Joop

GroenLinks wil blijkbaar liever regeren dan de PvdA

  •  
13-05-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
40706314271_ffba819825_o

© cc-foto: Friends of Europe

De verkiezingsbelofte dat PvdA en GroenLinks niet zonder elkaar zullen gaan regeren schijnt Klaver ook al vergeten te zijn
De nieuwe informateur, Mariëtte Hamer, heeft minstens één ding gemeen met Herman Tjeenk Willink. Net als haar voorganger maakt ze deel uit van de PvdA. Dat is vast geen toeval. Het lijkt misschien vreemd om steeds iemand van een partij met maar negen Kamerzetels tot informateur te benoemen, maar het motief ligt nogal voor de hand. VVD, D66 en CDA hopen dat de PvdA bereid is de opengevallen plek van de ChristenUnie in te nemen in de regeringscoalitie. En wie zou die partij beter kunnen overhalen dan een prominent lid van deze club? Hamer zat zestien jaar in de Tweede Kamer voor de sociaaldemocraten. Van 2008 tot 2010 was ze zelfs fractievoorzitter. Ook is ze nog interim-partijvoorzitter geweest. Je mag dus aannemen dat ze enig gezag heeft in PvdA-kring.
Het vervelende voor de drie partijen van de oude coalitie is dat de PvdA vooralsnog geen aanstalten maakt om mee te gaan regeren. Partijleider Lilianne Ploumen vindt de voorstellen van VVD-leider Mark Rutte om de bestuurscultuur te veranderen nog altijd ‘onder de maat’. ‘Ik ben vandaag niet van oordeel veranderd,’ zei ze gisteren in een Kamerdebat, met een verwijzing naar de motie van wantrouwen die ze eerder steunde.
Ook GroenLinks stemde destijds voor die motie, die werd ingediend toen bleek dat Rutte CDA’er Pieter Omtzigt naar een ‘functie elders’ had willen dirigeren. Maar partijleider Jesse Klaver klonk gisteren toch een stuk minder afwijzend over Rutte. Weliswaar koestert hij weinig hoop dat de demissionaire premier zich plotseling als een Grote Hervormer zal ontpoppen, maar zijn toon was milder dan die van Ploumen. Klaver wil duidelijk de ruziefase in de formatie achter zich laten en gaan onderhandelen over de inhoud. ‘We kunnen proberen dingen anders te doen,’ sprak hij vergevingsgezind.
Ook eerder in de formatie liet de GroenLinks-leider al doorschemeren dat hij bereid is tot de nodige concessies. Vier jaar geleden verliet Klaver nog de onderhandelingstafel omdat hij vond dat VVD, CDA en D66 – ook destijds de beoogde regeringspartners – te weinig tegemoetkomend waren in het vluchtelingendossier. Maar aan het begin van het huidige formatieproces bleek hij als een blad aan een boom te zijn omgedraaid. Hij verklaarde geen plannen te hebben het asielthema opnieuw ‘op te spelen’. Bij voorbaat legde hij zich neer bij een ‘Europese oplossing’, die hij in 2017 nog zo ferm afwees.
Trouwens, de verkiezingsbelofte dat PvdA en GroenLinks niet zonder elkaar zullen gaan regeren schijnt Klaver ook al vergeten te zijn. Ploumen herhaalde aan het begin van de formatie nog een keertje dat zij niet zonder linkse partner in een kabinet stapt, maar Klaver had het er niet meer over. Zou hij het zich nog wel herinneren? Je krijgt haast de indruk dat GroenLinks liever wil regeren dan de PvdA.
Misschien heeft dat iets te maken met de voorgeschiedenis van de twee partijen. De PvdA heeft al vele malen deel uitgemaakt van kabinetten, ook met de VVD. Vooral de laatste maal – Rutte II (2012-2017) – zal haar heugen. De sociaaldemocraten leden vervolgens een verkiezingsnederlaag van 29 zetels, een nationaal record. Een dergelijke ervaring maakt je terughoudend. GroenLinks daarentegen heeft nog nooit geregeerd. Het heeft vast spijt dat het de gelegenheid daartoe vier jaar geleden heeft laten schieten. Nu is de partij kennelijk vast van plan de herkansing te grijpen. Ook al heeft ze zes zetels minder dan de vorige keer. En ook al heeft de beoogde premier intussen wel heel erg veel last van geheugenverlies gekregen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (61)

