Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Grootste Amerikaanse bedrijven ontlopen rechtsgang door truc

  •  
27-02-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9998097565_c4c69f7318_z
Liefst 81 van de 100 grootste bedrijven in de Verenigde Staten laten zich niet voor de rechter slepen als er onverhoopt iets voorvalt met een klant. Ze ontlopen rechtszaken door een juridische truc toe te passen, blijkt uit onderzoek dat werd gepubliceerd door de University of Californië Davis Law Review. Als iemand een aankoop doet bij Amazon, Apple of Coca-Cola is het vaak niet mogelijk deze gigantische bedrijven als consument voor een rechtbank te dagen om de simpele reden dat de klant daar zelf voor ‘getekend’ heeft.
Wie online een commerciële website bezoekt, kan gevraagd worden om akkoord te gaan met de voorwaarden en condities van het bedrijf waar op dat moment zaken mee wordt gedaan. Hier begint het probleem: de eindeloze lappen tekst die doorgaans ongelezen worden weg geklikt, bevatten soms cruciale juridische inhoud. Inhoud waar je als consument geen zin in hebt – een nieuw boek is veel interessanter.
Zo is in het midden van de tekst vaak een zogenaamde ‘arbitrageovereenkomst’ te vinden. Hierin doet een bedrijf afstand van juridische verantwoordelijkheid voor wat zich dan ook maar voor mag doen tijdens een transactie of het verlenen van een dienst. Daarbij wordt vastgelegd dat als er onenigheid ontstaat, er via arbitrage naar een uitkomst wordt gezocht en niet bij een rechtbank. De klant stemt hiermee in, maar dan onbewust, door op de button ‘accept’ te klikken. In het geval dat er iets gebeurt, wordt er geen beroep gedaan op de rechtspraak, maar wordt er in overleg tussen klant en bedrijf een oplossing gezocht.
Dit is bijna altijd in het voordeel van het bedrijf, blijkt uit de publicatie van de University of Californië Davis Law Review.  Als consument zonder al te veel juridische kennis sta je al snel machteloos tegenover een multinational met diepe zakken en veel kennis van zaken. Onderzoeker Imre Stephen Szalai ziet een verzwakking van de positie van consumenten ontstaan:
"Publiciteit maakt een groot verschil. Als het publiek weet wat Amazon doet, kan dat een beschamend effect hebben. Maar als meningsverschillen in een private setting worden gehoord, verlies je de waarden van een openbare rechtszaak in een rechtbank."
Cc-foto: Markus Daams
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.