Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Boeren blokkeren wegen en bedreigen minister, politie bekeurt filmende automobilisten

Lange files door acties tegen stikstofbeleid... Boeren rijden met giertanks natuurgebied in
Joop

Groot-Brittannië begint aan Brexit

  •  
17-03-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Schermafbeelding 2017-03-17 om 15.07.50
“I choose to believe in Britain and that our best days lie ahead” – UK PM on #Brexit https://t.co/0aenYbOfMO pic.twitter.com/flDv9PmJhu
— BBC News (UK) (@BBCNews) March 17, 2017
De Britse premier Theresa May stelt de Brexit in werking. Dat doet ze nadat de wet waar de inwoners van het Verenigd Koninkrijk in een referendum op hebben gestemd, gisteren formeel werd ondertekend door de Britse koningin Elizabeth. Hiermee zal het land hun lidmaatschap van de Europese Unie opzeggen. In een persconferentie maakte ze het volgende bekend:
"In de komende twee weken zullen we artikel 50 in werking stellen, en daarmee zullen we beginnen aan de onderhandelingen om het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU te bewerkstelligen."
Hierop volgde luid applaus uit de zaal. May geeft aan optimistisch naar de toekomst van Groot-Brittannië te kijken. Volgens haar is de weg vooruit een onzekere, maar een die zal leiden tot een betere toekomst voor de kinderen en kleinkinderen van het Verenigd Koninkrijk. Ze wil een betere deal onderhandelen met andere landen voor de ‘gewone, werkende mensen thuis’.
"Het resultaat van het referendum was niet alleen een stem op het verlaten van de Europese Unie. Het was een instructie om voorgoed te veranderen hoe ons land werkt, en de mensen waarvoor het werkt."

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (33)

A2
A221 mrt. 2017 - 11:33

Dus je stapt er uit , om een nog betere deal met de EU te maken die de UK al had ? Schotland dreigt uit de UK te stappen en Noord Ierland wil weer samen met de rest van Ierland. De exit britten hadden dromen over hun eens grote rijk , maar zien het nu verder verpulveren tot er alleen Engeland is.

JanB2
JanB220 mrt. 2017 - 6:23

Werd tijd ook. En nou heel gauw opsodemieteren.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai18 mrt. 2017 - 10:12

Wens haar oprecht veel stekte toe..

RU486
RU48618 mrt. 2017 - 9:28

Prima, en graag een beetje opschieten. Hoe eerder hoe beter.

HarrieV2
HarrieV218 mrt. 2017 - 6:06

Scheiden doet lijden Voor wat hoort wat Samen sterk Eendracht maakt macht Het is zo makkelijk uit te leggen waar de Brexit toe zal leiden.Die gezegden bestaan niet voor niets. En trouwens ook waarom én Trump én Poetin niets zien in een sterk Europa.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen17 mrt. 2017 - 22:34

Er komt geen Brexit, er komt een Brino, Brexit In Name Only.

1 Reactie
Jeremius
Jeremius18 mrt. 2017 - 8:47

Ik denk dat er wel zeker een brexit komt. Belangrijke reden is omdat de laaggeschoolde Britten hun arbeidsmarkt willen beschermen. Dat is het speerpunt argument van de brexiteers. Geen laaggeschoolde buitenlanders in Groot Brittannië aan het werk. Dat er dan ook geen Britten in de EU mogen werken, daar zit de laaggeschoolde Brit niet mee, die kwam toch al nooit buiten zijn wijk of dorp. Langzaam is de euforie voorbij en druppelt het besef door. De UK heeft meer nadeel dan voordeel van de Brexit. Nu al zijn middels geldontwaardiging de lonen 10% gedaald. Maar dit zal niet genoeg zijn, er zullen nog grotere offers moeten worden gebracht. Dit was alleen maar een eerste poging om de economie aan te jagen. Iedere andere poging zal iedere keer een soortgelijk effect op de Britten hebben. Nu wil mogelijk ook nog olieproducent Schotland uit de UK en in de EU. En Ulster, op een keer verlangen ze naar Ierland. De waves van Brittannia worden wel erg beperkt. De UK was ooit een wereldrijk, arrogantie heeft het de nek omgedraaid. Binnenkort is alleen London met wat verarmde landbouwgebieden er omheen ervan over. Leve Nigel. Het grote Brittannia kapot maken? Laat dat maar aan de Britten over. Met hart en ziel.

Rara2
Rara217 mrt. 2017 - 20:06

Ik ben benieuwd. Het eerste land dat de eu gaat verlaten. Als het over een aantal jaar een goed besluit blijkt te zijn geweest, kunnen meer landen volgen. En anders lachen we ze uit.

