Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Goh. Krijgen we van Arnon eens iets positiefs over Griekenland te horen. Is het weer niet goed.
Ach Mevrouw. Omdat u het niet aanstaat wil nog niet zeggen dat het niet goed is.
Wat is een stringer? Als ik dat niet weet, weet uiteraard bijna niemand het, zo arrogant ben ik dan ook wel weer. Dus ik ga het opzoeken. http://www.merriam-webster.com/dictionary/stringer "a : a news correspondent who is paid space rates" Weet ik nog niks. Wat zijn "space rates"? "b : a reporter who works for a publication or news agency on a part-time basis; broadly : correspondent" Iets duidelijker. Had Ingeborg Beugel dan niet beter 'correspondent' kunnen schrijven? Dat snapt bijna iedereen. http://dictionary.reference.com/browse/space+rate "a unit of compensation for written work, based on the amount of space that the submitted material occupies in print, and usually computed in column inches." Iemand die per woord betaald wordt, dus? Zo leer je nog eens wat. Bedankt.
Ik kan mij de ergernis van Beugel heel goed voorstellen. Weer vooral opvallend zelfingenomen commentaren hier.
Ingeborg gaat nogal tekeer hierboven. Waarom precies is me een raadsel. De column van Arnon, die zijn werkelijk soms zo hol en voorspelbaar cynisch, die geven me een navrant kijkje in het zieleleven van de man. Scholieren vinden Tirza overigens ‘ziek’, waar ik me wel wat bij voor kan stellen. Ben het dus niet geheel eens met de adoratie van zijn schrijversschap, bovendien is de ruimte van een column ook te beperkt voor diepgang. Nu het epistel van Ingeborg. “proberen de crisis te begrijpen (?), maar 'om na te gaan hoe het er daar nou aan toe ging'. “ Vanwaar dat vraagteken? Klinkt als zout op slak. “De Grote Schrijver” Het dedain moet er wel vanaf spatten hè Ingeborg? “sluimerende minderwaardigheidscomplex dat daar kan worden aangetroffen. “ Kan, Ingeborg, kan. Dat woordje is je ontgaan, hij spreekt hier vanuit een vooroordeel, zeer logisch, dat doet ieder mens, vanuit bespiegelingen over een aantal bezochte hoofd- dan wel tweede steden. Wie ben ik/jij om dat te bestrijden? “Gebrek aan logica –“die zie ik hier dus niet. “waarde een 'sluimerend minderwaardigheidscomplex van een tweede stad' heeft in een queeste naar de waarheid achter een crisis in een heel land, “verkeerd gelezen Ingeborg, dat citeer je zelf zelf: “Hij vertrok niet zozeer naar Hellas om te proberen de crisis te begrijpen” “Al bij het eerste interview. Oeps.” Je suggereert met dat oeps heel wat, maar ik vat ‘m niet. Of t moet zijn, dat jouw grote adoratie, het bestaat, iets te durven schrijven over een land wat hij niet kent, en daar zelf godsbetere, de taal niet kent!!!!(die zonde word hem in je stuk op diverse plaatsen ingewreven). Wel, van de 35 landen die ik bezocht heb, bv. Thailand, kende ik maar 3 de taal. En dan zou ik op grond daarvan niets daarover mogen schrijven? Je schuioft hem een pretenmtie in de schoenen, die nou juist uit zijn artikel NIET blijkt, wat hem wel weer siert. “na allerlei misplaatste filosofische overpeinzingen” ah, komt het minderwaardigheidscomplex-spook weer voorbij… Dat de niet aangekomen bagage niet de schuld is van de Grieken “vergeet hij te vermelden”. Waarom moet dat dan, is er iemand die dat de Grieken WEL in de schoenen schuift? ‘gemoedelijkheid verbaast hem. Over vooroordelen gesproken.”Is het onlogisch, dat je na alle berichtgeving iets anders verwacht? “Zelf is hij veel meer opgefokt. Is hij meer Grieks dan de Grieken?, denk je dan. “Nee hij is zo hollands als de pest, ik kan het me helemaal voorstellen. “Maar ja, of zijn lotgenoten nu werkelijk kwaad of juist niet waren, dat ontging onze reiziger, die geen woord Grieks spreekt “ De een was kwaad, de ander niet, lees ik. Maar de angel zit weer in analfabetisme, begrijp ik. “En alle vrouwen ‘zagen er verzorgd uit’. (Dat deed me denken aan Sarajevo” Hoezo? Ingeborg legt zelf geduldig uit: ”De ellende is pijnlijk zichtbaar in Athene als je weet waar je naar toe moet - ik hou mijn hart vast voor Arnon áls ie daar ooit aankomt - en bijna onzichtbaar in Thessaloniki. “ Maar nee, Arnon begaat wel een erg grote zonde door in een dag of wat tijd, niet het inzicht te hebben gekregen dat Ingeborg zo ‘siert’. “gebrek aan (taal)kennis van’.”foeifoei toch Arnon, alweer, en nooit meer doen hoor!!! "Arnon, je kunt me altijd bellen.": Ruud snapt 'm.
