Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

GroenLinks wil het land schoonmaken

  •  
18-08-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
sap_300_03.jpg
Te weinig oog voor duurzaamheid maakt Nederland een van de vieste landen van Europa
In Utrecht gaf lijsttrekker Jolande Sap de aftrap voor de campagne van GroenLinks. Daarbij presenteerde ze een campagnefilm en vijf beloftes aan de kiezer.
GroenLinks kiest er voor zichzelf neer te zetten als milieupartij. En dat is volgens GroenLinks hart nodig:
Alleen Malta, Cyprus en het Verenigd Koninkrijk wekken minder schone energie op dan wij. Nergens in Europa is de lucht zo vies, het water zo vuil en zo weinig natuur over als in Nederland”, zegt Sap. Volgens Sap komt Nederland sterker uit de crisis door radicaal te kiezen voor vergroening van de economie: “Nederland heeft een enorm potentieel aan innovatieve en groene ondernemers. Initiatieven van mensen die met elkaar zelf energie opwekken schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat potentieel moeten we volop de ruimte geven.”
Sap stelt dat Nederland teveel naar binnen is gekeerd: “Nederland moet weer gidsland worden.” Om dat te bereiken kijkt de partij in de campagnefilm naar het buitenland.
Ook doet de partij vijf beloftes :
– We stoppen met subsidies voor vervuiling en verspilling – We verlagen de belasting voor mensen die werken – We investeren in onderwijs – We verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt – We pakken de banken aan
Wat vind je van de campagnefilm? Spreken de beloftes je aan?
Handig! Al het nieuws over de verkiezingen op Joop Verkiezingsoverzicht.
Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

vriest
vriest18 aug. 2012 - 17:18

en wij zorgen er voor dat alles wat ik jolande u beloof zoals alles wat ik in het vorige kabinet kunduz voor getekend heb na 12 -9 beslist niet uitgevoerd word he mevr sap

Michiel Online
Michiel Online18 aug. 2012 - 17:18

dit zijn punten die we allemaal moeten beseffen het zou eigenlijk niet eens politiek gevoelig moeten zijn

imalama
imalama18 aug. 2012 - 17:18

*Malta +/- 400.000 inwoners *Cyrpus +/- 1.100.000 inwoners *Verenigd Koninkrijk +/- 60.600.000 inwoners -Tja die zijn compleet vergelijkbaar dus die op een hoop gooien heeft zin. *Nergens in Europa is de lucht zo vies -Bent u Mvr.Sap, wel eens in een grote stad geweest, misschien zelfs buiten Nederland? Vergelijk dat eens met de plaatsen aan de kust en oppervlakte van het desbetreffende land? *het water zo vuil -Wel eens een gracht in België geroken? *en zo weinig natuur over als in Nederland. -Nederland is helemaal niet klein en heeft ook geen hoge bevolkingsdichtheid... *Nederland heeft een enorm potentieel aan innovatieve en groene ondernemers. -Dat is mooi, dus hoeft u zich geen zorgen te maken hoe wij daarin er nationaal voorstaan, ondernemers behoeven geen babyvoeding weliswaar? *Initiatieven van mensen die met elkaar zelf energie opwekken schieten als paddenstoelen uit de grond. -Dat is fijn, tenzij u op mijn sexleven doelt, laat staan op mijn paddestoel.. (sorry, kon het niet laten, ik ga mee in infantiliteit..) *Dat potentieel moeten we volop de ruimte geven. -Dat is er niet, of u moet van een wetenschappelijke revolutie weten dat geen ander nog beseft. Dan gaan we over op beloftes die niet waargemaakt kunnen worden, dus spreken wij als seculiere partij het geloofs-aspect aan * We stoppen met subsidies voor vervuiling en verspilling - Daar zal de Agriculture Nederlander blij mee zijn. * We verlagen de belasting voor mensen die werken. - Het verschil halen we op de minder bedeelde? * We investeren in onderwijs. - Mocht u willen investeren in Bèta onderwijs, dan hebben we er wat aan. * We verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt. - Hoe kan je een verzekering aanbieden voor personen voor wie het al een feit is? * We pakken de banken aan. - Oh ja? U gaat er op zitten? Erken liever eerst dat u er geen enkel vat op heeft en dat u daar wat aan gaat doen?

HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Het probleem van GroenLinks is dat de Kamerfractie anders denkt en doet dan de rest van de partij. De Kamerfractie bepaalt de inhoud van de campagne Kijk naar het filmpje, het gaat niet over mensen, en voordeel voor kiezers, het gaat over het land en investeren. Dit filmpje is voor investeerders en bedrijven, de lobbyisten waar de Fractie kennelijk mee praat. Dat klinkt door in de campagne. Dat is jammer, in het land zijn lokale GroenLinksers wel degelijk met mensen bezig, betekenis voor mensen te creëren. Lobbyisten ontnemen de Kamerfractie en dus de campagne de blik op de echte maatschappij waar de kiezers zitten. De Noordzee offshore windparken actie is een mooi voorbeeld, de offshore wind-bedrijfs lobbyisten hebben een voorstel gedaan, informatie gegeven, en er rolt een keurige actie uit. Nuttig voor " het land" en de winst van de betrokken bedrijven. Maar beste GroenLinks Kamer Fractie, bedrijven stemmen niet. Op de Noordzee heb je NUL kiezers gesproken.. Die kiezers staan naar de ruggen van de kamerleden te kijken. Wanneer gaan jullie nu echt campagne voeren voor burgers? Bijvoorbeeld om samen met STEMMERS windparken op het land te bouwen. http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/15447_laten_we_cooperatieve_windmolenparken_bouwen/ Offshore windparken zijn betekenisloos voor kiezers, ze zullen er niet aan mee kunnen doen. Windparken op het land, die hebben wel betekenis voor kiezers. Meer dan 70% van de mensen wil windparken op het land, voor zijn eigen duurzame energie. Geef die windparken een positieve GroenLinks betekenis, daar zijn de leden in het land al lang mee bezig. Ga die GroenLinksers en anderen in het land echt helpen, zij zijn het betekenis volle deel van de campagne, voor GroenLinks. Je hebt nog maar een paar dagen om dit goed te doen. Die bedrijfs lobbyisten klagen echt niet als GroenLinks hen heel groene veel klanten bezorgt. Dat is de goed manier om de economie te vergroenen, klanten creëren, de goede bedrijven en de markt springen daar dan wel op in.

HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Zie ook het blog van GroenLinks wethouder Thijs de la Court uit Lochem Een voorloper in integrale duurzame ontwikkeling http://thijsdelacourt.nl/post/29615586856/met-de-wind-in-de-rug-verkiezingen-duurzaamheid-en

bruces
bruces18 aug. 2012 - 17:18

Sap. Niet opgelet op school ? De Rijn komt uit Duitsland. De Maas komt uit België. De wind komt soms via het Roergebied. Soms via Antwerpen. Soms uit het westen. Dat wordt filtreren en stofzuigen bij de grensovergangen.

dollen
dollen18 aug. 2012 - 17:18

als ze in een diezel lok/trein zit,, moet ze zich toch eens beter voor laten lichten.

