Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

GroenLinks en PvdD willen vuurwerkverbod om zorg te ontlasten

  •  
29-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vuurwerkresten

© cc-foto: FaceMePLS

GroenLinks en de Partij voor de Dieren pleiten voor een vuurwerkverbod voor deze jaarwisseling. Zo willen de partijen voorkomen dat de zorg, die het al zwaar heeft door corona, ook nog eens overspoeld wordt met vuurwerkslachtoffers. Dat meldt NU.nl.
"“Als we nu zien hoe hoog de druk is bij de ziekenhuizen en de spoedeisende hulp, maar ook de handhaving bij de politie en boa’s, dan moeten we nu handelen”, aldus Klaver. Ouwehand: “Accepteer je dat je er weer honderden slachtoffers bij krijgt, terwijl ambulances nu al rondjes rijden omdat bij sommige ziekenhuizen geen plek meer is bij de spoedeisende hulp?”"
De oproep van de twee partijen aan het kabinet krijgt steun van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Arsten (NVSHA) en de Nederlandse BOA Bond.
Rond de afgelopen jaarwisseling pleitten GroenLinks en de Partij voor de Dieren ook al voor een vuurwerkverbod. In de dagen na Oud en Nieuw kwam daar, onder meer door een gruwelijke flatbrand in Arnhem , veel steun voor van andere partijen.
Ook kondigden verscheidene gemeenten een verbod op consumentenvuurwerk aan. Amsterdam kwam daar vorige maand op terug. Volgens het bestuur van de hoofdstad zou het te “ complex en intensief ” zijn om een afsteekverbod te controleren, nu handhavers hun handen al vol hebben aan het toezicht op de coronaregels.
cc-foto: FaceMePLS

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

Dostojevski
Dostojevski30 okt. 2020 - 14:53

Compleet verbod graag. Ze beginnen bij mij in de buurt al dagen vooraf en 24/7 te knallen. Ook namens mijn hond veel dank!

Paulus3
Paulus330 okt. 2020 - 7:58

Er is een kans die gepakt zou moeten worden. 1. Prive vuurwerk verbod 2. Instelling van gemeente vuurwerk evenementen. Beter vuurwerk. Beter sociale gewaarwording.

P Haan
P Haan30 okt. 2020 - 6:58

Een redelijk voorstel, wat mij betreft. Zorg ontlasten kan langs twee kanten, maar de instroom beperken is vrij makkelijk te organiseren. Dit is er een voorbeeld van, maar er is meer te bedenken. Geen wintersport, beperk het verkeer en verbied voetbal. Dat maakt een hoop behandelruimte vrij. Stimuleer dan ook nog gezond leven en -eten, en we hebben er over 15 jaar ook nog wat aan.

Kuifje3
Kuifje330 okt. 2020 - 4:52

Van mij mag er een (op sterretjes na) totaalverbod komen op vuurwerk. Ik ben absoluut geen aanhanger van deze nare partij (GL), maar hier hebben ze groot gelijk. Dieren hebben ieder jaar weer een traumatische ervaring en mensen met problemen in de luchtwegen mogen weer een paar dagen lang snakken naar lucht. Het is triest voor de vuurwerksector, maar dat is dan maar een keer zo. Gezondheid en dierenwelzijn gaan voor in dit geval.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 okt. 2020 - 1:42

ah ze hebben een nieuw smoesje gevonden

LBNB
LBNB29 okt. 2020 - 21:42

Goed initiatief dit, dat mag ook wel eens gezegd worden. Dit kost de samenleving weinig en gemeentes kunnen vuurwerkshows organiseren.

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend29 okt. 2020 - 17:52

Tuurlijk.. weer lekker opportunistisch gebruik maken van deze crisis om weer iets te verbieden. Politiek opportunisme van links.. waar moeten al die 18 jarigen straks die 10.000 euro van GL toch aan uitgeven...

