Joop

Halsema weigert dragen hoofddoek

  •  
18-10-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
42739 keer bekeken
  •  
ANP-446234777

Femke Halsema zal de eerstvolgende Amsterdamse gemeenteraad niet voorzitten met een hoofddoek om. Het kledingstuk was haar toegestuurd door Amsterdamse moskeeën, die haar zo wilden vragen solidariteit te tonen met gediscrimineerde moslima’s.

Recent onderzoek wijst uit dat vrouwen met een hoofddoek twee keer zo vaak worden afgewezen bij een sollicitatie. Om aandacht te vragen voor deze achterstelling stuurden de moskeeën een groen-rode hijab naar de burgemeester, compleet met instructies hoe die om te knopen. Zij laat echter weten de hoofddoek niet te zullen dragen.

“Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat ik respect heb voor iedereen ongeacht religie, achtergrond of voorkeur”, aldus Halsema via een woordvoerder. “Ik vind dat iedereen vrij is om te doen wat diegene wil of voelt. Ik snap heel goed wat het belang is van deze actie, alleen voel ik mij door mijn politieke overtuiging niet de aangewezen persoon om dit te supporten.”

Solidariteit afdwingen

De moskeeën reageren teleurgesteld op het besluit: “Voor de bühne solidariteit afdwingen is hier te lande een goed gebruik. Je neemt een schaar mee naar een persconferentie en als de minister weigert een lok af te knippen, leeft ze niet mee met vrouwen in Iran. Je stuurt een lhbti-bandje op naar een voetballer en als hij weigert die te dragen is hij een homohater. Dus het leek ons logisch een hoofddoek naar de burgemeester te sturen en als ze die niet draagt heeft ze een hekel aan moslims.”

Ook het Amsterdamse JA21-raadslid Annabel Nanninga kreeg een hijab in haar partijkleuren toegestuurd. De moskeeën willen zo benadrukken dat ze niet één groep politici eruit pikt om voor het blok te zetten. Nanninga weet nog niet of ze de hijab zal dragen: “Mijn eerste reactie was uiteraard: noooooo way. Maar als ik Halsema ermee kan zieken, ligt het natuurlijk anders. Dus ik kijk het nog even aan.”

De gemeente Amsterdam vindt het jammer dat de moskeeën de onderlinge verhouding polariseren door met gelijke munt terug te betalen, nadat ze eerst ook al weigerden te tekenen bij het kruisje van een door de overheid opgestelde verklaring tegen lhbti-geweld. Die was in eerste instantie bedoeld voor moslims, maar vervolgens zouden ook joden en christenen haar onder de neus geduwd krijgen.

Eerder verschenen op christianjongeneel.nl

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (101)

Bbtje
Bbtje22 okt. 2022 - 12:26

Wat jammer dat ze dit niet doet uitgelezen kans om met ze allen ja ook de mannen regenboog hoofddoek op de zaal binnen te komen.

Bbtje
Bbtje22 okt. 2022 - 11:06

Regenboog hoofddoek dragen en de mannen ook een hoofddoek want wij doen niet aan discriminatie! Het feit dat ze alleen naar de vrouwen toesturen! Ze begrijpen er niks van of willen het niet begrijpen. Maar we willen juist gelijkheid geen ook ongelijkheid.

Pipo The Crown
Pipo The Crown21 okt. 2022 - 1:01

Wat goed zeg dat de moeskeeen niet meedoen aan deze onzin! Vanuit de islam is geen enkele vorm van geweld toegestaan tegen medemens of alles wat op deze aarde beweegt of niet beweegt. Alleen jihad is toegestaan, jihad betekent dat je ten alle tijde voor de anderen en jezelf moet opkomen. Diplomatieke manier heeft nadrukkelijk de voorkeur! In geval dat de ander alleen oorlog begrijpt dan is jihad (terug vechten/zelfverdedigen) toegestaan. In de 6e/7e eeuw hebben moslims veel landen/volkeren bevrijd van romeinen/bezantijnen. Onder heerschappij van Romeinen was iedereen verplicht katoliek te zijn. Verder hadden vrouwen en slaven geen rechten. Na de bevrijdingen van de landen door de moslims, mochten mensen vrije keus hebben in religie. Door de islam hebben de vrouwen voor het eerst in de geschidenis een hoge positie gekregen! Dat betekent dat vrouwen vanaf 6e eeuw ook rechten kregen. Slavernij werd werd verboden. Spanje en portugal is bevrijd van de visigoten door Tarik ibn Ziyad (Marokkaan die met bootje van Marokko naar Gibraltar overstak 😁) Gibraltar betekent Jabal Tarik oftwel Berg van Tarik ;) Hij heeft veel Joden bevrijd die onder de Visigoten als slaven werden behandeld. En nam ze ook mee naar Marokko om zich daar te vestigen. Daarom hebben we nog heel veel Joden in Marokko. Toen ik naar nederland kwam op mijn 10e. Heb ik voor het eerst kennis gemaakt met vieze jood als scheld woord. In Marokko kende ik geen woorden als vieze joden. Nederland was al vies!!!

1 Reactie
bougeluk
bougeluk21 okt. 2022 - 9:57

hahahahahaahah ik kom niet meer bij..... ga slapen

Hapol
Hapol20 okt. 2022 - 5:29

Het is maar goed ook dat de moskeeën niet gezwicht zijn om mee te werken aan promotie van een trend. Mensen moeten vrijgelaten worden. Je moet zelf Jr keuzes kunnen maken zonder dat het opgelegd wordt. Want is gewoon radicaal. En dat hoort niet. Daarnaast moet je te allen tijde van dien aard zelf kunnen beslissen wie of je gaat steunen. Zonder onderworpen te worden aan groepsdruk.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 okt. 2022 - 13:33

Bedoelt Jongeneel nou te zeggen dat je met een goeie cursus zo van je homoseksualiteit af bent? Ouwe schriftgeleerde dat-ie is.