Joeri2
Joeri218 aug. 2012 - 17:18

Kijk het gaat er natuurlijk niet om om een paar mooie ideetjes voor te stellen. - We stoppen met subsidies voor vervuiling en verspilling - We verlagen de belasting voor mensen die werken - We investeren in onderwijs - We verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt - We pakken de banken aan Belasting verlagen voor mensen die werken. Misleidend, de belasting verlaging is voor de werkgevers, zodat ze meer werknemers kunnen aannemen. Maar wil TNT post meer mensen aannemen? Hoeveel huisvrouwen heb je nodig om een kaartje te dragen? Meer chauffeurs op de besteldienst Albert? Meer juffrouwen achter de kassa? Welnee, die "groener" subsidie gaat naar automatisch karretje lezer dat er geen vervuilende medewerkers meer nodig zijn. Investeren in onderwijs. Beetje moe wordt je van de gedragsveranderingen die GL wil forceren. Voordat je het weet zegt GL via een wet waar en waneer je naar de WC mag. Te duur? Lijkt mij een relatief begrip. Wat mij betreft mag zorg helemaal niet duur zijn. Maak het maar goedkoop. Bovendien, wat is te duur? Veel geld hoeft helemaal niet te duur te zijn als het het geld waard is... Banken aanpakken? En de stoelen dan? haha, flauw. De banken hebben niks verkeerd gedaan, het zijn de bank medewerkers die liever een dikke bonus hadden dan een Europa zonder crisis. Wat gaat GL doen? Bij G&S de miljarden ophalen? Elke "aanpak" van "de banken" komt regelrecht in de kosten van de betalingen, ie de klanten van de banken. Zijn er nog Nederlanders zonder bank? Kun je je loon ook cash krijgen dan? Gaat GL een staatsbank beginnen dat alleen pinnen en giro doet zodat omvallende hypotheek banken gewoon kunnen omvallen? Nee dus. Lose kreet zonder enige grondslag op succes. En het gaat natuurlijk helemaal niet over die 5 leuke ideetjes, de koekjes bij de zure koffie. In een Kunduz coalitie gaat de vvd-oorlogsmachine gewoon door. JSF voor 150 miljoen per stuk. De makkelijke ontslagen gaat gewoon door, met de wijziging dat de werkgever geen straf krijgt. Op dit moment is de werkeloosheid nog gewoon stijgende, dus het idee dat werkgevers makkelijker mensen aannemen omdat ze ze makkelijk kunnen ontslaan is kul, ze kunnen ze nu al makkelijk genoeg ontslaan. Ze gaan echt geen mensen aannemen als ze die ze nu hebben al niet kunnen betalen... tenzij ze natuurlijk makkelijk kunnen inruilen voor goedkopere werknemers. Dat zal met NewKunduz dan ook massaal gaan gebeuren. En de andere partijen dan. Is het echt nodig om GL te stemmen? Wat kan GL wat niemand anders kan? Als ik zo kijk naar die GL mevrouw die hier altijd blogt wil ik ver van GL wegblijven. Die mevrouw die naar Cambodja vliegt om daar vanuit Hilton te kijken hoe het onderwijs daar beter kan en dan in het vliegtuig terug het leeslampje een uur uit doet op earth day... Die mevrouw die de Amsterdamse kanalen vol met bootjes wil gooien omdat een vriendin toevallig een bootje op koeienlucht laat varen ipv diesel. Daar heb ik mijn buik echt vol van. "Groene ondernemerschap" Dat laat ik dan liever aan een Greenpeace protester van PvdA over. Die verbranden niet voor 1500 liter per 100 km aan kerosine om andere op te dragen voortaan kraanwater te drinken. Maar de echte problemen liggen ook niet dat de vervuiler subsidie krijgt. Een pak boterhamvlees kost in frankrijk of zwitserland 4 euro per 100gr. Het zal de Nederlandse klant een zorg zijn dat de Nederlandse boer per varken slechts 20 cent verdient. En het zal de Nederlandse klant ook een zorg zijn dat de helft van zijn kip eigenlijk water is. En dat komt omdat elke Nederlander een BalkySapje is... Een boekhoudertje dat liever margarine heeft dan boter, want dat is "net zo goed" omdat het goedkoper is. Ze heeft liever een IKEA bank ipv een Molteni, en die is dan opeens "net zo mooi". Waarom? Cognitieve dissonantie reductie... Daarom is GL geen partij meer. Met Rosenmöller en Halsema heb je nog over het paard getilde betweters die tenminste nog wel wisten dat boter beter smaakt dan margarine. Met Sap wordt alles een kassabon, en daar zit DenHaag al vol mee.

dollen
dollen18 aug. 2012 - 17:18

en eeuu mevrouw? sap,,waneer komt er een kat op de koe,,mijn auto is schoner,, en wat vieze lucht?? deels afkomstig uit duitsland,,ik kan mij nog smog waarschuwingen herinneren,,bij oosten wind, en dan staan ze hier in nederland te meten,,en de nederlander dan de boel laten schoner worden??? en verlagen van belasting van werkenden??? maar mevrouw?sap toch u heeft net voorgesteld de km vergoeding te willen gaan belasten. en een uilskuiken bij u uit de partij gaat dan ook nog zeggen in navolging of opdracht van herr kamp,dan gaan ze maar verhuizen,,tja na 52 jaar verhuizen,je hele huurhuis met 25 meter tuin waar je geboren bent weg gooien,voor een vlatje 3 hoog, wandt je adere liefde d666 alexander,wil toch dat ik dan ook weer heel gemakkelijk ontslag kan krijgen,,god wat zijn jullie doorzichtig,dit zijn de partijen waar jullie het bed wel willen delen,,waar jullie de afspraken mee maken,,en dan mag het cda ook weer mee doen,,of niet,,oeps nee dat wordt moeilijk die zijn ineens tegen een boete die ze zelf wouden, jullie zijn allang weer bezig met het 3de kunduz stukje oplichting. ik hoop dat er meer mensen zijn in nederland die deze kunduz liefdes ook door hebben. en eeuu blijven de burgers belasting betalen aan de opvreter brussel,,en het dan in de form terug krijgen bij aanleg van flatjes van woningbouw verenigingen en industrie terijnen/bruggen waar de grote jongen dan voor een prikkie zijn loods/bedrijf neer kan zetten,neer gezet door onder cao werken de oostblokkers. we hadden maar +-200.000 werklozen zonder de import, en zo is de cirkel weer rond he,een goedkope nederlander 40 jaar timmerman mag nu aspergers gaan steken voor 500 minder,gedwongen en in een flatje 3 hoog,en zijn huis a 350 euri tja daar zitten nu 6 polen in met een gezamelijk inkomen van 8000 euro,en dat heet dan geen scheef wonen. hier wordt ook gebouwt met hulp van de EU

ElChe
ElChe18 aug. 2012 - 17:18

Notre vieille terre est une étoile Où toi aussi tu brilles un peu Je viens te chanter la ballade, la ballade des gens heureux je viens te chanter la ballade, la ballade des gens heureux

