Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

GroenLinks-raadslid verlaat partij om steun aan missie Kunduz

  •  
01-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
gl_300_02.jpg
Evert Masthoff wacht partijcongres van zaterdag niet af
Het raadslid uit de Limburgse gemeente Echt-Susteren, tevens tandarts en dj bij de Lokale Radio Maaseik, is het niet eens met de steun die de Tweede Kamer-fractie geeft aan het plan van het kabinet Rutte om de aanwezigheid van Nederlandse militairen in Afghanistan voort te zetten.
Of Evert Masthoff aanblijft in de gemeenteraad laat hij afhangen van het partijcongres zaterdag. Mogelijk verdwijnt de tweekoppige fractie van GroenLinks geheel uit de gemeenteraad. Zijn fractiegenoot wacht het congres af en bepaalt daarna of hij lid blijft van de partij. 
Inmiddels hebben circa vijfhonderd GroenLinksers de partij vaarwel gezegd vanwege de gedoogsteun die de fractie aan het kabinet Rutte verleent. Het kabinet heeft de steun nodig omdat de vaste gedoogpartner PVV geen nieuwe Afghanistan-missie wil. Driehonderd nieuwe leden hebben zich aangemeld.

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

Echo10
Echo101 feb. 2011 - 16:55

Gl stemmers, en met hun veel anderen, laten zich vaak leiden door de buik (emoties) en niet door het hoofd (ratio) in het stemgedrag. . Het verkiezingsprogramma wordt niet gelezen, maar stemmers projecteren hun maatschappijvisie op de partij waarvan ze denken dat die er het dichtst bij ligt. En dan schrikken als dat beeld niet klopt. Dat is de cruciale fout van GL. Rationeel doen ze niets fout, maar hun acties sporen niet met de projectie van de meerderheid van de kiezers. Dat is het gevolg van een te snelle en te drastische verandering van positionering. Een veel voorkomende fout in de marketing waar dit probleem vaak resulteert in het snel verliezen van marktaandeel en tenslotte van de markt halen van het product. ben bang dat GL hetzelfde lot wacht.

ColorHugo949
ColorHugo9491 feb. 2011 - 16:55

Beslissingen over oorlogsdeelname dienen zorgvuldig genomen te worden in debat met de achterban. Dat heeft de GL fractie kennelijk verzaakt. Neemt niet weg dat de overige "peanutspartijen" ( volgzame aapjes van de NAVO/ USA ): ( VVD, CDA, D66, CU en SGP mogelijk met hetzelfde dilemma te maken krijgen. Wederom vals voorgelicht door de partijtop.

Yggdrasil
Yggdrasil1 feb. 2011 - 16:55

Ik begrijp dit allemaal niet zo goed, Rouane heeft verschillende keren hier gepost met links en al dat de politie-missie naar Afghanistan een onderdeel was van het partijprogramma. Waarbij ik me, gezien de consternatie, wel afvroeg of alle GroenLinks leden hier wel van wisten maar wat moet ik denken nu zelfs het GroenLinks kader al wegloopt. Een beetje hyperig gedrag trouwens.

Gompie2
Gompie21 feb. 2011 - 16:55

Als partijleden zo kwaad zijn dat ze niet tot het partijcongres kunnen wachten maar nu al met slaande deuren weglopen, belooft dat wat voor zaterdag. En wat het drama nog groter zal maken: veel nieuwe leden die Groenlinks de afgelopen tijd heeft aangetrokken, zijn lid geworden omdat ze dachten dat de partij compromisloos voor het veroveren van pluche had gekozen. Voor hen was Kunduz geen punt. Wanneer zaterdag een substantiële groep leden opstapt is het perspectief op het pluche weg en deze gelukzoekers zullen in de komende tijd dan ook met de stille trom vertrekken.

Jnttr
Jnttr1 feb. 2011 - 16:55

In april 2010 heeft Mariko Peters gevraagd om deze missie, in een motie omschreven en duidelijk uitgelegd in de kamer. Waarom dan destijds niet direct opgestapt?

