaren zeggen genoeg. Het is in en in triest en het overgote deel van de Jopers vindt dit ook.. Mogen wij zelf misschien beslissen hoe wij ons feest vieren aub? Ik bemoei mij toch ook niet met het suikerfeest, of het Holifeest? Mogen wij nu ook bepalen welke kleuren kleding er wordt gedragen op keti koti? Of ligt dat te gevoelig? Het is allemaal uiterst selectief. Het is gewoon een referendum waard.

2 Reacties
Tealc2
Tealc212 sep. 2014 - 9:07

==Ik bemoei mij toch ook niet met het suikerfeest, of het Holifeest?== Welke zuikefeest?Wordt in Nederland dan zuikerfeest gevierd.?

WilWortel
WilWortel12 sep. 2014 - 9:07

Ja de commentaren zeggen genoeg ja.. Even geleend van Willem: willem vandelden, vr 12 september 2014 14:07 in reactie op Jannes J Reageer op willem Het feest wordt niet door volwassenen gekaapt, maar door een vrij beperkt stelletje drammende, zeurende en verongelijkte mensen met te veel vrije tijd en te weinig benul, die niets beters te doen hebben. -------------------------- Het is weliswaar een beperkt stelletje, maar dit topic staat vol met zulke drammers.. Met de Topic Starter als Opperdrammer. Ik zie niet waar een referendum voor nodig is. Of de HEMA zwart van Piet mag halen? Om de uitspraak van de Raad van State te bepalen? Of kinderdagverblijf DoReMi de pieten mag afschminken? Of Paul Passchier vernieuwde sinterklaasliedjes mag schrijven? Of Robert Vuijsje Piet sans noir af mag beelden in zijn kinderboek? Net als dat jij lekker mag doen waar je zin in hebt, mogen deze mensen (en ondernemingen) dat ook. What's next een referendum of alle mannen hem links of rechts moeten dragen? Zo ja links heeft mijn voorkeur want rechts is mijn grijphand en ik kijk ze het liefste nog ff aan ook. Mwuhahaha

SuziQ
SuziQ12 sep. 2014 - 9:07

Ik zid dat de een na de ander over elkaar struikelt van verontwaardiging, over afschaffen van zwarte pieten, ik mis het empatisvh vermogen en zie bijna alleen maar verontwaardigung. Sorry hoor. Wia kan in zijn hoofd halen, om aan een oerhollands feest te komen ? Nee maar, als er verandering gewenst mag of kan worden, dan kan dat uitsluitend door een deel van de blanke pit, en niemand anders. De rest mogen zich alleen maar schikken. Bijna niemand staat stil, waarom de minderheid zich aan de zwarte piet of negerzoen stoort. Omdat donkergetinte mensen, negatieve associaties krijgen bij "zwarte " Piet, ondergeschikte rol toebedeeld als loophulpje, of als slaaf. In de geschiedenis, maar zeker ook anno nu, zijn er genoeg op vele plekken op de wereld, dat vindt men dat de "zwarte" mensen alleen goed genoeg zijn voor een ondergeschikte rol, tweederangs. Wat compleet absurd is. Negerzoen idem dito. Neger of Nigger, is gewoon neerhalende geladen benaming voor donker getinte mensen. Is het echt zo moeilijk om te begrijpen, dat er donker getinte mensen zijn, die door zulke negatieve benamingen, zich tweederangs beschouwd kunnen voelen ? Nou, dan doe je toch blanke pieten. Voor vele mensen, die zich nimmer tweederangs hebben gevoeld, kunnen niet gauw invoelen, hoe kwetsend een zwarte piet of negerzoen is, omdat bij hen een negatieve associatie met die woorden ontbreekt. Voor diegenen raad ik dan aan, stel de Sint is van oudsher een donkere man, en de pieten roomsblank. In de geschiedenis zijn blanken als slaaf uitgebuit voor eeuwen, door de donkere mensen. En dat tot op heden, best veel blanken onderhuids als tweederangs door velen worden gezien in Nederland of elders. En dat in Suriname, een zwarte Sint en blanke Pieten zouden zijn, en dat een klein deel van blanken in Surname, wegens associaties met het pijnlijke verleden geen blanke Pieten zou willen, dan is het meer dan normaal en beschaafd om de gevoelens van de blanke minderheid te respecteren. Net zoals we ook geen antisemitisme willen. In een beschaafd land worden gevoelens ook van minderheden gerespecteerd, ook al gaat dat ten koste van het feestje van de meerderheid. Feest kan niet altijd doorgaan, jammer dan.