Xoral
Xoral18 aug. 2012 - 17:18

“Nederland heeft een enorm potentieel aan innovatieve en groene ondernemers. Initiatieven van mensen die met elkaar zelf energie opwekken schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat potentieel moeten we volop de ruimte geven.” Niemand krijgt de ruimte. Zelf naar aardwarmte/geothermische energie boren? Verboden. De proefboring in Almere werd gestopt (overduidelijk een test om de wet te kunnen veranderen, in nadeel milieu, want aardwarmte zou al onze woningen spotgoedkoop en schoon kunnen verwarmen, scheelt enorme hoeveelheden CO2) Getijdenenergie wordt genegeerd, blauwe energie ook. Echte groene innovatie mag niet, wordt tegengewerkt, tegengehouden. Griet Titulaer's Huis van de Toekomst heeft de toekomst nooit gehaald, zelfde als Wubbo Ockels elektrische superbus, mag niet in Nederland rondrijden. Groen en blauwe innovatie is verboden in dit systeem, waar velen een rode en blauwe pil hebben geslikt. Die groene pil mag gewoon niet worden geslikt.

Sternenstaub
Sternenstaub18 aug. 2012 - 17:18

"GroenLinks wil het land schoonmaken Te weinig oog voor duurzaamheid maakt Nederland een van de vieste landen van Europa" Een groene economie die niet sociaal is, maakt het land niet schoon, maar laat het even vies blijven als rechts het heeft gemaakt in de afgelopen tien jaar. Sociaal-economisch is namelijk één begrip, één werkelijkheid, en als we die eerlijk zouden delen, dan werd er wellicht schoongemaakt wat rechts heeft viesgemaakt, en dan werd het land sociaal-economisch vanzelf sterk en duurzaam. Groen is natuurlijk ook belangrijk, maar mensen zijn nét iets belangrijker. Maar goed, doe je best op de waardevolste punten, GroenLinks, en dan zie ik het wel, of niet, maar ik hoop natuurlijk van wel.

Yggdrasil
Yggdrasil18 aug. 2012 - 17:18

Wanneer GroenLinks Nederland wil ontdoen van het vuil en eventueel ongewenste elementen dan zou men eens kunnen beginnen om Wilders en zijn halfwas criminele fractie buiten de landsgrenzen te kieperen. Daar zou het land al een stuk schoner van worden.

denmol
denmol18 aug. 2012 - 17:18

Met het lekkere wijf proberen uit te hangen ben ik bang dat Jolande Sap Groen Links ook niet meer stemmen brengt dan de schamele vier zetels waarop ze nu in de peilingen staan.

roher
roher18 aug. 2012 - 17:18

oeps: corr: pan uit rijzen

HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Of GroenLinks het echt beter gaat doen is de vraag. In het nieuwe partijprogramma hebben ze inderdaad als beste geregeld om burgers invloed te geven en kans op voordeel uit een windpark. Windparken zjn d ebelangrijkste en goedkoopste manier voor meer duurzame energie. Dus ze verdienen de stem van de 70% Nederlanders die ook een duurzamer Nederland willen. Wat duurzaamheid betreft is het partijprogramma beter dan PvdA, SP en CDA. Andere partijen doen er niet zo veel toe vwb duurzaamheid, of ze zijn te klein, of ze doen niets aan duurzaamheid. Zoals de Rutte recessie. Het probleem met GroenLinks is dat de fractie zelf andere keuzes maakt dan in het partijprogramma staat. Ze promoten de Noordzee als plek voor windparken. Daar zouden burgers in moeten investeren. Maar windparken op het land zijn veel goedkoper, en daar werken lokaal GroenLinksers ook al aan. Commerciele windcowboys willen juist geld verdienen met windparken op het land, door burgers systematisch buiten te sluiten. En de GroenLinks Kamerfractie doet daar niets tegen, ze negeren het. Ze wijzen hun kiezers op de veel duurdere windparken op de Noordzee. Ik vind dat kwalijk van de GroenLinks Fractie.

