Omdat hun leed niet te vergelijken was en is.
De recent aangeboden excuses door premier Rutte aan nazaten van tot slaaf gemaakten in Suriname en de Nederlandse Antillen waren het gevolg van jarenlange strijd en volharding om erkenning vanuit de Afro-Surinaamse gemeenschap in Nederland, en de Afro-gemeenschappen van de Nederlandse Antillen en Suriname. Wat nu naar voren komt is echter dat dezelfde fouten gemaakt worden als in het verleden. Namelijk dat er een algemeen verhaal dreigt te ontstaan waarbij bijna alle bevolkingsgroepen in relatie tot een verleden met Nederland onder één noemer en in één adem genoemd worden.
Waar men aan voorbij gaat is het feit dat de Afro-gemeenschap uit en in Suriname en de Nederlandse Antillen één verleden hebben van 400 jaren trauma's. Dit was reeds bij de afschaffing van de slavernij 150 jaar geleden het geval. Na de afschaffing van de slavernij op papier zijn er tot de dag van vandaag nieuwe onverwerkte trauma's ontstaan in deze gemeenschap. Nieuwe trauma's die intussen 150 jaar gaande zijn. Er was en is bij ex tot slaaf gemaakten en hun nazaten sprake van honderden jaren opgelopen trauma's die generaties lang zijn doorgegeven.
Deze gemeenschap met een geschiedenis van opeenstapeling van hun problematiek en het niet serieus nemen van diezelfde problematiek is na zoveel generaties niet te vergelijken met anderen. Als je naar het leed en opgelopen trauma's van bijvoorbeeld de Joodse gemeenschap kijkt, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog, dan hebben Nederland en de rest van de wereld gelukkig ingezien dat hun leed niet te vergelijken is. Er zijn namelijk speciale wetten en financiële voorzieningen gecreëerd expliciet voor de Joodse gemeenschap, zodat deze groep kon starten met de verwerking van hun opgelopen trauma's.
Gun het nazaten van tot slaaf gemaakten om ook over te gaan tot verwerking van hun generaties lang opgelopen trauma's. Erken wat hen is overkomen, zorg voor financiële genoegdoening, maar bovenal; vergelijk ze ook niet met anderen.
Het leed van tot slaaf gemaakten benoemen betekent niet dat anderen worden vergeten. Het heeft te maken met het feit dat uitsluitend deze groep nu nog steeds na honderden jaren van trauma's tot op de dag van vandaag moedwillig aan hun lot wordt overgelaten. Door Nederland. Dit verdienen zij niet.
Zij hebben jarenlang alleen gestreden en aangedrongen op in de eerste plaats erkenning en excuses voor de misdaden gepleegd tegen hun voorouders. Deze misdaden hebben ervoor gezorgd dat een bijna onoverbrugbare achterstand is ontstaan ten opzichte van andere bevolkingsgroepen met een verleden in en buiten Nederland. Noodgedwongen moesten tot slaaf gemaakten strijd blijven voeren voor erkenning van dit leed, omdat nimmer strijd voor hen is gevoerd door anderen. Uit eerbetoon aan hun voorouders maar ook om een start te maken met hun eigen gezamenlijke therapie en herstel. En evenals bij anderen gaat het onder andere ook om financiële afspraken.
Om een compleet beeld te geven. Uit respect naar bijvoorbeeld wat de Joden aangedaan was en hun terechte erkenning daarna, hebben nazaten van tot slaaf gemaakten nimmer van de Joodse gemeenschap verwacht of geëist dat zij in één adem genoemd zouden worden met het leed van de Joodse gemeenschap. Nogmaals, omdat hun leed niet te vergelijken was en is.
Wellicht ten overvloede, het leed van deze nazaten van tot slaaf gemaakten heeft een uniek karakter. Zij verdienen daarom een specifiek op deze gemeenschap alleen gerichte aanpak en behandeling. Op detzelfde respectvolle wijze als naar de eerdergenoemde Joodse gemeenschap.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
De gevolgen van de slavernij, het leed dat Zwarte Mensen en Mensen van Kleur nog steeds wordt aangedaan, met name in witte samenlevingen, is systematische achterstelling (denk aan onderadvisering in groep 8 en discriminatie op de arbeidsmarkt), institutioneel racisme (politiecontroles en extreem politiegeweld, toeslagenaffaire etc) en alledaags racisme (othering, micro-agressies, etc). Al deze dingen komen voort uit vier eeuwen slavernij en hebben hen tot tweederangsburgers gemaakt. Die vier eeuwen maak je niet zomaar goed in een paar decennia. Er zal dus enorm ingezet moeten worden op het kweken van bewustzijn bij witte mensen over hun bevoorrechte positie t.o.v. Zwarte Mensen en Mensen van Kleur, overal ter wereld.