3 Reacties
Jeremius
Jeremius17 mrt. 2017 - 22:56

Voor ieder land is het anders omdat ieder land uniek is. Het is bijzonder dom om de EU te willen verlaten omdat de UK het ook heeft gedaan, ongeacht het resultaat.

Rara2
Rara218 mrt. 2017 - 7:12

Ik zeg toch niet dat we het moeten doen omdat de uk het ook doet. We moeten de gevolgen van hun besluit analyseren en meenemen in de afweging of Nederland ook de eu moet verlaten.

Jeremius
Jeremius18 mrt. 2017 - 8:49

Je schrijft dat als het de UK goed bevalt, dat dat dan een voorbeeld zal zijn voor andere landen, daar reageer ik, Rara.

Wittemuis2
Wittemuis217 mrt. 2017 - 19:26

de pond gaat omlaag eindelijk eens goedkoop weekendje Londen beleven en wij gaan minder dronken Engelsen tegenkomen in Amsterdam. Noorwegen gaat ook prima, ik zie het probleem niet zo. De lage pond zal de export en dus de economie een bust geven. Die gekke eilanders redden zich wel.

6 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen17 mrt. 2017 - 22:36

[Noorwegen gaat ook prima, ik zie het probleem niet zo] Ha ha, ja, het Saudi Arabië van Europa, geld zat, dat zo dom is zich door het associatieverdrag met de EU de wetten te laten voorschrijven zonder erover mee te mogen praten.

Jeremius
Jeremius17 mrt. 2017 - 23:00

De lage pond is ern feite een stiekeme loonsverlaging. De Britten zijn een groter deel van hun inkomen kwijt aan import goederen. Je zegt het zelf, Amsterdam wordt te duur, de rest van Europa ook. Die gekke eilanders zijn inderdaad behoorlijk gestoord, behalve enkelen, die verdienen heel behoorlijk aan een landsbrede loonsverlaging van 10 of meer procent.

Voice
Voice18 mrt. 2017 - 9:36

Doet het allang. De Britse bank heeft al aangegeven dat de economie sinds de uitslag sterk aan het groeien is. Lage Pond is niet erg, omdat loonkosten de belangrijkste kostenposten zijn op productie. De UK zal aankomende jaren flinke groei gaan beleven in de export, door juist de verlaging van de Pond. Verder zullen ze zonder tarieven kunnen handelen met de rest van de wereld, als ze uit de EU stappen. Ze kunnen zelf afspraken maken over import of export tarieven, wat het land ook een flinke boost zal geven. De visserij zal ook weer een winst gevende tak worden, omdat nu de wateren van de UK vallen onder de EU en dus ook NL-ers of Noren, Fransen hierop mogen vissen. De UK doet het op moment goed, ook al vertellen Pechtold en Rutte hele andere zaken. Zegt men ook over de USA. Business is booming, Down Jones sky rockening.

Rara2
Rara218 mrt. 2017 - 10:38

Eens, met zwiterseland gaat het ook prima. Daar wonen de gelukkigste mensen. Niemand die daar ook maar even nadenkt om eu lid te worden.

Jeremius
Jeremius18 mrt. 2017 - 19:26

EVoor ieder land is het anders omdat ieder land uniek is. Het is bijzonder dom om de EU te willen verlaten omdat Zwitserland geen lid is geworden. Overigens zit Zwitserland tot aan de nek in de EU, maar ze hebben geen stemrecht, en ze zijn gelukkig. Dat zouden Nederlanders ook kunnen zijn, als een van de rijkste landen (per persoon) ter wereld.

JanB2
JanB220 mrt. 2017 - 6:25

HET pond.

Anoniempje4
Anoniempje417 mrt. 2017 - 18:04

Ik wens ze oprecht veel succes. Maar ze hielden schijnbaar veel hervormingen in de EU tegen dus wellicht kan de EU nu doorpakken en verbeteren. Maar ze glyfosaat gaan nu toch toestaan omdat ze de rapporten van de fabrikant wel meenemen in de beslissing en die van bv WHO niet en dat gaat tegen hun eigen wetten ingaat. Het moet onomstotelijk bewezen zijn niet schadelijk te zijn, dat is het nog niet aangezien er tegenstrijdige rapporten zijn van gerespecteerde organisaties. Dat zou wel de indruk geven dat ze ook inmiddels aangestuurd worden door het grote geld in de wereld ipv door en voor ons. Dan kunnen we eigenlijk net zo goed ook gewoon alle overheden gaan privatiseren.