Arnon Grunberg schreef eens in een van zijn Voetnoten...de waarheid zit niet in de feiten maar in het beste verhaal...en vaak is dat zijn verhaal.
Arnon war daar dus niet als De Grote Schrijver, maar gewoon als Arnon Grunberg> Tja, waarom stuurt de krant dan niet een willekeurige jan Pet? Tja, zo werken de media nu eenmaal. verkoopcijfers, noodzaak.
Kijk naar Amsterdam, Berlijn, Brussel, etc.. In de hoofdsteden zijn de problemen gewoon groter dan in de rest van die landen. Is geen nieuws.
Grunberg maakte zich in het verhaal over Griekenland onsterfelijk belachelijk. De vraag is of het woord 'onsterfelijk' niet lichtelijk of zwaar overdreven is. Nee dus... Een reportage als die over Thessaloniki schaadt het aanzien van de schrijver als schrijvende reiziger - observator. Hiermee heeft hij zich voorgoed op grote achterstand gezet t.o.v. bijvoorbeeld Cees Nooteboom.
Ik zie het probleem allemaal niet zo. Er wordt van alles over Griekenland geschreven, het is een complexe situatie nu, dus alle 'blikken'zijn welkom. Ik kan me voorstellen dat het toontje van Grunberg wat vervelend is, wat oppervlakkig ook blijft, maar goed. Dat kan toch niet de kern van het probleem zijn? Of denkt Ingeborg Beugel dat zij wel de 'juiste' blik op het geheel heeft.
De kern moet de 'complexe' waarheid zijn en niets anders. De wrede werkelijkheid wordt hier in de media hier amper getoont. Vraag je jezelf maar eens af waarom dit zo is en wie daar de hand in hebben ...
We hebben allemaal een eigen subjectieve waarneming. De auteur van dit stuk en Grunberg. Een waarheid is er niet. Geen reden voor opwinding dunkt mij.
Er zijn heel veel waarheden. Het is ongetwijfeld waar dat als je in de krochten van de armoede kruipt je intense armoede tegen zult komen. Maar een straat verderop kan rijkdom en bourgondisch leven de de graadmeter zijn. Beiden zijn waar. En dan nog gaat het erom met welke blik je er tegenaan kijkt. Veel illegalen zullen welicht de armoede in delen van Athene als relatieve rijkdom ervaren.
Ik ben zomer 2012 in Thessaloniki geweest en zéér zeker zijn daar sporen te zien van een land in grote problemen. Er is veel verval: wie goed kijkt ziet zwervers die niet voldoen aan het archetype van de alcoholistische "bum" maar er voor iemand die op de stoep leeft er eig. nog best netjes uitzien. Winkelruimtes zonder huurder, vervallen in aanblik. Veel Afrikanen die rondhangen en zigeuners met een sloot kinderen achter zich aan. Maar...ook nog exorbitant uitgedoste jongeren, alle designers zijn vertegenwoordigd in soms onsmakelijke combinaties. Goede smaak, neuh...Veel Russen die richting dat deel van Griekenland vliegen voor een beetje zon en flink wat, vooral Bulgaarse nummerplaten. Ik heb wel wat met Griekenland en de Grieken. Zeer gastvrije mensen met een optimistische kijk op leven.
