GroenLinks wil 80-kilometerzones terug
• 31-07-2012
• leestijd 2 minuten
Kamerlid Jesse Klaver wil omwonenden van snelwegen duidelijkheid geven ... RIVM: Luchtkwaliteitsnormen met warme weer fors overschreden
De 80-kilometerzones als maximumsnelheid op knooppunten in de Randstad moeten worden teruggedraaid. GroenLinks wil dat de maximumsnelheid op de ring niet alleen omlaag gaat langs de vier grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, maar ook op snelwegen rond Nijmegen, Eindhoven, Den Bosch en Arnhem.
Vanaf 1 juli mag er weer 100-kilometer per uur worden gereden op de A12, A10 en A13. Volgens demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen had de verlaging van 100 naar 80 kilometer per uur nauwelijks effect. Volgens GroenLinks zorgen de 80-kilometerzones voor veel minder geluidsoverlast en minder luchtvervuiling. Ook verbetert het de doorstroom en is de kans op ongelukken minder.
Kamerlid Jesse Klaver zegt op de
website van GroenLinks dat hij met name duidelijkheid wil geven aan omwonenden van snelwegen.
“In de stedelijke regio’s wonen 230.000 mensen rond de snelwegen. We moeten hen voor eens en voor altijd duidelijkheid geven over onze limieten. Structureel rustiger rijden beschermt de gezondheid én de nachtrust van deze omwonenden. Daarom willen we dat op drukke stadssnelwegen maximaal 80 kilometer gereden wordt.”
De 80-kilometerzones waren tien jaar geleden ingevoerd om geluidsoverlast en luchtverontreiniging te reduceren. Ieder jaar neemt het autogebruik en de drukte op de snelwegen toe. Daarmee komt er ook steeds meer CO2 en fijnstof in de lucht. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu waarschuwde vorige weer nog voor smogvorming. Tijden de warme dagen werden de luchtkwaliteitsnormen fors overschreden.