Phil2
Phil217 mrt. 2017 - 15:31

Het is op de BBC dag na dag hét item waar over gediscussieerd wordt. Een commentator vatte het goed samen: het VK moet er (bijna) per definitie op achteruitgaan, want als dat niet zo is, betekent het dat uittreden profijtelijker is dan lid blijven, en dat wil de EU voorkomen. Dat zou het hek van de dam zijn.

6 Reacties
Jeremius
Jeremius17 mrt. 2017 - 23:02

De mensen zijn er al behoorlijk op achteruit gegaan. De ponden die ze verdienen zijn overal ter wereld 10 of meer procent minder waard.

Robbels
Robbels17 mrt. 2017 - 23:14

Dat is inderdaad een vrij simpele, heldere analyse en tegelijkertijd hoe het gespinned gaat worden door de Brexit-voorstanders/EU-tegenstanders. De waarheid is simpeler en komt op hetzelfde neer. Er is geen enkele club op de wereld waar niet-leden meer voordelen genieten dan leden zolang het zaken betreft waar de club directe invloed op heeft. Dat is namelijk in essentie de bestaandsreden van de club: het creeren of afdwingen van extra voordelen. Zoals je het schrijft lijk je de mogelijkheid open te houden dat de EU bewust beleid gaat neerzetten om het VK te straffen voor zijn uittreden. De waarheid is dus cynischer: het is een fundamentele onmogelijkheid om het VK een gunstigere deal te geven dan wat ze huidig hebben. Het tragische is het feit dat Britse politici dit naar alle waarschijnlijkheid doorhebben en tegelijkertijd doorhebben dat men dit nooit fatsoenlijk verkocht gaat krijgen aan het volk.

Jeremius
Jeremius18 mrt. 2017 - 7:07

Robbels, de EU gaat de UK behandelen als een willekeurig land ergens ter wereld. Dat is geen afstraffen. Dat is realiteit. Het is geen kleuterschool maar gewoon keihard zakendoen. Het zal de Britten tegenvallen.Misschien is een associatieverdrag iets, maar dat kost een paar jaar onderhandelen. En in die tijd is het moeilijk.

Jeremius
Jeremius18 mrt. 2017 - 7:09

Er zit een behoorlijke dosis Calimero denken bij de BBC, dat blijkt.

Robbels
Robbels18 mrt. 2017 - 9:02

@ Jeremius, Ik bedoel exact wat je schrijft. Het is geen afstraffen; dit is gewoon de harde werkelijkheid. En ik denk dat een heleboel VK-politici dat stiekem ook wel snappen.

JanB2
JanB220 mrt. 2017 - 6:25

Prima analyse. Hopelijk heeft men in dit in de continentale hoofdsteden ook door.

Cliff Clavin
Cliff Clavin17 mrt. 2017 - 15:28

Gevaarlijke dwaasheid. En de Schotten dan maar piepelen omdat die zelf ook uit een gemeenschap willen treden. Meh. Het zal betrekkelijk kort duren voordat May et al hun verdiende loon krijgen.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer217 mrt. 2017 - 15:27

GB is op de goede weg. Het is eigenlijk een klein wonder dat men werkelijk doorgaat met de Brexit.

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin17 mrt. 2017 - 17:55

Ja, het is een klein wonder. Elke verstandige en bezonnen mens was halverwege gekeerd. Maar de Tories gaan door tot aan het bittere einde. Laat dan de Schotten zich verzelfstandigen, en bij de EU blijven, links of rechtsom. Over tien jaar de comedy-serie: 'Little Britain'.

Robbels
Robbels17 mrt. 2017 - 15:22

'Hierop volgde luid applaus uit de zaal. May geeft aan optimistisch naar de toekomst van Groot-Brittannië te kijken. Volgens haar is de weg vooruit een onzekere, maar een die zal leiden tot een betere toekomst voor de kinderen en kleinkinderen van het Verenigd Koninkrijk. Ze wil een betere deal onderhandelen met andere landen voor de ‘gewone, werkende mensen thuis’.' Hoewel ik een totaal tegenstander ben van Brexit-idee, hoop ik oprecht van de Britten dat het ze zal lukken om die betere toekomst te realiseren. Ik zie gewoon niet #hoedan?

2 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen17 mrt. 2017 - 22:40

#hoedan? Door in plaats van 1 club ambetenaren te betalen die in EU verband onderhandelen 25 clubs van ambtenaren te betalen die op bliateraal niveau precies hetzelfde doen.

Robbels
Robbels18 mrt. 2017 - 5:07

@ Jansen en Jansen Precies! Lekker efficient! Kan men in ieder geval achteraf wel claimen dat men alles zogenaam soeverein heeft geregeld.

hasp52
hasp5217 mrt. 2017 - 14:33

keep on dreaming