Break on through
Break on through19 okt. 2022 - 13:25

Volgens mij zijn er twee partijen die de boel tegen elkaar uitspelen. Nanninga en de moskeeën. Ik ben vóór solidariteit tonen maar bij spelletjes spelen en daar politiek gewin mee beogen haak ik af. Ik bedoel, als toppunt van hypocrisie gaat Nanninga een hoofddoek dragen? Uit politieke overwegingen? Dat is misbruik maken van.... Kom op nou zeg. Halsema heeft een weloverwogen besluit genomen en deze goed onderbouwt.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 okt. 2022 - 13:07

Sexuele geaardheid is geen keuze. Religie wel.

2 Reacties
Hapol
Hapol20 okt. 2022 - 5:22

Mensen kiezen wel degelijk zelf om homo of lesbienne te zijn.

vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 9:11

@Hapol. Nee. Mensen kiezen ervoor wel of niet naar hun geaardheid te leven. Dat is heel wat anders. Het is triest dat er in onze samenleving mensen zijn (als jij) die die keuze heel moeilijk maken.

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands19 okt. 2022 - 12:31

Het ging hier niet om een steunbetuiging voor homo-seksualiteit etc, maar om een steunbetuiging tegen geweld (!!!) tegen homo's. Je kunt homoseksualiteit prima op ethische gronden afwijzen en tegelijkertijd iedere vorm van geweld afwijzen. Dat de moskee is kwestie niet tekent is een grof schandaal en zegt veel hoe men tegen daar tegen de Nederlandse rechtsstaat aankijkt. Dat mensen dit hier bovendien ook nog gaan zitten verdedigen is werkelijk met geen pen te schrijven. Het gaat om een een weigering GEWELD tegen homo's te veroordelen! Is dat wat je wilt verdedigen?

4 Reacties
Jopie666
Jopie66619 okt. 2022 - 13:38

De islam is in principe een godsdienst voor domme mensen, die je voorschrijft van A tot en met Z hoe je moet leven. Veranderingen zijn verboden uiteraard. Juist door dit laatste standpunt en steeds meer conservatisme laat zien dat de eens bloeiende Islamitische rijken zijn omgevallen en veel Islamitische landen er economisch beroerd voorstaan en dat wordt doordat de conservatieve islam dominanter wordt alleen maar erger.

Satya
Satya19 okt. 2022 - 19:43

Geweld veroordelen is normaal. Voor jou dus niet, hoog tijd dat jij een verklaring tekend dat jij geweld tegen vluchtelingen veroordeeld.

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands19 okt. 2022 - 20:34

@Sayta Geweld veroordelen is in ieder geval niet normaal voor de moskeeën in Amsterdam. Die krijgen het verzoek om een petitie te tekenen tegen geweld tegen homo's etc. Dat zou een belangrijk signaal zijn aangezien er veel dergelijk geweld door islamitische jongeren wordt gepleegd. Doen ze niet. Terwijl het niet gaan om acceptatie van homoseksualiteit, maar om geweld tegen homo's. Ik heb daar idd een probleem, net zo goed als ik een probleem heb met geweld tegen vluchtelingen of wie dan ook. En ik heb er al helemaal een probleem mee als de mensen die geweld weigeren te veroordelen in bescherming worden genomen. Fout is fout, wie het ook is.

Satya
Satya20 okt. 2022 - 10:28

"En ik heb er al helemaal een probleem mee als de mensen die geweld weigeren te veroordelen in bescherming worden genomen." Bewijs eerst maar eens dat ze geweld als normaal zien. Dat lijkt mij de normale gang van zaken.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa19 okt. 2022 - 11:29

Ik heb wel respect voor Halsema, omdat zij geen meeloper is, geen schaap. Zij houd zich vast aan haar politieke ideeën en is daar consistent in. alleen voel ik mij door mijn politieke overtuiging niet de aangewezen persoon om dit te supporten.” Zij is socialiste, toch? Of sociaal liberaal? Vanuit die tradities snap ik het, dat je zo'n religieus symbool afwijst. Ik ben een burger van een land, niet een aanhangsel van een religie.

michellekepen
michellekepen19 okt. 2022 - 10:42

Ik heb het eerder betoogd: satire die, om wat voor reden dan ook, door grote groepen niet als zodanig herkend wordt, is geen satire. Maar neigt, zeker wanneer dit stelselmatig gebeurt, eerder naar misinfo of zelfs desinfo. Eén 'voordeel', althans voor sommigen.... wel serieuze en relevante artikelen inzake hoofddoeken, krijgen daardoor niet de aandacht die ze verdienen. Zie: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/iraanse-klimster-die-hoofddoek-afdeed-verdwenen-vermoedelijk-naar-beruchte-evin-gevangenis-overgebracht

Effie2
Effie219 okt. 2022 - 9:53

Met alle liefde zou ik eens flink de bezem willen halen door ál dat uiterlijk vertoon dat slechts dient om mensen te onderwerpen en in overzichtelijke vakjes in te delen. Kledingvoorschriften en andere zogenaamd religieuze symbolen, die op straffe van moeten worden nageleefd, absurde dogma’s uit vervlogen tijden, die eenmaal ingeprent, gretig voor waarheden worden versleten, die vaak tegen alle bewijsmateriaal in druisen, die mensen tegen elkaar opzet, ...omdat verschillende dogma’s zich niet laten mengen, ...omdat we halsstarrig in ons eigen gelijk, in onze eigen culturele onzin, die we geloof noemen, blijven hangen. Veranderen kost ons moeite, en doet ons pijn. Daarom blokkeren we krampachtig en angstvallig alle nieuwe voortschrijdende inzichten, die ons wel degelijk bereiken. Groeipijn hoort bij onze ontwikkeling. En fouten maken is sinds mensenheugenis de beste manier om te leren. Vrij zijn, om van de gevolgen van onze keuzes te leren, is een door god gegeven recht. En de bescherming van wat zwak en onwetend is, onze heilige plicht. Wat in mijn beleving essentieel is, is wat er in het hart van mensen leeft, en de manier waarop ze met elkaar omgaan. Helaas luisteren veel mensen liever naar hun verzameling gedateerde dogma‘s en hun meedogenloze vooroordelen dan naar de wijsheid die in hun hart verborgen ligt. Met als gevolg, dat ze niet wérkelijk denken, maar door de beschikbare inhoud van hun brein geleefd worden. Zodat ze zich als geprogrammeerde automaten gedragen.