FransAkkermans
FransAkkermans1 feb. 2011 - 16:55

Ik denk dat de aanhang van GL zich toch gaat realiseren dat je de fractie uitvoering van je verkiezingsprogramma moeilijk kan verwijten. Een nee van GL tegen de missie zou om die reden ook niet goed uit te leggen zijn. En congressen kopen geen straaljagers zei Vredeling eens over de PvdA. Mw. Sap weet dat ook.

seagull
seagull1 feb. 2011 - 16:55

wat ik GL vooral verwijt is dat ze het politieke spel te weinig spelen en daarmee de coalitie in de kaart. idealisme is mooi maar soms moet je ook eens met de vuist op tafel slaan en nee zeggen tegen deze club die in de marge even de villabelasting onschadelijk maakt, onderwijs uitkleedt en Sahar wil verbannen (om maar een paar pijnpunten te noemen). Geen een partij heeft een programma dat 100% aansluit en in het kieskompas zijn er altijd meerdere alternatieven. Dat geldt voor veel mensen en dat zal GL in maart al gaan merken denk ik en moet dan dan ook maar accepteren. Jammer omdat ze ook voor veel goede punten staat die nu teveel ondergesneeuwd raken maar het vertrouwen is zoek ook bij mij.

ColorHugo949
ColorHugo9491 feb. 2011 - 16:55

Jolande Sap gaat twitter spreekuur houden: a.s. woensdag 13-14 uur http://www.joop.nl/politiek/detail/artikel/jolande_sap_houdt_spreekuur_op_twitter/ Door acties als van Evert Masthoff en anderen in de media gaat GL eindelijk in debat met haar achterban. Wel mosterd na de maaltijd. Goed initiatief van Jolande Sap! 1: Waarom niet gedebatteerd met uw leden? 2: U steunt dus de separate militaire oorlogsmissie van 4 YF16's? 3: In welke noodgevallen mogen de YF 16's in uw ogen opereren? 4. Is oorlog geen aaneenschakeling van noodgevallen. Zijn mandaten niet rekbaar en overlappend gebleken in Afghanistan? 5. Uiteindelijk steunt GL de geweldspiraal want GL kan de politie acties onmogelijk controleren, op regionaal niveau. 6. Volgens Ko Colijn Instituut Clingendael staat in het Afghaans politie handboek dat politieagenten paramilitair ingezet kunnen worden en daar zijn voorbeelden van. Wat is daarop uw antwoord? .7 Waarom koos GL geen geweldloos hulpinstrument om Afghanistan te helpen, De ISAF-OEF inzet heeft alleen maar meer geweld opgeleverd? .8 Kent mevrouw Sap de argumenten van Willem van der Put, directeur Healthnet TPO, eerst hulp dan veiligheid? .9 Wat en wanneer is de exitstrategie van GL en tegen welke prijs?

heggenland
heggenland1 feb. 2011 - 16:55

Ook de fractievoorzitter van de Groen-Links van de gemeenteraad in Helmond heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Andere leden wachten nog het congres af. http://www.ed.nl/regio/helmondstad/8073706/Helmondse-fractievoorzitter-keert-GroenLinks-rug-toe-vanwege-Kunduz.ece

Bakoe
Bakoe1 feb. 2011 - 16:55

Jammer, beter was geweest intern de discussie aan te gaan. Ik begrijp het, een integere afweging, maar toch, geef de partij waar je achter staat niet zo snel op. Laat je stem horen, want dat kan bij GL nog steeds.