Break on through
Break on through14 mei 2021 - 14:25

Beste wat dit land kan overkomen is nu een kabinet met PvdA én Groenlinks natuurlijk. Is helemaal geweldig natuurlijk met de VVD op de oppositiebankjes. Zie je het voor je? VVDers lekker met de voetjes op de bankjes VVD clubliederen de kamer in lallen met in de ene hand een portie bitterballen en de andere een glas lauw bier. Komt geheel overeen met hun niveau nietwaar? :)

Sonic2
Sonic214 mei 2021 - 13:49

Ik heb een beetje het idee dat Klaver en Ploumen ook willen mee regeren omdat het alternatief een discussie is over hun leiderschap. De PvdA verloor heel licht bij de verkiezingen en Groenlinks verloor dik. En een discussie over zowel het leiderschap als Ploumen en Klaver lijkt me uiterst gerechtvaardigd. Maar het is extra moeilijk om je leiders weg te sturen als ze straks aan de formatie tafel zitten. Groenlinks zal de klappen gaan opvangen in het nieuwe kabinet. Waar Klaver mee thuis zal komen, zal bij lange na niet genoeg zijn voor de Groenlinks achterban en dus zal het daar jaren lang een rotzooi worden. Bij de PvdA ligt dat wat minder erg.

1 Reactie
Pater
Pater15 mei 2021 - 10:02

61 % van de GL-achterban is vóór meeregeren. In 2017 was dat veel minder.

[verwijderd]
[verwijderd]14 mei 2021 - 5:31

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers14 mei 2021 - 7:08

"Waar komt die openlijke twijfel aan het eigen kunnen vandaan?" Gewoon, van het kunnen tellen. Als in een vergadering 10 mensen wel de zorg echt willen gaan verbeteren in plaats van lallen en 15 niet dan is dat dat. En dan rekenen je kiezers je daar op af bij de volgende verkiezingen ook. Men wil soms dan nog wel meeregeren zelfs. Maar om de baantjes, niet om het volk.

The Apple
The Apple14 mei 2021 - 15:02

Ben R Gek - De CU is er ook al achter gekomen dat ze dan mede de verantwoordelijkheid dragen voor ontwikkelingen waar ze de verantwoordelijkheid niet voor willen dragen. Denk je dat ze daardoor stemmen zullen gaan verkiezen? De PvdA en het CDA hebben al ontdekt dat je op die manier ook stemmen kunt verliezen, Alle partijen die met de VVD gaan regeren verliezen daarmee stemmen, behalve D66, want hun achterban heeft geen principes. Laten we maar eens kijken of de VVD nog steeds groter wordt als ze zijn aangewezen op de samenwerking met de fascisten. Ondertussen kunnen ze zelfs kiezen met welke fascisten wel en met welke fascisten niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 3:07

Klaver slaat die toon al veel langer aan. Alleen is hij door de openbaarmaking van de stukken m.b.t. de eerste verkenningsfase door de mand gevallen voor veel anderen. Ik hoorde die toon al veel langer! Misschien de volgende keer beter luisteren. Of ben je hier een beetje aan het framen?

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 mei 2021 - 2:49

Als de PvdA regeert zijn ze gek. Maar niet regeren is niet genoeg. Daar moet ook hervorming van het platform bijkomen. Of ze dat nog kunnen met die leden is nog de vraag. Groenlinks is iets anders. Die partij zit inmiddels vol met jonge de facto liberalen.