[verwijderd]
[verwijderd]18 aug. 2012 - 17:18

"- We stoppen met subsidies voor vervuiling en verspilling - We verlagen de belasting voor mensen die werken - We investeren in onderwijs - We verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt - We pakken de banken aan" hmm subsidies, op het moment zit op energie een enorme belasting (66%% van de energieprijs is belasting) idem op brandstoffen het enige wat kunstmatig laag gehouden wordt is de prijs van groene stroom, hoe gl dat wil doen als ze voor 10 miljoen mensen windenergie willen gaan (laten) regelen is me een raadsel, of toch niet want het gaat niet gebeuren we verlagen de belastingen voor mensen die werken, ja maar door voedsel brandstof energie en zorg veel duurder te maken hou je weinig over. we investeren in onderwijs. Gek genoeg is geld niet het probleem, er is bv gedurende paars miljarden extra naar onderwijs gegaan (d66 wilde dat graag) en het heeft niet tot betere kwaliteit geleid, ja de investeringsfondsen van scholen werden goed gevuld, jammer van het speculeren ermee, ja de bazen (veel zelfs ex politici) vingen mega salarissen maar beter onderwijs nee dat niet. Daar is een andere denkwijze voor nodig, 1 die je beter zelf kan bedenken anders moet er weer hoop geld naar adviseurs we verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt, hmm gepasseerd schip lijkt me, veel mensen is het inmiddels noodzakelijk geworden om extra's te schrappen en alleen de basispolis nog te nemen (misschien idee de wanbetalers ook eens aan te pakken) we pakken de banken aan, hmm tja weet je de banken zijn een onderdeel van, dat daar dingen niet goed gedaan zijn dat is evident, maar de banken hebben alleen maar de ruimte gegeven die ze hebben gekregen, erger nog overheden en dus politici zijn in bijna alle crisissen mededader of zelfs aanstichter de subprime hypotheekmarkt is ontstaan door de politiek, die vervolgens het toezicht liet zitten de eurocrisis, zwakke politici die geen nee durfde te verkopen aan landen die de euro wilden maar daar niet klaar voor waren

1 Reactie
HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Wat GroenLinks bedoelt is dat ze stoppen met de 5 miljard subsidie aan bedrijven voor hun energie verbruik 66% die jij bedoelt geld alleen voor consumenten MKB bedrijven betalen maar 33% Grootverbruikers betalen maar 8% Een super CO2 vervuilers zoals Hoogovens betalen niets. Afgezien van de supervervuilers wil GroenLinks die 5 miljard subsdie stoppen

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen18 aug. 2012 - 17:18

Allemaal waar, allemaal belangijk. Als oud lid, en als persoon die nu voor het eerst in mijn leven niet GroenLinks gaat stemmen geef ik GroenLinks het gratis advies de prioriteit te leggen bij het schoonmaken van GroenLinks.

3 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer18 aug. 2012 - 17:18

"geef ik GroenLinks het gratis advies de prioriteit te leggen bij het schoonmaken van GroenLinks." Tja dat is belangrijk. Even belangrijk lijkt mij dat GL de groene kant naar voren haalt. Die is wat verwaarloost de laatste jaren. Vergelijkbaar met het afschudden der veren door Kok bij de PvdA. Het is altijd slecht voor een partij als je je kernwaarden, je reden van bestaan verwaarloost of zelfs weggooit. Voor de PvdA is het mogelijk te laat en het lijkt erop dat GL er inmiddels niet veel beter voor staat.

reinouts
reinouts18 aug. 2012 - 17:18

U denkt dat GL met navelstaren de verkiezingen zal winnen?

HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Op welke manier en plekken moet GroenLinks schoon gemaakt worden volgens jou?

Meta Foor
Meta Foor18 aug. 2012 - 17:18

GL moet maar fuseren met de PvdD ; allebei snoezig , maar wel beetje wereldvreemd; soort kantjes aan de BH ; leuk maar onnodig

4 Reacties
JanB2
JanB218 aug. 2012 - 17:18

Ik vind kant aan een BH of andere lingerie niet eens mooi. Agnes Kant vond ik daarentegen een fraaie verschijning.

imalama
imalama18 aug. 2012 - 17:18

Ik vind niet dat je die 2 partijen moet vergelijken, dat is een belediging richting de PvvD. PvvD komt iig. nog met argumenten om inhoudelijk in te gaan op de onderwerpen die de kamer bespreekt, en eindigt dan met we zijn tegen de bio-indurstie als semi-gimmick, maar dat is iig nuchterder en wijzer dan lopen leuren met stekkerdozen en dergelijke.

Tom Meijer
Tom Meijer18 aug. 2012 - 17:18

" maar wel beetje wereldvreemd" Als je dit soort voorstellen die tot de veren van GL behoren als wereldvreemd bestempelt, dan staat het voor mij wel vast dat jij hier de wereldvreemde bent.

HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Gezien de lage peilingen zijn de stemmers al overgestapt GroenLinks onderscheid zich juist van de PVDD, door de daadkracht De afdeling Greenpeace en natuur en Milieu van GroenLinks kan wel beter overstappen naar de PVDD Die invloed is schadelijk voor GroenLinks http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2012/07/greenpeace-en-de-natuur-en-milieuclubs-zijn-schadelijk-voor-linkse-politieke-partijen/

trujac
trujac18 aug. 2012 - 17:18

Als Groenlinks nu eens begint met het neo-liberalisme bij het oud vuil te zetten dan komt die schone en groene energie vanzelf wel. Het is immers het neo-liberalisme die allerlei op winst jagende vervuilers vrij spel geeft.