PamVlam
PamVlam19 okt. 2022 - 9:05

Zoals de wind waait draag ik een hoofdoek. Letterlijk en figuurlijk. Het wanneer wel of niet hoofddoek wordt ingewikkeld. Misschien gaan we nu de hoofddoek weer verbieden als signaal naar Iran.

Duralex
Duralex19 okt. 2022 - 9:04

Mooie tegenactie, die dwingt tot kleur bekennen. Voorzichtige tussenbalans: In moslimkringen zijn homo’s niet vanzelfsprekend geaccepteerd, in links Nederland is een hoofddoek niet vanzelfsprekend een expressie van individuele vrijheid.

Zero4u
Zero4u19 okt. 2022 - 6:47

Tjah, nog steeds een vorm van onderdrukking uit de donkere tijden. Zie hier een goede uitleg waar dit vandaan komt en niet wij van wceend... https://youtu.be/_J5bDhMP9lQ

Olav Meijer
Olav Meijer18 okt. 2022 - 23:14

Scherpe spiegel, die laat zien dat geforceerde solidariteitsbetuiging contraproductief is. Zoals Humberto Tan over de actie van voetbalteamaanvoerders afgelopen weekend ongeveer zei: ieder heeft recht op zijn eigen opinie, maar de weigering van twee van hen de band te dragen toont aan dat het e.e.a. nog gedaan moet worden.

Sven Stevin
Sven Stevin18 okt. 2022 - 21:12

Prachtig hoeveel kwezels de satire zoals gewoonlijk naar hun aard missen.

10 Reacties
vdbemt
vdbemt19 okt. 2022 - 12:33

Ja. Het roept een hoop bagger op. Naar mijn idee is satire die niet herkend wordt, geen goede satire. Dit, kijkend naar de teweegbrengende ophef, is bijna hetzelfde als de complottheorieën van bijv. Baudet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2022 - 13:16

Bij Jongeneel neem ik automatisch aan dat hij het satirisch heeft bedoeld.

Eric Minnens
Eric Minnens19 okt. 2022 - 14:48

@vdbemt "kijkend naar de teweegbrengende ophef" Ha! Afgezien van de inhoud van jouw reactie, vind ik hem prachtig. Een volmaakt voorbeeld van een 'argumentum ad consequentiam'. Zo zie je ze maar zelden. Bedankt. {;-) Overigens wordt het beschouwd als een drogreden, maar ik vind jouw mening eigenlijk een interessante kijk op de zaak... Opdracht aan Jongeneel: schrijf voortaan satire die wél herkend wordt. Hoewel, eigenlijk gebeurt dat al. Immers door zijn naam, naam van de satiricus, erbij te plaatsen. Het was mijn fout dit keer om die niet in de eerste plaats even te checken. Had ik meteen geweten hoe de vork in de steel zat. Gelukkig bevind ik mij in goed gezelschap. Ik herinner me dat ook jij er een keertje in bent getuind. Toch? Pak van mijn hart. {:-)

vdbemt
vdbemt19 okt. 2022 - 18:14

@Eric: "" Opdracht aan Jongeneel: schrijf voortaan satire die wél herkend wordt. :" Ja. Dat zou ik aanraden. DAT is nou het knappe aan satire. Nog eens, maar dan op basis van 'grappen'. Hoe goed is een grappenmaker als niemand er om lacht? Hoe goed is satire, als die niet herkend wordt? Inderdaad kun je, zeker als je erin getuind bent (zoals ook ik een keer, dat klopt), weten dat zijn verhaal satire is als zijn naam eronder staat. Maar dan heb je het niet herkend vanwege de satire, maar vanwege zijn naam. DIT, plus het feit dat het merendeel van de reageerders menen dat het serieus is, maakt toch duidelijk dat het geen goede satire is. Het zijn fantasieën die bij veel mensen een verkeerd beeld als waarheid voorleggen. Daarmee mensen, zoals hier Halsema, schaadt. En tot heftige, onzinnige, want gebaseerd op onwaarheid, discussies leiden.

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 4:17

@vdbemt Jongeneel schrijft satire op hoog niveau. Je moet het dagelijks nieuws echt wel op de voet volgen, wil je gewapend zijn tegen het ogenschijnlijke waarheidsgehalte, en dus ONwaarheidsgehalte, van zijn berichtgeving. Pas dan heb je door dat hij de werkelijkheid omkeert, of spiegelt. Ik had die omkering in bovenstaand bericht bijvoorbeeld kunnen herkennen in Halsema's 'toelichting': "alleen voel ik mij door mijn politieke overtuiging niet de aangewezen persoon om dit te supporten.” Dit 'niet de aangewezen persoon om dit te supporten' is exact wat onze vriend Kokcu te berde bracht. En mijn fout (en die van een aantal van een aantal medereaguurders) was dat ik daar in de gauwigheid overheen las. Want het is de kern waaromheen deze satire is opgebouwd. Op zich vreemd dat ik dat niet meteen herkende, want ik had in een aanpalende discussie reeds uitgebreid gereageerd op de (non-)actie van deze Feyenoorder. Kortom, in Jongeneels (ook andere) teksten zitten wel degelijk allerlei aanwijzingen dat het om satire gaat. Hij weet dat echter zo argeloos in zijn teksten op te nemen dat het allemaal net echt lijkt. Dat is zijn kracht, dat is zelfs subliem. Dat wil ik hem niet ontnemen. Dan tuin ik er maar een keer in. Dan vindt er maar een keer een opgewonden gepolariseerde discussie plaats. Dat kan ook reinigend werken. (wordt vervolgd)