1 Reactie
Jozias2
Jozias214 mei 2021 - 17:50

@paul Ploumen aan de pvda leden in een e-mail: “Maar eerst is het belangrijk dat na alle miskleunen in de formatie het nu eindelijk gaat over waar het over moet gaan: de problemen waar Nederlanders zich voor gesteld zien. En ik weet één ding zeker: als we dat overlaten aan alleen rechtse partijen dan gaat het niet waar het over moet gaan. Dan gaat het niet over de zorgkosten die voor veel Nederlanders niet meer op te brengen zijn. Niet over de grote onzekerheid van al die mensen met tijdelijke arbeidscontracten. Niet over de grote gevolgen van armoede en dakloosheid en wat daartegen moet gebeuren. Dit is waarom mensen op de Partij van de Arbeid hebben gestemd.” Ze wil het niet aan rechts over laten en stelt concrete doelen die ook voor D66 en vvd acceptabel zullen zijn.

The Apple
The Apple14 mei 2021 - 2:46

Pater: "En de samenwerking (tussen PvdA en GL) met de PvdA kwam weer tot uiting bij de gezamenlijke, aangenomen motie over o.a.: • Meer geld voor de sociale advocatuur: iedereen verdient toegang tot het recht; • Er moet een einde komen aan racisme, te beginnen door het stoppen van discriminerende algoritmes bij fraudeopsporing; • Investeren in de Nationale Ombudsman." Dat is natuurlijk heel mooi, maar is die motie ook aangenomen? En zo ja, heeft de demissionaire regering dan ook toegezegd onmiddellijk met de uitvoering te zullen beginnen? Of wordt dat nog een punt van onderhandeling? Als ik de PvdA+GL was, dan zou mijn standpunt zijn: eerst doen, dan praten we verder.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 9:08

Nee, dat zou in principe hetzelfde gebleven zijn wat de VVD betreft. Het werd wat slimmer of moet ik zeggen 'gehaaider' geformuleerd om toch bij het oude te blijven. Het is de interpretatie van wat je bedoelt met je recht kunnen halen. Dat moet je nl. alsnog daar doen waar de VVD dat zegt en dat is niet hetzelfde als bij de rechter.

Pater
Pater15 mei 2021 - 10:00

Ja, de motie is aangenomen en de regeringspartijen hebben voorgestemd; onmogelijk om een "tegen"-argumentatie te formuleren. Zorgen over de uitvoering lijken me dus niet terecht. In een regeerakkoord kan dit meegenomen worden.

Ryan2
Ryan213 mei 2021 - 21:48

Ach, ga nooit in zee met salonsocialisten.

Ryder
Ryder13 mei 2021 - 16:34

"GroenLinks wil blijkbaar liever regeren dan de PvdA" Het blijkt nog nergens uit dat GL wil regeren. Niet afwijzen van kabinetsdeelname was vier jaar geleden ook de positie en we weten hoe het toen afliep.

Paard van Christus
Paard van Christus13 mei 2021 - 16:23

Als je als splinterpartij iets meer dan de helft van je electoraat overhoudt en dan überhaupt nog denkt aan regeringsdeelname is een gotspe. En hoe moet ik dat dan voor mij zien, Klaver als minister van windmolens en zonneparken?

1 Reactie
Zandb
Zandb14 mei 2021 - 6:39

Paard Ach, het soep is zo heet als ze gegeten wordt en de kool niet waard.

The Apple
The Apple13 mei 2021 - 15:48

Het wachten is nu vooralsnog op een oproep van Fons Kockelmans aan de kleine rechtse partijen om te fuseren op de inhoudelijke punten om zo aan invloed te winnen.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 3:01

Dat zit er dik in!

Oki Doki
Oki Doki13 mei 2021 - 15:47

Ik ben er een groot voorstander van dat GroenLinks mee gaat regeren. Het is misschien jammer voor de vluchtelingen maar we moeten ook wel een beetje aan onszelf blijven denken. Mocht Rutte gaan samenwerken met conservatieve partijen zoals de SGP en JA21 dan is dat voor helemaal niemand goed, niet voor de vluchtelingen maar ook zeker niet voor Nederland, bijvoorbeeld als het gaat om medisch ethische kwesties.