2 Reacties
rbakels
rbakels18 aug. 2012 - 17:18

Nee, je kunt het liberalisme juist gebruiken. Economen spreken van "internalisatie van externaliteiten": door bijv. energiebedrijven voor milieuschade te platen betalen zullen zij - en hun klanten de juiste keuzes maken, met het oog op het milieu. Alleen zou dit bijv. de benzine veel duurder maken - en je moet wel heel erg groen zijn om dat toe te juichen.

toshiba
toshiba18 aug. 2012 - 17:18

En dat is nu precies wat GroenLinks ook beoogt. Staat klip en klaar in het programma.

JanB2
JanB218 aug. 2012 - 17:18

Bla, bla, bla, bla, bla, bla................................. Een haast in zichzelf strijdig verkiezingsprogramma. Hoe kun je investeren in onderwijs (daar zijn inderdaad miljarden extra nodig) en tegelijkertijd de belasting verlagen en hoe kun je de zorg betaalbaar houden (over verbeteringen in de zorg hoor je ze niet eens) en tegelijkertijd de belastingen verlagen. Kompleet in de zweefmolen die lui.

2 Reacties
reinouts
reinouts18 aug. 2012 - 17:18

Allemaal keurig doorgerekend hoor. Dat u het niet snapt betekent denk ik dat u zich eerst eens in de plannen zou moeten verdiepen voordat u oordeelt.

toshiba
toshiba18 aug. 2012 - 17:18

Het is een verschuiving van belasting, niet belastingvermindering. Programma goed lezen.

Rode druppel
Rode druppel18 aug. 2012 - 17:18

We verzekeren dat voor niemand zorg te duur wordt. In het Kunduz akkoord werd de eigen bijdrage verhoogd. Hier was GL mee akkoord. En dat onder de wetenschap dat vele mensen hun premie niet eens kunnen betalen.

1 Reactie
reinouts
reinouts18 aug. 2012 - 17:18

Wat gecompenseerd wordt voor de lage inkomens ja. Dat "vergeet" je erbij te vertellen.

Michiel Online
Michiel Online18 aug. 2012 - 17:18

het is wel te merken aan de reacties op deze website dat velen nog niet begrijpen wat klimaatverandering inhoudt.

3 Reacties
lancelot2
lancelot218 aug. 2012 - 17:18

Daar heeft den mensch geen invloed op. De gezonde medemensch wéét dat, en stemt daarom? geen groen links.

dollen
dollen18 aug. 2012 - 17:18

jawel hoor maar kom niet aan met temp verhoging, daar zijn de meningen lang niet over eens kijk maar eens hoe een uk minister de complete eu voor rotte vis uitschold omdat ze liepen te liegen.over cijvers. en kijk bv eens tv,en hoor hoe de plaatselijke bevolking reageerde op wat eco onderzoekers,wat doen die hier dan,er is nog nooit wat veranderd,, een voorbeeld geen waarheid dus, bv bij kippe eieren onderzoek,,eeuu we krijgen maar 10.000 dollar,,ooo we zeggen het onderzoek te doen in verband met de global verwaming,huppa half miljoen,,begrijp je wat ik bedoel,, de tegenstanders 10.000 de voorstanders half miljoen, wandt er valt te verdienen,aan ja te zeggen,en dat werkt bij mij op me zenuwen. als je olie in prijs (afspraaken) hoog wil maken en houden etz gas wat gewoon wordt afgefakkeld met alle schade die dat veroorzaakt,te duur voor op te vangen? of te vervuild??.ik kan het verschil van verbranden in bv kassen stroom centrales etz of arme landen shell niger,niet plaatsen wat het vervuil verschil is anders dan nodeloos vervuilend affakkelen. en lekker koppeld aan de olie prijs dus ook weer duur,wordt, en met elektrieke auto's aankomt wat deze zelfde broeders ook weer goed uitkomt,immers ze zitten daar ook tot aan de nek toe in,, maar waar komt de stroom vandaan,kern kolen gas, terwijl er aan de andere kant heel andere schone oplossingen zijn waar je geen nieuwe auto voor hoeft te kopen,,maar in je eigen auto kunt blijven sturen,, kort gezegt als je solar panelen wildt verkopen moet je niet beginnen met halve waarheden,maar gewoon zeggen dat het beter is,niet aankomen met het verhaaltje dat anders nederland onder water komt te staan,wandt dan ben ik weg, over onderwater komen staan gesproken, de overstromingen,buiten hun oevers treden van rivieren,,eeuu europa moest zo hard de extra honderden km aan natuurlijke stroom richting verkleinen naar een paar km,vrij vertaald he.en tja de watermassa neemt niet af dus krijg je op het laagste punt ineens tig miljoen kub extra te verwerken,terwijl dat vroeger nog 100?? km extra af te leggen had. en ooit een boer gesproken,,met ahum windmolen,,dat ding bracht voor hem haast net zoveel op als zijn bedrijf,,aan belastings geld dan he,en terug gegeven stroom.