@microwolf Het voorbeeld wat u geeft klopt al niet. Sociale status is bepalend voor eventuele onderadvisering. Niet de huidskleur.
Iemand die zwarte mensen met hoofdletters schrijft en witte mensen niet, neem ik niet serieus op het gebied van het geven van een objectieve mening over hoe inclusiviteit te bevorderen en raciale problemen op te lossen
@Left: hier een artikel uit the NY Times waarom Zwart met een hoofdletter geschreven wordt en wit niet: https://www.nytimes.com/2020/07/05/insider/capitalized-black.html
@Jozias: En waar komt die achtergestelde sociale status vandaan? Juist.
Thanks MicroWolf, voor de moeite en het interessante artikel. Ik snap het nu beter in de context van “als je Afro-American of bij anderen Asian had gezegd, had je ook hoofdletters geschreven, en Black als generieke term is accurater dan Afro-American”. Maar als we het dan toch over eerbied en waardigheid hebben, dan geldt dat in mijn optiek ook voor “Wit” (wat ik overigens een vreselijk Anglicisme vind). Want Caucasian schrijf je ook met een hoofdletter, eigenlijk gelijk aan waarom Afro-American niet altijd gepast is en Black beter is. Dus ik snap de hoofdletter nu beter, waarvoor dank, maar het onderscheid niet.
@microwolf ' hier een artikel uit the NY Times waarom Zwart met een hoofdletter geschreven wordt en wit niet' Dus? Wat wil je duidelijk maken?
@microwolf U verbind twee zaken dievenbende verbonden zijn. Mensen uit een lagere sociale klasse krijgen inderdaad een lager schooladvies dan wat je op basis van de Cito score zou mogen verwachten. Daar moet je twee dingen bij opmerken: 1. Om een vervolgopleiding te halen zijn er meer factoren van invloed dan enkel de Cito score. Als je ouders kunnen steunen omdat ze zelf hoogopgeleid zijn dan helpt dat. 2. Er is geen verschil bij dezelfde sociale klasse tussen mensen met een allochtone achtergrond of autochtone achtergrond. Dat de huidskleur of afkomst een directe rol speelt bij het schooladvies is dus een aperte leugen. Dat mensen met een allochtone afkomst vaker tot de lagere sociale klasse horen is juist. En ook dat is logisch te verklaren. Als je vlucht vanuit een ander land vanwege de economische situatie of voor oorlog naar een compleet ander land waar je de taal niet spreekt, geen opleiding hebt dan duurt het een tijdje om de sociale ladder te beklimmen. Meestal duurt dat 1 of 2 generaties. Waarbij elke generatie het weer wat beter heeft. Dat gold 50 of 75 jaar geleden voor kinderen van fabrieksarbeiders en dat geld nu ook voor kinderen van immigranten. Veel kinderen of kleinkinderen krijgen het wel beter maar zolang de bevolking groeit door immigratie blijven er aan de onderkant van de ladder mensen bijkomen die in een lage sociale klasse beginnen. Dat heeft niet perse iets met huidskleur of afkomst als reden te maken.
@Jozias "Sociale status is bepalend voor eventuele onderadvisering. Niet de huidskleur. " Dat klopt inderdaad. het hoogste percentage onderadvisering vind je in de gemeente Berkelland in de Achterhoek, nl. 31 %. Er gaat veel extra geld naar krachtwijken, maar niet naar dergelijk plattelandsgemeenten. De inwoners van plattelandsgemeenten in de periferie van Nederland zijn lager opgeleid, hebben minder ambities, ook voor hun kinderen en leven eenvoudiger. Maar er is veel onderlinge hulp en hun arbeidsmentaliteit is uitstekend. Daarom redden ze zich over het algemeen prima. https://berkelland.pvda.nl/nieuws/thema-avond-kansenongelijkheid-in-het-onderwijs/ https://www.lokaalbestuur.nl/node/973
@Microwolf De hoogste percentages onderadvisering vind je in Witte Plattelandsgemeenten. Berkelland staat met 31 % aan de top.