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 4:57

@vdbemt, vervolg "Maar dan heb je het niet herkend vanwege de satire, maar vanwege zijn naam. DIT, plus het feit dat het merendeel van de reageerders menen dat het serieus is, maakt toch duidelijk dat het geen goede satire is." Hier ben ik het uiteindelijk dus toch niet mee eens. Het is wél goede satire, en het heeft wél zin om naar de herkomst (schrijver) van het bericht te kijken. Wie vroeger naar Koot en Bie keek, of tegenwoordig naar Arjen Lubach, die wist /weet ook dat hij naar satire gaat kijken, waarbij hij zijn hele 'mindset' daarop afstemt. Die afstemming vindt nu plaats via de naam Christian Jongeneel. Als ware het een rubriek op Joop, getiteld 'Effe lachen met Christian'. Op dit moment dus slechts een indirecte aanwijzing, maar in principe voldoende. Het is dus wel degelijk goede satire, en het 'argumentum ad consequentiam' is dus toch wel degelijk een drogreden. Bovendien wordt de rubriek (worden de stukjes) van deze schrijver ook nog eens geplaatst in een context waarbinnen men kan reageren. En in die reacties komt al vrij gauw naar boven dat het om satire gaat, dus wat wil je nog meer? Jammer dan voor de reaguurders die op hun neus moeten kijken, maar goed voor hun zelfkennis! Met jouw laatste quote: "Daarmee mensen, zoals hier Halsema, schaadt. En tot heftige, onzinnige, want gebaseerd op onwaarheid, discussies leiden." valt het dus mijns inziens ook wel mee. De 'unconvenient truth' wordt al spoedig ontmaskerd.

vdbemt
vdbemt20 okt. 2022 - 9:17

@Eric. Het feit dat jij en ik, op een enkele keer na, het herkennen als satire, is niet de norm. Wil je als schrijver, cabaretier, niet het grote publiek bereiken? Jongeneel mist het grote publiek volledig.

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 10:59

"Wil je als schrijver, cabaretier, niet het grote publiek bereiken?" Dat zou ik aan Jongeneel zelf willen overlaten. En nogmaals, Joop zou kunnen helpen door hem in een rubriek te plaatsen als: Effe lachen met Christian. Hij zou ook kunnen solliciteren bij de radio als druktemaker. Maar misschien is hij als schrijver beter dan als spreker. Ik wens hem hoe dan ook een mooie toekomst, en kijk uit naar zijn volgende stukje.

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 11:52

Overigens zit Jongeneel allang verwikkeld in een mooie toekomst en heeft hij daar zijn stukjes op Joop niet per se bij nodig. https://www.hebban.nl/boek/magda-is-overal-christian-jongeneel

michellekepen
michellekepen20 okt. 2022 - 23:56

vdbemt, "Naar mijn idee is satire die niet herkend wordt, geen goede satire" - inderdaad, satire die, om wat voor reden dan ook, door grote groepen niet als zodanig herkend wordt, kun je niet meer als satire beschouwen. "Het zijn fantasieën die bij veel mensen een verkeerd beeld als waarheid voorleggen. Daarmee mensen, zoals hier Halsema, schaadt. En tot heftige, onzinnige, want gebaseerd op onwaarheid, discussies leiden" - klinkt als de de definitie van 'misinfo'! Als dat opzettelijk gebeurt, of wanneer er sprake is van voorwaardelijke opzet, dan noemen we dat volgens mij: 'desinfo'. Maar corrigeer mij gerust wanneer ik er naast zit.... En inderdaad, ook heel jammer dat mensen onterecht beschadigd worden, zoals in dit geval Halsema. Én dat de hele hoofddoek-discussie beschadigd wordt, getroebleerd.

Paul Spijkers
Paul Spijkers18 okt. 2022 - 21:09

Dan kan Han weer een artiekel schrijven over hoe Halsema een fascist als Baudet is en wat ze als haat over haar heen zal krijgen verdient.

Jopie666
Jopie66618 okt. 2022 - 21:06

Heel goed burgemeester hoofddoekjes zijn een teken van onderdrukking en niet van vrijheid. In Iran sterven vrouwen vrouwen omdat ze het recht willen hebben om geen hoofddoekje te mogen dragen. Om over de rest van de islamitische onvrije wereld, maar niet te spreken. Nederland is seculier en als gematigd links persoon vind ik dat godsdienst niets te zoeken heeft in de openbare ruimte.

sAt0Ri...
sAt0Ri...18 okt. 2022 - 20:48

Ja, die Nanninga is natuurlijk compleet gestoord, met een dedsin van heb ik jou daar, wat wordt bevestigd door de reactie die ze geeft mbt het mogelijk kunnen "zieken" van Halsema... Ja, ja, en dat noemen ze dan hooggeschoold...

Pindaklaas
Pindaklaas18 okt. 2022 - 19:45

Een voetballer die geen regenboogband wil dragen wordt verketterd, maar Halsema wordt op een schild over het plein gedragen vanwege haar weigering een hoofddoek te dragen.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens19 okt. 2022 - 6:34

@Pindaklaas Je verwart pinda's met pepernoten.

Satya
Satya18 okt. 2022 - 16:30

Moslims en vluchtelingen zijn de nieuwe Joden. De negatieve aandacht die deze mensen krijgen is ziekmakend. Gisteren was de haatzaaier Haenen weer op dreef. Begin me erg veel zorgen te maken over de veiligheid van mijn geliefden. Dat ze geen voorstander van homoseksualiteit zijn betekent niet dat ze homo's haten. Jullie houden niet meer op.

25 Reacties
Rechtse   Bal
Rechtse Bal18 okt. 2022 - 18:03

Om een bekende filosoof te citeren: als je niet voor bent , dan ben je tegen. (en andersom, maar dat maak ik ervan)

Mokker
Mokker18 okt. 2022 - 19:17

Dominee Gremdaat is geen haatzaaier, maar juist een verbinder, kent u die uitdrukking?