Joop den Uil
Joop den Uil13 mei 2021 - 14:41

wat een flauwekul van GL; gehalveerd in de verkiezingen en degenen die erop stemden waarschijnlijk verkeerd voorgelicht. Laten ze zich komende 4 jaar maar beraden over hun principes en zich gaan houden aan beloftes. Al eerder: laat PvdA zich nu maar eens bij een kabinet voegen. Ze hebben het verdiend en hopelijk zal Ploumen er een nieuwe partij van maken (hoewel Nederland zich nog steeds erin laat stinken door de Kaag Marketing Machine )

Pater
Pater13 mei 2021 - 13:42

"Maar aan het begin van het huidige formatieproces bleek hij als een blad aan een boom te zijn omgedraaid." Fons toch. Dat proces was al twee jaar aan de gang, en was ook in de campagne zichtbaar. "Ploumen herhaalde aan het begin van de formatie nog een keertje dat zij niet zonder linkse partner in een kabinet stapt, maar Klaver had het er niet meer over." Jawel hoor. En de samenwerking met de PvdA kwam weer tot uiting bij de gezamenlijke, aangenomen motie over o.a.: • Meer geld voor de sociale advocatuur: iedereen verdient toegang tot het recht; • Er moet een einde komen aan racisme, te beginnen door het stoppen van discriminerende algoritmes bij fraudeopsporing; • Investeren in de Nationale Ombudsman. Je weet nooit of de twee het tot het einde eens blijven; het is wel de enige manier om t.o. de andere partijen meer gewicht in de schaal te leggen.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen13 mei 2021 - 12:14

"Trouwens, de verkiezingsbelofte dat PvdA en GroenLinks niet zonder elkaar zullen gaan regeren schijnt Klaver ook al vergeten te zijn." We moeten het nog maar zien, dat Klaver nu iets positiever in het debat is dan Ploumen kan een teken aan de wand zijn, het kan ook onderdeel van het spel zijn. Ik denk inderdaad dat Klaver happiger op regeren is dan Ploumen, een deel van zijn achterban heeft het hem in 2017 wellicht kwalijk genomen dat hij toen afhaakte. Als je te gretig over komt kan dat natuurlijk wel je onderhandelingspositie schaden. Maar goed, ik zou me pas over die belofte zorgen gaan maken als de één daadwerkelijk aanschuift zonder de ander.

Juppé🎗
Juppé🎗13 mei 2021 - 11:45

Het lijkt er inderdaad op, maar een negatieve uitleg hoeft niet de enige mogelijkheid te zijn. De primaire insteek van GL is het klimaat (helaas niet breder; de natuur). Daarin heeft Klaver D66 mee en de VVD niet echt tegen). De primaire insteek voor de PvdA is toch meer Sociaal Economisch en daar is zeker als het CDA mee doet een groter rechts blok. De oplossing moet dus liggen in veel klimaatinvesteringen op een wijze die de werkgelegenheid vergroten. Ook veel activiteiten bij volkshuisvesting en zorg.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 mei 2021 - 11:33

De partijen hebben wel iets geroepen over samen uit en samen thuis maar dat is lang geleden. Bovendien en dat is belangrijk, beide achterbannen vinden die halve afspraak geen goed idee, ze willen liever dat ieder zelfstandig een poging doet. En dat is niet voor niets, het is een teke dat zowel de PvdA achterban als die van GL wil dat hun partij gaat regeren. De afspraak om gezamenlijk op te treden was een strategische zet vanuit beide partijbesturen om een sterker links front in de coalitie onderhandelingen te hebben. De achterban ziet echter het risico dat het helemaal niks wordt, dat Rutte geen zin heeft in twee jengelende linkse partijen die ook nog eens steun krijgen van een sterk d66. Toch is het idee van beide partijen niet onverstandig . Regeren over rechts is zeker met het uit eenvallen van fvd een onmogelijkheid. Het wordt dus een linkse partij die de coalitie moet gaan redden. Klaver laat door zijn enthousiasme zien dat hij weet dat hij de minste kans maakt. PvdA laat door zijn afwachtendheid zien dat het weet dat de buit binnen handbereik is. Ze weten dat het nu een kwestie is van wachten tot Rutte met de juiste voorstellen komt. Hij zal wel moeten. Hij is zijn enige kans op regeren.