2 Reacties
Wout Berlinck
Wout Berlinck12 sep. 2014 - 9:07

Zo wordt Appie's vader wel heel makkelijk te herkennen, jongedame. Of Shaniqua's vader, als ie dit jaar weer meedoet. Ik zal je zeggen wat zo'n verfje kan doen om een mens onherkenbaar te maken.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst112 sep. 2014 - 9:07

Dat empathisch vermogen hoeft blijkbaar nooit te worden opgebracht voor de miljoenen Nederlanderss die op grond van schandalige insinuatie - racisme! racisme! - van een geliefde traditie worden afgeholpen.

malou3
malou312 sep. 2014 - 9:07

Al die blanke volwassen "verzetstrijders" die nu fel tegen verandering zijn, zijn gewoon verwende apen die zichzelf onderdompelen in nostalgie en slechts hun eigen kindertijd met kadootjes herbeleven, zich niet realiserend dat een kind met donkere huidskleur veelal wordt gepest op school met de woorden ' zwarte piet'. Het sinterklaas feest is niet alleen spanning maar roept ook angst op voor kinderen. Die liedjes zijn echt niet zo leuk allemaal. Zwarte piet met de roe! Zwarte piet met de zak om je mee te nemen als je stout bent geweest..Het zakje zout in de schoen. Allemaal zwartepieten werk.. nog los van het discriminatoire gehalte wil geen donker kind ooit de zwarte piet zijn! Mede door de dreiging in een aantal zeer manipulatieve nare angst aanjagende liedjes: Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe! Wie loopt altijd met die roe? Dat heeft best impact op een kind en zeker als je er als zwart/donker kind op wordt afgerekend.Ik kan me voorstellen dat je dan als ouders een probleem hebt en liever niet meedoet en het voelt als soort van verraad aan je kinderen. Het is echt een zeer verouderd feest uit een ver verleden.

2 Reacties
123456zeven
123456zeven12 sep. 2014 - 9:07

Natuurlijk, maak van je tegenstanders maar onmensen, met je apen.

Beisser
Beisser12 sep. 2014 - 9:07

["Al die blanke volwassen "verzetstrijders" die nu fel tegen verandering zijn, zijn gewoon verwende apen die zichzelf onderdompelen in nostalgie en slechts hun eigen kindertijd met kadootjes herbeleven, zich niet realiserend dat een kind met donkere huidskleur veelal wordt gepest op school met de woorden ' zwarte piet'."] En dit is niet racistisch, of op zijn minst discriminerend/beledigend/kwetsend?

martinvanderlinden
martinvanderlinden12 sep. 2014 - 9:07

Het is duidelijk dat Han en consorten een achterhoede gevecht leveren, een uitzichtloze poging iets van hun eigen culturele achtergrond in stand te houden. De rest van wereld begrijpt niets van die rare kronkel, dat krampachtige verlangen dat kinderlijke feest met zijn vreemde personages in stand te houden. Die Nederlanders, die waren toch juist zo vooruitstrevend, die gooiden toch ook zo makkelijk hun religie overboord? Blijkbaar dringt het nu pas tot ze door dat ze iets teveel hebben weggegooid en is het krampachtig in stand houden nu juist het besef van die culturele leegte. Het is opvallend om te zien hoe de kritische houding ten opzichte van religie als iets dat puur machtsmisbruik was, hypocriet en vooral niet van deze tijd, nu radicaal omdraait als het gaat om sinterklaas dat precies dezelfde aspecten in zich heeft. Waarom het een wel en het ander niet? We hebben toch musea voor alles wat oud en bewaard moet blijven? Laten we Sinterklaas daar een plaatsje geven. In een museum kan Sinterklaas bijgezet worden zoals de meesten van ons hem willen herinneren, als een rare verklede en ietwat viezige oude man. In plaats van de freak die hij nu wordt als resultaat van cultureel compromis. Laten we hem herinneren als iets dat ooit was, als een historische culturele afwijking die we wanhopig probeerden bij te schaven naar iets dat voor iedereen acceptabel was. Maar het nooit werd.