RaymondenJoop
RaymondenJoop18 okt. 2022 - 19:42

Natuurlijk zal het de doorsnee moslim het een zorg zijn zolang zijn familie of vriendenkring maar niet uit de kast komt, hij geen bandjes hoeft te dragen en we het in de media maar niet benoemen om welke groep het gaat.

Jopie666
Jopie66618 okt. 2022 - 20:42

Godsdienst hoort niet in de openbare orde. Verder is Nederland een seculier land en als dat je niet bevalt verhuis aub naar je islamitische droomland.

Satya
Satya18 okt. 2022 - 20:49

"we het in de media maar niet benoemen om welke groep het gaat." Mijn hele leven hoor ik die waanzin in de media, dat er niets gezegd mag worden en dat de media alles verzwijgt. Dag in dag uit in diezelfde media alle ruimte. Neem je jezelf serieus? Hebben we een anti homo partij van moslims zoals we een anti moslim partij hebben?

Satya
Satya18 okt. 2022 - 20:58

"Dominee Gremdaat is geen haatzaaier, maar juist een verbinder, kent u die uitdrukking?" Je spoort niet. De man verschilt niet van een imam die zich op homo's zou richten om haat te zaaien. Maar goed het zijn moslims dus is er een dubbele standaard, dan mag er meer, kan er meer. Verbinder, laat me niet lachen. Dag in dag uit op moslims trappen. Dehumaniseren in de hoogste graad. Tegen moslims mag je in Nederland ongeremd haat zaaien.

oproerkraaier
oproerkraaier18 okt. 2022 - 21:03

Mokker, nee, jij bent verbindend met je nazistische moslimhaat. Echt hoe hypocriet kun je zijn?

oproerkraaier
oproerkraaier18 okt. 2022 - 21:06

"Moslims en vluchtelingen zijn de nieuwe Joden." klopt! Dezelfde lieden die vroeger hun joodse buren aangaven zijn nu anti-moslims. Sommigen zouden zelfs vrijwillig de gaskamers bedienen.

Tuck'R
Tuck'R18 okt. 2022 - 21:23

Misschien maar een keer het rapport homodiscriminatie van de gemeente Amsterdam lezen...

Eric Minnens
Eric Minnens19 okt. 2022 - 6:21

@Satya (over jouw familie) "Dat ze geen voorstander van homoseksualiteit zijn betekent niet dat ze homo's haten." Hm. Eigenlijk is dat dezelfde redenering als die ik m.b.t. de islam hanteer: /Dat ik geen voorstander van de islam ben, betekent niet dat ik moslims haat./ De vraag is nu of de begrippen homoseksualiteit en islam van dezelfde categorie zijn. Ik zou daar Mihai Martoiu Ticu wel eens over willen horen. Maar mijn conclusie is voorlopig: nee. Homoseksualiteit is een realiteit, biologisch en statistisch aanwijsbaar. Hoe kun je tegen de werkelijkheid zijn? Je raadt al wat ik wil zeggen. De islam is géén werkelijkheid. Bestaat slechts in de gedachten van mensen. En je kunt het wel degelijk oneens zijn met gedachten. Zeker als ze de werkelijkheid ontkennen, of nog erger, verwerpen. Als politici uit een bepaalde hoek de werkelijkheid ontkennen, klim ook jij in de hoogste boom. Maar je bent blind voor kritiek op de islam. Overigens schrijf ik deze reactie niet per se op voor jou, maar voor mezelf. Ik weet dat je het toch niet met me eens bent. Toch zal ik het opnemen hoor, voor jou of je familie. Jullie zijn vast heel aardige mensen. Alleen een beetje getroubleerd. {;-)

Satya
Satya19 okt. 2022 - 8:02

"Je raadt al wat ik wil zeggen. De islam is géén werkelijkheid. Bestaat slechts in de gedachten van mensen." Hetzelfde soort redenaties als een orthodoxe. Jij hebt gelijk en de niet gelovige moet zich maar aan jou aanpassen. "Maar je bent blind voor kritiek op de islam. " Het gaat dus niet over islam maar moslims. Dat is een zeer groot verschil. Voor mijn part verscheur je de koran maar van gelovigen die anderen met rust laten blijf je af. Haenen viel mensen aan, geen geloof. "Jullie zijn vast heel aardige mensen. Alleen een beetje getroubleerd. {;-)" Ach waarschijnlijk omdat ik onvrijheid zie in mijn omgeving wantrouw ik mensen die beweren de waarheid te bezitten. Of dat nu een imam is of een antitheïst.

vdbemt
vdbemt19 okt. 2022 - 9:08

Dat heb ik nou tegen op Christiaan Jongeneel. Je kunt zeggen: satire moet kunnen. Maar kijk iedere keer weer naar de reacties. En het onderlinge venijn. Dat dan allemaal dankzij een verzonnen verhaal. Het roept iedere keer bagger op. Is dat wat hij wil?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2022 - 9:33

Eric Seksuele orientatie is anders dan religie aangeboren net als linkshandigheid. Over hoe die orientatie ontstaat is weinig bekend. Homoseksualiteit kun je niet afleren resp. genezen. Van je geloof afvallen is een stuk makkelijker.

Tuck'R
Tuck'R19 okt. 2022 - 9:52

Triest dat mensen die blijkbaar nog nooit eerder iets van Haenen hebben gezien met droge ogen mogen beweren dat "haatzaaier Haenen weer op dreef'' was. En al klap op de vuurpijl "'Verbinder, laat me niet lachen. Dag in dag uit op moslims trappen. Dehumaniseren in de hoogste graad.'' Dan ben je toch alleen maar de onderbuik met haat naar alles wat kritiek heeft op de islam leeg te laten lopen.

Eric Minnens
Eric Minnens19 okt. 2022 - 10:22

Mooi voorbeeld Danielle. Het is van de gekke om tegen linkshandigheid te zijn. Al bestaat het wel degelijk en wordt het linkshandigen soms nog steeds moeilijk gemaakt. Zelfde categorie als homoseksualiteit.