3 Reacties
Thuru
Thuru13 mei 2021 - 14:37

Regeren, de huidige 3 met CU kan ook nog steeds. Net als vorig kabinet en dat is ook prima, mocht GL en PVDA aan bepaalde zaken zich blijven vasthouden.

The Apple
The Apple13 mei 2021 - 15:16

Herstel: Ze weten dat het nu een kwestie is van wachten tot Rutte met de juiste voorstellen komt. Hij zal wel moeten. Het is zijn enige kans om te regeren..

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde15 mei 2021 - 10:25

Apple, klopt, ik was te snel met verzenden. Thuru, CU staat niet te trappelen. Die andere twee wel, onder voorwaarden natuurlijk.

tempest
tempest13 mei 2021 - 10:22

Logisch toch. Druk vanuit de partij om baantjes te regelen nu ze een flink aantal zetels hebben verloren. Langzaam maar zeker wordt GL in dat opzicht precies als de andere gevestigde partijen: ook de interne persoonlijke belangen spelen mee. PvdA is in dat opzicht in een iets betere positie: een stabiel aantal zetels: de grote Exodus was vier jaar terug.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -13 mei 2021 - 10:20

ach... al die beloftes van GL ... principes en links zijn onverenigbaar dan heb ik meer vertrouwen in Ploumen; die blijft standvastig is mijn mening en laat zich niet opjutten door haar illustere voorgangers die hetzelfde truukje hebben toegepast wat Klaver nu aan het doen is.

Gerygrr
Gerygrr13 mei 2021 - 10:16

Het stoorde mij en bleef mij storen hoe er een puntje constant door de parlementaire journalisten naar voren wordt gebracht. Dat puntje is de opstelling van de SP. Groen Links en PvdA zouden zich niet tegen regeren met Rutte hebben uitgesproken, dus zij kunnen toetreden. De SP wil niet, dus valt af! Toetreden tot….. Absolute omkering wat het volk wil. Wie durft te breken met dit beeld? In plaats van de grootste partij kunnen de linkse rood groene partijen SAMEN een prachtig plan schrijven voor de toekomst van Nederland. Zij zijn het namelijk grotendeels eens met elkaar! Drie partijen op links plus PvdD en Bij1, Denk zijn samen groter! Wie smeedt dit bondje….

10 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens13 mei 2021 - 11:09

@ Grijsje63 Jij schrijft: Wie smeedt dit bondje…. Niemand. Er is geen programma te schrijven dat die partijen op een lijn brengt.

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 11:32

@Grijsje Fijn dat jij weet wat "het volk" wil. Wilders weet ook altijd zo goed wat 'het volk' wil. Volgens mij vragen we elke vier jaar aan het volk wil en zijn de verhoudingen in de kamer een afspiegeling van de wil van 'het volk' . Ik zie GL en PvdA graag als onderdeel van de nieuwe regering maar de SP1 en Bij1 absoluut niet. Heeft u het partijprogramma van Bij1 gelezen inclusief de economische paragraaf onteigening van alle bedrijven met personeel? Ik denk persoonlijk dat 'het volk' iets heel anders wil dan dan wat u schetst als ik kijk naar de peilingen van EenVandaag: https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/meerderheid-kiezers-is-gedoe-rond-formatie-zat-problemen-opzij-schuiven-en-snel-aan-de-slag-voor-nieuw-kabinet/

Gambardella
Gambardella13 mei 2021 - 13:44

Omkering van wat het volk wil...? Als ik naar de peilingen kijk, wil het volk een conservatief-liberale richting op.

DaanOuwens
DaanOuwens13 mei 2021 - 14:01

@ Jozias Jij schrijft: Ik denk persoonlijk dat ‘het volk’ iets heel anders wil dan dan wat u schetst als ik kijk naar de peilingen van EenVandaag: Ik denk dat jij voor de tweede maal aan hetzelfde linkje een conclusie verbindt die het linkje helemaal niet steunt. Grijsje63 beweert dat er draagvlak is voor een breed groen/rood programma. Jouw linkje zegt ook daar helemaal niets over. Jouw linkjes zijn voor jou een soort wondermiddel. Die helpen tegen alles. Mensen die dat soort middelen aan de man willen brengen zijn niet echt betrouwbaar.