'Winkelruimtes zonder huurder, vervallen in aanblik." Veel Afrikanen die rondhangen "en zigeuners met een sloot kinderen achter zich aan.' Beste Dirk, die tref je in elke hoofdstad, maar inderdaad sporadisch in NL of scandinavië. "Veel Afrikanen die rondhangen' ook die tref je in alle zuideuropese landen, waar het s winters overdag niet te kil is om schijnbaar doelloos rond te hangen. "en zigeuners met een sloot kinderen achter zich aan.' en ja ach, die zigeuners toch weer, doen ze wel iets anders? fokken en hangen, denk ik soms ook in mn meest kleingeestige buien.
Het is toe te juichen dat BN-ers kritisch worden gevolgd door mensen die meer bekend en vertrouwd zijn met de situatie ter plekke, waarover bercht wordt. Hoewel dat niet wil zeggen, dat het argument 'je moet er geweest zijn ' of ' je moet er wonen' de zekerheid geeft een meer waarheidsgetrouw beeld voorgeschoteld te krijgen. Interview maar eens een verstokte Griekse liberaal of een Griekse 'sociaal aktivist' en je konstateert twee totaal verschillende werelden. Als waarnemers en veslaggevers hebben BN-ers en ook BV-ers(Vlaamse) een voorsprong op de gewone ervaringsdeskundigen door hun bekendheid. Maar zij kunnen mij ook mateloos ergeren door hun onbekendheid met het onderwerp waarover het gaat. Zo verkondigde de Vlaamse seksuologe Goedele Liekens in een programma van P&W over vrouwelijk serxtoerisme in Gambia, dat ze er in zoverre sympathiek tegenover stond, omdat het hier niet ging om sextoerisme met minderjarige meisjes 'zoals in Thailand het geval is' . Daarmee bevestigt ze als 'deskundige' een stom generaliserend vooroordeel . En iedereen slikt het als zoete koek om de reden dat ze als deskundige is opgevoerd en als BV-er. Overigens heeft ze haar sporen verdiend op het gebied van het bespreekbaar maken van sex in Vlaanderen en niet alleen als miss Belgie. Daarvoor alle lof!
'stom generaliserend vooroordeel .'wil je beweren dat het vooroordeel, dat mannen (bij voorkeur) naar Thailand gaan met dat doel, onjuist is?
"De hoofdstad geeft toch een ietwat vertekend beeld (…); als de waarheid onthuld wordt, dan in de periferie.' Gebrek aan logica - dat ik dat ooit over Grunberg zou durven schrijven … - en vooral onwetendheid." Aron Grunberg kiest voor de tweede stad van het land, Mevrouw Beugel komt met de grove bevolkingsaantallen (Wikipedia-feitje) en presenteert ze als echte Griekenland-expert. Ik ben er niet van onder de indruk. En let maar op, Grunberg kan goed genoeg observeren dat zijn "onwetendheid" waarschijnlijk best mee zal vallen (of tegen als u kwaadaardig denkt). En een minderwaardigheidscomplex is niet enkel afhankelijk van economische rijkdom, vaker ook bestuurlijk niveau en cultuur/toerisme. In Venlo is het ook economisch beter dan in Maastricht, ondanks dat is er nog steeds een culturele achterstand te slechten. "Hear, hear. De lezer wordt getrakteerd op een eindeloos relaas van een linkse activist die - terecht - uit de doeken doet hoezeer de Griekse politieke en industriële elite door en door corrupt is. Maar dat wisten we al." De corruptie is een in Griekenland der mate verweven cultuurverschijnsel dat Aron het toch zeker mag benadrukken. En zeker gaat opzoeken. Heeft mevrouw Beugel zelf zo'n door-en-door corrupte industrieel opgezocht? Ik heb zo'n stil vermoeden dat Ingeborg Beugel te veel compassie heeft met de zich benadeeld voelende bevolking dat al haar aandacht -en dus aan ons opgedrongen- vooral naar deze 'gewone' man moet gaan. Inmiddels weten we dat fiscaal frauderen daar een volkssport is, dan zou het wel zo kritisch wezen eens met deze 'gewone' man een hartig woordje daar over te spreken.