1 Reactie
Wout Berlinck
Wout Berlinck12 sep. 2014 - 9:07

Hoon is uw stijlfiguur, Van der Linden. En dat mag. Ook u heeft uw functie in het publieke debat. U rent met de vlag vooruit, nog voor het harmonie orkest. Sinterklaas is niet alleen racistisch maar ook nog eens vies. U voorspelt er lustig op los. En nog voor u de voorspelling goed en wel uitgetypt hebt, haalt u voorspelling en werkelijkheid al door elkaar. Wat we zien is dat gematigde lieden, zoals Van der Horst en Schouten, hun hakken in het zand zetten. Een mijlpaal. Jarenlang heeft de racisme kaart z'n effect gehad bij gutmenschen. Nu een sprong minder. U ruikt de 'overwinning'. Ik ruik verzet.

[verwijderd]
[verwijderd]12 sep. 2014 - 9:07

Marin, je bent al de vierde, die het durft te beweren dat 92% een achterhoede gevecht leveren. Zeker de andere posts niet willen lezen en moedig tegen de stroom in blijven roeien. Je maakt jezelf wel belachelijk, of je zit een beetje te stangen om wat reacties te genereren. Zet je a culturele gedachtegoed maar op papier en zet het in je doorzonwoning , bij je linkse rommel. (96% van de reaganten lacht je uit, maar blijven doorroeien Martin.

1 Reactie
martinvanderlinden
martinvanderlinden12 sep. 2014 - 9:07

Het kan me niet schelen dat anderen vinden dat piet zwart moet blijven. Waarom zou ik me belachelijk maken? Omdat ik een andere mening heb dan u. Dit is precies waar u en uw medestanders de mist ingaan, gebrek aan inlevingsvermogen, die enorme grote plaat voor het hoofd. Het gaat niet om de vraag of zwarte piet racistisch is, het gaat om de manier waarop anderen in deze discussie bejegend worden. Dat zegt genoeg over de aard van de voorstanders. Daar moet je niet bij willen horen.

kapitanlaipose
kapitanlaipose12 sep. 2014 - 9:07

De mensen die het vieren bedoelen het waarschijnlijk niet racistisch. Hoewel een groot deel van deze mensen zich wel ongelofelijk racistisch uitlaat als Zwarte Piet ter discussie wordt gesteld. Wat voor mij vast staat is dat Zwarte Piet een raciaal karikatuur is en gevormd is in een koloniaal tijdperk. Lees het versje hieronder http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/piet-ketting-aan-zijn-voet.

2 Reacties
farmacie
farmacie12 sep. 2014 - 9:07

Voor mij staat vast dat Zwarte Piet zwart is van roet.

OrwellwasRight
OrwellwasRight12 sep. 2014 - 9:07

Hallo hallo, die link doet het niet zo goed, deze is hopelijk beter: http://www.krapuul.nl/wp-content/uploads/piet-ketting-aan-zijn-voet.png Buitengewoon mysterieus ook, dit "vergeten" tweede couplet van "Sinterklaas die goede heer". Er bestaat dan ook al een gecorrigeerde versie van: "Piet zijn knecht zo zwart als roet Met zijn struisveer op zijn hoed Kijkt door 't vensterglaasje Als dan allen groot en klein Lief en zoet naar bed toe zijn Roept hij Sinterklaasje" Moeten we eigenlijk niet met terugwerkende kracht protesteren tegen deze aanpassing? Wat is het nu, een struisveer op zijn hoed of een ketting aan zijn voet?