White Knight
White Knight29 okt. 2020 - 17:51

Helemaal mee eens! Overigens zou voor mij handhaven op vuurverwerkverboden prioriteit hebben boven kijken of iemand niet stiekum 1m49 van iemand anders af staat. Zeker nu is gebleken dat de meeste besmettingen binnen (thuis, werk) plaatsvinden.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen29 okt. 2020 - 14:27

Een avondklok voor de oudejaarsnacht van 18:00 tot 07:00 lijkt me een betere oplossing, daarmee voorkom je ook nog eens de groepsvorming op straat en in huis.

prgrssf
prgrssf29 okt. 2020 - 14:07

Vuurwerk betekent extreme overlast; klaar! En iedereen die denkt dat men zich aan de regels houdt: Nee, men houdt zich niet aan de regels; het is een enorm (maatschappelijk) probleem; verbieden die hap! En iedereen die dan in de kramp buigt van dat ze dan illegaal gaan: Nou, veel harder straffen dan! Het is niet zo moeilijk.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde29 okt. 2020 - 13:20

Niet alleen nu maar voor altijd. Ik heb me altijd verbaasd over dat kwartiertje dronkenmansgeluk waarin miljoenen in rook opgaan en de politie en zorg handen vol werk bezorgt.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij29 okt. 2020 - 15:26

Een kwartiertje slechts? Waar woon jij? Hier begint het in september, elke avond dat het niet regent. En van de 1e verkoopdag tot oudejaarsavond is het helemaal non-stop kermis. Als het alleen maar op oudejaarsavond knalt zou ik er weinig op tegen hebben, het is het maandenlange geknal dat zo ergerlijk is. En steeds meer mensen vinden dat ze op hun verjaardag ook best wel een paar pijlen mogen laten knallen.

Greendutch
Greendutch29 okt. 2020 - 13:01

ook voor vuurwerk zijn alternatieven te ontwikkelen. bij mij in de buurt wordt al 6 weken -vanaf half september!- op rij op zaterdagavond 1 vuurpijl afgestoken met een aantal knallen erachteraan. te onverwacht om erop voor te bereiden of te kijken waar het precies is of wie het doet, slechts 1 dus men kan niet gepakt worden. het is wel lastig want mijn hond en ik schrikken ons rot. gezien goe sommigen met vuurwerk buitensporig omgaan : goed idee om af te schaffen

Thuiszitter
Thuiszitter29 okt. 2020 - 12:45

Lijkt mij een uitstekend idee , mijn hond en poes zijn bij voorbaat al dankbaar .

1 Reactie
Hoofdschuddend
Hoofdschuddend29 okt. 2020 - 17:55

Die hond en die poes veroorzaken vermoedelijk het hele jaar overlast bij je buurtgenoten... dus ook maar verbieden?

Joop den Uil
Joop den Uil29 okt. 2020 - 11:45

alle vuurwerk de wereld uit; te beginnen in de Randstad, vervolgens Nederland.

3 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper29 okt. 2020 - 12:02

Nou, juist op het platteland met dat even achterlijke als gevaarlijke carbidschieten valt heel veel winst te behalen.

Salama.
Salama.29 okt. 2020 - 16:49

Dat carbidschieten wordt merkwaardig genoeg beschouwd als immaterieel cultureel erfgoed dus dat zal niet snel verboden worden.

LaBou
LaBou 29 okt. 2020 - 17:14

"Dat carbidschieten wordt merkwaardig genoeg beschouwd als immaterieel cultureel erfgoed dus dat zal niet snel verboden worden." Toch vreemd dat iets wat zo'n 40 á 50 jaar geleden aan het uitsterven was nu ineens overal als "immaterieel cultureel erfgoed" wordt gezien.

korheiden2
korheiden229 okt. 2020 - 11:30

Dit lijkt mij een goed voorstel. En voortaan alleen vuurwerk op centrale plaatsen zoals de Erasmusbrug e.d. Scheelt een heleboel oog- en ander letsel en is ook nog eens diervriendelijk.

1 Reactie
Fransss en Vrij
Fransss en Vrij29 okt. 2020 - 13:23

[ alleen vuurwerk op centrale plaatsen ] Vanwege corona hebben veel gemeenten dat centrale vuurwerk afgelast. En vervolgens voor dit jaar zelf vuurwerk afsteken weer toegestaan.

Juppé🎗
Juppé🎗29 okt. 2020 - 10:58

Lijkt me vanzelfsprekend. Trouwens als er geen verbod komt zal het alleen binnenshuis mogen....