Satya
Satya19 okt. 2022 - 10:33

"Misschien maar een keer het rapport homodiscriminatie van de gemeente Amsterdam lezen... " Dat is jouw argument om de discriminatie door Haenen goed te praten? Het nieuwe nazi tijdperk is daar.

Satya
Satya19 okt. 2022 - 10:35

Wat is dat voor argument Danielle?

Schenkerdesvaderlands
Schenkerdesvaderlands19 okt. 2022 - 12:34

@ Sayta, Nee, Moslims zijn hier niet de nieuwe Joden. Moslims zijn in dat geval degenen die geweld (!) tegen homos weigeren te veroordelen. Als je geweld (!) tegen mensen niet wilt veroordelen, ben je geen slachtoffer maar een fascist.

Satya
Satya19 okt. 2022 - 14:06

"Moslims zijn in dat geval degenen die geweld (!) tegen homos weigeren te veroordelen." Dat zuig je uit je duim. Moslims zijn de nieuwe joden, je kon het niet beter onderbouwen.

Satya
Satya19 okt. 2022 - 18:24

Minnens Heb je geen opvoeding gehad joh? Mijn familie zwakzinnig noemen met een net woord. Mag nu zeker niet terug schelden tegen deze onderdrukker?

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 5:37

@Satya "getroubleerd" Duizendmaal excuses Satya, ik gebruikte een verkeerd woord. De betekenis zat verkeerd in mijn hoofd. Ik dacht slechts iets uit te drukken als 'in de war' of zo. 'In de war' omdat hun eigen gedachten botsten met de gedachten van de islam. Maar ik schrik nu mij de ware betekenis van dat woord duidelijk wordt. Blunder, nogmaals sorry. PS Beetje late reactie omdat ik met een aander draadje binnen dit topic bezig was.

Satya
Satya20 okt. 2022 - 10:32

"Ik dacht slechts iets uit te drukken als 'in de war' of zo. 'In de war' omdat hun eigen gedachten botsten met de gedachten van de islam. " Zoiets zei de voorloper van Al Shabaab ook toen ze het dorp van mn moeder overvielen. Gelukkig zijn er veel mensen die weten hoe wij moeten leven en vertellen ons dat. Zelf kunnen wij dat niet.

Eric Minnens
Eric Minnens20 okt. 2022 - 15:27

@Satya Oké, jij accepteert mijn excuses niet? Je bent echt heel erg, mevrouw S. Alles plaats jij in een kwaad daglicht, zelfs mijn woord geloof je niet. Elke objectieve discussie beschouw je als een persoonlijke aanval, betrek je op jezelf. Ik heb nergens beweerd dat de jouwen niet weten hoe ze moeten leven. Dat construeer jij er moedwillig van. Sterker, alsof ik die overval van Al Shabaab van harte zou toejuichen! Prima hoor. Ik heb het helemaal met jou gehad. Heb je nog plannen van deze site te vertrekken? Goed idee!

Satya
Satya21 okt. 2022 - 7:54

"Oké, jij accepteert mijn excuses niet? " Ik vond excuses niet nodig. Je had een vergissing gemaakt, dus er was geen intentie om te kwetsen dus excuses onnodig. Ik heb nergens geschreven dat jij wilt dat het dorp wordt overvallen. Ik zeg dat je in je denken bepaalde overeenkomsten hebt met één van de gewelddadigste terreur leger ter wereld. Meneer lange tenen zo noem ik jou vanaf nu.

Eric Minnens
Eric Minnens21 okt. 2022 - 9:20

"Meneer lange tenen zo noem ik jou vanaf nu." O nee, lieve Satya, dàt niet, meneer lange tenen, alsjeblieft, erger kan niet, nee help, meneer lange tenen, wat doe je me aan, echt nee, hoe moet ik nou verder? "Ik zeg dat je in je denken bepaalde overeenkomsten hebt met één van de gewelddadigste terreur leger ter wereld." O, maar dàn is het goed, als het alleen maar dàt is... O, dus mijn dénken is niet goed, mijn gedachten deugen niet, en gelukkig voor jou en jouw familie dénk ik het alleen nog maar... Pak van mijn hart, als ik alleen maar Al Shabaab-gedachten heb, is het niet erg... Al Shabaab had in het begin immers ook nog alleen maar die gedachten... Heel onschuldig allemaal. Het werd pas erg toen ze van dat denken op die daden overstapten. En daar heb ik natuurlijk het leger niet voor... Oké, Mevrouw Vileine Suggestie, dàn is het goed, dàn is het allemaal héél aardig bedoeld van jou. Dan roep ik bij deze toch maar 'Blijf!', want van dit soort aardige suggesties kan ik niet genoeg krijgen.

Peace ....
Peace ....18 okt. 2022 - 14:37

Satire is een spiegel. Een spiegel die de waarheid in alle details laat zien. Als dit over de hoofddoekjes, sorry , hoofddoeken gaat is dat ook in de spiegel te zien.

jandebakker
jandebakker18 okt. 2022 - 14:19

"al weigerden te tekenen bij het kruisje" haha lol

Markzelluf
Markzelluf18 okt. 2022 - 14:18

In hoofdstuk 24, vers 32 van de Koran staat ook dat vrouwen hun ogen neer moeten slaan, hun boezem moeten bedenken en hun passie moeten beheersen. Kortom, met alleen een hoofddoekje is ze er nog niet, hoor.

6 Reacties
Volrin
Volrin18 okt. 2022 - 15:39

In tegendeel. De boezem is wat anders dan het hoofd. Er staat nergens in de Koran dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken. Dat is dan ook een traditie die al lang voor de komst van Mohammed bestond.

Markzelluf
Markzelluf18 okt. 2022 - 16:32

Volrin, bijgaand de bron: https://islamnu.nl/waarom-dragen-vrouwen-hoofddoek/

Karingin
Karingin18 okt. 2022 - 23:12

Het is een Joodse traditie

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2022 - 7:11

Karin sluiering is oeroud en kwam in het hele MO voor, normaliter alleen bij de elite. Ook vroeger was het chique om de elite te imiteren.