[verwijderd]
[verwijderd]12 sep. 2014 - 9:07

@ Wil. Ik beperkt mij in deze discussie tot de vormen jij en ik, niet uit ad hominum maar omdat ik geen zin heb om elke keer de nuance het anti of pro pieten kamp neer te moeten pennen. Dus voel je niet te persoonlijk aangesproken. Kinderen zien geen zwart wit. Alleen volwassenen doen dit. Het is dus nooit nodig geweest het zwart uit piet te halen omdat kinderen hier geen racisme in zien of racistisch van worden. Iedereen weet dat Piet mateloos populair is bij kinderen. Het zal kinderen dan ook een zier zijn welke kleur piet heeft. Juist daarom is het een probleem wat alleen leeft bij volwassenen met een minderwaardigheidscomplex tov hun eigen kleur, zowel bij blanken als donkere mensen. Jij zegt dat kinderen de kleur van piet gebruiken om te pesten. Kinderen gebruiken alles om te pesten,: brilsmurf, vuurtoren, dikkie dik. Wij gaan deze elementen ook niet veranderen of wel? Verder zou het je blik verruimen door wel enige interesse te tonen in het waarom er in Belgie geen antipietenbrigade is en iedereen daar het een leuk feest vindt. Hetzelfde geldt voor Suriname waar zwarte mannen zich wit schminken om de Sint te spelen. Waarom hoor ik je niet over de Iraanse Piet die tot wereld erfgoed is verklaard? Je gaat me toch niet vertellen dat ze daar geen slavenverleden hebben. Alleen onze Piet op de man spelen is dus in effect racisme. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3531752/2013/10/23/Iraanse-Zwarte-Piet-wordt-wel-beschermd-door-de-VN.dhtml De hele discussie is vertroebeld omdat men met een gestrekt been is ingekomen. ..en dat is niet lekker gevallen. Bij 90% van de bevolking niet. Ik ben van mening dat dit de gemakkelijkste manier was om de subsidiekraan weer open te zetten, want die werd dichtgedraait omdat bij het racisme meldpunt gewoon te weinig klachten binnenkwamen om het nog verder te financieren. Quincy zocht (en vond) publiciteit. Daarvoor verder alle lof (meen ik) En mevrouw Shepard wil gewoon restitutiecenten zien. Dat zijn de feiten en die liegen er niet om. Nu kun je met allerlei drogredenen aankomen waarom het wel racisme is, maar het komt gewoon neer op gekwetst zijn. En dat is een keuze die je zelf maakt. Ik irriteer mij aan heel veel dingen in onze maatschappij maar ik leg dit naast me neer. Je kunt spijkers op laag water blijven zoeken maar er is niets mis met zwarte piet. Net zoals er niets mis is met de Hadj Firoez. Dus gelijke monniken gelijke kappen. Want het is gewoon selectieve verontwaardiging. Niets meer niets minder.

2 Reacties
OrwellwasRight
OrwellwasRight12 sep. 2014 - 9:07

De hoeveelheid onzin die mensen verkopen en napraten in deze discussie is werkelijk schrikbarend. Het zou toch prettig zijn als mensen zich eerst behoorlijk op de hoogte stellen voor ze weer eens wat posten. Om twee puntjes te noemen: - Erg jammer hoe weinig mensen weten over de ontwikkelingen in de voormalige Nederlandse kolonieen. Het is evenwel opmerkelijk hoe snel bepaalde Nederlandse tradities in landen als Indonesie en Suriname zijn verdwenen na de dekolonisatie. Zoals bijvoorbeeld het hele Sinterklaas en Zwarte Piet-gebeuren! - Ik zou erg graag eens een document zien waaruit blijkt dat Hajji Firoez een door de Unesco beschermd immaterieel erfgoed is. Ik geloof namelijk dat Nederlandse journalisten dat hele verhaal uit hun dikke duim hebben gezogen. Wat beschermd is, is het Noroez-feest als geheel. Dat is een heel erg oud en in meerdere landen gevierd festival met vele gebruiken en Hajji Firoez is daar maar een heel klein lokaal Iraans onderdeeltje van. Dat trouwens ook in Iran ter discussie staat. Ik kan geen enkel Unesco-document vinden waarin Hajji Firoez expliciet wordt genoemd.