1 Reactie
jantje
jantje29 okt. 2020 - 13:12

Ja, binnenshuis, vroeger zeiden we uit gekheid wel eens: "Wat moet je met die rommel, gooi toch in de kachel.. "

Eric Minnens
Eric Minnens29 okt. 2020 - 10:23

Krijgt corona toch nog een vrolijk aspect. Ha, ik hoor het in gedachten Rutte al als maatregel aankondigen. Vertaald door die doventolk.

Bernie2
Bernie229 okt. 2020 - 9:45

Grijns, mee eens. Maar dan de argumentatie zeg. Dat verbod had er jaren geleden al moeten komen. Hulpverleners en deskundigen als plastisch chirurgen, oogartsen etc. schreeuwen er al jaren om. Omdat ze op de werkvloer de drama's zien en moeten behandelen. Maar eerlijk is eerlijk, coronale verlichting in de zorg is dan een prettige bijvangst.

Stientje2
Stientje229 okt. 2020 - 9:37

Als iedereen zich GOED aan de regels zou houden, zou dat verbod mogelijk niet te hoeven worden uitgevoerd. Maar dat geldt ook voor het navolgen van de maatregelen v.w.b. het coronavirus. Niet goed te begrijpen waarom mensen dat niet doen.

4 Reacties
Paul250371
Paul25037129 okt. 2020 - 11:17

Er zijn ook ander aspecten die mee wegen wat geen moer met "het goed" uitoefenen van de regels heeft te maken. Denk aan milieu, mensen en dieren die angst hebben voor vuurwerk etc.

Oki Doki
Oki Doki29 okt. 2020 - 12:43

Ook als er wel aan de regels gehouden wordt gaat er van alles mis met het vuurwerk. Je weet nooit waar een vuurpijl terecht komt. Een ongeluk zit in een klein hoekje als het gaat om vuurwerk. Een vuurpijl die in een flesje staat kan makkelijk worden omgestoten. En dan hebben we het er nog niet eens over dat mensen vaak drank op hebben tijdens Oud en Nieuw. Ook is het in een bevolkt gebied zoals in een stad bijna onmogelijk om je aan de regels te houden als het gaat om vuurwerk.

Oki Doki
Oki Doki29 okt. 2020 - 12:47

Waar vuurwerk wordt afgestoken zijn er ongelukken, het zou het risico niet waard moeten zijn.

prgrssf
prgrssf29 okt. 2020 - 14:10

Die hebben een "terroristisch" gen in zich.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 okt. 2020 - 9:19

Terecht!

Miss Piggy
Miss Piggy29 okt. 2020 - 9:19

Het zou sowieso een goed idee zijn, buiten het ontlasten van de zorg. Vuurwerkshows alleen gegeven door de gemeentes en niet meer door individuen Vroeger als pubertje vonden ik, mijn broertje en vriendjes niets fijner dan ons zakgeld rond de jaarwisseling opmaken aan een berg vuurwerk. En dan voornamelijk knalvuurwerk. Achteraf gezien had ik niet het idee dat we rond die tijd erg geliefd bij de buren waren. Nu denk ik heel anders over vuurwerkgebruik door individuen. Ik ben zeker geen voorstander om alles maar te verbieden bij een beetje overlast. Maar sinds jaren hoor je al vanaf november 's nachts geknal. Vaak ook nog eens om 1 uur, als je net in slaap bent. Op Oud Jaardag lijkt de gemiddelde stad wel Syrië. Huisdieren hebben ongeveer een maand last van PTSD. Daarnaast lijkt het me ook niet zo handig dat mensen die van tevoren al een slok op hebben met vaak zware explosieven aan de weer gaan. En dan nog eens de agressie tegen hulpverleners, wat elk jaar een triest dieptepunt bereikt. Nee, wat mij betreft komt daar een eind aan.