Markzelluf
Markzelluf19 okt. 2022 - 8:46

Karin, natuurlijk is sluiering ook een Joodse traditie, want net als het Christendom is de Islam sterk verwant met het Joodse geloof. Dat is grotendeels cultureel bepaald en sequentieel. In het Midden-Oosten kun je het Joodse geloof als eerste monotheïstische geloof zien. Het Christendom nam dat over (Oude Testament, OT) en koppelde daar de boodschap van Christus aan (Nieuwe Testament, NT). Door openbaringen van Mohamed kwam - honderden jaren later - de Islam, maar die baseert zich op min of meer dezelfde bronnen. Ook Christus speelt daarin een rol. En de bestaande cultuur en heersende trends die als 'goed' worden beschouwd, worden dan overgenomen. Zie ook: https://www.mo.be/magazine/april-2011/islam-jodendom-en-christendom-lijken-erg-op-elkaar Ik weet overigens niet of ik het met Daniëlle eens ben. Volgens mij zijn de 'elite' vaak veel liberaler in seksueel/emancipatorisch etc. opzicht dan lagere klassen. Wellicht komt dat door groepsdruk of een gebrekkig opleidingsniveau. Ook zie je dat mensen in de diaspora vaak veel sterker vasthouden aan tradities dan in het 'land van afkomst'. Uit betrouwbare bron weet ik dat hoog opgeleide vrouwen in Ankara nauwelijks hoofddoekjes dragen en in Brazilië door Nederlandse immigranten Sinterklaas wordt gevierd MET een Zwarte Piet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 okt. 2022 - 21:05

Kleding en maatschappelijke status waren duizenden jaren sterk gerelateerd. Soms was het zelfs strafbaar om kleding te dragen die niet in overeenstemming was met je stand. Daar kwam pas vrij recent de klad in.

vdbemt
vdbemt18 okt. 2022 - 14:18

Let wel: Christiaan Jongeneel. Fantasie dus.

Gaai2
Gaai218 okt. 2022 - 14:12

Nogal sneu al die sektes die elkaar de maat nemen. Of ze wel deugen. Om tweespalt te zaaien. Vooral goed er in hameren dat iedereen gelijk maar de een meer dan de ander.

Eric Minnens
Eric Minnens18 okt. 2022 - 14:07

Puur opportunisme van deze Amsterdamse moskeeën. Ik hoop toch niet om Halsema te zieken, zoals Nanninga eventueel wil doen. Een hoofddoekje door Halsema zou immers allerlei tegenstrijdige signalen afgeven. Beter kan er armbandje, T-shirt, sjaal, o.i.d., ontworpen worden om solidariteit mee te tonen. Ik vermoed zomaar dat Halsema die bij bepaalde gelegenheden met plezier zou willen dragen.

4 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens18 okt. 2022 - 14:11

Ojee, Christian Jongeneel, gefeliciteerd, ik ben erin getuind.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen18 okt. 2022 - 18:08

Eric, Je bent de enige niet zo te zien. In een wereld waar parlementariërs geloven in een wereldwijde samenzwering van kwaadaardige reptielen is het ook lastig om werkelijkheid en satire uit elkaar te houden.

Eric Minnens
Eric Minnens19 okt. 2022 - 4:12

@Kees van Bemmelen Nou ja, zo onbenullig was mijn reactie desondanks gelukkig niet. (Al zeg ik het zelf.) Ik zou zelfs deze 'proactieve' aanbeveling eruit willen handhaven: "Beter kan er een armbandje, T-shirt, sjaal, o.i.d., ontworpen worden om solidariteit mee te tonen." Doen!, lijkt mij, waarbij ik mij richt tot ontwerpers en producenten. Handig om bij de hand te hebben, mochten moslima's onze steun een keer extra hard nodig hebben. Maar ook om zomaar eens te dragen, in een solidaire stemming. {:-)

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen19 okt. 2022 - 11:49

Eric, Je reactie is geenszins onbenullig. En de aanbeveling kan inderdaad blijven staan.

Sam V
Sam V18 okt. 2022 - 13:37

Mooie satire over de linkse solidariteit voor de bühne.

1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier18 okt. 2022 - 16:37

Nee, mooie satire over fascistische antimoslims die anderen hun wil op willen leggen.

RaymondenJoop
RaymondenJoop18 okt. 2022 - 13:35

Die moskeeën draaien hun boodschap op een identieke manier als Putin doet. Je tegenstander beschuldigen van je eigen makke/gebrek

Bouwman2
Bouwman218 okt. 2022 - 13:20

Solidariteit onder dwang is lippendienst betuigen, De hoofddoek betekent ook dat men zich onderwerpt aan Allah, van wie we weten dat Hij er niet was in Sabra en Shatila zoals de God Zebaoth verstek liet gaan in de kampen. Van de burgemeester kan niet gevraagd worden zich zelf te verloochenen,.

HenryHansen
HenryHansen18 okt. 2022 - 13:14

OMG in hoeverre kunnen de Amsterdamse moskeeen nog meer de ruiten bij zichzelf ingooien? Vooral de Blauwe Moskee staat er niet heel lekker op. Eerst reageren door "diep beledigd te zijn" na een verzoek tot solidariteit (Erodgan reageert ook altijd zo?), deze kansloze actie die alleen maar negativiteit oplevert. Je kunt van niemand verwachten dat ze een uiting van een opgelegde ongelijkheid tussen mannen en vrouwen zo maar even accepteren, zeker een weldenkende burgemeester niet. En ja er zijn vrouwen die vrijwillig een hoofddoek dragen. In het kader van de ontwikkelingen in Iran, waar vrouwen strijden tegen streng islamitische waarden (dus veel meer dan de opgelegde hoofddoek), kun je beter een toontje lager zingen. De Blauwe Moskee zeker, want die staat juist bekend om de conservatieve waarden: https://www.parool.nl/amsterdam/blauwe-moskee-biedt-podium-aan-radicale-prediker~bec57be2/

1 Reactie
Anja1053
Anja105318 okt. 2022 - 14:15

Hoezo ruiten voor zichzelf ingooien? Ze doen precies hetzelfde terug als wat er van hen wordt verwacht: symboolpolitiek. Ik vind het een hilarische actie! Kom nou toch, hoe er op dit moment met moslims wordt omgegaan. Gedram over regenboogbanden, LHBT-verklaringen etc. Ik ben helemaal geen moslim maar peins er ook niet over om mee te doen aan dat gedeug. Waarom zou je? We hebben gewoon normale waarden en normen dat we elkaar met respect behandelen en we hebben de wet. Klaar is Kees. De moskeeën geven Halsema en co een prachtig koekje van eigen deeg. Haha, wat een giller!