Miesje3
Miesje318 aug. 2012 - 17:18

Ik zou zeggen kom maar op met jouw uitleg van wat klimaatsverandering dan wél precies inhoudt!? Wat staat er allemaal te gebeuren.. ik ben benieuwd. Dames en heren... Michiel gaat ons hier nu precies uitleggen wat moeder aarde allemaal voor ons in petto heeft! Michiel heeft het antwoord! Go Michiel !!

marietjejansen
marietjejansen18 aug. 2012 - 17:18

En wat gaan we doen met Kunduz ( kost €1.000.000 per agent)?

1 Reactie
dollen
dollen18 aug. 2012 - 17:18

die vervolgens weer een groepje buitenlander/trainers neer knalt,,gevangen genomen moet worden en bewaakt moet worden, en op het einde van dit gebed zonder eind,zijn we net zover als de russen toen waren,,en het rare is dat toen de talliban regering van de usa 260 miljoen kreeg,,om vrouwen te kunnen onderdrukken, en de rebellen wapens om zoveel mogelijk russen naar de eeuwige jachtvelden te sturen. maarja dan kun je eigenlijk india etz ook net zo goed verdelgen wand daar verminken of verbranden ze gewoon de niet gewillige meisjes, of gebruiken ze en dumpen ze na een paar dagen gewoon tussen het vuil buiten de stad. tja dat zijn vriendjes van het westen,plus wat extra kern wapens meen ik,en dan mag het.van ook usa vvd/cda/d666 en groen rechs.kundus hete het geloof ik dat clubje.

rbakels
rbakels18 aug. 2012 - 17:18

"hart nodig" = hard nodig Het is inderdaad bizar dat "groen" in ons land volstrekt uit de mode is, in tegenstelling tot bijv. bij onze oosterburen, maar of Sap hiermee nu een gat in de markt aanboort?? Het zou helpen als "groen" uit de sfeer van verwijten wordt gehaald: "gij zult niet vliegen", "gij zult niet hard rijden", maar als kans wordt gepresenteerd. Zoals het bedrijfsleven dat al doen, met HR ketels en zonnepanelen. Wat in elk geval erg zou helpen is een beter openbaar vervoer. Dat kan tegelijk als stimuleringsproject dienen voor de economie. Ik reis graag met de trein, ook internationaal, maar dat wordt onbetaalbaar. Treinen - zeker elektrische - zijn véél energiezuiniger dan vliegtuigen: ijzer of ijzer heeft bijna geen rolweerstand, en remenergie kan worden hergebruikt. Maar probeer maar eens een internationaal kaartje op een station te kopen! Als GroenLinks meewerkt aan de TOTALE AFSCHAFFING van de NS met z'n miserabele arrogante reizigersonvriendelijke instelling krijgen ze meteen mijn stem. En laat niemand denken dat de NS onmisbaar is. Op de langere afstanden zou ik ook graag meerdere aanbieders zien, dat is pas marktwerking! En het kan prima, nu de infrastructuur in een apart organisatie is ondergebracht (ook omstreden, maar busmaatschappijen hebben ook geen eigen wegen). Van Amsterdam naar Hengelo kun je al met de DB in plaats van de NS, en dat doe ik dan ook altijd. Jammer alleen dat je dan toch weer met onbeschoft NS personeel te maken hebt, dat bijvoorbeeld uitgebreid zit te bellen in de "Bordbistro" terwijl er bordjes hangen die verzoeken om dat na te laten. Maar ja, de DB ziet conducteurs als gastheren (treinstewardessen) terwijl NS-ers met een embleem op hun revers rondlopen dat aangeeft dat ze ook bereid zijn geweld te gebruiken. Een reiziger is voor de NS hoogstens een potentiële zwartrijder. Toen de PTT werd geprivatiseerd kermde die ook dat het een zootje zou worden, maar inmiddels hebben we een bloeiende handel in telecom en mobieltjes. De privatisering van de NS is een totale mislukking. Misschien ook omdat het talrijke NS personeel van oudsher sterk CNV-CDA georganiseerd was. Het CDA vervalt binnen kort gelukkig als factor. Dan kan de politiek - die nog steeds 100% eigenaar is van de NS - deze mastodont eindelijk slachten. Misschien komt er dan ook een eind aan het misdadige monopolie van de NS op stationswinkels, dat tot een duur en schraal aanbod leidt.