WilWortel
WilWortel12 sep. 2014 - 9:07

Dank voor de uitgebreide toelichting Mick. Ok helder. Ik zal het niet persoonlijk opvatten. Mijn opmerking mbt het naroepen betrof geen kinderen maar gewoon volwassen mensen die bevestigen dat het geen sprookjesfiguur is maar een negerkarikatuur. Het racisme zit mij ook niet in het pedagogische, het racisme blijkt juist uit de reacties zoals geschetst aan het einde van mijn verhaal van zo 14 september 14:49. Jij vind het een minderwaardigheidscomplex, ik zeg het is juist een strijd voor gelijkwaardigheid in meningsuiting. Ik begrijp er nu niks meer van. In deze discussie hoor ik voortdurend het verwijt dat het geen blackface genoemd mag worden en dat de VS van A niet aangehaald zou mogen worden maar nu moet ik in ene wel Belgie erbij betrekken? Wat Belgie, de VS van A of Iran met mij, Nederlander van doen hebben is mij een raadsel? In de VS van A vinden ze het kennelijk wel de normaalste zaak dat donkergetinte mensen zonder tussenkomst van de rechter even de doodstraf uitgedeeld krijgen, hier vinden wij dat niet. En ook voor dit zwarte man in Suriname voorbeeld geldt, zo heb je ook blanke mannen in Nederland die het altijd een achterlijk gebeuren hebben gevonden. Dat doet niet af aan jouw standpunt, net zo min als dat het af doet aan mijn standpunt. Niet alle zwarte mensen hoeven het zelfde over alles te denken zou ik bijna zeggen.. Iran is een nog verder van mijn bed show. En naar mijn weten heeft Iran niet meegedaan aan de grootscheepse deportatie en kolonisatie van Afrikanen richting Zuid Amerika die door verwantschap met Nederland weer hier terecht zijn gekomen. Ik lees in deze opsomming nergens Iran. Dat gestrekte been ingekomen zijn kan alleen zo geland zijn bij mensen die al decennia lang de oren voor dit geluid sluiten. Immers, diverse Nederlanders (waaronder Doutzen Kroes een paar jaar geleden) hebben diverse malen aangegeven dat het hen niet zint. Moet je daar als privé vierder wat mee? Niet perse. Maar waar ik mijn grens trek is het aanwenden van gemeenschapsgeld voor deze onzin alsmede het opdringen van deze ideologie aan onze kinderen. Net zo min als dat ik mijn kind een bijbel of koran op wil dringen, wil ik hen laten participeren in deze jaarlijkse opvoering van een negerkarikatuur. Er zijn speciale scholen voor dat soort dingen, maar die negerkarikatuur wordt wel op openbare scholen opgevoerd.. Jij haalde in jouw reactie de subsidiekraan aan en ik begrijp daaruit dat je geen fan bent van met gemeenschapsgeld te strooien.. Is het dan niet een geweldig streven om deze voor in ieder geval een grootscheepse activiteit waarbij een persiflage opgevoerd wordt van onze donkere medemens compleet dicht te draaien? Ik keur een gestrekt been niet goed. Wat ik wel wil aangeven is dat een boodschap niet gelijk bezoedeld hoeft te zijn omdat een van de boodschappers men niet aanstaat. Politieke partijen bijvoorbeeld hebben door de jaren heen genoeg PVV standpunten in light versie overgenomen om toch maar geen stemmen te verliezen en gehoor te geven aan -klaarblijkelijk- een behoefte. Zoals ik al zei in mijn stuk van gisteren, de aanloop is voor mij niet knip en klaar racistisch. Gezien de voorgeschiedenis van ons land wel lomp en dom. Waar het racistisch wordt is onder andere in de reacties op acties van mensen die hem afzwakken naar vegen piet of ombouwen naar kleurenpiet in boeken, winkels of meningen. Daar belanden wij in de racistische zone. Noem het een self fulfilling prophecy, ik noem het er is een steen opgetild en er lagen een hele hoop pissebedden onder. Wat is jouw standpunt eigenlijk mbt wat anderen doen? Ik begrijp dat jij het privé zo houden wil als het is maar wat vind jij van bijvoorbeeld de acties van Passchier, vd Laan, HEMA (voor zover zij dit doorzetten)?