1ste generatie migranten beginnen met een achterstand die pas geleidelijk wordt ingelopen. Dat kan generaties duren. Dat gold ook voor de doodarme boeren uit Noorwegen die naar Minnesota en Wisconsin trokken.
Twee jaar geleden heeft de NS een vergoeding aan overlevende en nabestaande in de Joodse gemeenschap uitgekeerd. https://historiek.net/ns-verdiende-25-miljoen-euro-aan-jodentransporten/47704/ Bron: Historiek. Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat wij ook moeten gaan kijken of er ook nog bedrijven zijn die je aan de VOC en WIC kunt gaan linken, om die ook te gaan bewegen tot vergoedingen aan nabestaande van slaaf gemaakte . En de vergoeding van de NS wordt uiteindelijk nu door alle belastingbetalers en reizigers van de NS opgebracht, terwijl een kleine groep particuliere investeerders met fout geld uit de koloniën de dans weer ontspringt, de Nederlandse spoorwegen werd in het begin daarmee namelijk gefinancierd.
"Gun het nazaten van tot slaaf gemaakten om ook over te gaan tot verwerking van hun generaties lang opgelopen trauma's." Wat moet ik me hierbij voorstellen? Welke trauma's heeft men nu last van dankzij iets dat 150 jaar geleden is afgeschaft? Ik bedoel, lopen ze in twente allemaal rond met trauma s omdat 150 jaar geleden kleine kinderen daar 14 uur per dag in de weeffabrieken werkten? We hebben het hier voor volwassenen over iets dat negen generaties geleden is afgeschaft. Negen. Hoeveel generaties heeft men nodig om iets te kunnen verwerken? Kom op zeg. Als een nu 20 jarige jood tegen me zegt dattie trauma s heeft van de Holocaust, krijgt ie exact dezelfde vragen en een blik van mij met opgetrokken wenkbrauw. Jij hebt slavernij niet meegemaakt, je oma ook niet, haar oma ook niet. Helemaal niets staat iemand hier in de weg een succesvolle carrière op te bouwen nadat ze met subsidie een opleiding hebben gevolgd. Jij hebt net zoveel leed van de slavernij als ik van dat mn voorouders in die tijd in plaggenhutten woonden en hun poten eraf vroren in de winter. Namelijk helemaal niks. Daarnaast. Leren van het verleden is hartstikke goed, blijven hangen in het verleden is dat niet. Overigens, zolang driekwart van Suriname nog een religie aanhangt waarin slavernij en mishandeling van slavernij wordt goedgekeurd, heeft men sws geen recht van spreken. Keer dat eerst maar eens de rug toe. De groep maakt zichzelf hier gek en praat zich traumas aan.
Wie bent jij, om te bepalen wanneer en/of hoe lang iemand toegedaan menselijk leed met zich meedraagt en wat hebben wonen in plaggenhutten met onmenselijk wreed aangedaan leed van de tot slaafgemaakten met elkaar van doen. Het is niet alleen slavernij, maar het voortzetten van een ander volk als minderwaardig bestempelen en behandelen. Ik de jaren '90 liepen er nog hele volksstammen van - voornamelijk - racistische Hollandse boeren op 'zwartjes' te schieten, die ze nog minder dan 'afval' zagen. Het afschaffen van de slavernij, was voor mij het moment, dat Nelson Mandela - na een straf van 27 jaar, in eigen land - in 1994 werd vrijgelaten door de Nederlandse Apartheids-nazi's, die Z-Afrika bezet hadden.
"Het afschaffen van de slavernij, was voor mij het moment, dat Nelson Mandela - na een straf van 27 jaar, in eigen land - in 1994 werd vrijgelaten door de Nederlandse Apartheids-nazi's, die Z-Afrika bezet hadden." ? Voor jou misschien, maar dat is vervalsing van de geschiedenis. We hebben het hier over Nederland, niet Zuid Afrika waar idd vanuit het koloniale verleden nog mensen woonden die Nederlandse voorouders hadden. Thats it. Weet je trouwens welk excuus gebruikt werd voor het slaaf maken van donkere mensen? Dat ze afstammelingen waren van Cham, een zoon van Noah. "wat hebben wonen in plaggenhutten met onmenselijk wreed aangedaan leed van de tot slaafgemaakten met elkaar van doen” Lees je eens in. Plaggenhutten waren het gevolg van menselijk leed en het uitknijpen van de gewone burger. Nee, het is geen slavernij, maar heel veel beter waren de leefomstandigheden ook niet. Toch hoor je niemand zeiken over dat hun voorouders daar woonden en dat zij daar nu last van hebben. Omdat dat namelijk onzin zou zijn. En wie ben ik? Iemand die een tegengeluid geeft in de vorm van 'stel je niet zo aan en ga eens leven'
Ch0k3r, 13 jul. 2023 - 5:46 "...En wie ben ik? Iemand die een tegengeluid geeft in de vorm van 'stel je niet zo aan en ga eens leven' * "Auris Batava...!"