Thuru
Thuru13 mei 2021 - 14:49

Over links gaat gelukkig nooit gebeuren. Links heeft te weinig zetels om over links wat te proberen.

Gerygrr
Gerygrr13 mei 2021 - 15:31

Daan en Jozias, U schetst het probleem. Tevens is het probleem de oplossing. Ik ben kleindochter van een ontslagen arbeider jaren dertig vorige eeuw. De dochter van zijn socialistische maar ook patriottische zoon. Zijn onafhankelijke, opstandige geest hebben hem als slaaf in Duits concentratiekamp gebracht. Hij bleef patriot, hij werd actief in PvdA en vakbond. Beiden stelden hem teleur, hij was ongeschoold immers. Ik werd ondanks alles schooljuffrouw, een stapje omhoog? Welnee, wij werden de nieuwe arbeiders. Ik gaf uiteraard les op een school met veel achterstandsleerlingen en heb meegemaakt hoe er is bezuinigd en hoe de verschillende etnische groepen tegen elkaar werden opgezet en uitgespeeld. Ja, ik weet hoe en wat het volk denkt! En beter nog ik weet wie dat hebben veroorzaakt en waarom.

Gerygrr
Gerygrr13 mei 2021 - 15:35

Jozias, De link met de uitkomsten van het eenvandaag panel is niet representatief voor het volk. Mij is niets gevraagd! Ik sta bij het panel ingeschreven en ze weten, wat mijn stemvoorkeur is…… Ik heb dus de vragenlijst niet mogen invullen!

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 20:41

@grijsje U bent lid van het panel en u is niets gevraagd en daarom klopt de uitkomst niet. Op de website staat gewoon een verantwoording over de opzet van het onderzoek: "Over het onderzoek Het panelonderzoek is gehouden op 11 en 12 mei 2021. Aan het onderzoek deden 18.570 leden van het Opiniepanel mee. Het onderzoek is na weging representatief voor zes variabelen, namelijk: leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Het Opiniepanel bestaat uit 70.000 leden." @Daan, uit het onderzoek komt toch heel duidelijk dat de meerderheid het interne gedoe achter zich wil laten en dat bij de meeste partijen de meerderheid open staat voor gesprekken met de VVD onder Rutte. Welke coalitie had je in gedachten zonder de VVD?

DaanOuwens
DaanOuwens14 mei 2021 - 7:18

@grijsje Jij schrijft: Ja, ik weet hoe en wat het volk denkt! Dat weet je blijkbaar niet. Je leeft inde tijd van de opa en vader maar niet in de actualiteit. @ Jozias Jij schrijft: uit het onderzoek komt toch heel duidelijk dat de meerderheid het interne gedoe achter zich wil laten Zowel Grijsje als ik schreven iets op dat daar helemaal niets mee te maken heeft. Je komt met linkjes en uitspraken die niets te maken hebben met de tekst waarop je reageert.

Gerygrr
Gerygrr14 mei 2021 - 9:54

Daan, Ik leef in de socialistische traditie. Het ideaal, dat nooit is bereikt. De droom is door de rechtse partijen versplinterd en de PvdA heeft zich laten overrompelen en inpakken. Dit alles heeft geleid tot extreem rechtse partijen en steeds verdere versplintering.

harmmeijer
harmmeijer13 mei 2021 - 10:12

De PvdA is nog steeds aan het reflecteren hoe het kon gebeuren dat ze zich zo in het pak hebben laten naaien door Rutte in zijn bezuinigingsdrift tijdens Rutte II en de talloze ‘hervormingen’ (stokpaardje van Pechtold) die z’n weerga niet kent. Ik ben nog steeds in alle staten als Rutte zegt trots te zijn op 10 jaar Rutte. Narcisme is hem niet vreemd.

3 Reacties
Haz
Haz13 mei 2021 - 11:59

@merel: rutte heeft lekker vvd beleid uitgevoerd afgelopen 10 jaar. Waarom zou hij daar niet blij mee zijn? Je lijkt niet helemaal te snappen wat een narcist is.