1 Reactie
kapitanlaipose
kapitanlaipose1 feb. 2011 - 16:55

@Johannes Zeilstra Welke interne discussie? Sap heeft al aangegeven dat het besluit vast staat. Daarover in debat gaan is alleen maar voor het geweten van Sap. Kan ze zich weer schuilhouden achter het GL verkiezingsprogramma. Makkelijk natuurlijk want dan hoef je verder niet na te denken over inhoudelijke tegenargumenten. *staat immers in het GL verkiezingsprogramma*

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2011 - 16:55

"...Inmiddels hebben circa vijfhonderd GroenLinksers de partij vaarwel gezegd vanwege de gedoogsteun die de fractie aan het kabinet Rutte verleent..." Gedoogsteun? Volgens mij steunt GL gewoon een voorstel dat aan de tweede kamer is voorgelegd en niet meer dan dat. Een en ander geheel conform het eigen verkiezingsprogramma van GL en de door Mariko Peters ingediende motie (april of zo 2010).

1 Reactie
Joeri2
Joeri21 feb. 2011 - 16:55

Precies. GL steunt een oartij die voor kernenergie is. We hebben in nederland niet een systeem van programma punten en dan na de verkiezingen kijken we welke programma punten de meeste stemmen hebben gekregen en dat gaan we dan doen. Dat weet je zelf heel goed, het komt je nu alleen goed uit dat er eindelijk een vvd/cda punt door de kamer geloodst kan worden.

eeweew
eeweew1 feb. 2011 - 16:55

Gedoogsteun? Sinds wanneer heeft joop.nl ook oorlog met GL?

2 Reacties
Bakoe
Bakoe1 feb. 2011 - 16:55

Volgens mij heeft iedereen oorlog met GL als niet de juiste woorden of intonatie wordt gekozen. De keuze van GL is dan ook een wapen stilstand nietwaar ?

Braller
Braller1 feb. 2011 - 16:55

Joop.nl is geen partij ;-)

Irmaatje
Irmaatje1 feb. 2011 - 16:55

Een partij is een verzameling van leden, zeker de actieve leden en het kader hadden gehoord moeten worden over een kwestie die zo duidelijk de gemoederen bezighield. Lidmaatschap opzeggen vlak voor een congres waar de reden van je opzegging besproken wordt lijkt me minder slim. De enigen die GL weer links kunnen maken zijn de leden.

1 Reactie
Klaas2
Klaas21 feb. 2011 - 16:55

---[Lidmaatschap opzeggen vlak voor een congres waar de reden van je opzegging besproken wordt lijkt me minder slim.]--- Dat ben ik met je eens.

Pjotrs
Pjotrs1 feb. 2011 - 16:55

"Inmiddels hebben circa vijfhonderd GroenLinksers de partij vaarwel gezegd" En hoeveel nieuwe leden zijn erbij gekomen?

2 Reacties
Bakoe
Bakoe1 feb. 2011 - 16:55

In ieder geval 1 Piet ! Geintje en aan het wegduiken.

hannogroen
hannogroen1 feb. 2011 - 16:55

Misschien is het helemaal niet zo slecht dat GL afstapt van het idee dat je het iedereen naar de zin kan maken.

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2011 - 16:55

Joop uit de bocht? In de subheadliner staat dat deze tandarts het congres niet afwacht en vertrekt. In de eerste alinea staat dat hij weer het congres wil afwachten. Met een dergelijke journalistiek kun je alle kanten en op en heb je altijd gelijk. Het blijkt dat het verlies van leden erg beperkt is gebleven, 500 extreem linkse figuren er uit en 300 lyberale leden er weer in. Dat betekend een beter bestuurbare partij die gaat in de richting waar Halsema en Sap Groen Links heen willen sturen. Het is een part off the game, en Sap heeft goed gehandeld, en kan Groen Links samen met D66 en zich omvormen tot "Groen Flinks" een partij met 17 tot 22 zetels. Die liberaal is met een vleugje links. Dat is de toekomst. Dan kan er geregeerd worden met de PVV en VVD en Groen Flinks in een mooi rechts kabinet met Wilders als Minister President, alles voor een rechtvaardiger en veiliger Nederland. Groen Flinks, mooie naam voor een nieuwe partij waar de S van Flink(s) staat voor de daadkracht van kereltje Pechthold.