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, zonder voorwaarden, vanzelfsprekend! Deze diepduistere momenten van de meest barbaarse wreedheden in ons pathetisch bestaan, dwingen ons ten alle tijden allert te blijven op het 'bloeddorstig beest', dat wij in de meeste gevallen, 'mens' noemen.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
Ik snap je. Ik zie het als tweeledig. Aan de ene kant een volledige focus op. Verder geen uitleg nodig. Aan de andere kant een volledige verbinding met andere groepen. Beiden zorgen voor vooruitgang. Het grootste bewijs dat je gezien wordt en alle gunning van de wereld krijgt, zit hem juist in die empathie. In de geschiedenis van de ander zie je niet alleen die ander, maar eveneens jezelf. In de verbinding zitten de lessen voor de toekomst. De gelijkenissen tussen de diverse geschiedenissen en groepen doen een hoop goeds voor de mensheid. Die zijn zo ongelooflijk hoopvol. Zijstapje: zo heb ik bijvoorbeeld honderden verhalen doorgenomen van mensen die uit allemaal verschillende soorten gesloten gemeenschappen zijn gestapt. De realisatie dat er zoveel overeenkomsten zijn en inderdaad ook verschillen op basis van die belangrijke nuances geeft een onvoorstelbare kracht voor heling en wil om rust te waarborgen voor humaniteit. We zijn op een punt gekomen dat velen hun groep van herkomst willen beschermen, verder brengen, valideren en helen. Dat velen hunkeren naar rechtvaardigheid, wat dat dan ook betekent. Welke pijlers daarin meer of minder doorslaggevend zijn. Wie daarbij voorbij kan gaan aan de groep van herkomst en hetzelfde voelt voor welk individu - dus groep - dan ook, is onderweg naar nirvana. Of zoals ik eens eerder schreef in een esoterisch boek: naar een staat van de universele mens. PS, welcome to our annual shizzle around 4th May. ;) (Humor helpt altijd.)
Er zijn nu nog slachtoffers van de Holocaust in leven. De urgentie en de heftigheid van de mate van het leed van de nazaten is daarom idd niet te vergelijken. U doet het vervolgens toch.
Concrete vraag aan de schrijver of aan anderen die het denken te weten: welk effect heeft het nu nog dat verre voorouders tot slaaf gemaakten waren? Wat merk je daar nu nog van? En vervolgens: hoe kan ervoor gezorgd worden dat die nadelige effecten verdwijnen?
Door ieder mens gelijkwaardig te behandelen. M.a.w, precies zoals men zelf behandeld wilt worden. Zolang de witte werkgever, de politie, de overheid of ieder ander apparaat dat geïnstitutionaliseerd racisme of Apartheid in stand houdt niet veranderd, zolang zal deze 'etterende wond' van ongelijkheid blijven 'pussen!'
Als leed overerfbaar is op volgende generaties zonder dat expliciet te hoeven maken en je kijkt naar de wereldgeschiedenis dan is iedereen slachtoffer.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
Ik kan me niet voorstellen dat je nog last kan hebben van wat je voorouders honderd jaar geleden is aangedaan. Je hebt te lijden van racisme, discriminatie, achterstelling, rechteloosheid en alle mogelijke onrecht dat jou wordt aangedaan. Als dat je ouders is aangedaan kan dat doorwerken. Maar veel verder dan de (gekende) grootouders kan het toch niet gaan.
@Frans Akkermans3, 11 jul. 2023 - 12:16 Als dat je ouders is aangedaan kan dat doorwerken. Maar veel verder dan de (gekende) grootouders kan het toch niet gaan. * U bent zo te horen (te lezen), een ervaringsdeskundige.
@ Redactie: Excuses voor de laatste twee extra geplaatste delen. Er leek iets mis te gaan. Wilt u dat corrigeren?