GHS
GHS13 mei 2021 - 13:32

Jozias: Zou het geen overweging verdienen als we eens naar ons kiesstelsel kijken?

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mei 2021 - 3:04

Een narcist is iemand dier niet kan reflecteren. Als hij in de spiegel kijkt ziet hij nl. iets geheel anders!

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland13 mei 2021 - 10:09

groenlinks is een wrak - ooit de hoop van links nederland nu al jaren de grote redder van de kabinetten van Rutte waarbij zo weinig begrip is voor de mensen die het moeilijk in de samenleving hebben dat die ook niet meer weten op wie ze moeten stemmen (de PvdA had ze ook al laten stikken )

DaanOuwens
DaanOuwens13 mei 2021 - 10:09

Ik denk dat het verstandig zou zijn van de PvdA om niet mee te doen. Ook verstandig van GroenLinks. Dan zou er een minderheidskabinet moeten komen want over rechts is geen optie. Extreem rechts is voor D66 en CDA niet aanvaardbaar. Daarnaast splijt extreem rechts zich zo snel op dat het sowieso niet serieus mee kan doen. Het grootste probleem blijft Rutte, er is niemand buiten de VVD, die nog enig vertrouwen heeft in de man zelf. Als een nieuw kabinet dan ook nog beleid moet gaan ontwikkelen met een werkwijze die totaal anders is als de aanpak van Rutte dan ben je iets heel ongeloofwaardigs aan het doen. Volgens mij is Rutte zelf het grootste struikelblok nog veel meer dan de inhoudelijke aanpak.

7 Reacties
Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 10:48

@Daan Je zegt: "Het grootste probleem blijft Rutte, er is niemand buiten de VVD, die nog enig vertrouwen heeft in de man zelf." In jouw universum misschien wel. De meeste kiezers lijken gewoon verder te willen kijken. Zelfs 40% van de SP kiezers hebben geen bezwaar tegen formatiegesprekken met de VVD onder leiding van Rutte. Uit dit recente opinie onderzoek komt een heel ander beeld naar voren. https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/meerderheid-kiezers-is-gedoe-rond-formatie-zat-problemen-opzij-schuiven-en-snel-aan-de-slag-voor-nieuw-kabinet/

DaanOuwens
DaanOuwens13 mei 2021 - 13:55

@ Jozias Jij schrijft: In jouw universum misschien wel. De meeste kiezers lijken gewoon verder te willen kijken. Uit jouw eigen link; De grootste groep PvdA-kiezers en een meerderheid van de GroenLinks-kiezers vinden dat hun partij open moeten staan voor formatiegesprekken met de VVD en pas daarna moet beslissen of ze aan een nieuw kabinet deelnemen. In mijn universum hebben dus nog steeds heel veel mensen bedenkingen. En in jouw link komt niet de geloofwaardigheid van Rutte aan de orde maar de wens van de burgers dat er geformeerd gaat worden. Dat zijn twee erg verschillende zaken. Niet voor het eerst kom je met een link die niet weerlegt wat ik beweer maar je doet wel net alsof dat het geval is. Wordt het niet tijd om te stoppen met dat soort flauwekul?

Thuru
Thuru13 mei 2021 - 14:41

Minderheidskabinet is prima. Dan over rechts, en dan over links. Betreft asiel/migranten beleid en ontwikkelingshulp uiteraard over rechts.

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 20:47

@Daan, Dat er mensen bedenkingen hebben geloof ik wel. Overigens zijn die bedenkingen voor de een groot deel van de achterban van PvdA en GL geen belemmeringen om te gaan formeren. Maar het hebben van bedenkingen bij de start van het proces is wat anders dan wat je beweerde: "er is niemand buiten de VVD, die nog enig vertrouwen heeft in de man zelf". Het CDA en D66 hebben al expliciet verklaard vertrouwen te hebben. Als er "niemand enig vertrouwen' zou hebben dan zou het raar zijn om wel de gesprekken aan te gaan.