2 Reacties
Yggdrasil
Yggdrasil1 feb. 2011 - 16:55

mooi rechts kabinet met Wilders als Minister President, alles voor een rechtvaardiger en veiliger Nederland. =============== Doe toch eens een keer niet zo verschrikkelijk belachelijk. Wilders als MP, een racist en een xenofoob als MP ? Te idioot voor woorden.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos1 feb. 2011 - 16:55

Mag Wilders zijn eerste staatsbezoek afleggen aan het nieuwe regime in Egypte, je weet wel van die hele gevaarlijke moslims.

JoopSchouten
JoopSchouten1 feb. 2011 - 16:55

Jammer een maar begrijpelijk reactie vind ik. Ik denk dat de beslissing van het partijbestuur op integere gronden genomen was. Ik blijf het simpelweg naïef vinden. Ik denk dat de voorlichting over de dagelijkse praktijken in Afghanistan verkeerd is ingeschat alsmede de gevolgen van deze beslissing. Verder een prima partij (op een paar 'economische' puntjes na). De regering kan de eisen van GroenLinks toch niet niet hard maken... Dus, waar hebben we het eigenlijk nog over?

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten1 feb. 2011 - 16:55

Draai dit maar om hoor: '...een maar...'

ReneeO
ReneeO1 feb. 2011 - 16:55

Juicy Fruit houdt morgen twitterspreekuur, vragen welkom, ook over Kunduz http://twitter.com/#!/jolandesap

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten1 feb. 2011 - 16:55

Juicy Fruit ? ; )))))) Goeie Just. Zelf bedacht? Maarruhh, ik twitter niet (...). Mocht jij dit wel doen (of iemand anders die meeleest), heb ik misschien een interssante vraag voor haar.: 'Was jullie beslissing 'het' waard gezien de gevolgen?' x

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2011 - 16:55

Hij is niet de eerste en zal zeker niet de laatste zijn, nadat de partij duidelijk kenbaar heeft gemaakt niets te geven om de mening van haar kiezers en partijraad. Maar daar heeft Sap uiteraard wel rekening mee gehouden, want ze kan toch niet zo naief zijn dat ze dacht dat je dit soort fratsen straffeloos kunt uithalen? Dat zou pas echt getuigen van complete minachting van diegenen die gezorgd hebben dat ze uberhaupt zit waar ze zit.

1 Reactie
Klaas2
Klaas21 feb. 2011 - 16:55

Er zijn ook weer een 300 leden bijgekomen (stand gisteren avond) Maar op een bestand van 27.000 is het allemaal erg marginaal. Goede zaak, trouwens dat GL zich aan zijn kiezersmandaat houdt, dat zouden meer partijen moeten doen http://www.youtube.com/watch?v=s1PHWmMbZiw

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos1 feb. 2011 - 16:55

Tjonge, een raadslid. Da's groot nieuws.

1 Reactie
Harmen2
Harmen21 feb. 2011 - 16:55

Ja, en dan uit Echt-Susteren, ik moest wel heel erg nadenken waar dat ook alweer lag.

FrenkMahon
FrenkMahon1 feb. 2011 - 16:55

Hoewel ik al sinds de jaren tachtig PvdA stem ben ik nooit lid van deze partij geworden. De reden hiervoor is dat er bij de PvdA altijd wel een reden is om het lidmaatschap op te zeggen. Als rechtse links conservatieve liberaal zou ik waarschijnlijk een andere partij moeten uitzoeken maar zolang de PvdA geen beslissing neemt die tegen mijn levensfilosofie ingaat kunnen ze op mijn stem rekenen. Ik vond het moedig dat mevrouw Sap Groenlinks binnen een maand heeft omgekat tot Bruinrechts, en natuurlijk zullen er mensen zijn die dit tegen hun levensfilosofie in vinden gaan. Laat deze mensen gewoon gaan en laat mevr.Sap haar missie afmaken. Een missie waarin 500 Nederlandse militairen het op gaan nemen tegen de machtige Taliban. Deze 500 man gaan voorkomen dat de Taliban de massavernietigingswapens van Pakistan kan ontfutselen en inzetten tegen de rest van de wereld. Dit gaan ze bereiken door niet offensief de taliban aan te pakken. Gelukkig heeft bruinrechts meer verstand van de villatax.