snug110
snug11012 sep. 2014 - 9:07

Deze hele discussie is nu een principekwestie geworden. mensen met een donkere huidskleur , licht getinte mensen en ander exotische mensen maken misbruik van de politieke correctheid en tolerantie. Er wordt gezegd dat dit een verrijking is van nederland, maar de sfeer slaat om. Boerenkool met worst is ook beledigend voor de landbouwer die voor l*l word uitgemaakt of keuterboer. zullen we dit traditionele gerecht dan ook maar verbieden ? Sinterklaas en zijn pieten bestaan al langer dan 1000 jaar en maakt deel uit van de dietse cultuur ( nietwaar Han ? ). dus de rol van zwarte piet was ruim 500 jaar VOOR de slavernij al bepaald. Zo waren de joden slaven van egyptenaren, zie het bijbelboek exodus. Is het eigenlijk wel een neger die zwarte piet uitbeeld of is het een jood ? Want st.nicolaas is toch eigenlijk een heilige die kinderen beschermd ? En dat wordt gevierd ! Ook was Sinterklaas de redder van zwarte piet toen de pietjes werden verdronken in de legende ? ( en dat 500 jaar voor de slavenhandel denk er eens over na !)

1 Reactie
OrwellwasRight
OrwellwasRight12 sep. 2014 - 9:07

tja, wat moet je op zoiets nog zeggen? Bij de postmodernen heet dit "popular knowledge". "Nietwaar Han ?" LOL! I rest my case...

martinvanderlinden
martinvanderlinden12 sep. 2014 - 9:07

Ik begrijp niet dat iedereen ontkent dat er een verband is tussen zwarte piet en de slaven. Want juist die hardnekkige ontkenning bewijst dat iedereen die associatie kent. Ik heb ook altijd gedacht dat zwarte piet een slaaf was. En met mij mijn hele klas. En met die klas de hele school die model staat voor alle andere scholen in de jaren zestig. Ik hoor het de juf nog zeggen. Ook mijn ouders, die ik het pas geleden nog vroeg weten niet anders dan dat Piet een zwarte slaaf was. Piet is dus een negerslaaf - in weerwil van wat Han ons probeert wijs te maken - met dikke lippen en zwarte kroeshaar, hij spreekt gebrekkig Nederlands (net als Sjimmie) en is dom, heel dom. Hij kan niet eens schrijven daarom moet Sint zelf alles in het boek opschrijven wat de pieten hoorden vanuit de schoorsteen of achter het raam. Er zijn vast nog wel radio-opnames van sinterklaasfeesten waarop hij dat zegt. Sinterklaas is dus zijn baas en stuurt Piet door de schoorsteen omdat hij zelf niet vies wil worden. Dat Piet zwart zou zijn van de schoorsteen slaat nergens op want als Sint en zijn pieten aankomen zijn de pieten al zwart, terwijl er nog geen schoorsteen aan te pas is gekomen. Dat kan drie dingen betekenen: ze hebben zich een jaar lang niet gewassen, ze zijn al zwart of ze zijn zwart en hebben zich een jaar niet gewassen.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst112 sep. 2014 - 9:07

Rare school heb jij op gezeten.

[verwijderd]
[verwijderd]12 sep. 2014 - 9:07

Ach martin. Het is maar welke verhaal je het liefst wil geloven. Het is maar net wat je er in wilt zien. Ik zie een zwarte klown in Spaanse Kledij die een oude seniele man helpt de kadootjes rond te brengen. Jij ziet een slaaf geknecht door de witte paap. Ik zie liever dat wat de kinderen ook zien: een kindervriend met een hand vol pepernoten. Dat is veel leuker.

1 Reactie
martinvanderlinden
martinvanderlinden12 sep. 2014 - 9:07

Dat is mooi. Maar wat je zegt betekent ook dat er mensen kunnen zijn die er iets racistisch inzien. En dat hun deel van het verhaal dus even veel waard is als ieder ander deel. Is het dan niet onbeschoft om dat zo maar aan de kan te schuiven? Tenslotte is hun versie pijnlijker dan die van die goede kindervriend.