1 Reactie
trujac
trujac18 aug. 2012 - 17:18

Groenlinks het land schoonmaken? Dan zal Groenlinks toch eerst zelf de handen goed moeten wassen anders maken ze het alleen maar vuiler. Dat vraagt een intensieve behandeling want die neo-liberale smurrie die mede verantwoordelijk is voor de smeerboel in de wereld krijg je zo maar niet van je handen.

[verwijderd]
[verwijderd]18 aug. 2012 - 17:18

Groen Links wil de belasting verlagen (voor de mensen in het land die hard werken) Zit er nog licht tussen de VVD en Groenlinks? Belasting verlagen betekent natuurlijk ook minder inkomsten en dus minder geld voor overheidsinvesteringen of aflossen van schuld mocht dat nodig zijn. Waar is de econoom Sap mee bezig? Slijmen bij de vingerlikkers van Rutte.

1 Reactie
toshiba
toshiba18 aug. 2012 - 17:18

Nee, door de belasting op werk te verlagen, wordt het aantrekkelijker voor werkgevers om meer mensen aan te nemen. Dat betekent enerzijds minder uitgaven voor de overheid in de vorm van uitkeringen en anderzijds meer inkomsten via IB.

Klapschaats2
Klapschaats218 aug. 2012 - 17:18

Waar mensen zeer dicht op elkaar leven en er beperkte natuur aanwezig is om de lucht te filteren, bestaat de kans op beperkt vervuilde lucht. Dat is een relatieve typering, want de lucht is schoner dan ooit op de Veluwe, Drenthe en Friesland. Groningen zonder ik daarvan uit gezien de start van de kolencentrale. Wie steunde die ookal weer?

1 Reactie
HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Die groningese kolencentrale werd alleen door de gedeputeerde gesteund, niet door de partij. In het lente akkoord is juist geregeld dat kolencentrales weer kolen belasting gaan betalen. En RWE heeft al gehint dat ze overwegen om er iets anders dan kolen te gaan stoken, of hem helemaal niet aan te zetten

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos18 aug. 2012 - 17:18

Kortom, Groenlinks is wel naar Duitsland geweest om te kijken waarom de Groenen het daar zo verschrikkelijk goed doen en waar komen ze mee terug? Soortemet van vervuilersbelastingen, oude auto's uit de binnenstad weren en ander klein(burgelijk) groen bier. Verstop uw terrasverwarmers want de burgerwacht van GL komt je inspecteren. Waar is dat grote deltaplan voor de energie? Zoals De Groenen hun 'energiewende' met groot klaroengeschal de afgelopen tien jaar er door heeft gekregen. Waar is dat GL-deltaplan? En dan bedoel ik niet het simpele plan 'Met de wind in de rug'. Waar zijn GL-ers in groene bedrijven zoals SP-ers infiltreren in de wijken en de vakbonden? Ze moeten het land in, convenanten sluiten, bedrijven bij elkaar brengen en overheden dwingen groot te denken. Als je kijkt op de website van GL dan zul je weinig tot niets vinden over reeds bereikte succesen en behaald draagvlak. Zo blijft GL een mooiweerpraatclubje zonder resultaat. Helaas. Helaas.

1 Reactie
HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

Zie "Laten we Cooperatieve windparken bouwen" http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/15447_laten_we_cooperatieve_windmolenparken_bouwen/ Het partijprogramma klopt met de doelstelling van GroenLinks. alleen de Fractie gedraagt zich er niet naar, dat is jammer, omdat het GroenLinks programma wel het beste is voor burgers Je kunt je belangstelling voor voordeel uit een eigen windpark, melden op http://www.pakdewind.nl

roher
roher18 aug. 2012 - 17:18

Het is een goed streven, maar het filmpje is te mooi om waar te zijn, waar zijn de zonnenpanelen op het binnenhof, mooi toch? En wat betreft de jeugd in het idyllische groen van rust en stilte;... sinds wanneer zijn parken voor de stilte, dat is toch geweest. Vroeger kwam je er voor de stilte en de groenen-pracht, nu zie je overal elektronisch versterkte muziek de pan uit reizen zowel op strand als in park en bos, wat ook nog eens stroom vreet. Horen we nog de golfslag als je op het terras zit en zien we nog de natuurlijke kleuren van het zand bij zonsondergang? Er komt nml, steeds meer feestverlichting in de vorm van schijnwerpers. Graag ook aandacgt voor 50 plussers die en masse aan de kant staan, een bonus op werk gaat hun neus voorbij.

1 Reactie
HenkDaalder2
HenkDaalder218 aug. 2012 - 17:18

het filmpje gaat over Duitsland Niet over Nederland In Duitsland is 50% van de windparken een burger windpark In Nederland is dat minder dan 0,5% Dus GroenLinks verwijst naar een land dat 100 keer beter is dan Nederland