Gerygrr
Gerygrr13 mei 2021 - 21:30

Jozias, Onderhandelen met de VVD onder Rutte betekent niet hetzelfde als willen regeren met de VVD en Rutte als minister president. Hij kan ook in de Kamer.

Jozias2
Jozias214 mei 2021 - 15:31

@Grijsje Dast kan. Maar als ik kijk naar de steun voor Rutte binnen de VVD dan lijkt me dat niet logisch. Zou ook hypocriet zijn van bijvoorbeeld Ploumen, zij zat als Minister gewoon aan tafel in Rutte 2. En in het Nederlandse bestel is de MP niet de baas over de andere Ministers dus ik denk dat hem teveel eer wordt toegedicht. Dat kwam andere partijen wel goed uit toen de klappen van het toeslagen schandaal opgevangen moesten worden.

Gerygrr
Gerygrr15 mei 2021 - 11:08

Precies mijn bezwaar tegen de PvdA. Het meeregeren van Ploumen.

Bert de Vries
Bert de Vries13 mei 2021 - 10:06

Klaver is een oppervlakkige jongen. Zijn bereidheid om topprioriteiten in te leveren, zoals bleek uit de gespreksverslagen van Ollongren c.s. spreekt boekdelen. IJdelheid met overmaat aan ambitie zijn als een vaatje buskruit. Bij de PvdA hebben ze middels Rutte2 een les geleerd. Of ze slim genoeg zijn om daar voldoende lering uit te trekken, moet je maar afwachten. Complicerende factor is, voor bijna elke coalitiepartij, dat het toeslagendrama nog lange tijd in belangrijke mate de agenda zal kleuren.

2 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries13 mei 2021 - 10:13

En terzijde: ieman die als Minister-President heeft geprobeerd om een gekozen volksvertegenwoordiger op slinkse wijze uit het parlement te verwijderen, is toch per definitie onaanvaardbaar. Wat voor godvergeten circus wordt hier van onze democratie gemaakt?

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 10:53

Waar heb je het precies over Bert? 1. Dat op slinkse wijze klopt niet, het was ook al onderwerp van gesprek geweest met Hoekstra. 2. Dat de positie van Omtzigt relevant is voor de stabiliteit van het CDA wordt nog steeds dagelijks bewezen gelet op de 'houdgreep' en de mogelijke breuk. 3. Een ministerspost voor Omtzigt is reeds vele malen van diverse kanten geopperd. Bij Rutte 3 was er juist ophef dat hij gepasseerd zou zijn. 4. Er is er maar 1 die bepaalt of een gekozen volksvertegenwoordiger vertrekt en dat is de gekozen volksvertegenwoordiger zelf.

Jozias2
Jozias213 mei 2021 - 9:33

Ploumen heeft al wel aangegeven wat er volgens haar in het regeerakkoord thuis hoort. Als dat wordt toegezegd dan doet de pvda gewoon mee samen met GL.

Thuru
Thuru13 mei 2021 - 9:23

Zeer goed van GL om asiel en migrantenbeleid niet als breekpunt vast te houden en hopelijk gewoon het kabinets beleid aanhoud. Anders kan dat punt altijd nog over rechts worden binnengehaald. Heb je GL niet voor nodig. Hopelijk zal kabinet ook bezuinigen op ontwikkelingshulp, gewoon omdat dat kan en pijnloos is voor het volk. Ook dat punt kan indien nodig over rechts worden binnen gehaald.

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens13 mei 2021 - 10:03

@ Thuru Jij schrijft: Zeer goed van GL om asiel en migrantenbeleid niet als breekpunt vast te houden en hopelijk gewoon het kabinets beleid aanhoud. Als GroenLinks mee moet doen zal er toch een menselijk beleid moeten komen. Over rechts is geen optie.

Thuru
Thuru13 mei 2021 - 14:48

@DaanOuwens, Over rechts zou prima zijn lijkt me. Helaas is er geen stabiel en groot nationalistisch partij. Te vergelijken met bijvoorbeeld SVP in zwitserland wat het prima doet en belangen van de zwitserse bevolking goed bewaakt.

Zapata
Zapata13 mei 2021 - 9:21

Nou Pater, kom er maar in.