Middenman
Middenman29 okt. 2020 - 9:17

Uitstekend plan. Het stoppen van amateursport en de afname van het verkeer leveren ook 30% minder druk op de eerste hulp afdelingen op. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar dat is ook een belangrijk positief effect van een lockdown.

voorburg2
voorburg229 okt. 2020 - 9:09

Heb ik iets gemist? We hadden toch al een vuurwerkverbod? Of hebben we het over het gevaar van sterretjes, want dat is wat nu nog mag.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt29 okt. 2020 - 9:46

Ja. Dan heb je iets gemist. We hebben geen algeheel vuurwerkverbod. Er zijn enkele vuurwerksoorten uitgesloten. En er zijn hier en daar vuurwerkvrije zones. Niet meer dan dat.

voorburg2
voorburg229 okt. 2020 - 17:15

Als ik het goed gelezen heb zijn alle knallers, alle vuurpijlen en alle Romeinse kaarsen verboden. Fonteintjes mogen nog wel.

vdbemt
vdbemt29 okt. 2020 - 9:06

Goed plan. Ze zitten niet te wachten op al die ontplofte ogen, missende vingers en handen en aangezichtswonden. NU AL kunnen bovendien ambulances maar moeilijk een EH-post vinden die open is.

3 Reacties
Stientje2
Stientje229 okt. 2020 - 9:43

Eigen schuld, dikke bult!! Regels zijn regels. Nu, nu wij allemaal in een soort crisis zitten door Corona, is het misschien beter om dit jaar over te slaan met vuurwerk.

vdbemt
vdbemt29 okt. 2020 - 12:58

@Stientje." Eigen schuld, dikke bult!" Ik weet niet hoe je dat bedoelt. De vuurwerkslachtoffers zijn meer dan regelmatig NIET de mensen zelf die het vuurwerk afsteken, maar passanten. Wat mij betreft niet "dit jaar overslaan", maar voortaan volledig verbieden.

Stientje2
Stientje229 okt. 2020 - 16:00

@vdBemt Ontplofte ogen, missende vingers en handen en aangezichtswonden?????????? ligt dat niet aan de gene die zélf het vuurwerk afsteken? En passanten..........ach, ik zou zeggen: blijf een beetje uit de buurt, maar geniet er wel van! Zoals ik al eerder aangaf, zou het goed zijn dit jaar over te slaan i.v.m. het coronavirus. Er zijn zoveel handelingen die gevaar op leveren, waar wij ons niet van bewust zijn. Neem het verkeer, óf personen die menen dat zij het recht hebben om iemand neer te schieten/dood te steken. Waar is dan de politie? Wél als er een man in een boom is geklommen omdat hij en de omgeving het doodzonde vinden als de boom wordt omgehakt, terwijl hij tijdelijk zou kunnen worden verplaatst!! Ik hou wel van een beetje gezelligheid, wat bovendien ook nog verbind. Er wordt te veel bedisseld!

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -29 okt. 2020 - 8:52

zorgontlasting... dan ook maar motorrijden verbieden, paardrijden, schaatsen, (en dan durf ik roken en alkohol niet eens meer te noemen)

6 Reacties
vdbemt
vdbemt29 okt. 2020 - 9:48

Is dit nu de bevestiging dat dit soort opmerkingen inderdaad typisch rechts is?

LaBou
LaBou 29 okt. 2020 - 10:22

Ballen ontbreekt het vaak (eigenlijk altijd) aan verstand.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -29 okt. 2020 - 11:02

@laBou ea, uw mening getuigt wel van enig vooringenomenheid; ben het namelijk roerend eens met vuurwerkverbod en andere waaghalzerijen die de Zorg onnodig veel werk bezorgen en leed aan onschuldigen.

vdbemt
vdbemt29 okt. 2020 - 13:00

@rechtes Bal "ben het namelijk roerend eens met vuurwerkverbod en andere waaghalzerijen die de Zorg onnodig veel werk bezorgen en leed aan onschuldigen." Dan is je eerste reactie wel een heel merkwaardige. Die wekt toch sterk de indruk van het tegendeel.

Stientje2
Stientje229 okt. 2020 - 16:12

@ Rechtse Bal Precies, dat bedoelde ik met mijn reactie.

LaBou
LaBou 29 okt. 2020 - 17:18

Het is heel simpel bal. Ik ben nog nooit een bal met verstand tegengekomen. Dat heeft niets met vooringenomenheid te maken. Ballen zijn om tegen aan te schoppen, dus bij deze.

Nick the Stripper
Nick the Stripper29 okt. 2020 - 8:38

Opportunistisch? Jazeker. Terecht? Hell yeah! IJzer. Heet. Smeden.

1 Reactie
Grozny
Grozny29 okt. 2020 - 13:25

Heb exact dezelfde mening.