Jozias2
Jozias218 okt. 2022 - 13:09

Volgens mij begrijpen velen de hashtag satire niet. Overigens is deze wat mij betreft wel heel treffend.

Martin van der Linde
Martin van der Linde18 okt. 2022 - 13:05

Prima reactie van Halsema op deze doorzichtige en zeer flauwe truc van de moskeeën. Zo willen ze blijkbaar afrekenen voor het door de voetballers publiekelijk geetaleerde gebrek aan medeleven voor andersdenkenden.

Zandb
Zandb18 okt. 2022 - 13:01

De vraag is dus nu of de weigering van Kökcü om een bepaalde aanvoerdersband te dragen nu dezelfde is als de weigering van Halsema om een hoofddoek te dragen. Ik vind van niet. Door een armband te dragen, gedraag je je niet als LHBTI-er. Maar hier, bij deze actie, zou je je als moslima moeten gedragen om aandacht te vragen voor de problemen waar deze vrouwen mee te maken hebben? En als er een prijs uitgeloofd wordt voor de meest kleinzielige reactie ooit, dan zou Nanninga hoge ogen gooien.

1 Reactie
Bert van der Neut
Bert van der Neut18 okt. 2022 - 14:15

Pssst Zandb, heb je de hashtag "satire" gemist?

Juppé🎗
Juppé🎗18 okt. 2022 - 12:49

Een hoofddoek omdoen uit solidariteit met alle vrouwen en meisjes die er gedwongen mee moeten rondlopen had ik mogelijk geloofd. Deze vergelijking gaat wel erg mank.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 okt. 2022 - 13:48

Dit is ook niet het meest tactvolle moment om hoofddoeken te gaan dragen als teken van solidariteit.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek18 okt. 2022 - 12:48

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

3 Reacties
Mokker
Mokker18 okt. 2022 - 15:54

Helaas is dat rapport niet zo grappig als dit stukje satire.

Karingin
Karingin18 okt. 2022 - 23:15

Misschien moet jij het hele verhaal ff tot je nemen

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek19 okt. 2022 - 7:16

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Gerygrr
Gerygrr18 okt. 2022 - 12:47

Is het verzoek aan Halsema vanuit de moskee echt of satire?

2 Reacties
Mokker
Mokker18 okt. 2022 - 15:56

Het echte verzoek was om een lhbti-verklaring te tekenen, een verklaring waar de moskeebestuurders het maar moeilijk mee hadden. https://www.parool.nl/amsterdam/moskeebestuurders-woedend-op-halsema-om-verzoek-steunverklaring-lhbtq-gemeenschap~be7101e4/

Karingin
Karingin18 okt. 2022 - 23:17

De afspraak was dat ze een eigen verklaring zouden opstellen. Onbegrijpelijk hoe de gemeente dit heeft aangepakt

Nicolay2
Nicolay218 okt. 2022 - 12:29

Het is toch niet te geloven in een wereld waar nu veel doden vallen en vrouwen gedood of verdwijnen die weigeren dit symbool van onderdrukking te dragen. Ik denk dat veel vrouwen in Nederland zichzelf wijsmaken dat zij de hoofd doek vrijwillig dragen ondanks de druk van hun familie.

3 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop18 okt. 2022 - 13:38

Het is de weg van de minste weerstand en jezelf staande weten te houden binnen je eigen gemeenschap. Het heeft ons in NL een paar eeuwen gekost om te staan waar we nu staan. Met de immigratie importeer je ook deze kul. Daar gaan dus nog wel vele generaties overheen...

Nicolay2
Nicolay218 okt. 2022 - 14:05

@ RaymondenJoop Ja dachten er maar veel meer geïndoctrineerde mensen er ook zo over.

Nicolay2
Nicolay218 okt. 2022 - 16:10

@ RaymondenJoop “Met de immigratie importeer je ook deze kul. Daar gaan dus nog wel vele generaties overheen...” In de zestiger jaren waren de meeste Katholieke families ook nog heel fanatiek in Nederland naar familie leden die eigenlijk niets meer met dat geloof te maken wilden hebben en die gingen zo ver mogelijk van hun familie terreur wonen. Ze trouwden met niet gelovigen en werden door de rest van hun familie met de nek aangekeken. Dat gaat ook met de moslim religie gebeuren die gaan ook zover mogelijk van hun familie wonen, die zullen eerst gematigd moslim zijn , maar hun vrouwen en kinderen zullen zeker geen hoofd doek meer dragen.

weereenmening
weereenmening18 okt. 2022 - 12:20

Tja, daar hebben die moskeeën een punt. De doorgeslagen idioterie van het dragen van armbandjes e.d. wordt mooi weergegeven in de volgende Seinfeld aflevering. https://www.youtube.com/watch?v=y4bmGekgE14

1 Reactie
Radio-Head
Radio-Head18 okt. 2022 - 13:47

😁 heerlijk stukje. Who doesn,t want to wear a sw*stika. Vrij vertaald naar Sartre. De Bruinhemden dat zijn die anderen. ----------------- Grappig ook dat er hier in plaats van dit mentale kneuzen nieuws, geen aandacht is voor bijvoorbeeld een demonstratie van na schattingen 300.000 mensen, onder o.a., de vlag van de linkse Mechelon in Frankrijk, afgelopen weekend.