1 Reactie
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai1 feb. 2011 - 16:55

Geachte Frenck Mahon, Kap toch eens met dat bruin, is niet reëel en zeker niet geschikt voor een fatsoenlijke open discussie. En uw trouw aan de PVDA behoeft echt meer realiteit zin dan uw geheugen. Denk dat de PVDA in deze geen enkele toevoeging van betekenis heeft.

AlbertHofmann
AlbertHofmann1 feb. 2011 - 16:55

Het gehele verhaal en dee aandacht geeft me een hoog CDA gevoel (niet door de kleur groen) ...krijgen we nu ook een 8 uur durend live verslag ergens vanuit een jaren 70 sporthal vol met wenende Groenlinksers en saluerende Limburgers en een stem ronde die 3 keer over moet?

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs1 feb. 2011 - 16:55

Zo leuk als de vroegere PSP-congressen zal het niet worden. Daar zat de zaal altijd vol mannen en vrouwen met veel te veel haar. Je verstaanbaar maken was uitgesloten, door het enorme kabaal van de tikkende breipennen. Tussendoor werden baby's gezoogd en de meest onmogelijke resoluties ingediend. Het type bijeenkomst waarop alleen Annemarie Grewel orde kon houden. Maar ja, die was van de PvdA dus liepen die congressen altijd gigantisch uit de hand, tot groot genoegen van de verzamelde pers.

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2011 - 16:55

Tot nu toe hebben 400 GL-leden hun lidmaatschap opgezegd. Daarentegen heeft GL 300 nieuw leden mogen verwelkomen. Dit soort nuanceringen ontbreekt helaas bij joop.nl Ik denk dat Sap uiteindelijk winst behaalt met de statenverkiezingen en Cohen blijft dalen. Zij laat haar oren niet hangen naar rechts, welks veel criticasters haar verwijten, maar zij voert haar verkiezingsprogram uit. Dat wordt beloont. Dat kistje wijn (6X bordeaux uit '86, durf ik nog steeds te verwedden.

1 Reactie
Klaas2
Klaas21 feb. 2011 - 16:55

---[Dat kistje wijn (6X bordeaux uit '86, durf ik nog steeds te verwedden. ]-- Ik zou er bijna mijn emailadres voor bekend maken, maar ik ben het met je eens, dus val ik buiten de prijzen

[verwijderd]
[verwijderd]1 feb. 2011 - 16:55

Wat ze de PVV verwijten doen ze zelf. Welk woord was daar ook alweer voor? Hypo.....hypo.....criet! De leden van de Statenfractie van GroenLinks in Noord-Holland moeten zwijgen over de omstreden steun van hun partij aan de missie Kunduz. Maar officieus spreken partijleden over een volledige crisissfeer binnen de partij. ,,Dit is ingeslagen als een bom.’’ http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article6101541.ece/GroenLinksers-Noord-Holland-moeten-zwijgen

1 Reactie
Klaas2
Klaas21 feb. 2011 - 16:55

Het is normaal dat wanneer een partij in crisis verkeert, dat dan enkele dagen gezwegen wordt naar buiten, totdat de standpunten duidelijk zijn. Je kan het dus niet vergelijken, met de PVV-ers die als schichtige hondjes jarenlang door de wandelgangen van het parlement lopen. Maar ik begrijp wel de behoefte van de PVV-aanhang om dit te vergelijken, omdat ze eigenlijk vinden dat de autocratie van de PVV en het gedrag van hun fractie niet in de haak is.