De schrijver had iets concreter kunnen zijn over de trauma's die worden doorgegeven van generatie op generatie. De gelijktrekking met joden en de herhaling dat hij niet gelijktrekt is een beetje vreemd.
2/1 Inderdaad bestaan natuurlijk verschillen tussen hetgeen de joden als collectieve groep is aangedaan en de (afstammelingen van) tot slaaf gemaakten. De joden hebben ook al vóór de Tweede Wereldoorlog eeuwen lang aan discriminatie bloot gestaan, maar, zoals bekend, tijdens de Tweede Wereldoorlog meer in het bijzonder ook aan vervolging, beroving, exportatie en genocide. Hun lot is tamelijk specifiek en individueel bekend, omdat het meer recente geschiedenis betreft en relatief goed is geboekstaafd. (Denk ook aan het namenmonument). Het lot van tot slaaf gemaakten is, doordat de oorsprong veel verder in het verleden ligt, minder specifiek en individueel bekend. Verder is wel sprake geweest van mishandeling, marteling en doodslag, maar geen doelgerichte genocide als in het geval van de joden. Het leven van de afstammelingen is, denk ik, vervolgens op individueel niveau heel uiteenlopend geweest, en ook niet goed individueel te waarderen in termen van trauma's ten gevolge van het slavernijverleden.
2/1 Inderdaad bestaan natuurlijk verschillen tussen hetgeen de joden als collectieve groep is aangedaan en de (afstammelingen van) tot slaaf gemaakten. De joden hebben ook al vóór de Tweede Wereldoorlog eeuwen lang aan discriminatie bloot gestaan, maar, zoals bekend, tijdens de Tweede Wereldoorlog meer in het bijzonder ook aan vervolging, beroving, exportatie en genocide. Hun lot is tamelijk specifiek en individueel bekend, omdat het meer recente geschiedenis betreft en relatief goed is geboekstaafd. (Denk ook aan het namenmonument). Het lot van tot slaaf gemaakten is, doordat de oorsprong veel verder in het verleden ligt, minder specifiek en individueel bekend. Verder is wel sprake geweest van mishandeling, marteling en doodslag, maar geen doelgerichte genocide als in het geval van de joden. Het leven van de afstammelingen is, denk ik, vervolgens op individueel niveau heel uiteenlopend geweest, en ook niet goed individueel te waarderen in termen van trauma's ten gevolge van het slavernijverleden.
2/1 Inderdaad bestaan natuurlijk verschillen tussen hetgeen de joden als collectieve groep is aangedaan en de (afstammelingen van) tot slaaf gemaakten. De joden hebben ook al vóór de Tweede Wereldoorlog eeuwen lang aan discriminatie bloot gestaan, maar, zoals bekend, tijdens de Tweede Wereldoorlog meer in het bijzonder ook aan vervolging, beroving, exportatie en genocide. Hun lot is tamelijk specifiek en individueel bekend, omdat het meer recente geschiedenis betreft en relatief goed is geboekstaafd. (Denk ook aan het namenmonument). Het lot van tot slaaf gemaakten is, doordat de oorsprong veel verder in het verleden ligt, minder specifiek en individueel bekend. Verder is wel sprake geweest van mishandeling, marteling en doodslag, maar geen doelgerichte genocide als in het geval van de joden. Het leven van de afstammelingen is, denk ik, vervolgens op individueel niveau heel uiteenlopend geweest, en ook niet goed individueel te waarderen in termen van trauma's ten gevolge van het slavernijverleden.
2/2 Ik denk dat na de excuses over het slavernijverleden wel recht bestaat op compensatie voor het ondergane leed en de opgelopen trauma's, maar dat moeilijk anders dan een collectief karakter zal kunnen hebben, omdat het leed in de huidige tijd moeilijk exact op individueel niveau is vast te stellen. Zo'n collectieve compensatie is een ingewikkelde kwestie, en zal grondig en langdurig overleg vergen tussen erkende vertegenwoordigers van de gemeenschappen van afstammelingen van tot slaaf gemaakten en de Nederlandse overheid.
"Erken wat hen is overkomen, zorg voor financiële genoegdoening, maar bovenal; vergelijk ze ook niet met anderen. " Kunnen jullie dat aan Afrikaanse landen afstaan. Nederland is netto ontvanger Afrikaanse kapitaalvlucht en daar zal dit uiteraard mee gefinancierd worden, zoals de verzorgingsstaat.
@Satya, het aantal slachtoffers op deze aardbol is eindeloos, iedereen wil wel wat extra centen.
Satya, we hebben toch jarenlang miljarden aan ontwikkelingshulp gegeven? en als er al 'kapitaalvlucht' is uit Afrika dan betekent dat toch dat Afrikanen zelf geld uit het land wegnemen? De verzorgingsstaat wordt overigens uit belastingen opgehoest - volgens mij halen wij geen producten uit Afrika die onze schatkist vullen....
"Satya, we hebben toch jarenlang miljarden aan ontwikkelingshulp gegeven?" Tegenover iedere dollar naar Afrika staan 25 die naar het westen gaan. Zal straks een link naar onderbouwing geven, geldstromen zijn inzichtelijk. "en als er al 'kapitaalvlucht' is uit Afrika dan betekent dat toch dat Afrikanen zelf geld uit het land wegnemen?" Nee kapitaalvlucht is geld dat van het ene land naar het andere gaat. Bv door productieoverschotten dumpen, leningen verschaffen die niet kunnen worden terugbetaald of gesubsidieerde ondernemers uit Europe. Zo zijn er natuurlijk veel manieren en doen ook Afrikanen aan mee. "De verzorgingsstaat wordt overigens uit belastingen opgehoest" De staat heeft meerdere inkomsten, deels rechtstreekse kapitaalvlucht uit de 3e wereld. Die kapitaalvlucht creëert hier veel werkgelegenheid. Kapitaalvlucht wordt vaak ook nog illegaal verkregen, zie het in Amstelveen gevestigde Fleurette group. Voor de duidelijkheid, dit is geen blank of donker ding maar gewoon financiële werkelijkheid. Deze kapitaalvlucht creëert ook migratie, burgeroorlog kan een gevolg zijn bv. Ik geloof dat er goede mensen en gewetenloze mensen zijn ongeacht kleur of religie. De onderbouwing. https://www.amazon.com/Africas-Odious-Debts-Continent-Arguments/dp/1848134592 https://www.mo.be/opinie/het-globale-zuiden-heeft-nood-aan-rechtvaardigheid-niet-aan-hulp
"@Satya, het aantal slachtoffers op deze aardbol is eindeloos, iedereen wil wel wat extra centen." Natuurlijk. Ik zou ook alleen voor verheffingsprojecten zijn voor de jongsten die betrokken ouders hebben. Begrijp niet waarom iemand nu nog schadeloos moet worden gesteld al zouden echte verheffingsprojecten zeer gepast zijn.
@satya Eens, economisch perspectief in Afrika door een eerlijke concurrentie positie draagt bij aan meerdere doelen.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
Ik vind persoonlijk dat u het morele recht helemaal niet heeft om uw eigen zaak te koppelen of af te meten aan een volstrekt andere zaak. Ik vind het respectloos en brutaal. En dan druk ik me mild uit.
Ik vind het daarentegen 100% terecht en het wordt respectvol gebracht. Ik vind wat u zegt respectloos en brutaal. PVVer mischien?
Het komt altijd tot "zorg voor financiële genoegdoening" omdat "een bijna onoverbrugbare achterstand is ontstaan ten opzichte van andere bevolkingsgroepen met een verleden in en buiten Nederland." Die alleen oplosbaar is met eindeloze zakken met geld omdat het een unieke groep is.
"Zij verdienen daarom een specifiek op deze gemeenschap alleen gerichte aanpak en behandeling." Waarom niet gewoon lekker samen doorgaan naar de toekomst, ipv nog meer nieuwe trauma's ontwikkelen omdat de meerderheid van je landgenoten hier niet op zit te wachten.
@oproerkraaier, nee ik bedoel alle landgenoten ongeacht kleur. Ik denk eigenlijk dat jij meer met kleur bezig bent dan de gemiddelde Nederlander. Het zullen bijvoorbeeld straks de witte VVD-ers zijn die gaan stemmen voor de eerste gekleurde MP. Ik ben juist tegen dit soort artikelen omdat ze verschillen tussen bevolkingsgroepen blijven benadrukken, niet doen, is niet nodig, daar zitten alleen figuren zoals oproerkraaier op te wachten.
Erkenning van wat in het verleden gedaan is goed. Echter: het geweldige gevolg van mijn wereldbeeld is dat mijn huidige identiteit niet gevormd is en wordt door mijn verleden.